Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - ST44-003

Strony: 1 [2] 3 4 ... 8
31
Bocznica / Odp: Poprawa rozkładów jazdy
« dnia: 05 Czerwca 2015, 23:33:38 »
(Do wywalenia)

32
Bocznica / Odp: EN57AKS i itp.
« dnia: 07 Kwietnia 2015, 22:47:18 »
Fajnie by było, jakbyś jednak się stosował do regulaminu, to i raportów by nie było.
@Sawi z @Benkiem słusznie Cię na niebiesko kolorują.

33
Bocznica / Odp: Budowa szafy WN w st44m
« dnia: 25 Lutego 2015, 13:26:16 »
Może @Michałł i @mechatronik by się wypowiedzieli?

Problem w tym, że rzadko ostatnio bywają. Mogli zwyczajowo przeoczyć temat. No i podejrzewam, że w sumie jest już nieaktualny, skoro @Prezes też zniknął. ;)

Reg. zakazy 12 :)
Bocznica.
Benek

34
Bieżące Symulatorowe / Bałtyk_CARGO - znalezione błędy
« dnia: 18 Października 2014, 18:50:28 »
1) Występuje problem z nie zamykaniem się przejazdów zarówno przed Bałtykiem Miasto jak i w Alakowicach.
2) Przed Alakowicami jest przejazd na którym nie ma nic poza drogi. A o ile mnie pamięć nie myli, zawsze w tym miejscu był "święty Andrzej" z gongiem i lampami ostrzegawczymi.
3) Pociąg 443232 sam z siebie wykonał próbę, po czym po wciśnięciu SHIFT + 1 nie dostałem wyjazdu przez 10 minut po zmianie pociągu. Misji nie udało się dokończyć.
4) Wskaźniki zwrotnic nie informują w żaden sposób gdzie pojedziemy. Dotyczy to tylko Alakowic.

Nie piszemy w dziale Publikacje takich postów! Wydzielam.
Benek


35
Inne niekolejowe / Unitra Safari/Diora 5
« dnia: 07 Sierpnia 2014, 10:05:46 »
Cześć narodzie :)
Chciałbym od Was zaczerpnąć informacji na temat tegoż o to radia, jakim jest kultowa Unitra Safari 5 (lub też Diora - źródła różnie podają, dla pewności, zdjęcie).
Prosto z mostu, chodzi o to, że mam owe radio w samochodzie no i jak na złość mam z nim spore problemy. Stąd proszę o rady co z nim można zrobić.
Radio jest już przestrojone na fale U (ultrakrótkie), więc spokojnie można odbierać aktualne stacje radiowe. Jednak dziwnym jest dla mnie to, że radio strasznie szarpie i gubi zasięg, dodatkowo nie odbiera wszystkich fal, np. na terenie Krakowa ma problem z falami 101,3 i 104,1 (Antyradio i Radio Zet), przy czym tej pierwszej w ogóle nie chce złapać.
Ostatnią sprawą jest to, że samochód mój, jako że jest na prądnicy, ma problemy z ładowaniem (jak to Maluch). Czy załączone podczas jazdy radio tego typu bardzo obciąża akumulator i zżera prąd? Czy gdzieś po prostu jest zwarcie?
Help, bo "Klasyk" cierpi bez radia :<

36
Bocznica / Wydzielone z: Postępy przy pracach w ZNTK...
« dnia: 23 Czerwca 2014, 19:45:27 »
Ogólnie to przydało by się ponagrywać przetwornicę statyczną szczególnie dla Z1 i Z2, bo tego jednak brakuje. Niestety wymagana będzie (chyba) ingerencja w *.FIZ tych wagonów, żeby załączana była przez hebel od ogrzewania pociągu.

Wiele rzeczy by się przydało... Bocznica.
Benek

37
Bocznica / Odp: DART z Pesy dla Intercity
« dnia: 05 Czerwca 2014, 21:58:37 »
Konsorcjum Stadler i Newag produguje pociąg Flirt 3. Dart jest Pesy.

Nie takie było pytanie. Bocznica.
Benek

38
Bieżące kolejowe / Specyficzne i ciekawe malowanie EU07-001
« dnia: 17 Maja 2014, 23:43:27 »
Cześć i czołem.
Jako, że gromadzę każde informacje i napotkane zdjęcia tego wozu, zostałem przez kolegę uraczony linkiem do kolejnego zdjęcia tegoż wozu. Czy orientujecie się, kiedy mogła dostać takie malowanie?
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-9/10304428_666316383417181_6073318927679892916_n.jpg

Stawiam, że zdjęcie zostało wykonane przed 1970 rokiem, sugerując się okrągłymi buforami, jednak na tamte lata raczej ciężko mówić o "wielokolorowym" malowaniu. Jakieś sugestie?

39
Tabor kolejowy / System SIFA w symulatorze.
« dnia: 01 Maja 2014, 16:35:05 »
Czy można by poprawić w exe, żeby dźwięk czuwaka był puszczany od nowa a nie od momentu w którym użyliśmy spacji? Robiłem ostatnio próby dźwiękowe dla BR285 dla niemieckiego SIFA. Po trzech powtórzeniach słowa SIFA następują SIFA Zwangsbremsung. Dźwięk zrobiłem jako 3x Sifa i 5x Sifa Zwangsbremsung wg filmiku poniżej. W momencie którym skasuje się go bezpośrednio po słowie Zwangsbremsung, przy następnym załączeniu czuwaka, dźwięk nie jest uruchamiany od nowa, tylko następują kolejne Zwangsbremsung aż dźwięk wraca do początku czyli 3krotnego SIFA.
Skoro planowane jest wydanie kabiny Traxxa, prawdopodobnie także dla lokomotywy DB 146, pomyślałem że można by pokusić się o tenże dźwięk systemu czuwania.

Re3vw&feature=player_detailpage#t=15
i jeszcze jeden

Re3vw#t=213

Hmm... w sumie tu też można o to zapytać. @adsim, dziękuję :)

Wydzieliłem do osobnego wątku.
adsim

40
Bocznica / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury.
« dnia: 06 Kwietnia 2014, 11:51:29 »
Na razie to zrobiłeś dwa poglądowe zdjęcia i nic poza tym. Wrzuć na forum konkrety, bo jak narazie to nabijasz posty i nic nie wnosisz na forum.
<BOCZNICA PLZ>

41
Wydział zamówień / Szczegółowo sfotografowana kabina EU07-173
« dnia: 04 Kwietnia 2014, 14:13:20 »
Witam.
Jest pilne zapotrzebowanie na zdjęcia kabiny krakowskiej EU07-173. Są mi one niezmiernie potrzebne, ponieważ okazuje się (cuda się jednak zdarzają) że malatura kabiny jest w kolorze obowiązującym w latach 80/90, co bardzo mi się przyda do skończenia projektu EU07-OLD i zarazem EU07-001.
Zdjęcia proszę umieścić w temacie "Zdjęcia na tekstury". Czasu jest mało, ponieważ jest to ostatni mochikanin jeśli chodzi o zielone malowanie i w sumie kilometry też powoli jej się chyba kończą.
Można by rzec, że jej kabina jest niemal identyczna z EU07-001 dlatego pilnie potrzene mi są jej zdjęcia. Co mnie interesuje? Dosłownie wszystko: ramy okien czołowych, bocznych, drzwi maszynowni, szafy WN, wejściowe do kabiny, ściana, sufit, szafka pod radiotelefonem, pulpit pomocnika, wszystko co się da. Jeśli by się dało, to także wymiary bocznika, bo jedynka też taki ma :)

Zmieniłem nazwę tematu.
Benek

42
Bocznica / Wydzielone z: Poszukuję plany kabiny CD163
« dnia: 05 Stycznia 2014, 13:23:35 »
Zamiast się głosić, wystarczy że wrzucisz to na forum. Najbardziej przydały by się plany kabiny, jakieś wymiary, schematy budowy etc. Szczególnie, że trzeba przerobić cały model.

43
Na warsztacie / Kabiny dedykowane - EU07-001
« dnia: 20 Grudnia 2013, 21:43:34 »
Cześć i czołem!
Jako że ostatnio były kwestie sporne a propo "rezerwowania" sobie dodatków, chciałbym zaprezentować efekt mojego wieloletniego gromadzenia informacji a także zdjęć, mianowicie pierwszą odsłonę dedykowanej kabiny (moje oczko w głowie jeśli chodzi o projekty) czyli EU07-001. Niestety, jak dotąd nie doczekałem się poprawek w modelu zarówno kabiny jak i (częściowo) zewnętrznego, toteż przestój w pracach niestety się zrobił, ale ogólnie nie narzekam. Odwzorowane zostało wnętrze na dzień zakończenia jej eksploatacji w listopadzie 1998 roku, w barwach jakie obowiązywały na przełomie lat 80/90/00.
Żeby rozwiać domysły, na podstawie tej kabiny, powstał późniejszy projekt EU07-OLD.
Data rewizji 21.07.1995 (rzeczywista data Rewizji którą przechodziła w Oleśnicy). Jako dowód prezentuję zdjęcie z "Techniki Transportu Szynowego" z roku 1995 :)

Do poprawienia zostały:
- poprawne (lustrzane odbicie) rozlokowanie numerów bocznych elektrowozu
- poprawka w układzie "szafek CA" oraz buczków w obu kabinach
- gniazdo zasilające oba prędkościomierze
- dopieszczenie tekstur kabiny
- dopieszczenie tekstur zarówno z żółtym czołem jak i po obecnej "naprawie" w Czechowicach.

Generalnie, chciałem również prosić osoby, które uczestniczyły w Zlocie w Czechowicach i mające jej zdjęcia w "nowej" odsłonie, o podesłanie ich, abym mógł wykonać drugą jej wersję, a także Modelarzy w poprawkach w detalach dla tej kabiny. Obecnie pomaga mi @matek123, ale każda pomoc się liczy.
Stan prac na screenach.

W przygotowaniach są również 2 "ostatnie mochikaniny" oraz kabina IC: EU06-01, EU06-20 oraz EP07-410.

44
Bocznica / Wydzielone z: Zdjęcia taboru na tekstury.
« dnia: 14 Grudnia 2013, 12:39:38 »
Hmm... coś się z tego wyciągnie. Dziękuję bardzo.

Reg. obowiązki 9.
Jeśli dziękujesz jednej osobie, to wyślij PW.
Benek


45
Witam.
Jako, że jakiś czas temu, pewne przypadki, wydarzenia i sytuacje (a także "zboczenie zawodowe" niedoszłego maszynisty ;) ) skłoniły mnie do wgłębienia się w przepisy kolejowe oraz poprawną ich interpretację, chciałem założyć wątek, w którym poruszane by były sytuacje nietypowe, specyficzne lub rzadko pojawiające się w sytuacjach ruchowych na naszej kolei. Jako początek i pierwszy przykład chciałbym zaprezentować filmik, na który trafiłem przypadkiem dzisiaj na YT, mianowicie:


gdzie przedstawiony jest przejazd po linii D29-131 na odcinku Subkowy - Pelplin i prowadzony był test sieci trakcyjnej. Uwagę kieruję na to, że EP09 jedzie luzem z prędkością 160 km/h, bez żadnego zabezbieczenia "z tyłu" w postaci wagonu podnoszącego masę hamującą takiego "pociągu". Czy taki przejazd odbywa się ze specjalnym dokumentem pozwalającym przekroczyć prędkość dopuszczalną dla lokomotywy luzem? Jak w takim razie powinno się przeprowadzać hamowanie samej lokomotywy z takiej prędkości?

Drugie moje pytanie dotyczy linii Zakopiańskiej (D29-98), odcinek Kraków Bonarka - Skawina. Jakiś czas temu obowiązywało zamknięcie toru (zarówno 1 jak i 2, wyłączane bezpośrednio po sobie po sukcesywnym zakończeniu prac remontowych) w związku z remontem podmytego mostu przed semaforami wjazdowymi do stacji Skawina. Czy pojazdy torowe, zarówno lokomotywy z tłuczniem, maszyny torowe jak i pojazdy Energetyki dostają "czasowe" pozwolenie na ruch po torze wyłączonym z eksploatacji? Jaka jest wtedy dopuszczalna prędkość poruszania takiego pociągu po takim torze?

W tym miejscu pragnę również wprowadzić drobne wytyczne dla tego wątku: prezentacja materiału filmowego, konkretne pytanie o sytuację, dogłębną analizę problemu ale z konkretnymi i jasnymi odpowiedziami bez zbędnych komentarzy w stylu "bo tak". Wątek nie ma na celu duplikacji wątku "Z kamerą na PKP", jednak jeśli pojawią się jakieś zdjęcia sytuacji nietypowych, również przydało by się je zamieścić.

46
Bieżące kolejowe / Polskie lokomotywy w skali H0 - pytanie.
« dnia: 23 Listopada 2013, 15:06:50 »
Witajcie.
Pytanie jest krótkie i skierowane głównie do modelarzy. Chciałbym dowiedzieć się, czy ktoś z Was posiada modele EU07/EP08 firmy Tololoko? Co sądzicie o tych modelach pod względem ich wykończenia i jazdy po makiecie? Jak długo czekaliście na odbiór modelu no i oczywiście jaka jest cena takiego modelu?
Drugie i zarazem trzecie pytanie, czy orientujecie się, gdzie można nabyć model EP09 oraz czy w polsce dostępne są modele lokomotyw Czeskich, np. 163? Niestety dawno nie odwiedzałem sklepów modelarskich w Krakowie, a i też czasu ostatnio nie mam przez wzgląd na uczelnie i spędzanie na niej po niemal 10-12 godzin.

Czy lokomotywy nie mają nic związku z koleją? Przenoszę do działu "Bieżące Kolejowe".
Rozi

47
Bieżące Symulatorowe / System MIREL i LVZ - pytanie.
« dnia: 16 Listopada 2013, 23:10:50 »
Cześć.
Jako że na obecnym etapie exe mamy głównie 2 systemy czujności maszynisty, czyli Czuwak Aktywny i SHP, chciałem spytać o czeski system LVZ i słowacki MIREL. Otóż, jak wiadomo, jest to odpowiednik naszego SHP, tyle że oprócz tego pokazuje wskazania semaforów w kabinie. Moje pytanie brzmi: czy istnieje możliwość zaimplementowania w exe takiej komendy/eventu, która podobnie jak lampki SHP, odpowiadała by wskazaniu semafora na szlaku?
Myślałem o komendzie w stylu: event_mirel_(odpowiednie wskazanie semafora), które wyświetlało by się również i w kabinie, podobnie do tego jak działa SHP. Problem w tym, że nie ma żadnego sposobu obecnie ręcznego wyłączenia SHP oraz CA w lokomotywach, stąd też drugie pytanie, czy ktoś już myślał nad rozwiązaniem tego zagadnienia? Być może czas zając się tym zagadnieniem, skoro niedługo będzie hulał w Polsce system ETCS, o którym również powinniśmy pomyśleć.

48
Inne niekolejowe / Muzeum zabytków w tunelu metra - Belgia.
« dnia: 30 Sierpnia 2013, 12:49:04 »
Witajcie.
Otóż wczoraj na onecie pojawił się taki oto artykuł.
http://technowinki.onet.pl/inne/multimedia/magazyn-srodkow-transportu-publicznego-w-belgijski,5573529,0,foto-male.html

Mam więc pytanie do osób, które wiedzą coś na temat tego "zjawiska":
-czy jest to ogólnodostępne miejsce do zwiedzania? Jeśli tak to gdzie ono się znajduje?
-czy eksponaty te są eksponatami czynnymi/nieczynnymi (mówię o tych bardziej zadbanych)?
-czy eksponaty te podjegają jakiejkolwiek ochronie i są pilnowane?
-ostatecznie: skąd to się tam u licha wzięło? :)

49
Bocznica / Wydzielone z: EP07-174
« dnia: 01 Sierpnia 2013, 13:26:54 »
Borys, przy takich zdolnościach i staraniach pewnych osobów w Stowarzyszeniu, to i jeszcze wasza PeDyNa naprawę przejdzie, za drobną opłatą oczywiście :P

Bocznica.
AtapiCl

50
Bocznica / Wydzielone z: EU07-001 i EU06-01
« dnia: 28 Czerwca 2013, 21:52:11 »
No i zepsuli cały zamysł EU07-001 :( Myślałem że malaturę kabiny chociaż zostawią, a tu niespodzianka (niestety dla mnie nie miła :( ). No cóż, przynajmniej pięknie się teraz po remoncie prezentuje. A no i moja kulpa, zostawili jednak żarówki w reflektorach :)
No i dziwi mnie ta data, ale nie dlatego że rok 95, tylko data 25.02. Przed remontem wisiała data dwudziestego ale dwudziestego pierwszego i to na dodatek lipca (co sugerują nawet zdjęcia z Techniki Transportu Szynowego, gdzie 001 była na próbach po rewizji).

51
Wydział zamówień / Zamówienie na ET21
« dnia: 02 Maja 2013, 21:51:22 »
Witam.
Poszukuje się osoby/osób mogących wykonać i/lub dostarczyć zdjęć kabiny ET21 w wysokiej rozdzielczości. Poszukiwane są również plany i wymiary owej kabiny.
Słowem, szykuje się drobny lifting obecnej kabiny ET21 ;)
Przyda się również do pomocy osoba, która w miarę dobrze zna kabinę ET21 pod względem jak poprowadzone są rury powietrzne i inne. Słowem: do dzieła koledzy i koleżanki! :)

52
Bocznica / Wydzielone z: ST44-1103 na ukończeniu naprawy awaryjnej
« dnia: 29 Kwietnia 2013, 22:44:20 »
Nie, pytanie właśnie dotyczyło tego, co się stało wozowi. To że Cargo ją przywróciło do takiego stanu nie jest niczym (AŻ tak) zaskakującym.

53
Pomoc doraźna / Bujanie kamery.
« dnia: 25 Marca 2013, 23:25:08 »
Cześć wam.
Potrzebuję nieraz czasem zasięgnąć pomocy bardziej doświadczonych. Otóż jest problem. I to nie banalny.
Mianowicie, od jakiegoś czasu robię pewien przyczajony projekt, który wykorzystuje stary pierwotny model obecnego 4E. Czyli ten ze starymi wężami. Do wydania paczki PC13 wszystko pięknie cacy hulało. Jednak do momentu, kiedy pojawiła się możliwość zamiany węży po publikacji modeli *.t3d. Przeniosłem więc nowe węże do starego modelu. I tu się problem zaczął. Odkąd pozmieniałem węże i poprawiłem leciutko kabinę, kamera w modelu buja niemiłosiernie. Próbowałem już wszystkiego. Nawet konwersji t3d do E3D i kabin i modelu. I nic.
Co najśmieszniejsze, problem ten nie dotyczy normalnej paczki 4E_v1 (i pozostałych). Jednak, gdy pliki kabiny, modelu i mmd przeniose z 4E_v1 do folderu z projektem (po ówczesnym wywaleniu z niego wszystkiego), problem jest dalej wciąż ten sam mimo iż wzięte pliki są z modelu poprawnie działającego.
Przyznam szczerze, że już nie mam pojęcia co dalej z tym fantem zrobić. A jest to projekt, który sukcesywnie pchany jest do przodu i powiem szczerze, nie chciał bym żeby się skończył w tak głupi sposób.

Metody których używałem:

*convertmodels 6
*poprawki bananów
*ustawianie odwrotnych wartości transform dla bryły kabiny
*dodawanie pustych obiektów których: parent: none, name: banan i dalej reszta
*wywalanie wielkich liter z name i parent

I nic.

Nie wiem jak forumowe przepisy traktują pliki starsze niż publikowane, ale zaznaczam, że jest to projekt w ciągłej fazie rozwoju.
Pozdrawiam

54
Bocznica / Wydzielone z: Problemy z Maszyną 01.13
« dnia: 25 Stycznia 2013, 20:21:23 »
1) Dalej mi rainsted odmawia posłuszeństwa na rozdzielczości innych niż wpisanych w opcje startera. Po podłączeniu monitora z zewnątrz do lapka problem znika. (Wynika z wersji sterownika starszych niż przyjmuje starter)
2) Co to za maniana z siódemką że kabina się buja przeciwnie do modelu? (brak banana w modelu kabiny?)
3) Dlaczego nie ma połowy obrazków mini? (nie mam na to odpowiedzi)
4) Co robią beta że w kolejnej paczce są błędy? Czy ktoś to wogóle nadzoruje?
Może zamiast wypuszczać paczkę która zawiera kolejną porcje błędów i żadnych praktycznie nowości (poza dodanymi ET42) lepiej odczekać jakiś czas i złożyć od podstaw nową z większą ilością nowych rzeczy? Będzie to miało większy sens.

55
Bocznica / Wydzielone z: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 23 Stycznia 2013, 12:47:32 »
Akurat Ci się fajnie Scorpionsi zgrali :D

Unikaj pisania wiadomości, które nie wnoszą nic wartościowego do tematu.
- bocznica
/ Żuk

56
Bocznica / Wydzielone z: Błędy/niedoróbki i uwagi odnośnie SPKS
« dnia: 16 Grudnia 2012, 19:47:15 »
@yB, a czy w exe jest dodana możliwość załączania oświetlenia kabiny z hebelka? Czy ta funkcja jeszcze nie funkcjonuje?

Bocznica.
Rozi

57
Bocznica / Wydzielone z: Postępy przy pracach w ZNTK...
« dnia: 09 Grudnia 2012, 11:40:41 »
Czołownicę :D
Ciiii... :P Słowo mi uciekło więc szukałem na około (^^,)

Proszę nie śmiecić.
- bocznica
/ Żuk

58
Publikacje / Warsztat teksturowy Kuby.
« dnia: 24 Listopada 2012, 20:16:11 »
Witam.
Oddaję w wasze ręce kolejną teksturę lokomotywy EU07 w malowaniu IC. Co tu dużo pisać, zapraszam do pobierania.
Wszelkie informacje w pliku "info.txt".
Pozdrawiam i życzę zielonego :)

Linki:
http://eu07.pl/userfiles/4091/EU07-443-DDS_1.rar
http://eu07.pl/userfiles/4091/EU07-443-TGA_1.rar

Szczególne podziękowania dla Betatesterów za wnikliwe i bardzo szczegółowe testy. Bez nich ta tekstura by tak nie wyglądała. A także podziękowania dla @macius5991 za motywacje do ostatecznych poprawek. :)

59
Bocznica / Wydzielone z: Tekstury by PanTraxx
« dnia: 15 Listopada 2012, 20:25:58 »
Cytuj
Dobrze widzę że tylko przebarwiłeś kabinę na szary kolor?

Dokładnie. Ale nie miałem materiałów. Tak samo zrobił @ST44-003.

Co Ty pie... chrzanisz? Że niby co, gdzie i jak? Ja żadnej kabiny ze swojego warszatu nie wypuszczałem i nie przypominam sobie żebym cokolwiek przebarwiał?

Gwizdki nie zakrywają przekleństwa.
Bocznica.
Rozi

60
Inne niekolejowe / Mam do wyboru laptopa...
« dnia: 07 Października 2012, 15:25:57 »
... a konkretnie, na chwilę obecną dwa modele. Powiedzcie mi, czy parametry które przedstawię, będą wystarczające aby programy graficzne i dźwiękowe, chodziły w miarę wydajnie. No i żeby symek osiągał całkiem przyzwoite wyniki.
               1) Lenovo G580                                   2)HP Pavilion
Procesor:  Intel Pentium B960 2x 2.20 GHz         Intel Core i3-2330M 2x2.2 GHz,
RAM:          4GB DDR3                                           8GB DDR3, taktowanie 1333 MHz
Grafika:     NVIDIA GeForce GT 610 1 GB DDR3     Intel HD Graphics 3000,
Dysk:         500GB                                                 320GB

Osobiście, najbardziej podobają mi się "wnętrzności" w tym Lenovo, a pracuję ostatnio również na jednym, z procesorem 2x 2.0, tyle że grafiką ATI. MaSzyna osiąga na nim na nowej wersji Całkowa w środku lasu piękne 36 FPSu na paczce DDS. Ciut gorzej paczka TGA i exe SPKS, ale wiadomo, to exe ma inną wydajność. Po prostu nie mogę się zdecydować, a wiem że HP nie są znowuż jakieś rewelacyjne. Poszukuję opinii od kogoś, kto najczęściej pracuje na laptopach. Ja niestety głównie na stacjonarnych i więcej wiem o nich.
A, i co możecie mi powiedzieć o obu grafikach?
Pomocy ;)

Strony: 1 [2] 3 4 ... 8