Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Maupex

Strony: 1 2 [3]
61
Symulator / Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« dnia: 24 Maja 2014, 20:28:56 »
@gruha_EU - wiem, że nie będzie taka sama energia, przyznałem się do błędu (rozważając zapomniałem, że przy jeździe wybiegowej prędkość średnia spada) i poprawiłem to, edytując post, zaś błędną część zostawiłem dla lepszej jasności, bo przy zmniejszeniu prędkości, którą będziemy utrzymywać stale, rozumowanie działa. I nie chodzi mi o jazdę "osobową" z przystankami, gdzie wybieg jest oczywisty (lepiej wykorzystać energię nadaną pojazdowi, niż zamienić ją na pył z klocków ham.), tylko o jazdę pospieszną (przyjmijmy szlakową 120 km/h), gdzie można:

a) rozpędzić się do 120, nastawnik na 0, wybieg powiedzmy do 110, po czym znów rozruch do 120 itd. - tak niektórzy w tym wątku pisali, że się jeździ,

b) rozpędzić się do 120 km/h i utrzymywać tę prędkość dobraniem pozycji - wtedy zużyjemy minimalnie więcej niż w punkcie a), gdyż pojedziemy ze średnią prędkością 120, a nie jak w a) gdzieś z przedziału 110-120 km/h)

c) rozpędzić się do powiedzmy 115 km/h i utrzymywać prędkość.

Twierdzę, że w przypadkach a) i c) zużyjemy tyle samo, więc po co załączać i wyłączać silniki. Mocy godzinnej przecież z TLK nie przekroczymy. Rozważanie tyczy się zasadniczo poziomego toru, pojazdów i prędkości które można utrzymywać. Bo np. 30 km/h wiadomo, że będziemy jechać metodą włącz-wyłącz, a w EP09 wyższe prędkości też. A w EN57 w zasadzie tylko tak da się jechać.

62
Symulator / Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« dnia: 24 Maja 2014, 03:14:38 »
Jak najbardziej zgoda. Tylko buc, w moim mniemaniu zazwyczaj postępuje po linii najmniejszego oporu, czyli, tutaj, nastawić dobrą pozycję i mieć wszystko w tyle, a nie kręcić kołem jak opętany. Ale może nie znam się na ludzkiej psychice.

Warto też zaznaczyć, że nie rozmawiamy o linii o trudnym profilu, gdzie się wykorzystuje spadki, tylko o profilu w miarę poziomym.

63
Symulator / Odp: Obsługa nastawnika jazdy na lok. EU07
« dnia: 22 Maja 2014, 23:49:33 »
Przepraszam za odkopanie, ale dyskusja jest interesująca, aczkolwiek zeszła trochę z tematu.

Problem jest taki: po co, jak niektórzy sądzą, jadąc poc. pospiesznym, osiągać 120  km/h, schodzić na zero, i jak spadnie do 110 znów na równoległą plus boczniki i podciągać. Lepiej, moim zdaniem dać na równoległą, albo szeregową plus boczniki (oczywiście mam na myśli pozycje bezoporowe). Przecież pobrana energia powinna być taka sama.
Albowiem prędkość spada, bo są opory (mechaniczne :P) ruchu, i "kradną" one energię kinetyczną. Co za różnica, czy będziemy tę energię uzupełniać małym, ciągłym strumieniem (jazda ciągła pod małym prądem), czy porcjami dużymi - jazda typu rura, 120, nastawnik na zero, 110, znowu rura...
Z tym, że mowa oczywiście o jeździe nazwijmy to pospiesznej. Przy jeździe pociągiem osobowym trzeba stosować wybieg, żeby wykorzystać część energii kinetycznej, pobranej już przez pojazd w formie elektrycznej, a która w przypadku ciągnięcia równo 120 i tak zmieni się w ciepło i pył klocków. Dlatego tam stosuje się szybki rozruch i długi wybieg, tak samo w tramwajnictwie i metrze. Oczywiście kosztem prędkości handlowej. Ponadto w EN57 zawsze trzeba stosować wybieg bo tam się nie da (z małymi wyjątkami) załączyć bocznikowania na szeregu.

Dalej nie rozumiem jednak, czemu  miałaby służyć jazda 120- wybieg - 110 - prąd przy pociągu pospiesznym, skoro w zasadzie pobierana energia jest TAKA SAMA, tylko pobierana albo ciągle, albo porcjami.

Znalazłem w swoim powyższym rozumowaniu błąd. Ale zostawiam je, bo idea jest słuszna, tylko wykonanie złe - poniżej spieszę je poprawić.

Otóż jadąc z wybiegiem 120-110-120 km/h zaoszczędzimy troszkę energii w porównaniu z jazdą nonstop 120 km/h. Ale nie w jakiś magiczny sposób, a przez to, że przy jeździe z wybiegiem prędkość średnia będzie wynosić nie 120 km/h, a pomiędzy 110 a 120, powiedzmy że 115. Ale czy, jeśli już chcemy oszczędzać koniecznie, to nie lepiej dobrać pozycję i jechać sobie równo te 115, bez ciągłego załączania i wyłączania prądu? Wtedy moje poprzednie rozumowanie działa i jest poprawne, przy założeniu jazdy ciągłej około 115 km/h.

A jak działa tempomat w lokomotywach sterowanych impulsowo, jak 163 czy te z napędem asynchronicznym? Ja wiem jak działa rozruch impulsowy prądu stałego, chodzi mi tylko, czy tempomat załącza i wyłącza moc co chwilę (120-110-120...), czy może ustawia ją na optymalnym poziomie - bo tam można to zrobić bardzo dokładnie - i utrzymuje ładnie prędkość?

I ostatnie, naszło mnie w związku z wspomnianą 163-ką. Przecież taka jazda z wybiegiem siódemką, to taki jakby rozruch impulsowy, tylko o bardzo małej częstotliwości, i sterowany nie elektroniką a ręką maszynisty. Tyle, że zupełnie niepotrzebny, bo można bez trudu dobrać pozycję, na której można jechać ciągle i np. Tylko załączać i wyłączać któryś stopień bocznika.

To tyle, dziękuję za cierpliwość w czytaniu.

64
Tabor kolejowy / Odp: Olej w kolektorach ST44
« dnia: 29 Kwietnia 2014, 16:53:22 »
@mechatronik, bardzo dziękuję, o taką odpowiedź praktyka mi chodziło. W zasadzie do zamknięcia.

65
Tabor kolejowy / Olej w kolektorach ST44
« dnia: 29 Kwietnia 2014, 02:13:42 »
Czytałem, że w dwusuwowych ST44 trzeba zlewać olej gromadzący się w kolektorach. Czy on się jeszcze nadaje do użytku w silniku czy jest już tylko odpadem?

66
Tabor kolejowy / Odp: EN71 "Gomułka" aparatura
« dnia: 23 Lutego 2014, 15:26:18 »
Ale u nas powietrze też wcale samo nie wpada, tylko wciąga je wentylator umieszczony na wale silnika. Jak się kręci, to wciąga powietrze, wentylacja jest więc zależna od prędkości obrotowej wirnika, a więc i pociągu. Myślę, że ten podział najlepiej oddają słowa: przewietrzanie własne/przewietrzanie obce. Bo nasze też jest w zasadzie wymuszone, tyle że nie oddzielnym silnikiem.

A co do Gomułek, to myślę, że tak, bo w sumie trudno by było zmieścić wentylatory "na dole". Z drugiej strony podobne daszki na dachu miała lokomotywa EU20, a tam chyba znajdowały się opory. W każdym razie dzięki za odpowiedzi, może kiedyś zajrzy tu ktoś, kto miał coś do czynienia z tymi pojazdami, choć po tylu latach wątpię. Pozdrawiam.

67
Tabor kolejowy / EN71 "Gomułka" aparatura
« dnia: 22 Lutego 2014, 23:03:01 »
Jak wiadomo, na bazie naszych EN57 stworzono elektryczne zespoły trakcyjne eksportowane do Słowenii - trzy, ale i czterowagonowe.

http://www.railfaneurope.net/pix/si/electric/emu/311-315/221-228/315-223.jpg

I moje pytanie - co one mogą mieć w tych skrzyniach na dachu? Wiadomo, że ze zmian, to miały przekonstruowane silniki i wymuszoną wentylację tychże, ale przyrządy na dachu? Może opory, ale czy tam by je wywalali?

Przesunąłem.
Quark-t

68
Tabor kolejowy / Odp: Zachowanie EW58
« dnia: 19 Czerwca 2013, 01:15:10 »
Mhm, "format" fizyki z EN57, stąd normalne, 2 pozycje bezoporowe. Dzięki.

Zamykam.
Rozi

69
Tabor kolejowy / Zachowanie EW58
« dnia: 18 Czerwca 2013, 17:01:59 »
Dawno nie jeździłem w MaSzynie, ale naszło mnie i o dziwo na lapku poszła i śmiga całkiem całkiem. Ale do rzeczy. Słyszałem, że w EW58 nie ma przełączania silników z układu szeregowego na szeregowo-równoległy, i rozruch jest cały czas oporowy, a potem bocznikowanie. Tymczasem w symulatorze (mam najnowszą wersję) mamy tak: pozycję przetokową (wszystkie opory), następnie pozycję przy której jest rozruch i lekko powyżej 30 km/h nam się wyłączają opory, i można jechać bezoporowo, i po niej kolejną pozycję rozruchu samoczynnego, przy której dochodzimy już do dużych prędkości i bocznikowania. Z czego to wynika? Tak jest w realu? Jak przy braku przełączania silników mogą być 2 pozycje bezoporowe?

Ja sobie zdaję sprawę, że to może być wynikiem ograniczeń symulatora, i OK, tylko interesuje mnie, czy realnie jest tak jak u nas, czy inaczej. A do Gdańska, żeby Ewką się przejechać, daleko ;)

70
Inne niekolejowe / Odp: Świat Kolei gazetka
« dnia: 04 Października 2011, 21:02:45 »
Byłbym za, zważywszy na cenę periodyku, który zazwyczaj czytam przy półce nie kupując, ale niestety są prawa autorskie. I takie postępowanie może skłonić czyjąś uwagę na forum, postępowanie itd. Szkoda, ale chyba nie.

71
Bieżące kolejowe / Wag. bezpośredni Moskwa - Phenian
« dnia: 18 Marca 2011, 15:56:40 »
Przypadkiem trafiłem na interesujący opis wyprawy kolejowej z Wiednia do Phenianu (KRL-D). Ostatnia część podróży wagonem bezpośrednim (sypialnym, koreańskich kolei ZTC) Moskwa-Phenian. Ciekawe opisy (niestety tylko angielski), piękne zdjęcia kolei na Ukrainie, w Rosji i w KRL-D. Te ostatnie tym ciekawsze, że trasa którą oni jechali nie jest oficjalnie dostępna dla turystów i nie tak pokazowo odpicowana jak ta z Chin. Więc widać ichnie wioski i stacje, a także tabor kolejowy.

http://vienna-pyongyang.blogspot.com

Pozdrawiam

72
Bieżące kolejowe / Odp: Modernizacji lokomotywy serii EP07
« dnia: 26 Kwietnia 2010, 19:36:50 »
No cóż, moje zdanie o tej daleko posuniętej modernizacji EP07 (moim zdaniem wystarczającej do nadania nowej serii, tym bardziej, że zmieni się prędkość) jest pozytywne, a będzie bardzo pozytywne, gdy spełnione będą następujące warunki:
-lokomotywa zostanie przerobiona, przygotowana, przetestowana, a jeśli wszystko będzie OK, dopuszczona
-modernizacje kolejnych lokomotyw będą przebiegać wg tego samego wzoru (schematu konstrukcyjnego, czy jak się to zwie, nie jestem inżynierem).
Nie ma się co smucić. Mam sentyment do rozruchu oporowego, jako że był pierwszym jaki poznałem i w zasadzie dla mnie rozruch=rozruch oporowy. Ponadto ryk wentylatorów dodaje uroku lokomotywom. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to rozwiązanie nienowoczesne i marnotrawne. Uważam, że modernizacja taka jest w stanie znacząco przedłużyć życie EU/P07, bo po niej byłyby całkiem nowoczesne, i jak na polskie warunki wystarczające i to "z nawiązką". Naprawdę nowoczesne lokomotywy nie są nam tak bardzo potrzebne (poza CMK i linią na Poznań przez Kutno) i nie mamy na nie za bardzo pieniędzy.
Co do wątku dot. opracowania od podstaw nowej polskiej lokomotywy, to jestem jak najbardziej za i jedna już jest ("Dragon"), tyle że towarowa. Czemu by nie zrobić pasażerskiej? Tylko, że ktoś by ją (je) musiał kupić (prawdopodobnie IC).

OT: czy w rozruchu falownikowym też istnieje jakikolwiek problem z długotrwałą, powolną jazdą (np. 20 km/h)?

73
Osobiście nie mam nic przeciwko - za niewielką kwotę oczywiście. Pomoże to SOK-owi odróżniać MK od żuli i kieszonkowców (przepraszam-nie porównuję, tylko jak ktoś siedzi albo łazi jakiś czas po dworcu, to może się z takimi osobnikami, szczególnie kieszonkowcami kojarzyć i w zasadzie dobrze że straż się wtedy interesuje. Wtedy wyciągalibyśmy potwierdzenie tej opłaty i wszystko byłoby jasne).

Natomiast należy odróżnić prawdziwych MK (tj. przestrzegających przepisów i zachowujących się w bezpieczny dla siebie i innych osób sposób), od różnych pseudo-MK, łażących byle gdzie po torach - a jak coś się stanie to najlepiej kolej pod sąd, a maszynistę zamknąć. Sam widziałem na stacji Wrocław-Brochów jakiegoś debila co przebiegał tuż przed "Wawelem" i nie chciałbym być w skórze maszynisty. No ale to w sumie inna sprawa.
Opłacie mówię umiarkowane tak, a jakby szła na jakiś kolejowo zbożny cel - to duże tak.

74
Bieżące kolejowe / Odp: EN57 książka
« dnia: 11 Stycznia 2010, 17:44:30 »
kzs-spc.110mb.com/instr/en57.pdf (http://eu07.pl/userfiles/3948/priv-EN57.pdf)
To jest to, co podał @mechatronik. Niech sobie będzie też ten link, może się kiedyś komuś przyda.

75
Tabor kolejowy / Odp: Obwody oświetleniowe
« dnia: 30 Kwietnia 2008, 08:40:11 »
Może wyrazilem sie nieprecyzyjnie. Chodzi o zarowki ktore sa przy koncach swietlowek.
Za powyzsze dziekuje, przepraszam za brak znakow diakrytycznych - pisze na nie swoim kompie i on ich nie przyjmuje.

76
Tabor kolejowy / Obwody oświetleniowe
« dnia: 28 Kwietnia 2008, 12:34:17 »
Mam parę pytań dot. oświetlenia:
Ile wynosi napięcie żarówek w reflektorach głównych; a także w czerwonych?
W jaki sposób realizowane jest przyciemnianie reflektorów (oporniki?)
Po co w oświetleniu wewn. En57 są takie żarówki co migają przy uruchamianiu lamp?
kiedyś myślałem że to są zapłonniki, ale widać że żarówy

Przyda się odpowiedź lub namiar na jakąś dokumentację. Obwód WN jest opisany w necie dość dokładnie ale takich pierdółek to nie znalazłem a są dość ciekawe.

77
Bocznica / Odp: ZUSI - Der Zugsimulator
« dnia: 16 Listopada 2007, 10:11:41 »
Byłbym wdzięczny gdyby {Tomek6996} podał jakieś namiary na pełną freewareową wersję LokSima 3D - miałem z nim kiedyś do czynienia - dość fajny - ale tylko demo. Co do obruszenia na to, iż znajdujemy się na forum MaSzyny - jest to dział inne kolejowe, a inne symulatory są rzeczami z koleją związanymi. A MaSzyna i tak rządzi.

78
Tabor / Problem z SN61
« dnia: 28 Maja 2007, 10:01:02 »
Dzięki za porady - działają. A jeśli chodzi o EXE, to używam tego jakie było w paczce z 160704 Unoff.

79
Tabor / Problem z SN61
« dnia: 22 Maja 2007, 10:56:52 »
Mam problem z obsługą SN61, tzn. na trasie Macierzewo - Wiliś - Jarkawki gdy się jedzie do przodu to wszystko jest OK, ale gdy na stacji końcowej trzeba zmienić kabinę i jechać z powrotem, to można zapalić silnik, załączyć pozycję rozruchową nastawnika (półsprzęgło) a następnej się nie da - silnik gaśnie. Dodam, że po uruchomieniu AI (shift + Q) komputer prowadzi normalnie.

Strony: 1 2 [3]