Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - x_Zielu

Strony: [1] 2 3 ... 7
1
Na warsztacie / Odp: Bestie z Woroszyłowgradu
« dnia: Dzisiaj o 13:53:57 »
Sugeruję otworzyć sobie plik errors.txt i z pomocą poradnika z forum pobrać brakujące pliki z repozytorium.

2
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 24 Marca 2024, 11:58:59 »
EP07-361 (bok + czoło skos):
https://eu07.pl/userfiles/28235/EP07-361.7z

740 422 (bok + czoło + czoło skos):
https://eu07.pl/userfiles/28235/740%20422.7z

741 518 (2 boki + 2 czoła):
https://eu07.pl/userfiles/28235/741%20518.7z

742 141 (czoło + 2 boki):
https://eu07.pl/userfiles/28235/742%20141.7z

Węglarki ASPWR:
Eaos 33 51 5356 421-6
Eaos 33 51 5331 858-9
Eaos 33 51 XXXX XXX-X (graffiti)
Eaos 33 51 5348 875-4
Eaos 33 51 5348 864-8
Eaos 33 51 5331 852-2
Eaos 33 51 5338 567-9
Eaos 33 51 5331 027-1
Eaos 33 51 5331 093-3
Eaos 33 51 5333 502-1
Eaos 33 51 5356 436-4
Eaos 84 51 5348 425-6
Eaos 33 51 5348 882-0
Eaos 33 51 5356 428-1
Eaos 33 51 5348 828-3
Eaos 33 51 5429 070-4
Link: https://eu07.pl/userfiles/28235/W%C4%99glarki%20ASPWR%2020032024.7z

Oprócz tego jak zwykle nieco Vectronów:
193 830 (czoło + dane do przebicia)
193 901 (2 boki + czoło)
193 758 (bok + czoło)
193 849 (bok + czoło)
193 585 (bok)
193 744 (bok)
193 844 (bok + czoło)
X4E-797 (bok + czoło)
EU46-525 (bok + czoło)

3
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 10 Marca 2024, 22:53:12 »
A zatem dzięki udanej współpracy z @shonek93 przedstawiam kilka pojazdów:
SM30-905 Rail Polska (2 boki, 2 czoła, detale):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM30-905.7z

TEM2-266 (2 boki + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/TEM2-266.7z

EU07-121 (bok + czoło podglądowe):
https://eu07.pl/userfiles/28235/EU07-121%20%28cz%C4%99%C5%9B%C4%87%20trzecia%29.7z

SM42-527 FDM REW (2 boki + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM42-527.7z

Węglarka Eaos 84 51 5348 308-4 PL-ZPNT (bok + czoła skosy):
https://eu07.pl/userfiles/28235/W%C4%99glarka%20tabor%20ziel%2010032024.7z

4
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 08 Marca 2024, 17:09:01 »
ET22-816 (2 boki + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/ET22-816.7z

SM31-009 (2 boki + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM31-009.7z
Wstępnie rezerwuję pojazd dla siebie.

Węglarki ze składu Train Speed:
Eas 33 56 5423 771-8 SK-LTB
Eas 37 55 5961 410-8 H-LTB
Eas 37 55 5961 417-3 H-LTB
Eas 33 56 5423 774-2 SK-LTB
Eaos 37 80 5358 991-7 D-EFM
Eas 37 55 5961 419-9 H-LTB
Eas 33 56 5423 767-6 SK-LTB
Link: https://eu07.pl/userfiles/28235/W%C4%99glarki%20TS%20332024.7z

5
Inne niekolejowe / Odp: SimRail2021 - Czyli Polski Symulator PKP
« dnia: 29 Lutego 2024, 23:12:35 »
Mam tę produkcję i oficjalnie nie znajdziesz tam licencjonowanych pojazdów.

6
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 26 Lutego 2024, 18:06:02 »
Falns 33 56 6633 025-3 AXBenet (bok + czoło skos):
https://eu07.pl/userfiles/28235/Talboty%20AXBenet%2025022024.7z

Węglarki Budamar:
Eas 33 54 5423 451-9 CZ-NHTR
Eas 37 80 5421 181-8 CZ-NHTR
Eas 33 56 5423 536-5 CZ-NHTR
Eas 37 80 5421 173-5 CZ-NHTR
Eas 31 56 5968 627-5 SK-CWAG
Boki. Link:
https://eu07.pl/userfiles/28235/W%C4%99glarki%20Budamar%2025022024.7z

Dodatkowo, ET43-015 (2 boki + czoło), z racji chęci wykonania w przypadku wyjścia modelu, zostawiam na razie u siebie na dysku. Do innych symulatorów lub coś w ten deseń, to zapraszam na pv.
Na standardowych zasadach mam:
6193 566 (białe)
6193 574 (białe)
193 744 (ELL/LokoTrain)
383 210 (ZSSKC)
383 010 (CDC)
EU46-524 (PKPC)
193 375 (DB)
193 585 (Białe CDC)
383 207 (ZSSKC)
193 686 (CD)
6193 059 (CU/Bahnoperator)
X4EC-053

7
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 20 Lutego 2024, 15:24:53 »
Sporo różnorodnego, zagranicznego taboru. Może się komuś przyda.
ano przyda, proszę o rezerwację w wypadku wyjścia modelu na pojazdy 193 737 i 193 581 :)

8
Tabor kolejowy / Odp: Lokomotywa spalinowa S-200
« dnia: 13 Lutego 2024, 21:08:58 »
Spoiler: nie ma programu, który magicznie sprawi, że model z innego symulatora zacznie działać w Maszynie.

9
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 29 Stycznia 2024, 22:02:38 »
SM42-1118 (bok):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM42-1118.7z

SM42-1155 (bok):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM42-1155.7z

SM42-1023 (bok):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM42%20Wydmuszka.7z

Zaces 33 51 7874 394-4 PMT (bok):
https://eu07.pl/userfiles/28235/Beczka%20PMT%2023012024.7z

A dla zainteresowanych, na standardowych zasadach 193 783 w stanie ubrudzony bardzo mocno.

10
Nie ma oficjalnej, są jedynie nieoficjalne po kilka tysięcy osób. Co tylko pokazuje potencjał. Discord daje wiele zalet. Sam pytasz o RODO w przypadku powiązania z discordem, ale powiązać te same dane z mattermostem już nie ma problemu i za tym optujesz xd. Szukając tylko problemów, to za wiele nie zdziałamy. Powiązanie kont z bazą forum umożliwia założenie konta przez "kolegę" i dalsze użytkowanie forum, analogicznie na discordzie. Oskarżeń o stronniczość pozwolę sobie nie skomentować, bo osoby stronnicze możesz mieć w dosłownie każdym medium. Na forum i na chacie na mm również. Za to discord ma mniejszą skłonność do wyłączenia się na tydzień ze względu na brak obecności jednej osoby. I o wiele większe możliwości, niż mattermost.

11
Na tej kwestii prawnej się nie znam, więc proponuję:
a) na takich samych zasadach, co na mattermosta
b) po prostu nie przekazywać danych użytkowników, tylko dołączać do serwera z prywatnych kont, tak jak teraz to się dzieje chociażby u mnie xd?

12
Tym, że jest nieporównywalnie bardziej popularny wśród młodzieży (a to chyba do niej należy się zwrócić i w niej szukać potencjalnych twórców). To tak na przykład. Lepsza możliwość moderacji treści. Łatwy dostęp do wybranych kanałów, możliwość ich dodawania, bez konieczności wejścia na kanał każdej jednej osoby osobno. Możliwość łatwego ogłaszania różnych rzeczy przez kanał ogłoszeniowy. Discord ma nieporównywalnie większy potencjał i zrównywanie go z mattermostem to jest kryminał.

13
Odpowiadając od ostatniego mojego komentarza:
Malina - myślę, że takie podsumowanie jest do rozważenia, ale też byłbym ostrożny, bo nie wszyscy (np. ja) muszą chcieć pokazywać efekty swojej całej pracy. Od pół roku pracuję nad pewnym projektem z jeszcze jedną osobą i jakbyśmy chcieli, żeby był raport publiczny, to by był. Nie ma go celowo, i nie wiem, czy narzucanie jest dobrym pomysłem. Ale forma mini podsumowania, co wyszło/co jest w td na FB czy coś w ten deseń raz na miesiąc może być ciekawą opcją.

Matek - pierwsze zdanie - fałszywe. Exemajstrów po prostu prawie że nie ma XD
I tak, generalnie mało osób młodych, które chcą coś robić i robią cokolwiek w tym kierunku. Jak ostatnio rozmawiałem z ludźmi z trainza, to u nich też jest taki problem.

Malina - bo co do zasady, to jest prawda, pesa się robi.
Prace wstrzymane, bo ludzie, którzy robili, to przestali robić.
""tego nie rób bo dopóki nie będzie aktualizacji w .exe to nie ma sensu" (pisanie fizyki na inny pojazd niż EU07)." - fizyka jest pisana pod nowe modele, których mało ostatnio. Generalnie to tak, jest typ nowości, które wymagają grzebania w exe. Nie da się w niektórych przypadkach tego przeskoczyć.
"Ale przynajmniej tekstury na Vectrona z kabiną od Traxa można tworzyć" - rzekłbym, że możesz mieć zdziwko za jakiś czas.

"Dopóki nie wyznaczy się jakiegoś konkretnego kierunku rozwoju to można tak gadać kolejnych 20 lat" - odnoszę wrażenie, że nie do końca rozumiesz ideę, jaka za tym wszystkim stoi. Ten projekt robią osoby prywatne, w swoim wolnym czasie. I robią to, na co mają ochotę. Co masz na myśli przez konkretny kierunek rozwoju? Zmusisz ludzi do robienia określonego taboru, taboromajstrów zmusimy do nauczenia się programowania i działania w exe? Nie do końca rozumiem, co przez to rozumiesz.
Do poważnych postępów w budowaniu symulatora potrzeba więcej niż kilka osób, które rozumieją jak działa exe MaSzyny i więcej niż 3 osoby, które umieją i chcą coś tam wprowadzać. Nie sprawisz magicznie, że osoby robiące tabor zaczną robić scenerie lub exe. Tak po prostu, to dwie osobne kategorie prac wymagające zupełnie innych umiejętności.

trzecia_bateria: Generalnie to tak, patronite by się tutaj przydał, nie ukrywam, że ja na przykład mniejszą część swojego czasu zacząłem poświęcać robieniu sklejek do Trainza, bo tam za to dostaję ekwiwalent pieniężny, dzięki któremu np. mogę sobie z takich środków raz w miesiącu kupić grę czy kilka książek. Czy patronite byłby dobrym pomysłem? Pewnie tak, i myślę, że możnaby śmiało o tym pomyśleć.

14
Ok, i jak to się odnosi do aktualnej sytuacji? Rozumiem przekaz, że źli deweloperzy zniechęcają, ale są to projekty z 2010, 2012 i 2016 roku. Osób które dalej aktywnie działają nad projektem jest mało i w większości nie były one zaangażowane w ten proceder (który według ciebie występował). Nic na ten moment na to nie poradzimy, a z kolei wyżej masz przykład tego, że Maciek wsparcie ma. Czy jest źle? Tak. Czemu ma służyć takie przywoływanie domniemanych zniechęcania innych osób sprzed kilku(nastu) lat? Nie wiem.

Zamiast szukać realnych rozwiązań sytuacji, robisz 3 rzeczy:
1) Wypominasz aktualnym deweloperom, którzy w większości nie mają wiele wspólnego z sytuacjami sprzed lat, jakieś krzywe akcje poprzedników, typu przywołane wyżej akcje zniechęcania (które według ciebie występowały i chyba twierdzisz, że występują dalej)
2) W sposób ironiczny wyśmiewasz pracę osób, które aktualnie rozwijają symulator.
3) Rzucasz pomysłem komercjalizacji projektu, czyli pomysł może i głupi, ale za to absolutnie nie do zrealizowania.
Nie wiem w sumie do czego dążysz tymi wiadomościami, bo w miarę mądre pomysły przeplatasz takimi pierdołami.

15
Odnosząc się kolejno do wypowiedzi:
A) Malina
Tak, czysto realnie komercjalizacja nie jest możliwa. Tak po prostu. Chyba że robisz jak simkol, czyli zbierasz malutki procent z maszyny na który masz zgodę i robisz wszystko od zera, tylko że maszyną to to już nie będzie.

Co do propozycji podstawowych kierunków.
1) Edytor scenerii.
TAK. Ale jest ale - nie ma komu zrobić. Jak w sumie wielu rzeczy. Ale jakby było komu, to zgadzam się, że to powinno być jedną z pierwszych rzeczy do zrobienia.
2) Test dodatków jest otwarty. Do devsów i beta od dawna nic nie trafia, nic co mogłoby by wyjść w 2024 lub później tam raczej nie znajdziemy, a jeżeli znajdziemy, to jest to półprodukt, który nie skusi nowych użytkowników do grzebania w nim. Nie widzę potrzeby ich otwierania, bo i tak rzeczy trafiają do td. Działy te pełne są za to rzeczy, które trafiły tam właśnie dlatego, że nie są publiczne. Again, niepotrzebne jest ich upublicznianie.
3) Zgadzam się, patche wystarczą. Raz na kilka paczek można oprócz patcha zaktualizować paczkę całościową, żeby klient mógł sobie pobierać od razu paczkę, a nie paczkę i x patchów.
4) Darowizny imienne - coś w stylu patronite. O ile się orientuję, z punktu prawnego nie będzie to komercyjne użycie znaków towarowych. Darowizny ogólne out, będą o to kłótnie i to jest bardziej niż pewne. Wbrew pozorom, tak, logotypy wszelakich przewoźników, producentów są całkiem istotne i mamy ich tyle, że wracamy do punktu wyjścia, s którym komercjalizacji z tego i wielu innych powodów jako maszyny jest niewykonalna.
5) O ile się orientuję, to starsze pojazdy są oznaczane jako archiwalne za pomocą przycisku. Jak widać, na razie trzymane jest wszystko.

Z wypowiedzią Maćka generalnie się zgadzam, precyzując:
1) Szata graficzna strony/forum myślę, że nie jest aż tak naglącym pomysłem.
2) Dawno za tym optowałem, sam prowadzę taki na ponad 500 osób. Tyle.

Jak już mamy koncert życzeń, to jak znajdziemy kogoś, kto umie programować i zechce poświęcać czas temu symulatorowi, to oprócz edytora scenerii must have jest moim zdaniem inny silnik graficzny, warunki pogodowe wpływające na symulację i reagujące z pojazdem i żeby powiedzmy wyglądało lepiej pod względem graficznym, bardziej jak 3 dekada 21 wieku, a nie pierwsza. Moje subiektywne zdanie, nie trzeba się z nim zgadzać i chętnie poczytam dyskusję w tym temacie.

Myślę, że zasadniczym problemem jest to, że nie liczba osób pracujących aktywnie przy symulatorze jest bardzo mała, nie ma prawie że nikogo, kto by rozwijał aktywnie exe, nie mówiąc już o budowaniu takich funkcji jak nowy edytor scenerii (droga dla nowych użytkowników żeby samemu coś budowach, jestem np. fanem rozwiązania z Trainza, chociaż sam tylko oglądałem jak wygląda, aktywnie nie korzystałem). No i tym bardziej nie ma osoby/osób zdolnych do wrzucenia symulatora na wyższy poziom graficzny.

16
Szkoda, że zamiast merytoryki, to próbujesz swoim urojeniem spłycać wszystko, co robią pozostali członkowie projektu do tekstur EU07, a zamiast rozwiązań, podsuwasz pomysł komercjalizacji projektu, który nie jest możliwy ze względu na bardzo wiele czynników, w tym prawnych, a który to gdyby doczekał się realizacji, siłą rzeczy byłby kopią Simraila. Sorry, no nie jest to realne do wykonania.

17
Próbuje coś zmienić? Stwierdzanie, że gówno tu się dzieje i sugerowanie założenia firmy i komercjalizacji projektu co (pomijając fakt zawiłości prawnych) skończyłoby się nie dość że zakończeniem projektu, to jeszcze stratą finansową dla osób, które by w to weszły, to ma być próba zmiany? No brzmi fantastycznie.

18
Po pierwsze - jak widać, nie idzie.
Po drugie - kilkanaście osób na krzyż coś robi, w tym może z 3 w kategorii scenerie, a do 15 w kategorii tabor, a to i tak mocno zaokrąglone w górę cyferki. Szok i niedowierzanie, że nowości prawie nie ma. (Prawie, bo minione miesiące jednak kilka rzeczy w kategorii tabor przyniosły).
Po trzecie - w devsach i beta nie ma prawie nic, co szary użytkownik byłby w stanie pociągnąć dalej, co więcej, przez lata chomikowania raczej odbiegają standardem. Ówcześni autorzy wstawili to właśnie tam, aby nie wypływało do publiki. Nie widzę żadnej korzyści mającej wynikać z otworzenia tych działów publicznie bądź ich zlikwidowania. Jakiś cel w tym był, popieram pomysły, aby te działy zostały, z dostępami jak teraz, z włączoną bądź nie możliwością pisania tam.
Po czwarte - moim zdaniem należy rozgraniczyć przypadki zniechęcania ludzi przez względy bo mam taki kaprys, a stwierdzanie faktu, że coś się nie nadaje. Sorry, ale mimo wszystko, nie da się zacząć przygody w blenderze od robienia lokomotyw, a gimpa od robienia dopracowanych skórek. Nie da się robić dobrze, nie mając żadnych podstaw w programach, których chce się używać, a często się z takimi przypadkami spotykam.
Po piąte - komercjalizacja MaSzyny o ile dobrze się orientuję, nie wchodzi w grę. Znaki towarowe, te sprawy. Bez wprowadzenia paywalla, nie wiem, jak chcesz sprawić, aby co miesiąc kilkunastu (bądź kilkudziesięciu, skoro ma to być motywator dla nowych osób) wypłacać pensję.
Analogicznie, bez opłacania kogoś, raczej mało który programista zgodzi się przepisywać maszynę na nowy silnik, bawić się w exe itd. Nie ma komu tego rozwijać, a razem ze sceneriami (do zrobienia programu do robienia takowych w łatwiejszy sposób też potrzeba kogoś, kto umie to zrobić) to są elementy wymagające poprawy.

"Ale można też się wziąć w garść, założyć firmę" - firma do istnienia potrzebuje zysków, rozwiń, jak chcesz te zyski pozyskiwać.
"nie odcinać się od kontaktu z graczami w sprawach merytorycznych" - jak miałem możliwość pomóc osobie, która ogarnia program graficzny, w którym chce robić, to pokazanie, jak robić sklejki lub tekstury jest o wiele łatwiejsze i tak na przykład udało mi się pomóc @Springbrat w przypadku tex E186 244. Niestety większość osób które tutaj przychodzi, nie ma żadnych podstaw w programach, w których chcą robić, co za tym idzie, tłumaczenie od razu, jak robić coś do Maszyny mija się z celem.

19
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 25 Stycznia 2024, 17:41:52 »
Za zamówienie mogę udostępnić:
193 688
193 807
383 061
383 062
383 302
6193 567
6193 571
Przy czym zastrzegam sobie prawo do zrobienia skórki jako pierwszy w Maszynie.



20
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 22 Stycznia 2024, 20:21:06 »
ET22-895 (czoło + 2 boki):
https://eu07.pl/userfiles/28235/ET22-895.7z

ET22-5331 (2 boki + czoło mocny skos):
https://eu07.pl/userfiles/28235/ET22-5331.7z

SM42-2237 (2 boki + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/SM42-2237.7z

21
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 16 Stycznia 2024, 19:40:53 »
181 121 FDM Rew (bok + czoło):
https://eu07.pl/userfiles/28235/181%20121.7z

22
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury.
« dnia: 06 Stycznia 2024, 14:49:42 »
Natomiast braku czoła nawet teksturowiec czarodziej nie naprawi.
Jaki tytuł przysługuje w takim razie za namalowanie czoła, ale także całej tekstury w sumie bez żadnych fototex?

A tak do brzegu, to 189 055. Trudne, ale jak najbardziej wykonalne:
https://eu07.pl/userfiles/28235/189%20055.7z

23
Bieżące kolejowe / Odp: Impuls Newag
« dnia: 01 Stycznia 2024, 18:54:39 »
Uważam, jak zresztą napisałem, że założyli, że nikt nie będzie w stanie zgrać takiego oprogramowania. Jest to trudne, żeby w ogóle to zgrać, absurdalnie trudne, by nauczyć się to odczytywać i jeszcze trudniejsze, żeby bez kodu źródłowego znaleźć to miejsce. Nikt w Newagu nie zakładał, że ktoś to odkryje, a pieniążki się będą zgadzać.
Problemy te pojawiały się także w pojazdach który ASO nie serwisowało, pojawiały się także przed tym, jak ASO zatrudniło hakerów.

Więc generalnie, to wysnuwasz pytanie z tezą, próbując narzucić mi jeszcze idiotyczne intencje Newagu. Tak, uważam że zrobił to Newag. Nie, nie uważam, że zrobił to po to, żeby sobie zaszkodzić. Uważam, że zrobił to po to, żeby zarobić więcej pieniędzy łatwym sposobem, gdyż nikt nie założył, że ewentualna konkurencja, bez znajomości kodu źródłowego i niuansów programistycznych z tego kodu, będzie w stanie dokopać się do tego kodu, aby udowodnić im winę. Tylko tyle i aż tyle.

24
Bieżące kolejowe / Odp: Impuls Newag
« dnia: 01 Stycznia 2024, 18:42:15 »
I jeszcze abstrahując od poprzedniej wiadomości, ale chcę to oddzielić, bo to dość ważne w kontekście całej sprawy. W styczniu odbędzie się spotkanie Zespółu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym (informacja podana przez przewodniczącą - posłankę Paulinę Matysiak, która jest też prowadzącą wywiadu przytoczonego kilka wiadomości wyżej. Na tymże, hakerzy będą przedstawiać jak doszli do swoich wniosków, jak ta praca z ich strony wyglądała. Zaproszenie otrzymali również przedstawiciele Newagu, a ja mam szczerą nadzieję, że takowe przyjmą i pojawią się na spotkaniu, dzięki czemu mielibyśmy do czynienia ze swego rodzaju konfrontacją obu stron.

25
Bieżące kolejowe / Odp: Impuls Newag
« dnia: 01 Stycznia 2024, 18:20:44 »
@Malina Drogi użytkowniku (bo nie wiem jakiej płci mam używać, po nazwie tego nie jestem w stanie bezpośrednio wywnioskować), przywołanie tej definicji jest moim zdaniem nieco nietrafione, co w pierwszych 100 sekundach wklejonego przed twoją wiadomością podcastu, prowadząca porusza kwestię nazewnictwa "hakerów", czy też speców. W szeroko pojętej mowie potocznej, haker ma nie tylko negatywne znaczenie.
Jako iż mam wrażenie, że mam znowu do czynienia z trollem newagu, który będzie go bronił chodźby nie wiem co (tak wynika z dotychczasowej działalności na forum), to pozwolę sobie na kilka wtrąceń.

Problemy z tymi pojazdami zaczęły się od 2022 roku od kiedy trafiły do Mieczkowskiego. Więcej informacji w tabelce: https://www.newag.pl/wp-content/uploads/2023/12/Biala-ksiega_chronologia.pdf. A w
Branie pod uwagę jedynie jednego źródła, które jest zdaniem jedynie oskarżonego, jest nieco idiotyczne. A zatem, moim zdaniem:
1. Z ujawnionych informacji, pojedyńcze przypadki zdarzały się wcześniej, były rzadkością. Wynikało to z faktu, iż kod, mający unieruchamiać pojazdy po X dniach stania (różne pojazdy miały różną ilość dni), nie miał często okazji się uruchamiać - wszak pojazdy w ruchu regionalnym z reguły nie stoją minimum 10 dni, gdy nie są zepsute, bo muszą na siebie zarabiać. Przykładowy kod, który wywalał rzekomą awarię sprężarki, gdy dzień >=21, miesiąc >=11, a rok >=2021, uruchamiał się dopiero w 2022, bo w 2021 w tych dniach był na przeglądzie. I kod istniał przed wizytą w ASO, po prostu wówczas nie miał okazji się uruchomić.
2. Pojazdy KD jeździły do ASO partiami po 2 - gdy pierwsze dwa się zepsuły, a kolejne czekały we Wrocławiu, to te we Wrocławiu też miały przestać reagować.
3. Programiści zatrudnieni przez ASO, o których tu mowa, zgrywali oprogramowanie z pojazdu przed i po odwiezieniu na uruchomienie do Newagu. Magicznie, między wyjazdem a przyjazdem, pojawiała się zmiana kodu - zamiast wyłączać się po X dniach stania, wyłączały się po X dniach stania w warsztacie konkurencji. Tak żeby mieć pewność, że ten postój, to naprawa lub przegląd u konkurencji.
4. W nawiązaniu do poprzednich - kody z wyłączaniem się, wywalaniem błędów, mogłyby jeszcze zostać obronione przez zwalenie winy na programistę, który coś testował i zapomniał skasować, tak dodanie do kodów koordynatów konkurencji nie może być przypadkiem. A kod pojawia się po wizycie w Newagu.
5. 21 listopada i 21 grudnia stanął pojazd województwa lubuskiego - ED78-010. Pojazd nie był serwisowany w ASO, więc hakerzy nie powinni mieć do niego dostępu, a jednak pociąg się unieruchamia.
6. Pojedyńcze przypadki zdarzały się też w innych województwach, w tym w zachodniopomorskim, w impulsach, które również nie były serwisowane w ASO.
7. Stawianie ASO na skraj bankructwa (zerwanie umowy przez KD z ASO, kary umowne to było bankructwo dla ASO), to nie jest najmądrzejsza strategia. Jakby hakerzy to zepsuli, to by wiedzieli jak to naprawić i zrobiliby to raczej szybciej, niż 40 minut przed bankructwem pracodawcy.
8. Ktoś (moim zdaniem osoby z Newagu) uwzględnili nawet to, aby w kabinie za pomocą kombinacji przycisków/wajh dało się uruchomić pojazd bez podłączania pojazdu do komputera. Magicznie, jak poszła plotka, że hakerzy odkryli ten kod, to w następnej aktualizacji kodu, ten fragment i kombinacja przestała istnieć XD
9. Jeszcze jedno. Skoro, przedstawiając tutaj za prawdę objawioną tylko stanowiska Newagu i pronewagowskie, to powiedz jedno. Skoro to ASO i jego hakerzy wgrali to oprogramowanie, to dlaczego Newag wiedział, jak to dezaktywować i czerpał korzyści na tymże XD

Ponadto, oprogramowanie to, czysto praktycznie, nie jest możliwe do zmodyfikowania bez dostępu do kodu źródłowego. A do takowego miał dostęp jedynie Newag/pracownicy Newagu. Odczytywanie, a modyfikowanie kodu to dwie różne rzeczy, wgranie tak kilku linijek do odczytanego kodu, żeby nie zepsuć całej reszty, nie jest praktycznie możliwa. Linia obrony Newagu, próbująca zwalić winę na "zuych hakeruf", jakoby to oni byli wszystkiemu winni, jest o tyle głupia, że modyfikacja bez kodu źródłowego jest praktycznie niewykonalna, analogiczny kod i awarie były w innych pojazdach, nieserwisowanych przez ASO, a straszenie pozwem, bo "hakerzy nie mieli prawa zgrywać z pojazdu oprogramowania, bo prawa autorskie" jest po prostu (moim zdaniem) głupia. W mojej opinii, Newag o wiele lepiej wyszedłby na powiedzeniu, że tak, to ich sprawa, było to złe, niepotrzebne, oprogramowanie będzie usunięte, a szkody zrekompensowane. Wizerunkowo wyszliby na tym O WIELE lepiej.

Moim zdaniem Newag myślał, że nikt nie będzie w stanie zgrać tego oprogramowania i dowiedzieć się, co tam się znajduje. Bo praktycznie, to jest to absurdalnie trudne, osób zdolnych do tego, według tychże hakerów, w Polsce można policzyć na palcach. A tu klops, bo jednak komuś się udało.

Kończąc tą litanię. Kod istniał i istnieje dalej w kilkudziesięciu pojazdach tej serii. Także w tych, których ASO ani hakerzy nie dotykali, a mimo to były przypadki awarii. Tłumaczenie Newagu moim zdaniem jest ekstremalnie głupie i nieprawdziwe.
Nie skupiam się na kwestii tego, czy to pod względem praw autorskich programiści mogli sobie zrzucać to oprogramowanie. Moim (i nie tylko) zdaniem mogli, ale to jest najmniejszy z problemów, bo ja skupiam się na tym, kto to oprogramowanie tam zainstalował i kto czerpał bezpośrednią korzyść z tego. Moim zdaniem zainstalował i czerpał korzyści Newag.

O, i jest zapis z prezentacji anglojęzycznej w wykonaniu tychże programistów, wklejony przez @robwor. Polecam.

26
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 26 Grudnia 2023, 18:40:15 »
EN57AL-1769 (bok + 2 czoła skos):
https://eu07.pl/userfiles/28235/EN57AL-1769.7z

2M62-0345B (czoło + 2 boki):
https://eu07.pl/userfiles/28235/2M62-0345B.7z

Na życzenie mam też Vectrona 193 897.

27
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 25 Grudnia 2023, 15:26:23 »
Talboty PKPC:
Falns-x441Va 31 51 6637 902-6 PL-PKPC
Falns-x441Va 31 51 6637 826-7 PL-PKPC
Falns-x441Va 31 51 6637 675-8 PL-PKPC
Falns-x441Va 31 51 6637 805-1 PL-PKPC
Falns-x441Va 31 51 6637 891-1 PL-PKPC
Falns-x441Va 31 51 6637 793-9 PL-PKPC
Falns-xx441V 31 51 6637 413-4 PL-PKPC
Falns-x441Va 31 51 6638 213-7 PL-PKPC
Falns-x441Va 31 51 6638 220-2 PL-PKPC
Link: https://eu07.pl/userfiles/28235/Talboty%20PKPC%2025122023.7z

Dodatkowo, z fot vectronów, na życzenie na pv mam:
6193 236 CU
X4E-795 (Trudne)
6193 569 CD
X4EC-048

28
Jak mniemam cała komisja odnosi się do procedowania zmian na repozytorium, zatem w tej kwestii:
2c
2.1b
2.2 każda osoba w komisji ma głos, którego może użyć, niezależnie od brania udziału w zmianie
3.1b
3.2b
3.3a
3.4a - jak ktoś jest w miarę aktywny, to nie potrzebuje 14 dni, żeby zauważyć, że jest coś głosowane.
4b
4.2a
4.2.1b - w przypadku odmowy, zostają uprawnienia ukryte, do czegoś jeszcze się do czegoś przydadzą te uprawnienia?
4.3b
4.5b - z czego trzeba zdefiniować "nieaktywność" i mimo wszystko musi być awaryjna opcja do usuwania osób za np. łamanie zasad czy coś w ten deseń.
5b
6.1 ok
6.2 ok
6.3 ok

Nie do końca wynika to z kontekstu, także proszę o uzupełnienie informacji:
a) komisja czy jak to się będzie zwać, zastępuje wszystkie rangi na forum poza tymi moderacyjnymi?
b) wprowadzenie komisji likwiduje działy zamknięte?
c) komisja zastępuje obecny test dodatków?
c') jeżeli tak, to czy osoby spoza komisji w sposób oficjalny będą mogły testować dodatki?

Cóż, trzeba się zastanowić czy mamy tyle ludzi żeby stworzyć oddzielny komitet do exe.
Rzekłbym, że niekoniecznie.

Tyle ode mnie, wcześniej nie zauważyłem tej wiadomości, stąd brak aktywności.

30
Bieżące kolejowe / Odp: Impuls Newag
« dnia: 05 Grudnia 2023, 21:47:19 »
Tym bardziej nie rozumiem po co CERT do tego (patrz odpowiedź UTK), tak samo jak CBA do kradzieży bułki w sklepie...
Uważam, że dosłownie zapisanie w oprogramowaniu, że pojazd ma się pokazać awarię tego dnia, mimo, że jest sprawny, tylko po to, żeby producent na tej domniemanej usterce zarobił kilka baniek, jest absolutnie niedopuszczalne. Przekręty na sprzętach RTV to jest jednak nieco mniejsza skala niż nieuzasadnione wyłączanie z użytkowania pojazdu kolejowego poprzez wywołanie sztucznej awarii. To, że tak działa sobie rynek nie powinno być usprawiedliwieniem dla takich praktyk, i jeżeli jest możliwość wdrożenia narzędzia, które będzie takie praktyki ukrócać, to powinno zostać rozważone wprowadzenie takowego do użytku.

Strony: [1] 2 3 ... 7