Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Czarodziej

Strony: 1 [2] 3
31
Bieżące kolejowe / Odp: Katastrofa kolejowa w Grecji
« dnia: 14 Kwietnia 2023, 15:33:35 »
Przy okazji innej informacji domyśliłem się, do czego służą te klucze. Otóż po katastrofie wybuchł spór między związkowcami a rządem. Związkowcy twierdzą, że ślimaczenie się z wdrożeniem zdalnego sterowania na tej linii przyczyniło się do wypadku. Jest w tym malutkie ziarenko prawdy, bo pewnie wtedy nadzór nad sytuacją ruchową byłby lepszy. Z kolei resort transportu nie bez racji argumentuje, że lokalne urządzenia w Larissie, prawidłowo użytkowane, zapewniały bezpieczeństwo. Podkreślono, że tam jest nastawianie przebiegowe (podobnie jak u nas np. we Wrocławiu Gł. w urządzeniach półblokowych - naciskamy początek i koniec drogi przebiegu, a urządzenia nastawiają drogę i wyświetlają sygnał, o ile nie ma przeszkód do jazdy). I to nastawianie wg jakiegoś rejestratora było używane do godziny na krótko przed katastrofą. Po katastrofie również działało, co potwierdzono eksperymentem. I ta skrzynka jest odpowiednikiem naszych przycisków do nastawiania zwrotnic wyłączonych z przebiegowego nastawiania, tylko tam są klucze, prawdopodobnie celem ścisłej reglamentacji ręcznego sterowania. A amperomierz - amperomierzem prądu nastawczego. Eksperci zauważyli ponadto, że kolizyjna jazda była widoczna na planie świetlnym przez 5,5 km.

Ta katastrofa jest bezlitośnie prosta, śledczy muszą ustalić tylko, dlaczego dyżurny przeszedł na ręczne nastawianie a potem nienależycie obserwował plan.

W sieci jest nagranie, jak wydając rozkaz na radiu upewnia maszynistę: Jedziesz, jedziesz...

32
Bieżące kolejowe / Odp: Katastrofa kolejowa w Grecji
« dnia: 12 Kwietnia 2023, 03:59:37 »
Posiłkując się translatorem Google dokonałem głębszej analizy mediów greckich i for na temat tej katastrofy. Nie odwołuję swojego zdania na temat kultury pracy na kolejach greckich, gdyż potwierdzają to sami Grecy. "Każdy, kto kocha kolej obawiał się tego dnia" - użytkownik greckiego działu forum skyscrapercity. Jak nie wierzyć w fatum, skoro ta katastrofa wydarza się niemal dokładnie w rocznicę Szczekocin i jest im w zasadzie bliźniaczką. Dyżurny ze stacji Larissa to kropka w kropkę nasz Andrzejek ze Starzyn. Też został przeniesiony z małej stacji. Greckiego dyżurnego bali się koledzy, a maszyniści żartowali, że "dzisiaj dyżuruje X, zjeżdżajmy szybko, bo puści na nas pociąg". Przed katastrofą wystąpiło dokładnie jak u nas cofanie źle wyprawionego pociągu podmiejskiego (u nas Starzyny cofały bodaj IR Gubałówkę - i zatajono to). W Grecji jest ten dodatkowy aspekt, że na nastawni miały być 3 osoby, ale jedna się nie stawiła, a druga opuściła miejsce pracy jakiś czas przed katastrofą.

W ogóle tam były urządzenia przekaźnikowe (nawet ładnie wszystko wygląda, tylko niewiele z tego działa), ale chyba sterowane jakimiś kluczami (czy coś w stylu naszych "urządzeń kluczowych"?). Jak zrozumiałem dlatego, że złodzieje (Grecy z przekąsem dodają określoną nację) kradną przewody.  Załączam zdjęcie "aparatu kluczowego" czymkolwiek miałby być. Wg byłego pracownika OSE nieprzestawienie klucza -dyżurny zapomniał, że poprzedni pociąg jechał po niewłaściwym z powodu wcześniejszego uszkodzenia sieci trakcyjnej) - było powodem wyprawienia pociągu na tor niewłaściwy.

Szczekociny i Tempi są do siebie ekstremalnie podobne, wierzyć się nie chce.

33
Bieżące kolejowe / Odp: Zawody pracujące w święta
« dnia: 09 Kwietnia 2023, 21:13:57 »
Wyszło dużo mniej niż "krótko" :) Szczęśliwego Alleluja życzę!

https://panorama.tvp.pl/69072221/apel-o-ostroznosc

34
"U nas na Ślunsku"...

35
Na warsztacie / Odp: Pomysły na rozwój exe
« dnia: 04 Kwietnia 2023, 16:34:24 »
Wiem, że to było wałkowane wiele razy, ale zapis gry stanu symulacji. Tak, wiem, maszynista na żywo nie wychodzi sobie w środku pola i idzie do domu, ale ludzie, przy scenariuszach 3 godziny i powyżej to jest konieczność, inaczej jedynie krótsze scenerie będą miały sens. W powstających "Bieszczadach", jak się nie mylę, ma być scenariusz na siedem godzin. Serio myślicie, że ktoś będzie siedział przed kompem 7 godzin non-stop? Jest różnica między zabawą przy symulatorze, a prawdziwą służbą, na której ma się płacone od godziny i przejechanych kilometrów.

36
Dzisiaj w ramach współpracy z telkolem, udało się nabyć oryginalny manipulator Radmor 3066. Sorki ale No muszę się pochwalić. 😊

37
No więc, czego chcą gracze? Czego oczekujecie po symulatorze? Zachęcam, by każdy się wypowiedział.

Wagonów 43A i 101A oraz animacji ogrzewania parowego.

38
Na warsztacie / Odp: D29-97/98/99/94/117 - Zakopianka
« dnia: 30 Marca 2023, 10:46:23 »
Ciocia odwiedza i poprawia link do pobrania bo nie działał, zapraszam do pierwszego postu zainteresowanych. Z prawie nieistniejące życia projektu - rozpoczęły się prace przygotowawcze pod teren dla linii 97 (odcinek Skawina - Sucha Beskidzka), oraz dokończenie sieci trakcyjnej na obecnie "eksploatowanej" części scenerii. Pzdr.

39
After converting to ANSI, the Starter crashes when I open the settings tab. @szczawik could you look at this and try to fix this problem? I'm adding that file to the repo anyways, since you can choose this language only by manually editing the Starter's configuration file.

I've also added the main simulator's translation. I'm not sure where the Rainsted's "cheat sheet" should go, but since its use is discouraged anyway, I don't think that's a big deal. The lang-hu.ini file is largely untranslated, so I won't add it just yet.

8614

40
Na warsztacie / Odp: Stan scenerii realistycznych na 2023-03
« dnia: 23 Marca 2023, 14:05:47 »
Generator blokad liniowych działa dostatecznie. Tworzy jednak nazwę blokady używając nazw semaforów, co trzeba następnie poprawiać. Ale jest w stanie dopilnować, żeby eventy zliczające pojazdy były kompletne. Wstawiają się na torze z semaforem wjazdowym oraz sąsiednim, a ewentualnie można by znaleźć lepsze miejsce pomiędzy W5 a wjazdowym, jeśli odcinków jest więcej.

Generator skryptów sterujących również działa dostatecznie, nie miesza kierunków, nie gubi przebiegów, wykrywa i pomija jazdę slalomem. Nie dodaje kilku rzeczy, które by się jeszcze przydały (zamykanie semaforów, określanie sygnału na semaforze, obsługa przelotu, zamykanie przejazdów). Niemniej można już dosyć szybko obsługę przebiegów zrobić.

Wygenerowałem skrypty sterujące od Nakła Śląskiego do Chorzowa Batory (z wyjątkiem posterunku odgałęźnego, których generator nie obsługuje). Przy okazji dodałem brakujące rozjazdy i semafory oraz uporządkowałem nazewnictwo. Da się przejechać torem 2 od Tarnowskich Gór do Katowic z użyciem skryptów sterujących (paczka lk131-230322.7z). Na torze 1 nadal są braki w sieci trakcyjnej. Gdy uruchomię więcej pociągów z Katowic, to będę miał motywację, żeby jeździły obydwoma torami... Mam już jakieś przygotowane rozkłady EZT z 2011, może od nich zacznę.

Mam ułozone tory i semafory od ZWK do KWK Halemba przez Makoszowy oraz Hajduki.
Jak coś, to odcinek Gliwice – Hajduki mogę dokleić mniej albo bardziej prowizorycznie (bo go brakuje). Tzn. spasowałbym na tyle, żeby dało się przejechać, natomiast do ustalenia jest zakres dopasowania do map. Podobnie odcinek Herby Nowe — ZWK mogę przystosować do ruchu. W szczególności, gdyby jakieś gotowe rozkłady były...

Tyle ze niestety w 3dsmax.
Czyli najprawdopodobniej współrzędne są zaokrąglone do 10cm.


2023-03-28
Nie wiem, czy ktoś jeszcze podzieli mój zachwyt, ale wczoraj udało mi się przejechać od Katowic przez Gliwice i Lubliniec do Kluczborka (paczka gliwice-230327.7z). Po drodze są jeszcze odcinki z brakiem sieci trakcyjnej, są też duże braki w sygnalizacji. Poza tym niwelety są wstawione prowizorycznie i muszą być jeszcze weryfikowane oraz korygowane w zakresie kotwienia kilometrażu oraz wysokości torów.
______________________________________________________________
[ Rodzaj i numer pociągu                 | IR38121             ]
[________________________________________|_____________________]
[                                        | Kraków_Główny       ]
[ Relacja pociągu                        |     Szczecin_Główny ]
[________________________________________|_____________________]
[       |     | Katowice                          2  7.57 |    ]
[       |     |                              ?    2  8.00 |    ]
[       |     |-----------------------------------2-------|----]
[       |     | Zabrze                            2  8.24 |    ]
[       |     |                              ?    2  8.25 |    ]
[       |     |-----------------------------------2-------|----]
[       |     | Gliwice                           2  8.35 |    ]
[       |     |                              ?    2  8.39 |    ]
[       |_____|-----------------------------------2-------|----]
[       | 100 | Lubliniec                         2  9.47 |    ]
[       |     |                              ?    2  9.48 |    ]
[       |     |-----------------------------------2-------|----]
[       |     | Olesno_Śląskie                    2 10.13 |    ]
[       |     |                              ?    2 10.14 |    ]
[       |     |-----------------------------------2-------|----]
[       |     | Kluczbork                         2 10.32 |    ]
[       |     |                              ?    2 10.32 |    ]
[       |     |-----------------------------------2-------|----]

Przeczytałem też sobie wątki z 2007 roku, o tym, jak straszne są głowice w Gliwicach, o Katowicach i Tarnowskich Górach nie wspominając! ;D

41
Pomysł prostego i przystępnego edytora scenerii jak najbardziej ma sens. Można nawet zrezygnować z niezbędnych w pełnym edytorze funkcji, gdyż te dalej by były dostępne w Rainstedzie. Chodzi tu o aplikację, za pomocą której użytkownik będzie w stanie poznać i zastosować podstawowe pojęcia, którymi posługują się twórcy scenerii. Programu, w którym można by się sprawdzić. Czy jestem w stanie stworzyć scenerię? Jak dobrze mi to idzie? 5 lat później, hmm, ten edytor już obcykałem, może bym się przesiadł na bardziej zaawansowanego Rainsteda? Takie rozwiązanie spłaszczyłoby learning curve w budowie scenerii i mogłoby zachęcić potencjalnych trasopisarzy do zabawy z symulatorem. W Scratchu nie da się zrobić gry na poziomie Cyberpunka, a mimo to korzystają z niego miliony ludzi.

42
Forum / Odp: Przerwa od twórczości.
« dnia: 27 Marca 2023, 14:21:40 »
Cześć wszystkim, wróciłem :)

Postaram się być milszy i generować/brać udział w mniejszej ilości afer. Wiem, że może to dla niektórych z Was brzmieć dziwnie, ale doświadczenia nauczyły mnie, że dużo fajniej pracuje się bez presji i bez zbędnych kłótni. Zresztą od czatu odłączyłem się już dość dawno temu. A był to właśnie jeden z powodów, dla których ten "urlop" wziąłem.

Póki co projekty, którymi chcę zająć się na ten moment to ekrany komputera pokładowego w BR285 i do nowej kabiny E189, której chyba już tylko tego brakuje do finiszu.

Pozdrawiam! :D

43
Sorry, pisałem to już raz w innym wątku, ale to trzeba powtórzyć - Rainsted w żadnym wypadku nie jest trupem. Na prawdę, jak ktoś ma chęci się nauczyć, to da się to zrobić, a możliwości tego edytora są potężne. Uważam, że jak ktoś szuka "prostszego edytora", to po prostu chce pójść na łatwiznę, a trasa "wypluta" z takiego edytora nie byłaby zbyt realistyczna. Szkoda by było porzucać też włożone w niego lata pracy.

Edytor Rainsted mógłby zostać równie albo i nawet bardziej zaawansowany jak teraz, tylko tak jak napisałem - kluczowe jest zbudowanie normalnego UI i ew. poradnika, aby więcej osób mogło do tego usiąść i ogarnąć. Czy poświęcanie miesięcy/lat pracy i nauki ciężkiego, skomplikowanego narzędzia aby móc w ogóle zbudować jakąkolwiek podstawową trasę można nazwać "nie pójściem na łatwiznę"? Po co utrudniać sobie robotę, skoro można ją sobie ułatwić?
Oczywiście proszę nie odbierać mojego pisania jako jakiegoś biadolenia, bo bardzo się cieszę, że pomimo plotek symulator dalej żyje i ma się dobrze, i że nadal są osoby chętne do pracy przy nim. Tylko tak jak pisałem - uważam, że byłoby takich chętnych więcej, gdyby narzędzia były bardziej przyjazne i otwarte. Bo na upartego jak najbardziej da się wszystkiego nauczyć, ale nie każdy ma taką ilość czasu.

44
Może ustalmy sobie co znaczy tutaj "retro". Nie mamy przecież tutaj czynnych parowozów i wagonów "boczniaków", natomiast z powodzeniem można ustawić skład z lat np. 80/90 tj ST43/SP45/SU46/ET21/EU07+Bhp/ciemne pullmany itd. To "retro" z lat 80/90 nie jest jakąś prehistorią i jest bardzo eleganckie i przyjazne, bo czyż "20 lat maszynowych później" nie jeździmy tym samym taborem tylko w innym "opakowaniu"... Inna sprawa, że "retro" może się odnosić także do scenerii, srk i prędkości szlakowych. Cóż, czy jednak każdy musi gonić po Drawinowie 160 km/h na EP09? "Retro otoczenie/sygnalizacja/prędkości" mają swój urok. Pewnie, że nie przesadzajmy z odcinkami o Vmax 40 km/h, bo na dłuższych dystansach jest to nudnawe (przynajmniej dla mnie). Inna rzecz, że na scenerii "retro" każdy może sobie wyedytować bardziej współczesny skład, który tam się pojawił extra, bo czyż dzisiaj w XXI wieku na "drewniane" linie nie wjeżdżają TRAXX'y 285 Lotosu, czy Class66 oraz składy Turkol'u? Ano wjeżdżają.

45
To, że Ty nie chcesz, to nie musi znaczyć, że większość nie chce.

46
Możesz podać jakiś przykład, który uważasz za porządny?

Daleko nie trzeba  patrzeć. Trainz.

47
Myślę, że z 90% czytających to forum by chciało zmian w sceneriach, tylko co mają napisać skoro ich tworzenie w Maszynie jest mówiąc łagodnie "skomplikowane"? "Tak, chcemy!"? Zaraz polecą bany za spam...

48
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady WIP - do pobrania
« dnia: 16 Marca 2023, 13:51:34 »
Tak, zbieramy i sprzedajemy wasze dane po płacić za scenerie nie chcecie :lol:

A tak na serio chyba wszystkie unoff-exeki tak mają. Jakieś podpisy, certyfikaty czy inne *uje muje potrzebne żeby antywirus siedział cicho, są tylko na oficjalnych exekach dołączanych do paczek całościowych czy patchy.

49
A mówili, jedź pan w góry... Pogoda bedzie pikno :D

50
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 12 Marca 2023, 17:44:25 »
Witam wszystkich zainteresowanych ;D Projekt nie leży, ale z różnych powodów muszę zrobić chwilową przerwę od prac. Postaram się wrócić do dłubania nad krokodylkiem w drugiej połowie miesiąca.

51
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 26 Lutego 2023, 20:41:54 »
Hah, miło! Właśnie ta kabina będzie dłubana, bo zwiedzając ostatniego lata elektrowozownię KWB Konin nałapałem dość dużo ujęć wnętrza tego krokodylka (#20). A też nie ukrywam, że ta wersja mi się najbardziej podoba, bo chociaż, okej ~ fajnie wyglądają turbo-krokodylki po modernizacji (chociaż nie wiem czy te z nowoczesną kabiną jeżdżą po konińskich torach), to jednak na start fajnie byłoby zrobić 'klasyka'. Jeżeli chodzi o te wersje z joystick'iem, czy tam dźwignią, to po prostu mi się nie podobają.
O wiele bardziej klimatycznie będzie zrobić nastawnik z prawdziwego zdarzenia i to też zamierzam uczynić ;D

52
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 26 Lutego 2023, 20:29:07 »
Oczywiście, że tak! To jest klimacik. Stary klamot w XXI wieku! Zdjęcia kabiny podsyłałem Ci już kiedyś, choć to było z EL2-41 z joystick'iem (Odpowiedź #32). Jestem jednak zdecydowanie "za", abyś zrobił stary nastawnik.

53
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 26 Lutego 2023, 19:11:38 »
I jeszcze jedna intrygująca mnie kwestia... prawa autorskie i licencja. Zakładając że model rzeczywiście trafi na poczet MaSzyny, to czy nadal ja zachowuję prawa autorskie do swojej pracy i czy mogę używać tego modelu poza nią?
Jeśli chodzi o moje zdjęcia, które pomogły w tworzeniu modelu EL2 to się cieszę, że się przydały. Druga rzecz: czy chcesz zrobić model oryginalny ze starym nastawnikiem jazdy? To by mnie prywatnie bardzo ucieszyło. Mało kto z Kolegów zdaje sobie chyba sprawę, że EL2 nawiązuje bardzo do starych niemieckich elektryków z czasów DRG na Dolnym Śląsku...

54
Małe wyjaśnienie: w 1976 do Maroka trafiły japońskie E1100, a na filmie jest bardzo podobna japońska E1250, których 12 sztuk dostarczono w 1984 roku. E1250 to maszyna o mocy 3900 kW i Vmax 160 km/h oraz masie 132 t.

55
Tabor kolejowy / Odp: Q&A z tematyki taboru kolejowego
« dnia: 22 Lutego 2023, 12:39:36 »
Czy griffiny mają ETCS na wyposażeniu?
Tak, regularnie jeżdżą zarówno pod pierwszym jak i drugim poziomem.

56
Jedna to jazda do przodu z załączonym układem dostosowania sił do nacisku kół a druga bez.

58
Myślę, że EU40 miał na myśli pozycje: przód, zero, tył... To w sumie kilka.

59
Forum / Odp: Sytuacja związana z Szogun Studio
« dnia: 20 Lutego 2023, 14:53:41 »
Odniosę się jeszcze do kwestii pracowniczej - nie twórzmy tu off-topicu, bo ktoś znowu zarzuci nam kryptoreklamę.

Generalnie zasada jest taka, że każdy ma prawo pracować, gdzie chce. Wielu ludzi z tego forum, którzy kiedyś tworzyli coś do MaSzyny również pracuje obecnie jako programiści, czy graficy w różnorakich firmach. Ale czy to powód i usprawiedliwienie do tego, żeby robić osobiste wycieczki pod ich adresem, wyzwiska, pomówienia? Nikt nie podpisywał cyrografu.

Dla wielu ludzi praca u nas jest czymś ciekawym z tego względu, że mogą połączyć to co lubią z pracą zarobkową i również nie jest to powód do ich nienawidzenia. Każdy u nas jest równy, nikt się nie wywyższa, staramy się pracować w normalnej, koleżeńskiej atmosferze. Są oczywiście pewne decyzje, które muszą zostać podjęte odgórnie, jak w każdym projekcie. Nikt do pracy nie jest zmuszany, nikt nie ma tzw. lojalek etc. Ludzi z MaSzyny tak naprawdę to maks. 1/4, później są jeszcze osoby z TD2 i grono osób nie związanych nigdy z żadnym podobnym projektem.

Co do słuchania społeczności, oczywiście to robimy, stąd aż 3 bezpłatne wersje demo po drodze i opóźnienie spowodowane dodawaniem kolejnych funkcji i zmian oczekiwanych przez graczy. Przychodzi jednak taki moment, że trzeba aplikację wydać, bo można by tak bez końca - każdy by chciał mieć trasę ze swojego podwórka, wymarzoną lokomotywę, a to nie jest realne i nigdy nie było zapowiadane, podczas gdy ludzie oczekują od nas rzeczy często niemożliwych. Zakres gry jest szczegółowo i transparentnie opisany na Steam, do 2 godzin również można ją zwrócić i uzyskać zwrot, jeśli nie spełnia oczekiwań. Mamy również forum dyskusyjne, Discord, Facebook, gdzie bardzo chętnie odpisujemy na pytania, choć jest ich tyle, że czasem trzeba chwilę poczekać na odpowiedź.

Praca nad SimRail nie jest tylko i wyłącznie kwestią biznesową, ponieważ ten projekt, mimo, że najtrudniejszy z dotychczasowych, sprawia nam też najwięcej frajdy i satysfakcji.
To, że musimy publikować liczby w postaci wyników sprzedaży wynika z tego, że jesteśmy spółką akcyjną znajdującą się w największej grupie kapitałowej branży gier w Polsce i mamy na pokładzie inwestorów, którzy oczekują transparentnych informacji, zgodnie z wytycznymi grupy. Nie jest to żadne chwalenie się, ani inne pobudki.

EDIT: Kolega Szogun dzwonił jakiś czas temu z przeprosinami za zaistniałą sytuację, która wynikała z nagromadzenia różnych problemów i opierania się na błędnych informacjach. Przeprosiny oczywiście przyjąłem i nie żywię urazy, najważniejsze to umieć przyznać się do błędu. Przekazałem je również naszym pracownikom, którzy ewentualnie mogli poczuć się urażeni. Myślę, że to wyczerpuje temat.


60
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 20 Lutego 2023, 19:38:14 »
Cóż, trochę to minęło czasu... ale lepiej późno niż wcale ;D

Z racji, że koleje KWB Konin są zagrożone wyginięciem w nie tak odległym czasie (mówi się o dwóch latach), fajnie byłoby zachować to, bądź co bądź, unikatowe dziedzictwo konińskich kolei w choćby cyfrowej formie. Przechodząc do sedna, postanowiłem wrócić do tej inicjatywy w czysto hobbystyczny sposób, traktując ją jako poboczny projekt z podstawowym i jak na razie jedynym celem — stworzenia modelu LEW EL2 do MaSzyny.

Prace nad modelem, a przynajmniej jego zewnętrzną częścią, z czego pamiętam, skończyły się na ramie wózka, z której nie jestem przesadnie zadowolony. Tak więc, mając zgromadzone trochę więcej materiałów niż na starcie tego projektu, spróbuję skonstruować model od nowa, mając na uwadze rozwiązania konstrukcyjne, o których nie miałem pojęcia, korzystając tylko z jednego marnego blueprint'u.

Postaram się informować o postępach co jakiś czas tutaj i spróbuję nie zniknąć na kolejne dwa lata ;D

Mimo że baza planów materiałów, zdjęć, referencji i informacji powiększyła się znacząco (choćby przez ubiegłoroczne zwiedzanie zakładów kolei KWB), to jednak cały czas, gdyby ktoś wchodził w posiadanie planów/rysunków technicznych (wcześniej tu niewysyłanych), bądź zdjęć w dobrej jakości, które nadałyby się jako referencja przy modelowaniu bardziej zawiłych elementów konstrukcji, to zapraszam do podzielenia się nimi w odpowiedzi lub wiadomości prywatnej. Przy okazji, dziękuję bardzo serdecznie za wszystkie dotychczas wysłane materiały!

Strony: 1 [2] 3