Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - gw47

Strony: [1]
1
Na warsztacie / Odp: Pomysły na rozwój exe
« dnia: 30 Stycznia 2023, 20:42:28 »
AI i ciężkie, długie ładowne brutta. Już kiedyś sygnalizowałem problem, dziś dla testu puściłem na torze doświadczalnym ET41+35x622Za,  3700 Ton, 600 metrów. Rozruch ze "sprężynowaniem" ale całe kółko TD jamnik dał radę. Problem pojawił się gdy zatrzymał się na S1 przed żeberkiem, po podaniu semafora i rozjazdu na bok ET41 wciągnęła połowę składu i nagle AI zdecydowało żeby dać nastawnik na zero i skład został rozerwany, dodam jeszcze że WS-a nie wywaliło ani nie została przekroczona prędkość jazdy. Podobne sytuacje przy ciężkich pociągach obserwowałem na kaliskiej gdzie dodatkowo obecne mogą być "dziury" w scenerii oraz spore wahania napięcia w sieci trakcyjnej. Na innych sceneriach nie zaobserwowałem podobnego problemu ponieważ większość z nich jak np. L053 ma "kolejkowe" składy towarowe wynikające ze zbyt krótkich torów stacyjnych które to nie pozwalają na zestawienie dłuższych pociągów, adekwatnych do mocy i możliwości lokomotyw np. ET41/42, E6ACT, TRAXX itd. Obserwując zachowania AI domyślam się że wirtualny mechanik zbyt raptownie operuje nastawnikiem oraz kranem hamulca choć w mniejszym stopniu, co daje ww. efekt sprężynowania i w rezultacie rozerwanie pociągu.  Zauważone na czystej paczce 22.11 i wcześniejszych.
Drugi mój pomysł dotyczący największej bolączki MaSzyny - scenerii. Ciekawym rozwiązaniem byłoby stworzenie jakiegoś edytora scenariuszy w oparciu o exe, podobnie jak edytor pod F11. Na dzień dzisiejszy możemy wyświetlać nazwę toru, semaforów, rozjazdu itd. Wskaźników już nie, eventów przypisanych do toru także. Coś co moim zdaniem byłoby pomocne to np. edytor/generator eventów/scenariuszy w oparciu o fizyczne "kliknięcie" lub zaznaczenie na scenerii szlaku/drogi przebiegu, nadając pociągom flagę braną chociażby z rozkładu jazdy (za pomocą event whois) opracowując tym samym we wstępnie zdefiniowanej logice dyżurnego ruchu czy towarowy puszcza pośpiecha czy może się doturlać do następnej stacji. W skrócie LCS w MaSzynie, tworzenie scenariuszy za pomocą exe a nie notatnika. Domyślam się że jest to projekt kategorii science-fiction i sam przedstawiłem to dość chaotycznie ale taka idea jest moim zdaniem ciekawa.
Na koniec tego przydługiego posta dodam że od ponad 15 lat jeżdżę w MaSzynie (z przerwami), przez ten czas nastąpił gigantyczny progres projektu dzięki pracy wielu osób, niestety w porównaniu do ilości, ciągle podnoszonej jakości taboru i możliwości exe borykamy się z problemem który ktoś trafnie nazwał "mamy czym jeździć, nie mamy po czym", stąd pomysł na edytor scenariuszy.
Z mojej strony pozdrawiam i dziękuję wszystkim osobom które przyczyniają się do rozwoju MaSzyny, podziękowania również dla @jakubg1 za otwarcie tematu nad rozwojem projektu, chęć do pracy nad exe i wysłuchanie naszych "gorzkich żali".

2
@kRZYSZTOF To da się zrobić. Zobacz na debugu na jakim torze zatrzymuje się pociąg, nazwę tego toru wpisz do trainset i prędkość ustaw na 0.1. Tak na szybko jak spojrzałem to w pliku z eventami trzeba by znaleźć tą linijkę:
event wlokniarz_go  multiple 1.0 none ow_r05_s13 ow_zwr64bd ow_zwr53bd os_kl_poz_start przeszkadzajka10_2 przeszkadzajka20 endeventi wykasować to:
ow_r05_s13 ow_zwr64bd ow_zwr53bdNie sprawdzałem jak to działa ale teoretycznie powinno, rozwiązanie oczywiście prowizoryczne. Zobacz, pobaw się eventami. Sam w wolnych chwilach a więc bardzo rzadko dłubię przy kaliskiej pod kątem poprawek i próbuję przerobić oryginalny scenariusz tak aby był bardziej "grywalny". Oczywiście priorytetem są poprawki kaliskiej zgodnie z checklistą. Zachęcam do eksperymentów na własny użytek, do nauki i poznania tej scenerii, myślę że będzie to spora pomoc w testach i poprawkach dla Hubertnatora.

3
Zerknąłem na checklistę na MM, swoją drogą dobrze że powstała, jeden z punktów poprawka W4 w OW dla SU45 z Leszna
include ip\pkp\w4n.inc Ostrow_Wielkopolski#5 25253.4 0 -16911.1 159.5598 1 1 1 322 endPo wydaniu nowej edycji symulatora (jeśli ta nastąpi w najbliższym czasie) dobrze było by wydać PC Kaliskiej w możliwie dostosowanej wersji, to uprości nam dociąganie rewizji i potencjalnych błędów "kompatybilności wstecznej".

4
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 23 Stycznia 2022, 10:43:50 »
Przed uruchomieniem scenerii jeśli cokolwiek zmieniam zawsze usuwam plik .sbt i $.scn tak żeby nic się nie mieszało.

5
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 22 Stycznia 2022, 20:59:39 »
U mnie dworzec w Kaliszu jest. Objechałem towarowego z Olechowa do OW, dociągnięte do rev. 423:
- połamany pantograf na wyjeździe z LKT
- WS wybija za Kolumną około km 26
- tmwe61697 za ciężki, zatrzymał się w Borszewicach. Ogólnie w Borszewicach są chyba jakieś dziury w torach albo zbyt szybkie wygaszenie eventu i to na obu torach co skutkuje V=0km/h
- tarcze i powtarzacze przed Kaliszem wciąż żyją swoim życiem
- nie wygaszają się sygnały dla towarowego z ZWK na LOC


6
Misja na 52106, poprawki dociągnięte na rev. 417, misja zakończona powodzeniem. Załapałem trochę opóźnienia nie wiem czy rozkład nie jest zbyt napięty. Gubienia ślizgu/wywalania WSu nie zanotowałem.
1. ET22-222 połamała przedni pantograf ale dojechała do OW. Przed Chojnami ET22 na tmwe6697 również ale zablokowała ruch, tak jak wcześniej zgłaszałem.
2. Wjazd do Kalisza od Piwonic. Tarcze ToA i ToB zamienione miejscami.
3. Zarówno tarcza ToB ustawiona na niewłaściwym torze i powtarzacze dla semafora B sygnałami nie odnoszą się do semafora B (wjazdowy do Kalisza). Tarcza podaje Os4, powtarzacze podobnie Sp4 a semafor do którego się odnoszą S1.
4. Pociąg tgpe72162 rozerwany w Zduńskiej Woli, wg startera 2833T brutto. Podejrzewam jeszcze zbyt ciężki skład dla maszynowego mechanika + skoki napięć w sieci na scenerii.
5. ZWK wygaszanie semaforów dla towarowego na Olechów.
6. EN57 z ŁK w Sieradzu bezsensowne manewry, pociąg mógłby od razu wjeżdżać na peron pod dworcem zamiast na wyspowy, zmiana kabiny i powrót do ŁK.
7. Za Sędzicami w okolicy km 72,9 słupy trakcyjne na torze nr 2 stoją do wewnątrz torowiska a nie na zewnątrz.
8. Dworzec w Łasku i żurawie wodne, oraz braki elementów wsporczych sieci trakcyjnej gdzieniegdzie w Borszewicach, Sieradzu i Radliczycach chyba ale to temat na później jak przestaniemy pantografy łamać ;)

@MP5 Pospiesznego z ŁK da się łatwo zrobić wystarczy zamienić "ret1_OS" na "ret1_POS" do tego skład, rozkład i działa, u mnie za pośpiechem z Łodzi rusza jeszcze Elf z postojówki jako osobówka 52106 na Poznań. Biorąc pod uwagę potencjał kaliskiej od czasu do czasu dłubię przy eventach na własny użytek w taki sposób żeby sceneria była bardziej urozmaicona i "grywalna". Z racji braku czasu i wciąż zbyt małej wiedzy nt. eventów w maszynie odbywa się to często metodą prób i błędów aczkolwiek same eventy sterujące ruchem są dość przejrzyście napisane więc może kiedyś to ogarnę ;). To co na obecną chwilę jest istotne moim zdaniem to poprawki i wydanie kaliskiej w pełni działającej na tym scenariuszu jaki jest, później możemy się spierać czy puszczać pośpiechy z Chojen czy jednak z Kaliskiego.


7
Misja na tgpe72162 OW-LOC zakończona niepowodzeniem, exe z paczki 21.04, praktycznie czysta wersja symulatora zgodnie z 21.04 i wgrana najnowsza wersja scenerii + dociągnięte z repo poprawki na rev 406. ET22-711 z tmwe6697 z Błaszek połamał pantograf za podg Retkinia przed LKT blokując ruch wszystkich towarowych na Olechów.
Błędy które zauważyłem:
1. Wspomniany już  pociąg z Błaszek który połamał pantograf za Retkinią.
2. Pociąg z ET22-153 z OW nie radzi sobie ze składem pod wzniesienie za OW. Podejrzewam że AI wciąż nie radzi sobie z cięższymi składami i tutaj prośba do speców od exe żeby zajęli się tym tematem. Doraźnie składy dekoracyjne można zestawiać jako próżne żeby AI "miało lżej". Z drugiej strony przy stanie zasilania na scenerii AI ma tym trudniej biorąc pod uwagę spore i nagłe wahania napięcia na sieci trakcyjnej.
3. Pociąg tmwe61697 ET22-593 podobna sytuacja, skład rozerwany w Opatówku blokując ruch dla innych składów
4. Niewidoczny semafor wjazdowy do Kalisza z kierunku Piwonic widoczny jedynie wskaźnik drogi hamowania W19
5. Zgłaszany już wcześniej błąd, za Kaliszem w stronę OW, Piwonice chyba, tarcza ostrzegawcza stoi sobie w polu z dala od szlaku.
6. Radliczyce od strony głowicy z kierunku z OW brak słupa sieci trakcyjnej
7. Sieradz podobne błędy brak części słupów sieci trakcyjnej po obu stronach stacji
8. ZWK brak wygaszania semaforów zarówno dla pos. na OW i tow. na LOC
Błędy mniej ważne (moim zdaniem ;) )
9. SM42 na depo w Ostrowie błędny wpis, 6D vs 6Da
10. Niewłaściwie przypisany peron w OW. SU45 z bipą otwiera drzwi nie na tą stronę co trzeba.
11. Nowe Skalmierzyce od strony Ostrowa brak tabliczek na semaforach kształtowych
12. Droga miedzy Łaskiem a Kolumną, problem z teksturą na moście nad rzeką
13. Łask żurawie wodne dla parowozów błędy tekstur, żuraw rdzawy podstawa i detale niebieskie
14. SHP przed Sieradzem i Pabianicami, rezonator jest sygnału brak
Propozycja zmian:
15. Pociąg z OW tmwe72164 z ET22-1043, wyjeżdża z OW i stoi, czeka w Czekanowie puszczając wszystkie składy z OW i N. Skalmierzyc, jako dekoracja może ok ale trochę bez sensu, jak dla mnie można by ten pociąg odwołać
Ogólnie poprawki na plus, dyżurna w Radliczycach już nie zapomina wygasić S10 na ra_i2. Jechałem Skodą 181 z 2800T na haku chyba tylko ze dwa razy WS wywalił, być może z powodu niedokładnej obserwacji amperomierza ;) W najbliższych dniach przejadę scenerię od strony Łodzi może znajdę jeszcze jakieś błędy.


Dzisiaj służba na 52106 zakończona powodzeniem, jedynie w OW jeszcze przed peronami helper daje instrukcję na manewry i podpięcie się do składu, może to nie wygaszona instrukcja dla Włókniarza. 3 razy WSa wywaliło km 25 przed Łaskiem, km 68 przed Sędzicami, km 100 za Opatówkiem. Towarowe puściłem próżne, ET22 z evergreenami połamała pantograf tak samo jak wczoraj natomiast w Pabianicach jeden z towarowych rozpruł rozjazd albo został przełożony pod wagonami. Plik errors w załączniku.

8
Bieżące Symulatorowe / Odp: Propozycje rozwojowe dla symulatora Maszyna
« dnia: 24 Października 2021, 13:41:47 »
Największą moim zdaniem bolączką symulatora są scenerie i scenariusze, ich mała ilość oczywiście. Niestety bez doktoratu z teorii maszynowych eventów ciężko coś zrobić. Coś co mogłoby temu zaradzić to edytor sterowania z generatorem eventów. Mniej więcej jak stara gra Kolejarz. Program wczytywałby tory i sygnalizację a na schematycznym układzie stacji ustawiałoby się przebiegi pociągów tak jak w "Kolejarzu" i zapisywał eventy do pliku. Niestety nie jestem ani programistą ani specem od eventów, wrzucam tylko luźny pomysł do rozwoju symulatora. Nie pomogą najlepsze rozwiązania w exe i milion siódemek jak wciąż pozostanie kilka tras z kilkoma scenariuszami.

9
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 13 Października 2021, 17:38:44 »
Z moich obserwacji oraz dłubania metodą prób i błędów w eventach jedyny event whois jest dla Cegielskiego na odcinku łącznica ZWK-ZW. Objechałem Włókniarza i w moim przypadku kierpoć jest, rozkład też, pociąg zachowuje się prawidłowo, przynajmniej do Sieradza bo tam AI przejęło stery. W sytuacji @EP08_015 pospieszny "wskoczył" w event towarowego. Przyczyny moim zdaniem są dwie. Pierwsza sprawa masa pociągów towarowych. W porównaniu do poprzednich exe na paczkowym jest już dużo lepiej ale jednak ET22 i ponad 3000T na haku potrafi bujać albo ślimaczyć się co dodatkowo potęgują wahania napięcia sieci. Myślę że zmniejszenie (niestety) mas pociągów towarowych powinno doraźnie pomóc. Druga rzecz która mogłaby pomóc to przyspieszyć o parę minut odjazd towarowego z Kalisza, obecnie jest to chyba 18:41. Potwierdzam nie wygaszony semafor ra_i1 cały czas na S10. Jeszcze tak z moich obserwacji posterunek Męcka Wola mógłby szybciej podawać przelot przynajmniej w kierunku na ZW, Opatówek semafor wyjazdowy S2 a semafor G S1, szlak Błaszki-Sędzice na wysokości tarczy do Sędzic brak kilku słupów od sieci trakcyjnej około 72.9 km.  Dodam że pliki dociągnięte z repo, także powinno być "na świeżo". Jak będzie potrzebny log lub ewentualne screeny to podrzucę.

10
Pobrałem patch, powtarzacze w Piwonicach w kierunku Kalisza nadal nie odnoszą się do właściwego semafora. Naprawiłem to u siebie i działa:
//Piwonice

include SS4zcpbyto.inc kp_A 5004.66 0 -1585.96 -45.5 B-1 kp_tob end
include PS3pzbY.inc kp_sp1_a 4916.03 0 -1515.64 -59.091 SpA end
include PS3pzbYy.inc kp_sp2_a 4787.3 0 -1458.38 -72.662 SpA end
include TS2zpYn+2Sp.inc kp_toa 4008.5 0 -1252.34 -75.5 ToA kp_sp1_b kp_sp2_b end

include SS5zpcpbYN.inc kp_b 4998.57 0 -1593.2 -47.5 A-12 kp_toa end
include PS3pzbYn.inc kp_sp1_b 4910.62 0 -1523.56 -58.366 SpB end
include PS3pzbYyn.inc kp_sp2_b 4784.53 0 -1467.48 -72.676 SpB end
include TS2zpY+2Sp.inc kp_tob 4011 0 -1242.75 -74 ToB kp_sp1_a kp_sp2_a end

11
Ustawione 450A, skład 3300 ton rozerwany, 2900 ton walczył z nadmiarowym, ale nie rozerwał, więc bez zmian. Nastawa PN to jedno, większym problemem jest chyba niecierpliwość wirtualnego mechanika, tym większa im cięższy skład ;) Pod linkiem krótki film z otwartym panelem F12
https://megawrzuta.pl/download/fa07f1ab7af2c61bb631f64edaef83a6.html

12
Zgłaszam analogiczny problem jak parę postów wyżej @Siecool

AI ma problemy z ciężkimi składami (~3000-3400 ton) rozrywa i wykoleja przy rozruchu ze stacji/ograniczenia. Zauważyłem to na Kaliskiej ale że jest to unoff to zestawiłem taki sam skład ET41 i 3000 brutto na paczkowej L053 poranek i exe z paczki 20.04, na odcinku Dębica Tow. a podg Krapikowik AI zwolniło na przejeździe do 30 km/h zgodnie z ograniczeniem później przyspieszyło i skład się rozerwał i wykoleił. Problem wydaję mi się tkwi w tym że AI nieodhamowuje porządnie długiego składu albo przeładowuje, daje ostro w nastawnik, wagony "sprężynują" i rozrywa skład i czasem wykoleja cześć wagonów, prowadząc pociąg samemu nie zdarzyło mi się rozerwać składu a co ciekawe dzieje się tak bez względu na stan wpisu crashdamage w eu07.ini, być może nakładają się tu jeszcze spadki/wzrosty napięcia w sieci trakcyjnej, co bezpośrednio przekłada się na wartości prądów przez to moment obr. silników ergo siłę trakcyjną na haku a właściwie jej "pik". Jeżeli będą potrzebne raporty log/error/trainset/whatever to podeślę.

PS. Pierwszy post na forum po latach "inkoguto". Wielki szacun za Waszą pracę w rozwój symulatora.

Strony: [1]