Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - centarail

Strony: [1] 2
1
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 06 Lutego 2020, 18:55:28 »
Dziwnym trafem najczęściej stukają wózki skrajne napędowe, więc uzasadnienie, że to wina braku ED raczej się nie sprawdza. Tym bardziej, że bez ED na EP hamują Ci wszystkie wózki i wtedy minimalizujesz ryzyko poślizgu. Jeżeli już na EP się ślizga, to faktycznie jest ślisko.

Podkucia są w innych momentach, wtedy kiedy hamuje na ED, załóżmy ciągnie nastawnikiem na 40-60% hamowania, falowniki wariują, perony co raz bliżej, więc co robi mechanior? Cyk wyłącza ED przy nastawniku w pozycji hamowania, a z reguły przed peronami przejazd (który zawsze ma jakieś błoto itp.) i wtedy z automatu do cylindrów jest wrzucane duże ciśnienie, bo nastawnik na 40-60%. I podkucie gotowe, bo przez przejazd na smyku lecisz.
Drugi temat, to jakaś mania na sypanie piasku "psik psik", cykanie tym hebelkiem, zamiast go trzymać i sypać jednostajnie, tak, żeby ten piach na całe koło się nalepił, a nie tylko w kilku miejscach. Czasami mam wrażenie, że dla niektórych ten piach to jakby złoto tam było... Po to jest i trzeba używać. Wiadomo, rozsądnie, żeby kolegom zostawić na później, ale bez przesady, żeby pstrykać, toż to nawet nie zdąży wylecieć z tej rurki (sprawdzone).

2
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 06 Lutego 2020, 08:23:32 »
Jak nie wierzysz to sprawdź nawet na samochodzie - przy jeździe na tempomacie spalisz więcej paliwa niż jadąc samodzielnie. 
Dobra "hybryda" mogłaby wypaść dobrze :) Nie mamy rekuperacji o sprawności 100%, więc ciężko prostemu tempomatowi dorównać inteligentniejszemu sterowaniu. Niech za wzór posłuży czeski system AVV, gdzie można uzyskać maksymalnie krótkie czasy jazdy i wysoką efektywność energetyczną.

3
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 06 Lutego 2020, 00:15:08 »
Napisano tu, że tempomat jest nieekologiczny. Ktoś rozwinie ten temat? Mnie to wydaje się naciąganą bzdurą.
Nie wiem jak na spalinkach, natomiast na Impulsach przy rozruchu (jak ktoś wcześniej wspomniał) odcina moc i utrzymuje się w okolicach 60-70% przy rozruchu (zależy od maszyny). Bez tempomatu można dzidę 100% robić (spokojnie targa po 1100A) i tak niestety niektórzy jeżdżą, znając tylko dwie pozycje nastawnika +100% oraz -100%. 

Co do jeszcze ciekawostek związanych z tempomatem, na Impulsie, przy złej pogodzie czasami ciężko ruszyć na tempomacie, bo zarzuca od razu z komputera rozruch na poziomie 20% i maszyna nie chce jechać, kręci kołami w miejscu. Dlatego wtedy lepiej zejść z tempomatu i rozpędzać się ręcznie w granicach 5-10% do złapania przyczepności.
Kolejna ciekawostka, gdy mamy zadaną prędkość na tempomacie i użyjemy w trakcie hamowania hamulca pneumatycznego, wyrzuca nam tempomat. Tak samo dzieje się, gdy wyrzuci WS itp. W takich przypadkach często maszyniści nie zwracali uwagi, że wywalało tempomat i przebijali prędkość.

4
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 06 Lutego 2020, 00:12:17 »
Napisano tu, że tempomat jest nieekologiczny. Ktoś rozwinie ten temat? Mnie to wydaje się naciąganą bzdurą.
Masz rację wydaje Ci się. Temat często poruszany na konferencjach w ramach CEEK. Jazda na tzw. tempomacie jest bardziej energochłonna niż jazda manualna. Sprawdzone w praktyce, potwierdzone w teorii. Jeśli jest układ którego podstawowym celem jest utrzymywanie stałej prędkości to logicznym jest to, że w danym okresie czasu będzie to powodowało większe zużycie energii elektrycznej lub paliwa. Tempomat jest dobry dla maksymalnego skrócenia czasu przejazdu ale nie dla obniżenia zużycia energii.

5
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 15:26:26 »
To też racja! Pamiętam inne sytuacje: pociąg planowo jest we Wrocku i stoi na estakadzie pod wjazdowym, bo nie ma wjazdu, co generuje opóźnienie. Jaki jest efekt: dyżurny pyta co ma wpisać jako opóźnienie, a maszynista mówi - "jak pan chce". No i wtedy PLK zwala opóźnienie na przewoźnika i potem są kary.
Wracając do tempomatów na Impulsach: fajną funkcją jest hamowanie tempomatem przy użyciu nastawnika jazdy. Jeśli tempomat mamy np. na 80 i dopiero go włączyliśmy, a jedziemy 100, to ruch nastawnika do przodu powoduje... szybsze zwalnianie zanim to zrobi sam tempomat.
Niejeden maszynista na tym poległ, gdy pokazywałem jak można hamować nastawnikiem w położeniu "do przodu"...

6
Bieżące kolejowe / Odp: Tempomat w praktyce
« dnia: 05 Lutego 2020, 14:14:57 »
W praktyce z tym przekroczeniem prędkości to wygląda tak że pilnujesz żeby na przejazdach miec te kilka km mniej. Jak Ci się zdaży przekroczyć prędkość a dohamujesz to nikt Ci nic nie zrobi - no chyba że to jest ambitna firma KD to wtedy tak.
Do niedawna pracowałem kilka ładnych lat w KD i to nawet w komisjach powypadkowych i nigdy nie "strzelałem" do maszynisty, gdy przekroczył o kilka km prędkość - nawet przy wypadkach śmiertelnych (trzeba tylko to umieć wykazać/uzasadnić). Wiadomo, że są ludzie i ludzie. Generalnie wiem też z doświadczenia, że wszelkie żale i cwaniactwo maszynistów, którzy bronią się w innych sytuacjach są świetnie weryfikowane podczas jazdy na symulatorze. Okazuje się wtedy, że "pełna gęba" robi się "pełną dupą", a totalnym strzałem w "10" jest częsty brak znajomości podstawowych przepisów.

7
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 20.01 - problemy
« dnia: 27 Stycznia 2020, 21:08:01 »
Poprawione w r. 5134.

8
Bieżące kolejowe / Odp: Wagony Wąskotorowe Osobowe i Motorowe
« dnia: 27 Stycznia 2020, 16:04:03 »
Zapał masz, ale musisz zrozumieć kilka rzeczy: nie twórz strony internetowej na podstawie tylko jednego źródła (B.Pokropiński czasem mylił fakty), a przede wszystkim jak napisał @Czarodziej - nie przepisuj czyjegoś dzieła, bo nie o to chodzi do końca... Pamiętaj też, że nie tylko ty jesteś posiadaczem przedmiotowej książki (ja bardziej z sentymentu do WKŁ, aby była na półce) i może nie oferuj tego co wielu już zna. Musisz z czasem wejść w posiadanie większej biblioteki, a od razu zorientujesz się, że z danymi bywa różnie. Pojawiają się wtedy nieścisłości, błędy, różnice, ale do tego kiedyś dojdziesz. Jeśli twój wiek jest taki jak podajesz to wybacz, ale długa droga przed tobą, aby zrozumieć o co chodzi w "świecie kolejowym". Dla mnie twoja encyklopedia była by zbyteczna.

Tak, czy inaczej zbieraj dane, porównuj, analizuj...

9
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 25 Stycznia 2020, 14:35:44 »
tmj, czy da się zrobić takie oświetlenie jak z reflektorów na latarnie stojące?
Btw, górny reflektor powinien oświetlać częściowo trakcję elektryczną, aktualnie nie widać w nocy wskaźników We. Da się coś z tym zrobić?

10
Tabor kolejowy / Odp: EN57 i EN71 z Knorrem
« dnia: 07 Stycznia 2020, 14:15:50 »
Co ciekawe, ilostan podaje też, że jeżdżący 57-1925 ma Knorra od ubiegłej P4 (KLIK), ale w to trochę ciężko mi uwierzyć. Choć gdyby faktycznie tak było, to znaczyłoby, że jeszcze jest szansa na nagranie dźwięków tych styczników, które można by też wykorzystać w MaSzynowym 57-001.

Oczywiście jest to bzdura.

11
Tabor kolejowy / Odp: EN57 i EN71 z Knorrem
« dnia: 07 Stycznia 2020, 12:44:02 »
Prowadziłem EN57-123 w wakacje i miał Oerlikona.

12
Bieżące kolejowe / Odp: Mniej trąbienia na kolei
« dnia: 03 Stycznia 2020, 22:07:54 »
Byc moze postawilo Cie do pionu to dodatkowe, bo maszynista widzial zagrozenie. I to sie nie zmieni. W przypadku zagrozenia sygnal Bacznosc bedzie.

Wszelkie inne podawanie sygnalu kilometr dalej jest bez sensu. Definitywnie.

13
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 02 Stycznia 2020, 18:39:48 »
(Tak wiem że to temat z przed 4 lat)
Jestem pierwszy raz w Maszynie i jestem z Sieradza, no i co widzę... Sami znawcy a nikt tego na żywo nie widział.
Autor scenerii odwzorował wskaźniki REALNIE przez co jadąc na szlaku Sieradz -> Zd.Wola przystanki osobowe Sieradz Warta i (obecnie) Sieradz Męka NIE POSIADAJĄ WSKAŹNIKÓW W16. W tym miejscu maszyniści muszą mieć kartę znajomości szlaku.

Dodatkowo mała sugestia, Sieradz w roku 2017 albo 18 przeszedł modernizację, obecnie od strony Zd.Woli zamontowane są semafory świetlne, a szlak przystosowano do jazdy "po lewym", szlak na Kalisz jest nie dotykany i dalej mamy kształtówkę z tamtej strony stacji.

Jeśli ktoś chciałby porozmawiać na takie tematy, może zdjęcia z okolicy priv.

14
Bieżące kolejowe / Odp: Mniej trąbienia na kolei
« dnia: 23 Grudnia 2019, 15:37:55 »
Oczywiście że jeżeli mechanik widzi że ktoś wjeżdża na tory to nie będzie trąbił - w końcu lepiej zabić człowieka niż pobudzić ludzi. O postaci komendanta się nie wypowiem, bo sprawy nie znam ale ciężko mi sobie wyobrazić jaki zbieg okoliczności może spowodować że potrąci nas pociąg, jeżeli zachowamy się prawidłowo na przejeździe kolejowym.
Druga część wypowiedzi to niemerytoryczny argument równi pochyłej.

15
Bieżące Symulatorowe / Odp: Zła data w kabinie ST45
« dnia: 16 Grudnia 2019, 18:50:30 »
Ja tam programistą ani teksturowcem nie jestem, tylko informowałem. Mi to tam nie przeszkadza, ale dzięki za odpowiedź.
Pozdrawiam!

16
Bieżące kolejowe / Odp: Formy sygnału STÓJ
« dnia: 08 Grudnia 2019, 10:11:10 »
Wertując instrukcję Ie-1 da się znaleźć akurat 15 sygnałów bądź sytuacji, które oznaczają sygnał "stój" (część wymienił już @matek123):
...zielone migające na semaforze bez wskaźnika W18 na sbl trzystawnej ;)

17
Bieżące kolejowe / Odp: Formy sygnału STÓJ
« dnia: 07 Grudnia 2019, 14:14:38 »
Napis brzmi jakoś tak, że "Maszynisto uważaj, pominięcie wskaźnika W4 jest jednoznaczne z przejechaniem semafora na "Stój"". Śmieszne, bo skoro dostaję odjazd od wora, to na jakiej podstawie mijam to W4 skoro jest "semaforem na stój". Trzeba by kiedyś poprosić dyżurnego o "S" na W4 :D

18
Bieżące kolejowe / Odp: Formy sygnału STÓJ
« dnia: 06 Grudnia 2019, 12:27:05 »
Może jeszcze W4 dla pociągu rozkładowo zatrzymującego się? :D
Tak naklejka w kabinach szynobusów KD interpretuje W4 xD

19
Bieżące kolejowe / Odp: Formy sygnału STÓJ
« dnia: 05 Grudnia 2019, 15:58:25 »
Dziś usłyszałem od instruktora że na sieci PLK sygnał STÓJ może zostać podany na 15 sposobów. Spróbujecie wymienić wszystkie? Sam nie jestem w stanie wskazać wszystkich 15 form.
Wertując instrukcję Ie-1 da się znaleźć akurat 15 sygnałów bądź sytuacji, które oznaczają sygnał "stój" (część wymienił już @matek123):
  • Sr1
  • S1
  • S1a
  • Z1
  • Z1wk
  • Z1o
  • Z1wg
  • Z1p
  • D1
  • D2
  • D3
  • D7 (też oznacza "stój", pomimo odnoszenia się do pojazdów drogowych)
  • Rm4
  • Sygnał wątpliwy
  • Brak świateł na semaforze świetlnym
16. Podanie sygnału zezwalającego na semaforze (kształtowym) dla kierunku przeciwnego przy tym samym torze. Co wygrałem?

20
Bieżące kolejowe / Odp: Wjazd do stacji - rozkaz N lub S
« dnia: 02 Grudnia 2019, 16:25:35 »
[...]tory zamknięte nie dzielą się na prawe i lewe[...]
Mylisz się kolego, inne zasady obowiązują przy wjeździe z zamkniętego toru szlakowego lewego, a inne z toru szlakowego prawego względem wjazdu na posterunek zapowiadawczy. Jadąc z lewego zamkniętego jedziesz na N, z zamkniętego prawego na S, chyba że jest możliwość podania odpowiedniego sygnału zezwalającego / Sz, z resztą o tym, w jaki sposób odbędzie się powrót z zamkniętego toru informować będzie odpowiednia rubryka w rozkazie Nrob.

21
Bieżące kolejowe / Odp: Wjazd do stacji - rozkaz N lub S
« dnia: 01 Grudnia 2019, 20:50:43 »
A tak przy okazji. Jak już o rozkładzie mówimy - rozkład opracowany dla jazdy po torze lewym, a jedziemy po torze prawym. Czy dyżurny ruchu ma w obowiązku podyktować eS'a w myśl załączonego niżej paragrafu?
Wystarczy informacja ustna, analogicznie jak przy wydanym rozkładzie na jazdę po prawym, a biorą nas po lewym.

22
Bieżące kolejowe / Odp: Wjazd do stacji - rozkaz N lub S
« dnia: 01 Grudnia 2019, 15:42:41 »
Akurat nie mam na myśli żółto-białego przewoźnika, tylko szkolenie podczas licencji. W zasadzie jak już jesteś u przewoźnika, to zakładają, że ruch masz w małym palcu :D

23
Bieżące kolejowe / Odp: Wjazd do stacji - rozkaz N lub S
« dnia: 30 Listopada 2019, 20:01:14 »
Siemanko.
Na jaki rozkaz stacja B przyjmie mnie do siebie?
Jako nastawniczy powiem tak. Na rozkaz N. Odpowiedzi są dwie. Pierwsza to ta którą zacytowałeś z Ir-1, a drugą odpowiedzą jest sam rozkaz N. W działce czwartej rozkazu N masz taki myślnik:
"-rozkazu pisemnego N (doręczonego lub przekazanego przez urządzenia łączności)"
Akurat działkę 4 dyktuje dyżurny poprzedniego posterunku (w naszym przypadku A) i wtedy musiałby posterunek B podyktować N. A my wyjechaliśmy z posterunku "A" bez rozkazu na sygnał zezwalający.

24
Bieżące kolejowe / Odp: Wjazd do stacji - rozkaz N lub S
« dnia: 30 Listopada 2019, 17:47:09 »
Ale nad czym Wy chcecie się tu rozwodzić? Jak ktoś nie potrafi poprawnie interpretować przepisów, to nic na to nie poradzicie. Wbrew pozorom często pozycja "instruktora" czy innego kontrolera ruchowego niestety nie oznacza, że te osoby mają rację. A wręcz przeciwnie. Co gorsza - często nie potrafią się przyznać do błędu. Dyskusja w takiej formie jest bezcelowa.

25
Na warsztacie / Odp: ST44 Nowy model
« dnia: 29 Listopada 2019, 22:30:22 »
Nie wiem kto był pierwotnym autorem tego modelu, ale fakt faktem był on w wielu miejscach zrobiony w zbyt oszczędny sposób przez co siate posypało i wykonałem sporą część elementów od nowa. Ogólnie to wbrew pozorom bardzo cięzko o materiał do poczciwego gagrina. Jest on strzeżony niczym skarb. Być może ma to związek z tym, że są one modernizowane przez co tak strzegą pilnie tej dokumentacji.

Panowie, materiały nie są ani tajne, ani ciężko dostępne, trzeba wiedzieć kto je ma. Niestety wiele osób zniechęciło się co do współpracy z wami i może tutaj tkwi problem w pozyskaniu materiałów. Sam przejechałem się tutaj, ale ponieważ gagariny to mój "konik" dzielę się kilkoma rysunkami. Proszę aby rysunki nie rozmnażały się w cudowny sposób w innych miejscach.



Sawi prosił usunąć rysunki, żeby się nie rozmnażały.

26
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 23 Listopada 2019, 00:13:29 »
Czy wina może leżeć po stronie Rainsted'a?
Najprawdopodobniej; rainsted ma na swojej zakladce z ustawieniami suwak kontrolujacy wartosc tego parametru i pewnie nadpisuje go po swojemu.

27
Na jaki raport komisji CARGO czeka?

28
A może istotniejszym tematem jest "produkcja" odmiennych kabin do siódemek niż samych textur?

29
No chyba że ogłosimy wszem wobec że prasa kłamie? :)

No jak widać, nie będzie to hasło na wyrost. Zwłaszcza w tematach kolejowych.

30
Ale chyba nie zrozumiałeś - ja informację o tym zdarzeniu nie czerpię z mediów. Więc nie ma źródła.

Strony: [1] 2