151
Bieżące kolejowe / Odp: Kolejowy Rotfl
« dnia: 23 Września 2017, 21:26:58 »
Bardzo kreatywnie :-D
Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.
Województwo pomorskie planuje zakupy taboru do obsługi połączeń pasażerskich. Przede wszystkim planowany jest zakup 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Czy uda się marszałkowi województwa zrealizować ambitne plany?Źródło: trojmiasto.pl https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ile-pociagow-zamowi-wojewodztwo-pomorskie-n116610.html
Rok temu informowaliśmy, że władze województwa pomorskiego chcą wydać setki milionów złotych na zakup nowego taboru do obsługi połączeń pasażerskich.
Teraz wracamy do tej sprawy. Przypomnijmy, że samorząd przymierza się do zakupu 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 14 z nich miałoby obsługiwać linie w Trójmieście. Pociągi mają zapewnić pasażerom od 190 do 220 miejsc siedzących.
Dodatkowo tabor powinien umożliwić bardzo sprawną wymianę pasażerów na stacjach (czyli mieć sporo szerokich drzwi), a także sprawnie obsługiwać krótkie przejazdy między przystankami - od 1 do 1,5 km (czyli móc łatwo rozpędzać się). Pociągi powinny być również dostosowane do wysokość peronów od 760 do 960 mm.
Pozostałych 20 elektrycznych składów trafiłoby na linie kolejowe obsługujące całe Pomorze. Z tego powodu powinny być dostosowane do ruchu regionalnego - posiadać więcej miejsca na bagaż, mniejszą liczbę drzwi niż w pociągach aglomeracyjnych, mogą też mieć mniejsze przyspieszenie. Dopuszczono także mniejszą liczbą miejsc siedzących - od 170 do 220.
Szacuje się, że ich zakup może pochłonąć nawet 850 mln zł. Część tej kwoty miałaby dofinansować Unia Europejska poprzez fundusz POiŚ.
Świlski: czekamy na wyniki studium
Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności dla wspomnianego przedsięwzięcia. Plany na zakup taboru to górna półka potrzeb województwa pomorskiego. Może być jednak tak, że realnie zamówimy mniej tych składów.
Jak mówią urzędnicy, opracowanie ma być wielowariantowe i ma uwzględniać liczbę sztuk pojazdów, która uzależniona jest od możliwości finansowych województwa pomorskiego.
- O tym jak będzie ostatecznie wyglądał plan zakupów nowego taboru, zdecyduje dopiero studium. Nie mamy jeszcze tego dokumentu, trzeba się uzbroić w cierpliwość - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Eksperci jednak nie wróżą dużych zakupów taboru dla Pomorza. Będzie to maksymalnie kilkanaście składów. Dlaczego? Pomorze w konkursach o unijną kasę będzie musiało mierzyć się z przewoźnikami z polski wschodniej. Tam również oczekiwania pasażerów są bardzo duże, co wiąże się z ogromnymi nakładami finansowymi.
Będą głównie pociągi elektryczne
Władze województwa obecnie w kwestii rodzaju taborów niczego nie przesądzają. Brane są pod uwagę modernizacje jeżdżących obecnie składów serii EN-57, czy zakup pociągów push&pull do obsługi Półwyspu Helskiego. Jednak najbardziej optymalnym rozwiązaniem do obsługi linii szkieletowych są elektryczne zespoły trakcyjne.
Podkreślmy tutaj, że do systemu zelektryfikowanych linii kolejowych na Pomorzu ma dołączyć szlak łączący Gdynię z Bydgoszczą przez Kościerzynę, a także 18-kilometrowa Pomorska Kolej Metropolitalna łącząca Wrzeszcz z Osową. Obecnie ruszyło projektowanie elektryfikacji dla wspomnianych dwóch szlaków.
Pomorskie taborowym outsiderem
Niestety wiek taboru pasażerskiego w województwie pomorskim pozostawia wiele do życzenia na tle innych województw. Wciąż ponad 40 składów serii EN-57 i EN-71 pochodzi z lat 60 i 70 ubiegłego wieku jeździ po torach Pomorza. Ponad 30 wspomnianych serii składów udało się zmodernizować w ostatnich latach. Bierzemy tu pod uwagę dwóch przewoźników - Przewozy Regionalne i SKM.
Ostatnie zakupy nowych składów na Pomorzu to zaledwie 14 szynobusów do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i linii w rejonie Malborka, a także dwa Impulsy zakupione przez SKM-kę i 3 pociągi Link zakupione przez PolRegio. 7 lat temu samorząd województwa kupił także 6 sztuk szynobusów, część z nich jeździ dzisiaj na linii PKM.
Około godziny 15:15 na stacji Kobylnica na linii pomiędzy Poznaniem a Gnieznem doszło do zderzenia pociągu Podlasiak PKP Intercity relacji Suwałki – Szczecin Główny z maszyną torową Torpolu. W wyniku zdarzenia uszkodzona została lokomotywa EP08. Wykolejony został także pierwszy wagon osobowy.Źródło: Rynek Kolejowy, http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/w-kobylnicy-doszlo-do-zderzenia-pkp-ic-z-drezyna-83529.html
Do zdarzenia doszło na stacji Kobylnica pod Poznaniem na linii pomiędzy Poznaniem a Gnieznem. Pociąg „Podlasiak” relacji Suwałki – Szczecin Główny spółki PKP Intercity najechał na manewrujący skład firmy Torpol. W wyniku kolizji wykolejona i uszkodzona została lokomotywa EP08 oraz wykolejony został (jednym wózkiem) pierwszy wagon odosobowy.
W pociągu znajdowało się około 220 podróżnych. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, pomocy udzielono jednej osobie, która – z urazem dolnych kończyn – trafiła już do szpitala. – Pasażerowie są pod opieką drużyny konduktorskiej i Państwowej Straży Pożarnej. Teren jest zabezpieczony. Obecnie ze względu na działania PSP trasa Poznań Gniezno jest nieprzejezdna. Działa specjalny zespół PKP Polskich Linii Kolejowych i przewoźników, który organizuje dalszą podróż pasażerów i opracowuje zmiany w kursowaniu pociągów – podaje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
W celu przewiezienia do Poznania podróżnych, zamówiono cztery autokary. Informacje o zdarzeniu potwierdza także PKP Intercity. – Doszło do wykolejenia lokomotywy oraz jednego z wagonów pociągu „Podlasiak” jadącego ze stacji Suwałki do stacji Szczecin Główny – wyjaśnia Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. – Poszkodowany został jeden z pasażerów pociągu. Straż pożarna przeprowadza akcję ewakuacyjną pasażerów pociągu. Około godziny 17 ma być dla nich zorganizowany transport zastępczy – dodaje.
Na miejsce pojechało siedem zastępów Państwowej Straży Pożarnej z Poznania.
Aktualizacja godz. 17.00
Polskie Linie Kolejowe podają, że pasażerowie pociągu Suwałki – Szczecin na stacji Kobylnica oczekują na przyjazd 4 autobusów zastępczej komunikacji. Udostępniona jest dla nich świetlica Straży Pożarnej. Wg PSP na obserwacje do szpitala skierowano 10 osób – bez zagrożenia życia. Kilku osobom udzielono pomocy doraźnej. Z kolei służby techniczne sprawdzają stan sieci trakcyjnej i torów na stacji Kobylnica. Teren zabezpieczają funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. Ruch odbywa sie po jednym torze.
Do niebezpiecznego incydentu doszło około godziny 15.30 w poniedziałek 18 września. Pociąg pasażerski PKP InterCity relacji Suwałki-Szczecin zderzył się w Kobylnicy pod Poznaniem ze stojącą drezyną.
- Usłyszeliśmy huk i potężny wstrząs. Nagle zaczęły spadać walizki. Kilka osób uderzyło się w głowę - mówi Klaudia Cichocka, dziennikarka Faktu, która jechała pociągiem z Warszawy do Poznania.
Na chwilę obecną nie ma informacji o ofiarach śmiertelnych. Policja i służby ratunkowe dopiero jadą na miejsce. Ruch w tym miejscu będzie wstrzymany przez kilka godzin.
Zgłoszenie otrzymaliśmy o godzinie 15:30. Pociąg najechał na drezynę - poinformowała podinsp. Iwona Liszczyńska z zespołu prasowego KWP w Poznaniu. Również PKP Intercity potwierdziło informacje o wypadku. - Doszło do wykolejenia lokomotywy oraz jednego z wagonów pociągu "Podlasiak" jadącego ze stacji Suwałki do stacji Szczecin Główny - przekazała Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Z naszych informacji wynika, że poszkodowana został jeden z pasażerów pociągu - przekazała przedstawicielka PKP Intercity. Ewakuacja i utrudnienia Na miejsce pojechało siedem zastępów Państwowej Straży Pożarnej z Poznania. - Straż pożarna przeprowadza akcję ewakuacyjną pasażerów pociągu - powiedział Agnieszka Serbeńska. - Około godziny 17 ma być dla nich zorganizowany transport zastępczy - dodała rzeczniczka. Jak poinformowało PKP Intercity, ruch pociągów na trasie został całkowicie zablokowany. Nie wiadomo jak długo potrwają utrudnienia.
W rejonie Kobylnicy doszło do zderzenia pociągu pasażerskiego z drezyną kolejową. Na miejscu trwają w tej chwili działania służb.Źródło: Fakt.pl, TVN24, epoznan.pl
O zdarzeniu poinformował nas jeden z czytelników. Z jego relacji wynika, że w rejonie Kobylnicy doszło do zderzenia pociągu pasażerskiego z drezyną. W wyniku zderzenia wykolejony został pociąg pasażerski, a kierujący jednym z pojazdów jest uwięziony w kabinie. Informacje o zdarzeniu potwierdza dyżurny KW PSP, ale w tej chwili nie przekazuje bardziej szczegółowych informacji.
Więcej informacji przekazuje rzecznik PKP PLK - Dzisiaj około godziny 15:15 na stacji Kobylnica na linii pomiędzy Poznaniem a Gnieznem doszło do starcia pociągu osobowego relacji Suwałki - Szczecin Główny z maszyną torową. Lokomotywa i jeden wagon wykoleiły się. Pomocy udzielono jednej osobie. Pasażerowie są opieką drużyny konduktorskiej i Państwowej Straży Pożarnej. Teren jest zabezpieczony. Obecnie ze względu na działania PSP trasa Poznań Gniezno jest nieprzejezdna. Działa specjalny zespół PKP Polskich Linii Kolejowych i przewoźników, który organizuje dalszą podróż pasażerów i opracowuje zmiany w kursowaniu pociągów - relacjonuje Mirosław Siemieniec.
W rejonie Kobylnicy utworzył się spory korek złożony z kilku składów, a pasażerowie próbują na własną rękę szukać alternatywnego transportu.
AKTUALIZACJA:
- Pasażerowie pociągu Suwałki – Szczecin na stacji Kobylnica oczekują na przyjazd 4 autobusów zastępczej komunikacji. Udostępniona jest dla nich świetlica Straży Pożarnej. Wg PSP na obserwacje do szpitala skierowano 10 osób – bez zagrożenia życia. Kilku osobom udzielono pomocy doraźnej. Działa specjalny zespół PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i przewoźników, który organizuje dalszą podróż pasażerów i opracowuje zmiany w kursowaniu pociągów. Służby techniczne sprawdzają stan sieci trakcyjnej i torów na stacji Kobylnica. Teren zabezpieczają funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei - poinformował po siedemnastej Mirosław Siemieniec.
Marszałek Województwa Pomorskiego
Mieczysław Struk
ul. Okopowa 21/27
80-810 Gdańsk
Na podstawie ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach ( Dz. U. z 2014r., poz. 1195.) w imieniu mieszkańców powiatu słupskiego i lęborskiego, podpisanych pod tą petycją, zwracam się z prośbą do Pana Marszałka, o zwiększenie liczby połączeń kolejowych na trasie Słupsk – Lębork – Gdynia Główna – Gdańsk Główny
Od grudnia 2016 roku obsługę linii kolejowej Słupsk – Gdynia Główna powierzono konsorcjum spółek Przewozy Regionalne i SKM Trójmiasto, za sprawą, czego oferta znacząco się pogorszyła. Dużą część połączeń, które realizuje spółka Przewozy Regionalne jest obsługiwana starym, niekomfortowym taborem. Zostały zlikwidowane połączenia kolejowe z 23 połączeń na dobę do/ze stacji Słupsk obecnie jest zaledwie 20 połączeń, które dotuje UMWP. Często opóźnione i bardzo przepełnione pociągi „Sprinter” relacji Słupsk – Gdynia Główna – Słupsk (obsługa Przewozy Regionalne) stały się codziennością. Skargi wystosowane do Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Transportu Kolejowego niestety, nic nie pomogły. W czasie, gdy odnotowuje się wysoki wzrost gospodarczy i malejące bezrobocie mieszkańcy potrzebują dodatkowych połączeń komunikacyjnych, zwłaszcza kolejowych, które stanowią szybką i tanią alternatywę dla transportu drogowego, który jest nie ekologiczny i mniej bezpieczny. Jeżeli Polska ma się rozwijać na wzór krajów zachodnich, gdzie transport kolejowy stanowi priorytet, sprawą nadrzędną dla Urzędu Marszałkowskiego powinno być tworzenie dobrej oferty transportowej, a nie pogarszanie jej. „Głównym celem strategicznym w kształtowaniu warunków rozwoju województwa pomorskiego jest wzmocnienie międzynarodowej pozycji regionu, jako węzła komunikacyjnego poprzez inwestycje modernizujące układ transportowy.” Takie słowa można przeczytać na głównej stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, jednak z działań UMWP wychodzi straszna nieporadność, dbanie tylko o własny interes i brak jakichkolwiek kroków do poprawy sytuacji na torach zachodniej części województwa.
W związku z powyższym zwracamy się do Marszałka województwa pomorskiego o zwiększenie liczby połączeń kolejowych na trasie Słupsk – Lębork – Gdynia Główna – Gdańsk Główny, na wzór projektu rozkładu jazdy załączonej do petycji.
- uruchomienie do/ze stacji Słupsk pociągów spółki „Przewozy Regionalne”, które będą jeździły w wydłużonych relacjach ze stacji Słupsk do stacji m.in. Elbląg, Bydgoszcz, Olsztyn, w których będzie obowiązywała wspólna taryfa biletowa „PR-SKM” tzn. taryfa specjalna z cenami biletów SKM, która będzie obowiązywała tylko w pociągach o wydłużonych relacjach na odcinku Słupsk – Gdańsk Główny – Słupsk, lub honorowanie w tych pociągach biletów SKM Trójmiasto lub całkowite przywrócenie spółki SKM Trójmiasto na linię do Słupska i wydłużenie relacji niektórych poc. „Sprinter” do stacji Gdańsk Główny
- uruchomienia dodatkowego pociągu relacji Słupsk – Gdynia Główna (odjazd ze stacji Słupsk około godziny 4:10, przyjazd do stacji Gdynia Główna na godzinę 6:00), który umożliwi mieszkańcom Słupska oraz pobliskich miejscowości przebiegających wzdłuż linii 202 na odcinku Słupsk – Lębork dotarcie do pracy w Trójmieście na godzinę 6:30 oraz umożliwi kontynuację podróży ze stacji Gdynia Główna wieloma połączeniami kolejowymi m.in. TLK 5606 rel. Gdynia Główna – Wrocław Główny, Regio 50625 rel. Gdynia Główna – Smętowo, EIP 5312 rel. Gdynia Główna – Kraków Główny czy międzynarodowy pociąg IC 57000 rel. Gdynia Główna – Berlin Hbf.
- uruchomienie pociągu numer 85836 relacji Słupsk – Wejherowo w wydłużonej relacji do stacji Gdańsk Śródmieście, który będzie kursował od poniedziałku do piątku oraz w niedziele
- ponowne uruchomienie pociągu nr. 58841 relacji Gdynia Główna – Słupsk (odjazd ze stacji Gdynia Główna 22: 06) pociąg ten stanowi dla mieszkańców Słupska i okolicznych miejscowości przebiegających wzdłuż linii 202 możliwość powrotu do domu z pracy, teatru czy opery oraz kontynuację podróży do domu z wielu połączeń kolejowych m.in TLK 6502 z Poznania Głównego, EIC 3522 z Krakowa Głównego, EIC 55 z Berlina Hbf, EIP 3510 z Krakowa Głównego, R 50309 z Bydgoszczy Głównej
- zagęszczenie w szczycie przewozowym liczby połączeń do/ze stacji Słupsk oraz Lębork
- dostosowanie pojemności taboru do frekwencji na danym kursie
W związku z powstaniem inicjatywy obywatelskiej nie wykluczam eskalacji protestów, co może się wiązać z pikietami, na terenie dworców jak i pod Urzędami. Jednocześnie, jeśli nie dojdzie do kompromisu w sprawie połączeń Gdynia – Słupsk może dojść do protestów, w ramach blokady linii kolejowej D29-202. Jesteśmy zdeterminowani i konsekwentni w dążeniu do zwiększenia liczby kursujących pociągów na tej trasi
Nietypowy pomnik techniki stanął dziś na terenie naszej stacji Gdynia Cisowa Postojowa. Jest to kabina maszynisty jednostki EW58-019. Kabinę zachowaliśmy wraz z kompletnym wyposażeniem wnętrza oraz pulpitem nastawczym. Nasi pracownicy odmalowali kabinę w oryginalne barwy, w jakie malowane były jednostki serii EW58. Warto dodać że w dzień czoło będą rozświetlały lampy ledowe, natomíast w nocy ujrzeć będzie można czerwone świecące końcówkí. Całość podziwiać można na tle imitacji bramy wjazdowej do hali napraw. Nie jest to jedyny zachowany akcent kultowych już jednostek, zachowaliśmy również w całości ezt EW58-028. W tym miejscu chcemy podziękować wszystkim pracownikom Naszej Spółki, którzy byli zaangażowaní w realizację tego projektu. Efekty są widoczne na poniższych zdjęciach :-) Dziękujemy.https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p261x260/19894741_1448608581893792_8237844097763282191_n.jpg?oh=c88b5665caebed4b1d5e82e68c412421&oe=59CCDCCD