Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - koper

Strony: 1 [2] 3
31
Bieżące kolejowe / Odp: Rozkład jazdy 2017/18.
« dnia: 04 Marca 2018, 19:59:17 »
Już za tydzień wchodzi w życie marcowa korekta rozkładu jazdy więc prezentuję najważniejsze zmiany dla Pomorza.
-pociągi IC Malczewski (Słupsk/Kołobrzeg-Przemyśl Główny) oraz TLK Gwarek (Słupsk-Katowice) w związku z czasowym zamknięciem na linii Poznań-Piła pojadą okrężną trasą przez Świdwin, Stargard, Krzyż.
-Zostaną wydłużone niektóre pociągi Regio ze Słupska do Bydgoszczy, Elbląga i Tczewa:
R 85200 Słupsk-Elbląg
R 85202 Słupsk-Bydgoszcz Główna
R 85224 Słupsk-Elbląg
R 85208 Słupsk-Tczew
R 85226 Słupsk-Elbląg
R 58227 SAMBOR Bydgoszcz Główna-Słupsk
R 58213 Tczew-Słupsk
R 58223 Elbląg-Słupsk
R 58225 Tczew-Słupsk
-pociąg EIC Kaszub relacji Gdynia Główna-Kraków Płaszów
-w dniach 8-27 V w związku z zamknięciem odcinka Chojnice-Czersk pociąg TLK Bory Tucholskie pojedzie trasą przez Kościerzynę liniami 201 i 211. Również w tych dniach w zamian za pociągi Regio pojadą autobusy
-Będą dodatkowe pociągi w długi majowy weekend (28.04, 1.05, 3.05, 6.05) oraz w dniach 31.05 i 3.06:
TLK Posejdon relacji Warszawa Zachodnia-Kołobrzeg (z niewiadomych przyczyn pociąg ten nie zatrzyma się w Lęborku)
TLK Parsęta relacji Kołobrzeg-Warszawa Zachodnia (także nie zatrzymuję się w Lęborku)
TLK Delfin relacji Łódź Fabryczna-Łeba/Hel
To chyba wszystko. Jak coś jeszcze znajdę to dopiszę.

32
Film o słynnych łowcach Rp1. Sam film może jest niezbyt zabawny ale fragment gdzie ten gość puka do maszynisty prosząc o Rp1 już tak. :-)
https://vimeo.com/32936855

33
Odgrzewam kotleta :-) Kto śledzi poczynania SPKD ten wie że trwa budowa bazy dla drezyn w Bronowie. Członkowie SPKD dali radę ze środków własnych zbudować szkielet wiaty oraz zadaszenie. Na resztę niestety zabrakło środków więc konieczne było przerwanie budowy. Dlatego powstała zrzutka, która ma na celu zebranie brakujących pieniędzy a jest to conajmniej 5000 złotych. Budowa wiaty jest konieczna, ponieważ sprzęt stojący pod gołym niebem niszczeje i wymaga ciągłej konserwacji. Zebrane pieniądze będą przeznaczone na budowę posadzki, torów, instalacji oraz prac wykończeniowych. 
Link do zrzutki: https://zrzutka.pl/23yzx6
Jak ktoś może to niech wpłaci dowolną kwotę, każdy grosz się przyda. SPKD swoim dobroczyńcom oferuje nagrody:
-10 zł i więcej-wolny przejazd drezyną w 2018
-100 zł i więcej-roczna "prenumerata" wolnych przejazdów na 2018 rok
-200 zł i więcej-dożywotnia "prenumerata" wolnych przejazdów

34
Bieżące kolejowe / Griffiny nie dla Lotosu. Umowa rozwiązana.
« dnia: 31 Stycznia 2018, 17:10:15 »
Lotos Kolej i Newag rozwiązały podpisaną w 2015 roku umowę dzierżawy pięciu nowych lokomotyw Griffin. Producent wykupił wyprodukowane przez siebie nowoczesne elektrowozy.
Cytuj
Pod koniec grudnia 2015 r., Newag zawarł z ING Lease umowę sprzedaży 5 nowych lokomotyw elektrycznych typu Griffin za 56,2 mln zł netto. Jednocześnie podpisano umowy leasingu zwrotnego pojazdów, co w konsekwencji pozwoliło na zawarcie umów dzierżawy lokomotyw na rzecz Lotos Kolej. Umowa przewidywała dzierżawę przez Lotos Kolej pięciu lokomotyw czteroosiowych Griffin o mocy 5,6MW wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia o kolejne trzy lata oraz z opcją dostawy kolejnych lokomotyw. Pierwszy Griffin dla Lotos Kolej został zaprezentowany w maju 2017 roku, a w grudniu poinformowano o dopuszczeniu lokomotywy do ruchu.

Realizacja dostaw miała nastąpić w 2017 roku. Do przekazania elektrowozów jednak nie doszło. Jak nieoficjalnie ustalił „Rynek Kolejowy”, w dokumentach dopuszczających lokomotywy do ruchu na sieci PKP PLK nałożone zostały ograniczenia. – Aktualnie umowa z firmą Newag na dostawę pięciu lokomotyw Griffin obowiązuje. Lotos Kolej odbierze lokomotywy po uzyskaniu przez Newag zezwolenia Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, umożliwiającego ich eksploatację na całej infrastrukturze kolejowej PKP PLK bez ograniczeń – informował przed dwoma tygodniami „Rynek Kolejowy” Krzysztof Kopeć z biura prasowego Grupy Lotos. Według naszych ustaleń, ograniczenia aktywują się dopiero w przyszłości, a obecnie nie ma przeszkód dla eksploatacji lokomotyw.

Umowy rozwiązane. Newag wykupił Griffiny

Jak się okazało, do odbioru ostatecznie nie doszło, a umowy z Lotosem i ING Lease zostały rozwiązane. Jak poinformował dziś w raporcie giełdowym Newag, umowa dzierżawy zawarta z Lotos Kolej została rozwiązana „z powodu nieprzystąpienia przez Lotos Kolej do odbioru lokomotyw (…) pomimo kilkukrotnych wezwań do odbioru”. Newag podkreśla, że uniemożliwiało to spółce czerpanie pożytków z tytułu dzierżawy, które w części przeznaczone były na spłatę rat leasingowych należnych ING Lease – instytucji finansującej.

Wobec tego Newag zdecydował się na rozwiązanie umów dzierżawy oraz powierzenie spółce zależnej – Newag Lease odkupu od ING Lokomotyw w celu ich przekazania do opłatnego korzystania innym podmiotom. Jak podaje Newag, transakcji już dokonano – Newag Lease wykupił od ING Lease pięć lokomotyw elektrycznych Griffin. Cena sprzedaży lokomotyw wynosi 56,2 mln złotych netto – tyle samo, ile zapłacił ING Lease w grudniu 2017 roku. Jak poinformował Newag, zgodnie z porozumieniem spółki i ING, nabycie lokomotyw przez Newag Lease doprowadziło do rozwiązania umów leasingu zwrotnego lokomotyw.

Trzy lokomotywy dla Orlenu, dwie szukają zatrudnienia

Griffiny wzmocnią pool taborowy Newagu i będą wynajmowane przewoźnikom. Jak poinformował Newag, trzy lokomotywy zostaną oddane Orlen KolTrans w dzierżawę na okres dwóch lat począwszy od 2 lutego 2018 r. z opcją – zawarto dziś umowę w tym celu. – Obecnie prowadzone są rozmowy z podmiotami działającymi na rynku przewozów towarowych i pasażerskich zainteresowanymi dzierżawą pozostałych dwóch lokomotyw – informuje Newag.

Spółka ocenia, iż w najbliższym czasie wszystkie lokomotywy zostaną oddane do odpłatnego korzystania klientom.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/griffiny-nie-dla-lotosu-85548.html

35
Bieżące kolejowe / SKPL kupuje SZT od GPW
« dnia: 05 Stycznia 2018, 16:40:30 »
SKPL kupuje trzy spalinowe zespoły trakcyjne od Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów. Są to pojazdy SN83-003, SN84-001 i SN84-002.
Cytuj
SKPL kupi tabor od Górnośląskich Wodociągów. "Dobrze, że nie pójdą na złom"
Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów sprzeda pociągi, które trafiły do niego pięć lat temu po falstarcie Kolei Śląskich. GPW bardzo długo starało się, żeby nie trafiły one na złom. I to się uda, bo kupi je aktywny ostatnio prywatny przewoźnik - SKPL Cargo.
W kwietniu ubiegłego roku Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów wystawiło na sprzedaż posiadane przez siebie 3 spalinowe zespoły trakcyjne. GPW były one kompletnie zbędne, ponieważ spółka nie prowadzi działalności przewozowej. O samym postępowaniu oraz o tym, jak pociągi trafiły do GPW pisaliśmy tutaj.

W pierwszym postępowaniu nie było jednak chętnych na zakup pojazdów. Podobnie - w kolejnych. Spółka, wyceniając pojazdy, musiała się oprzeć na wycenach - sama nie ma doświadczenia na kolei, a pojazdy trafiły do niej ze względu na nieudane operacje finansowe poprzedniego zarządu województwa. Po trzech nieudanych postępowaniach GPW miało prawo sprzedać tabor na złom. W spółce uznano jednak, że to marnotrastwo i próbowano dalej - w sumie aż pięciokrotnie.

Ostatnie ogłoszone postępowaniu udało się w końcu rozstrzygnąć. Jak nieoficjalnie dowiedział się "Rynek Kolejowy, wpłynęły trzy oferty, a najlepszą złożył prywatny przewoźnik SKPL Cargo. Udało nam się potwierdzić, że odbiór pojazdów ma się odbyć w przyszłym tygodniu. - Dobrze, że pojazdy nie pójdą na złom, serce by się kroiło - komentują w GPW.

SKPL Cargo to prywatny przewoźnik, ostatnio bardzo aktywny w rozmowach z samorządami o możliwości przywrócenia ruchu kolejowego na lokalnych liniach kolejowych (np. do Ciechocinka oraz Doliny Bobru). Przewoźnik rozwija swój tabor - odkupił m. in.  lokomotywę SU45-115 od Przewozów Regionalnych, wagony 102A (tzw. "ryflaki") czy tzw. motoraki.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/gornoslaskie-wodociagi-maja-nabywce-na-pociagi-dobrze-ze-nie-pojda-na-zlom-85144.html

36
Można ustawić białe, niebieskie i czerwone.

37
A co tak cię wszystko interesuje? Planujesz zamach? :-D Przełącznik świateł końca pociągu z tego co udało mi się wyczytać znajduję się wewnątrz pojazdu w czołowych ścianach wagonu.

38
Od czegoś jest forumowa szukajka ;-) Ale niech ci będzie, wyręczę cię: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,29067.0.html

39
1. Zazwyczaj jest po prostu wywieszona kartka z cyfrą 2.
2. Tablice relacyjne są produkowane w Warszawskiej siedzibie PKP IC a jak są produkowane możesz przeczytać tu: https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/jak-powstaja-tablice-relacyjne-kulisy-pracy-studia-poligraficznego-pkp-intercity.html
Co do ich pozyskania to tylko na aukcjach internetowych itp.

40
Bieżące kolejowe / Odp: Nowy tabor na Pomorzu?
« dnia: 10 Stycznia 2018, 17:39:58 »
Na koniec dnia taka znakomita wiadomość. UMWP podjął uchwałę o zakupie 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W najbliższych dniach możemy spodziewać się przetargu.
Cytuj
Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.
Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę o zakupie pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń w województwie pomorskim. Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie. Władze województwa w uchwale podkreśliły, że nowe pociągi mają się pojawić na zaplanowanych do elektryfikacji i modernizacji liniach PKM, z Gdyni do Kościerzyny, a także do Kartuz.

- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.

- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.

Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego

Pesa albo Newag

Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.

W województwie pomorskim na razie kursuje tylko jeden Link w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa tej serii składy jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Piec-pociagow-dla-wojewodztwa-pomorskiego-za-133-mln-zl-n120056.html

41
A więc będą Gryffiny! Newag wygrał przetarg na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych dla PKP Intercity.
Cytuj
PKP Intercity poinformowało o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na 20 nowych lokomotyw elektrycznych. Prestiżowy kontrakt prawdopodobnie trafi w ręce nowosądeckiego Newagu.
Przetarg na 20 lokomotyw, zdolnych prowadzić pociągi pasażerskie z prędkością 160 km/h, napotkał na swojej drodze sporo przeszkód. Piszemy o nich tutaj.

Zgodnie z obietnicą zarządu PKP Intercity, udało się wyłonić wykonawcę dostawy elektrowozów jeszcze przed końcem 2017 roku. Za najkorzystniejszą ofertę uznano propozycję nowosądeckiego Newagu, który do przetargu stanął z lokomotywą Griffin. Z Newagiem, który w przetargu uzyskał 93,46 pkt., konkurowało dwóch producentów: bydgoska Pesa z elektryczną Gamą, która zdobyła 75,08 pkt, oraz chiński CRRC, oceniony na 71,40 pkt.

– Wszyscy wykonawcy złożyli oferty ważne i podlegające rozpatrzeniu. Oferta złożona przez Newag otrzymała najwyższą ilość punktów, tym samym należy uznać taką ofertę za najkorzystniejszą – informuje PKP Intercity.

Na podpisanie umowy z nowosądecką spółką jeszcze poczekamy. Inni producenci mają czas na zaskarżenie decyzji PKP Intercity.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-newag-z-najlepsza-oferta-na-dostawe-20-lokomotyw-85054.html

Cytuj
PKP Intercity, zgodnie z zapowiedziami , rozstrzygnęły przetarg na dostawę nowych lokomotyw. Najlepsza okazała się oferta Newagu. W przetargu złożone zostały następujące oferty: 1. Newag: cena 367.624.958,40 zł brutto za zamówienie podstawowe, 551.437.437,60 zł z opcją, cena jednostkowa 17.712.000,00 zł brutto, stawka za świadczenie usług utrzymania 0,54 zł brutto -93,46 pkt; 2. Konsorcjum PESA & ZNTK Mińsk Mazowiecki: cena 340.697.749,20 zł brutto za zamówienie podstawowe, 511.046.623,80 zł z opcją, cena jednostkowa 15.559.500,00 zł brutto, stawka za świadczenie usług utrzymania 1,19 zł brutto -75,08 pkt; 3. Konsorcjum CRRC Sifang Co Ltd, CRRC Datong Co Ltd: cena 336.533.904,00 zł brutto za zamówienie podstawowe, 504.800.856,00zł z opcją, cena jednostkowa 15.077.524,00 zł stawka za świadczenie usług utrzymania 1,41 zł brutto -71,40 pkt; Szacunki producenta to 354.873.500,00 zł brutto za zamówienie podstawowe oraz 532.310.249,00 z opcją. Wszystkie oferty były ważne i podlegały ocenie.
http://inforail.pl/newag-wygrywa-przetarg-na-lokomotywy-dla-pkp-ic_more_101521.html

42
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 28 Grudnia 2017, 19:56:28 »
Trochę zdjęć ode mnie ze stacji Potęgowo (powiat Słupski).
1.EN57-962, 1367 i 678 jako poc. R 85206 relacji Słupsk-Gdynia Główna.
2.EP07-201 z TLK Ustronie relacji Przemyśl Główny-Kołobrzeg.
3.EN57ALd-2208 jako poc. R 85208 relacji Słupsk-Gdynia Główna, po lewej stoi EN57-716 jako poc. R 58207 relacji Gdynia Główna-Słupsk.
4.EN57ALd-2209 jako poc. R 58209 relacji Gdynia Główna-Słupsk.
Zdjęcia wykonane 28.12.2017 między godziną 9 a 14.

43
Inne niekolejowe / Odp: Życzenia/rozmowa o świętach
« dnia: 23 Grudnia 2017, 21:12:41 »
Życzę wszystkim użytkownikom wesołych, zdrowych i spokojnych świąt Bożego Narodzenia oraz by w te święta wstrzymać się od klejenia siódemek i spędzić troche czasu z rodziną :-D

44
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 10 Grudnia 2017, 19:47:07 »
EN57ALd-2209 jako poc. R 85216 relacji Słupsk-Gdynia Główna oczekuje odjazdu ze stacji Potęgowo w pierwszy dzień kursowania pociągów Regio na linii "Słupskiej". Po lewej widoczna EN57-952 jako poc. R 58215 rel. Gdynia Gł.-Słupsk.

45
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 10 Grudnia 2017, 13:25:56 »
Foto i video relacja z wczorajszego pożegnania SKM Trójmiasto na stacji Słupsk oraz z fotostopów na stacjach po drodze do Gdyni Chyloni.
Opisy zdjęć:
1.Zdjęcie grupowe na stacji Damnica.
2-6. Stacja Słupsk
7.Stacja Jezierzyce Słupskie
8.p.o. Strzyżyno Słupskie
9.Stacja Gdynia Chylonia
10.p.o. Leśnice
11.Stacja Godętowo
12.Stacja Damnica
13.p.o. Głuszyno Pomorskie
14.Stacja Bożepole Wielkie
15.Stacja Damnica
16.Stacja Potęgowo
17.Stacja Pogorzelice
18.Stacja Damnica
19.Stacja Wejherowo
20.p.o. Leśnice



https://gdansk.tvp.pl/35151509/slupsk-bez-szybkiej-kolei-miejskiej



46
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 01 Grudnia 2017, 17:18:52 »
Pragniemy zaprosić wszystkich na uroczyste pożegnanie PKP SKM Trójmiasto na stacji Słupsk oraz przejazd pociągiem specjalnym zestawionym z dwóch EZTów 31WE-027 i 028.
W związku ze zmianą operatora kolejowego spółka SKM Trójmiasto od 10 grudnia 2017r. nie będzie obsługiwała połączeń kolejowych na odcinku Słupsk - Lębork.

Dnia 9 grudnia 2017 r. odbędzie się uroczyste pożegnanie pociągów tej spółki na stacji Słupsk o godzinie 9:30.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy również na przejazd okolocznościowy relacji Słupsk - Gdynia Chylonia pociągiem SKM zestawionym z dwóch pojazdów serii 31WE "Impuls".

Przejazd pociągiem okolicznościowym jest bezpłatny.

UWAGA!!! Na stacjach między Słupskiem a Gdynią odbędą się foto-stopy.
Rozkład jazdy pociągu specjalnego podaję w załączniku.

47
Inne niekolejowe / Odp: Kolejowe ''Gadżety''
« dnia: 26 Listopada 2017, 23:09:42 »
To i ja się pochwalę moją skromną kolekcją.
-kilka pieczątek kolejowych
-kieszonkowe rozkłady jazdy SKM Trójmiasto
-Bilety (PKPIC, SKMT, PR, KM i ARP)
-Całe pudełko ulotek
-Kubek ze zdjęciem siódemki
-Kilka czasopism Rynek Kolejowy i Świat Kolei
I póki co to wszystko.

48
Filmik z chwili wypadku na przejeździe w Łysomicach pod Toruniem.
Ludziom o słabych nerwach nie polecam oglądać.

49
Bieżące kolejowe / Odp: Słownik żargonu kolejowego
« dnia: 24 Listopada 2017, 22:51:17 »
Ja natomiast znam lepszy słownik, więcej słów i lepiej wytłumaczone.
http://www.siarzewski.fora.pl/smieci,19/kolejowy-slang,61.html

50
Bieżące kolejowe / Powódź na stacji Ustka
« dnia: 20 Listopada 2017, 18:51:09 »
Tymczasem padający od kilku dni deszcz zalał stację Ustka. Powiem szczerze że pierwszy raz w życiu coś takiego widzę.
Cytuj
Padające od kilku dni deszcze spowodowały podtopienia na usteckim dworcu kolejowym. Pod wodą znalazły się tory kolejowe i tereny obok budynku dworca. Fotografie zalanych terenów kolejowych przesłał nam Internauta Mariusz.

http://www.gp24.pl/wiadomosci/ustka/g/zalany-dworzec-kolejowy-w-ustce-zdjecia-internauty,12690658,26374016/

51
Bieżące kolejowe / Odp: Rozkład jazdy 2017/18.
« dnia: 19 Listopada 2017, 12:19:10 »
Dzisiaj w nocy został opublikowany plakatowy rozkład jazdy 2017/18.
Kolejne nowości jakie zauważyłem:
-Przede wszystkim Lódź będzie miał lepsze połączenie z wybrzeżem niż w ostatnich latach. Przez cały rok pojedzie TLK Pobrzeże rel. Łódź-Fabryczna-Kołobrzeg, dodatkowo przez cały rok będzie kursował weekendowy IC Parsęta rel. Łódź Fabryczna-Kołobrzeg. W dniach 28.04-06.05 oraz 31.05-03.06 pojedzie również TLK Delfin relacji Łódź Fabryczna-Łeba natomiast w wakacje Delfin pojedzie jedynie z Warszawy. Również TLK Posejdon do Szczecina będzie miał swój łącznik relacji Łódź Fabryczna-Gdynia Gł.
-Wraca późnowieczorny pociąg Regio rel. Gdynia Gł.-Słupsk.
-W dniach 1.05.18, 03.05. i 15.08 pojadą 2 pary pociągów Arriva RP relacji Kościerzyna-Bydgoszcz Główna przez Olpuch, Karsin, Czersk, Szlachtę, Wierzchucin itd. Czyli po 6 latach przerwy wracają pociągi na tą część linii 201 i 215 choć są to tylko 3 dni w roku to i tak dobrze że coś tam pojedzie.

52
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 17 Listopada 2017, 17:18:22 »
Tymczasem pierwszy Impuls dla PolRegio przechodzi jazdy próbne.
Autor zdjęcia nieznany.

53
Taki humorystyczny podział miłośników kolei :-)
Cytuj
Focista – potrafi godzinami czekać w krzakach przy torach, aż uda mu się zobaczyć i sfotografować swoją ulubioną „Siódemkę”, „Byczka” bądź „Gagarina”. Lubi napić się przy tym piwa. Często szuka nowych motywów samobójczych. Efektem tego może być sfotografowanie swojego ulubionego piwa, a w tle swojego ulubionego „Byczka”.

Focista infrastruktury – jego głównym zadaniem jest stać w lewym oknie pociągu i z aparatem gotowym do użycia czekać, aż stos cegieł, który nazywa dworcem, pojawi się z prawej strony. Albo odwrotnie.

Modelarz – zajęcie wymagające cierpliwości. Polega na sklejaniu kartonowych bądź plastikowych modeli i często także na bawieniu się nimi na makiecie.

Romantyk – pisze poezje o kolejnictwie. W obecnych czasach ubolewa nad stanem kolei, lecz niestety nic nie może zrobić. Zwykle lubuje się w starych lokomotywach bądź parowozach. Nowoczesny sprzęt uważa za „bezduszny”, pozbawiony poetyckiej inspiracji. Myśli nie rozumem, lecz sercem, nie wiedząc że w obecnych liberalnych czasach nie uznaje się takiego sposobu myślenia, szczególnie w zakresie techniki. Oto jego słownik:
Zakochany w dziewczynie – urlop jako „MK”.
Pięć „Gagarinów” na raz – stan upojenia.
Dziewczyna rzuciła – powrót na kolej, powrót „za nastawnik”, powrót do służby, bądź w cięższych przypadkach – położenie się na torach.
Trzy szynobusy na raz – płacz i lament (napisanie trenu).

Społecznik – odmiana romantyka. Płacze gdy pociągi są likwidowane, skacze pod sufit gdy są uruchamiane nowe pociągi. Gdy na jakichś pociągach mu zależy, jest gotów przykuć się do dyrekcji kolei w ich obronie. Na co dzień zajmuje się knuciem kolejnych spisków przeciw wrogom kolei, które i tak nie dają żadnego efektu.

Złodziej lokomotyw – całymi dniami chodzi po torach i szuka parowozu, elektrowozu lub spalinowozu, który można by ukraść, aby potem się z nim ożenić. Złodzieje lokomotyw bardzo często wpadają w kryminał, ponieważ lokomotywą jest trudno uciekać, kiedy nie ma się zrozumienia dyżurnego ruchu. Ich dzielna, niedoszła małżonka i tak po kilku latach ląduje na złomie.

Symulatorowiec – cały dzień siedzi przed komputerem, prowadząc dzięki symulatorom kolei różnego rodzaju lokomotywy i inne pojazdy trakcyjne. Podczas jazdy zajmuje się ciekawymi rzeczami np. wyłączaniem czuwaka i gapieniem się przed siebie.
Developer – odmiana symulatorowca, całymi dniami dewelopuje (z ang. obija się) symulatory dla symulatorowców. Oprócz tego ciągle testuje swoje dzieła i przesiaduje na IRCu. Całymi dniami zajada się czipsami i kolą z Biedronki pod pozorem dewelopowania. Typ na pograniczu „MK” (posiada wiedzę) i informatyka (umiejętności).

Podróżnik – jeździ na tzw. hardkory, potrafi przejechać przez weekend tysiące kilometrów pociągiem, opuszczając go jedynie po to, aby się przesiąść. Jego stacja docelową jest ta, z której wyruszył.

Podróżnik-zaliczak – odmiana podróżnika. Jego celem jest przejechanie każdego kawałka toru leżącego w Polsce. Często jedzie na drugi koniec kraju aby przejechać krótki odcinek nowej trasy. Największym skarbem zaliczaka jest mapa, na której z dumą zaznacza zaliczone trasy. Za zaliczoną trasę uznaję się: 1. została przejechana w tą i z powrotem. 2. została przejechana w ciągu dnia. 3. Zaliczający obserwował lewą i prawą stronę pociągu. 4. Pociąg, którym podróżował zaliczający posiadał uchylne okno przez które można było się wychylać przez całą drogę.

Fan Intercity – jeździ wyłącznie pociągami Intercity. Czuje się dumny, gdy dostaje darmowe miniaturowe ciasteczko oraz kropelkę kawy/herbaty w prestiżowym pociągu. Najczęściej ma jakąś stałą robotę bo przy ustalaniu tras kieruje się zasadami im droższy tym lepszy oraz prestiż musi kosztować, a skądś musi brać na to kasę. Szczerze nienawidzi pociągów InterREGIO, a do osobowego trzeba go wciągać wołami (jak się uda, siedzi z miną męczennika i narzeka na rzeczy, których w TLK by nawet nie zauważył). Często wdaje się w bójki z fanami Przewozów Regionalnych.
Miłośnik EP09 – nagrywa i foci wyłącznie tą serię lokomotyw, którą skromnie nazywa Eposią, zazwyczaj jest obstawiaczem Warszawy Wschodniej, bądź Zachodniej, lubi sobie robić zdjęcia przy, pod, nad, na, nieopodal niej. Jest nowoczesną formą miłośnika lokomotywy, bardziej agresywną gdy zaatakuje się Intercity lub jego kochaną Eposię. Co ciekawe EP09 to przestarzałe lokomotywy, ale kto by się przejmował, przecież są najpiękniejsze na całym Świecie, a przynajmniej w Polsce, albo i w Warszawie.
Miłośnik Pendolino / Dartów / Flirtów - wychwala pod niebiosa któryś z wymienionych pociągów, ewentualnie wszystkie (chociaż najczęściej występuje podział na miłośników Pendolino i miłośników dwóch ostatnich). Najchętniej jeździłby tylko swoim ukochanym EZT-em. Za każdym razem, gdy wybiera się w podróż (oczywiście PKP IC!), sprawdza zestawienia pociągów w celu wybrania odpowiedniego składu. Często przychodzi na peron, żeby popatrzeć na swój pociąg i zagadać się z kierownikiem pociągu.
Pesjanie– niektórzy miłośnicy Dartów są jeszcze bardziej zapatrzeni w swój ukochany EZT niż ich wyżej wymienieni koledzy. Dlatego wymagają wyodrębnienia dla nich osobnej kategorii. Twierdzą, że PESA produkuje najlepsze pociągi na całym świecie, że wszystkie inne składy powinno się zniszczyć i zastąpić ukochanymi darcikami. Oczywiście nie należy przy nich wspominać, że Flirt/Pendolino/jakiś inny pociąg jest lepszy – grozi to natychmiastową ustawką i śpiewką w stylu kibola. Złośliwi twierdzą, że prezentowany przez nich pogląd to narodowy socjalizm pesjanizm. Do niedawna głównym celem fanów PESY było ubolewanie nad tym, że PKP IC kupuje jakieś głupie *** zamiast wspierać polski kapitał. Z wyżej wymienionych powodów odradzamy tłumaczenie pesjanom tego, że Darty nie mogą rozpędzić się do 250 km/h z powodów konstrukcyjnych – oni i tak będą próbować narzucić swój pogląd. Głównie to oni kumulowali sytuację, w wyniku której w/w składy były wręcz strasznie rozgłaszane w mediach, podczas gdy Flirt 3 – który oferuje równie wysoki, a nawet lepszy komfort podróży– siedział cichutko jak mysz pod miotłą.

Fan Przewozów Regionalnych – na podróże krótkie i dalsze wybiera się połączeniami PolRegio. Dla niego najlepszy pociąg to najtańszy pociąg, jego ulubionym pojazdem przeważnie jest kibel. Jazda pociągiem osobowym ze Szczecina do Przemyśla to dla fana PR małe piwko. Szczerze nienawidzi PKP Intercity, pociągów TLK, Warsów i kuszetek, a ilekroć jedzie Pendolino narzeka na takie rzeczy, jak np. klima zamiast tradycyjnych, suwanych, klimatycznych okien czy brak tradycyjnego, a co najważniejsze o wiele lepszego podziału na przedziały. Prezesa PR byłego prezesa PR Tomasza Moraczewskiego uważa za półboga. Często wdaje się w bójki z fanami Intercity.

Kolekcjoner rozkładów jazdy – każdego dnia sprawdza aktualności na stronach przewoźników i gdy już ogłoszą kolejną zmianę rozkładu, niecierpliwie oczekuje na moment ogłoszenia ich, następnie zapoznaje się z nowym rozkładem z wypiekami na twarzy. Jego celem są połączenia likwidowane, przywracane, nowo utworzone, zmieniające trasę jazdy, skracane i przedłużane. Następnie uczy się nowego rozkładu na pamięć. Wobec powyższego trudno stwierdzić, dlaczego musi również koniecznie zakupić książeczkowy rozkład.

Miłośnik lokomotywy – dla niego istnieje wyłącznie dany typ lokomotywy i inne są złe. Toczy boje z miłośnikami innych lokomotyw. Najbardziej znany jest konflikt wielbicieli gagarów kontra rumunów. Spotkać można również wielbicieli konkretnych lokomotyw. Wielbiciel konkretnego numerka często wie o tej lokomotywie więcej niż jej właściciel.

Wróg szynobusów – osobnik, dla którego autobus szynowy to nie pociąg. Tęskni za czasami, w których na drugorzędnych liniach kolejowych jeździły paliwożerne „stonki” ciągnące jeden, góra dwa wagony osobowe.

Znawca – jego zdaniem wie wszystko o kolei. Regularnie udziela się na forach kolejowych. Broni kolei jak niepodległości przed wielbicielem busów.

Drezyniarz – przez 3/4 roku zajmuje się linią kolejową, o której cały świat zapomniał. Resztę czasu spędza nad swoją drezyną machajką. Raz w roku razem z innymi drezyniarzami przejeżdża swoją linię kolejową. Wśród ekip drezyniarskich istnieje ostra rywalizacja. Jej kulminacją są zawody na ćwierć mili odstępu drezynami machajkami.

Łowca Rp1– osobnik spokrewniony z mikolem aczkolwiek stanowiący odrębny podgatunek. Odmiana samobójcy. Doznaje nirwany kiedy po uprzednim znieczuleniu się dopalaczami i ustawieniu się z kamerką przy torze, mijająca go o grubość sznurówki od trampek lokomotywa wyda z siebie dźwięk syreną wysadzający bębenki w uszach i powodujący rozluźnienie zwieracza. Gdy pociąg stoi w miejscu lubi pukać do maszynisty i błagać o „malutkie Rp1”. Grupę łowców można rozpoznać również dzięki noszonej przez nich fladze z napisem MK.

Maszynista – dzięki swojej wytrwałości i po wielu trudach, miłośnik kolei zostaje kiedyś maszynistą. Jest to najwyższe objawienie swojej miłości do kolei. Może robić ponad normy, dostaję +50 doświadczenia z prowadzenia, lecz po kilku latach zaczyna patrzyć na kolej jako tylko i wyłącznie pracę i bardzo wysokie wynagrodzenia około 1500 zł. Po kilku latach odchodzi na emeryturę.

Kolekcjoner tablic pociągowych – myśli tylko o tym, jak by tu pożyczyć tablicę z pociągu. Jeżeli już osiągnie swój cel, chwali się tym i pokazuje innym kolekcjonerom.

Miłośnik biegów przełajowych – jeśli podczas zwiedzania obiektów infrastruktury kolejowej natknie się na pracowników SOK-u, pospiesznie oddala się, biegnąc przez tory.
http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Mi%C5%82o%C5%9Bnicy_kolei

54
Świetna wiadomość. Mi się marzy jeszcze wpisanie do rejestru chojnicką SM42-003-najstarszą lokomotywę z serii SM42/SU42 w Polsce.
A tak poza tym to do rejestru zabytków powinien być wpisany cały oddział (muzealny) pomorski PR w Gdyni. :-D

55
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 30 Października 2017, 23:17:09 »
No to mamy na pomorzu trzeciego kibla w barwach PolRegio. Do EN57-641 i 1392 dołączył EN57-1280 który zresztą jak dwa pozostałe przechodził rewizje na Słupskiej szopie.
Na zdjęciu w.w. jednostka stoi na terenie PRST Słupsk.
Fot: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=913284&page=280

56
Bieżące kolejowe / Odp: Koniec aplikacji Mój Pociąg
« dnia: 30 Października 2017, 21:24:15 »
Ja rozumiem że autor Mojego pociągu złamał regulamin ale nie można było się jakoś dogadać. Tymbardziej że Mój Pociąg jest a właściwie był przykładem jak powinna wyglądać aplikacja na miarę XXI wieku. Ten cały "Rozkład Kolejowy" to istny cyrk na kółkach, pierdyliard razy trzeba kliknąć żeby wogóle zareagował, ładuję się wieczność, zero funkcjonalności a jakość wizualna pozostawia wiele do życzenia. Te nieroby programiści PLK powinni się wziąść za robote i zrobić apke na wzór Mojego Pociągu albo czeskiej aplikacji Muj Vlak w końcu za to im płacą.

57
Bieżące kolejowe / Odp: Rozkład jazdy 2017/18.
« dnia: 29 Października 2017, 17:38:01 »
Jak wiecie od grudnia obsługą linii do Słupska zajmie się POLREGIO. Oznacza to przede wszystkim pogorszenie komfortu podróży, obecnie na zmodernizowanych jednostkach jest 16 z 22 pociągów, od grudnia będzie to tylko 10 z 23 pociągów. Poniżej zestawienie na jakich pociągach można się spodziewać zmodernizowanych jednostek. NZ-oznacza niezmodernizowane, Z-zmodernizowane a znak zapytania oznacza to że w rozkładzie jazdy jeszcze nie jest uwzględnione na jakiej jednostce będzie się odbywała podróż.
1.R 85200->Gdynia Gł.- (NZ)
2.R 88001->Słupsk- (NZ)
3.R 85202->Gdynia Gł.- (Z)
4.R 85204->Gdynia Gł.- (NZ)
5.R 58201->Słupsk- (Z)
6.R 58203->Słupsk- (Z)
7.R 85206->Gdynia Gł.- (Z)
8.R 58205->Słupsk- (?)
9.R 85208->Gdynia Gł.- (Z)
10.R 58207->Słupsk- (NZ)
11.R 58209->Słupsk- (Z)
12.R 85210->Gdynia Gł.-(?)
13.R 58211->Słupsk- (Z)
14.R 85212->Gdynia Gł.- (NZ)
15.R 58213->Słupsk- (Z)
16.R 85214->Gdynia Gł.- (Z)
17.R 58215->Słupsk- (NZ)
18.R 85216->Gdynia Gł.- (Z)
19.R 85218->Gdynia Gł.- (NZ)
20.R 58217->Słupsk- (NZ)
21.R 85220->Gdynia Gł.- (NZ)
22.R 58219->Słupsk- (NZ)
23.R 58221->Słupsk- (NZ)

58
Bieżące kolejowe / Koniec aplikacji Mój Pociąg
« dnia: 27 Października 2017, 22:50:33 »
No i PKP PLK dobiło całkowicie najlepszą aplikację z rozkładem jaka kiedykolwiek powstała czyli Mój Pociąg. Ta apka to była moja prawa ręka na szlaku gdy chciałem na szybko sprawdzić rozkład czy opóźnienie. Była szybka, intuicyjna i funkcjonalna w przeciwieństwie do aplikacji Rozkład Kolejowy PKP PLK która długo się ładuję, jest mało przejrzysta i po prostu do bani. Brawo PLK, właśnie utrudniliście życie setkom jak nie tysiącom pasażerom i nie tylko.
Cytuj
Z rynku zniknęła darmowa aplikacja mobilna z rozkładem jazdy Mój Pociąg. Stracili na tym pasażerowie i sama PLK, która walczyła z aplikacją. Wygranych nie widać – pisze w komentarzu Jakub Madrjas, redaktor naczelny portalu „Rynek Kolejowy”.
W środę rano użytkownicy aplikacji „Mój Pociąg” otrzymali informację o treści "Aplikacja umiera...". "Wygląda na to, że PKP PLK uśmierciła tę darmową aplikację. Co więcej, na autora nasłała policję. Wszystko dla <<dobra pasażera>>.... Stałym użytkownikom dziękuję za korzystanie z aplikacji i dotychczasowego wsparcie duchowe" – napisał autor. Aplikacja wciąż jest do pobrania w sklepie Google Play, ale nie działa i nie będzie działać. – Mam już dość. Poświęciłem wystarczająco nerwów i energii – powiedział mi Adrian Łubik, jej autor.

Zarządca infrastruktury od wielu miesięcy prowadził walkę z darmową aplikacją, udostępniającą rozkład jazdy i informacje o opóźnieniach pociągów z Portalu Pasażera PLK. Więcej na temat samej aplikacji oraz działach na linii autor – PLK można przeczytać tutaj.

W prawie, ale wbrew rozsądkowi

Otrzymałem od spółki wiele tłumaczeń, jakie są przyczyny tej walki – porównujące działanie autora do kradzieży książki z biblioteki, włamania do domu itd. Spółka tłumaczyła, że jest okradana z gotowego rozkładu jazdy, na którego opracowanie poświęciła siły i środki. Nie dowiedziałem się niestety, jaką korzyść odnosi spółka z walki z aplikacją – i jaką korzyść odnosi z tego pasażer.

Nie przeczę, że państwowa spółka, blokując rozpowszechnianie rozkładu jazdy w sposób sprzeczny z regulaminem, działała zgodnie z prawem. Miała nawet prawo zgłosić sprawę do prokuratury (czemu sama PLK zaprzecza zaprzecza). Jednak moim zdaniem za tymi działaniami wcale nie stoją bezduszne przepisy – które przecież można zmienić – tylko ich interpretacja. Interpretacja, która mówi „Dobro pasażera jest dla nas najważniejsze… ale to my określimy, co jest dla niego dobre”.

Inni po prostu udostępniają dane

Odmienne podejście do udostępniania danych widoczne jest u wielu samorządowych przewoźników czy organizatorów transportu. Np. MPK Wrocław i Tramwaje Warszawskie same udostępniają wygodne dla programistów api, zachęcając do opracowywania własnych aplikacji. Wychodzą bowiem z założenia, że w Internecie jest wielu entuzjastów i prywatnych firm, którzy mogą mieć nowatorskie pomysły na taki program. Pasażer ma dzięki temu większy wybór aplikacji, a koszty takich działań są minimalne. Dane o rozkładzie udostępnia nieodpłatnie też na przykład brytyjski zarządca infrastruktury kolejowej Network Rail czy niemiecki DB Netz.

Delegowanie przez państwową spółkę własnych informatyków i płacenie im pensji za to, żeby miesiącami walczyli z lubianą przez pasażerów aplikacją ułatwiającą korzystanie z kolei brzmi jak absurd. Można było tego uniknąć, gdyby PLK zdecydowała się udostępnić api z dynamicznym rozkładem. Wciąż może zresztą to zrobić - nie dlatego, że zobowiąże ją do tego prawo (jak np. w Belgii) ale wyłącznie dlatego, że to korzystne dla pasażera.
Na prośbę PKP PLK załączam stanowisko spółki w sprawie mojego felietonu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w pełni respektują ideę otwartych danych publicznych i korzystania z nich, z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa. Zasady ich udostępniania uzależnione są od wypracowanych pomiędzy stronami warunków na podstawie obowiązujących przepisów prawa i uregulowań Spółki. Spółka na podstawie zawartych umów i porozumień, współpracuje w zakresie wymiany danych i ich udostępniania m.in. z przewoźnikami oraz innymi podmiotami.

Aplikacja „Mój Pociąg” korzystała z Portalu Pasażera w sposób nieautoryzowany i niezgodny z Regulaminem dostępnym na stronie. Takie działania powodowały nie tylko konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów przez Spółkę, ale również utrudnienia dla podróżnych korzystających z Portalu Pasażera i Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Pomimo czytelnie określonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zasad – opartych o obowiązujące prawo i regulamin, potencjalni partnerzy nie byli zainteresowani akceptacją warunków współpracy. Takie zachowanie jest jedyną przyczyną zaistniałej sytuacji.
http://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/ostateczny-koniec-aplikacji-moj-pociag-stracil-pasazer-84150.html

59
Bieżące kolejowe / Odp: Nowy tabor na Pomorzu?
« dnia: 25 Października 2017, 18:10:55 »
Nawet nie chodzi mi tu o dorównanie takim województwom jak Wielkopolskie itp. Chodzi nam o przynajmniej 10 nowych składów by móc zastąpić najbardziej zdezelowane jednostki. A te 5-8 nowych składów o czym mówił p. Struk to pewnie kolejna "kiełbasa wyborcza".

60
Bieżące kolejowe / Odp: Nowy tabor na Pomorzu?
« dnia: 25 Października 2017, 17:53:40 »
Dzisiaj mój kolega naisał na facebooku do marszałka pomorskiego Mieczysława Struka z zapytaniem o nowy tabor.
Oto odpowiedź p. marszałka:
Cytuj
...rozumiem Panie [****] , że Pan świetnie się zna... Otóż wyjaśniam Panu : wybrali mnie mieszkańcy Gdańska - oyrzymałem w ostatnich wyborach samorządowych ponad 20 tyś głosów... Co do pojazdów ( EZT) : wcale nie musimy kupować pojazdów i nie jest to obowiązek samorządów choć taka praktyka się  ukształtowała w związku z kondycją ekonomiczną  przewoźników kolejowych... Zakupy pojazdow dokonywane są głownie z finduszy unijnych ( RPO) - jesli zarzady wojewodztw zdecyduja o takie strukturze wydatkow...W naszym regionie zdecydowaliśmy się na rozdysponowanie dostępnej "alokacji kolejowej" na modernizacje linii kolejowych ( 405 i 207) i to te modernizacje pochłaniają gros środków...Chcemy tez dokonać zakupu 5- 8 pojazdow EZT. Na tyle starczy nam srodkow... ( koszt 5-6 pojazdow EZT szacujemy na poziomie 135 mln zl).  Nasz samorząd wojewodztwa oczywiście posiada własny tabor : 24 EZT w tym 9 po modernizacji  , 27 autobusow szynowych względnie nowych...Chcę również zwrócić Panu uwage na wykonywana pracę przewozową w naszym regionie do ktorej dopłacamy ok 140 mln zl rocznie - tj 9.270 tys poc/km ... Moze Pan porowna tę wielkość z woj zachodnioppmorskim... I na końcu rada : zanim Pan kogolwiek chce dyskredytować albo obrażać proszę się do takiej konfrontacji lepiej przygotować... Pozdrawiam  Pana - Mieczysław Struk  marszałek woj. pomorskiego

Strony: 1 [2] 3