121
Poradniki / [TEX] Łączenia - jak sie ich pozbyć?
« dnia: 27 Marca 2018, 19:38:03 »
Witajcie.
Sposób na usuwanie łączeń który dziś przedstawię może być dla niektórych osób nieoczywisty, dlatego dzielę się nim z Wami.
Zaczynając - metodę te możemy użyć w większości taboru w którym bok jest podzielony na 2 części (np.eu07) lub gdy oddzielone jest tylko czoło(np. st43).
Po pierwsze najpierw musimy spasować bok tak by wszystkie linie, paski, rynienki były na tej samej wysokości i ładnie sie pokrywały. Teraz możemy zacząć usuwać łączenie - jak ktoś chce może użyć sobie siatki UV by zobaczyć gdzie się zaczyna/kończy mapowanie. Zaznaczamy jakiś interesujący fragment na jednym z boków (*UWAGA*- wszystkie rynienki, paski trzeba będzie kopiować i robić tą metodą oddzielnie by uzyskać najlepszy efekt, my przyjmiemy że rynienka ma już pozbyte łączenie). Zaznaczamy obszar w którym kończy się mapowanie.
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-1.jpg.
Kopiujemy (oczywiście wcześniej odznaczamy widoczność warstwy z uv). Przenosimy na dolny bok i odwracamy w poziomie
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-2.jpg.
Ważne by dać ją równo co do piksela by efekt nie był mniej więcej taki http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-6.jpg.
To jak dokładnie umiejscowić ten fragment szacujemy na podstawie tego ile sięgała warstwa wyżej w tym przypadku rynienka, przyjmijmy że warstwa z rynienką wyglądała tak:
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-8.jpg,
więc fragment z zielonym pasem umiejscawiamy tuż pod nią. UWAGA- teraz należy wyeksportować naszą teksturę i sprawdzić np w symulatorze jak się prezentuję łączenie. Jeśli coś jest nie tak to albo coś źle zrobiłem, lub problem zostanie rozwiązany w dalszej części poradnika. Może zaistnieć przypadek (często w przypadku rynienki), że trzeba będzie leciutko zeskalować fragment w górę - na przykładzie zielony odcinek
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-4.jpg.
Teraz jeśli wymaga tego sytuacja możemy usunąć fragment zasłaniający część drzwi z tego pasa http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-3.jpg.
Następnie scalamy zielony pas z warstwą pudła (tworzymy grupę warstw do której wrzucamy warstwę pudła i zielonego fragmentu, po czym klikamy po czym lewy przycisk myszy na utworzoną grupę i połącz grupy warstw http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-9.jpg).
Wszelkie łączenia zamazujemy nie łatką, a rozmyciem czyli kropelką o rozmiarze max 4. W tym przypadku łatka zepsuje nam łączenie http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-5.jpg.
Na przedstawionym przykładzie sytuacja nie wymagała użycia rozmycia. Teraz odpalamy naszą lokomotywę i patrzymy na efekt http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-7.jpg.
Jak widać łączenie jest praktycznie nie widoczne. Ważna informacja!. Teraz mieliśmy do czynienia z EU07 303e, ale w przypadku 4E nasze części boku nie są proporcjonalne do siebie jak w 303e i fragment trzeba nieco zeskalować
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-10.jpg.
Czasem nawet wielokrotnie o bardzo małe wartości jeśli łączenie będzie budziło nasze niezadowolenia.
Jeśli łączenie nie jest w pobliżu drzwi tak jak na zdjęciu wcześniej a fragment jest dość sporej szerokości to możemy użyć łatki(a nawet jest to zalecane), ważne by jedynie użyć jej na krawędziach z łączeniem, a nie na całym fragmencie. Należy na bieżąco sprawdzać lokomotywę w symulatorze by upewnić się że czegoś nie zepsuliśmy.Tak samo postępujemy w przypadku np st43 z czołem. Czasem łączenia nie da się w całkowicie usunąć, ale nie martwcie się, jest to spowodowane najpewniej modelem. Po prostu starajcie się jak najbardziej zminimalizować efekt.
Mam nadzieje że pomogłem.
Jeśli coś trzeba dodać do piszcie.
Sposób na usuwanie łączeń który dziś przedstawię może być dla niektórych osób nieoczywisty, dlatego dzielę się nim z Wami.
Zaczynając - metodę te możemy użyć w większości taboru w którym bok jest podzielony na 2 części (np.eu07) lub gdy oddzielone jest tylko czoło(np. st43).
Po pierwsze najpierw musimy spasować bok tak by wszystkie linie, paski, rynienki były na tej samej wysokości i ładnie sie pokrywały. Teraz możemy zacząć usuwać łączenie - jak ktoś chce może użyć sobie siatki UV by zobaczyć gdzie się zaczyna/kończy mapowanie. Zaznaczamy jakiś interesujący fragment na jednym z boków (*UWAGA*- wszystkie rynienki, paski trzeba będzie kopiować i robić tą metodą oddzielnie by uzyskać najlepszy efekt, my przyjmiemy że rynienka ma już pozbyte łączenie). Zaznaczamy obszar w którym kończy się mapowanie.
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-1.jpg.
Kopiujemy (oczywiście wcześniej odznaczamy widoczność warstwy z uv). Przenosimy na dolny bok i odwracamy w poziomie
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-2.jpg.
Ważne by dać ją równo co do piksela by efekt nie był mniej więcej taki http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-6.jpg.
To jak dokładnie umiejscowić ten fragment szacujemy na podstawie tego ile sięgała warstwa wyżej w tym przypadku rynienka, przyjmijmy że warstwa z rynienką wyglądała tak:
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-8.jpg,
więc fragment z zielonym pasem umiejscawiamy tuż pod nią. UWAGA- teraz należy wyeksportować naszą teksturę i sprawdzić np w symulatorze jak się prezentuję łączenie. Jeśli coś jest nie tak to albo coś źle zrobiłem, lub problem zostanie rozwiązany w dalszej części poradnika. Może zaistnieć przypadek (często w przypadku rynienki), że trzeba będzie leciutko zeskalować fragment w górę - na przykładzie zielony odcinek
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-4.jpg.
Teraz jeśli wymaga tego sytuacja możemy usunąć fragment zasłaniający część drzwi z tego pasa http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-3.jpg.
Następnie scalamy zielony pas z warstwą pudła (tworzymy grupę warstw do której wrzucamy warstwę pudła i zielonego fragmentu, po czym klikamy po czym lewy przycisk myszy na utworzoną grupę i połącz grupy warstw http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-9.jpg).
Wszelkie łączenia zamazujemy nie łatką, a rozmyciem czyli kropelką o rozmiarze max 4. W tym przypadku łatka zepsuje nam łączenie http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-5.jpg.
Na przedstawionym przykładzie sytuacja nie wymagała użycia rozmycia. Teraz odpalamy naszą lokomotywę i patrzymy na efekt http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-7.jpg.
Jak widać łączenie jest praktycznie nie widoczne. Ważna informacja!. Teraz mieliśmy do czynienia z EU07 303e, ale w przypadku 4E nasze części boku nie są proporcjonalne do siebie jak w 303e i fragment trzeba nieco zeskalować
http://eu07.pl/userfiles/24487/priv-10.jpg.
Czasem nawet wielokrotnie o bardzo małe wartości jeśli łączenie będzie budziło nasze niezadowolenia.
Jeśli łączenie nie jest w pobliżu drzwi tak jak na zdjęciu wcześniej a fragment jest dość sporej szerokości to możemy użyć łatki(a nawet jest to zalecane), ważne by jedynie użyć jej na krawędziach z łączeniem, a nie na całym fragmencie. Należy na bieżąco sprawdzać lokomotywę w symulatorze by upewnić się że czegoś nie zepsuliśmy.Tak samo postępujemy w przypadku np st43 z czołem. Czasem łączenia nie da się w całkowicie usunąć, ale nie martwcie się, jest to spowodowane najpewniej modelem. Po prostu starajcie się jak najbardziej zminimalizować efekt.
Mam nadzieje że pomogłem.
Jeśli coś trzeba dodać do piszcie.