Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - PiterCC

Strony: [1]
1
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 17 Lutego 2017, 22:32:31 »
Po dwóch latach udało się zrobić świadectwo masz., dostałem umowę na 2800 zł co daję z dodatkami, pojedynkami ok2400zł na rękę. (i tak już od dwóch lat ). Czyli jak słyszycie od kogoś że maszynista zarabia 5000zł to albo jeździ już ze 20 lat na maszynie albo robi po 300 godź. w miesiącu.[/color]
To może pomyśl, aby zamienić Przewozy Regionalne na jakiegoś innego przewoźnika?

2
Inne niekolejowe / Odp: Zażyjmy świeżego powietrza
« dnia: 27 Stycznia 2017, 18:37:00 »
Witajcie, od ostatniego wpisu w paszporcie pojawiły się u mnie 3 kolejne stemple ukraińskie, ale schemat podróży był w zasadzie taki sam - Medyka, Szegini, Mościska, sklepy i powrót. Nic wartego opowiadania.

Za to ostatnio byłem w Szklarskiej Porębie więc przy okazji przejechałem się czeskim szynobusem do miejscowości Tanvald (przystanek Tanvald Zastavka). Przyjechałem pociągiem TLK Uznam/Sudety (Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna). Tamte rejony zasypane są śniegiem o tej porze, z pociągu wysiadło mnóstwo narciarzy. Do pociągu CD jest trochę czasu, można sobie pooglądać piękną stację w Szklarskiej Porębie.




Na stacji obecna jest kasa biletowa Kolei Dolnośląskich. Sprzedaje również bilety na pociągi CD więc jest to kasa oznaczona jako kasa międzynarodowa. Poniżej skan biletu – Tam/Powrót w relacji Szklarska Poręba Górna – Tanvald.


Koleje Czeskie uruchamiają 9 par pociągów dziennie w relacji Szklarska Poręba Górna – Liberec. Pociągi odjeżdżają w godzinach: 8, 9, 10, 11, 12, 14, 16, 18, 20, zawsze 29 minut po pełnej godzinie. Widać tutaj dostosowanie oferty do potrzeb pasażerów – godzinny takt poranny dostosowany jest do narciarzy, po drodze pociąg mija kilka tras narciarskich.




Pojazdy to zmodernizowane szynobusy, kursujące w zestawieniu po dwie sztuki. W pociągu dostępne są toalety, pociąg przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych, komfort jazdy jest wysoki. Prędkości na linii nie są duże – maksymalnie to 50-70 km/h, ponadto jest wiele ograniczeń do 20 czy 15 km/h. Pociąg powoli wspina się oraz pokonuje ciasne łuki na linii. Pozwala to nacieszyć się widokami przykrytych śniegiem Karkonoszy.

Z racji ograniczonej ilości czasu udałem się do miejscowości Tanvald (przystanek Tanvald Zastavka), około 1h04m jazdy od Szklarskiej Poręby Górnej.




Tego dnia temperatura wynosiła około 0 stopni C. Co prawda śnieg trzymał się, jednakże mocne słońce wszystko topiło. W całej miejscowości widoczne były potężne sople wiszące z dachów i rynien wraz ze znakami ostrzegawczymi.


Jako entuzjasta budynków o charakterze sakralnym nie mogłem sobie odmówić zobaczenia lokalnego kościoła – kościół św. Franciszka z Asyżu. Niestety – drzwi wejściowe zamknięte. Wieża zegarowa co 15 minut biła w dzwony.


Jako entuzjasta napojów alkoholowych zakupiłem lokalne wyroby browarnicze, ponadto zaopatrzyłem się w jakieś czekolady Made in Česko.

Podsumowując – linią warto się przejechać ze względu na piękne widoki urokliwej trasy położonej wśród gór. Dobra oferta pociągów pozwala też jednego dnia pojechać ze Szklarskiej Poręby do Liberca, tam spędzić kilka godzin i wrócić pociągiem na powrotny pociąg IC do Wrocławia / Gdyni / Warszawy/Poznania.



3
Tabor kolejowy / Odp: Lokomotywa spalinowa ST44
« dnia: 22 Stycznia 2017, 18:21:17 »
Czterosuwowe silniki 12CzN 26/26 mają owszem taką samą moc jak 14D40, ale są oszczędniejsze w eksploatacji. Pierwsze w PL silniki Kołomny zastosowano w "Gagarinach" PMT o nr 0161 i 1841. Literatura szczegółowo opisuje wyniki testów na maszynach PMT. Po udanych testach zaczęto zabudowywać Kołomny również na ST44-12xx PKP CARGO, a później na innych maszynach ST44 (LHS) i M62.

@Sebol82: oprócz 311D/ST40 (GE 7FDL 12 EFI 45 V-12 o mocy 2900 KM), mamy też ST44-30xx/M62BF-31xx (CAT 3516B o mocy 3050 KM) oraz M62M (Generals Motors 645E3B o mocy 3000 KM).

4
Tabor kolejowy / Odp: Lokomotywa spalinowa ST44
« dnia: 22 Stycznia 2017, 15:33:45 »
Oba powstały w ZSSR. A raczej, ST44-12xy to dalej jest Rusek, tylko w nowym wdzianku i z nowymi bebechami. Ale to dalej Rusek. Więc rozróżnienie nasze czy nie-nasze, nie do końca jest prawdą.

5
Na warsztacie / Sterowanie ruchem przez zewnętrzną aplikację
« dnia: 13 Stycznia 2017, 00:48:09 »
Dzień dobry,

Być może niektórzy znają projekt SCS-1 (Symulacyjne Centrum Sterowania), będący interfejsem operatora i systemem zależnościowym współpracującym z symulatorem TD2, imitującym komputerowe urządzenia srk (nie jest to symulator konkretnego typu urządzeń). Program udostępniony jest na forum TD2 jako załącznik dostępny po zalogowaniu, bez zalogowania można przejrzeć ogólne informacje i dokumentację użytkownika: http://td2.info.pl/index.php/topic,100.0.html

Pierwotnie program powstawał z myślą o Maszynie, która również została dostosowana do takiej formy sterowania, choć dotąd nie było to nigdzie szerzej wykorzystywane. W ostatniej wersji uruchomiona została automatyka nastawiania przebiegów, która pozwala na użycie programu w roli systemu samodzielnie sterującego ruchem na scenerii według wczytanego planu przebiegów, z możliwością interwencji użytkownika w proces sterowania. Mamy zatem coś na kształt VD, którego koncepcja przewijała się na forum już dawno temu. Eventy przestają być używane do realizowania logiki sterowania, a stają się warstwą wykonawczą (przynajmniej jeżeli chodzi o srk). Odpadają problemy typu za wczesne przestawienie zwrotnicy spowodowane za długim składem, ruch na scenerii przestaje być sztywny - dodanie pociągu, zmiana kolejności jazd czy miejsca krzyżowania nie stanowi problemu. Rozwiązanie rozwinąć można o kolejną warstwę, nadrzędną w stosunku do SCS-1, która może zarządzać rozkładem jazdy i dynamicznie generować plan przebiegów (jest on odczytywany z dysku cyklicznie). Oczywiście można też wcielić się w rolę dyżurnego ruchu i sterować ręcznie.

W tym wątku przedstawiam przykład scenerii sterowanej w ten sposób, z Maszyną działają praktycznie wszystkie funkcje przewidziane w programie (m.in. nastawianie przebiegów, pip - śledzenie numerów, przejazdy, sbl, ANP). Niezbędne pliki wraz z samym programem zamieszczone są w załączniku. Otwarta pozostaje kwestia dostosowania plików .inc do sterowania przez program - bez zmian plików oraz pewnych zmian w sceneriach nie będzie to możliwe. Pliki .inc zaprezentowane tutaj mają raczej charakter prowizorki.

Ogólne założenia:

  • program SCS-1 uruchamiany jest przed uruchomieniem Maszyny, wybierany jest plik pulpitu, po czym program oczekuje na nawiązanie połączenia, tzn. wywołanie eventu "gotow_<nazwa>" przez Maszynę po uruchomieniu scenerii (na pulpicie przestanie migać białe oznaczenie EU07, pojawi się zielone oraz wyświetlony zostanie właściwy stan zajętości odcinków),
  • SCS-1 łączy się z Maszyną komunikatami międzyprocesowymi WM_COPYDATA, w razie potrzeby możliwe jest zastosowanie dodatkowego ogniwa transmisyjnego i uruchomienie SCS-1 na innym komputerze, z połączeniem TCP/IP (uzyskujemy wtedy namiastkę symulacji sieciowej dyżurny - maszynista; nie wiem jak wygląda temat multiplayera z wieloma maszynistami - czy cokolwiek było w tym kierunku robione?),
  • sterowanie i kontrola odbywa się na zasadzie zdalnego wywoływania eventów typu multiple oraz detekcji ich wykonania w Maszynie (własnych oraz innych, uruchomionych np. eventami torów), ponadto wykrywane są zajętości odcinków izolowanych - są one wymagane w scenerii (działanie komunikacji można podejrzeć w rejestratorze SCS-1 - uwaga: w trybie testowym logi będą trochę inne),
  • z uwagi na nieciągłą komunikację stosowane jest cykliczne kontrolowanie zdalnego wykonywania eventu "gotow_<nazwa>",
  • plik pulpitu SCS-1 zawiera graficzny obraz stacji wraz z danymi niezbędnymi do realizacji zależności, plik ten tworzony jest przy pomocy dołączonego edytora,
  • obsługa programu jest zbliżona do obsługi komputerowego pulpitu nastawczego, z możliwością automatyzacji w pewnym zakresie.

Rzeczy, które wymagają przedyskutowania/przeróbki/dopracowania:

  • brak możliwości sterowania niektórymi obiektami bez modyfikacji plików .inc - zdalnie działają tylko eventy multiple, a niektóre są innych typów (dotyczy większości sygnalizatorów - sterowanie W24, również Sp),
  • generalnie konieczność usunięcia z plików .inc obiektów wszelkich uzależnień od torów, innych semaforów, opóźnień zadziałania itp. - zależności realizuje SCS-1 (dotyczy głównie powiązań sygnalizatorów oraz przejazdów),
  • konieczność usunięcia ze scenerii wszelkich eventów oddzielnie sterujących obiektami, które sterowane i kontrolowane mają być przez SCS-1,
  • konieczność uzupełnienia plików .inc zwrotnic o eventy kontrolujące rozprucia (brak detekcji ewentualnych rozpruć może doprowadzić do nieciekawych efektów),
  • wskazane jest uporządkowanie nazw obiektów oraz sposobu ich nadawania w sceneriach, jak również rozmieszczania odcinków izolowanych i eventów używanych jako czujniki ssp (dokumentacja użytkownika zawiera wytyczne co do nazw obiektów).

Możliwe rozwiązania:

  • adaptacja plików które zamieściłem w załączniku po drobnych poprawkach - część jest nowa, a część stanowi "nakładki" na stare pliki, wszystkie wymagają sprawdzenia - proszę nie traktować ich jak gotowego rozwiązania do stosowania,
  • przygotowanie nowych wersji plików .inc przeznaczonych do zdalnego sterowania z zewnątrz, z uporządkowanymi nazwami eventów, najlepiej o formacie "<obiekt>:<akcja>", podobnie jak przyjęte zostało w TD2 (obecnie zgodne z tą konwencją są tylko eventy "forced+" i "forced-" zwrotnic, pozostałe na ogół używają znaku "_", z kolei zwrotnice i wykolejnice jedynie dodają znak +/-/o/z do nazwy).

Interfejs sterowania używany przez SCS-1 może być wykorzystany również przez inne programy, planuję dostosować kiedyś pod tym kątem symulator ISDR.

Wykaz aktualnie używanych w komunikacji z Maszyną eventów:

a) zwrotnice

  • "<nazwazwr>+", "<nazwazwr>-" - przestawienie do położenia "+", "-"; wykonanie eventu jest traktowane jako kontrola wysterowania, z określonym opóźnieniem przyjmowana jest kontrola położenia końcowego,
  • "<nazwa>:forced+", "<nazwa>:forced-" - event wykonywany w scenerii gdy zwrotnica zostanie rozpruta i przestawiona przez tabor do położenia "+", "-",

b) wykolejnice

  • "<nazwawk>o", "<nazwawk>z" - otwarcie, zamknięcie wykolejnicy, analogicznie jak przestawienie zwrotnicy,

c) sygnalizatory (w tym TOP)

  • "<nazwasygn>_<sygnal>" - wyświetlenie sygnału; wykonanie eventu jest traktowane jako kontrola wysterowania; w miejscu <sygnal> pojawia się nazwa sygnału zapisana małymi literami, lub "wyg" - wygaszenie TOP/semafora sbl (sygnalizator ciemny), dla wyświetlenia Sz używane jest oznaczenie "sz1", dla wskaźników W24 - "w24" i "w24off",

d) przejazdy

  • "<nazwaprzej>_zamykaj", "<nazwaprzej>_otwieraj" - rozpoczęcie zamykania/otwierania; wykonanie eventu jest traktowane jako kontrola wysterowania, natomiast stan zamknięcia/otwarcia przyjmowany jest z pewnym opóźnieniem (za właściwą sekwencję sterowania sygnalizatorami drogowymi, dzwonem i rogatkami odpowiada już sam .inc),
  • "<nazwaprzej>_wj1", "<nazwaprzej>_wj2", "<nazwaprzej>_zw" - w przypadku przejazdu zamykanego czujnikami: wjazd na czujnik zamykający od strony 1, wjazd na czujnik zamykający od strony 2, zjazd ze strefy przejazdu (realizowane jako eventy torów, przy czym "_zw" uruchamiany jest warunkowo po cyklicznym sprawdzaniu stanu toru przez oddzielny plik .inc),

e) odcinki izolowane

  • używany jest oddzielny rodzaj komunikatów, bez wykorzystania eventów.

Zawartość załącznika:

  • SCS.exe - plik programu, jest to nieznacznie zmodyfikowana wersja 2017.01.07 znana użytkownikom TD2 (poprawione zostały funkcje komunikacji z Maszyną; należy wybrać tryb WM_COPYDATA; z uwagi na rozwojowy charakter powiązania z Maszyną wersję tą traktować należy jako roboczą, a nie stabilną),
  • EdytorSCS.exe - edytor pulpitów,
  • dokumentacja/ - dokumentacja użytkownika (ta sama co na forum TD2),
  • scenery/*.inc - nakładki i zmienione wersje plików .inc przystosowane do sterowania z zewnątrz, oryginalne pliki nie są zmieniane/nadpisywane,
  • scenery/anp_test.scn - prosta sceneria przystosowana do sterowania przez SCS-1, zawiera cztery małe posterunki ruchu, jeden przejazd włączany czujnikami, jeden przejazd uzależniony w przebiegach, dwa szlaki jednoodstępowe z ruchem na zasadzie utwierdzania przebiegów oraz jeden szlak z czterostawną, dwukierunkową sbl (uwaga: dla włączenia komunikacji WM_COPYDATA konieczne jest ustawienie multiplayer 1 w eu07.ini),
  • anp_test.scs - plik pulpitu dla powyższej scenerii (możliwe jest również uruchomienie programu w trybie testowym, bez Maszyny/TD2, z zajętościami zadawanymi ręcznie),
  • anp_test.anp - plan przebiegów, po uruchomieniu którego program automatycznie będzie prowadził pociągi z jednego końca scenerii na drugi, realizując krzyżowania w razie potrzeby (po uruchomieniu SCS-1 i następnie Maszyny należy wczytać i uruchomić plan ANP w SCS-1 oraz wprowadzić numery pociągów w SCS-1 - nieparzyste jadą w prawo, parzyste w lewo, zawiera również pewne zautomatyzowane manewry - więcej informacji w komentarzach w pliku).

Działanie niektórych szczegółów dokładniej opisane jest w dokumentacji użytkownika. Powinno ruszyć bez większych problemów, choć nie testowałem tego na standardowych paczkach całościowych - używam własnej, minimalistycznej "dystrybucji" symulatora na potrzeby testów. Proszę o uwagi na temat rozwiązania plików .inc jak i całego programu oraz możliwości jego zastosowania w Maszynie.

Strony: [1]