Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - miko22

Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 19
121
Jakby ktoś chciał rozbić pulpit EN57, to wstawiam kilka zdjęć z budowy mojego i wymiary. Nie są to jakieś super rysunki techniczne, a tylko takie moje robocze, ale może komuś się przyda ;) Konstrukcję zrobiłem z płyty MFP 12mm. Dodatkowo do wydrukowania na kartkach A4 szablony do wycięcia "blachy" hebelków (ja zrobiłem z płyty pilśniowej): http://eu07.pl/userfiles/21606/priv-blacha_hebelkow_en57-szablony_10pix-1mm.7z

122
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 11 Czerwca 2018, 22:34:25 »
MaSzyna będzie prezentowana z repliką pulpitu EN57 17 czerwca (najbliższa niedziela) w godzinach 11:00-16:00 w Szkole Podstawowej nr 5 w Chrzanowie podczas Dnia Techniki Kolejowej.
Cytat: Stowarzyszenie "Stacja Chrzanów"
Zapraszamy na II edycję Dnia Techniki Kolejowej! W tym roku przenosimy się na stację w Chrzanowie przy ulicy Fabrycznej.

W programie m.in.:

PERON 1
- BEZPŁATNE PRZEJAZDY POCIĄGIEM PAPIESKIM EN61-01 na trasie Chrzanów - Trzebinia - Chrzanów (szczegółowy rozkład jazdy pociągu okolicznościowego w najbliższych dniach),
- wystawa taboru kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Dla miłośników kolei - PKP CARGO i POLREGIO (oczywiście z możliwością wejścia do kabiny maszynisty oraz zatrąbienia ;) ),
- przejazdy drezyną rowerową Lokalna Kolej Drezynowa,
- stoisko promocyjne Gminy Chrzanów oraz Stowarzyszenie "Stacja Chrzanów" gdzie nie zabraknie okolicznościowych pocztówek ze specjalnymi stemplami pamiątkowymi :)

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 5
- symulator elektrycznego zespołu trakcyjnego EN57, dzięki któremu będzie można wczuć się w rolę maszynisty kolejowego zasiadając w prawdziwej kabinie z możliwością poprowadzenia pociągu osobowego w profesjonalnym systemie Maszyna - Symulator Pojazdów Szynowych,
- prelekcja i zabawy aktywizujące dla najmłodszych "Bezpieczny przejazd",
- ekspozycje Stowarzyszenie "Stacja Chrzanów", a w tym:
"160 lat kolei w Chrzanowie",
"Historia kolei w Płazie",
wystawa fotografii "Parowozy pośpieszne prof. Kazimierza Zembrzuskiego. Pionierskie projekty z Biura Konstrukcyjnego Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie FABLOK",
wystawa pamiątek i archiwaliów kolejowych.

UWAGA! Wydarzenie odbywa się w dwóch miejscach: na stacji kolejowej Chrzanów oraz w Szkole Podstawowej nr 5 przy ul. Fabrycznej 24.

Pomiędzy Dworcem PKP a Szkołą Podstawową w takcie 20-minutowym będzie kursował pociąg-ciuchcia Lokalna Grupa Działania Partnerstwo na Jurze, która będzie wozić uczestników imprezy pomiędzy tymi dwoma punktami :)

Udział we wszystkich wydarzeniach jest BEZPŁATNY.

Uczestnictwo w Dniu Techniki Kolejowej jest równoznaczne z akceptacją regulaminu wydarzenia.
Źródło: https://web.facebook.com/events/459542854482366/

123
Tabor kolejowy / Odp: Prąd rozruchu przetwornicy na lokomotywie EU07
« dnia: 09 Czerwca 2018, 21:52:44 »
O, właśnie tego typu filmiki są bardzo pomocne przy odwzorowywaniu takich różnych zależności :) Natomiast słyszałem też o czymś takim, że jeśli wyłączy się hebelek przetwornicy na samym początku jej rozruchu (chwilkę po załączeniu), to zadziała wtedy przekaźnik nadmiarowy. Ponoć wyzwoli go w takiej sytuacji zanikający, ale jeszcze obecny wokół jego cewki strumień magnetyczny wywołany dużym prądem rozruchu, kiedy blokada mechaniczna przekaźnika będzie już zwolniona (hebelek przetwornicy wyłączony). Czy jest to regułą na tego typu lokomotywach, czy raczej zdarza się rzadko i zależy od konkretnego egzemplarza? Bo znów opierając się na danych książkowych, nastawa nadmiarowego przetwornicy powinna wynosić 21A, czyli według omawianego wykresu, hebelka nie można wyłączyć wcześniej niż ok. 2s od rozpoczęcia rozruchu, aby nie wyzwolić nadmiarowego.

@SQT - Przy jednoczesnym załączeniu hebelków przetwornic i sprężarek (lub wcześniejszym załączeniu sprężarek niż przetwornic) prędzej zadziałają nadmiarowe sprężarek, bo przekaźniki czasowe je blokujące "odliczają" czas od momentu włączenia hebelka sprężarek, więc kiedy sprężarki dostają napięcie z przetwornic, blokady nadmiarowych już nie trzymają. Tutaj masz filmik @mechatronika z innej siódemki (303E w tym przypadku):

Z tym, że lampka nadmiarowych sprężarek jest zasilana tylko wtedy, gdy załączony jest hebelek sprężarek. Przypuszczam, że podczas próby @biovitala również zadziałały nadmiarowe sprężarek, ale lampka się nie świeciła, bo hebelek był wyłączony, a sprężarka pracowała, bo stycznik był zasilony dodatkowym przewodem. Poza tym nadmiarowe przetwornic nie powinny zadziałać w takiej sytuacji, bo jak napisał @biovital, są blokowane - książkowo na czas 4-6s od rozpoczęcia rozruchu, a jak widać na wykresie, prąd maleje poniżej 21A już po ok. 2s., nawet przy zasilanych od razu sprężarkach.

EDIT: Swoją drogą, w takiej ET41 wszystkie cztery przetwornice w momencie rozruchu pobierają zatem jakieś 280A z sieci. Taki pobór prądu na TD w MaSzynie obniża napięcie o ok. 60V, co już da się zauważyć na woltomierzu WN, więc daje to wyraźne skutki, które obecnie nie są symulowane. A załączenie przez kogoś przetwornic w momencie, kiedy w sieci jest bardzo niskie napięcie (np. ruszają jednocześnie dwa ciężkie pociągi towarowe), może zatem teoretycznie w rzeczywistości przeważyć nad zadziałaniem któregoś z zabezpieczeń - czy to w podstacji zasilającej, czy PZNa w lokomotywie. Jak to wygląda w praktyce - nie wiem.

124
Tabor kolejowy / Odp: Prąd rozruchu przetwornicy na lokomotywie EU07
« dnia: 09 Czerwca 2018, 19:40:30 »
Po zsumowaniu książkowych rezystancji kolejno według schematu (w Ohmach przy 20st. C): opornika ochronnego (18,5), uzwojenia pierwotnego transformatora (0,5514), dwóch biegunów pomocniczych (2x1,878), uzwojenia szeregowego (1,21), 1/3 rezystancji uzwojenia wirnika (bo według moich obliczeń jedna szczotka zwiera trzy działki komutatora) (1/3 x 5,17), uzwojenia wzbudzenia obcego generatora (0,12) i opornika rozruchowego (25) wychodzi 50,8607(3) Ohm (nie znalazłem w książce rezystancji szczotek, ich styku z komutatorem ani też rezystancji cewek przekaźników nadmiarowych, rozruchowych i prądu zwrotnego przetwornic (tu przydałaby się DTRka, bo tam chyba są takie dane)). Zakładając napięcie zasilania 3600V daje to prąd rozruchowych o wartości ok. 70,78A, czyli na wykresie z pomiaru wychodziłoby, że jedna działka w pionie to 10A. Tylko nie zgadza mi się to, że książkowy prąd powrotu dla przekaźnika rozruchowego przetwornicy wynosi 20A (moment, w którym linia wykresu opada na oś X). Nawet zakładając niższe napięcia zasilania i uwzględniając jakąś dodatkową rezystancję wspomnianych przekaźników i szczotek, prąd rozruchowy byłby mniejszy niż 70A, a z kolei przyjmując, że przekaźnik rozruchowy rzeczywiście spowodował zwarcie rezystora rozruchowego przy prądzie 20A, to prąd rozruchowy musiałby wynosić według wykresu jakieś 235A. Jedyne wytłumaczenie tego to chyba to, że nastawa przekaźnika rozruchowego w tym konkretnym elektrowozie wynosiła raczej ok. 6A. Chyba, że coś źle liczę, to proszę o sprostowanie...

125
Tabor kolejowy / Odp: Prąd rozruchu przetwornicy na lokomotywie EU07
« dnia: 09 Czerwca 2018, 18:07:42 »
Jakie napięcie na działkę przypada na tym wykresie? Książkowo rezystor rozruchowy ma rezystancje 25 Ohm, więc można by wyliczyć z tego rzeczywisty prąd rozruchu oraz pracy i może dodać do poboru prądu z sieci w MaSzynie?

126
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Części na budowę pulpitu eu07
« dnia: 04 Czerwca 2018, 17:45:29 »
Potwierdzam, ale ceny to 45-55zł/szt. (zależnie czy hebelek, czy przycisk) i nie wiem czy w dodatku nie netto.

127
Pomoc doraźna / Odp: Początki z EN57
« dnia: 22 Maja 2018, 23:04:39 »
Wyłącznik szybki - lewa czerwona kontrolka druga od dołu, przetwornica jak wyżej tylko prawa
Na odwrót - prawa jest od wyłącznika szybkiego, a lewa od przetwornicy.

128
Pomoc doraźna / Odp: Początki z EN57
« dnia: 22 Maja 2018, 21:25:47 »
O, to fajnie. Nawet nie wiedziałem, że to już jest w MaSzynie ;) Swoją drogą, trochę jest zła klwaiszologia od kranu, bo "Num 2" i "Num 0" dają to samo, czyli hamowanie pneumatyczne, a na "Num 2" powinno być raczej odcięcie (nie mylić z wyłączeniem pod "Ctrl + Num 5").

PS.: A na niektórych planowych jednostkach mieli jeszcze wyłącznik od EP w tym okrągłym kapselku pod rączką kranu.

129
Pomoc doraźna / Odp: Początki z EN57
« dnia: 22 Maja 2018, 21:20:06 »
Z tego co widzę w logu, to zła kolejność uruchamiania, a ona jest bardzo ważna. Najpierw trzeba załączyć baterię wciskając "J", później skasować SHP (tą czerwoną lampkę przy przedniej szybie) wciskając "Spację" i do tego momentu robisz dobrze, ale przed załączeniem przetwornicy, trzeba najpierw podnieść przynajmniej jeden z pantografów, np. tylny wciskając "O" i poczekać aż na górnym, drugim od prawej prostokątnym mierniku wskazówka pokaże obecność napięcia z sieci zasilającej. Jak już to napięcie będzie, to trzeba wcisnąć "M" i wtedy powinna zgasnąć prawa z dwóch święcących się na lewo od mierników lampek. Jeśli zgaśnie, to trzeba nacisnąć "X" (załączyć przetwornicę" i wtedy powinna zgasnąć lewa czerwona lampka. Jeśli zgaśnie, to wtedy trzeba wcisnąć "C" (załączyć sprężarkę) i poczekać, aż na dolnym, pierwszym od prawej okrągłym mierniku będzie ciśnienie w okolicach 0,6 MPa. Wtedy trzeba przestawić nastawnik kierunku w pozycję jazdy do przodu (jeśli jeszcze w tej pozycji nie jest - jeśli już jest, to ta czynność nie zaszkodzi), czyli wcisnąć "D" jeden lub dwa razy (zależnie od tego, jak szybko chce się później przyspieszać - druga pozycja to większe przyspieszenie (w uproszczeniu)). Powinna się zaświecić pierwsza od góry prawa lampka. Wtedy dopiero wcisnąć "Num ," i trzymając poczekać aż na dolnym, pierwszym od lewej mierniku ciśnienie spadnie do zera. Później nastawnikiem na "Num +" i powinno ruszyć.

Co do sposobu hamowania, to najpierw nastawnik do zera - przytrzymać albo klikać "Num -" aż przestanie się ruszać ta rączka poniżej okrągłych mierników. Później najprościej, to przestawiać zawór hamulca pomiędzy "Num 6" i "Num 8" obserwując dolny, pierwszy od lewej okrągły miernik, który (w uproszczeniu) pokazuje siłę hamowania (na "Num 8" ciśnienie wzrasta, na "Num 6" pozostaje bez zmian, a "Num ," można je zmniejszać). Po zatrzymaniu ponownie przytrzymać "Num ," aż ciśnienie spadnie do zera i można znowu ruszać.

@Stele - trochę namieszałeś ;) Hebelek sprężarki potwierdzam, że ma być bistabilny, ale w EN57 nie nabija ona do 0,8, tylko do 0,7 MPa i nie ma ona lampki (przetwornica i WS mają). Dalej - hamowanie nagłe nie odcina dopływu powietrza do kranu jak w siódemkach itp. i również w EN57 nie ma jako takiego odluźniacza. Jak ma się wyłączone hamowanie EP, to nawet z hamowania nagłego luzuje się w pozycji luzowania pneumatycznego i jazdy. A nawet przy załączonym EP, nie trzeba trzymać w pozycji luzowania EP aż w PG będzie 0,5MPa, ale aż w cylindrach będzie 0 (PG jest zasilany stale w każdej pozycji od luzowania i jazdy pneumatycznej aż po luzowanie EP). Nie ma też pozycji takiej jak hamowanie pełne - po pozycji odcięcia jest po prostu pozycja hamowania pneumatycznego i nagłego jednocześnie, bo ten zawór nie ma żadnego regulatora ciśnienia jak FV4a w siódemkach itp., ale tylko dwa proste zawory pneumatyczne i przy hamowaniu pneumatycznym siłę hamowania i luzowanie stopniuje się podobnie jak przy hamowaniu EP przestawiając rączkę tam i z powrotem pomiędzy pozycjami. A hamulca EP nie używa się przy wykonywaniu hamowania kontrolnego, bo wtedy się go wyłącza (w MaSzynie jedyna możliwość, to przestawić nastawnik kierunku na pozycję 0 lub wyłączyć EP na bezpieczniku pod "Ctrl + Z") i wykonuję się HK samym hamulcem pneumatycznym.

130
Symulator / Odp: Pobieranie aktualnej godziny systemu do scenerii
« dnia: 18 Maja 2018, 01:03:21 »
Ok, zgadzam się. Napisałem tylko, jak to w rzeczywistości wygląda i chodzi mi o to, że np. nie wszystkie towary muszą być uruchomione na starcie, ale jakiś jeden czy dwa można też dać bez powietrza - choćby właśnie w sytuacji, gdy i tak trzeba czekać z innych powodów. Tak samo nie wszystkie startujące z szopy muszą być zimne i nie wszystkie stojące luzem "pod chmurką" na boku gotowe do jazdy. Można dać jakieś wyjątki, żeby nie było całkiem monotonnie, że w szopie zaczyna się zawsze w zimnym loku, przed szopą w gotowym do jazdy itd.

131
Symulator / Odp: Pobieranie aktualnej godziny systemu do scenerii
« dnia: 18 Maja 2018, 00:38:51 »
Z towarowymi to nie do końca tak. Czasami przecież stoi taki dzień czy dwa, to powietrze raczej zejdzie. Tak samo loki w szopach nie zawsze muszą być bez powietrza i zimne. Jak akurat miał robiony przegląd w szopie, to do próby hamulca napełnia się ZG z instalacji warsztatu. Wydaje mi się, że nie ma reguły odnośnie tego, gdzie stoi, a raczej zależy od tego, co się wcześniej działo (przed rozpoczęciem scenariusza).

132
Chyba że tak, ale w takim razie również oprócz wszystkich pozostałych dźwięków z kabiny prowadzonego pojazdu.

133
Pomysł fajny, tylko dlaczego oprócz radia? Jak okno w kabinie jest otwarte, to przecież rozmowy z radia też słychać na zewnątrz i to nawet całkiem dobrze...

134
Na warsztacie / Odp: Pług odśnieżny 411S
« dnia: 07 Maja 2018, 19:01:29 »
Jeszcze w Trzebini jakieś 3-4 tory od peronu stoi taki: http://www.pkpkolejpolska.bnx.pl/photogallery.php?photo_id=128

135
A jakby co: Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800, Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, Art. 144. (http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041711800):
Cytuj
1. Nie wymaga pozwolenia używanie urządzeń radiowych przeznaczonych wyłącznie do odbioru.
[...]
Z tym, że tak jak @wołodyjowski pisze, nie wolno rozpowszechniać (czyli np. puszczać przez głośnik) ani w żaden sposób wykorzystywać usłyszanych informacji. Ja jeszcze skanera w teren nie zabierałem, ale mam przygotowaną kartkę A4 - z jednej strony wydrukowana pierwsza strona tej ustawy (żeby było wiadomo, która to konkretnie ustawa), a z drugiej strona, na której jest ten artykuł. Tylko właśnie co w sytuacji, gdyby nawet coś takiego nie przemawiało do konduktora, kierownika pociągu czy innego pracownika?

136
Bieżące Symulatorowe / Odp: ET41 v2 - problemy z fizyką
« dnia: 04 Maja 2018, 21:47:34 »
Jeżeli chodzi o rozrząd, to ogólnie ET41 bliżej jest do 4E niż do 303E i proponowałbym zostawić tak, jak teraz jest. Pomijając, że były zmiany w sterowaniu m.in. na przełomie numerów 84/85 i 114/115, a i same siódemki nie działają do końca tak, jak powinny, ale myślę, że do puki nie ma edytora obwodów, to nie ma chyba sensu się zbytnio zagłębiać. Natomiast w ET41 v1 przy okazji udźwiękawiania poprawiałem prędkości ruchu wszystkich przełączników i przycisków, żeby było bardziej realistycznie. Także udźwiękowienie nastawników i kranów hamulców jest zgodniejsze z rzeczywistością (po prostu odpowiednio podobierane i powpisywane dźwięki od @mk1991 z moich nagrań).

Aha, nadmiarowe powinny być w obu członach ustawione na 600/750A.

137
O SM42 też myślałem, ale problematyczne byłoby wyświetlanie obrazu, bo przydałoby się conajmniej z przodu i z tyłu. A z kolei do EP09 ciężko Hasler zdobyć, bo tam jest nie RT9, a RT13 (inna obudowa do zabudowy w pulpicie).

138
Ma ktoś może klucz nastawnika kierunkowego do EN57? Jeśli tak, to bardzo prosiłbym o zwymiarowanie, bo potrzebuję sobie taki dorobić (tak, przymierzam się coraz bardziej do budowy pulpitu z jednostki), a chciałbym, żeby nie tylko działał, ale też wyglądał jak prawdziwy. No chyba, że ma ktoś taki klucz w ogóle zbędny... :)

139
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 11 Kwietnia 2018, 22:34:26 »
Tak w zasadzie, to prawdziwy czuwak też jest w stanie wzbudzonym po załączeniu baterii i mruga lampkami oraz załącza buczek, ale np. po wyłączeniu baterii trzeba trochę poczekać, aż się chyba jakieś kondensatory w nim rozładują, żeby przy następnym załączeniu baterii znowu mrugał i buczał. To jakieś kilka minut jest z tego, co pamiętam, jak kiedyś sobie sprawdzałem. Czyli np. w siódemce trzeba z reguły skasować i czuwak, i SHP.

140
Myślę, że z nim również nie powinno być problemu. Co najwyżej trzeba będzie dać rezystor do diody transoptora o większej rezystancji, bo PoKeys daje na pinach napięcie 3,3V, a Arduino (poza DUE) 5V. Co do konkretnych użytych elementów, to musiałby się już wypowiedzieć @mac310, bo to jego projekt.

141
Jakie konkretnie układy? Na pewno sterownik woltomierza NN. Z nim nie powinno być problemu. Tak samo ze sterownikiem przyciemnienia oświetlenia przyrządów, bo to już całkiem niezależny układ. Ogólnie Arduino to bardzo "elastyczna" płytka, bo można ją sobie po swojemu zaprogramować i pewne rzeczy związane z elektroniką da się uprościć przenosząc jej działanie do programu.

142
Mozna by tez zrobic by zaczynac scenariusz o godzinie systemowej by sie to automatycznie ustawialo w starterze a starter sam by mogl obliczyc przesuniecie.
A to się może przydać w przyszłości do multiplayera, żeby dołączający do jazdy dostawał rozkład działający od godziny jego dołączenia.

143
Tabor kolejowy / Odp: Zasilanie sprężarki w spalinowozach
« dnia: 29 Marca 2018, 19:56:57 »
Według odpowiednich książek:
- SM03 - sprężarka napędzana z wału silnika i coś w rodzaju wyłącznika ciśnieniowego przełączającego wylot powietrza do atmosfery, pompa paliwa również, ale przez dodatkową przekładnię;
- SM30 - sprężarka pasami klinowymi z prądnicy głównej i sterowanie powietrzem jw., pompa paliwa z napędu rozrządu silnika;
- SM40 i SM41 - sprężarka z silnika przez przekładnię i sterowanie powietrzem jw., zasilanie paliwem grawitacyjnie ze zbiornika pomocniczego, do którego paliwo można wlać z dystrybutora, bądź wtłoczyć pompą ręczną lub elektryczną zasilaną z baterii ze zbiornika głównego;
- Sx42 - sprężarka z wału silnika i sterowanie powietrzem jw., zasilanie paliwem jw.;
- ST43 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym przełącznikiem trójpozycyjnym: praca ciągłą, wyłączony lub praca automatyczna (przez wyłącznik ciśnieniowy), pompa paliwa przy normalnej pracy silnika jest zasilana stale i pompuje paliwo do dwóch dodatkowych zbiorników, skąd spływa ono grawitacyjnie do silnika, a nadmiar przelewa się z powrotem do zbiornika głównego;
- ST44 - tak jak @Stele napisał z tym, że pompa musi pracować cały czas;
- SP45 - sprężarka z silnika i sterowanie powietrzem jak na początku listy, pompa paliwa załączana impulsowo z pulpitu lub samoczynnie przy rozruchu silnika i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;
- SU46 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym automatycznie przez wyłącznik ciśnieniowy z możliwością jego pominięcia przełącznikiem w szafie NN w przypadku awarii i sterowania ręcznego hebelkiem z pulpitu, pompa paliwa załączana impulsowo z pulpitu i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;
- ST45 - z tego co wiem, sprężarka zasilana z prądnicy pomocniczej przez falownik (jakiś nowszy silnik tam jest i sama sprężarka też nie tłokowa, a jak dobrze pamiętam śrubowa i sterowana samoczynnie z dodatkowym zabezpieczeniem termicznym);
- SN61 - sprężarka z wału silnika przez przekładnię i sterowanie powietrzem jak na początku listy, pompa paliwa załączana przełącznikiem w szafie sterowniczej i pracująca stale, ew. można pompą ręczną napełnić zbiornik opadowy i silnik zasilany jest wtedy grawitacyjnie.

EDIT:
- SM31 - sprężarka napędzana silnikiem elektrycznym zasilanym z prądnicy pomocniczej i sterowanym automatycznie przez wyłącznik ciśnieniowy z możliwością przełączenia na sterowanie ręczne z pulpitu, a nawet awaryjnego zasilania z baterii (filmik poniżej), pompa paliwa załączana z pulpitu (impulsowo przełącznikiem załączenia pompy paliwa lub włączeniem łącznika ręcznego sterowania pompy oleju) lub samoczynnie przy rozruchu silnika i wyłączana przyciskiem wyłączenia silnika;

- ST45 - rzeczywiście ma sprężarkę śrubową z zabezpieczeniem termicznym:


EDIT 2:
Znalazłem jeszcze taką ciekawą stronkę http://www.sm48.cba.pl/sm48.html więc dopisuję do listy:
- TEM2/SM48 - sprężarka napędzana z wału silnika spalinowego, pompa paliwa załączana automatycznie przy rozruchu:
Cytat: http://www.sm48.cba.pl/rozroch.html
Przy właczaniu wyłacznika "Rozruch-zatrzymanie silnika spalinowego" najpierw zostaje właczona pompa paliwowa, nastepnie pompa wstepnego smarowania, która przez 30 sekund przepompowuje olej przez silnik spalinowy, po czym nastepuje automatyczne właczenie styczników rozruchowych i rozruch silnika.
Jutro jeszcze coś poszukam o pozostałych (SM32, 40CC, 6Dg, BR285, SM04 i T448p).

144
To popatrz tutaj: https://youtu.be/6MnLTnvfxcc?t=11m53s (do 85km/h) i jeszcze tutaj: https://youtu.be/6MnLTnvfxcc?t=13m13s (do rozpoczęcia zatrzymywania). W przypadku tego konkretnego wystarczyło dogłębnie wyczyścić mechanizm pomiarowy ze starego smaru/oliwy i na nowo nasmarować/naoliwić w odpowiednich miejscach, choć czasami zdarza mu się jeszcze zachwianie, ale miałem okazję testować też taki, który trzymał wskazówkę całkowicie nieruchomo na zadanej prędkości, a błąd wskazania był niezauważalny, czyli na pewno poniżej 0,5km/h - wskazówka równo z kreską na skali (przebieg miał trochę ponad 100 tys.). Zaczynał równomiernie cykać od jakichś 2,5-3km/h.

145
No równomiernie nie będzie cykał przy takiej prędkości, ale wskazówka będzie się wznosić na te kilka km/h, po czym zacyka kilka razy, wskazówka opadnie do 0 i na nowo... Różnica będzie też widoczna, jeśli ktoś ma Hasler, w którym wskazówka się nie chwieje podczas jazdy (a są takie w tak dobrym stanie, że przy stałej prędkości trzymają wskazówkę nieruchomo), bo jeśli prędkość będzie oscylować np. między 38,9 a 39,1km/h, to wskazówka nie będzie skakać o cały 1km/h, a tylko troszeczkę o te 0,2km/h. Wtedy można nawet próbować jechać równo z ograniczeniem. Dokładność do 0,01 to już byłaby przesada, ale do 0,1 moim zdaniem jak najbardziej by się przydała.

146
Tzn. sprawa z miernikami NN wygląda tak, że w MaSzynie amperomierz NN nie działa w ogóle, a woltomierz NN działa nieprawidłowo (w zasadzie prawie brak jest symulacji zachowania się przetwornic/prądnic pomocniczych i ładowania baterii - w rzeczywistości występuje przy tym trochę stanów nieustalonych, które widać na miernikach czy choćby jasności świecenia wszelakich żarówek (ostatni wstawiony przeze mnie filmik)). Ja steruję sobie mierniki NN na poziomie samego Arduino, bo można dodać jeszcze m.in. zależności ładowania baterii z zewnątrz (z warsztatu), czego w MaSzynie też jeszcze nie ma. Natomiast bardziej moim zdaniem przydałoby się wyprowadzić dokładniejszą prędkość do 0,1km/h, bo teraz przy prędkości <1km/h (np. powolne staczanie się z góry przy niezahamowanym składzie na stacji), Hasler w ogóle nie cyka, bo przesyłana prędkość ma wartość 0. Tylko jeśli już przesyłać, to najlepiej prędkość razy 10, czyli np. 12,3km/h jako liczbę 123.

A co do liczby pulpitów obsługiwanych przez UART, to jest nasza ET41 i jeszcze przynajmniej dwa mniejsze na bazie Arduino (chyba) Mikro. Jeśli więcej osób używa, to albo przeoczyłem/nie pamiętam, albo się nie chwalą na forum ;) Na pewno jednak ta liczba będzie rosnąć, bo np. klon Arduino UNO kosztuje ok. 30zł (i daje dosyć łatwe i duże możliwości rozbudowy), a PoKeys ok. 220zł.

147
Jeśli chodzi o poszczególne bajty i bity, to jest zrobione zgodnie z Twoją dokumentacją, żeby zachować kompatybilność wsteczną ;) Doszła jedynie "lampka" zadziałania radio-stopu zaraz za bitem V rysika Haslera. Można tez teraz samodzielnie konfigurować sobie, co ma być na poszczególnych bitach wejściowych, tylko nie może nakładać się oczywiście na bajty nastawników i kranów hamulców. Robi się to w pliku eu07_input-uart przypisując odpowiednie komendy z eu07_input-keyboard. Tylko exe nie wystarczy z paczki 18_01, musi być nowsze z warsztatu, co najmniej 180311. Przykładowo mój eu07_input-uart wygląda tak:
1 impulse linebreakeropen // otwarcie wylacznika szybkiego
2 impulse linebreakerclose // zamkniecie wylacznika szybkiego
3 impulse motoroverloadrelayreset // odblokowania przekaznika nadmiarowego silnikow
5 impulse converteroverloadrelayreset // odblokowanie przekaznika nadmiarowego przetwornicy
6 impulse motorconnectorsopen // rozlaczenie stycznikow liniowych
7 impulse alerteracknowledge // wygaszenie czuwaka i shp
9 toggle converterenable converterdisable // zalaczenie/wylaczenie przetwornicy
10 toggle compressorenable compressordisable // zalaczenie/wylaczenie sprezarki
11 impulse sandboxactivate // aktywacja piasecznicy
12 toggle heatingenable heatingdisable // zalaczenie ogrzewania pociagu
//13 toogle reverserincrease // zwiekszenie pozycji nastawnika kierunku
//14 toogle reverserdecrease // zmniejszenie pozycji nastawnika kierunku
15 toggle motoroverloadrelaythresholdsetlow motoroverloadrelaythresholdsethigh // ustawienie rozruchu niskiego/wysokiego
16 toggle pantographraisefront pantographlowerfront // podniesienie/opuszczenie pantografu przedniego
17 toggle pantographraiserear pantographlowerrear // podniesienie/opuszczenie pantografu tylnego
18 impulse wheelspinbrakeactivate // aktywacja podhamowania przeciwposlizgowego
19 toggle headlightsdimenable headlightsdimdisable // zalaczenie/wylaczenie przyciemnienia reflektorow
20 toggle interiorlightdimenable interiorlightdimdisable // zalaczenie/wylaczenie przyciemnienia oswietlenia kabiny
21 impulse independentbrakebailoff // odluzniacz
22 impulse hornhighactivate // aktywacja syreny wysokotonowej
23 impulse hornlowactivate // aktywacja syreny niskotonowej
24 toggle batteryenable batterydisable // zalaczenie/odlaczenie akumulatorow
25 toggle headlightenableleft headlightdisableleft // zalaczenie/wylaczenie lewego reflektora
26 toggle headlightenableupper headlightdisableupper // zalaczenie/wylaczenie gornego reflektora
27 toggle headlightenableright headlightdisableright // zalaczenie/wylaczenie prawego reflektora
28 toggle brakeactingspeedsetrapid // wybor trybu hamulca dla pociagu pospiesznego
29 toggle brakeactingspeedsetpassenger // wybor trybu hamulca dla pociagu osobowego
30 toggle brakeactingspeedsetcargo // wybor trybu hamulca dla pociagu towarowego
31 impulse mucurrentindicatorothersourceactivate // zmiana czlonu dla wskaznika pradu
32 toggle reverserforward // pozycja jazdy do przodu nastawnika kierunku
33 toggle reverserneutral // pozycja neutralna nastawnika kierunku
34 toggle reverserbackward // pozycja jazdy do tylu nastawnika kierunku

148
Na frontowej części koła nastawnika mam dwa równoległe jakby nacięcia, raczej dość stare, bo już trochę zatarte/wyślizgane, więc na pewno nie powstały przy demontarzu nastawnika czy przy zderzeniu. W artykule o tym nie ma, ale słyszałem kiedyś, że to maszyniści je robią po każdym takim przypadku. Czy to prawda?

149
Tabor kolejowy / Odp: SHP w SX42
« dnia: 19 Marca 2018, 18:52:17 »
Nie wiem, czemu mają. Ja tego nie wprowadzałem ;) W kabinie też mają tylko jedną skrzynkę (od czuwaka, prawidłowo), a nie dwie jak np. w E007 (czuwak i SHP), więc to SHP nie ma najmniejszych szans działania, bo nie istnieje, a jednak działa ;) Przypuszczam, że ktoś kiedyś hurtem wprowadził do wszystkich loków.

150
Tabor kolejowy / Odp: SHP w SX42
« dnia: 19 Marca 2018, 18:34:51 »
Tak, jest dobrze, bo Sx42 nie mają prędkościomierza wskazującego (jest tylko rejestrujący), który rozwarciem swojego styku powyżej 10km/h podawałby sygnał na czuwak, że lokomotywa jedzie. Dodatkowo w rzeczywistości SM42 (nie wiem jak SP i SU) nie mają w ogóle układu SHP. Z zewnątrz można to poznać po tym, że nie mają elektromagnesu pod ostoją.

Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 19