No i hamulce mogą zamarznąć, co może być dosyć niemiłą niespodzianką.
Nikt nawet nie wpadłby na taki pomysł, jak zabezpieczyć skład towarowy stojący na bocznicy przed zimą - chodzi o hamulce i sprzęgi. Wiadomo, że sprzęgi zawsze należy smarować i tak się pewnie dzieje do dziś, ale nigdy o tym głośno nie mówiono, jednak nakładano nie wielką ilość smaru pomiędzy klockami, a obręczami kół, właśnie po to, by zapobiec zbieraniu się wilgoci między nimi. Robiono tak oczywiście kiedy była pogoda i wilgotność niska. Bardzo rzadko odwadniano zbiorniki wyrównawcze w wagonach - bo poco przecież "mi się nie chce, a i tak tego nikt mi nie udowodni" to uwaga dla rewidentów na sekcjach wagonowych. Teraz w nowych wagonach są zastosowane odstojniki wodne, chociaż je też należy kontrolować. Jak wiadomo w sprężonym powietrzu skrapla się woda, która zimą zamarza.