1
Infrastruktura kolejowa / Re: Sygnał zastępczy - propozycja rozwiązania problemu
« dnia: 24 Maja 2006, 14:09:08 »Cytat: "EU07-457"
Cytat: "jaras"W typowej sytuacji sygnał zastępczy stanowi światło białe migające na semaforze wskazującym sygnał S1 - "Stój." i tak zwykle jest on podawany. Jednak, w razie nagłej poważniejszej awarii sygnalizacji i konieczności podania sygnału zezwalającego na jazdę - ten sygnał również jest ważny.
Ja bym proponowal coś takiego:
W typowej sytuacji sygnał zastępczy stanowi światło białe migające na semaforze wskazującym sygnał S1 "Stój", i tak zwykle jest podawany. Jednak, w razie nagłej poważniejszej awarii sygnalizacji i konieczności podania sygnału zezwalającego na jazdę światło białe migające wraz z dowolnym obrazem na semaforze (bądź brakiem tego obrazu), na którym jest ono wyświetlone jest również sygnałem zastępczym i zezwala na jazdę.
Witam,
Czytałem to wszystko wcześniej, ale wczoraj po oglądnięciu filmu "Człowiek na torze" naszło mnie, że tak być NIE może.
Nie dowolny obraz na sygnalizatorze z migającym (pulsującym) białym matowym jest sygnałem zastępczym a zatem sygnałem zazwalającym na jazdę. Może się zdarzyć, że sygnalizator z migającym białym jest sygnałem wątpliwym, a zatem koniecznie należy zatrzymać lub próbować zatrzymać pociąg przed nim.
Wyobraźmy sobie zielone+białe migające**. Taka sytuacja wynika z tego, że Dyżurny ruchu nie był w stanie zdjąć zielonego z sygnalizatora.
Potraktowanie takiego sygnału jak Sz (zezwala na jazdę) oznacza wiarę w to, że Dyżurny wprawdzie nie mógł zdjąć tego zielonego, ale zezwala na jazdę, ustawił przebieg i droga jest wolna.
Ale być może nie mógł zdjąć zielonego (w wyniku awarii) a chciał podać STÓJ. Sygnał zielony+biały migający oznacza tylko tyle, że nie dało się podać STÓJ (czerwonego). Skoro się nie dało podać STÓJ, należy założyć najbezpieczniejszą możliwą sytuację a zatem, że Dyżurny chciał podać STÓJ ale nie mógł.
W takiej sytuacji, Dyżurny miał użyć wszelkich środków, żeby zatrzymać pociąg. W instrukcji E1 nie ma takiego sygnału jak zielone+białe migające***, więc taki sygnał jest sygnałem wątpliwym (nakaz zatrzymania).
Poza tym, Dyżurny ma inne środki do zatrzymania pociągu. Podanie sygnału wątpliwego jest jednym ze sposobów. Oczywiście Dyżurny z Mechanikiem porozumie się przez radio, ale to jest już margines bezpieczeństwa i nie można zakładać, że gdyby Dyżurny chciał podać STÓJ to by powiedział.
Dlatego, wyraz "dowolnym" jest też nie dobry.
_________
** lub inny zezwalający na jazdę+białe migające;
*** wg E1: Sz to wyłącznie SYGNAŁ NIEWŁAŚCIWY (lub brak sygnału)+białe migające, czyli NIE zawiera się w tym sygnał zezwalający na jazdę+białe migające;