Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - ET22_RULZ

Strony: [1] 2 3 ... 16
1
Kilka pytań o wyposażenie kabiny (na podstawie modelu @EP08_015):
- gdzie to ma grzałki szyb?
- rozumiem, że to co w kółku, to jest guzik SHP?
- rozumiem, że to co w trapezie, to są lampki, nie guziki?
- gdzie była formalnie lampka grzania składu? W modelu @EPka jest na ścianie,
- które numery doczekały radiotelefonu? W EU04-24 widziałem płetwę na dachu, ale czy miały współczesnego Radmora, czy te pierwsze trzy-kanałowe?
- gdzie była lampka SHP? Na czuwak aktywny się nie załapały, to jasne, on się pojawił dopiero początkiem 90-tych.

Poniżej odpowiedzi na pytania w oparciu o dokumentację techniczną, dostępne zdjęcia oraz badania wraku.

Na wyposażenie kabiny maszynisty składają się między innymi:
- dwa grzejniki okna o mocy 300W typu Thermolus - naturalnym miejscem dla nich wydaje się być pod ogrzewaną szybą,
- lampka kontrolna ogrzewania składu - wymieniona jest w tej samej sekcji co między innymi: przyciski czuwaka (w ilości trzech sztuk + nożny), nastawnik jazdy, kuchenka, oprawa sufitowa - wymienienie tej kontrolki poza sekcją "tablica z przyrządami" pozwala wnioskować, że znajduje się w innym miejscu; jej umieszczenie na tylnej ścianie z tego co sięgam pamięcią wynika z tego, że w rzeczywistości znajduje się tam dziura odpowiadająca wymiarami oprawie kontrolki. Możliwe, że jest to jedna z kilku rzeczy wymagających skonfrontowania ze wspomnieniami maszynistów.
- w sekcji "tablica z przyrządami" wymieniona jest ilość przełączników, lampek kontrolnych, mierników oraz przycisków - podane w niej ilości pokrywają się ze zdjęciami; wymienione są cztery przyciski: załączenia WS i odblokowania PR, załączenia dużego przyspieszenia, odblokowania przekaźnika nadmiarowego, rezerwa,

Opisy przycisków, przełączników, kontrolek (ciekawostka, oryginalnie: neonówki, typu FRM 110) w modelu z MaSzyny pokrywają się z dostępną dokumentacją techniczną. Dodam, że zgodne są również skale mierników elektrycznych.

Nie jestem w stanie określić gdzie znajdowała się lampka czuwaka, aczkolwiek została wymieniona jako element wyposażenia kabiny maszynisty w dokumentacji z 1961 r. (razem z brzęczykiem).
Przycisk kasowania czuwaka, aczkolwiek polskiej konstrukcji znajdował się we wraku w zaznaczonym przez Ciebie miejscu. Jeżeli chodzi o pozostałe dwa to prawdopodobnie umieszczono je analogicznie jak przypadku EU05, gdzie bodajże w książce wspomniano, że zamontowano je również przy oknach, aby maszynista mógł je obsługiwać w trakcie wychylania się przez okno.

Nie zgłębiałem szczegółów dotyczących wprowadzania na wyposażenie radiotelefonów - głównie ze względu na brak dostępu do danych w tej kwestii.

2
Bocznica / Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« dnia: 18 Kwietnia 2021, 12:55:17 »
Jedną sprężarkę zgodnie z jakim opisem? EP02 posiadały dwie sprężarki. Spoglądając na wiki domniemywam, że źródłem tych rewelacji jest artykuł ze ŚK 2/97?

3
Tabor kolejowy / Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« dnia: 18 Kwietnia 2021, 12:53:42 »
Jedną sprężarkę zgodnie z jakim opisem? EP02 posiadały dwie sprężarki. Spoglądając na wiki domniemywam, że źródłem tych rewelacji jest artykuł ze ŚK 2/97?

4
Tabor kolejowy / Odp: EP02 - rodzaj i budowa nastawnika jazdy
« dnia: 17 Kwietnia 2021, 20:33:36 »
Postaram się odpowiedzieć na pytania na tyle na ile udało mi się przez lata interesowania się tą lokomotywą ustalić:
ad. a: Opis elektrowozu E110 autorstwa CBKPTK Poznań ze stycznia 1953 roku na temat nastawnika mówi, cytuję: "(...) Nastawnik posiada dwie rączki: rączkę połączeniową (jazda do przodu, jazda do tyłu) i rączkę jazdy. (...)" Świadczy to o tym, że nie zastosowano jak to miało mieć miejsce w 2E53 (rączka połączeniowa nastawnika była obiektem krytyki organu nadzorującego zamówienie) oraz w nastawnikach konstrukcji radzieckiej, jak KME-4W, osobnej dźwigni połączeń silników.
ad. b: Dokumentacja obwodów rozrządu jest doskonale zachowana w literaturze technicznej z lat 50 i 60. Elektrowozy EP02 posiadały rozruch stycznikowy pośredni. Specyficzną jego cechą było zabezpieczenie w obwodzie sterowania uniemożliwiające powrót z równoległego połączenia silników na szeregowe bez cofnięcia nastawnika na 0 (co powodowało rozłączenie styczników biorących udział w tej blokadzie).
ad. c: Brak danych na ten temat, aczkolwiek EP01, których pod kątem elektrycznym EP02 były wierną kopią posiadały nastawnik kołowy. Możliwe, że w przebiegu eksploatacji zebrano uwagi wg których uznano nastawnik dźwigniowy za bardziej naturalny dla obsługi na tamte czasy i modyfikacja taka została wprowadzona na życzenie zamawiającego część elektryczną elektrowozu.
ad. d: Odpowiedź nawiązuje do źródeł wiedzy podanych w ad. b, tzn.: 13 stopni na połączeniu szeregowym, 3 stopnie osłabienia pola, 11 na połączeniu równoległym oraz ponownie 3 stopnie osłabienia pola. Wynika to z tabeli połączeń nastawnika jazdy oraz pisemnego opisu obwodu sterowania.

EDIT:
Dodam, że ze względu na późniejsze inne umieszczenie części przyrządów kontrolno-pomiarowych takich jak prędkościomierz i manometry nastawnik najprawdopodobniej był obsługiwany lewą ręką, a sam fotel maszynisty umiejscowiony był bliżej prawego okna niż mogłoby się to wydawać z gabarytów pulpitu. Nadbudowa przesłaniająca mierniki elektryczne również sugeruje, że jest to modyfikacja doraźna, bez przeprojektowania pozostałej bryły pulpitu.

5
Pomoc w tworzeniu / Odp: Scripts for ZSSKC 131
« dnia: 22 Października 2020, 19:48:57 »
Doklejam żeby nie zginęło.

6
Na warsztacie / Odp: MD Zajączkowo
« dnia: 20 Października 2020, 17:31:08 »
Szybkie wyszukiwanie i chyba trzeba doprecyzować, że nie jest to do końca prototyp SN61. Okazuje się, że w prezentowanym pojeździe zastosowano eksperymentalną przekładnie hydromechaniczną. Chronologia pewnie jest do ustalenia - obstawiałbym jednak ze względu na datę wykonania zdjęcia (grudzień 1961, rozpoczęcie produkcji SN61 to rok 1960), że wykorzystano do testów być może dodatkowy egzemplarz z produkowanych w między czasie dla PKP SN61.

7
W wersji 20.04+ znajduje się EW58 do prowadzenia z przejściową (różniącą się sterowaniem) fizyką będącą o niebo lepszą niż te przeszczepy z EN57 z chomików. Nie trzeba nic ściągać.


Zamykam.
Matek123

8
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Kwietnia 2020, 18:57:29 »
@Turbokibel ma rację. Wyłącznik ciśnieniowy przewodu głównego hamulcowego powinien zgodnie ze schematem rozłączyć styczniki liniowe, z resztą tak jak w SM42.
Czy w takiej sytuacji powinno również nastąpić odwzbudzenie prądnicy głównej i redukcja obrotów silnika spalinowego do obrotów biegu jałowego?
Ponadto, zadziałanie przekaźnika ciśnieniowego rozrządu powoduje, że napełnienie przewodu głównego po jego zadziałaniu możliwe jest tylko na pozycji 0 nastawnika jazdy.

9
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Kwietnia 2020, 16:29:01 »
@Turbokibel ma rację. Wyłącznik ciśnieniowy przewodu głównego hamulcowego powinien zgodnie ze schematem rozłączyć styczniki liniowe, z resztą tak jak w SM42.
Czy w takiej sytuacji powinno również nastąpić odwzbudzenie prądnicy głównej i redukcja obrotów silnika spalinowego do obrotów biegu jałowego?

10
Inne niekolejowe / Odp: Muzyka z Youtube :)
« dnia: 02 Maja 2019, 17:08:06 »

11
Poszukuję, chcę zrobić / Rysunek obwodu głównego EP05
« dnia: 01 Maja 2019, 13:15:52 »
Hej,
czy ktoś ze zgromadzonych posiada może rysunek obwodu głównego lokomotywy EP05 lub pochodnych?

12
Poszukuję, chcę zrobić / DTR EN94
« dnia: 03 Kwietnia 2019, 19:17:41 »
Cześć,
czy ktoś z obecnych jest lub może być w posiadaniu DTR części elektrycznej i pneumatycznej EN94?

13
Forum / Odp: Budowa i funkcjonowanie forum
« dnia: 03 Marca 2019, 23:34:42 »
Pewnie, zawsze fajnie powspominać, a najlepsze wspomnienia to są z IRCa o którym napomnknął @Quark-t (lata 2002-2005). To było centrum MaSzynowego świata. Można by niejedną książkę o kanałach #eu07 i #koleje napisać. To se ne vrati...

14
Forum / Odp: Budowa i funkcjonowanie forum
« dnia: 03 Marca 2019, 23:12:35 »
Jak by zacząć drążyć historię dalej, to było tak:
na początku była lista dyskusyjna: https://web.archive.org/web/20020721072511/http://www.kolej.pl/~mczapkie/maszyna/board.html .
Zarchiwizowane posty mówiące o awarii listy pochodzą z początku stycznia 2002 roku - wcześniejszych webarchive nie pamięta, więc ciężko teraz ustalić kiedy ona wystartowała.
Następnie 19 czerwca 2003 roku powstało forum na nowym silniku, które jednak z przyczyn zapomnianych przez historię się nie przyjęło:
https://web.archive.org/web/20030625114234/http://zsp.samorzad.pw.edu.pl/~olo/forum/index.php
A teraz tak jak napisał @Quark-t nieprzerwanie od 18 listopada 2003 jesteśmy tutaj.

15
Symulator / Odp: EL100
« dnia: 26 Lutego 2019, 23:29:26 »
Kabina EP01 była tworzona na podstawie archiwalnych planów i zdjęć oraz zdjęć wnętrza EP02, które pod względem wyposażenie (np. mierniki) jest identyczne.

16
Bieżące Symulatorowe / Odp: Kwestia użycia znaków towarowych
« dnia: 25 Lutego 2019, 23:24:58 »
@ET22_RULZ: nie sądzę, żeby przewoźnicy kolejowi mieliby coś przeciwko promocji ich firm w symulatorze o zasięgu ogólnopolskim poprzez używanie ich znaków towarowych. Nie zapominajmy, że niektóre spółki kolejowe używają MaSzyny (chociażby Polregio w jednym z oddziałów).
A marki na przykład samochodów osobowych?
Pierwsze z brzegu:
https://www.volkswagen.co.uk/need-help/about_us/use-the-name-logo
Can I use the Volkswagen name or Volkswagen logo for my business/project/charity?
The names Volkswagen and VW, and the “VW within a circle” roundels and logos are the registered and protected property of Volkswagen AG (based at the company’s HQ in Wolfsburg, Germany) and anyone wishing to use them must seek permission from Volkswagen AG to do so.  This can be done via the following address: vw@volkswagen.de                    While we recognise the important contribution that our fans make to our organisation, for your own protection it is important to note that unauthorised use violates the rights of Volkswagen AG, and can result in legal recourse.
Nie bez powodu producenci gier są tak ostrożni w tej materii...

17
Bieżące Symulatorowe / Kwestia użycia znaków towarowych
« dnia: 25 Lutego 2019, 23:13:21 »
Ja tak luźno rzucę, że jest jeszcze kwestia praw do znaków towarowych itp...

18
Tabor kolejowy / Odp: Tabor kolei DR - DB
« dnia: 11 Sierpnia 2018, 20:15:04 »
Lokomotywy oparte na EU20 były eksportowane przez LEW również do Algierii:
https://de.wikipedia.org/wiki/SNCFA-Baureihe_6CE

19
Tabor kolejowy / Odp: Tabor kolei DR - DB
« dnia: 06 Sierpnia 2018, 18:45:39 »
W zasadzie, skorupy EU04 i EU20 pozwolą na bardzo dokładne wykonanie modeli. Przy porządnym zwymiarowaniu i ofotgrafowaniu przedziału maszynowego i kabiny spokojnie zrobi się model HQ. Problemem jest tylko fizyka.
Jakim problemem? Od lat mamy fizykę opartą na szczegółowej dokumentacji.

20
Inne niekolejowe / Odp: Muzyka z Youtube :)
« dnia: 30 Maja 2018, 23:03:40 »

21
Inne niekolejowe / Odp: Muzyka z Youtube :)
« dnia: 27 Marca 2018, 22:47:55 »

23
Na warsztacie / Odp: Odp: Exe - konwersja na C++
« dnia: 30 Maja 2017, 17:37:47 »
Nie ma problemu, mogę testować :P
A co do macania klawiszy, to w symulatorach z 10-20 razy bardziej skomplikowaną klawiszologią niż w MaSzynie nie odnotowałem żadnych problemów. Jak ktoś potrafi pisać bez patrzenia na klawiaturę nie powinien mięc problemu.

24
Na warsztacie / Odp: Odp: Exe - konwersja na C++
« dnia: 30 Maja 2017, 17:30:23 »
Jak już przepisujecie exe na C++ to warto by było to dodać do renderera:
https://developer.oculus.com/documentation/pcsdk/latest/concepts/book-dg/

25
Pomoc w tworzeniu / Odp: Nowa fizyka EW58
« dnia: 08 Grudnia 2016, 20:26:54 »
Wnioski są takie, że trzeba poczekać na zmiany w exe.

26
Tabor kolejowy / Odp: Oryginalna kabina EP09
« dnia: 26 Listopada 2016, 16:17:01 »
To pokrętło to raczej element UPZ, czyli układu prędkości zadanej. Pokrętłem o ile dobrze pamiętam wybierano prędkość, a nastawnikiem siłe rozruchu.

27
Bocznica / Odp: Talib
« dnia: 24 Listopada 2016, 21:31:00 »
No cze.

28
Bocznica / Odp: Talib
« dnia: 24 Listopada 2016, 21:28:19 »

29
Bieżące Symulatorowe / Odp: SN61
« dnia: 22 Listopada 2016, 19:15:02 »
Pozycje nastawnika SN61 są następujące:
O - zatrzymanie silnika
S - bieg jałowy
C - pozycja rozruchowa silnika, wzmożona praca urządzeń pomocniczych
A - rozruch wagonu ze zredukowaną siłą pociągową, 60% napełniania
1, 2, 3, 4, 5 - odpowiednio 12-20%, 40%, 60%, 80%, 100% napełniania

Wnioski z powyższego opisu można wyciągnąć samemu. Nad resztą niuansów bym się nie rozczulał, gdyż względem prawdziwego SN61 w MaSzynie wszystko jest dość mocno uproszczone.

30
Pomoc w tworzeniu / Odp: Nowa fizyka EW58
« dnia: 20 Listopada 2016, 18:36:50 »
Stele ma, jeżeli uda mu się doprowadzić ją do jakiegoś stanu używalności to pewnie udostępni ją.
Krok bliżej to już jesteśmy i obawiam się, że z Twoimi umiejętnościami na tą chwilę dalej się nie posuniemy, sorry, rozumiem, że dopiero zaczynasz grzebać ale Twoja charakterystyka poza "podrasowaniem" parametrów nie jest nawet blisko realistycznej EW58. Proponuję zacząć od tak podstawowej kwestii jak ile stopni osłabienia pola posiada EW58 oraz jak w tym ezt łączone są silniki trakcyjne. ;)
Pole do popisu dla Ciebie jest w kwestii informacji o działaniu hamulców: może potrafisz nam pomóc z niuansami sterowania hamulcem, jak i samymi parametrami hamulców niedostępnymi w dokumentacji posiadanej przez zespół na tą chwilę? Na przykład przełożenie przekładni hamulcowej dla wózków w członach silnikowych, jak i doczepnym.

Strony: [1] 2 3 ... 16