1
Tabor kolejowy / Odp: EU04 cechy które zadecydowały o krótkiej karierze na PKP
« dnia: 28 Listopada 2024, 01:41:32 »Kilka pytań o wyposażenie kabiny (na podstawie modelu @EP08_015):
- gdzie to ma grzałki szyb?
- rozumiem, że to co w kółku, to jest guzik SHP?
- rozumiem, że to co w trapezie, to są lampki, nie guziki?
- gdzie była formalnie lampka grzania składu? W modelu @EPka jest na ścianie,
- które numery doczekały radiotelefonu? W EU04-24 widziałem płetwę na dachu, ale czy miały współczesnego Radmora, czy te pierwsze trzy-kanałowe?
- gdzie była lampka SHP? Na czuwak aktywny się nie załapały, to jasne, on się pojawił dopiero początkiem 90-tych.
Poniżej odpowiedzi na pytania w oparciu o dokumentację techniczną, dostępne zdjęcia oraz badania wraku.
Na wyposażenie kabiny maszynisty składają się między innymi:
- dwa grzejniki okna o mocy 300W typu Thermolus - naturalnym miejscem dla nich wydaje się być pod ogrzewaną szybą,
- lampka kontrolna ogrzewania składu - wymieniona jest w tej samej sekcji co między innymi: przyciski czuwaka (w ilości trzech sztuk + nożny), nastawnik jazdy, kuchenka, oprawa sufitowa - wymienienie tej kontrolki poza sekcją "tablica z przyrządami" pozwala wnioskować, że znajduje się w innym miejscu; jej umieszczenie na tylnej ścianie z tego co sięgam pamięcią wynika z tego, że w rzeczywistości znajduje się tam dziura odpowiadająca wymiarami oprawie kontrolki. Możliwe, że jest to jedna z kilku rzeczy wymagających skonfrontowania ze wspomnieniami maszynistów.
- w sekcji "tablica z przyrządami" wymieniona jest ilość przełączników, lampek kontrolnych, mierników oraz przycisków - podane w niej ilości pokrywają się ze zdjęciami; wymienione są cztery przyciski: załączenia WS i odblokowania PR, załączenia dużego przyspieszenia, odblokowania przekaźnika nadmiarowego, rezerwa,
Opisy przycisków, przełączników, kontrolek (ciekawostka, oryginalnie: neonówki, typu FRM 110) w modelu z MaSzyny pokrywają się z dostępną dokumentacją techniczną. Dodam, że zgodne są również skale mierników elektrycznych.
Nie jestem w stanie określić gdzie znajdowała się lampka czuwaka, aczkolwiek została wymieniona jako element wyposażenia kabiny maszynisty w dokumentacji z 1961 r. (razem z brzęczykiem).
Przycisk kasowania czuwaka, aczkolwiek polskiej konstrukcji znajdował się we wraku w zaznaczonym przez Ciebie miejscu. Jeżeli chodzi o pozostałe dwa to prawdopodobnie umieszczono je analogicznie jak przypadku EU05, gdzie bodajże w książce wspomniano, że zamontowano je również przy oknach, aby maszynista mógł je obsługiwać w trakcie wychylania się przez okno.
Nie zgłębiałem szczegółów dotyczących wprowadzania na wyposażenie radiotelefonów - głównie ze względu na brak dostępu do danych w tej kwestii.