Przecież na PKP w Polsce nie ma prądu w szynach.
W Polsce jednym z systemów sprawdzania zajętości toru jest sprawdzanie izolacji toków szynowych, szyny zwarte tor zajęty. Jak sprawdzisz zwarcie toków? Na jedna szynę podajesz napięcie, i sprawdzasz czy na drugiej się pojawi, nie jestem pewien jakie są wartości ale coś mi mówi, że 12V 50Hz. Czemu prąd przemienny? Bo bardzo łatwo go oddzielić od trakcyjnego np kondensatorem (dławikiem). Nie jestem elektrykiem więc może się mylę co do szczegółów ale co do podstawowej idei powinienem mieć rację.
A jakiej wartości napięcie wraca?
Obwód tworzy podstacja, sieć trakcyjna, pojazd trakcyjny (on stanowi odbiornik można go jako całość traktować) szyna sieć powrotna i z powrotem do podstacji, możesz sobie narysować i korzystając z podstawowych wzorów znając R, I, U wyliczyć sobie z grubsza jakie napięcie występuje w poszczególnych częściach obwodu. Dlatego tak ważne jest dobre przewodzenie sieci powrotnej żeby prąd nie "szukał" dróg na skróty. Kiedyś byłem świadkiem rozruchu ET42 z ciężkim pociągiem po słabo "przewodzących"torach dobrze że byłem daleko bo efekt w nocy niesamowity, robiło się jasno jak w dzień.
W ramach ciekawostki polecam (obejrzeć nie naśladować):
https://www.youtube.com/watch?v=BS7FZBgOqgw Mniej więcej 19 minuta. Czym różni się ten chłopak dotykający gołą dłonią pantografu pod napięciem od tego hindusa który na dachu pociągu złapał sie sieci trakcyjnej??