Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Niebugoclaw

Strony: 1 [2] 3 4 ... 45
31
Do zegarmistrza i tak się będę musiał przejść, bo oś balansu wypada mi z łożysk
Rozczaruję Cię, masz identyczny problem jak ja kiedyś, jak przyszedłem z tym do zegarmistrza to zrobił wielkie oczy ;) Wypadł kamień i ani Ty, ani żaden komercyjny zegarmistrz tego nie naprawi. Jedynym ratunkiem jest Darpol i serwis mają w jednej cenie dla firm i osób prywatnych, tylko stali klienci mają jakieś rabaty. Tak jak pisałem za naprawę balansu wezmą ok. 300zł. Jest jeszcze taka opcja, by zajumać skądś sprawny balans i na jego miejsce wmontować ten uszkodzony i niech się inni martwią :P. O naprawę wskazówki możesz upomnieć się na jakiejś szopie, gdzie mają brygadę szybkościomierzy. Tam za walutę "procentową" mogą Ci to naprawić, tylko żeby nie wyszło przy nich że masz Haslera z lewego źródła bo będzie dym ;)

32
Hmm trafiłeś na ciężki orzech do zgryzienia, fachowca od Haslera ze świecą szukać. Gdy w moim uszkodził się balans w zegarku (efektem było brak działania zegarka), wysłałem mechanizm do firmy Darpol w Bydgoszczy (są chyba jednym z dwóch serwisantów tych urządzeń w kraju). W ciągu tygodnia naprawili mi go (wstawili nowy kamień), a przyjemność ta kosztowała ok. 300zł. I tak lepiej niż chciałbym kupić nowy balans - kosztował ponad 1000zł. Z doświadczenia odradzam jakichkolwiek domowych "zabiegów" przy Haslerze, gdyż z reguły kończy się to nieumiejętnością późniejszego złożenia go (chcąc wyjąć jedną część musimy wymontować 5 innych itd.) oraz trwałym uszkodzeniem. A szkoda psuć cacko warte kilka tysięcy ;)

33
Bieżące Symulatorowe / Odp: Traxx - problem z odpięciem wagonów
« dnia: 27 Listopada 2016, 23:12:45 »
Raz - zahamowałem, przestawiłem kran w odcięcie
Nie musisz ustawiać kranu w odcięcie przy dociskaniu i urywaniu loka od składu.

34
Tak, oprócz tego tym wyłącznikiem zasilasz obwód zaworu odcinającego zasilanie przewodu głównego dzięki czemu masz podtrzymanie ciśnienia w PG ;)

35
Infrastruktura kolejowa / Odp: Pytanie o manewr w perony.
« dnia: 13 Listopada 2016, 02:30:20 »
Nawet, gdyby rozjazdu tam nie było zgodnie z Ir-9 maszynista musi uzgodnić każdy manewr (ruszenie z miejsca) z dyżurnym ruchu bądź nastawniczym, który zarządza danym okręgiem. W praktyce często się tego nie stosuje i o ile nie pomijamy żadnej tarczy manewrowej oraz nie wjeżdżamy na rozjazd obsługiwany przez ISDR/nastawniczego możemy to zrobić "po cichu". Nie mniej jednak powinniśmy o naszych zamiarach poinformować dyżurnego (np. o podstawienie się w perony), gdyż może mieć on inne plany i powinien wiedzieć, gdzie się aktualnie znajdujemy (jeśli nie zmienialiśmy toru).

36
Bieżące kolejowe / Odp: Ilość pantografów w lokomotywach dwuczłonowych
« dnia: 30 Października 2016, 19:37:38 »
I zadam pytanie, @Niebugocław, jakie najcięższe brutto prowadziłeś?
3300. I ruszam jamnikiem za każdym razem na dwóch patykach ;) Wystarczy spojrzeć na ET42. Skoro tej lokomotywie wystarczą 2 pantografy do rozruchu przy większej jak na 41 mocy silników, to dlaczego jazda na 41 na dwóch patykach miałaby być ryzykowna?

37
Bieżące kolejowe / Odp: Ilość pantografów w lokomotywach dwuczłonowych
« dnia: 30 Października 2016, 18:15:21 »
@PX, oczywiście, że się da... Znam nawet instruktora który "przepisowo" połamał patyki na 41 jadąc na wszystkich ;) Wystarczy słabo naciągnięta sieć na rozjazdach i już możemy mieć problem. I co z tego, że naciski są regulowane, jak z własnych obserwacji wnioskuję, że nacisk 40kg na długości druta 30m sprawia, że drut idzie do góry... Osobiście nie będę ryzykował i jeżdżę tak jak było kiedyś w przepisach Ct-1 odnośnie rozruchów pociągów towarowych "(nie dotyczy lok. dwuczłonowych mających 4 pantografy)". Obecnie ktoś "mądry" zmienił ten zapis i wynika z niego, że nawet na 41-kach należy ruszać na wszystkich patykach. Ciekawe tylko jak stosować się do tego przepisu na lok., które mają jeszcze maszyny pantografów i zawory sterujące w maszynowni i z pulpitu nie mamy możliwości zmiany ułożenia pantografów...

38
Pomoc doraźna / Odp: EP09 manometry
« dnia: 30 Października 2016, 01:24:41 »
Dokładnie.

39
Pomoc doraźna / Odp: EP09 manometry
« dnia: 30 Października 2016, 00:45:27 »
To nie błąd, tak to wygląda w rzeczywistości...

40
Bieżące kolejowe / Odp: Ilość pantografów w lokomotywach dwuczłonowych
« dnia: 29 Października 2016, 22:23:00 »
Tak samo jest na innych wieloczłonowcach. Nie można rozłączyć tych przewodów?
Nie o to chodzi. W przypadku "rusłana" w obwodzie np. pantografu sekcji "A" wystęupuje styk bierny przekaźnika K66 na sekcji "B", co powoduje, że bez drugiego członu nie podniesiemy pantografu na pierwszym. Nie mówiąc już o reszcie obwodów (WS, pierwsza pozycja).

41
Bieżące kolejowe / Odp: Ilość pantografów w lokomotywach dwuczłonowych
« dnia: 29 Października 2016, 19:16:07 »
Sam człon ET42 nigdzie nie pojedzie gdyż w jednym członie jest sprężarka a w drugim przetwornica
Bzdura - na każdym członie jest jedna przetwornica i jedna sprężarka. Pojedynczy człon nie pojedzie z innego względu - sterowania połączonego przewodami wielokrotnymi, choćby w obwodzie pantografów. Co do jazdy na 4 patykach: na jamnikach jest to niepotrzebne, a nawet szkodliwe. Dwa pantografy zupełnie wystarczą, by nie przepalić sieci. A wyjeżdżając z toru dodatkowego z pojedynczym drutem jezdnym na czterech odbierakach w przypadku, gdy sieć nie jest odpowiednio naciągnięta na kotwieniu można porwać sieć i co za tym idzie połamać patyki. Osobiście jeżdżąc na 41-kach nigdy nie jeżdżę na 4-ech patykach.

42
Symulator / Odp: Sterowanie wentylatorami oporów
« dnia: 12 Października 2016, 19:56:16 »
Ludzie, wy na prawdę myślicie, że opory i inne podzespoły lokomotywy są jak z porcelany? :D Żeby strzeliły opory, trzeba na prawdę się postarać, a dowiemy się o tym po zadziałaniu przekaźnika różnicowego. Wtedy możliwych usterek jest wiele: strzelony silnik trakcyjny, wentylator oporów, rezystor, bądź przebicie na dachu lok. lub w każdym innym miejscu obwodu głównego. Może lepiej zacząć właśnie od symulacji przekaźnika różnicowego? Kolega @HTD wprowadził tu zamęt w dyskusji, ponieważ toczyła się ona o wentylatorach oporów i ich usterek, a nie samych rezystorów. Z innej beczki - dosyć irytującą mnie rzeczą jest to, że zestawy kołowe w symku są chyba z plasteliny... Co jak co, ale gdyby wytrzymałość obręczy w realu była taka sama jak w Maszynie, to prawie po każdej służbie (szczególnie w sezonie jesiennym) przyjeżdżałbym z podkutą lokomotywą lub przesuniętymi obręczami... Wystarczy ze dwa razy wpaść w poślizg i już mamy komunikat "Thin wheel" i wnerwiający dźwięk zestawów. Nie da się tego parametru jakoś zmienić?

43
Symulator / Odp: Sterowanie wentylatorami oporów
« dnia: 12 Października 2016, 10:59:27 »
To należałoby jeszcze zrobić symulację spalenia oporów w przypadku dłuższej jazdy z wyłączonymi wentylatorami ;)

44
Symulator / Odp: Sterowanie wentylatorami oporów
« dnia: 11 Października 2016, 23:03:02 »
Do teraz są 07 i 22, gdzie wentylatory oporów rozruchowych są na hebelku w kabinie (nie są one wpięte w obwód główny(?)).
Dżony idz już spać :P Hebelek na pulpicie na ET22 jest zwielokrotnieniem WiSa pod pulpitem od rozrządu wentylatorów. Moim zdaniem zbędny bajer, który zachował się jeszcze na niższych numerach. Wyłączenie rozrządu wentylatorów powoduje otwarcie styczników SW1-5 i zrobienie przerwy w obwodzie wentylatorów w obwodzie głównym będących bocznikiem rezystorów RZ5 i 6 ;) Zatem nie ma to nic wspólnego ze źródłem zasilania wentylatorów.

Dwie opcje strony zasilania to nie problem. Gorzej z hebelkiem sterującym. Dodatkowa zmienna, klawiszy już brakuje, zachowanie dla ai trzeba by dodać...
Moja rada? Dajcie sobie na razie z tym spokój, dopóki nie zostanie wdrożone LD. Tak jak jest, moim skromnym zdaniem jest dobrze ;)

45
Symulator / Odp: Sterowanie wentylatorami oporów
« dnia: 11 Października 2016, 21:57:13 »
Nie spotkałem się z takim rozwiązaniem, żeby pojazd z rozruchem oporowym miał zasilanie wentylatorów z innego źródła niż napięcie odłożone na rezystorach. Wiadomo, że inna sprawa jest w EZT z rozruchem oporowym, które takowych nie posiadają.

46
Tabor kolejowy / Odp: Dziwny dźwięk w EN57
« dnia: 10 Października 2016, 12:51:46 »
Ale jak zachowa się blokada, jeśli pociąg ruszy z otwartymi drzwiami i osiągnie prędkość, w której blokada się włącza? Blokada nie zamknie przecież drzwi. W sytuacji, której opisałeś bardziej przydatna jest chyba sygnalizacja otwartych drzwi?
Odpowiedź jest prosta - nie ruszy. Maszynista ma na pulpicie centralkę SOD (stwierdzenia otwarcia drzwi) i nie może ruszyć, dopóki wszystkie drzwi się nie zamkną.

47
Tabor kolejowy / Odp: Oświetlenie zewnętrzne pojazdów kolejowych
« dnia: 10 Października 2016, 11:34:58 »
W starej EN57 nie można z kabiny obsługiwać reflektorów na drugim końcu. Co się tyczy lokomotyw EU07, ET22 itp. oraz SPOT-ów z programatorami, również nie można na nich sterować światłami na drugim czole. SU45 chyba posiadały możliwość zapalenia z przedniej kabiny tylnego światła manewrowego.
2. Reflektory halogenowe. Czy reflektory halogenowe montowane w siódemkach i innych w miejscu tradycyjnych mają przyciemnienie sterowane przetwornicą czy opornikiem? Czy przetwornica jest 1 czy dla każdego reflektora osobna? Jakie tam są żarówki w ogóle?
Przyciemnienie na tych pojazdach odbywa się na 99% w sposób tradycyjny - opornikiem. Przetwornica znajduje się w każdym reflektorze osobno.

48
Screeny / Odp: Poradnik hamowania
« dnia: 06 Października 2016, 22:30:15 »
Jak przeładujesz skład to Ci nie wyluzuje - wtedy musisz wzdłuż składu szarpiąc za odluźniacze lub ratować się podniesieniem ciśnienia w PG na regulatorze i po wyluzowaniu wagonów powoli je zmniejszać. To o czym piszesz, że po "fali" skład gorzej hamuje nie jest efektem przeładowania składu, tylko osłabionej reakcji zaworów rozrządczych w skutek podniesienia ciśnienia w PG. Wtedy należy spuścić odpowiednio więcej z przewodu. Ogólnie, jeśli chodzi o ruch towarowy, należy się wystrzegać tzw. "cykania" zaworem czyli hamowania, luzowania i ponownego hamowania, bo można np. przestrzelić semafor, gdyż za drugim razem świeżo popełnione zawory rozrządcze nie zdążą się zbyt szybko przesterować, a zbiorniki pomocnicze napełnić - czyli nie będzie powietrza które ma trafić do cylindrów. Idealnym hamowaniem do zera jest więc hamowanie "na raz", ale jest to sztuka i nawet doświadczeni maszyniści mają z tym problem :) Dlatego ja też stosuję metodę "cykania" licząc się z tym, że przy drugim hamowaniu mogę się spotkać ze słabszą reakcją hamulców.

49
Symulator / Odp: Prośba o wskazówki odnośnie prawidłowego rozruchu
« dnia: 02 Października 2016, 21:41:27 »
Tam nastawnik działa jak zadajnik prędkości, a kolejne pozycje wskakują jak pozycje w EN57
To się nazywa przekaźnik samoczynnego rozruchu, ale nie potwierdzę, czy faktycznie znajdował się na czechach, bo nie mam takiej wiedzy. Taki przekaźnik znajdował się w przeszłości też na ET41, EU06, EU07, EP08. Co się tyczy rozruchu, to kluczowa jest pierwsza faza, gdy pociąg się naciąga. Zakładając że ruszamy po równym terenie, dajemy powoli 3-5 pozycji czekamy, aż poczujemy, że cały skład ruszył z miejsca (w Maszynie tego nie doświadczymy). Następnie wszystko zależy od warunków atmosferycznych i stanu toru (trawa, rdza, deszcz, liście) - jeżeli lokomotywa nie "roluje", to można dawać nawet po 500-600A, choć w praktyce ruszając ze stacji nie daję więcej niż 400, aby nie wygasić semafora i nie zarolować. Należy też mieć na względzie, aby nie zadziałały nadmiarowe np. przy wzroście napięcia w sieci. Spowoduje to duże szarpnięcie składem i nieumiejętne zbyt wczesne wdrożenie jazdy może spowodować porwanie pociągu. Nie trzeba bać się jazdy na oporach. Teoretycznie można na nich jechać wg DTR ET22 nieprzerwanie 5 minut, ale w praktyce czasem trzeba nawet dłużej. Należy przy tym pamiętać o częstym zmienianiu pozycji "góra-dół", by nie ciągnąć cały czas na jednym oporze. Na ET41 można skorzystać z kompensacji osi używając przycisku "dostosowanie sił do nacisku kół", na ET42 kompensacja jest na stałe wbudowana w program nastawnika. Na jamnikach trzeba uważać przy wchodzeniu na drugi układ, ponieważ są one bardzo "prądożerne" i często podstacje nie wytrzymują. Jeżeli napięcie spada poniżej 2500V, lepiej dać sobie spokój i poczekać, aż prędkość wzrośnie do 40-50km/h. Często na drugim układzie potrafi wyzwolić się WS na jednej sekcji - wynika to ze źle wyregulowanej cewki demagnesującej lub po prostu złego stanu tych lokomotyw.

50
Bieżące kolejowe / Odp: Kolejowy Rotfl
« dnia: 05 Września 2016, 23:19:08 »
Myślałem że ustandaryzowali to podczas P4/P5 ;)

51
Bieżące kolejowe / Odp: Kolejowy Rotfl
« dnia: 05 Września 2016, 22:38:24 »
Pany, mam zagwozdkę. Chodzi o EP07-330. W jakie magiczne właściwości i funkcje została wyposażona, że posiada na obu kabinach płetwę z anteną radia?
Może ma dwa niezależne zasilacze :) Czy to czasem nie jest ta siódemka z przesuniętą kolumną nastawnika na łańcuchach?

52
Na warsztacie / Odp: Linia kolejowa nr 351
« dnia: 03 Września 2016, 21:03:56 »
@kornel4d tory kładłeś na podstawie geoportalu? W razie czego służę aktualnymi rozkładami indywidualnymi dla pociągów towarowych, WOS-ami i R307 z bieżącymi ostrzeżeniami doraźnymi.

53
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 03 Września 2016, 19:16:25 »
W przedziale maszynowym przy/na ramie pneumatycznej od strony kabiny B, w dolnej części. Bardziej precyzyjnie nie potrafię :(
Tylko na siódemkach i ET41, na bykach już tam "piętnastki" nie znajdziesz :)

54
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 01 Września 2016, 19:01:46 »
Gwarantuję Ci, że MaSzyna co jazdy realnej to dwa różne światy. Wystarczy deszcz, wzniesienie i już wypocisz coca-colę, którą wypiłeś na Wigilię dwa lata temu.
Dżony, oni w ICkach to tylko 600A i krecha, co oni mogą wiedzieć o wzniesieniach :P

55
Symulator / Odp: Hamowanie kiblem
« dnia: 01 Września 2016, 15:09:09 »
gdy włączy się go przełącznikiem w środkowej części pulpitu (pod pokrywą).
Nie włączy tylko wyłączy WiS-em napięcie na nastawniku hamulcowym, dokładnie to samo dzieje się, gdy ustawimy nastawnik kierunkowy w położenie 0.
Pneumatyczny to nic innego jak powietrze z przewodu hamulcowego idzie w cylindry
Nie z przewodu głównego, tylko ze zbiorników pomocniczych poprzez zawory rozrządcze Est4d.
Jak próbuję trochę ostrzej przyhamować, wpadają w poślizg. Gdyby tak się robiło przy 100km/h to bym się specjalnie nie zdziwił, ale i przy 60 się zdarza. W przypadku innych pociągów raczej nie wpadałem w poślizg przy hamowaniu, więc jak prawidłowo hamować EN57? Na co zwracać uwagę, jakie powinno być prawidłowe maksymalne ciśnienie w cylindrze hamulcowym żeby nie wpaść w poślizg
W praktyce przy czynnikach powodujących zmniejszone tarcie między główką szyny a zestawami czyli np. deszcz, liście, trawa, bardzo łatwo jest doprowadzić do zablokowania się kół przy hamowaniu. Dodatkowym czynnikiem jest brak piasecznic i układu p-poślizgowego. W suchych warunkach zazwyczaj hamowałem kiblami w zakresie ok. 0,2MPa na EP. W warunkach niesprzyjających należy zwiększyć drogę hamowania i hamować ostrożnie, tak aby móc w każdej chwili wyluzować cylindry i mieć jeszcze wystarczający margines na zatrzymanie się w wyznaczonym miejscu.

56
Infrastruktura kolejowa / Odp: Wskaźnik W23
« dnia: 22 Sierpnia 2016, 22:54:37 »
Na każdej stacji wyposażonej w izolowane odcinki kontroli niezajętości (nie mylić z EON-ami) występują wskaźniki W23, tylko szukać ich trzeba jak grzybów w lesie :) Najczęściej były wykonane z plastiku i większość jest już połamanych, bądź też po prostu wyblakły od słońca.

57
Bieżące kolejowe / Odp: Karta autoryzacji maszynisty
« dnia: 10 Sierpnia 2016, 20:06:17 »
Zależy czy podchodzi do niego maszynista/kandydat posiadający/ubiegający się o świadectwo, czy starym tokiem. Do tej pory wystarczyło parugodzinne przeszkolenie na pojeździe z instruktorem, a wg nowych przepisów na każdą kolejną serię należy odbyć przeszkolenie teoretyczne, jazdy praktyczne i egzamin z udziałem komisji... Także zostało to maksymalnie utrudnione.

58
Synchroniczny, trójfazowy, napięcie znamionowe 60V, zakres obrotów 0-800/min.

59
Bieżące Symulatorowe / Odp: Zbiornik Główny
« dnia: 26 Lipca 2016, 15:49:25 »
Bo za wcześnie otwierasz kurek od małej sprężarki. Poczekaj, aż w zbiornikach głównych będzie ponad 5 atm.

60
Tabor kolejowy / Poszukiwane schematy elektryczne lokomotyw...
« dnia: 11 Lipca 2016, 14:44:39 »
Jak w temacie, poszukuję schematów elektryki (a najlepiej całego opisu) lokomotywy SM31. Poszukuję również schematów ET42, ale podobno dostęp do nich ma tylko towarzysz Władimir i paru jego kolegów, więc zdaję sobie sprawę, że ciężko będzie je zdobyć :)

Strony: 1 [2] 3 4 ... 45