Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - youBy

Strony: [1] 2 3 ... 7
1
Na warsztacie / Poprawiony shader cieniowania
« dnia: 25 Kwietnia 2022, 23:03:39 »
Dotychczasowy tryb renderowania pełny cechował się bladymi cieniami, co stanowiło pewien minus dla części użytkowników. Po dokładniejszym przyjrzeniu się shaderowi oświetlenia wprowadziłem kilka poprawek w jego sposobie działania, które miały dwa konkretne cele:
- usunięcie zróżnicowania jasności powierzchni pokrytych cieniem (shadowmapa) i odwróconych od słońca (brak oświetlenia diffuse, wyłącznie ambient),
- zwiększenie intensywności (zaciemnienia) cieni.
W toku prac wprowadziłem eksperymentalnie zmianę rozmycia shadowmapy zależną od stopnia kaskady cieni, przez co różnice między kolejnymi stopniami są mniejsze. Cały pakiet pozwolił dodatkowo zwiększyć widoczność odbić na szybie czołowej. W załączeniu pakiet screenów i paczka ze spakowanym shaderem.

Instalacja: wypakować zawartość paczki do podkatalogu shaders.

2
Bocznica / Odp: Usunięcie bdhinu_v1
« dnia: 16 Kwietnia 2022, 17:32:11 »

3
Na warsztacie / SA135-007
« dnia: 01 Kwietnia 2022, 23:22:40 »
Z okazji pierwszego kwietnia prezentuję uproszczony model wagonu spalinowego SA135 wraz z przygotowaną teksturą SA135-007 Kolei Dolnośląskich. Model został przygotowany na podstawie obecnego SA134 z MaSzyny, więc jego jakość szacuje na 1/4, adekwatnie do daty. Mimo to w teksturę włożyłem mnóstwo swojego uszatego serduszka, aby w sumie całość była zrobiona na te przysłowiowe 30%.

Paczkę wystawiam, ponieważ moje możliwości modelowania są równie żadne co teksturowania. Mapowanie oryginału samo w sobie jest takie sobie, a tutaj dodatkowo zostało pocięte w kolejnych miejscach. Liczę na to, że kilku osobom może sprawić on trochę radości i ktoś będzie chciał potestować fizykę SA135 albo porobić ładne screeny. Jeśli ktoś by się ulitował nad tym pojazdem, załatał dziury i przemapował boczki/czoła, to na pewno byłby krok do przodu.

Paczka zawiera model, przesunięte modele kabiny, wnętrze lp wraz z teksturami i tekstury zewnętrzne. Pasażerów nie ma i nie przewiduję. Wypakowuje się ją do głównego folderu maszyny 22.03, ale powinna też działać z 21.04. W pliku textures trzeba na końcu dopisać:
Kod: (textures.txt) [Zaznacz]
^1
sa135-007.mat=214mb,SA135,sa135//v2,SA135-007,PLKD,Legnica,07.08.2020,Serwis_Pojazdów_Szynowych,youBy,youBy

https://eu07.pl/userfiles/1007/sa135-007.zip      28.71 MiB   2022-04-01 22:47

4
Na warsztacie / Bałtyk - SKM - Multi
« dnia: 06 Lutego 2022, 14:21:33 »
W załączeniu przesyłam Bałtyk SKM 2 przystosowany do SCS-1 autorstwa Paula. Jest to program umożliwiający sterowanie ruchem zewnętrznym. Link do pobrania wersji 2021 prosto od Paula: https://isdr.pl/index.php/topic,565.msg8742.html.

Autor pulpitu: Emik z TD2
Poprawki pulpitu, dostosowanie scenerii: ja

Aktualizacja paczki - 12.02.2022 23:45


Co można:
- puścić skład AKŁ do Alakowic, a po manewrach wrócić nim bez rozkładu
- puścić skład 2xEN96 do Plaży (nie chce się obracać na powrót)
- wypuścić siódemkę z krytymi do Alakowic
- przyjąć i dowolnie wypuścić pociąg CTL
- przemanewrować ST45 w Bałtyku, wypuścić ją na szlak
- przyjąć i wyprawić pociągi od stony Chojnic (Alakowice) i Wejherowa (Bałtyk) - pociągi przyjeżdżają co 5 minut z opóźnieniem losowym do 3 minut
- po ręcznym uruchomieniu spotów z żeberka w Bałtyku można nimi manewrować i pojechać
- usunąć wszystkie składy i poustawiać je po swojemu


Jak uruchomić
Jednorazowo wykonujemy kroki:
0a. Wypakować paczkę "multi" do głównego folderu maszyny
0b. W pliku eu07.ini wstawić wpis "multiplayer 1"
0c. Ściągnąć SCS i wypakować gdzieś na boku
0d. Rozpakować gdziekolwiek archiwum Maszyna-Baltyk_scs.
Gdy już mamy SCS i scenerię:
1. Odpalić SCS i włączyć plik maszyna-baltyk.scs - w dowolnym miejscu na komputerze
2. Uruchomić scenerię baltyk_skm_multi.scn


Przykładowa rozgrywka:
Film nie jest obrabiany - stąd też od razu polecam przewinąć o kilka/kilkanaście minut, aż się wszystko rozhula.



Pomysły do zrobienia:
- cześć torów w okolicach semaforów należałoby pociąć, żeby sensownie ustalić punkty podziału izolacji
- brak semafora R w Bałtyku Plaży - do zastanowienia, jak to rozwiązać, bo ten wyjazdowy S w sumie też jest z czapy tam - w moich okolicach po prostu na końcu byłby uporek i wyjazd przez maszynistę bez sygnału
- wykazuje ciągle zajętość odcinka za rozjazdem 111 w Bałtyku - do zastanowienie, czy ma to być odrębnym odcinkiem i czy nie dołożyć tam tarczy manewrowej
- wykazuje zajętość w okolicach rozjazdu 33 w Bałtyku, brak tarczy TM12 na gruncie - trzeba ustawić na scenerii tarcze manewrowe zgodnie z pulpitem
- nie wiem, na ile udałoby się podpiąć oryginalne skrypty radiotelefonu do scenerii, można by umieścić emitery dźwięków na Bałtyku z komunikatem "pociąg XYZ wyjechał" i zgłoszenia przy mijaniu tarczy ostrzegawczej
- przydałoby się znać od początku kolejność wyprawianych pociągów celem uporządkowania ruchu (odstawianie towarowych na bok)
- ustawienie domyślnych pozycji kamer w najważniejszych punktach scenerii

Miłego dyżurowania!

5
Bocznica / Czat padł
« dnia: 28 Lipca 2021, 19:09:12 »
Oddajcie czata symulantom!

6
Poradniki / [WAV] Prostowanie dźwięków rozruchu
« dnia: 16 Stycznia 2021, 22:41:59 »
Poniżej prezentuję pierwszy z moich poradników dotyczących obróbki dźwięków.  Zanim do niego przejdę, ważna rzecz dotycząca nazewnictwa (dla dociekliwych):
1) dźwięk przekładni - dla uproszczenia będą to wszelkie dźwięki układu napędowego (silnika, przekładni osiowej, sprzęgła), które wynikają z aspektów mechanicznych pracy napędu. Wiodącą rolę odgrywa tutaj przekładnia osiowa,
2) dźwięk falownika - wydawany fizycznie przez stojan silnika odgłos związany z reakcją na zmienne napięcie zasilające. Przebiegiem tego napięcia steruje falownik, stąd różne melodyjki wydawane przez te same silniki w różnych pojazdach (np. Elf i Impuls sześcioczłonowy).

Dzisiejszy dotyczy wyciągania dźwięku przekładni z rozruchu pojazdu asynchronicznego. Ideałem byłoby mieć nagranie, w którym mikrofon jest umieszczony przy samej przekładni, nie ma dźwięków falownika czy wentylatorów i pojazd porusza się ze stałą prędkością. Oczywiście tak nie jest, jednak w dalszym ciągu można zrobić całkiem dobre próbki, które nadadzą się do dźwięków składanych. Przykładem tutaj jest dźwięk przekładni pojazdu Dragon E6ACTd na podstawie nagrań Piotra Jarosza (link do jego kanału), który zgodził się na użycie jego nagrań na potrzeby MaSzyny.

W skrócie proces polega na:
0) wybór nagrania, jest wstępne oczyszczenie - dla pojazdów w ruchu może być słyszalny szum toczenia kół, należy do wyciąć filtrem dolnoprzepustowym -> tutaj nagranie już miałem przygotowane
1) znalezienie odpowiedniego kawałka, gdzie najważniejszy odgłos jest dobrze słyszalny
2) usunięcie zakłóceń i przeszkadzajek - nałożenie filtrów, wycinanie pasm
3) wyrównanie wysokości (częstotliwości) dźwięku
4) próba wygładzenia powstałych zakłóceń i wydłużenia próbki - filtr uśrednia udział poszczególnych pasm częstotliwości na dłuższym kawałku; moim zdaniem sampel długości ok. 5-6 sekund już zaczyna brzmieć dostatecznie dobrze po zapętleniu
5) gładkie zapętlenie dźwięku

Link do poradnika (należy włączyć napisy):


7
Bocznica / Poziom czatu
« dnia: 31 Października 2020, 22:10:12 »
Bardzo proszę, żeby ktoś zatrzymał tę karuzelę uśmiechu - przykład w załączniku.

8
Bieżące Symulatorowe / TouchPortal
« dnia: 02 Października 2020, 23:09:27 »
Jakiś czas temu natrafiłem przypadkiem na reklamę czegoś takiego jak Stream Deck - urządzenie z wieloma konfigurowalnymi przyciskami, które mogą mieć animowane ikonki. Od razu wydało mi się to ciekawą alternatywą do prawdziwego pulpitu, ponieważ można by na niewielkiej powierzchni upchnąć więcej przycisków do różnych funkcji związanych z obsługą pojazdu w maszynie w formie dosyć intuicyjnych piktogramów. Z racji ceny (400 zł za 6 przycisków, 750 zł za 15 przycisków) postanowiłem poszukać alternatyw.

W ten oto sposób trafiłem na Touch Portal. Aplikacja pozwala w dowolnym urządzeniu na Androidzie przygotować interfejs z programowalnymi przyciskami, które mogą np. symulować naciśnięcie klawiszy. Wersja podstawowa darmowa umożliwia na używanie 2 ekranów po 8 przycisków każdy. Do działania potrzebna jest aplikacja na telefonie, aplikacja sterująca na komputerze oraz połączenie między telefonem i komputerem (ja do tego używam domowego Wi-Fi).

Gdyby ktoś był zainteresowany, w załączeniu wrzucam przygotowany przeze mnie konfig do sterowania nowymi pojazdami w podstawowym zakresie: włączenie tempomatu, drzwi (jednocześnie kręciołek pesowy i przyciski z Impulsa), syrena, wybór kierunku oraz przycisk CA/SHP. Archiwum zawiera w sobie katalog, który należy wypakować do podfolderu "Touch Portal Backups" (domyślnie w dokumentach). Aby go załadować, należy wejść w ustawienia i załadować kopię zapasową, a aplikacja na telefonie samoczynnie się zsynchronizuje w komputerem.

Nie jest to niestety rozwiązanie kompleksowe pulpitu, natomiast na pewno jest wygodniejsze od używania pokręconych kombinacji od otwierania drzwi na pojazdach.

9
Bocznica / Oddajcie czata symq
« dnia: 22 Sierpnia 2020, 11:15:02 »
jak w temacie

10
Bocznica / Odp: Zestaw EN57: 1219, 1342, 1537
« dnia: 21 Października 2019, 21:41:15 »
?


//Post nic nie wnosi do tematu. Bocznica. RoboBatman.

11
Poszukuję, chcę zrobić / Fizyka Elfów - hamulce
« dnia: 04 Maja 2019, 10:37:43 »
Potrzebuję trzech informacji, które dotyczą hamulców w Elfach. Najliczniejszy jest czteroczłon 22WE/EN76, więc będzie on chyba najbardziej reprezentatywnym przykładem.
1. Jakie ciśnienia są w cylindrach hamulcowych przy hamowaniu pełnym służbowym pustego pojazdu (czyli nastawione -100% na postoju)? Najlepiej zdjęcie z ekranu hamulców, ale wystarczy informacja z manometru w kabinie.
2. Jakie ciśnienie są w cylindrach hamulcowych przy hamowaniu nagłym pustego pojazdu (może być wdrożone na postoju - z któregoś zadajnika lub grzyba)? Uwagi jw.
3. Ile maksymalnie siły hamowania ED wytwarza elf przy zadaniu -100% przy małych prędkościach? Według charakterystyk powinno być po 64 kN na wózek, natomiast chciałbym to zweryfikować.

Na zachętę wrzucam film obrazujący symulację pracy hamulca Elfa po ostatnich zmianach.

12
Bocznica / x
« dnia: 01 Kwietnia 2019, 09:28:42 »
x

13
Bieżące Symulatorowe / Realizm vs grywalność
« dnia: 02 Kwietnia 2018, 01:13:50 »
Razem z Rą (a właściwie to jego rękami) na Drawinowie upychamy kolejne pociągi osobowe, których na tej scenerii od samego początku brakowało. Do prawidłowego działania scenerii dodawane są trochę bardziej skomplikowane mechanizmy działania stacji, co przy okazji zachęca, żeby rozszerzyć czas symulacji do przynajmniej kilku godzin poprzez zaprogramowanie przejść niektórych składów między pociągami. W tym miejscu pojawiają się dwie (rozbieżne) drogi dotyczące rozkładu jazdy/obiegów pojazdów i maszynistów:
1) podejście oparte na pewnej "fabule" (opcja realizm) - dla scenerii można ustalić jakąś wielkość miast i potrzebną liczbę połączeń na podstawie przyjętego wzorca z jakiejś rzeczywistej linii,
2) podejście oparte na zapewnieniu zajęcia użytkownikowi (opcja grywalność) - zachowane są podstawowe reguły, pociągów jest dużo, a czas postoju na stacji zwrotnej jest minimalny.
W praktyce dla użytkownika różnica będzie taka, że:
1) może realizować pewną spójną misję, ale w niektórych przypadkach oczekiwać na stacji końcowej np. godzinę do obsługi kolejnego pociągu,
2) jeździć bez większego celu w tą i z powrotem z kilku-kilkunasto minutowymi przejściami, mimo że "handlowo" jest to bezcelowe.
Mam przy tym świadomość, że preferowany czas symulacji to 1-2 godziny, stąd bardziej wymyślny ruch przewidziany na 5 godzin może nawet nie zostać zauważony, więc podejście nr 2 jest właściwsze?

14
Pomoc w tworzeniu / Kociary podg
« dnia: 14 Grudnia 2016, 21:53:29 »
Na scenerii Zwierzyniec od samego początku istnieje twór o nazwie „Kociary podg”. Od samego początku było wskazywane, że jest to tak naprawdę stacja. Korzystając z okazji, że HTD zamierza wprowadzić drobne poprawki w scenerii (przewijany rozkład jazdy), można by od razu załatwić tę kwestię. Stan obecny wygląda następująco (zał. nr 1 - kociary_2a): mamy „Kociary podg”, które są stacją dla pociągów towarowych (brak peronów) oraz „Kociary po”, które są przystankiem osobowym przed semaforem wjazdowym do Kociary_podg. W związku z tym proponuję przemianować „Kociary podg” na coś innego (np. „Kociary Południe”, bo to jest na południe od zwykłych Kociar). Idąc dalej, pozostaje przystanek poza semaforami. Czy jego nazwa powinna nawiązywać do nazwy stacji? Tego nie wiem, nie kojarzę dokładnie takiego układu stacji w rzeczywistości. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to po prostu „Kociary Południe po” (zał. nr 2 - kociary_2b). Może ma ktoś jakąś inną propozycję?

Z punktu widzenia konstrukcji widziałbym jeszcze w rozkładzie jazdy rozjazd odgałęziającego numer 16 (tam się schodzą obie linie kolejowe), ale na potrzeby MaSzynowe to już chyba będzie przesada.

15
Na warsztacie / PC2011 dla twórców [t3d + tga]
« dnia: 17 Sierpnia 2012, 20:43:58 »
Są już dostępne modele i tekstury dla twórców do edycji (wg stanu na 16 maja 2012). Można je pobrać w paczkach z następujących miejsc:
http://awril.pl/PC2011/t3d — modele,
http://awril.pl/PC2011/tga — tekstury.
Pliki zostały rozdzielone, ponieważ wszystkie tekstury po rozpakowaniu TGA zajmują około 6 GB.

Odklejam. @macius5991

16
Poszukuję, chcę zrobić / Numeracja linii kolejowych w MaSzynie
« dnia: 10 Kwietnia 2016, 09:45:28 »
W aktualnie obowiązującym formacie służbowych rozkładów jazdy znajdują się numery linii kolejowych, po których będzie przejeżdżać pociąg. Zastanawiam się, czy dla naszych fikcyjnych scenerii przypisywać jakieś wymyślone numery, czy też może je ponazywać od nowa zgodnie z jakimś wzorcem. Patrząc w szerszej perpsektywie: przy powstawaniu scenerii realistycznych może dojść do konfliktu między nadanym numerem linii fikcyjnej z rzeczywistym numerem na scenerii realistycznej. W związku z tym przychodzi mi do głowy taki pomysł, żeby linie fikcyjne wyróżnić w numerze pierwszą literą scenerii, np. na Drawinowie byłyby linie D1, D2, D3 itd., a na Krzyżowej K1, K2, K3 itd. Wtedy w rozkładzie jazdy zostałyby one również tak oznaczone.
Może macie jakieś inne propozycje, jak to rozwiązać?

17
Poszukuję, chcę zrobić / Wózki, osie i napęd wieloczłonów
« dnia: 13 Marca 2016, 09:20:33 »
Na chwilę obecną w MaSzynie jest przyjęte, że tabor składa się z obiektów dynamic, które mają:
  • dwa wirtualne wózki,
  • pewną liczbę osi,
  • jeden hamulec dla wszystkich wózków,
  • układ napędowy.

Powyższe założenia sprawiają, że pojawiają się trudności w odwzorowaniu nowoczesnych zespołów trakcyjnych, ponieważ w rzeczywistości ich człony mogą mieć w skrajnym przypadku dwie połówki wózka (tzn. spoczywać na dwóch wózkach Jacobsa), z czego jedna z nich jest napędna. W przypadku wagonów motorowych sytuacja jest zbliżona, ponieważ najczęściej jeden wózek jest napędny, a drugi toczny.
W związku z powyższym pojawia się problem z symulacją układu napędowego i hamulcowego. Dla symulacji układu napędowego bardzo ważna jest przyczepność, ponieważ napędy (zwłaszcza pojazdów cztero- i pięcioczłonowych) są w stanie wygenerować bardzo duże siły pociągowe w przeliczeniu na jedną oś. Żeby te obliczenia były w miarę dokładne, konieczne jest wydzielenie osi napędowych. W przeciwnym wypadku przyczepność pojazdu jest zawyżona i nie mają miejsca poślizgi podczas ruszania.
Podobnie ma się sytuacja w przypadku układów hamulcowych. Obecnie sterowanie hamulcami odbywa się oddzielnie dla każdego wózka (a układy przeciwpoślizgowe działają na pojedynczą oś), przez co podczas hamowania (zwłaszcza z załączonym hamulcem elektrodynamicznym) powstają inne ciśnienia w cylindrach na wózkach tocznych i napędnych.
Zastanawiam się, w jaki prosty sposób mogę te problemy rozwiązać bądź ominąć. Jest to szczególnie istotne dla pojazdów jedno- i dwuczłonowych, bowiem przy dłuższych można się bawić w pewną reorganizację osi. Powstaje wtedy inny problem, już dużo mniejszy, związany z usadzaniem pasażerów, ale w normalnej eksploatacji nie powinien on przeszkadzać. Nie ukrywam, że mam kilka pomysłów, ale być może ktoś sam z siebie będzie mieć jakąś ciekawą propozycję :)

18
Poradniki / [DYN] Opis fizyki asynchronów
« dnia: 29 Lutego 2016, 21:13:33 »
W związku z dużym zaawansowaniem prac nad fizyką pojazdów napędzanych silnikami asynchronicznymi przedstawiam pierwszą wersję opisu parametrów fizyki oraz sposobu obliczania ich wartości na podstawie rzeczywistych parametrów napędu.

Wersja pierwsza - 29 lutego 2016 r.
http://eu07.pl/userfiles/1007/priv-Opis_fizyki_asynchronow_v1.pdf   1.19 MB

19
…i napisać własną misję do MaSzyny. Mając wcześniej nieco styczności z organizacją przewozów pasażerskich i konstrukcją rozkładów jazdy, postanowiłem zacząć od zrobienia rozpiski i zaplanowania ruchu wszystkich pociągów. Do szczegółów przejdę za chwilę ;)

Zacznę może od tego, że zaczęło mi brakować prostej misji osobowej na L053. Ostatnimi czasy jestem w stanie wygospodarować niecałą godzinę na przejażdżkę, więc jazda do końca mnie nie urządza. Z drugiej strony, czasem mam tego czasu trochę więcej, powiedzmy półtorej godziny. Podpatrzywszy pewne rozwiązania z rzeczywistości, postanowiłem zorganizować pewien scenariusz. Założenia są takie:
— przejazd będzie odbywał się pociągiem szczytowym i powrotnym w relacji Dębica – Rudawa – Dębica,
— odjazd pierwszego pociągu będzie o godzinie 15:43,
— bazując na służbie 6, ruch pociągów między Turowem a Brzezinami będzie odbywać się dwukierunkowo po torze nr 2, ponieważ tor nr 1 jest zamknięty,
— dla wszystkich pociągów na scenerii będzie opracowany rozkład jazdy.

Jak pomyślałem, tak zrobiłem — ułożyłem rozkład dla prowadzonego pociągu 33531 i powrotnego 33550 (zaznaczone na zielono). 13 minut przerwy wystarczy na zmianę czoła, próbę hamulca i zaparzenie herbaty przed kolejnym kursem. Następnie przydałyby się jakieś pociągi-dekoracje, które będziemy mijać po drodze. Oczywiście koniecznie na L053 musi pojawić się pociąg pospieszny i pociąg towarowy. Dobrym miejscem na mijankę z pospiesznym 33116 będzie Turów, gdzie rozpoczyna się jednotor. W odbiegu zaraz za nim pojedzie towarowy 333278 – ET41 i ponad 3200 ton na haku. Po ułożeniu rozkładu towarowego, okazało się, że zgodnie z zasadami będzie on musiał poczekać w Brzezinach, po czym bez przeszkód pojedzie do Dębicy. Z drugiej strony, zaraz za nami, może pojechać drugi towarowy 333015. Tym razem to zwrot próżnych węglarek. Odbieg do Krapikowika jest jednak długi i wynosi prawie 10 minut. Po wytrasowaniu pociągu okazało się, że w Turowie będzie akurat po 2 minutach od zwolnienia kolejnego szlaku, więc może jechać na biegu.

Do tej pory wszystko szło gładko. Brak kolizji na szlaku, pociągi ładnie się wpasowują między siebie. W tym momencie przypomniałem sobie, że jest jeszcze ruch regionalny. Stąd też za nami mogą pojechać kolejne dwa osobowe. Pierwszy 33533 pojedzie o 16:20, a drugi 33535 o 16:58. Jest to dobra pora na pociągi odwozowe z Dębicy po pracy. Następne w kolejce są pociągi odwozowe z Sandomierza. Pierwszy zaplanowany 33546 wyjeżdżałby z Sandomierza około 14:45 (przechodzi na 533).

Problem pojawił się z ostatnim pociągiem 33548. Gdyby miał wyjechać ok. 15:30 z Sandomierza, byłby w Rudawie na 5 minut przed przyjazdem pospiesznego i musiałby czekać dość długo na wyprzedzanie. To by powodowało kolizję z towarowym i przesuwanie wszstkich dalszych pociągów. Gdyby go przesunąć na jazdę od Sandomierza za pospiesznym, wtedy mamy analogiczną sytuację, tylko że kilka minut później. Gdyby ten pociąg miał wyjechać jeszcze później, to jechałby na kilka-kilkanaście minut przed naszym, co nie ma sensu, bo nie przeszedłby na 535. Dosyć ciekawym rozwiązaniem byłoby puszczenie tego pociągu w planie 550 od Sandomierza (wyjazd ok. 16:10). Sęk w tym, że wtedy nasza misja (pierwsze założenie) nie ma sensu, bo w sumie powinniśmy jechać do Sandomierza.

Ostatecznie stanęło na tym, że pociąg ten musi wyjechać 15:15, bo nie ma przepustowości, natomiast część ludzi będzie po pracy wracać pospiesznym. Cóż, może kolejnym razem się uda wszystkim dogodzić…

20
Tabor kolejowy / Wytrzymałość napięciowa starszych pojazdów
« dnia: 14 Września 2015, 15:55:13 »
Podczas hamowania odzyskowego pojazdów napięcie w sieci trakcyjnej potrafi wzrosnąć do ponad 3,9 kV. Na chwilę obecną wszystkie pojazdy w MaSzynie mają wpisane maksymalne dopuszczalne napięcie na 3600 V. Powyżej takiego napięcia w sieci trakcyjnej nastąpi rozłączenie i nie będzie możliwe załączenie WS. Jest to prawdziwe (co do zasady) dla pojazdów czeskich, które mają zabezpieczenia nadnapięciowe. Siódemki i pochodne takich zabezpieczeń nie mają, stąd też zastanawiam się, jaką ewentualnie wartość wpisać do charakterystyk.
Czy ktoś ma wiedzę, przy jakim (dużym) napięciu EU07 jeszcze działa normalnie? A może ktoś ma jakiś inny pomysł, co z tym zrobić?

21
Pomoc w tworzeniu / Numeracja drzwi, członów i pojazdów w Pythonie
« dnia: 14 Czerwca 2015, 22:17:16 »
Przy pracy nad ekranami i dostępnymi dla nich wartościami natknąłem na kwestię drzwi. Elfy EN76 użytkowane przez KW mają układ drzwi 1-2-1-1. W trakcji pojedynczej wiadomo, jak są ustawione człony  i można zastosować inny program w członie A i D, żeby wizualizacja na wyświetlaczu była dobra. W trakcji wielokrotnej już takiej możliwości nie ma, bowiem na chwilę obecną:
1) otwarcie drzwi przekazuje jedna zmienna na człon,
2) nie ma w ogóle podziału pociągu na poszczególne jednostki, tylko całość jest liczona jak jeden wieloczłon,
3) pojazdy mają podwójną numerację: od 1 do 20 dla wszytkich członów (stan drzwi i ciśnienia) oraz od 1 do 8 dla członów silnikowych (napięcia, prądy, stan napędu).
Stąd też przyszedł mi do głowy pomysł udostępnienia Pythonowi (ekranom) dodatkowych informacji o składzie pociągu przez przypisanie każdemu członowi kodu:
1) pociąg zostałby podzielony na poszczególne jednostki przez sprzęgi (flaga mostków przejściowych) – w rzeczywistości nie ma przejścia w czasie jazdy między pojazdami, stąd nie byłoby to problemem, a postoju można by było tradycyjnie przejść przy pomocy klawisza F5 – każda jednostka byłaby numerowana kolejną cyfrą arabską,
2) poszczególne człony w ramach jednostki byłyby numerowane albo według ostatniego znaku nazwy pliku fiz, albo zapisanego w nim specjalnego oznaczenia.
W ten sposób ekran będzie mógł rozpoznać, jakie jest dokładnie zestawienie pociągu łącznie z kierunkiem ustawienia pojazdów i ich liczbą członów.

Co do drzwi, w MaSzynie każde skrzydło jest numerowane oddzielnie, co w przypadku drzwi dwuskrzydłowych daje dwa razy więcej drzwi niż byśmy chcieli. Myślę, że tego nie będę zmieniać, ponieważ na poziomie ekranu łatwo można to przetworzyć. W tym momencie zastanawiam się, czy numerację przeprowadzić na poziomie członu (czyli każdy człon od 1), czy też tak jak w rzeczywistości (numeracja ciągła w jednym pojeździe)? Jednocześnie zostałaby udostępniona informacja o liczbie drzwi w każdym członie oraz ich stanie.

22
Pomoc w tworzeniu / Ciepły guzik
« dnia: 14 Czerwca 2015, 20:38:45 »
Nowe pojazdy pasażerskie (głównie mam na myśli ezt/szt) mają zupełnie inne sterowanie drzwiami niż aktualnie zaimplementowane w maszynie oparte na EN57. Maszynista daje zezwolenie na otwarcie drzwi, a pasażerowie otwierają je sobie sami przyciskiem. Zrobienie takiego sterowania samego w sobie nie jest problemem, natomiast trzeba jakoś zasymulować pasażerów… Na chwilę obecną mam kilka propozycji.
  • Klasyczne sterowanie. Po daniu zezwolenia otwierają się wszystkie drzwi i pozostają otwarte. Po zabraniu zgody wszystkie się zamykają z pewnym opóźnieniem.
  • Otwarcie wszystkich, zamykanie losowe. Po daniu zezwolenia otwierają się wszystkie drzwi i pozostają otwarte przez losowy czas. Po zabraniu zgody wszystkie się zamykają z pewnym opóźnieniem.
  • Sterowanie losowe. Po daniu zezwolenia drzwi cyklicznie otwierają się losowo na określony czas i same zamykają. Po zabraniu zgody wszystkie się zamykają z pewnym opóźnieniem.
  • Sterowanie losowe z rozkładem. Na stacji początkowej otwierają się wszystkie drzwi, po czym przechodzą w tryb losowy (2+3). Na stacjach pośrednich sterowanie losowe (3). Na stacji końcowej otwierają się wszystkie (2).
  • Sterowanie losowe z rozkładem+. Na stacji początkowej i końcowej j.w. Na stacjach pośrednich z krótkimi postojami (do 0,5, ew. 1 minuty) sterowanie losowe (3). Na stacjach pośrednich z długimi postojami (powyżej 1 minuty) sterowanie jak na stacjach początkowych (2+3).
Który wariant będzie najlepszy? A może ktoś ma inny pomysł?

23
Tabor kolejowy / Współdziałanie hamulca pn i ed
« dnia: 02 Czerwca 2015, 23:48:11 »
Czy istnieją (a jeśli tak, to które) pojazdy, które łączą ze sobą w działaniu hamulec pneumatyczny samoczynny i elektrodynamiczny? Mam na myśli sytuację, kiedy spadek ciśnienia w PG i zadziałanie zaworu rozrządczego powodują uruchomienie hamulca elektrodynamicznego zamiast pneumatycznego.

Na chwilę obecną ustaliłem, że:
tak – Eurosprintery, TRAXX,
połowicznie – EP09 (spadek ciśnienia w PG powoduje załączenie jednostopniowego hamulca ED),
nie – EN57A, Impulsy.

24
Forum / Dozwolone rozszerzenia załączników
« dnia: 04 Maja 2015, 09:26:31 »
Proszę o dodanie rozszerzenia fiz do dozwolonych typów plików załączników.

25
Poszukuję, chcę zrobić / Parametry na wyświetlaczach
« dnia: 13 Kwietnia 2015, 21:10:36 »
Chciałbym się skonsultować w sprawie parametrów, jakie powinny być dostępne dla wyświetlaczy pojazdów w podstawowych widokach, przede wszystkim przy pojazdach z silnikami asynchronicznymi. Na chwilę obecną mam przewidziane 3 grupy parametrów.

I. Parametry pojedynczych członów silnikowych (max 8)
1) siła realizowana członu, kN
2) siła realizowana członu – napęd, kN
3) siła realizowana członu – hamowanie, kN
4) procent siły realizowany członu,
5) procent siły realizowany członu – napęd,
6) procent siły realizowany członu – hamowanie,
7) prąd skuteczny silnika trakcyjnego, A
8) napięcie zasilania silników trakcyjnych, V
9) prąd całkowity członu, A
10) napięcie sieci trakcyjnej, V

II. Parametry napędu całego pociągu
1) siła zadana, kN*
2) siła zadana – napęd, kN*
3) siła zadana – hamowanie, kN*
4) procent siły zadany, *
5) procent siły zadany – napęd, *
6) procent siły zadany – hamowanie, *
7) prąd całkowity pociągu, A
* siły liczone jak dla pierwszego członu silnikowego

III. Parametry inne (dla 20 członów)
1) ciśnienie w cylindrach hamulcowych, bar
2) ciśnienie w przewodzie hamulcowym, bar
3) ciśnienie w przewodzie zasilającym, bar
4) sygnalizacja otwarcia drzwi (zrobić w wersji ogólnej, czy razem prawo/lewo)?

IV. Oprócz tego przewiduję:
1) możliwość sumowania parametrów dla par członów napędowych (do wskazań opisanych jako EZT1, EZT2 przy kilku członach napędowych na pojazd)
2) wskazanie liczby połączonych członów (do wyświetlania właściwej grafiki obrazującej połączone ezt).

Czy będzie potrzebny jeszcze jakiś parametr? Przypominam, że mam na myśli podstawowe ekrany, bo na niektórych diagnostycznych można znaleźć mnóstwo innych parametrów, które mogą być nawet nie ujmowane w symulacji.

26
Pomoc w tworzeniu / Odskakiwanie manipulatorów
« dnia: 28 Lutego 2015, 13:07:38 »
Pojazdy ze sterowaniem mikroprocesorowym (szczególnie z silnikami asynchronicznymi) mają różne rodzaje manimpulatorów, które można podzielić na dwie grupy: potencjometryczne/pozycyjne i impulsowe/czasowe. W przypadku pierwszej grupy nie ma problemu z ich obsługą i sterowaniem z klawiatury, ponieważ mają one albo ustalone pozycje, albo płynny zakres regulacji (ew. z wyraźnie zaznaczoną pozycją 0). Druga grupa charakteryzuje się tym, że ma po kilka niestabilnych pozycji, które powodują powrót manipulatora do sąsiedniej pozycji. Przykładowo w Elfie układ pozycji jest następujący:
1 – zwiększanie siły pociągowej – niestabilna, powrót do 2,
2 – utrzymanie siły pociągowej, zmniejszanie siły hamowania – stabilna,
3 – zmniejszanie siły pociągowej, utrzymanie siły hamowania – stabilna,
4 – zwiększanie siły hamowania – niestabilna, powrót do 3,
5 – hamowanie nagłe – stabilna.

Powstaje tutaj pytanie: jak rozwiązać obsługę sterowania manipulatorami i ich odskakiwania?

O ile implementacja odskakiwania z pozycji 1 (skrajnej) na 2 może być prosta, o tyle w przypadku pozycji 4 nie jest to już trywialne. Jeśli zachować sterowanie tylko klawiszami + i -, to są takie możliwości:
1) brak odskakiwania i konieczności trzymania klawisza - do wdrożenia hamowania, co pozwala na swobodne przejście do pozycji 5 — trochę nierealistyczne, o ile można używać tego argumentu w przypadku sterowania z klawiatury ;)
2) odskakiwanie i konieczność trzymania klawisza - do wdrożenia hamowania bez możliwości przejścia na pozycję 5 z klawiatury — sprawa podobna do pozycji hamowania służbowego w EN57, która jest dostępna jedynie przez pokeys;
3) odskakiwanie i konieczność trzymania klawisza - do wdrożenia hamowania z możliwością przejścia na pozycję 5 po ustawieniu pełnej siły hamowania — tylko właściwie po co komu nagłe, gdy już wdrożył pełne?
4) odskakiwanie i konieczność trzymania klawisza - do wdrożenia hamowania z możliwością przejścia na pozycję 5 po dwukrotnym naciśnięciu klawisza - — będzie wymagać opracowania mechanizmów przestawiania manipulatora i ustawienia tak progów, żeby hamowanie nagłe nie załączało się przypadkiem przy precyzyjnym ustawianiu siły hamowania i może zająć więcej czasu niż pisanie fizyki do tego…
5) odskakiwanie i konieczność trzymania klawisza - do wdrożenia hamownia z możliwością przejścia na pozycję 5 po naciśnięciu kombinacji Shift + - — wymaga to naciśnięcia dwóch klawiszy do przejścia na pozycję hamowania nagłego, co też jest nieco nierealistyczne.
Dodam do tego jeszcze to, że w przypadku TRAXXa manipulator jazdy i hamowania ma 8 pozycji, z czego 4 są niestabilne i tylko jedna jest skrajna, więc będzie to jeszcze bardziej widoczne (i być może uciążliwe). Wszelkie uwagi i pomysły będą mile widziane.

27
Tabor kolejowy / Asynchroniczne melodyjki
« dnia: 01 Lutego 2015, 21:55:11 »
W związku z postępami w pracach nad napędami z silnikami asynchronicznymi będę potrzebować opisu dźwięków, jakie wydają pojazdy podczas rozruchu. W fizyce każdego z pojazdów będzie możliwe zapisanie częstotliwości dźwięków w zależności od częstotliwości zasilania silnika. W załączniku przesyłam spakowane nagranie ruszającego 31WE KD oraz przykładowy opis częstotliwości dźwięków. Aby uzyskać taki obraz należy w Audacity użyć widoku spektrogramu częstotliwości – tutaj: log(f). Następnie należy zaznaczyć i podpisać w jakimś programie graficznym graniczne wartości częstotliwości. Tak opisane obrazki będą bardzo pomocne przy przygotowywaniu charakterystyk.
Byłoby miło, gdyby ktoś chciał pomóc. Mile widziane byłoby (w miarę możliwości) dopisanie przy jakich prędkościach dochodzi do zmian.

28
Na warsztacie / Napędy asynchroniczne
« dnia: 26 Października 2014, 19:04:13 »
Po zebraniu części informacji na temat zadajników oraz (niestety) braku wskazania błędów w pierwszych wersjach symulacji zacząłem przenosić akutalny model napędu asynchronicznego (silniki klatkowe sterowane za pośrednictwem falownika) do symulatora. Poniższy film przedstawia jedną z jazd testowych, podczas których kontroluję poprawność symulacji i wszystkie parametry napędu. Jako że w symulatorze mogę wszystko, a nie wszystkie mechanizmy zostały już zrobione, postanowiłem użyć ED72 jako podstawy do dalszych prac. W taki oto sposób powstał ED72/22WEc, który ma: 10 pozycji nastawnika (zadawanie siły od 0 do 100% ze skokiem 10%), zawór maszynisy FV4a, sterowanie hamulcem ED poprzez hamulec zespolony, moc maksymalną ustawioną na 1400 kW.



O ile sama część odpowiedzialna za realizację napędu i hamowania jest w miarę gotowa, o tyle brakuje obsługi wejść (manipulatory), wyjść (wyświetlacze) czy dokładnych powiązań sterowania między członami i wózkami. Jest to bardzo kłopotliwe, ponieważ człony silnikowe ezt z reguły mają jeden wózek napędowy i jeden toczny, które mają inne hamulce i mogą być inaczej obciążone. Podobnie sprawa ma się z wózkami Jacobsa między członami środkowymi. Skrajnym przykładem są tutaj pojazdy dwuczłonowe i 27WE, ponieważ mają w każdym członie wózek toczny i napędny. Z tego powodu nie da się nawet jakoś sensownie ich pogrupować i rozdzielić między człony.

29
Tabor kolejowy / Zadajniki przy silnikach asynchronicznych
« dnia: 27 Sierpnia 2014, 01:56:53 »
Jaką wartość ustala zadajnik w lokomotywach i zespołach trakcyjnych z silnikami asynchronicznymi?

Do tej pory byłem przekonany, że zadaje się siłę pociągową, tzn. ustala konkretną wartość siły pociągowej w kN, jaką ma (w miarę możliwości) rozwijać pojazd bez względu na prędkość. Wydawało mi się to dosyć oczywiste, ponieważ standardowe wyświetlacze UIC pokazują zadaną wartość siły pociągowej. W takim wypadku widoczny jest obszar stałej (przy najwyższych nastawieniach lekko opadającej) siły pociągowej, a następnie przechodzi się na krzywą stałej mocy maksymalnej. Przy dużych siłach następuje to wcześnie (80 km/h), przy mniejszych – odpowiednio później. Przy najniższych (tutaj 75 kN) nie przekracza się tej mocy nawet przy prędkości maksymalnej i zadana siła jest zawsze uzyskiwana. W zakresie najwyższych prędkości (od ok. 170 km/h) przechodzi się w strefę osłabiania mocy, co wynika z zasady działania silników asynchronicznych.

Ostatnio miałem okazję obserwować pracę któregoś z eztów i jednoznacznie było widać, że zadawany był w nim procent siły pociągowej. Oznacza to, że zadajnik ustala jaki procent maksymalnej osiągalnej przy danej prędkości siły pociągowej realizuje pojazd. W takim wypadku siła pociągowa przy danym nastawieniu ciągle się zmienia wraz ze zmianami prędkości. Dla porównania w załącznikach przedstawiam charakterystyki trakcyjne dla przykładowej lomotywy traksopodobnej (cztery osie, 300 kN siły maksymalnej, 5,6 MW mocy) przy zastosowaniu zadajnika siły i zadajnika procentowego.

Podejrzewam, że w trybie hamowania zawsze zadawana jest siła, ponieważ dzięki temu można uzyskać w miarę stałą wartość siły hamowania w całym zakresie prędkości i ograniczyć użycie hamulców ciernych. Z punktu widzenia samej fizyki silników i falownika różnia między tymi trybami pracy jest kosmetyczna, bowiem wykorzystywane są przy tym mechanizmy, które i tak są potrzebne, np. możliwość ograniczenia prądu pobieranego przez pojazd – spadek mocy czy dowolność kształtowania charakterystyki trakcyjnej wewnątrz obszaru pracy – ustalenie siły maksymalnej i prędkości przejścia na stałą moc. Jest to jednak istotne podczas przygotowywania charakterystyk i obsługi sterowania, ponieważ chciałbym w miarę możliwości odwzorować to dokładnie.

30
Proponuję zamknąć ten wątek do czasu, aż Sawi i up5358 ustalą wspólnie jedną i ostateczną wersję. Dwa tygodnie temu up5358 mówił na czacie, że zmienił zdanie i zdjęcia są już niepotrzebne.

Takie treści raportujemy lub wysyłamy PW do moderatora, lub autora wątku.
Benek

Strony: [1] 2 3 ... 7