Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - youBy

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 9
61
Na warsztacie / Odp:  Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 18 Grudnia 2021, 23:10:18 »
Wolica zdrojowa 2 - obróć te wyjścia miejskie jeszcze, żeby były w tę samą stronę. Aczkolwiek wg mnie chyba bardziej prawdopodobne byłoby, jakby one stały w poprzek (na przedłużeniu tunelu) i dosyć blisko torów, żeby tunel był jak najkrótszy.

I do tego jakiś chodnik do ulicy. @m123

62
Od kilku miesięcy składam swój pulpit, więc pora uchylić rąbka tajemnicy. Z zamiarem budowy pulpitu nosiłem się już bardzo długiego czasu, natomiast dopiero latem tego roku zacząłem się zająć tym na poważnie. Pulpit jest inspirowany Impulsem, jednak nie jest to pełne odwzorowanie 1:1. Jest ku temu kilka powodów.
Po pierwsze, oryginalne komponenty kosztują krocie. To nie jest siódemka czy kibel, gdzie przy odrobinie samozaparcia i szczęścia można zdobyć kompletny pulpit z osprzętem z kasowanego pojazdu. Tutaj konieczny byłby zakup wszystkiego. Kompletne wyposażenie kabiny pojazdu to setki tysięcy i to już ten poziom, gdzie nie ma większego znaczenia, czy liczymy to w złotówkach, czy w euro. Wstępnie liczę, że moja całość będzie jakieś 100 razy tańsza niż oryginał. Nie jest to mało, ale już jest to kwota osiągalna dla przeciętnego człowieka, który ma jakieś hobby :) Przy okazji wszelkie samoróbki i zamienniki wyglądają trochę inaczej niż komponenty oryginalne, więc i tak nie będzie tego efektu.
Po drugie, współczesny pulpit jest po prostu duży. Laminat pulpitu w samej części maszynisty to około 1,5 metra. Mieszkając w bloku nie można sobie pozwolić na taki luksus, w związku z czym musi on być jak najbardziej kompaktowy. Cała skrzynka ma 80 cm szerokości i mieści się swobodnie na biurku czy stole. W razie czego zawsze można ją ściągnąć, schować, powiesić. Teoretycznie mógłbym go jeszcze zwęzić o 20cm, tylko wtedy nie zmieści mi się kartka A4 między zadajnikami i musiałbym zrezygnować z fizycznych manometrów. No i ciasno zrobiłoby się pod spodem, gdzie jest przymocowane Arduino i przekaźniki.
Po trzecie, każdy wariant jest inny. Jak można się przekonać w maszynie, każdy Elf czy Impuls posiada indywidualną kabinę, projektowaną pod każdego zamawiającego oddzielnie - tak jak w rzeczywistości. W związku z tym i tak pulpit nie będzie pasować do większości wariantów, które są dostępne. Dodatkowo część wariantów ma pewne przyciski w bardzo niecodziennych miejscach. Przykładowo w pojazdach 36WEa-KD i 45WE-KM przyciski od hamulca sprężynowego znajdują się na ścianie za pomocnikiem.
Z powyższych powodów całość wygląda tak, a nie inaczej. Mimo to moje oczekiwania są wystarczająco spełnione. Poniżej kilka słów odnośnie samej budowy.

Skrzynka
Formatki ze sklejki 5 mm (faktycznie chyba została użyta 4,2 mm) wycięte laserowo zgodnie z przygotowanym przeze mnie rysunkiem. Po zakupie pomalowałem, przewierciłem brakujące 50 otworów montażowych na łączniki ciesielskie, dorobiłem poprzeczkę wzmacniającą i nóżkę. Bardzo polecam aby przemyśleć kwestię mocowania przed wysłaniem projektu do cięcia. Wiercenie otworów w takiej cienkiej sklejce to niewdzięczna robota

Nastawniki
Wycięte laserowo z pleksi, aluminiowe rurki łączące. Kulka na zadajniku hamulca kupna, rękojeść zadajnika jazdy wydrukowana 3D. Po wydruku musiałem ją oszlifować i pomalować. Wykrywanie pozycji załatwiają potencjometry.

Przyciski, lampki
Dostępne w internecie w różnych sklepach i platformach, każdy wybierze coś dla siebie. Ja zdecydowałem się na standard otworu montażowego 22 mm (oryginalnie w Impulsach są 30 mm). W drodze są przełączniki obrotowe oraz malutkie joysticki, które zastąpią hebelki. Niestety z tym ostatnim jest największy problem, bo coś sensownego montowanego z otworze okrągłym to tylko części oryginalne w cenie zdecydowanie nie przystającej do całej realizacji.

Sterowanie
Sercem pulpitu jest Arduino MEGA wraz z modułem przekaźnikowym. Program sterujący jest oparty o bibliotekę marcinna, która odpowiada za komunikację z Maszyną. Ze swojej strony musiałem ustawić powiązania kontrolek z pinami oraz napisać algorytm sterowania jazdą i hamowaniem z jednego zadajnika (wejścia) wraz z uwględnieniem pozycji charakterystycznych na krańcach zakresów (0, 1%, 100%, nagłe).
Odrębną rzeczą jest sterowanie tempomatem. Biorąc pod uwagę ilość potrzebnej pracy, żeby móc sensownie to wszystko wykonać z poziomu ekranu (tak jak w rzeczywistości), na chwilę obecną pozostaję przy wyświetlaniu klawiatury tempomatu na telefonie i sterowanie tym poprzez aplikację TouchPortal.

Ekran
Zamówiłem 8-calowy ekran niedotykowy w metalowej obudowie (do montażu panelowego), podłączony do karty graficznej komputera jako dodatkowy monitor. W drodze do mnie jest drugi ekran, na którym będę wyświetlać rozkład jazdy. Widok ekranu jest z pythona z maszyny. Skrypt na koniec zapisuje plik w ramdisku, natomiast mój program go stamtąd cyklicznie ładuje i wyświetla na pełnym ekranie bez ramki. Nie jest to może rozwiązanie najwyższych lotów, natomiast przy obecnej mocy obliczeniowej komputerów (Maszyna wykorzystuje u mnie 1/8 procesora i przeciętnie 50% karty graficznej) i tak nie stanowi to nadmiernego obciążenia.

Manometry (w toku)
Tutaj wykorzystam typowe silniki krokowe wraz odpowiednim układem sterującym. Do tego muszę wymodelować same obudowy, które też zostaną wykonane jako druk 3D. No i trzeba będzie wyciąć z przeźroczystej pleksi szybki.

Z innych tematów - trzeba uporządkować kwestię zasilania, wyprowadzenia kabli itd. Docelowo muszę mieć: jedno złącze USB, jedno złącze do zasilania 12V (chwilowo są podłączone dwa zasilacze - oddzielny do lampek, oddzielny do ekranu, a trzeci dojdzie wraz z drugim ekranem), dwa złącza HDMI do prawego i lewego monitora.

W załączeniu kilka zdjęć ze stanu bieżącego oraz link do próbnego przejazdu:

Widoczne na zdjęciach folie usunę dopiero po ostatecznym montażu całości. Póki co zostają, żeby przypadkiem nie zarysować elementów przy montażu/demontażu.

63
Na warsztacie / Odp: Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 29 Października 2021, 22:51:41 »
Na TLK 43150 stacja Kującin jest podana w rozkładzie na km 27.75 a w rzeczywistości jest to 25 km lini.
Sprawdziłem, potwierdzam. Powinno być raczej 25.75.

64
Na warsztacie / Odp:  Drawinowo od nowa
« dnia: 21 Października 2021, 20:00:12 »
Oryginalnie minutowy postój był częścią rezerwy. Jak trzeba, to mogę przeliczyć rozkłady z ułamkami.

65
Bieżące Symulatorowe / Odp:  Propozycje rozwojowe dla symulatora Maszyna
« dnia: 18 Października 2021, 20:45:10 »
1. Kod jest otwarty od dawna.
2. Nie mam linuksa, nie pomogę - ktoś jakieś buildy na inną platformę próbował.
3. Kompilacja w wersji Release jest już optymalizowana przez kompilator (Visual Studio). Exe od milka7 kompiluje się czymś innym.

66
Na warsztacie / Odp:  Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 17 Października 2021, 10:31:41 »
Tu nie ma co dumać, tylko nazwać wszystkie rezonatory i przypisać na nowo do torów. Kiedyś nazwa była bez znaczenia i mogło być jedno zdarzenie shp na całą scenerię.

67
Po rozmowach z miko22 już parę dni temu zakupiłem płytkę przekaźnikową z transoptorami, docelowo pod Arduino. Transoptory są zasilane z 5V, natomiast przekaźniki z 12V - z tego samego zasilacza, co lampki i podświetlenia. Myślę, że to rozwiąże problem obciążalności prądowej.

68
Na warsztacie / Odp:  Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 05 Września 2021, 08:52:14 »
Na nowym exe shp nie włącza się nad rezonatorem - to chyba omawialiśmy na czacie, że to kwestia używania jednego eventu shp. Na przystankach od Dębicy do Jerzynianki (tyle sprawdziłem) trzeba było blisko W4 podjechać, żeby złapało punkt rozkładowy - ja starałem się stawać tyłem przy przejeździe, żeby ludzie daleko nie chodzili.

69
Symulator / Odp:  Pomoc w doborze karty graficznej do Maszyny
« dnia: 03 Września 2021, 20:26:47 »
Ja mam RTX2060 i póki co ciężko ją przeciążyć poza jakimiś hardkorowymi ustawieniami typu AAx8 + cienie 8k na Drawinowie. Ja kupowałem za 1600 zł, ale teraz widzę ją po 2600 zł.

70
Wydział zamówień / Odp:  ED78-029/030
« dnia: 01 Września 2021, 16:35:48 »
https://youtu.be/OnuAWgtru2o

A tex nie miał hanys przemalować w razie czego?

71
Od bardzo długiego czasu chodził mi po głowie pomysł przygotowanie analogowego kontrolera, który będzie odwzorowywać pracę współczesnego nastawnika jazdy/hamowania. Po wielu latach używania bardzo prowizorycznego śrubokrętu przymocowanego do drewna w plastikowej puszce poszedłem krok naprzód. Dużo pomogło mi przy tym forum ZUSI, gdzie jeden z użytkowników przygotowywał odpowiednik z metalu. W moim przypadku nie ma mowy o takiej technologii - nie mam dostępu do tokarki. Zamiast tego części metalowe zostały wycięte laserowo w plexi. W ten oto sposób, po zamówieniu jeszcze paru drobiazgów w sklepie modelarskim oraz dwóch wizytach w markecie budowlanym po śrubki, w przeciągu jednej doby powstał w pełni funkcjonalny nastawnik wzorowany na S334 z Impulsów i turbokibli:

Ma on następujące funkcje:
- płynny ruch w zakresie jazdy i w zakresie hamowania,
- wyróżniona i stabilna pozycja neutralna (0),
- wyróżniona i stabilna pozycja hamowania nagłego.
Od lat posiadam Pokeys, stąd też naturalne było użycie jego do komunikacji. Co do zasady, powinien też móc współpracować z Arduino, bo jedynym elementem elektronicznym jest tutaj zwykły potencjometr. Do wykonania pozostały:
- dorobienie uchwytów montażowych do panelu pulpitu,
- domówienie formatek elementów mocowanie potencjometru - obecnie był wykonany rapid prototyping metodą tapeciaka ;)
- kalibracja zakresu ruchu i korekta krzywki blokującej,
- przemyślenie mocowania rękojeści - sama rękojeść najprawdopodobniej będzie musiała zostać wydrukowana w 3D na podstawie modelu,
- mam też przyciski niestabilne, aby móc symulować działanie "magicznego przycisku", tj. przełącznika tempomatu.
Na dalszym etapie przewiduję sprawdzenie, czy się da i w jaki sposób osiągnąć zakres pracy pięciopozycyjnego manipulatora hamulca zespolonego.

72
Na warsztacie / Odp:  Drawinowo od nowa
« dnia: 22 Sierpnia 2021, 11:19:27 »
Testu RS nie wykonuje się przyciskiem alarmu. Za test RS odpowiada shift + ctrl + r.
Kiedy test radiostopu, przy braku przystawki w okolicy, wykonuje się przyciskiem Alarmu na kanale testu RS, bo innej metody nie ma.

73
Na warsztacie / Odp:  Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 01 Sierpnia 2021, 12:11:54 »
Jak dobrze dobierzesz kąty (obrotu kamery w mmd i pola widzenia w ini), to hasler renderowany powinien być widoczny za fizycznym. Nie wiem, jaki duży ekran masz. Podrzucam taką małą ściągawkę w załączniku.

74
Bieżące kolejowe / Odp:  Masa pociągów towarowych
« dnia: 31 Lipca 2021, 21:37:20 »
Nie analizowałem tego dokładnie, ale najprawdopodobniej chodzi o to, że ET41 może rozwinąć wyższą siłę pociągową przy rozruchu od ET42. Zwłaszcza że ET41 ma wysoki rozruch i jest 3 tony cięższa.

75
Linijkę wyżej masz granice obszaru, po którym można chodzić. Jeśli go nie powiększysz, to w pierwszej klatce symulator cofnie kamerę do tych ograniczeń.
Osobiście uważam, że przysuwanie kamery do szyby to półśrodek - lepiej mieć kamerę na wysokości szyi/oczu i dobrać kąt patrzenia do wielkości ekranu. Lepsze wrażenia, bardziej rzeczywiste. Lepiej się też ocenia odległość czy widzi cyferki na wskaźnikach.

76
Zawsze granice możesz sobie zmienić samodzielnie w mmd.

77
Bocznica / Odp: Czat padł
« dnia: 28 Lipca 2021, 19:31:49 »
Zaś przez @turbokibla jesteśmy odcięci, czemu mnie to nie dziwi :P.
W dziwny sposób napisałeś "dzięki niemu mattermost przestanie sypać błędami"...

78
Bocznica / Czat padł
« dnia: 28 Lipca 2021, 19:09:12 »
Oddajcie czata symulantom!

79
Bieżące kolejowe / Odp:  Czy przewoźnicy muszą płacić za :
« dnia: 19 Czerwca 2021, 10:39:22 »
To wszystko zależy, jaki konkretnie jest status danej bocznicy (OIU, infrastruktura prywatna).

80
Bieżące kolejowe / Odp:  Czy przewoźnicy muszą płacić za :
« dnia: 19 Czerwca 2021, 10:32:16 »
W takiej sytuacji do drzwi zapuka urząd transportu kolejowego z pytaniem, dlaczego infrastruktura nie jest udostępniana wszystkim przewoźnikom na jednolitych warunkach, a przez okno urząd skarbowy wystawi swoją łapkę po nieodprowadzony vat wraz z odsetkami.

81
Symulator / Odp:  Dziwne zachowanie lokomotywy SU45
« dnia: 18 Czerwca 2021, 20:36:42 »
Bardziej naturalna sytuacja to zrobienie tego samego przy prędkości kilku km/h. Wtedy zadziała zgodnie z oczekiwaniami, tj. będzie wytwarzać siłę napędową w kierunku zgodnym z ustawieniem nawrotnika i będziemy hamować silnikiem.

82
Bocznica / Odp: Odp: Czy przewoźnicy muszą płacić za :
« dnia: 17 Czerwca 2021, 21:12:21 »
Tak, link do kalkulacji w poprzednim poście.

83
Na warsztacie / Odp:  Drawinowo od nowa
« dnia: 03 Czerwca 2021, 22:19:54 »
Można też na starym Drawinowie testować na TME52132 - od razu sformowany skład wyjeżdża pod górę. Trzeba go tylko ręcznie zatrzymać pod semaforem wjazdowym.

Jak powiedziałem, tak sprawdziłem.

Przy dobrych okolicznościach ET42 wyjeżdża, bo odcinek o maksymalnym pochyleniu (10 promili) jest o długości zbliżonej do pociągu. Zdecydowanie należałoby skrócić skład z uwagi na te wzniesienia. Spodziewam się, że na łącznicy w Grabówku pochylenia są podobne.

84
Na warsztacie / Odp:  Drawinowo od nowa
« dnia: 03 Czerwca 2021, 17:27:09 »
U mnie bot jadąc ET42 wjechał na górę, po czym padł ofiarą poprawionego ficzerka - włączył sobie wysoki rozruch (co odpowiada za przełączenie członów na jazdę szeregową), ale po wjechaniu na szczyt nie był w stanie go wyłączyć.

https://youtu.be/4kpPTH0H434

85
Na warsztacie / Odp:  Drawinowo od nowa
« dnia: 30 Maja 2021, 21:11:05 »
Tak, jest.

86
Pomoc w tworzeniu / Odp: dorobienie modelu drzwi na en90
« dnia: 26 Maja 2021, 18:15:23 »
W py ekranu namaluj nowe bitmapy na większą ilość drzwi i zmodyfikuj kod o odczyt adekwatnej ilości. W elfie chyba już są algorytmy rozpoznające ilość drzwi na człon i podstawiające dobre ikonki, to możesz się wzorować.
impuls ma jeden total uniwersalny ekran

87
Na warsztacie / Odp:  Drawinowo od nowa
« dnia: 21 Maja 2021, 16:47:46 »
TMJ miał zaaplikować poprawkę ode mnie na przyspieszanie i ET42 już powinien się dobrze wspinać:

88
Tabor kolejowy / Odp:  36WEhd
« dnia: 13 Maja 2021, 09:04:39 »
Tak.

89
Zgodnie z materiałami w prasie branżowej (http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-article-BGPK-2494-9301/c/Bilinski.pdf) wychodzi, że wartość 1 m/ss jest teoretyczna, dotyczy dwóch założeń:
1) pojazd w najlżejszej konfiguracji (125 ton),
2) nie uwzględnia się mas wirujących kół, osi, przekładni i wirników silników.
Wtedy faktycznie przy sile pociągowej 125 kN można osiągnąć 1 m/ss. W praktyce przyspieszenie jest nieco niższe.

90
Bieżące kolejowe / Odp: Nowe EZT-y dla SKMT
« dnia: 06 Maja 2021, 18:34:40 »
Tak

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 9