http://www.kolej.pl/serwis/technika/silniki.php
Powyżej odpowiedź odpowiednia do zadanego pytania w pierwszym wątku
I co ten linka ma wyjasnic? tam jest przedstawiona tylko konstrukcja i zasada dzialania silnika. Ja sie ustosunkowalem do Twojego "95% silnikow to silniki pradu stalego i takie jest zasilanie w sieci trakcyjnej". Tak sie sklada ze sieci pradu stalego (magistralnych, nie sbahnow metra itp) nie buduje sie od lat. Ci ktorzy mogli to przechodza na AC 25kV, i system ten ma calkiem spory procent w ogolnym zasilaniu pojazdow trakcyjnych. Wez tez pod uwage ze nowy tabor (NOWY, a nie np odswiezone kaczokible:) ), a nawet modernizowane starsze jednostki wyposazane sa w silniki pradu przemiennego, gdyz te silniki przewyzszaja pod wieloma wzgledami silniki szeregowe DC.
nasze forum to nie jest Politechnika.
Ale mozna dac odpowiedz w szerszym zakresie, szczegolnie gdy pytanie nie zostalo zadane precyzyjnie.