1
Infrastruktura kolejowa / Skrajnia budowlana na obiektach inżynieryjnych
« dnia: 03 Czerwca 2023, 22:45:46 »
Witam. Od kilku godzin siedzę i szukam informacji dotyczących skrajni budowlanej na obiektach inżynieryjnych (mosty, tunele, wiadukty, przepusty itp.).
Pierwsze moje pytanie jest pewnie trywialne, ale czasem i takie pytania trzeba zadawać: Czemu skrajnia budowlana na takich obiektach jest poszerzona?
A drugie: Ile w końcu to poszerzenie wynosi i którą skrajnię się stosuje (GPL-1 czy GPL-2)?
W instrukcji Id-1, w której to poszerzenie wynosi 200 lub 500 mm, nie ma słowem wspomniane o GPL-2. To samo 200 lub 500 mm dotyczyło kiedyś obiektów o długości do i powyżej 20 m, a teraz nic o tym nie ma.
Natomiast w standardach technicznych TOM II pojawia się zapis, że na modernizowanych i nowobudowanych obiektach inżynieryjnych należy stosować skrajnię GPL-2 z odległością od osi toru do konstrukcji według załącznika II, która wynosi 2700 mm w przypadku prędkości do 160 km/h i 3000 mm powyżej tej prędkości. Daje to więc poszerzenie skrajni o wartości 700 lub 1000 mm i w dodatku nie zależne od długości obiektu, tylko od prędkości drogowej.
Mam przez to rozumieć, że w Id-1 jest to co musi być, a w standardach technicznych jest to co ma być, gdy ktoś postanowi coś modernizować lub budować?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pierwsze moje pytanie jest pewnie trywialne, ale czasem i takie pytania trzeba zadawać: Czemu skrajnia budowlana na takich obiektach jest poszerzona?
A drugie: Ile w końcu to poszerzenie wynosi i którą skrajnię się stosuje (GPL-1 czy GPL-2)?
W instrukcji Id-1, w której to poszerzenie wynosi 200 lub 500 mm, nie ma słowem wspomniane o GPL-2. To samo 200 lub 500 mm dotyczyło kiedyś obiektów o długości do i powyżej 20 m, a teraz nic o tym nie ma.
Natomiast w standardach technicznych TOM II pojawia się zapis, że na modernizowanych i nowobudowanych obiektach inżynieryjnych należy stosować skrajnię GPL-2 z odległością od osi toru do konstrukcji według załącznika II, która wynosi 2700 mm w przypadku prędkości do 160 km/h i 3000 mm powyżej tej prędkości. Daje to więc poszerzenie skrajni o wartości 700 lub 1000 mm i w dodatku nie zależne od długości obiektu, tylko od prędkości drogowej.
Mam przez to rozumieć, że w Id-1 jest to co musi być, a w standardach technicznych jest to co ma być, gdy ktoś postanowi coś modernizować lub budować?
Z góry dziękuję za odpowiedź.