Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - MaciejM

Strony: [1] 2 3 ... 8
1
Infrastruktura kolejowa / Lokalizacja rezonatorów SHP
« dnia: 22 Stycznia 2024, 12:35:33 »
Cześć,
wg mojej najlepszej wiedzy, rezonatory SHP należy ustawiać:
- 200 metrów przed semaforami wjazdowymi
- 200 metrów przed tarczami ostrzegawczymi oraz przez TOP
- 200 metrów przed semaforami samoczynnej blokady liniowej na szlaku
- na wysokości semafora samoczynnej blokady liniowej w granicy posterunku
- na wysokości semafora wyjazdowego ze stacji w kierunku szlaku wyposażonego w SBL
- na wysokości semaforów drogowskazowych w stacji w kierunku szlaku wyposażonego w SBL
- w połowie długich szlaków niewyposażonych w blokadę samoczynną (w obu kierunkach jazdy), jeśli odległość między rezonatorami SHP wynosi więcej niż 10 km
- 200 metrów przed granicą posterunku dla toru nieposiadającego semafora wjazdowego
- na wysokości semaforów wyjazdowych grupowych
- przed miejscem niebezpiecznym w drodze hamowania
- przy wyjeździe z lokomotywowni

2
Na warsztacie / Sceneria Tomaszewo
« dnia: 09 Stycznia 2024, 15:58:36 »
Linki:
mapka scenerii: https://eu07.pl/userfiles/8463/tom_schemat.jpg
galeria screenów: https://drive.google.com/drive/folders/1UhjK5SfBgSxjP085-vdi50J2JF50yCv6?usp=drive_link
sceneria do pobrania: pobierz scenerię


Cześć,
od około dwóch lat samodzielnie pracuję nad kolejną swoją scenerią fikcyjną o nazwie -Tomaszewo-. Jest to osobna sceneria, zatem w przeciwieństwie do Wrzosów nie jest łącznikiem innej scenerii. Poziomem wykonania można ją porównać z Wrzosami, które wydałem parę lat temu. Odbiega zatem pod tym względem od projektów prowadzonych przez pozostałych kolegów (mówię o Bieszczadach, Całkowie v2, Cukrowni Glinojeck itd.) W załączniku wysyłam listę punktów na scenerii wraz z prędkościami na linii i kilometrażem.

Składa się z dwóch fikcyjnych linii kolejowych o łącznej długości ~145 km szlaku, w tym:
- 140 km linii typu magistralnego, dwutorowej, zelektryfikowanej, o prędkościach 100-160 km/h, wyposażonej w samoczynną dwukierunkową blokadę liniową 3/4 -stawną (typy SS/4SS).
- 5 km linii typu lokalnego, jednotorowej, zelektryfikowanej, o prędkościach 80-100 km/h która łączy stację końcową z ośrodkiem wypoczynkowym nad jeziorem.

Ostatnie ~10 kilometrów scenerii (podg. Korty - Leosin) to podział linii na 2 układy: podmiejski gdzie mamy 4 przystanki osobowe oraz dalekobieżny / towarowy gdzie nie mamy przystanków osobowych.

Układy torowe stacji na linii magistralnej były wzorowane na stacjach realnych: Tłuszcz, Tomaszów Maz., Kłomnice, Widzów Teklinów, Zduńska Wola, Wronki, Dąbrowa Górnicza, Nasielsk, Strzałkowo, Koluszki. Nie oznacza to odwzorowania stacji 1:1, a ich układy torowe posłużyły mi za wzór.

Obecnie jest ona na następującym etapie:
- gotowy układ torowy, przypisane wskaźniki i semafory, TOP-y
- uruchomiona SBL
- teren oraz roślinność na większości scenerii
- układ drogowy i ruch aut, w tym ruch aut na przejazdach kolejowych wstrzymywany przez opuszczenie rogatek
- wszystkie przejazdy są obsługiwane automatycznie przez nadjeżdżający pociąg, na każdym przejeździe jest ruch aut
- większość modeli budynków na scenerii ma wersję z nocnym oświetleniem

Brakuje:
- sieć trakcyjna
- tekstury tabliczek dla SBL, TOP
- SHP
- dopracowanego otoczenia (roślinność, modele otoczenia)
- scenariuszy

Sceneria jest płaska, natomiast w odróżnieniu od Wrzosów teren dookoła jest już nieco bardziej zróżnicowany.

Link do galerii screenów na moim dysku: https://drive.google.com/drive/folders/1UhjK5SfBgSxjP085-vdi50J2JF50yCv6?usp=drive_link

Przedstawiam również rozkłady jazdy. Dla pociągu pospiesznego / ekspresu przejazd całej scenerii wyniesie około 70 minut, a dla pociągu osobowego 115 minut.
Pociąg pospieszny:
_________________________________________________________________________
[ Rodzaj i numer pociagu                            | EIE5401            ]
[ Kategoria                                         | EIC                ]
[ Nazwa pociągu                                     | Premium            ]
[___________________________________________________|____________________]
[                                                   | Kaletnik           ]
[ Relacja pociagu                                   | Leosin             ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Wymagany % ciężaru hamującego                     | 148%               ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Seria i obciążenie lokomotywy                     | EP09 335           ]
[___________________________________________________|____________________]
[ 187.700  | 130 | KALETNIK                         2  13.55   | 1       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,H,SS            2  14.00   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 196.600  |     | Młynów_podg                      2    |     | 6       ]
[          |     |      R2,H,RT,PP                  2  14.06   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 198.800  |     | Emilianowo_stth                  2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,PP            2  14.07   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 203.600  |     | Tomaszewo                        2    |     | 3       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,PP              2  14.10   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 208.100  |     | Czerepy_podg                     2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,SS            2  14.12   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 216.950  | 140 | Komnice                          2    |     | 5       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  14.17   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 232.250  |     | Witnica_stth                     2    |     | 8       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZSM-Rp,SS           2  14.25   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 246.550  |     | Sadkowice_podg                   2    |     | 6       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  12.31   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 250.700  |     | Grabina                          2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.33   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 255.900  |     | Lipka_pb                         2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.35   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 263.400  | 120 | Rypinek_Brzesk_podg              2    |     | 4       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,PP            2  14.39   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 267.000  |     | RYPINEK                          2  14.41   | 2       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H,SS         2  14.42   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 278.050  | 140 | Kaczyce                          2    |     | 7       ]
[          |     |      R2,H,RT,4SS                 2  14.49   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 291.300  | 160 | Orzechowo_Miasto                 2    |     | 5       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZSM-O,4SS           2  14.54   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 297.050  |     | ORZECHOWO                        2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,4SS             2  14.56   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 307.750  |     | Borkowice                        2    |     | 5       ]
[          |     |      R2,H,RT,4SS                 2  15.01   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 314.150  |     | Korty_podg                       2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Le,4SS           2  15.03   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 324.798  |     | Leosin_LeB                       2    |     | 4       ]
[          |     |      R2,H                        2  15.07   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 326.702  | 120 | LEOSIN                           2  15.09   | 2       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H            2    |     |         ]
[__________|_____|__________________________________2__________|_________]

Pociąg osobowy:
_________________________________________________________________________
[ Rodzaj i numer pociagu                            | ROJ41308           ]
[ Kategoria                                         | Os                 ]
[ Nazwa pociągu                                     | Regio              ]
[___________________________________________________|____________________]
[                                                   | Leosin             ]
[ Relacja pociagu                                   | Kaletnik           ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Wymagany % ciężaru hamującego                     | 138%               ]
[___________________________________________________|____________________]
[ Seria i obciążenie lokomotywy                     | 36WEa 260          ]
[___________________________________________________|____________________]
[  91.151  | 120 | LEOSIN                           2  13.50   | 3       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H,4SS        2  14.00   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  89.243  |     | Leosin_LeB                       2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H                        2  14.02   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  86.660  |     | Leosin_Jerzyce                   2  14.03.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.04   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  84.880  |     | Leosin_Zawodzie                  2  14.05.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.06   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  82.910  |     | Leosin_Zachodni                  2  14.08   | 2       ]
[          |     |      po                          2  14.08.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[  80.950  |     | Stary_Leosin                     2  14.10.5 | 2       ]
[          |     |      po                          2  14.11   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 208.100  |     | Korty_podg                       2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Le,4SS           2  14.13   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 307.750  | 160 | Borkowice                        2  14.16   | 4       ]
[          |     |      R2,H,RT,4SS                 2  14.17   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 302.050  |     | Nowa_Zimnica                     2  14.20.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.21   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 297.050  |     | ORZECHOWO                        2  14.24.5 | 3       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,4SS             2  14.25.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 291.300  |     | Orzechowo_Miasto                 2  14.29   | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZSM-O,4SS           2  14.30   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 282.300  |     | Byczyna                          2  14.34.5 | 4       ]
[          |     |      po                          2  14.35   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 278.050  |     | Kaczyce                          2  14.38   | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  14.39   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 275.550  | 140 | Kaczyce_Fabryczne                2  14.41.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.42   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 272.600  |     | Grabowiec                        2  14.44.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  14.45   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 267.000  |     | RYPINEK                          2  14.49   | 4       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,RT,H,PP         2  14.50   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 263.400  | 120 | Rypinek_Brzesk_podg              2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.52   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 261.300  |     | Rypinek_Miasto                   2  14.53.5 | 2       ]
[          |     |      po                          2  14.54   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 255.900  |     | Lipka_pb                         2    |     | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  14.57.5 |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 254.800  | 140 | Grabina_Las                      2  14.58.5 | 1       ]
[          |     |      po                          2  14.59   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 250.700  |     | Grabina                          2  15.01.5 | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  15.02   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 247.050  |     | Sadkowice                        2  15.05   | 2       ]
[          |     |      po                          2  15.05.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 246.550  |     | Sadkowice_podg                   2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  15.06   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 240.050  |     | Chrusty                          2  15.09.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.10   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 237.500  |     | Kamienna_Wola                    2  15.12.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.13   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 233.150  |     | Witnica_Miasto                   2  15.16   | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.17   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 232.250  |     | Witnica_stth                     2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Rp,SS            2  15.18   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 224.950  |     | Wielichowo                       2  15.21.5 | 4       ]
[          |     |      po                          2  15.22   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 222.650  |     | Brody                            2  15.24   | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.24.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 216.950  |     | Komnice                          2  15.28   | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  15.29   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 213.350  |     | Tomaszewo_Wschodnie              2  15.31.5 | 2       ]
[          |     |      po                          2  15.32   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 208.100  |     | Czerepy_podg                     2    |     | 3       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,PP            2  15.35   |         ]
[          |_____|----------------------------------2----------|---------]
[ 207.120  | 130 | Tomaszewo_Zalew                  2  15.36   | 1       ]
[          |     |      po                          2  15.36.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 203.600  |     | Tomaszewo                        2  15.39   | 2       ]
[          |     |      R2,UZS,RT,H,PP              2  15.40   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 201.200  |     | Grodzisk                 2  15.42   | 2       ]
[          |     |      po                          2  15.42.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 198.800  |     | Emilianowo_stth                  2    |     | 2       ]
[          |     |      R2,H,RT,ZS-Tm,PP            2  15.44   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 196.600  |     | Młynów_podg                      2    |     | 1       ]
[          |     |      R2,H,RT,SS                  2  15.45   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 196.000  |     | Młynów                           2  15.46   | 1       ]
[          |     |      po                          2  15.46.5 |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 192.000  |     | Kaletnik_Śródmieście             2  15.49.5 | 3       ]
[          |     |      po                          2  15.50   |         ]
[          |     |----------------------------------2----------|---------]
[ 187.700  |     | KALETNIK                         2  15.54   | 4       ]
[          |     |      R2,R307,UZS,H               2    |     |         ]
[__________|_____|__________________________________2__________|_________]

Plan na najbliższe miesiące mam następujący:
1) publikacja pierwszej wersji scenerii w dziale zamkniętym, poprawienie błędów, wywieszenie sieci trakcyjnej, napisanie scenariuszy, dobudowanie otoczenia w miejscach gdzie go brakuje
2) etap "otwatych testów" w tym wątku i dalsze poprawki
3) publikacja poprzez dorzucenie scenerii do repozytorium

3
Bieżące kolejowe / Jazda 160 km/h w pojedynczej obsadzie trakcyjnej
« dnia: 04 Grudnia 2023, 13:11:01 »
Cześć,
28 listopada 2023 r. weszła w życie dosyć istotna zmiana rozporządzenia MI w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Jedną z najbardziej istotnych zmian jest podwyższenie maksymalnej prędkości prowadzenia pociągu przy jednoosobowej obsadzie trakcyjnej (czyli z samym maszynistą, bez "pomocnika"). Dotychczas było to 130 km/h, zostało podniesione to do 160 km/h. Powyżej 160 km/h można jechać tylko pod nadzorem ERTMS.

Dzień później, 29 listopada 2023 r. PKP PLK zmieniła zapisy w instrukcji Ir-1 o prowadzeniu ruchu pociągów:

3. Jednoosobową obsługę trakcyjną stosuje się:
1) w pociągach kursujących na liniach kolejowych z prędkością nieprzekraczającą 160 km/h i z
pojazdami trakcyjnymi wyposażonymi przynajmniej w jeden rodzaj czynnych i sprawnych urządzeń
kontrolujących czujność maszynisty oraz urządzenia radiołączności pociągowej,


Prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h przy jednoosobowej obsłudze trakcyjnej może
odbywać się wyłącznie pod pełnym nadzorem czynnego i sprawnie działającego systemu ERTMS/ ETCS,
jeżeli pociąg jest wyposażony w urządzenia pokładowe systemu ERTMS/ETCS


Przewoźnicy swoje wewnętrzne instrukcje również dostosowali / dostosują w najbliższym czasie. W IC jeździmy 160 km/h "w pojedynkę" już od początku grudnia 2023.


4
Symulator / Działanie magnetycznego hamulca szynowego
« dnia: 13 Listopada 2023, 12:37:31 »
Czy w symulacji hamulec w nastawie R+Mg faktycznie "działa"? W podglądzie statusu wagonu podczas hamowania pełnego (obniżając ciśnienie w PG do 0,35 MPa) i podczas hamowania nagłego siła hamowania w wagonie na nastawie R oraz R+Mg jest taka sama. Sprawdzałem oczywiście w czasie jazdy >120 km/h.

5
Cześć,
wstawiłem na scenerię tablicę z nazwą stacji z napisem generowanym automatycznie: peronowe\nazwastacji_pomodernie_py.inc następującym wpisem:
include peronowe\nazwastacji_pomodernie_py.inc tablica_nazwa1 -73523.0 1.3 -1810.78 0 0 0 Nazwa endZgodnie z INC parametr (p8) odpowiada za napis na tablicy:
node 1000 0 none model 0 0 0 0 peronowe/nazwastacji_pomodernie.t3d make:scripts/tablica_nazwastacji?nazwa_stacji="(p8)" endmodel...jednakże w efekcie mam całkowicie białą tablicę -> efekt https://eu07.pl/userfiles/8463/capture_001_12052023_213644.png

Zauważyłem, że w folderze scripts nie ma skryptu scripts/tablica_nazwastacji, jest natomiast dla "bliźniaczego" modelu tablicy skrypt tablica_nazwastacji_2w dla tablicy dwulinijkowej. Na repo pctga również nie ma tego skryptu. Czy to jest źródło problemu?

6
Poszukuję, chcę zrobić / Zmiana tekstury wskaźnika W18
« dnia: 22 Kwietnia 2023, 00:16:56 »
Cześć, od wielu lat męczy mnie że wskaźnik W18 (umówmy się - najważniejszy wskaźnik na szlaku z blokadą samoczynną) jest u nas w wersji "graffiti" tj. zamazany niebieską farbą. Czyli jednocześnie nieczytelny. Dałoby radę wymienić tex tego wskaźnika na czystą teksturę?

7
Bieżące kolejowe / Zawody pracujące w święta
« dnia: 08 Kwietnia 2023, 17:38:11 »
Cześć wszystkim
jutro będę bohaterem krótkiego materiału w TV o zawodach pracujących w święta. Będę bardzo krótko opowiadać o pracy w pociągach z perspektywy Kierownika Pociągu PKP Intercity podczas świąt wielkanocnych. Serdecznie zapraszam :)

09.04.2023 r.
TVP2, program "Panorama"
godzina 18:00

8
Forum / Regulamin Forum (do 30-11-2022)
« dnia: 30 Listopada 2022, 11:33:14 »
Regulamin obowiązujący do 30.11.2022 r.


REGULAMIN FORUM

Szanowny Użytkowniku!

Niniejsze Forum zrzesza osoby zainteresowane Symulatorem Pojazdów Szynowych "MaSzyna". Służy ono do wymiany informacji przede wszystkim na tematy związane bezpośrednio z Symulatorem i koleją. Na Forum każdemu należy się szacunek i prawo do korzystania z wiedzy zawartej na Forum. Aby zatem ta twórcza wymiana myśli i działań mogła dokonywać się bez zbędnych problemów, obowiązują tu następujące reguły, nad których przestrzeganiem czuwają Administratorzy i Moderatorzy:

Obowiązujące Cię zakazy:
  • Każdej osobie przysługuje tylko jedno konto na Forum. Jakakolwiek próba założenia drugiego konta (tzw. multikonto) karana będzie banem.
    Konto może założyć osoba, która ukończyła 16 lat. Osoba w wieku poniżej 16 lat może założyć konto pod warunkiem posiadania zgody lub aprobaty osoby sprawującej władzę rodzicielską lub opiekę.
  • Na skutek naruszania Regulaminu, Twoje konto może podlegać ograniczeniom ustawianym przez Administrację. Są to:
    • Obserwowany – wciąż możesz pisać wiadomości bezpośrednio na Forum. Pamiętaj jednak, że już kilka razy przydarzyło Ci się naruszenie Regulaminu, więc kolejne skończy się statusem Moderowany. Status Obserwowany obowiązuje od 1 do 34 punktów poziomu ostrzeżenia.
    • Moderowany – Twoje wiadomości, przed umieszczeniem na Forum, przechodzą akceptację przez Administrację. Zwykle trwa ona nie dłużej niż 48 godzin, a często jest to ten sam dzień. Jeżeli zatem po dwóch dniach Twojej wiadomości nie ma na Forum, uznaj, że została ona odrzucona. Oznacza to też, że była niezgodna z Regulaminem. Osoby ze statusem moderowany, których znacząca ilość wiadomości nie będzie przechodzić moderacji, winny liczyć się z możliwością otrzymania statusu uciszony. Status Moderowany obowiązuje od 35 do 59 punktów poziomu ostrzeżenia.
    • Uciszony – nie możesz pisać wiadomości na Forum, jednak wciąż możesz się na nie logować i przeglądać działy niedostępne dla Gości. Wykorzystaj ten czas na przemyślenie swojego postępowania. Status Uciszony obowiązuje od 60 do 100 punktów poziomu ostrzeżenia.
    • Zbanowany – nie możesz już logować się na Forum ani czat. Ograniczenie nadawane w ostateczności, i naprawdę trzeba sobie na nie zasłużyć permanentnym naruszaniem Regulaminu i ignorowaniem uwag Administracji. Ban można również otrzymać z innych powodów, wyszczególnionych w tym Regulaminie.
  • Twój nick nie może być oznaczeniem serii i numeru lokomotywy lub innego pojazdu. Jeżeli jesteś przywiązany emocjonalnie do jakiegoś pojazdu trakcyjnego, możesz to wyrazić w podpisie pod avatarem lub w sygnaturce.
    • Istniejące tego typu nicki na Forum zostały zarejestrowane przed wprowadzeniem tej zasady.
  • Twój avatar nie powinien mieć wymiarów większych niż 140 pikseli w poziomie i 160 pikseli w pionie, jego rozmiar nie może przekraczać 50 KiB.
  • Dozwolony rozmiar sygnatury, to cztery linijki tekstu (domyślny rozmiar czcionki) z czego jedną można przeznaczyć na "userbar". Pod terminem "userbar" rozumie się grafikę o wymiarach nie przekraczających 350 × 19 pikseli i maksymalnym rozmiarze 16 KiB.
  • Nie pisz całej wiadomości wielkimi literami. Tyczy się to również tytułu wątku. Użycie tylko wielkich liter uznawane jest za krzyk, a z pewnością przez wszystkich bardzo źle odbierane.
  • Nie pisz czcionką o rozmiarze innym niż domyślny. Zmiana rozmiaru czcionki ma służyć uwidacznianiu nagłówków. Wyjątkiem są posty oraz dopiski moderatorów mające na celu zwrócić uwagę osób wypowiadającym się w temacie.
  • Nie nadużywaj znaków "??" czy "!!", znaczników BBC ani emotikonów, czyli tzw. uśmieszków (to nie jest czat).
  • Nie pisz całej wiadomości kolorem innym niż domyślny, pogrubieniem i kursywą. Są to środki, które mają służyć wyróżnieniu fragmentu wiadomości, a nie jej graficznemu upiększeniu.
    • Czerwony oraz  niebieski kolor tekstu zarezerwowany jest dla Administratora i Moderatora.
  • Oprócz działów językowych (angielski i hiszpański), obowiązującym językiem na Forum jest polski. Przestrzegaj zatem zasad ortografii i interpunkcji. Jeśli masz z tym problemy, używaj programów sprawdzających pisownię. Ze względu na istnienie takich programów, na tym Forum nie respektujemy posiadania orzeczeń typu dysortografia.
  • Nie pisz na Forum próśb o wysłanie czegoś na mail. Używaj do tego Prywatnej Wiadomości.
  • Unikaj pisania wiadomości, które nie wnoszą nic wartościowego do tematu.
  • Nie pisz wiadomości wyrażających tylko Twoje poparcie jakiegoś pomysłu lub czyjegokolwiek dzieła. Jeśli nie masz nic więcej konkretnego do powiedzenia – nic nie pisz.
  • Nie zaczynaj wiadomości od stwierdzenia: "Jak w temacie". Skoro nadajesz taki, a nie inny temat swojej wiadomości, to znaczy, że o tym piszesz. Jeżeli jest inaczej, licz się z moderacją.
  • Nie napraszaj się i nie narzucaj innym o udzielenie Ci odpowiedzi na pytanie.
  • Nie odpowiadaj bez potrzeby w wątkach, w których ostatnia odpowiedź pojawiła się ponad 2 miesiące temu. Autor takiego wątku, po tak długim czasie z pewnością już dawno o nim zapomniał. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy masz coś bardzo ważnego do napisania w takim wątku, a nie warto w tym celu zakładać nowego.
  • Nie należy zakładać tych samych tematów w różnych działach ani ich duplikować w obrębie jednego działu.
  • Nie spamuj, czyli nie wysyłaj reklam, ani ogłoszeń typu "sprzedam" czy "kupię".
  • Nie obrażaj innych Użytkowników – pamiętaj, że na Forum każdy może wyrazić swój pogląd na dany temat.
  • Nie używaj przekleństw w wiadomościach.
  • Nie pisz wiadomości: zawierających wulgaryzmy, propagujących narkotyki, obrażających inne osoby, inne narodowości, religie, rasy ludzkie, będących wyrażaniem jedynie własnych poglądów politycznych, zawierających informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby, przyczyniających się do łamania praw autorskich, zawierających dane osobowe i teleadresowe bez zgody ich właścicieli, adresy do stron zawierających pornografię, nielegalne oprogramowanie itp. Będą one kasowane bez dalszego informowania autora.
  • Pobieranie i rozpowszechnianie dodatków, które nie zostały oficjalnie i publicznie udostępnione przez autora, a także nagabywanie w celu ich uzyskania, jest surowo zabronione i karane będzie banem na Forum.
    • Przekazywanie niepublicznego dodatku wybranym osobom, jest wyłącznym prawem autora. Dodatki znajdujące się w działach Forum o ograniczonym dostępie są przeznaczone jedynie dla osób mających dostęp do tych działów.
  • Forum, to nie księga skarg i zażaleń – nie wyrażaj tu swego żalu np. na temat złego potraktowania Ciebie przez Moderatora lub Administratora. Od tego są prywatne wiadomości. Pamiętaj też, że Moderator i Administrator nie mają obowiązku tłumaczyć się ze swojej decyzji.
  • Nie odpowiadaj w wątku, który narusza Regulamin, chyba że wątek został zmoderowany. W przeciwnym razie licz się z sankcjami.
  • Nie pouczaj Użytkownika, który narusza Regulamin. Od poprawiania błędów są Administratorzy i Moderatorzy. Jeżeli widzisz naruszenie Regulaminu, użyj funkcji Forum Zgłoś do moderatora.
  • Nie usuwaj nigdy samodzielnie wpisu Administratora lub Moderatora (czerwona lub niebieska czcionka).
  • Nie pisz wiadomości o przyjęcie Cię do grupy Moderatorów lub Administratorów. Moderatorów wybiera Administracja na podstawie działalności na Forum.
    Jeżeli pragniesz aktywnie wspierać rozwój symulatora jako Betatester lub członek Wydziału Repozytorium, zapoznaj się z procedurą naboru opisaną w TYM wątku. Deweloperów wybiera Administracja forum na podstawie ilości wydanych dodatków lub prac nad kodem/programami pomocniczymi.

Twoje obowiązki:
  • Podstawowym obowiązkiem jest stosowanie się do zasad netykiety, gdyż Forum dostępne jest poprzez Internet, w którym niniejsze reguły obowiązują. Dobra rada: stosuj je nie tylko na Forum, ale w każdej swojej internetowej aktywności.
  • Umieszczając na Forum materiały graficzne służące za poglądowe, skorzystaj z funkcji Załącz lub naszego Uploadu.
    • Nieakceptowalne jest pozostawianie "białych połaci" przy zewnętrznych krawędziach obrazka. W takim przypadku obraz powinien zostać przycięty. Obrazy takie będą usuwane.
  • Obrazy mające służyć jako materiał na tekstury, powinny być udostępnianie w najlepszej posiadanej jakości. Zaleca się umieszczanie ich w postaci archiwów przez funkcję Załącz (limit 1500KiB na plik) lub przez upload (hosting eu07.pl).
  • Przed zadaniem pytania, poszukaj odpowiedzi na nie przy pomocy wyszukiwarki. Dla nikogo bowiem nie jest przyjemne ani tysięczny raz odpowiadać na to samo pytanie, ani nawet tysięczny raz czytać tych pytań i odpowiedzi.
  • Poszukaj także na stronie głównej, czy nie ma odpowiedzi na Twoje pytanie w dostępnej tam dokumentacji. Na samym Forum są także różne poradniki, z których można się wielu rzeczy dowiedzieć. Zwróć szczególną uwagę na wątki przyklejone (zwłaszcza te w dziale Pomoc doraźna),a także zapoznaj się z Maszynową Wiki.
  • Wątek załóż w odpowiednim i przeznaczonym do tego celu dziale. Popatrz w tym celu na opisy działów na głównej stronie Forum.
  • Podając odnośniki do artykułów ze stron internetowych (np.: Rynek Kolejowy, TVN, Onet, WP, Interia, itp.), wklej również najbardziej istotną część jego treści. Przykład. Natomiast cytując tekst spoza Forum, pamiętaj o podaniu źródła.
  • Zakładając nowy wątek, nadaj mu temat adekwatny do treści wiadomości. Tematy typu: "Pomocy!!!", "Problem", "Bardzo ważne!", wprowadzają bałagan na Forum, uniemożliwiając innym Użytkownikom znalezienie interesujących ich treści.
  • Jeżeli w Twojej wiadomości zawarta będzie treść skierowana tylko do jednej osoby, wyślij ją przez prywatną wiadomość.
  • Jeśli dyskutujesz w już rozpoczętym wątku, trzymaj się jego tematu. Wszelkie dygresje zostaw sobie ewentualnie na koniec wiadomości.
  • Pisząc wiadomość, używaj odpowiednich tagów do wyróżnienia części wiadomości, w szczególności:
    • tag cytat (quote), oznaczony symbolem , służy do cytowania poprzednich wiadomości
      UWAGA!
      Jeśli Twoja odpowiedź odnosi się do całej ostatniej wiadomości w wątku, nie cytuj jej! Cytowania używaj tylko wtedy, gdy odpowiadasz na wcześniejsze wiadomości lub odnosisz się do wybranych części ostatniej wiadomości. Zwracaj wówczas uwagę, by cytowane były tylko niezbędne fragmenty (nie cała wiadomość).
    • tag kod (code), oznaczony symbolem , służy do zamieszczania fragmentów kodu plików symulatora
  • By dodać coś nowego w temacie, w którym Twoja wiadomość jest ostatnia, użyj funkcji modyfikuj, dopisując treść do istniejącej wiadomości. Nie modyfikuj wiadomości na skutek odpowiedzi udzielonej przez innego Użytkownika.
  • Jeżeli w dziale Pomoc doraźna uzyskałeś odpowiedź na zadane pytanie lub Twój problem został rozwiązany, napisz o tym jasno w ostatniej wiadomości oraz umieść w temacie wątku sygnaturę [solved]. Jeżeli rozwiązanie problemu uzyskałeś w inny sposób, niż z odpowiedzi w wątku, opisz je w ostatniej wiadomości. Pisząc suche: "Już działa", nie pomagasz innym!
  • Pliki do publikacji na Forum muszą być umieszczane wyłącznie na serwerze eu07.pl poprzez stronę https://eu07.pl/forum/upload.php.
  • Dodatki/modyfikacje do Symulatora, przed upublicznieniem, muszą uzyskać akceptację w przeznaczonym do tego dziale. Dla działu Test dodatków, wątek zakładany jest automatycznie w momencie umieszczenia dodatku na serwerze eu07.pl. UWAGA! Dział Test dodatków widoczny jest po uzyskaniu minimum 30 postów. Jeżeli jesteś autorem dodatku, który chcesz dodać do symulatora, a nie posiadasz jeszcze 30 wiadomości na forum, zgłoś się do Administratora.
  • Twoja wiadomość powinna być przejrzysta i czytelna. Pisz zatem jedną myśl ciągiem (zdanie po zdaniu), bez rozpoczynania każdego zdania od nowej linii. Podział na akapity pozostaw dla rozróżnienia kilku tematów w Twojej wypowiedzi. W skrócie - "pisz poziomo".
  • Jesteś zobowiązany zapoznawać się z plikami informacyjnymi umieszczanymi w paczkach z dodatkami, które pobierasz. Każde pytanie, na które odpowiedź umieszczona jest w takim pliku, nagradzane będzie 15 punktami ostrzeżenia i przenoszone na bocznicę.

Przysługujące Ci prawa:
  • Forum dyskusyjne służy wymianie doświadczeń między Użytkownikami. Jeśli więc czegoś nie wiesz i nie możesz znaleźć na to nigdzie odpowiedzi – zadaj pytanie. Jeśli zaś znasz odpowiedź na pytanie zadane przez kogoś innego – odpowiedz mu.
  • Dzięki Forum możesz zdobywać wiedzę – korzystaj z niej przy użyciu wszelkich dozwolonych środków. Pamiętaj, że udzielanie pomocy nie jest niczyim obowiązkiem i nie możesz tego od nikogo wymagać.
  • Pomagaj innym. Twoja wiedza może się przydać wielu ludziom – dziel się nią, jak tylko potrafisz.
  • Jeżeli masz takie życzenie, możesz pisać wiadomości bez używania tzw. "polskich literek". Pamiętaj jednak, że wówczas w całej wiadomości nie może być polskich znaków diakrytycznych. Pisanie w sposób "mieszany", uznane będzie za niechlujne i podlegać będzie moderacji ze wszystkimi jej sankcjami włącznie. Pamiętaj również, że wciąż obowiązuje Cię interpunkcja.
  • Jeżeli chcesz podyskutować na temat nie związany bezpośrednio z tematyką Forum, napisz wiadomość w dziale "Inne niekolejowe". Pamiętaj, że wciąż obowiązuje Cię niniejszy Regulamin.

Regulamin obowiązuje od momentu opublikowania. Administracja Forum zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu, bez konieczności powiadamiania o tym Użytkowników (choć taka informacja może znaleźć się w ogłoszeniach Forum).

W sytuacji naruszenia Regulaminu, Użytkownik winien liczyć się z wyciągnięciem konsekwencji przez Moderatorów lub Administratorów. Począwszy od ostrzeżenia a na permanentnym zbanowaniu kończąc. Rodzaj i wymiar kary pozostaje w wyłącznej gestii osoby nakładającej karę i jest adekwatny do popełnionego wykroczenia.

Pamiętaj: nieznajomość niniejszego Regulaminu nie zwalnia Cię od jego przestrzegania!



Regulamin przygotowali: @jaras, @ShaXbee, @REWIZOR, @|andy|, @Akvin, @Żuk, @Quark-t oraz inni członkowie Administracji Forum.

Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 16.02.2011r.

Źródła:

Aktualizacja dnia 17.02.2011r. – zakazy, pkt 7.
Aktualizacja dnia 24.03.2011r. – obowiązki pkt 2 i 3.
Aktualizacja dnia 30.05.2011r. – zakazy, pkt 2, zapis o osobach moderowanych.
Aktualizacja dnia 28.06.2011r. – zakazy, pkt 9, dodano zapis: "niebieski".
Aktualizacja dnia 29.07.2011r. – obowiązki, pkt 2, dodano link do poradnika.
Aktualizacja dnia 12.11.2011r. - obowiązki, pkt 16, modyfikacja obowiązków pkt 2 (większy limit, zapis o białych obszarach).
Aktualizacja dnia 21.01.2012r. - obowiązki, pkt 17.
Aktualizacja dnia 29.01.2012r. - zakazy, punkt 26, dodano zapis: "lub niebieski".
Aktualizacja dnia 14.02.2012r. - zakazy, punkt 2 - dla celów informacyjnych podano punktowe zakresy obowiązywania poziomów.
Aktualizacja dnia 29.07.2013r. - zakazy, punkt 26.
Aktualizacja dnia 05.04.2014r. - obowiązki, punkt 11, podpunkt a - dodano zapis o sposobie cytowania ostatniej wiadomości
Aktualizacja dnia 04.07.2014r. - dodano zasady funkcjonowania ShoutBox 06.01.2015
Aktualizacja dnia 20.09.2015r. - zakazy, punkt 2: Ostrzeżony zamieniono na Obserwowany.
Aktualizacja dnia 21.09.2015r. - zakazy, punkt 2: Został jeszcze jeden Ostrzeżony. Zamieniłem go na powyżej wymieniony tj Obserwowany.
Aktualizacja dnia 21.10.2017r. - obowiązki, punkt 15: dopuszczenie testów nie tylko w dziale Test dodatków.
Aktualizacja dnia 25.05.2018 r. - zakazy, punkt 1: dopuszczono możliwość skasowania konta użytkownika, minimalny wiek użytkownika Forum, zgoda opiekuna
Aktualizacja dnia 26.05.2018 r. - obowiązki, punkt 15: Test dodatków jest dostępny od 30 postów wzwyż.
Aktualizacja dnia 05.08.2019 r. - aktualizacja linków do uploadu.
Aktualizacja dnia 20.11.2020 r. - zniesienie limitu wagi obrazków.
Aktualizacja dnia 12.01.2022 r. - podmiana martwego linku do sprawdzacza pisowni.
Aktualizacja dnia 12.01.2022 r. - aktualizacja opisu statusu "moderowany".
Aktualizacja dnia 01.05.2022 r. - obowiązki, punkt 1 - zmiana linku do strony z netykietą.
Aktualizacja dnia 21.08.2022 r. - zakazy, punkt 8, usunięty wpis o GG;  zakazy, punkt 28, zmiana linku; obowiązki, punkt 3, usunięte info o limicie wagi i przedrostkach uploadu; obowiązki, punkt 5, link do wiki; obowiązki, punkt 6, usunięcie odklejonego linku;

9
Forum / Zmiany w regulaminie
« dnia: 21 Listopada 2022, 21:38:31 »
Cześć,
pod adresem https://eu07.pl/forum/index.php/topic,34988.0.html znajduje się nowy regulamin. W zasadzie jest to "stary" regulamin, z następującymi zmianami:
- regulamin obejmuje swoimi postanowieniami również Chat. Kilku użytkowników słusznie zarzucało Moderatorom i Administratorom, że bany nakładane na forum za aktywność na Chacie są bezzasadne.
- zmieniona została struktura regulaminu na nieco bardziej czytelniejszą
- poprawiono stylistykę, składnię i logikę niektórych punktów w taki sposób, aby były one napisane w języku polskim
- dodany został kolejny "wariant" ograniczenia możliwego do nałożenia na użytkownika, czyli zablokowanie dostępu do Chatu
- dodany punkt zakazujący udostępniania konta na Forum osobom trzecim
- usunięte zostały nieaktywne od kilku lat linki, zarówno do stron zewnętrznych jak i do wątków na forum
- dodana została część "Postanowienia końcowe" aby zwrócić uwagę na inne istotne sprawy
- usunięty punkt z części "obowiązków" nakładający obowiązek oznaczania rozwiązanych problemów tagiem [solved]. Nigdy to nie było przestrzegane ani pilnowane, tak więc martwy punkt został usunięty
- usunięta została część "źródła regulaminu", ponieważ linki poumierały

Nowy regulamin zacznie obowiązywać od 01.12.2022 r. W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu i dyskusji poniżej.


10
Wydział zamówień / Jednostka pływająca
« dnia: 22 Sierpnia 2022, 22:32:38 »
Zgłaszam zapotrzebowanie na model dynamic jednostki pływającej o napędzie spalinowym lub też poruszany siłą ludzkich mięśni. Byle nie żagle, bo się nie mieszczą pod mostem :/ Łódeczka, kajaczek itd.

11
Forum / Chat - netykieta też obowiązuje!
« dnia: 10 Października 2017, 00:03:48 »
Do dyspozycji użytkowników forum mamy CHAT, ze swojej strony pragnę przypomnieć że na nim również obowiązują pewne zasady, w szczególności kultura osobista i poszanowanie drugiej osoby. Rozumiem, że Chat jest przeznaczony głównie na luźne dyskusje, ale i w nich trzymajmy jakiś poziom - niedopuszczalne są wycieczki osobiste czy rzucanie mięsem na lewo i prawo.

http://eu07.pl/forum/index.php/topic,5012.0.html

!!

Uprzejmie przypominam się w powyższej sprawie.

Temat wciąż jest aktualny.

Temat wciąż jest bardzo aktualny.

12
Bieżące kolejowe / Stacja Oderbrucke
« dnia: 19 Grudnia 2021, 13:36:31 »
Cześć,
mam pytanie o stację Oderbrucke (Rzepin - Frankfurt Oder). Jak to jest, że wjeżdżają tam lokomotywy niemieckie oraz polskie (ET22, EU07 itd.), jak jest to tam na gruncie rozwiązana sprawa zasilania w sieci trakcyjnej? Stacja ma oddzielne tory na 3 kV DC aby wjechać do / z PL czy może głowica od Rzepina ma 3kV a od strony Frankfurtu ma 15 kV? Są jakieś schematy tej stacji dostępne?

Dobra, znalazłem Miejscowe Porozumienie Graniczne MPG dla odcinka Rzepin - FFO i sam sobie odpowiadam:
Cytuj
Stacja Oderbrücke wyposażona jest w sieć trakcyjną. Jest ona stacją zmiany systemu.
W Oderbrücke jest podstacja zmiany systemu prądu dla różnych systemów prądu
(15kV-jednofazowy prąd zmienny DB Netz AG i 3kV prąd stały PKP PLK S.A.).
Tory nr 16 i 23 nie są zelektryfikowane.
Tor 26 wyposażony jest w sieć trakcyjną o zasilaniu 3 kV.
Tor 26 - żeberko od strony Rzepina.

Cytuj
Miejsce zmiany systemów znajduje się na stacji Oderbrücke w podziale wzdłużnym
sieci trakcyjnej w km 2,6 – 2,65 na każdym z torów. Do tego miejsca od strony
zachodniej sieć trakcyjna zasilana jest prądem zmiennym 15 kV, natomiast od strony
wschodniej zasilana jest prądem stałym 3 kV.
Czyli wychodzi na to, że cała głowica zachodnia jest na 15 kV, a głowica wschodnia na 3 kV, przy czym tor 26 (żeberko od strony Rzepina) jest  całkowicie na 3 kV. Tor 26 zaznaczyłem kolorem błękitnym na schemacie z MPG poniżej.

To teraz pytanie:
- jak wygląda wjazd pociągu z Polski z lokomotywą polską jednosystemową? Maszynista tak staje pociągiem aby zatrzymać się w kilometrze 2,6-2,65 aby czoło pociągu znalazło się pod siecią 15 kV? Jak potem lokomotywa manewruje się z powrotem na głowicę wschodnią?
- jak wygląda wjazd pociągu z Frankfurtu n/O z lokomotywą niemiecką i jak wyglądają manewry na głowicę zachodnią?

13
Na warsztacie / Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 01 Września 2021, 23:06:55 »
Informuję, że otwarte testy scenerii "Wrzosy" zostały zakończone. Bardzo dziękuję za aktywność w tym wątku! Sceneria zostanie dodana do najbliższego wydania Symulatora "MaSzyna".


Cześć!
Zapraszam do otwartych testów scenerii "Linia053_Wrzosy".

Fikcyjna sceneria "Linia053_Wrzosy" zawiera w sobie podstawową wersję scenerii "Linia_053" od Sandomierza do Dębicy autorstwa @Driver24 z lat 2006/2007, dekoracje, modyfikacje i usprawnienia przygotowane przez twórców @Trus oraz @Transkei oraz zupełnie nowy odcinek Dębica - Wolica autorstwa @MaciejM, nad którym prace trwały w latach 2019-2021. W obecnym kształcie cała sceneria liczy sobie około 160 km szlaku (505 km w przeliczeniu na pojedynczy tor), a szlak kolejowy jest całkowicie zelektryfikowany. Zupełnie nowy odcinek liczy około 91 kilometrów szlaku.

Przed uruchomieniem scenerii sugeruję zapoznać się z plikiem informacyjnym w katalogu /inne/l053_wrzosy/wrzosy_opis.html gdzie znajdziecie odpowiedzi na mnóstwo Waszych pytań.

Czego oczekuję w tym wątku:
- wskazania błędów które znaleźliście, zarówno w scenerii oraz scenariuszach, informując o błędzie należy dokładnie wskazać lokalizację / okoliczności, screen i koordynaty mile widziane
- krótkich informacji w stylu "Scenariusz KS34800 przejezdny!" a jeśli coś nie działa w scenariuszu to opisać dokładnie co się dzieje, log.txt mile widziany

Co jest w scenerii i paczce:
- sceneria "Linia053_Wrzosy", czyli podstawowa Linia053 oraz nowy odcinek 91 km, nad którym pracowałem od lutego 2019 roku
- 5 gotowych scenariuszy: dwa pośpieszne, jeden osobowy, jeden towarowy, jeden scenariusz pociągu służbowego

Znane błędy:
- kierowcy samobójcy mają skłonność do wjeżdżania na przejazdy, tych błędów proszę tutaj nie zgłaszać

Zapraszam do aktywności!
Pozdrawiam,
@MaciejM

14
Forum / Rezygnacja z funkcji Administratora
« dnia: 07 Lutego 2021, 00:16:11 »
Cześć wszystkim!
Chciałbym poinformować, że podjąłem decyzję o rezygnacji z funkcji Administratora.

Pozdrawiam,
Maciej Malec.

15
Jak w roku poprzednim OKMK "Piętrusek" wystawia na charytatywną aukcję kalendarz trójdzielny na rok bieżący. Zapraszamy do udziału w licytacji.

https://allegro.pl/oferta/kalendarz-trojdzielny-ze-zdjeciem-symulatora-et41-10130386901

16
Bieżące Symulatorowe / Wywiad dla SerwisKolejowy.pl
« dnia: 14 Grudnia 2020, 16:15:49 »
Na początku miesiąca udzieliliśmy wywiadu dla nowego portalu o tematyce kolejowej http://serwiskolejowy.pl/. Dziś został opublikowany, dostępny pod adresem: http://serwiskolejowy.pl/2020/12/14/maszyna-blisko-20-lat-historii-polskiego-symulatora-pojazdow-szynowych-wywiad/

Cytuj
MaSzyna – blisko 20 lat historii polskiego symulatora pojazdów szynowych [WYWIAD]
Symulatory to oprogramowanie, dzięki któremu możemy wcielić się w dowolną rolę i doświadczyć innej rzeczywistości. Dużą popularnością wśród polskich użytkowników cieszą się produkcje kolejowe, a szczególnie Symulator Pojazdów Szynowych „MaSzyna”. Tytuł jest obecny na rynku od 2001 roku. O jego sukcesie opowiadają nam Maciej Cierniak i Maciej Malec z zespołu jego twórców.

Serwis Kolejowy: Jak zrodziła się idea stworzenia Symulatora? Co było główną siłą napędową, żeby podjąć wyzwanie i zrealizować projekt?

MaSzyna: Symulator jest tworzony nieprzerwanie od niemalże dwudziestu lat. Jego pierwsza wersja została przygotowana i opublikowana w sierpniu 2001 roku. Zespół zmienia się niezwykle dynamicznie, dlatego nie chcemy wypowiadać się w imieniu pierwotnych twórców z początku wieku. Wydaje nam się jednak, że ich motywacja, niezależnie od okresu, w którym współtworzyli projekt, jest bardzo podobna – to możliwość realizacji marzenia związanego z prowadzeniem pociągów. Każde dziecko było na etapie fascynacji kolejką elektryczną, a „MaSzyna” jest niejako rozwinięciem tej fascynacji i przeniesieniem jej w świat wirtualny.

Dzisiaj siłą napędową Symulatora są poszczególni twórcy, którzy przyjemność czerpią już nie tyle z jazdy po wirtualnych liniach kolejowych, co przede wszystkim z tego, że mogą dołożyć kolejną „cegiełkę” do projektu. Ich celem jest dodanie do Symulatora elementów, których dotychczas w „MaSzynie” nie było albo były rozwinięte w małym stopniu. Są to cele takie jak wymodelowanie nowej lokomotywy, wagonu czy modelu otoczenia, budowa nowej wirtualnej linii kolejowej lub ulepszenie jakiejś sfery działania Symulatora, która wymaga poprawy. Realizacja tych celów, zwłaszcza skomplikowanych, zawsze przynosi olbrzymią satysfakcję dla twórców. Pozytywne opinie, które w zamian otrzymujemy od użytkowników na portalu społecznościowym czy drogą prywatnej korespondencji, są nie tylko pochwałą, ale i motywacją do dalszego udoskonalania Symulatora.

SK: „MaSzyna” cieszy się stałym, dużym zainteresowaniem. Czym wyróżnia się na tle konkurencji i na czym polega jej fenomen?

MaSzyna: Fenomen i duże zainteresowanie są spowodowane wieloma czynnikami. Jest to projekt darmowy, otwarty i dostępny dla każdego. Program jest tworzony głównie przez Polaków (twórcy innych narodowości to dosłownie kilka osób, które dają wsparcie merytoryczne, ale też wspierają nas materiałami fotograficznymi – są to miłośnicy kolei z Czech i Węgier), a co za tym idzie staramy się przenieść do świata wirtualnego oblicze przede wszystkim krajowej kolei. Dotyczy to nie tylko linii kolejowych, ale również taboru, który można spotkać głównie na polskiej kolei. Naszą przewagą nad innymi komercyjnymi projektami jest to, że grupa docelowa, do której kierujemy Symulator, jest bardzo wąska. W przypadku innych popularnych produkcji tego typu oprogramowanie i wirtualny świat muszą być skierowane do odbiorców w Europie i na całym świecie. Nie traktujemy ich jako konkurencji, gdyż „MaSzyna” jest projektem non-profit, udostępnianym bezpłatnie każdemu.

Nasz symulator wyróżnia się przede wszystkim wysoką dbałością o szczegóły – celem twórców jest jak najdokładniejsze odwzorowanie rzeczywistości i warunków pracy osób prowadzących pojazdy kolejowe. Obsługa pojazdów jest bardzo zbliżona do faktycznych czynności, które musi wykonać maszynista. Nie jest to program prosty, ze sterowaniem znanym z popularnych „wyścigówek”, gdzie pojazdem operujemy strzałkami na klawiaturze. Nigdy nie było to zaimplementowane i nic nie wskazuje na to, żeby twórcy podążali w tym kierunku. Po uruchomieniu symulacji użytkownik musi sprawdzić ciśnienia w zbiornikach, uruchomić baterię pojazdu, podnieść pantografy, uruchomić przetwornice i sprężarki, a gdy lokomotywa będzie gotowa do drogi, należy umiejętnie operować nastawnikiem jazdy oraz kranem hamulca. Modele taboru kolejowego zostały równie wiernie odwzorowane – twórcy tworzą nowe pojazdy na podstawie dokładnych planów i schematów, a gdy te nie są dostępne, korzystają z wymiarów zebranych „na gruncie” przy pomocy miarki lub linijki.

Wirtualne szlaki kolejowe (prawdziwe oraz fikcyjne) również zostały przygotowane w zgodzie z obowiązującą sztuką i przepisami dotyczącymi budowy linii kolejowych. Niewątpliwie elementem najbardziej wyróżniającym „MaSzynę” na tle pozostałych symulatorów jest to, iż nasz projekt niemalże idealnie odwzorowuje ruch pojazdów szynowych. Oznacza to, że realne charakterystyki ruchu wagonów czy lokomotyw zostały umiejętnie przełożone na warunki wirtualne. W efekcie pojazdy rozpędzają się i hamują identycznie jak w rzeczywistości – model ruchu pojazdów uwzględnia takie elementy jak opór powietrza, tarcie, spadek i wzniesienie. Lokomotywy elektryczne reagują na zmiany napięcia w sieci trakcyjnej, a wagony mają różne siły hamowania w zależności od typu czy nastawy hamulca w taborze. Wszystkie powyższe elementy sprawiają, iż poziom realizmu symulacji w „MaSzynie” jest niezwykle wysoki.

SK: Ile osób aktualnie pracuje w zespole? Jak bardzo angażujący jest proces tworzenia i ile czasu mija od powstania pomysłu do jego wdrożenia?

MaSzyna: Dziś przy projekcie pracuje około 40-50 osób. Są to osoby, które stale są aktywne na naszym [forum internetowym] (miejscu, gdzie omawiamy i testujemy nowe elementy Symulatora), odpowiedzialne między innymi za nowe modele lokomotyw i wagonów oraz scenerie czy usprawnianie symulacji. Istotny wkład mają osoby, które udzielają wsparcia merytorycznego oraz dostarczają materiały dźwiękowe, fotograficzne czy też plany taboru kolejowego przydatne do stworzenia nowego pojazdu. Mamy również w naszym gronie osoby, które nie angażują się bezpośrednio w rozwój oprogramowania, ale wspierają projekt innymi, równie istotnymi działaniami – redagują stronę internetową, odpisują na maile, prowadzą strony na portalu społecznościowym czy obsługują serwery.

Czas realizacji nowych funkcji czy elementów Symulatora wynosi od kilku godzin do nawet kilku lat. Stworzenie nowej tekstury lokomotywy lub wagonu w programie graficznym może zająć wprawionemu twórcy parę godzin pracy. Natomiast stworzenie nowego modelu pojazdu szynowego to już praca liczona w tygodniach, a nawet w miesiącach. Równie czasochłonne jest przygotowanie nowego scenariusza, czyli zorganizowanie ruchu pociągów oraz zaplanowanie zadań dla użytkowników na fragmencie linii kolejowej. Najbardziej wymagającymi projektami, zarówno pod kątem nakładu pracy, jak i czasu, jest jednak stworzenie nowej scenerii, czyli wirtualnej linii kolejowej – to zajmuje twórcom nawet kilka lat pracy.

SK:  Aktywność użytkowników wspomnianego forum, jak na obecne czasy, jest imponująca. Jaka jest rola tej społeczności podczas przygotowywania kolejnych aktualizacji produkcji?

MaSzyna: Forum dyskusyjne działa nieprzerwanie od 2003 roku, dziś mamy zarejestrowanych ponad 7,5 tysiąca użytkowników, z czego codziennie zalogowanych jest około 400-500 osób. Forma komunikacji na forach powoli zanika, ponieważ dyskusje przenoszą się na inne platformy. W naszym przypadku forum wciąż pozostaje głównym narzędziem, na którym rocznie wymieniamy 12-15 tysięcy wiadomości. Jest to wynik imponujący. Ponadto od kilku lat działa chat dla twórców i użytkowników, aby jeszcze bardziej usprawnić komunikację i wymianę myśli. W naszej ocenie Symulator działa i rozwija się dzięki społeczności – osobom, które chcą go stale wspierać swoją pracą.

SK: Tak było od zawsze?

MaSzyna: Taki model obowiązuje od samego początku projektu. Nie mamy korporacyjnego porządku pracy, gdzie lider wyznacza kierunek i zespół go realizuje, a wszystkie działania twórców są motywowane chęcią dodania od siebie kolejnej małej cząstki do projektu. Praktyka wykazała, że zanim jakikolwiek nowy element zostanie przedstawiony szerokiej publice, jest on dokładnie sprawdzany w ramach procedury beta testów. Na tym etapie następuje wymiana pomysłów i doświadczeń, gdzie społeczność twórców proponuje zmiany, ale też wskazuje na błędy, które wymagają poprawy. Staramy się wszyscy wzajemnie rozwijać, uczyć tworzenia nowych tekstur, modeli czy scenariuszy. Wzajemnie uczymy się teorii działania oprogramowania. Ta otwartość jest motorem napędowym. Gdyby nie ona, projekt stałby w miejscu. Osoby, które nieustannie wspierają go od 2001-2002 roku, można zliczyć na palcach jednej ręki. Natomiast zauważamy, że co kilka lat zespół aktywnych twórców się odświeża i wymienia – niemalże jak pokolenie.

SK: A co „MaSzyna” dała swoim twórcom?

MaSzyna: Poza tym, że Symulator działa dzięki społeczności, to również on sam wiele dla tej społeczności zrobił. Osoby, które przez ostatnie lata rozwijały aplikację, to głównie uczniowie i studenci, ale również dorośli, pracujący ludzie. Część z nich to pracownicy kolei „młodego pokolenia”. Dla nich „MaSzyna” i forum dyskusyjne było miejscem zdobywania i konfrontowania wiedzy dotyczącej fachu kolejowego z rzeczywistością, zanim zdecydowali się zatrudnić w przedsiębiorstwach kolejowych. Są również znane przypadki, gdzie na naszym forum pasjonaci transportu kolejowego rozpoczęli poszerzanie swojej wiedzy i pielęgnowanie pasji. Wymiana zdań i doświadczeń z innymi użytkownikami, nierzadko pracownikami kolei, skłoniła młodych pasjonatów do tego, że wybrali ścieżkę edukacji, aby w przyszłości również móc pracować na kolei. Jest to szeroki przekrój stanowisk: maszyniści, dyżurni ruchu, rewidenci oraz pracownicy zaplecza administracyjnego przedsiębiorstw kolejowych.

SK: Jakie nowe rozwiązania i ulepszenia planują Państwo wprowadzić do symulatora w przyszłości?

MaSzyna: To jest właśnie jedna z cech projektu, który nie jest odgórnie zarządzany. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie usprawnienia zostaną przygotowane w najbliższej czy dalszej przyszłości, gdyż każda inicjatywa pochodzi od poszczególnych twórców. Jeśli nowy pomysł spotka się z uznaniem pozostałych autorów, to zostanie zaimplementowany i udostępniony w kolejnym wydaniu aplikacji.

SK: Wiemy, że poziom zaawansowania Państwa symulatora pozwala na wykorzystywanie go w szkoleniach maszynistów. Jakie podmioty korzystają lub korzystały z „MaSzyny” w tym celu?

MaSzyna: Kiedy zobaczyliśmy, że nasz symulator jest wykorzystywany w celach szkoleniowych, było to dla nas dodatkową motywacją oraz nagrodą. Zdaliśmy sobie sprawę, że nie tworzymy tylko prostej aplikacji, która ma sprawiać radość użytkownikom, ale coś na kształt produktu, który spotkał się z uznaniem i jest wykorzystywany nie tylko dla rozrywki czy rozwijania pasji, ale również w celu poprawy kwalifikacji zawodowych. Jest kilka podmiotów, które wykorzystują aplikację w celach szkoleniowych: Przewozy Regionalne w Lublinie oraz w Poznaniu szkolą maszynistów z pełnowymiarowym pulpitem pojazdu serii EN57, „kolejówka” w Warszawie również korzysta z „MaSzyny” i pulpitu EN57. Technikum nr 4 w Sosnowcu zaadaptowało salę lekcyjną, gdzie została odwzorowana cała kabina lokomotywy EU07 w skali 1:1, wraz ze stanowiskiem instruktorskim. Wszystkie te instalacje to pełnowymiarowe pulpity maszynisty, które wykorzystują oprogramowanie symulatora „MaSzyna”.

Jak zachęciliby Państwo osoby, które nie miały jeszcze styczności z „MaSzyną” do spróbowania swoich sił w symulatorze?

MaSzyna: Jeśli szukacie symulatora, który skupia się na polskiej kolei i jednocześnie za cel stawia sobie najpełniejsze odwzorowanie rzeczywistości, to „MaSzyna” będzie najlepszym wyborem. Uczciwie jednak uprzedzamy, że dla początkującego pasjonata transportu kolejowego pierwszy kontakt z naszą produkcją może być trudny – pamiętajmy, że w rzeczywistości wirtualnej każdy użytkownik musi wykonać te same czynności, co maszynista w codziennej pracy. Zachęcamy też, aby dołączyć do naszej społeczności i wspierać rozwój Symulatora. Wiedza z zakresu informatyki czy modelowania 3D nie jest konieczna. W projekt można zaangażować się również poprzez udostępnianie materiałów fotograficznych czy dźwiękowych, a także oferując wsparcie merytoryczne.

Rozmawiał Patryk Galarski

17
Bieżące kolejowe / Rodzaj hamulca w służbowym RJ
« dnia: 28 Listopada 2020, 11:21:14 »
Od najbliższej zmiany RJ w grudniu PKP PLK dodaje do służbowych rozkładów jazdy informację o nastawie hamulca w składzie pociągu. Pytanie - po co? Czy masa składu oraz wymagany % masy hamującej nie jest wystarczający? Przykład w załączniku.

18
Bieżące kolejowe / Podróżowanie pociągami PKP IC, a Covid-19
« dnia: 29 Maja 2020, 22:33:07 »
Uwaga - poniższe zasady obowiązywały od 04.06.2020 do 25.06.2021 r.

Cześć!
Od 04. czerwca 2020 r. do 25. czerwca 2021 r. wchodzą bardzo istotne zmiany w podróżowaniu pociągami PKP Intercity wszystkich kategorii. Piszę to, ponieważ wiem że w naszym środowisku, a w szczególności na tym forum jest mnóstwo osób, które pociągami IC podróżują z konieczności życia lub potrzeby serca :)

Oto najważniejsze zmiany:
- na każdy pociąg sprzedawane jest 100% miejsc
- nie sprzedaje się biletów "bez gwarancji miejsca do siedzenia"
- każdy pasażer obowiązkowo musi posiadać na przejazd bilet dodatkowy na miejsce do siedzenia - czyli rezerwację miejsca.
- jeśli masz bilet Miesięczny, Sieciowy, Weekendowy itd, rezerwacja będzie Cię kosztować 1 zł brutto (10 zł w EIP) do kupienia przez internet lub w kasie biletowej (jak na stacji nie ma kasy - u konduktora w pociągu PRZED WEJŚCIEM do pociągu)

Więc co z tą rezerwacją? W każdym pociągu pasażer musi mieć rezerwację miejsca.

Jeśli na stacji wsiadania jest czynna kasa biletowa, bilet / rezerwację (B/R) należy kupić w kasie (w pociągu sprzedaży nie będzie). Jeśli kasa biletowa odmówi sprzedaży B/R (brak miejsc), w pociągu również nie będzie można kupić B/R.
Jeśli na stacji wsiadania nie ma czynnej kasy, pasażer zobowiązany jest przed wejściem zgłosić się do konduktora i kupić B/R przed wejściem do pociągu. Jeśli nie będzie możliwości przydzielenia miejsca, podróżny nie może wejść do pociągu, musi czekać na kolejny.

Wejście do pociągu bez B/R (nawet jak mamy bilet Miesięczny, Weekendowy, Sieciowy itd.) jest traktowane jako przejazd bez ważnego biletu, co wiąże się z opłatą dodatkową 650 zł (lub płatne w pociągu na miejscu 130 zł). Ponadto, jeśli podróżny wsiądzie bez B/R i system dodatkowo pokaże, że nie ma możliwości przydzielenia miejsca, poza biletem z opłatą dodatkową podróżny musi opuścić pociąg na najbliższej stacji.

Pamiętajcie przede wszystkim o pobieranie rezerwacji w kasie biletowej lub na stronie https://www.intercity.pl do biletów miesięcznych / kwartalnych (jeśli jeździcie do pracy / szkoły) lub do Weekendowych, gdyż nawet jeśli macie ważny bilet na przejazd, to brak rezerwacji jest traktowane jako przejazd bez ważnego biletu. Bilety oraz rezerwacje można kupić do 5 minut przed odjazdem pociągu.

Źródło:
https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pociagami-pkp-intercity-pojedziemy-tylko-z-rezerwacja-miejsc.html
https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/kup-bilet/przepisy-i-taryfy/przejsciowe-warunki.html

19
Poszukuję, chcę zrobić / Osoby chętne do nagrań RT
« dnia: 21 Września 2020, 19:12:20 »
Cześć,
w ramach tworzenia scenariusza osobowego na scenerii L53+Wrzosy chciałbym dodać nagrania RT, w sumie poszukuję 9 osób do wypowiedzenia kwestii dyżurnych ruchu. Poniżej stenogramy.
1) ISDR Jerzynianka:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany. Na wjeździe proszę sygnał baczność, mamy pracowników na dwójce.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na bok, na grupę towarową.
c) Trzy Cztery Osiemset, na drogowskazie podany sygnał zastępczy na tor numer cztery, z powodu braku kontroli położenia rozjazdu numer 58.
d) Trzy Cztery Osiemset, wyjazd będzie za trzy minuty, krzyżujemy z Cztery Dwa Dwieście Pięćdziesiąt.
e) Cztery Dwa Dwieście Pięćdziesiąt, wjazd podany na bok, przejazd przez grupę towarową.
f) SM-ka*, i można w stronę peronów, tarcza świeci. (* wypowiedziane jako "esemka")
//-------------------------------------------
2) ISDR Nowa Ruda:
a) Trzy Cztery Osiemset, wygasł wjazdowy! W kierunku Rakowic pojedziemy na sygnał zastępczy z powodu usterki elektrycznej semafora.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
//-------------------------------------------
3) ISDR Rakowice:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na dwójkę, krzyżujemy z osobowym trzy trzy dwieście cztery.
//-------------------------------------------
4) ISDR Mokra:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
b) Czterysta Dwudziesty, proszę się przygotować, wjedzie Trzy Cztery Osiemset i podam wyjazd.
//-------------------------------------------
5) ISDR Wrzosy:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na tor numer 1.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd odbędzie się na sygnał zastępczy na tor numer 1 z powodu braku kontroli położenia rozjazdu ochronnego.
c) Trzy Trzy Dwieście Dwa, wjedzie Trzy Cztery Osiemset i podam wyjazd do Dębicy na tor numer dwa.
//-------------------------------------------
6) ISDR Ryciny:
a) Trzy Cztery Osiemset, przelot przez Ryciny podany.
//-------------------------------------------
7) ISDR Kujacin:
a) Trzy Cztery Osiemset, bez wjazdu!
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd będzie na sygnał zastępczy na tor numer 1 z powodu usterki elektrycznej semafora A.
c) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
d) Trzy Pięć Zero Osiem, przelot przez Kujacin podany. Na wjeździe proszę podać sygnał baczność.
//-------------------------------------------
8) ISDR Arkadia:
a) Trzy Cztery Osiemset, bez wjazdu, krzyżujemy z Cztery Osiem Sto.
b) Cztery Osiem Sto, na razie bez wjazdu, krzyżujemy z Trzy Cztery Osiemset.
c) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na jedynkę do Wolicy.
//-------------------------------------------
9) ISDR Wolica:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd do Wolicy podany.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na tor nr dwa.
c) Trzy Cztery Osiemset, po wjeździe proszę zmienić kabinę, przestawimy się na tor 53 oporowy.
d) Trzy Cztery Osiemset, tarcza podana na tor nr 53, tor częściowo zajęty.
e) Trzy Cztery Osiemset, tarcza na semaforze "O dwa" nie poda się. Zezwalam na manewr za semafor "O dwa" na tor nr 53 częściowo zajęty. Droga leży, można jechać.
f) Cztery Pięć Dwa Zera, wjeżdża osobowy, wyjazd będzie za trzy minuty.
g) Trzy Cztery Osiemset, wystarczy, można zatrzymać. Manewry zakończone.
Osoby chętne proszę zgłaszać się poniżej, gotowe nagrania poproszę na PW :) Najlepiej aby każda kwestia była nagrana po 2-3 razy aby było w czym wybierać, może być to 1 plik dźwiękowy nagrany ciągiem.

20
Bieżące kolejowe / Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« dnia: 08 Czerwca 2020, 16:53:47 »
Kilka dni temu weszły w życie zmiany w znaczeniach wskaźników W6a oraz W6b:
W6a


W6b

Dotychczas było tak:
W6a - jednokrotnie dać sygnał Baczność
W6b - wielokrotnie dawać sygnał Baczność

Jest tak:
W6a - znaczenie informacyjne "będzie przejazd kat. A-B", sygnał Baczność nie jest potrzebny
W6b - jednokrotnie dać sygnał Baczność

Mimo wszystko w sytuacji zagrożenia maszynista zobowiązany jest do nadania sygnału Baczność.

W związku z powyższym, w projektowanym rozporządzeniu została zaproponowana
zmiana przepisów § 96 ust. 2 rozporządzenia – wg nowych regulacji maszynista będzie co do
zasady używał sygnału Rp 1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi i przejściami
jedynie w przypadku spostrzeżenia zagrożenia lub potencjalnego zagrożenia wypadkiem na
przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu, a także w przypadku awarii urządzeń
przejazdowych. Wyeliminowana zostaje zatem obligatoryjność podawania sygnału Rp 1
„Baczność” przez każdym przejazdem kolejowo-drogowym i przejściem.

Ponadto zaproponowana została zmiana oznaczenia wskaźników W 6a i W 6b – wg
projektowanych przepisów w § 112 ust. 2, będą on oznaczały, że za wskaźnikiem W 6a i W 6b
znajduje się przejazd kolejowo-drogowy lub przejście - odpowiednio wyposażony lub
niewyposażony w rogatki. Intencją proponowanego rozwiązania jest zwrócenie maszynistom
uwagi, że po minięciu wskaźnika W 6b zbliżają się do przejazdu lub przejścia niestrzeżonego,
na którym potencjalnie istnieje większe ryzyko wystąpienia zdarzenia ze względu na brak
rogatek.


Treść zmian rozporzadzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385668.pdf

Uzasadnienie:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385670.pdf

W dużym skrócie:
- W6a stawiamy tam, gdzie przejazd jest wyposażony w rogatki, kategorie przejazdów A - B.
- W6b stawiamy tam, gdzie rogatek nie ma, kategorie przejazdów C - F


Zauważcie, że nawet jak mamy urządzenia ostrzegania bez rogatek (kategoria C) to stosujemy W6b

* znaczenie wskaźników W6 i W7 nie uległo zmianie

I najważniejsze: w związku z powyższym scenerie, które uznajemy za "współczesne" należałoby pod tym względem poprawić.

22
Bocznica / del
« dnia: 19 Kwietnia 2020, 17:06:31 »
del

23
Bieżące kolejowe / Licytacje dla Kasi Gruceli
« dnia: 16 Kwietnia 2020, 23:39:17 »
Cześć!
Pracownik Drużyn Konduktorskich PKP Intercity z Krakowa - Pani Kasia Grucela - ma stwierdzoną chorobę nowotworową.
Cytuj
Pomóżmy Kasi!
Kasia jest osobą młodą, która ma całe życie przed sobą. Kilka miesięcy temu informacja o chorobie zmieniła jej dotychczasowy tryb życia o 180 stopni. Młoda, życzliwa osoba, która na codzień pracowała z ludźmi potrzebuje teraz ich pomocy.
Zmaga się z chorobą nowotworową- glejakiem złośliwym. Od 10 marca przebywa w Szpitalu Wojewódzkim w Tarnowie. Istnieje możliwość wykonania protonoterapii, która w większości przypadków pozwala choremu wrócić do zdrowia. Koszt takiej terapii wykonywanej w Czechach wynosi od 16 do 60 tys. Euro w zależności od ilości wykonywanych naświetleń. W Polsce czas oczekiwania na leczenie tą metodą wynosi ok. 2 lat.
Kasia ma kochająca rodzinę i partnera. Nie pozwólmy odebrać jej radości z życia, dobro wraca!
W ramach pomocy organizowane są charytatywne licytacje przedmiotów mniej lub bardziej związanych z koleją, a darczyńcy to głównie pracownicy PKP Intercity lub innych spółek kolejowych. Jest to świetna okazja do pomocy, ale również do nabycia naprawdę ciekawych przedmiotów, które dotychczas były skrywane w szufladach i szafach.

Są to m.in.:
- klucze konduktorskie
- tablice relacyjne
- elementy mundurów (czapki, krawaty, marynarki, apaszki)
- latarki kolejowe
- książki o tematyce kolejowej
- akcesoria podróżne
- elementy oznaczeń taboru kolejowego (lokomotyw)
- instrukcje kolejowe w wersjach książkowych
- t-shirty, smycze, opaski, pendrivy i gadżety reklamowe przewoźników kolejowych
- przypinki, spinki do mankietów, spinki do krawata
- kubki
- stare bilety PKP
- wskaźniki kolejowe
... i mnóstwo innych :)

Licytacje odbywają się na grupie na FB: https://www.facebook.com/groups/440630660088192/

Serdecznie zapraszam!

24
Taka sytuacja: szlak od A do B dwutorowy. Tor nr 2 zamknięty, ruch dwukierunkowy prowadzony po torze nr 1 przy blokadzie nieprzystosowanej. Pomiędzy stacjami mamy posterunek odstępowy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzenia ruchu pociągów stacja A dyktuje rozkaz pisemny N na wyjazd po torze lewym z informacją, że przejazd przez posterunek odstępowy odbędzie się na podstawie sygnału DO MNIE oraz że wjazd do stacji B będzie na podstawie sygnału zastępczego na oddzielnym sygnalizatorze z lewej strony toru.

O ile wyjazd ze stacji A jest sprawą nieskomplikowaną (S10+W24), wjazd do stacji B również prosty (Sz), tak ciekawi mnie przejazd przez posterunek odstępowy. W jaki sposób Dyżurny Ruchu na posterunku odstępowym nadaje sygnał DO MNIE w kierunku pociągu?



W przypadku sytuacji której byłem świadkiem dyżurny poinformował maszynistę drogą radiową, że może przejechać przez posterunek odstępowy i przejechaliśmy przez posterunek z V rozkładową. Czy każdorazowo musi być to sygnał ręczny, czy taka informacja drogą radiową tez jest wystarczająca?

25
Bocznica / del
« dnia: 15 Marca 2020, 12:42:45 »
del

26
Pomoc w tworzeniu / Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« dnia: 25 Lutego 2020, 16:32:48 »
Cześć,
uczę się wieszać sieć trakcyjną w Symulatorze.

1) jak dopasować sieć trakcyjną do modelu naprężacza, żeby sieć nie wisiała w powietrzu?
2) naprężanie sieci - czy zrobiłem do poprawnie? Wzorowałem się na tym, co widziałem "na gruncie" na szlaku.
3) Co jaki dystans należy stosować naprężanie sieci trakcyjnej? Na CMK widzę, że mamy naprężanie co 800-900 metrów.
4) Stalowe i betonowe słupy sieci trakcyjnej: kiedy stosować stalowe a kiedy betonowe?

W załączeniu sceneria i screeny.
scn: https://eu07.pl/userfiles/8463/tr_nauka.7z
pyt. 1) - https://eu07.pl/userfiles/8463/Zrzut%20ekranu%202020-02-25%2016.26.35.png
pyt. 2) - https://eu07.pl/userfiles/8463/Zrzut%20ekranu%202020-02-25%2016.25.58.png


Linki:
Składnia obiektu node traction : https://wiki.eu07.pl/index.php/Obiekt_node::traction
Składnia obiektu node tractionpowersoruce : https://wiki.eu07.pl/index.php/Obiekt_node::tractionpowersource

27
Bieżące Symulatorowe / 4FUN
« dnia: 28 Stycznia 2020, 22:25:52 »
Tor ze spadkiem 1000 metrów. Mi lokomotywa rozpędziła się do 480 km/h. Plik należy wrzucić do katalogu /scenery.

28
Wydział zamówień / Modele do zakładu przerobu drewna
« dnia: 28 Grudnia 2019, 16:35:31 »
Mam prośbę - zrobi mi ktoś proste modele do "wyposażenia" tartaku? Palety z deskami, stosy desek, stosy pni, stosy kłód, pojedyncze modele kłód / pni, stosy belek itd? Zrobiłem posterunek bocznicowy który docelowo będzie bocznicą tartaku, fajnie by było mieć jakieś drewno porozrzucane po jego terenie.

29
Screeny / Świąteczny screen
« dnia: 24 Grudnia 2019, 12:47:27 »
Cześć!
Przygotuje mi ktoś screen, najlepiej zimowy Bałtyk (z magistrali) z ustawieniami opadów śniegu? Potrzebuję wrzucić na FB z życzeniami a nie mam dostępu do swojego komputera :/ Czysty screen bez żadnych modyfikacji / napisów wystarczy :)

30
Bieżące kolejowe / Formy sygnału STÓJ
« dnia: 04 Grudnia 2019, 14:08:09 »
Dziś usłyszałem od instruktora że na sieci PLK sygnał STÓJ może zostać podany na 15 sposobów. Spróbujecie wymienić wszystkie? Sam nie jestem w stanie wskazać wszystkich 15 form.

Strony: [1] 2 3 ... 8