Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - MaciejM

Strony: [1] 2 3 ... 8
1
Forum / Chat - netykieta też obowiązuje!
« dnia: 10 Października 2017, 00:03:48 »
Do dyspozycji użytkowników forum mamy CHAT, ze swojej strony pragnę przypomnieć że na nim również obowiązują pewne zasady, w szczególności kultura osobista i poszanowanie drugiej osoby. Rozumiem, że Chat jest przeznaczony głównie na luźne dyskusje, ale i w nich trzymajmy jakiś poziom - niedopuszczalne są wycieczki osobiste czy rzucanie mięsem na lewo i prawo.

http://eu07.pl/forum/index.php/topic,5012.0.html

!!

Uprzejmie przypominam się w powyższej sprawie.

Temat wciąż jest aktualny.

Temat wciąż jest bardzo aktualny.

2
Bieżące kolejowe / Stacja Oderbrucke
« dnia: 19 Grudnia 2021, 13:36:31 »
Cześć,
mam pytanie o stację Oderbrucke (Rzepin - Frankfurt Oder). Jak to jest, że wjeżdżają tam lokomotywy niemieckie oraz polskie (ET22, EU07 itd.), jak jest to tam na gruncie rozwiązana sprawa zasilania w sieci trakcyjnej? Stacja ma oddzielne tory na 3 kV DC aby wjechać do / z PL czy może głowica od Rzepina ma 3kV a od strony Frankfurtu ma 15 kV? Są jakieś schematy tej stacji dostępne?

Dobra, znalazłem Miejscowe Porozumienie Graniczne MPG dla odcinka Rzepin - FFO i sam sobie odpowiadam:
Cytuj
Stacja Oderbrücke wyposażona jest w sieć trakcyjną. Jest ona stacją zmiany systemu.
W Oderbrücke jest podstacja zmiany systemu prądu dla różnych systemów prądu
(15kV-jednofazowy prąd zmienny DB Netz AG i 3kV prąd stały PKP PLK S.A.).
Tory nr 16 i 23 nie są zelektryfikowane.
Tor 26 wyposażony jest w sieć trakcyjną o zasilaniu 3 kV.
Tor 26 - żeberko od strony Rzepina.

Cytuj
Miejsce zmiany systemów znajduje się na stacji Oderbrücke w podziale wzdłużnym
sieci trakcyjnej w km 2,6 – 2,65 na każdym z torów. Do tego miejsca od strony
zachodniej sieć trakcyjna zasilana jest prądem zmiennym 15 kV, natomiast od strony
wschodniej zasilana jest prądem stałym 3 kV.
Czyli wychodzi na to, że cała głowica zachodnia jest na 15 kV, a głowica wschodnia na 3 kV, przy czym tor 26 (żeberko od strony Rzepina) jest  całkowicie na 3 kV. Tor 26 zaznaczyłem kolorem błękitnym na schemacie z MPG poniżej.

To teraz pytanie:
- jak wygląda wjazd pociągu z Polski z lokomotywą polską jednosystemową? Maszynista tak staje pociągiem aby zatrzymać się w kilometrze 2,6-2,65 aby czoło pociągu znalazło się pod siecią 15 kV? Jak potem lokomotywa manewruje się z powrotem na głowicę wschodnią?
- jak wygląda wjazd pociągu z Frankfurtu n/O z lokomotywą niemiecką i jak wyglądają manewry na głowicę zachodnią?

3
Na warsztacie / Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 01 Września 2021, 23:06:55 »
Informuję, że otwarte testy scenerii "Wrzosy" zostały zakończone. Bardzo dziękuję za aktywność w tym wątku! Sceneria zostanie dodana do najbliższego wydania Symulatora "MaSzyna".


Cześć!
Zapraszam do otwartych testów scenerii "Linia053_Wrzosy".

Fikcyjna sceneria "Linia053_Wrzosy" zawiera w sobie podstawową wersję scenerii "Linia_053" od Sandomierza do Dębicy autorstwa @Driver24 z lat 2006/2007, dekoracje, modyfikacje i usprawnienia przygotowane przez twórców @Trus oraz @Transkei oraz zupełnie nowy odcinek Dębica - Wolica autorstwa @MaciejM, nad którym prace trwały w latach 2019-2021. W obecnym kształcie cała sceneria liczy sobie około 160 km szlaku (505 km w przeliczeniu na pojedynczy tor), a szlak kolejowy jest całkowicie zelektryfikowany. Zupełnie nowy odcinek liczy około 91 kilometrów szlaku.

Przed uruchomieniem scenerii sugeruję zapoznać się z plikiem informacyjnym w katalogu /inne/l053_wrzosy/wrzosy_opis.html gdzie znajdziecie odpowiedzi na mnóstwo Waszych pytań.

Czego oczekuję w tym wątku:
- wskazania błędów które znaleźliście, zarówno w scenerii oraz scenariuszach, informując o błędzie należy dokładnie wskazać lokalizację / okoliczności, screen i koordynaty mile widziane
- krótkich informacji w stylu "Scenariusz KS34800 przejezdny!" a jeśli coś nie działa w scenariuszu to opisać dokładnie co się dzieje, log.txt mile widziany

Co jest w scenerii i paczce:
- sceneria "Linia053_Wrzosy", czyli podstawowa Linia053 oraz nowy odcinek 91 km, nad którym pracowałem od lutego 2019 roku
- 5 gotowych scenariuszy: dwa pośpieszne, jeden osobowy, jeden towarowy, jeden scenariusz pociągu służbowego

Znane błędy:
- kierowcy samobójcy mają skłonność do wjeżdżania na przejazdy, tych błędów proszę tutaj nie zgłaszać

Zapraszam do aktywności!
Pozdrawiam,
@MaciejM

4
Forum / Rezygnacja z funkcji Administratora
« dnia: 07 Lutego 2021, 00:16:11 »
Cześć wszystkim!
Chciałbym poinformować, że podjąłem decyzję o rezygnacji z funkcji Administratora.

Pozdrawiam,
Maciej Malec.

5
Jak w roku poprzednim OKMK "Piętrusek" wystawia na charytatywną aukcję kalendarz trójdzielny na rok bieżący. Zapraszamy do udziału w licytacji.

https://allegro.pl/oferta/kalendarz-trojdzielny-ze-zdjeciem-symulatora-et41-10130386901

6
Bieżące Symulatorowe / Wywiad dla SerwisKolejowy.pl
« dnia: 14 Grudnia 2020, 16:15:49 »
Na początku miesiąca udzieliliśmy wywiadu dla nowego portalu o tematyce kolejowej http://serwiskolejowy.pl/. Dziś został opublikowany, dostępny pod adresem: http://serwiskolejowy.pl/2020/12/14/maszyna-blisko-20-lat-historii-polskiego-symulatora-pojazdow-szynowych-wywiad/

Cytuj
MaSzyna – blisko 20 lat historii polskiego symulatora pojazdów szynowych [WYWIAD]
Symulatory to oprogramowanie, dzięki któremu możemy wcielić się w dowolną rolę i doświadczyć innej rzeczywistości. Dużą popularnością wśród polskich użytkowników cieszą się produkcje kolejowe, a szczególnie Symulator Pojazdów Szynowych „MaSzyna”. Tytuł jest obecny na rynku od 2001 roku. O jego sukcesie opowiadają nam Maciej Cierniak i Maciej Malec z zespołu jego twórców.

Serwis Kolejowy: Jak zrodziła się idea stworzenia Symulatora? Co było główną siłą napędową, żeby podjąć wyzwanie i zrealizować projekt?

MaSzyna: Symulator jest tworzony nieprzerwanie od niemalże dwudziestu lat. Jego pierwsza wersja została przygotowana i opublikowana w sierpniu 2001 roku. Zespół zmienia się niezwykle dynamicznie, dlatego nie chcemy wypowiadać się w imieniu pierwotnych twórców z początku wieku. Wydaje nam się jednak, że ich motywacja, niezależnie od okresu, w którym współtworzyli projekt, jest bardzo podobna – to możliwość realizacji marzenia związanego z prowadzeniem pociągów. Każde dziecko było na etapie fascynacji kolejką elektryczną, a „MaSzyna” jest niejako rozwinięciem tej fascynacji i przeniesieniem jej w świat wirtualny.

Dzisiaj siłą napędową Symulatora są poszczególni twórcy, którzy przyjemność czerpią już nie tyle z jazdy po wirtualnych liniach kolejowych, co przede wszystkim z tego, że mogą dołożyć kolejną „cegiełkę” do projektu. Ich celem jest dodanie do Symulatora elementów, których dotychczas w „MaSzynie” nie było albo były rozwinięte w małym stopniu. Są to cele takie jak wymodelowanie nowej lokomotywy, wagonu czy modelu otoczenia, budowa nowej wirtualnej linii kolejowej lub ulepszenie jakiejś sfery działania Symulatora, która wymaga poprawy. Realizacja tych celów, zwłaszcza skomplikowanych, zawsze przynosi olbrzymią satysfakcję dla twórców. Pozytywne opinie, które w zamian otrzymujemy od użytkowników na portalu społecznościowym czy drogą prywatnej korespondencji, są nie tylko pochwałą, ale i motywacją do dalszego udoskonalania Symulatora.

SK: „MaSzyna” cieszy się stałym, dużym zainteresowaniem. Czym wyróżnia się na tle konkurencji i na czym polega jej fenomen?

MaSzyna: Fenomen i duże zainteresowanie są spowodowane wieloma czynnikami. Jest to projekt darmowy, otwarty i dostępny dla każdego. Program jest tworzony głównie przez Polaków (twórcy innych narodowości to dosłownie kilka osób, które dają wsparcie merytoryczne, ale też wspierają nas materiałami fotograficznymi – są to miłośnicy kolei z Czech i Węgier), a co za tym idzie staramy się przenieść do świata wirtualnego oblicze przede wszystkim krajowej kolei. Dotyczy to nie tylko linii kolejowych, ale również taboru, który można spotkać głównie na polskiej kolei. Naszą przewagą nad innymi komercyjnymi projektami jest to, że grupa docelowa, do której kierujemy Symulator, jest bardzo wąska. W przypadku innych popularnych produkcji tego typu oprogramowanie i wirtualny świat muszą być skierowane do odbiorców w Europie i na całym świecie. Nie traktujemy ich jako konkurencji, gdyż „MaSzyna” jest projektem non-profit, udostępnianym bezpłatnie każdemu.

Nasz symulator wyróżnia się przede wszystkim wysoką dbałością o szczegóły – celem twórców jest jak najdokładniejsze odwzorowanie rzeczywistości i warunków pracy osób prowadzących pojazdy kolejowe. Obsługa pojazdów jest bardzo zbliżona do faktycznych czynności, które musi wykonać maszynista. Nie jest to program prosty, ze sterowaniem znanym z popularnych „wyścigówek”, gdzie pojazdem operujemy strzałkami na klawiaturze. Nigdy nie było to zaimplementowane i nic nie wskazuje na to, żeby twórcy podążali w tym kierunku. Po uruchomieniu symulacji użytkownik musi sprawdzić ciśnienia w zbiornikach, uruchomić baterię pojazdu, podnieść pantografy, uruchomić przetwornice i sprężarki, a gdy lokomotywa będzie gotowa do drogi, należy umiejętnie operować nastawnikiem jazdy oraz kranem hamulca. Modele taboru kolejowego zostały równie wiernie odwzorowane – twórcy tworzą nowe pojazdy na podstawie dokładnych planów i schematów, a gdy te nie są dostępne, korzystają z wymiarów zebranych „na gruncie” przy pomocy miarki lub linijki.

Wirtualne szlaki kolejowe (prawdziwe oraz fikcyjne) również zostały przygotowane w zgodzie z obowiązującą sztuką i przepisami dotyczącymi budowy linii kolejowych. Niewątpliwie elementem najbardziej wyróżniającym „MaSzynę” na tle pozostałych symulatorów jest to, iż nasz projekt niemalże idealnie odwzorowuje ruch pojazdów szynowych. Oznacza to, że realne charakterystyki ruchu wagonów czy lokomotyw zostały umiejętnie przełożone na warunki wirtualne. W efekcie pojazdy rozpędzają się i hamują identycznie jak w rzeczywistości – model ruchu pojazdów uwzględnia takie elementy jak opór powietrza, tarcie, spadek i wzniesienie. Lokomotywy elektryczne reagują na zmiany napięcia w sieci trakcyjnej, a wagony mają różne siły hamowania w zależności od typu czy nastawy hamulca w taborze. Wszystkie powyższe elementy sprawiają, iż poziom realizmu symulacji w „MaSzynie” jest niezwykle wysoki.

SK: Ile osób aktualnie pracuje w zespole? Jak bardzo angażujący jest proces tworzenia i ile czasu mija od powstania pomysłu do jego wdrożenia?

MaSzyna: Dziś przy projekcie pracuje około 40-50 osób. Są to osoby, które stale są aktywne na naszym [forum internetowym] (miejscu, gdzie omawiamy i testujemy nowe elementy Symulatora), odpowiedzialne między innymi za nowe modele lokomotyw i wagonów oraz scenerie czy usprawnianie symulacji. Istotny wkład mają osoby, które udzielają wsparcia merytorycznego oraz dostarczają materiały dźwiękowe, fotograficzne czy też plany taboru kolejowego przydatne do stworzenia nowego pojazdu. Mamy również w naszym gronie osoby, które nie angażują się bezpośrednio w rozwój oprogramowania, ale wspierają projekt innymi, równie istotnymi działaniami – redagują stronę internetową, odpisują na maile, prowadzą strony na portalu społecznościowym czy obsługują serwery.

Czas realizacji nowych funkcji czy elementów Symulatora wynosi od kilku godzin do nawet kilku lat. Stworzenie nowej tekstury lokomotywy lub wagonu w programie graficznym może zająć wprawionemu twórcy parę godzin pracy. Natomiast stworzenie nowego modelu pojazdu szynowego to już praca liczona w tygodniach, a nawet w miesiącach. Równie czasochłonne jest przygotowanie nowego scenariusza, czyli zorganizowanie ruchu pociągów oraz zaplanowanie zadań dla użytkowników na fragmencie linii kolejowej. Najbardziej wymagającymi projektami, zarówno pod kątem nakładu pracy, jak i czasu, jest jednak stworzenie nowej scenerii, czyli wirtualnej linii kolejowej – to zajmuje twórcom nawet kilka lat pracy.

SK:  Aktywność użytkowników wspomnianego forum, jak na obecne czasy, jest imponująca. Jaka jest rola tej społeczności podczas przygotowywania kolejnych aktualizacji produkcji?

MaSzyna: Forum dyskusyjne działa nieprzerwanie od 2003 roku, dziś mamy zarejestrowanych ponad 7,5 tysiąca użytkowników, z czego codziennie zalogowanych jest około 400-500 osób. Forma komunikacji na forach powoli zanika, ponieważ dyskusje przenoszą się na inne platformy. W naszym przypadku forum wciąż pozostaje głównym narzędziem, na którym rocznie wymieniamy 12-15 tysięcy wiadomości. Jest to wynik imponujący. Ponadto od kilku lat działa chat dla twórców i użytkowników, aby jeszcze bardziej usprawnić komunikację i wymianę myśli. W naszej ocenie Symulator działa i rozwija się dzięki społeczności – osobom, które chcą go stale wspierać swoją pracą.

SK: Tak było od zawsze?

MaSzyna: Taki model obowiązuje od samego początku projektu. Nie mamy korporacyjnego porządku pracy, gdzie lider wyznacza kierunek i zespół go realizuje, a wszystkie działania twórców są motywowane chęcią dodania od siebie kolejnej małej cząstki do projektu. Praktyka wykazała, że zanim jakikolwiek nowy element zostanie przedstawiony szerokiej publice, jest on dokładnie sprawdzany w ramach procedury beta testów. Na tym etapie następuje wymiana pomysłów i doświadczeń, gdzie społeczność twórców proponuje zmiany, ale też wskazuje na błędy, które wymagają poprawy. Staramy się wszyscy wzajemnie rozwijać, uczyć tworzenia nowych tekstur, modeli czy scenariuszy. Wzajemnie uczymy się teorii działania oprogramowania. Ta otwartość jest motorem napędowym. Gdyby nie ona, projekt stałby w miejscu. Osoby, które nieustannie wspierają go od 2001-2002 roku, można zliczyć na palcach jednej ręki. Natomiast zauważamy, że co kilka lat zespół aktywnych twórców się odświeża i wymienia – niemalże jak pokolenie.

SK: A co „MaSzyna” dała swoim twórcom?

MaSzyna: Poza tym, że Symulator działa dzięki społeczności, to również on sam wiele dla tej społeczności zrobił. Osoby, które przez ostatnie lata rozwijały aplikację, to głównie uczniowie i studenci, ale również dorośli, pracujący ludzie. Część z nich to pracownicy kolei „młodego pokolenia”. Dla nich „MaSzyna” i forum dyskusyjne było miejscem zdobywania i konfrontowania wiedzy dotyczącej fachu kolejowego z rzeczywistością, zanim zdecydowali się zatrudnić w przedsiębiorstwach kolejowych. Są również znane przypadki, gdzie na naszym forum pasjonaci transportu kolejowego rozpoczęli poszerzanie swojej wiedzy i pielęgnowanie pasji. Wymiana zdań i doświadczeń z innymi użytkownikami, nierzadko pracownikami kolei, skłoniła młodych pasjonatów do tego, że wybrali ścieżkę edukacji, aby w przyszłości również móc pracować na kolei. Jest to szeroki przekrój stanowisk: maszyniści, dyżurni ruchu, rewidenci oraz pracownicy zaplecza administracyjnego przedsiębiorstw kolejowych.

SK: Jakie nowe rozwiązania i ulepszenia planują Państwo wprowadzić do symulatora w przyszłości?

MaSzyna: To jest właśnie jedna z cech projektu, który nie jest odgórnie zarządzany. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie usprawnienia zostaną przygotowane w najbliższej czy dalszej przyszłości, gdyż każda inicjatywa pochodzi od poszczególnych twórców. Jeśli nowy pomysł spotka się z uznaniem pozostałych autorów, to zostanie zaimplementowany i udostępniony w kolejnym wydaniu aplikacji.

SK: Wiemy, że poziom zaawansowania Państwa symulatora pozwala na wykorzystywanie go w szkoleniach maszynistów. Jakie podmioty korzystają lub korzystały z „MaSzyny” w tym celu?

MaSzyna: Kiedy zobaczyliśmy, że nasz symulator jest wykorzystywany w celach szkoleniowych, było to dla nas dodatkową motywacją oraz nagrodą. Zdaliśmy sobie sprawę, że nie tworzymy tylko prostej aplikacji, która ma sprawiać radość użytkownikom, ale coś na kształt produktu, który spotkał się z uznaniem i jest wykorzystywany nie tylko dla rozrywki czy rozwijania pasji, ale również w celu poprawy kwalifikacji zawodowych. Jest kilka podmiotów, które wykorzystują aplikację w celach szkoleniowych: Przewozy Regionalne w Lublinie oraz w Poznaniu szkolą maszynistów z pełnowymiarowym pulpitem pojazdu serii EN57, „kolejówka” w Warszawie również korzysta z „MaSzyny” i pulpitu EN57. Technikum nr 4 w Sosnowcu zaadaptowało salę lekcyjną, gdzie została odwzorowana cała kabina lokomotywy EU07 w skali 1:1, wraz ze stanowiskiem instruktorskim. Wszystkie te instalacje to pełnowymiarowe pulpity maszynisty, które wykorzystują oprogramowanie symulatora „MaSzyna”.

Jak zachęciliby Państwo osoby, które nie miały jeszcze styczności z „MaSzyną” do spróbowania swoich sił w symulatorze?

MaSzyna: Jeśli szukacie symulatora, który skupia się na polskiej kolei i jednocześnie za cel stawia sobie najpełniejsze odwzorowanie rzeczywistości, to „MaSzyna” będzie najlepszym wyborem. Uczciwie jednak uprzedzamy, że dla początkującego pasjonata transportu kolejowego pierwszy kontakt z naszą produkcją może być trudny – pamiętajmy, że w rzeczywistości wirtualnej każdy użytkownik musi wykonać te same czynności, co maszynista w codziennej pracy. Zachęcamy też, aby dołączyć do naszej społeczności i wspierać rozwój Symulatora. Wiedza z zakresu informatyki czy modelowania 3D nie jest konieczna. W projekt można zaangażować się również poprzez udostępnianie materiałów fotograficznych czy dźwiękowych, a także oferując wsparcie merytoryczne.

Rozmawiał Patryk Galarski

7
Bieżące kolejowe / Rodzaj hamulca w służbowym RJ
« dnia: 28 Listopada 2020, 11:21:14 »
Od najbliższej zmiany RJ w grudniu PKP PLK dodaje do służbowych rozkładów jazdy informację o nastawie hamulca w składzie pociągu. Pytanie - po co? Czy masa składu oraz wymagany % masy hamującej nie jest wystarczający? Przykład w załączniku.

8
Bieżące kolejowe / Podróżowanie pociągami PKP IC, a Covid-19
« dnia: 29 Maja 2020, 22:33:07 »
Uwaga - poniższe zasady obowiązywały od 04.06.2020 do 25.06.2021 r.

Cześć!
Od 04. czerwca 2020 r. do 25. czerwca 2021 r. wchodzą bardzo istotne zmiany w podróżowaniu pociągami PKP Intercity wszystkich kategorii. Piszę to, ponieważ wiem że w naszym środowisku, a w szczególności na tym forum jest mnóstwo osób, które pociągami IC podróżują z konieczności życia lub potrzeby serca :)

Oto najważniejsze zmiany:
- na każdy pociąg sprzedawane jest 100% miejsc
- nie sprzedaje się biletów "bez gwarancji miejsca do siedzenia"
- każdy pasażer obowiązkowo musi posiadać na przejazd bilet dodatkowy na miejsce do siedzenia - czyli rezerwację miejsca.
- jeśli masz bilet Miesięczny, Sieciowy, Weekendowy itd, rezerwacja będzie Cię kosztować 1 zł brutto (10 zł w EIP) do kupienia przez internet lub w kasie biletowej (jak na stacji nie ma kasy - u konduktora w pociągu PRZED WEJŚCIEM do pociągu)

Więc co z tą rezerwacją? W każdym pociągu pasażer musi mieć rezerwację miejsca.

Jeśli na stacji wsiadania jest czynna kasa biletowa, bilet / rezerwację (B/R) należy kupić w kasie (w pociągu sprzedaży nie będzie). Jeśli kasa biletowa odmówi sprzedaży B/R (brak miejsc), w pociągu również nie będzie można kupić B/R.
Jeśli na stacji wsiadania nie ma czynnej kasy, pasażer zobowiązany jest przed wejściem zgłosić się do konduktora i kupić B/R przed wejściem do pociągu. Jeśli nie będzie możliwości przydzielenia miejsca, podróżny nie może wejść do pociągu, musi czekać na kolejny.

Wejście do pociągu bez B/R (nawet jak mamy bilet Miesięczny, Weekendowy, Sieciowy itd.) jest traktowane jako przejazd bez ważnego biletu, co wiąże się z opłatą dodatkową 650 zł (lub płatne w pociągu na miejscu 130 zł). Ponadto, jeśli podróżny wsiądzie bez B/R i system dodatkowo pokaże, że nie ma możliwości przydzielenia miejsca, poza biletem z opłatą dodatkową podróżny musi opuścić pociąg na najbliższej stacji.

Pamiętajcie przede wszystkim o pobieranie rezerwacji w kasie biletowej lub na stronie https://www.intercity.pl do biletów miesięcznych / kwartalnych (jeśli jeździcie do pracy / szkoły) lub do Weekendowych, gdyż nawet jeśli macie ważny bilet na przejazd, to brak rezerwacji jest traktowane jako przejazd bez ważnego biletu. Bilety oraz rezerwacje można kupić do 5 minut przed odjazdem pociągu.

Źródło:
https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/pociagami-pkp-intercity-pojedziemy-tylko-z-rezerwacja-miejsc.html
https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/kup-bilet/przepisy-i-taryfy/przejsciowe-warunki.html

9
Poszukuję, chcę zrobić / Osoby chętne do nagrań RT
« dnia: 21 Września 2020, 19:12:20 »
Cześć,
w ramach tworzenia scenariusza osobowego na scenerii L53+Wrzosy chciałbym dodać nagrania RT, w sumie poszukuję 9 osób do wypowiedzenia kwestii dyżurnych ruchu. Poniżej stenogramy.
1) ISDR Jerzynianka:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany. Na wjeździe proszę sygnał baczność, mamy pracowników na dwójce.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na bok, na grupę towarową.
c) Trzy Cztery Osiemset, na drogowskazie podany sygnał zastępczy na tor numer cztery, z powodu braku kontroli położenia rozjazdu numer 58.
d) Trzy Cztery Osiemset, wyjazd będzie za trzy minuty, krzyżujemy z Cztery Dwa Dwieście Pięćdziesiąt.
e) Cztery Dwa Dwieście Pięćdziesiąt, wjazd podany na bok, przejazd przez grupę towarową.
f) SM-ka*, i można w stronę peronów, tarcza świeci. (* wypowiedziane jako "esemka")
//-------------------------------------------
2) ISDR Nowa Ruda:
a) Trzy Cztery Osiemset, wygasł wjazdowy! W kierunku Rakowic pojedziemy na sygnał zastępczy z powodu usterki elektrycznej semafora.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
//-------------------------------------------
3) ISDR Rakowice:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na dwójkę, krzyżujemy z osobowym trzy trzy dwieście cztery.
//-------------------------------------------
4) ISDR Mokra:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
b) Czterysta Dwudziesty, proszę się przygotować, wjedzie Trzy Cztery Osiemset i podam wyjazd.
//-------------------------------------------
5) ISDR Wrzosy:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na tor numer 1.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd odbędzie się na sygnał zastępczy na tor numer 1 z powodu braku kontroli położenia rozjazdu ochronnego.
c) Trzy Trzy Dwieście Dwa, wjedzie Trzy Cztery Osiemset i podam wyjazd do Dębicy na tor numer dwa.
//-------------------------------------------
6) ISDR Ryciny:
a) Trzy Cztery Osiemset, przelot przez Ryciny podany.
//-------------------------------------------
7) ISDR Kujacin:
a) Trzy Cztery Osiemset, bez wjazdu!
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd będzie na sygnał zastępczy na tor numer 1 z powodu usterki elektrycznej semafora A.
c) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany.
d) Trzy Pięć Zero Osiem, przelot przez Kujacin podany. Na wjeździe proszę podać sygnał baczność.
//-------------------------------------------
8) ISDR Arkadia:
a) Trzy Cztery Osiemset, bez wjazdu, krzyżujemy z Cztery Osiem Sto.
b) Cztery Osiem Sto, na razie bez wjazdu, krzyżujemy z Trzy Cztery Osiemset.
c) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na jedynkę do Wolicy.
//-------------------------------------------
9) ISDR Wolica:
a) Trzy Cztery Osiemset, wjazd do Wolicy podany.
b) Trzy Cztery Osiemset, wjazd podany na tor nr dwa.
c) Trzy Cztery Osiemset, po wjeździe proszę zmienić kabinę, przestawimy się na tor 53 oporowy.
d) Trzy Cztery Osiemset, tarcza podana na tor nr 53, tor częściowo zajęty.
e) Trzy Cztery Osiemset, tarcza na semaforze "O dwa" nie poda się. Zezwalam na manewr za semafor "O dwa" na tor nr 53 częściowo zajęty. Droga leży, można jechać.
f) Cztery Pięć Dwa Zera, wjeżdża osobowy, wyjazd będzie za trzy minuty.
g) Trzy Cztery Osiemset, wystarczy, można zatrzymać. Manewry zakończone.
Osoby chętne proszę zgłaszać się poniżej, gotowe nagrania poproszę na PW :) Najlepiej aby każda kwestia była nagrana po 2-3 razy aby było w czym wybierać, może być to 1 plik dźwiękowy nagrany ciągiem.

10
Bieżące kolejowe / Zmiany we wskaźnikach W6a / W6b
« dnia: 08 Czerwca 2020, 16:53:47 »
Kilka dni temu weszły w życie zmiany w znaczeniach wskaźników W6a oraz W6b:
W6a


W6b

Dotychczas było tak:
W6a - jednokrotnie dać sygnał Baczność
W6b - wielokrotnie dawać sygnał Baczność

Jest tak:
W6a - znaczenie informacyjne "będzie przejazd kat. A-B", sygnał Baczność nie jest potrzebny
W6b - jednokrotnie dać sygnał Baczność

Mimo wszystko w sytuacji zagrożenia maszynista zobowiązany jest do nadania sygnału Baczność.

W związku z powyższym, w projektowanym rozporządzeniu została zaproponowana
zmiana przepisów § 96 ust. 2 rozporządzenia – wg nowych regulacji maszynista będzie co do
zasady używał sygnału Rp 1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi i przejściami
jedynie w przypadku spostrzeżenia zagrożenia lub potencjalnego zagrożenia wypadkiem na
przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu, a także w przypadku awarii urządzeń
przejazdowych. Wyeliminowana zostaje zatem obligatoryjność podawania sygnału Rp 1
„Baczność” przez każdym przejazdem kolejowo-drogowym i przejściem.

Ponadto zaproponowana została zmiana oznaczenia wskaźników W 6a i W 6b – wg
projektowanych przepisów w § 112 ust. 2, będą on oznaczały, że za wskaźnikiem W 6a i W 6b
znajduje się przejazd kolejowo-drogowy lub przejście - odpowiednio wyposażony lub
niewyposażony w rogatki. Intencją proponowanego rozwiązania jest zwrócenie maszynistom
uwagi, że po minięciu wskaźnika W 6b zbliżają się do przejazdu lub przejścia niestrzeżonego,
na którym potencjalnie istnieje większe ryzyko wystąpienia zdarzenia ze względu na brak
rogatek.


Treść zmian rozporzadzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385668.pdf

Uzasadnienie:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//521/12321361/12576896/12576897/dokument385670.pdf

W dużym skrócie:
- W6a stawiamy tam, gdzie przejazd jest wyposażony w rogatki, kategorie przejazdów A - B.
- W6b stawiamy tam, gdzie rogatek nie ma, kategorie przejazdów C - F


Zauważcie, że nawet jak mamy urządzenia ostrzegania bez rogatek (kategoria C) to stosujemy W6b

* znaczenie wskaźników W6 i W7 nie uległo zmianie

I najważniejsze: w związku z powyższym scenerie, które uznajemy za "współczesne" należałoby pod tym względem poprawić.

12
Bocznica / del
« dnia: 19 Kwietnia 2020, 17:06:31 »
del

13
Bieżące kolejowe / Licytacje dla Kasi Gruceli
« dnia: 16 Kwietnia 2020, 23:39:17 »
Cześć!
Pracownik Drużyn Konduktorskich PKP Intercity z Krakowa - Pani Kasia Grucela - ma stwierdzoną chorobę nowotworową.
Cytuj
Pomóżmy Kasi!
Kasia jest osobą młodą, która ma całe życie przed sobą. Kilka miesięcy temu informacja o chorobie zmieniła jej dotychczasowy tryb życia o 180 stopni. Młoda, życzliwa osoba, która na codzień pracowała z ludźmi potrzebuje teraz ich pomocy.
Zmaga się z chorobą nowotworową- glejakiem złośliwym. Od 10 marca przebywa w Szpitalu Wojewódzkim w Tarnowie. Istnieje możliwość wykonania protonoterapii, która w większości przypadków pozwala choremu wrócić do zdrowia. Koszt takiej terapii wykonywanej w Czechach wynosi od 16 do 60 tys. Euro w zależności od ilości wykonywanych naświetleń. W Polsce czas oczekiwania na leczenie tą metodą wynosi ok. 2 lat.
Kasia ma kochająca rodzinę i partnera. Nie pozwólmy odebrać jej radości z życia, dobro wraca!
W ramach pomocy organizowane są charytatywne licytacje przedmiotów mniej lub bardziej związanych z koleją, a darczyńcy to głównie pracownicy PKP Intercity lub innych spółek kolejowych. Jest to świetna okazja do pomocy, ale również do nabycia naprawdę ciekawych przedmiotów, które dotychczas były skrywane w szufladach i szafach.

Są to m.in.:
- klucze konduktorskie
- tablice relacyjne
- elementy mundurów (czapki, krawaty, marynarki, apaszki)
- latarki kolejowe
- książki o tematyce kolejowej
- akcesoria podróżne
- elementy oznaczeń taboru kolejowego (lokomotyw)
- instrukcje kolejowe w wersjach książkowych
- t-shirty, smycze, opaski, pendrivy i gadżety reklamowe przewoźników kolejowych
- przypinki, spinki do mankietów, spinki do krawata
- kubki
- stare bilety PKP
- wskaźniki kolejowe
... i mnóstwo innych :)

Licytacje odbywają się na grupie na FB: https://www.facebook.com/groups/440630660088192/

Serdecznie zapraszam!

14
Taka sytuacja: szlak od A do B dwutorowy. Tor nr 2 zamknięty, ruch dwukierunkowy prowadzony po torze nr 1 przy blokadzie nieprzystosowanej. Pomiędzy stacjami mamy posterunek odstępowy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prowadzenia ruchu pociągów stacja A dyktuje rozkaz pisemny N na wyjazd po torze lewym z informacją, że przejazd przez posterunek odstępowy odbędzie się na podstawie sygnału DO MNIE oraz że wjazd do stacji B będzie na podstawie sygnału zastępczego na oddzielnym sygnalizatorze z lewej strony toru.

O ile wyjazd ze stacji A jest sprawą nieskomplikowaną (S10+W24), wjazd do stacji B również prosty (Sz), tak ciekawi mnie przejazd przez posterunek odstępowy. W jaki sposób Dyżurny Ruchu na posterunku odstępowym nadaje sygnał DO MNIE w kierunku pociągu?



W przypadku sytuacji której byłem świadkiem dyżurny poinformował maszynistę drogą radiową, że może przejechać przez posterunek odstępowy i przejechaliśmy przez posterunek z V rozkładową. Czy każdorazowo musi być to sygnał ręczny, czy taka informacja drogą radiową tez jest wystarczająca?

15
Bocznica / del
« dnia: 15 Marca 2020, 12:42:45 »
del

16
Pomoc w tworzeniu / Budowa sieci trakcyjnej - pytania
« dnia: 25 Lutego 2020, 16:32:48 »
Cześć,
uczę się wieszać sieć trakcyjną w Symulatorze.

1) jak dopasować sieć trakcyjną do modelu naprężacza, żeby sieć nie wisiała w powietrzu?
2) naprężanie sieci - czy zrobiłem do poprawnie? Wzorowałem się na tym, co widziałem "na gruncie" na szlaku.
3) Co jaki dystans należy stosować naprężanie sieci trakcyjnej? Na CMK widzę, że mamy naprężanie co 800-900 metrów.
4) Stalowe i betonowe słupy sieci trakcyjnej: kiedy stosować stalowe a kiedy betonowe?

W załączeniu sceneria i screeny.
scn: https://eu07.pl/userfiles/8463/tr_nauka.7z
pyt. 1) - https://eu07.pl/userfiles/8463/Zrzut%20ekranu%202020-02-25%2016.26.35.png
pyt. 2) - https://eu07.pl/userfiles/8463/Zrzut%20ekranu%202020-02-25%2016.25.58.png


Linki:
Składnia obiektu node traction : https://wiki.eu07.pl/index.php/Obiekt_node::traction
Składnia obiektu node tractionpowersoruce : https://wiki.eu07.pl/index.php/Obiekt_node::tractionpowersource

17
Bieżące Symulatorowe / 4FUN
« dnia: 28 Stycznia 2020, 22:25:52 »
Tor ze spadkiem 1000 metrów. Mi lokomotywa rozpędziła się do 480 km/h. Plik należy wrzucić do katalogu /scenery.

18
Wydział zamówień / Modele do zakładu przerobu drewna
« dnia: 28 Grudnia 2019, 16:35:31 »
Mam prośbę - zrobi mi ktoś proste modele do "wyposażenia" tartaku? Palety z deskami, stosy desek, stosy pni, stosy kłód, pojedyncze modele kłód / pni, stosy belek itd? Zrobiłem posterunek bocznicowy który docelowo będzie bocznicą tartaku, fajnie by było mieć jakieś drewno porozrzucane po jego terenie.

19
Screeny / Świąteczny screen
« dnia: 24 Grudnia 2019, 12:47:27 »
Cześć!
Przygotuje mi ktoś screen, najlepiej zimowy Bałtyk (z magistrali) z ustawieniami opadów śniegu? Potrzebuję wrzucić na FB z życzeniami a nie mam dostępu do swojego komputera :/ Czysty screen bez żadnych modyfikacji / napisów wystarczy :)

20
Bieżące kolejowe / Formy sygnału STÓJ
« dnia: 04 Grudnia 2019, 14:08:09 »
Dziś usłyszałem od instruktora że na sieci PLK sygnał STÓJ może zostać podany na 15 sposobów. Spróbujecie wymienić wszystkie? Sam nie jestem w stanie wskazać wszystkich 15 form.

21
Bocznica / Odp: Sceneria spalinowa SKP
« dnia: 23 Września 2019, 08:22:16 »
Jeszcze poruszyłbym kwestię nazwy scenerii. Jak słusznie zauważył @Stele, nazwa SKP jest nazwą mało marketingową. Może nazwa od największej stacji na scenerii?

Bocznica.

22
Na warsztacie / Linia053_Wrzosy
« dnia: 16 Sierpnia 2019, 20:15:06 »
Dobry Wieczór MaSzynowemu Państwu.

W ostatnich tygodniach pracowałem sobie w wolnych chwilach nad sceneryjką. Skromne 37 kilometrów linii dwutorowej z prędkościami 100-120 km/h, kilka stacji, sporo przystanków. Utrzymana w stylu zmodernizowanej magistrali, na końcu linii nieco większa stacja. Zrobiłem mały eksperyment - wziąłem Linię 053, obróciłem swoją scenerię tak aby na wylocie z Dębicy jechać do pierwszej stacji "mojej" scenerii i jakoś to razem połączyć. Tym samym 68 kilometrów oryginalnej L053 z 37 "mojej" daje nam scenerię ~105 kilometrów szlaku. Wyszło to, co w załączniku. Wziąłem najlepszą wersję L053 jaką udało mi się znaleźć, czyli ostatnie przeróbki @Transkei'a. L053 jest całkowicie nieruszona. Sceneria jest utrzymana w podobnym klimacie co L053, czyli wszędzie mamy blokadę jednoodstępową półsamoczynną (PP).



Mamy tak naprawdę cztery szlaki:
a) pierwotna L053 Sandomierz - Dębica
b) szlak Dębica - Nowa Ruda podg: szlak dwutorowy, prędkości 100-140 km/h
c) Nowa Ruda podg - Arkadia podg: szlak jednotorowy, prędkości 100-120 km/h
d) Arkadia podg - Wolica: szlak dwutorowy, prędkości 100-130 km/h

Odcinek A to około 70 km, natomiast odcinki B - D to około 85 kilometrów, razem wyjdzie nam jakieś 150-160 kilometrów szlaku do jazdy.

Zady:
- jest płasko. Bardzo mi przykro, ale nie umiem robić ładnego terenu, który byłby urozmaicony pagórkami, wzniesieniami itd. Oglądałem poradniki, wzorowałem się na innych sceneriach no ale najzwyczajniej w świecie mi to nie wychodzi
- otoczenie czasem niedopracowane, ale starałem się pustych miejsc nie zostawiać. Widać tendencję do powtarzalności rozwiązań.

Walety:
- jest sceneria, po której można jeździć siudemkami


Do zrobienia:
- sieć trakcyjna


tl;dr
Nowa sceneria.

23
Inne niekolejowe / Przygotowanie pliku graficznego
« dnia: 14 Maja 2019, 00:25:34 »
Cześć,
sprawa czysto prywatna. Potrzebuję przygotować grafikę w formacie .eps, .cdr lub .ai (grafika wektorowa, czcionki zamienione na krzywe - wymagania producenta, który będzie nanosił grafikę na przedmiot). Grafika bardzo prosta (załącznik), zadanie na pięć minut roboty dla osoby obeznanej z podstawami programów graficznych. Ja tego obeznania nie posiadam. Cała grafika musi być biała, gdyż będzie nanoszona na czarny materiał.

Jeśli ktoś zechciałby mi pomóc, uprzejmie proszę o wiadomość prywatną. Podam szczegóły, wyślę logo.

Pozdrawiam,
Maciej.
---
Dziękuję @Stele za pomoc!

24
Bieżące kolejowe / 'W podróż z PKP IC' - numer 4/2019
« dnia: 16 Kwietnia 2019, 22:50:33 »
Cześć,
Zapraszam do zapoznania się z najnowszym numerem miesięcznika PKP Intercity 'W podróż z PKP IC' - wydanie kwietniowe nr 4/2019. Na stronach 66-67 znajduje się artykuł, którego jestem bohaterem.

https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/magazyn-w-podroz.html

25
Bocznica / Odp: ESIK- program dla fotografii kolejowej
« dnia: 06 Kwietnia 2019, 17:55:39 »
Bocznica

26
Bieżące Symulatorowe / Ewidencja treści wulgarnych / erotycznych
« dnia: 20 Lutego 2019, 23:23:29 »
Potrzebujemy zewidencjonować wszystkie treści wulgarne i erotczne w Symulatorze - tekstury (plakaty, billboardy, naklejki w taborze), dźwięki (wulgaryzmy na radiu) i tym podobne. Zadania podjął się @matek123 (Dzięki!) jednakże sam jeden nie wyłapie wszystkich tego typu elementów w całym Symulatorze.

Uprzejmie proszę użytkowników o wypisanie w tym wątku (najlepiej wraz ze ścieżką do pliku gdzie znajduje się dany element) wszystkich tego typu treści, które znajdują się w Symulatorze.

27
Screeny / Screeny do galerii na stronie głównej
« dnia: 26 Lipca 2017, 23:26:03 »
Do galerii (http://eu07.pl/galeria/) potrzebuję następujące screeny:
1) przedstawiający działanie nowych reflektorów, screen zrobiony z perspektywy kabiny maszynisty oraz z zewnątrz
2) przedstawiający działanie sterowania myszą urządzeń w kabinie
3) przedstawiające działanie zoom'a

Sam bym to zrobił, ale obecnie mój sprzęt się do tego nie nadaje. Osoby chętne włożyć wkład w treść tej podstrony zapraszam na PW z linkami do paczek ze screenami (najlepiej po kilka z każdego w/w punktów), chciałbym screeny o jak najwyższej jakości (BMP, PNG itd.) oraz zrobione o podwyższonych ustawieniach jakościowych w Rainstedzie.

Sprawa zakończona. Dzięki :)



EDIT:
Tym razem potrzebuję screen który przedstawi cienie rzucane przez pojazdy i inne modele otoczenia. Zapraszam do wysyłania screenów na PW. Obowiązują powyższe zasady, screen wrzućcie na www.eu07.pl/upload :)

07.10.2018 r. - tym razem potrzebuję screen przedstawiajacy opady deszczu / śniegu, który dostępny jest od ostatnich aktualizacji EXE.

23.01.2019 r. - poproszę o dwa screeny:
1) https://eu07.pl/data/uploads/gallery/2019/en57_komunikaty.png -> identyczny ALE z kabiną EN57AKŁ z najnowszego wydania M19.01
2) screen przedstawiający zewnętrzny widok EN57AKŁ, lato, pełne słońce, najlepiej na scenerii Bałtyk.

Propozycje poproszę na PW :)

28
Szanowni Użytkownicy!

W ramach corocznej aukcji WOŚP Wydział Promocji wystawił na charytatywnej licytacji KALENDARZ TRÓJDZIELNY 2019 prezentujący zdjęcie pulpitu symulatora lokomotywy ET41 Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek". Kalendarz oraz aukcję przygotował @miko22.


Gorąco zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji :)
~Wydział Promocji


Edit.: 14.01.2019 - aukcja zakończona kwotą 102,50 PLN. Gratulujemy zwycięzcy!

29
Pomoc doraźna / MaSzyna 18.12 - problemy
« dnia: 05 Grudnia 2018, 23:42:51 »
Wątek założony w celu zgłaszania nieprawidłowości zaobserwowanych w MaSzynie w wydaniu 18.12. -> https://eu07.pl/pobierz/

Proszę pamiętać o:
  • dokładnym opisie problemu (jaką lokomotywę uruchamiasz, na jakiej scenerii, co się dzieje);
  • w przypadku crashy i błędów graficznych, informacji o konfiguracji sprzętowej (procesor, pamięć karta graficzna i wersja sterowników do niej – szczególnie ta informacja jest cenna);
  • pliku log.txt, umieszczonym jako załącznik do wiadomości; znajduje się on w katalogu głównym symulatora; UWAGA! Należy sprawdzić, czy w starterze Rainsted zaznaczona jest opcja Zapisywanie przebiegu symulacji w "log.txt"; znajdziesz ją w zakładce "Ustawienia"; log musi być z uruchomienia, w którym wystąpił błąd (nie generuj pliku log na innej, działającej scenerii, i w przypadku korzystania z innego taboru, tylko po to, żeby był); Jeśli błąd dotyczy nie podania jakiegoś sygnału lub utknięcia AI na szlaku, należy ustawić kamerę w/obok takiego pojazdu i wcisnąć F12 po czym rozwinąć zakładkę AI scan table.
  • w przypadku crashy pliku .dmp; jeżeli się nie wygenerował poinformować o tym
  • w przypadku podmiany składów, pliku $sceneria.scn, umieszczonym jako załącznik do wiadomości; znajduje się on w folderze scenery;
  • ewentualnie screenie obrazującym problem (przypominamy o Regulaminowym umieszczaniu screenów); Na screenie powinny być wyświetlone informacje diagnostyczne, czyli stan błędnie zachowującego się pojazdu, lub współrzędne miejsca z błędnie umieszczonymi obiektami.
Wiadomości raportujące błędy, a będące nieprzydatne do ich lokalizacji/usunięcia, będą przenoszone na bocznicę.

Prosimy nie zgłaszać w wątku problemów wynikających z nieprawidłowej instalacji paczki, bądź własnych w niej modyfikacji!

Przed napisaniem wiadomości prosimy przeczytać plik informacyjny readme.html i poszukać w nim rozwiązania swojego problemu.


Ewidentne braki w funkcjonowaniu pojazdów, oskryptowaniu scenerii, o których jesteś przekonany, że nie leżą po twojej stronie klawiatury, proszę zgłaszać bezpośrednio w BUGTRACKERZE PACZKI CAŁOŚCIOWEJ. Tu mają dużą szansę zaginąć.



Osoby które pobrały patch przed godziną 20:50 06.12.2018 proszone są o pobranie poprawki. http://stuff.eu07.pl/1812HF.zip

30
Bieżące Symulatorowe / Zadanie 1
« dnia: 22 Października 2018, 17:02:52 »
Zadanie 1:
- zamień położenie wagonów (kuszeta w miejsce bohuna i odwrotnie)
- wagon nie może wjechać na most, lokomotywa musi skończyć pracę na tym samym torze
- rozjazd zmieniamy t / shift+t

Plik należy wypakować w głównym katalogu Symulatora.

Strony: [1] 2 3 ... 8