1
Bieżące kolejowe / Ruch lewostronny
« dnia: 08 Kwietnia 2012, 22:46:19 »
W toku wątku o zmianach w stosowaniu Pc2 pojawiła się kwestia ruchu lewostronnego, która zaciekawiła mnie dosyć mocno. W Ir-1 czytam:
1. Z paragrafu 22:
Pytanie 1:
Wydaje mi się, że zgodnie z zacytowanymi fragmentami Ir-1 na niektórych liniach dyżurni ruchu, jeśliby tylko chcieli, to mogliby prowadzić ruch lewostronny. Nie znalazłem w Ir-1 niczego, co by ich ograniczało w przypadku sprawnych urządzeń. Czy znawcy mogą wskazać coś takiego?
Pytanie 2:
W kwestii urządzeń blokady liniowej niesprawnych, to wydaje mi się, że interpretacja może być dwojaka. W przypadku użycia SZ przy sprawnej blokadzie, wydaje mi się, że ruch lewostronny jest dopuszczalny jednoznacznie. Czy w Ir-1 jest jasno napisane, że na takiej linii w przypadku uszkodzenia blokady liniowej lub obejścia zabezpieczeń z innego powodu (SZ) obowiązuje ruch prawostronny?
1. Z paragrafu 22:
Cytuj
1. Na szlaku dwutorowym pociągi powinny kursować po torze prawym, patrząc w kierunku jazdy pociągu (kierunek zasadniczy). Odstępstwa od tej zasady dopuszczalne są:2. Z paragrafu 55:
1) [...]
2) na szlakach dwutorowych, jeżeli urządzenia srk przystosowane są do ruchu zmiennokierunkowego,
3) [...]
Cytuj
1. Po torach szlaku dwutorowego, wyposażonych w blokadę liniową przystosowaną do prowadzenia ruchu dwukierunkowego po każdym torze przy czynnych obu torach, jak również po torach szlaku dwutorowego, na których blokada liniowa nie jest dostosowana do ruchu dwukierunkowego − ruch pociągów może być prowadzony:
1) [...]
2) dwukierunkowo po każdym torze.
2. W przypadkach wymienionych w ust. 1 obowiązują postanowienia:
1) gdy blokada samoczynna i półsamoczynna jest przystosowana do ruchu dwukierunkowego po każdym torze przy czynnych obu torach szlakowych, kierunek ruchu po danym torze może być zmieniony tylko wtedy, gdy ten tor szlakowy jest wolny i otrzymano pozwolenie na włączenie żądanego kierunku. Żądanie dania tego pozwolenia odbywa się telefonicznie lub za pomocą specjalnego urządzenia. Czas otrzymania pozwolenia na wyprawienie pociągu przeciwnego kierunku należy wpisać w rubryce 4 dziennika ruchu posterunku zapowiadawczego bez konieczności zapisu telefonogramu wprowadzającego i odwołującego taki ruch,
2) [...]
Pytanie 1:
Wydaje mi się, że zgodnie z zacytowanymi fragmentami Ir-1 na niektórych liniach dyżurni ruchu, jeśliby tylko chcieli, to mogliby prowadzić ruch lewostronny. Nie znalazłem w Ir-1 niczego, co by ich ograniczało w przypadku sprawnych urządzeń. Czy znawcy mogą wskazać coś takiego?
Pytanie 2:
W kwestii urządzeń blokady liniowej niesprawnych, to wydaje mi się, że interpretacja może być dwojaka. W przypadku użycia SZ przy sprawnej blokadzie, wydaje mi się, że ruch lewostronny jest dopuszczalny jednoznacznie. Czy w Ir-1 jest jasno napisane, że na takiej linii w przypadku uszkodzenia blokady liniowej lub obejścia zabezpieczeń z innego powodu (SZ) obowiązuje ruch prawostronny?