Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - Maupex

Strony: [1]
1
Bieżące kolejowe / Problemy techniczne (?) 48WEc KD
« dnia: 14 Sierpnia 2023, 02:09:22 »
Zauważyłem dość dziwne zjawiska występujące przy tym taborze. Dwa razy, stojąc na zewnątrz pojazdu zatrzymanego na przystanku osobowym, dało się wyczuć zapach, który gdyby wydobywał się z jakiegoś urządzenia w domu, skłoniłby mnie do jego wyłączenia i zbadania sytuacji. Początkowo myślałem, że to przegrzane wstawki hamulcowe, ale przyglądając się hamowaniu widziałem, że tarczki barwne zrobiły się czerwone dopiero pod koniec hamowania, do zatrzymania, więc to chyba nie to. Swąd przypominał właśnie przegrzane wstawki albo izolację, plastik itp. Obsługa i pasażerowie byli zadowoleni, a pociąg odjechał w dalszą drogę. Rozważałem jeszcze, że być może to opory ED są nowe i się "wygrzewają", ale się z nich nie dymiło. Zapomniałem już w sumie o tych zjawiskach, do czasu, kiedy ostatnio widziałem opóźniony pociąg prowadzony 48WEc, i znów był swąd, ale dodatkowo jechał na jednej parze silników - tylne przekształtniki ewidentnie nie "jęczały". Czy słyszeliście coś głębiej o problemach z tymi jednostkami? Bo np. Impulsy takich doznań zapachowych nie generują.

2
Bieżące kolejowe / Katastrofa kolejowa w Grecji
« dnia: 06 Marca 2023, 04:47:37 »
O samej katastrofie nie ma się co rozpisywać, jakby ktoś nie wiedział:

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/38-ofiar-smiertelnych-katastrofy-w-grecji-na-magistrali-dopiero-powstaje-etcs-112246.html

To co zaskakuje i przeraża to sposób prowadzenia ruchu na kolejach Grecji, w tym na tej magistrali. Urządzenia srk często są w ogóle nieczynne, semafory unieważnione, a pociągi jeżdżą w tych warunkach 160 km/h. Uderza kontrast nowoczesnego taboru i prowadzenia ruchu rodem z Korei Północnej (tylko tam zamiast radia dyżurni wywijają czerwonymi i zielonymi chorągiewkami, a pociągi jeżdżą wolno). Może będzie to źle przyjęte, ale o ile współczułem Grecji tego, jak była traktowana przez UE w przeszłości, itp., o tyle ten wypadek pokazuje, że z tym krajem jest coś nie tak - jeździć 160 km/h w systemie gorszym niż berło.

Więcej:

https://www.skyscrapercity.com/threads/katastrofy-i-wypadki-kolejowe.261084/page-689

3
Bieżące kolejowe / Przyszłość radzieckich lokomotyw w Polsce
« dnia: 13 Kwietnia 2022, 01:09:19 »
W związku z zaistniałą sytuacją wojenną nasuwa się pytanie o przyszłość eksploatowanych w Polsce radzieckich lokomotyw. I nie mam na myśli jakiejś nienawiści - konstruktorzy tych lokomotyw dawno nie żyją. Chodzi o dostęp do części. O ile ET42 jest schyłkowa, to mamy całkiem młode zmodernizowane egzemplarze M62/ST44 "kołomna". Jeszcze silniki trakcyjne można kupować w USA (bo były skopiowane stamtąd), z kolei diesle są po prostu ruskie.

4
Bieżące kolejowe / Skandaliczny wyrok na maszynistę
« dnia: 16 Lutego 2021, 19:15:56 »
Jak w temacie - Maszynista skazany za potrącenie kobiety przechodzącej w niedozwolonym miejscu:

https://interwencja.polsatnews.pl/reportaz/2021-02-16/maszynista-skazany-pierwszy-taki-wyrok-w-polsce/

Reg. zakazy 14.
Unikaj rozpoczynania wiadomości od słów jak w temacie.
Benek

5
Tabor kolejowy / Dziwna przetwornica WLAB-a
« dnia: 15 Sierpnia 2018, 00:39:05 »
Przyglądałem się dzisiaj WLAB-owi z Rozewia - zmodernizowany, ale bez drzwi odskokowo-przesuwnych - i pod pudłem ma on jakby małą przetwornicę statyczną. Urządzenie ma żebra jak przetwornica. Co to jest skoro wagon ma normalne zasilanie prądnicowe?

6
Tabor kolejowy / Głośna praca ogrzewania EZT
« dnia: 12 Lutego 2017, 03:05:17 »
Nowoczesne EZT mają bardzo głośne ogrzewanie. W dodatku jest ono niskiej jakości. Jechałem ostatnio 31WE i grzało co prawda dobrze, ale hałas był skandaliczny. Umiem rozróżnić wentylatory falowników (też głośne, ale zło konieczne) od szumu i terkotania czegoś w grzejnikach, jakby miało się rozlecieć. Czy technika i przemysł nie pobłądziły tutaj? Na dobrą sprawę ogrzewanie może być bezgłośne - drut oporowy nie wydaje przecież dźwięków. Może też być ogrzewanie nawiewne dobrze pracujące, jak w wagonach tradycyjnych. Albo takie guano jak w swoją drogą ogólnie udanych EZT. To hałasuje gorzej niż przetwornica z EN57, i w sumie nie wiadomo po co, co to ma dać pasażerowi/obsłudze. Jest jakiś unijny zakaz ogrzewania konwekcyjnego czy co?

7
Tabor kolejowy / P5 i modernizacja EP07
« dnia: 12 Lutego 2017, 02:09:26 »
Jak wiadomo, Intercity zrobiło niektórym EP07 (505, 513...) naprawy główne z lekką modernizacją - czego skutkiem jest dziwny wygląd czoła. Jakie prace przpeprowadzono w technice lokomotyw? Szukałem, ale jest tylko zał. 4 do SIWZ - prace w ramach opcji, dodatkowe, a zał. 2 nie widzę. Czy zastosowano łożyska toczne wału drążonego - bo w komentarzu pod jakimś artykułem ktoś tak twierdził?

8
Tabor kolejowy / Oświetlenie zewnętrzne pojazdów kolejowych
« dnia: 10 Października 2016, 03:04:59 »
Mam kilka pytań do praktyków odnośnie oświetlenia zewnętrznego pojazdów kolejowych.

1. Załączanie różnych sygnałów w standardowym EN57 - czy możliwe jest sterowanie z kabiny a oświetleniem czoła b i na odwrót? Jeśli nie to jest to trochę uciążliwe, pół biedy, jak podstawiamy się "tylną" dla pociągu kabiną, to wychodząc gasimy sygnał manewrowy i zapalamy sygnał końca, jeśli "przednią", to trzeba udać się przez całą jednostkę do tylnej, zapalić końcówki i wrócić do przedniej. Jak to wygląda w SPOT i AXX?
 
2. Reflektory halogenowe. Czy reflektory halogenowe montowane w siódemkach i innych w miejscu tradycyjnych mają przyciemnienie sterowane przetwornicą czy opornikiem? Czy przetwornica jest 1 czy dla każdego reflektora osobna? Jakie tam są żarówki w ogóle?

3. Oświetlenie LED. Zauważyłem, że niektóre pojazdy mają białe oświetlenie zarówno LED jak i żarowe (np. EU44, 163 jakie widywałem u nas, SA139 - tam to w ogóle dziwne to oświetlenie jest, Flirty ŁKA) - kiedy używamy oświetlenia diodowego, a kiedy żarowego, i czy są na to jakieś przepisy?

9
Tabor kolejowy / Wentylacja szafy WN EN57
« dnia: 22 Kwietnia 2016, 22:17:58 »
Nurtuje mnie kwestia wentylacji szafy WN EN57. EZT ten posiada specjalny wentylator, którego celem, wg opisów jest zapobieżenie dostawaniu się zanieczyszczeń do szafy, co ma swój sens - powietrze uchodzi non stop szparami z szafy, i pyłki itd. nie mają szansy się tam dostać. Tylko, że EN57 z przetwornicami statycznymi nie mają tego wentylatora (w każdym razie nie słychać go ani nie widać). Czy zatem mają lepiej uszczelnioną szafę, czy też ten pomysł z wentylacją jest funta kłaków warty?

I, nawiasem, by nie zakładać kolejnego tematu, jaka jest funkcja żaluzji przy szafie WN EU07 4E? To tylko "tak o" jest, czy był jakiś głębszy zamysł tego? Jak przepływa tam powietrze?

10
Tabor kolejowy / Budowa przetwornicy oświetleniowej EN57
« dnia: 09 Lutego 2016, 00:11:49 »
Interesuje mnie budowa przetwornicy oświetleniowej EN57. Tzn. wiem ogólnie jak działa i jak jest zbudowana, ale książka WKŁ nie podaje jak działa prądnica, tzn. tam są pierścienie ślizgowe zasilające uzwojenie wzbudzenia w wirniku czy jak to jest zrobione? Bo chyba nie tak jak w prądnicy wagonowej prądu zmiennego GTUB, że w wirniku jest specjalne uzwojenie z diodami i ono daje wzbudzenie, to chyba nie te czasy jeszcze wtedy.

11
Tabor kolejowy / EN57 modernizacja Idzikowice
« dnia: 24 Lutego 2015, 01:36:15 »
Jak wiadomo w zakładzie PR w Idzikowicach zmodernizowano kilka EN57 do prędkości 120 km/h, z silnikami prądu stałego i rozruchem oporowym (nr  206, 612, 636, 650, 810,
812, 934, 1056, 1943). W ogóle jakaś cicha ta modernizacja, niewiele o niej wiadomo. Jakie to-to ma silniki? I co z hamowaniem? Podobno w asynchronicznych jak nie działa ED to Vmax=110 km/h, a te z tematu ED nie mają przecież.

12
Bocznica / Dziwne zachowanie karty micro SD
« dnia: 17 Stycznia 2015, 01:36:37 »
Używam karty microSD 2GB (Verbatim). Ma już trochę lat i była intensywnie wykorzystywana. Miałem dziwną sytuację: gdy w głównym katalogu było mnóstwo plików (nie policzyłem ich), nie dało się nic w nim zapisać, natomiast w innych katalogach na karcie (podfolderach głównego) - dało. System pokazywał ponad 600 MB wolnego. Kiedy pliki z głównego przeniosłem do podfoldera, działa normalnie. Pytanie: czy karta już dogorywa (zużyte komórki flash), czy też system plików limituje jakoś katalog główny? Dziękuję wszystkim.

13
Tabor kolejowy / Łożyska ślizgowe we współczesnym taborze
« dnia: 09 Czerwca 2014, 04:26:26 »
We współczesnym (no - dość starym, ale jednak nie historycznym - EN57, EU07, itd.) spotykamy łożyska ślizgowe w napędzie. O ile w EU07 i ET22 ułożyskowanie ślizgowe wału drążonego to bardziej przejaw starości konstrukcji i trudności z kupnem łożysk tocznych za granicą (EP08 i eksportowe ET22 do Maroka mają/miały toczne), o tyle powszechnie stosuje się łożyska ślizgowe w zawieszeniu silników trakcyjnych za nos na osi. Czy one się do tego po prostu najlepiej nadają, czy też konstrukcja jest stara i tak sobie są, bo taka była technika wtedy? Czy towarowy Traxx na 140 km/h - silniki zawieszone za nos - również ma tam łożyska ślizgowe?

Drobna poprawka.
Benek

14
Tabor kolejowy / Olej w kolektorach ST44
« dnia: 29 Kwietnia 2014, 02:13:42 »
Czytałem, że w dwusuwowych ST44 trzeba zlewać olej gromadzący się w kolektorach. Czy on się jeszcze nadaje do użytku w silniku czy jest już tylko odpadem?

15
Tabor kolejowy / EN71 "Gomułka" aparatura
« dnia: 22 Lutego 2014, 23:03:01 »
Jak wiadomo, na bazie naszych EN57 stworzono elektryczne zespoły trakcyjne eksportowane do Słowenii - trzy, ale i czterowagonowe.

http://www.railfaneurope.net/pix/si/electric/emu/311-315/221-228/315-223.jpg

I moje pytanie - co one mogą mieć w tych skrzyniach na dachu? Wiadomo, że ze zmian, to miały przekonstruowane silniki i wymuszoną wentylację tychże, ale przyrządy na dachu? Może opory, ale czy tam by je wywalali?

Przesunąłem.
Quark-t

16
Tabor kolejowy / Zachowanie EW58
« dnia: 18 Czerwca 2013, 17:01:59 »
Dawno nie jeździłem w MaSzynie, ale naszło mnie i o dziwo na lapku poszła i śmiga całkiem całkiem. Ale do rzeczy. Słyszałem, że w EW58 nie ma przełączania silników z układu szeregowego na szeregowo-równoległy, i rozruch jest cały czas oporowy, a potem bocznikowanie. Tymczasem w symulatorze (mam najnowszą wersję) mamy tak: pozycję przetokową (wszystkie opory), następnie pozycję przy której jest rozruch i lekko powyżej 30 km/h nam się wyłączają opory, i można jechać bezoporowo, i po niej kolejną pozycję rozruchu samoczynnego, przy której dochodzimy już do dużych prędkości i bocznikowania. Z czego to wynika? Tak jest w realu? Jak przy braku przełączania silników mogą być 2 pozycje bezoporowe?

Ja sobie zdaję sprawę, że to może być wynikiem ograniczeń symulatora, i OK, tylko interesuje mnie, czy realnie jest tak jak u nas, czy inaczej. A do Gdańska, żeby Ewką się przejechać, daleko ;)

17
Bieżące kolejowe / Wag. bezpośredni Moskwa - Phenian
« dnia: 18 Marca 2011, 15:56:40 »
Przypadkiem trafiłem na interesujący opis wyprawy kolejowej z Wiednia do Phenianu (KRL-D). Ostatnia część podróży wagonem bezpośrednim (sypialnym, koreańskich kolei ZTC) Moskwa-Phenian. Ciekawe opisy (niestety tylko angielski), piękne zdjęcia kolei na Ukrainie, w Rosji i w KRL-D. Te ostatnie tym ciekawsze, że trasa którą oni jechali nie jest oficjalnie dostępna dla turystów i nie tak pokazowo odpicowana jak ta z Chin. Więc widać ichnie wioski i stacje, a także tabor kolejowy.

http://vienna-pyongyang.blogspot.com

Pozdrawiam

18
Tabor kolejowy / Obwody oświetleniowe
« dnia: 28 Kwietnia 2008, 12:34:17 »
Mam parę pytań dot. oświetlenia:
Ile wynosi napięcie żarówek w reflektorach głównych; a także w czerwonych?
W jaki sposób realizowane jest przyciemnianie reflektorów (oporniki?)
Po co w oświetleniu wewn. En57 są takie żarówki co migają przy uruchamianiu lamp?
kiedyś myślałem że to są zapłonniki, ale widać że żarówy

Przyda się odpowiedź lub namiar na jakąś dokumentację. Obwód WN jest opisany w necie dość dokładnie ale takich pierdółek to nie znalazłem a są dość ciekawe.

19
Tabor / Problem z SN61
« dnia: 22 Maja 2007, 10:56:52 »
Mam problem z obsługą SN61, tzn. na trasie Macierzewo - Wiliś - Jarkawki gdy się jedzie do przodu to wszystko jest OK, ale gdy na stacji końcowej trzeba zmienić kabinę i jechać z powrotem, to można zapalić silnik, załączyć pozycję rozruchową nastawnika (półsprzęgło) a następnej się nie da - silnik gaśnie. Dodam, że po uruchomieniu AI (shift + Q) komputer prowadzi normalnie.

Strony: [1]