1
Bieżące kolejowe / Stawność blokad
« dnia: 11 Marca 2022, 15:45:54 »
Witam.
Szukam dokumentu, w którym jest określone, jakie sygnały wyświetlają się na wieloodstępowej blokadzie samoczynnej TRZYSTAWNEJ i CZTEROSTAWNEJ. Gdzie, konkretnie w którym miejscu jest napisane, że taka blokada ma takie i takie sygnały, a inna ma takie i takie. O co chodzi?
PKP PLK wprowadziła niedawno nowe oznaczenia blokad w wewnętrznych rozkładach jazdy:
Mamy więc sytuację, gdzie na gruncie semafor nadaje sygnał S3 migające zielone, którego teoretycznie na trzystawnej blokadzie nie ma, więc jest to sygnał wątpliwy i zgodnie z instrukcjami maszynista powinien zachować się tak, jakby semafor wskazywał sygnał stój. Natomiast PLK uważa, że zachowanie takie jest nieprawidłowe, bo urządzenia SRK działają prawidłowo a nigdzie nie ma napisane, że na blokadzie trzystawnej nie może być sygnału S3 (teoretycznie może być tylko w przypadku, gdy semafor wjazdowy nada sygnał prędkościowy do 100 km/h, wtedy ostatni semafor blokady trzystawnej z wskaźnikiem W18 może nadać sygnał S3).
W związku z powyższym, może ktoś tutaj na forum jest lepiej doinformowany, proszę o podpowiedź, gdzie poszukać dokumentu, w którym jest napisane, jaki sygnały jaka blokada posiada, i jak zachować się w wyżej wymienionym przypadku.
Szukam dokumentu, w którym jest określone, jakie sygnały wyświetlają się na wieloodstępowej blokadzie samoczynnej TRZYSTAWNEJ i CZTEROSTAWNEJ. Gdzie, konkretnie w którym miejscu jest napisane, że taka blokada ma takie i takie sygnały, a inna ma takie i takie. O co chodzi?
PKP PLK wprowadziła niedawno nowe oznaczenia blokad w wewnętrznych rozkładach jazdy:
Cytuj
S = trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa na szlaku jednotorowym lub jednokierunkowa na szlaku dwutorowym dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczymNiestety, jak to w PLK, zdarzył się błąd przy konstrukcji rozkładów jazdy, i mamy sytuacje taką, iż w niektórych miejscach, jak np. Puszczykówko, gdzie na gruncie urządzenia sterowania ruchem kolejowym przystosowane są do prowadzenia ruchu na zasadach blokady czterostawnej, miejsca te mają w wewnętrznym rozkładzie jazdy błędne oznaczenie SS.
SS =trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa naszlaku dwu lub więcej torowym, przystosowana dla jazdy pociągupo torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego
SP =trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdypociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego, naszlaku dwu lub więcej torowym
PS = jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa dla jazdypociągu w kierunku zasadniczym i trzystawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym
4S = czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa na szlaku jednotorowym lub jednokierunkowa na szlaku dwutorowym dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym
4SS = czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa na szlaku dwu lub więcej torowym, przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego
4SP = czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym
P4S = jednoodstępowa (półsamoczynna) blokada liniowa dla jazdy pociągu w kierunku zasadniczym i czterostawna wieloodstępowa (samoczynna) blokada liniowa przystosowana dla jazdy pociągu po torze w kierunku u przeciwnym do zasadniczego, na szlaku dwu lub więcej torowym
Mamy więc sytuację, gdzie na gruncie semafor nadaje sygnał S3 migające zielone, którego teoretycznie na trzystawnej blokadzie nie ma, więc jest to sygnał wątpliwy i zgodnie z instrukcjami maszynista powinien zachować się tak, jakby semafor wskazywał sygnał stój. Natomiast PLK uważa, że zachowanie takie jest nieprawidłowe, bo urządzenia SRK działają prawidłowo a nigdzie nie ma napisane, że na blokadzie trzystawnej nie może być sygnału S3 (teoretycznie może być tylko w przypadku, gdy semafor wjazdowy nada sygnał prędkościowy do 100 km/h, wtedy ostatni semafor blokady trzystawnej z wskaźnikiem W18 może nadać sygnał S3).
W związku z powyższym, może ktoś tutaj na forum jest lepiej doinformowany, proszę o podpowiedź, gdzie poszukać dokumentu, w którym jest napisane, jaki sygnały jaka blokada posiada, i jak zachować się w wyżej wymienionym przypadku.