1
Bieżące kolejowe / Plany taborowe PKP Intercity
« dnia: 25 Lipca 2012, 14:50:16 »
Wszyscy zapewne wiemy o 20 składach zespołowych Pendolino w wersji bez wychylnego pudła, ale warto także omówić inne planowane zamówienia.
- 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, przetarg ma zostać ogłoszony jesienią. Nie wiadomo jeszcze, jakiego typu będą to ezety. Mam nadzieję, że będą to składy sześciowagonowe lub siedmiowagonowe, a nie Edytki, które do przewozów dalekobieżnych się nie nadają. Przewidywane trasy ezetów: Bydgoszcz-Warszawa-Lublin, Warszawa-Radom-Kraków, Warszawa-Działdowo-Olsztyn. Przewidywany rok dostarczenia to 2013-2014. Generalnie trasy dobrze dobrane, część odcinków już w 2014 będzie dostosowana do 160 (Warszawa-Kutno, Warszawa-Działdowo, Warszawa-Radom), odcinek z Radomia do Krakowa jest stopniowo rewitalizowany do 120, po roku 2014 ma być zmodernizowana trasa z Warszawy do Lublina.
- 30 wagonów piętrowych do obsługi trasy Warszawa-Łódź. Uzupełniane będą przez Edytki. Wszystkie bezprzedziałowe, część z pierwszą klasą, miejscami na rowery i miejscami dla niepełnosprawnych. Moim zdaniem w unijnej perspektywie 2014-2020 warto się zastanowić nad zakupem napędnych wagonów piętrowych sterowniczych. Przetarg ogłoszony, ale składanie ofert się jeszcze nie rozpoczęło, nie ma unijnego dofinansowania
- 68 wagonów zmodernizowanych do obsługi relacji Przemyśl-Rzeszów-Kraków-Katowice-Opole-Wrocław-Poznań-Szczecin, zakontraktowane. Duży zakres modernizacji, wykonają Pesa, Newag, ZNTK MM oraz FPS Poznań
- 150 wagonów zmodernizowanych, dopiero dziś prezes Malinowski się wypowiedział. Wiadomo, że zakres podobny, jak w 68 wagonach
- 218 wagonów zmodernizowanych na trasę Przemyśl-Szczecin, o czym również Malinowski mówił w jednym z wywiadów
- 25 wagonów klasycznych do obsługi trasy Wrocław-Poznań-Gdańsk, wpłynęła jedynie oferta FPS, wkrótce podpisanie umowy
- 20 zmodernizowanych SM42 (jeszcze niewiadomo, jaki zakres) oraz 10 nowych lokomotyw spalinowych, planowany przetargm również niedawno mówił o tym pan prezes. Mają jeździć do Helu, Gorzowa i w Bieszczady po wyremontowaniu tras przez PLK
Moim zdaniem jak na tą spółkę plany są bardzo ambitne i rzeczywiście mogą poprawić wizerunek
kolei i zwiększyć komfort. Z zakupem 20 ezetów i 20 Pendolino wiąże się duża liczba wolnych EP09. Co sądzicie o tych planach? Macie jakieś propozycje, czy zastrzeżenia? Co waszym zdaniem spółka powinna zrobić w latach 2014-2020 w zakresie inwestcji taborowych? Może być ich dużo, gdyż unijne środki przeznaczone na kolej mają być większe. Malinowski, jak dotąd, mówił, że w latach 2014-2020 zamierzają kupić kolejne ezety oraz zmodernizować 400 wagonów.
- 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, przetarg ma zostać ogłoszony jesienią. Nie wiadomo jeszcze, jakiego typu będą to ezety. Mam nadzieję, że będą to składy sześciowagonowe lub siedmiowagonowe, a nie Edytki, które do przewozów dalekobieżnych się nie nadają. Przewidywane trasy ezetów: Bydgoszcz-Warszawa-Lublin, Warszawa-Radom-Kraków, Warszawa-Działdowo-Olsztyn. Przewidywany rok dostarczenia to 2013-2014. Generalnie trasy dobrze dobrane, część odcinków już w 2014 będzie dostosowana do 160 (Warszawa-Kutno, Warszawa-Działdowo, Warszawa-Radom), odcinek z Radomia do Krakowa jest stopniowo rewitalizowany do 120, po roku 2014 ma być zmodernizowana trasa z Warszawy do Lublina.
- 30 wagonów piętrowych do obsługi trasy Warszawa-Łódź. Uzupełniane będą przez Edytki. Wszystkie bezprzedziałowe, część z pierwszą klasą, miejscami na rowery i miejscami dla niepełnosprawnych. Moim zdaniem w unijnej perspektywie 2014-2020 warto się zastanowić nad zakupem napędnych wagonów piętrowych sterowniczych. Przetarg ogłoszony, ale składanie ofert się jeszcze nie rozpoczęło, nie ma unijnego dofinansowania
- 68 wagonów zmodernizowanych do obsługi relacji Przemyśl-Rzeszów-Kraków-Katowice-Opole-Wrocław-Poznań-Szczecin, zakontraktowane. Duży zakres modernizacji, wykonają Pesa, Newag, ZNTK MM oraz FPS Poznań
- 150 wagonów zmodernizowanych, dopiero dziś prezes Malinowski się wypowiedział. Wiadomo, że zakres podobny, jak w 68 wagonach
- 218 wagonów zmodernizowanych na trasę Przemyśl-Szczecin, o czym również Malinowski mówił w jednym z wywiadów
- 25 wagonów klasycznych do obsługi trasy Wrocław-Poznań-Gdańsk, wpłynęła jedynie oferta FPS, wkrótce podpisanie umowy
- 20 zmodernizowanych SM42 (jeszcze niewiadomo, jaki zakres) oraz 10 nowych lokomotyw spalinowych, planowany przetargm również niedawno mówił o tym pan prezes. Mają jeździć do Helu, Gorzowa i w Bieszczady po wyremontowaniu tras przez PLK
Moim zdaniem jak na tą spółkę plany są bardzo ambitne i rzeczywiście mogą poprawić wizerunek
kolei i zwiększyć komfort. Z zakupem 20 ezetów i 20 Pendolino wiąże się duża liczba wolnych EP09. Co sądzicie o tych planach? Macie jakieś propozycje, czy zastrzeżenia? Co waszym zdaniem spółka powinna zrobić w latach 2014-2020 w zakresie inwestcji taborowych? Może być ich dużo, gdyż unijne środki przeznaczone na kolej mają być większe. Malinowski, jak dotąd, mówił, że w latach 2014-2020 zamierzają kupić kolejne ezety oraz zmodernizować 400 wagonów.