Wróciłem, witajcie!
Jak zapewne dobrze pamiętacie, tegoroczny kwiecień był miesiącem pewnych rewolucji i zmian w kierunkach rozwoju MaSZyny.
W końcu się udało 'wymusić' udostępnienie źródeł symulatora w celu upublicznienia ich w GitHubowym systemie kontroli wersji.
Wraz z tym wydarzeniem ruszył projekt mający na celu translacje źródeł na środowisko microsoftowe Visual Studio (2013).
Celem translacji jest przede wszystkim wyzbycie się zależności od archaicznego borlandowskiego środowiska (Borland C++ Builder 5.02),
które od 15 lat nie jest wspierane przez producentów bibliotek graficznych, co powoduje problem z dostępem do nowych technologii
w tej dziedzinie. W tym czasie również ewaluował sam jerzyk C++ w którym pisana jest MaSZyna z użyciem wersji C99.
Teraz to wszystko będzie dostosowywane do C11. Wracając do głównego tematu wątku...
Pod koniec kwietnia przyczyniłem się do powstania dymu, którego efektem było uwolnienie się źródeł z okrutnych rąk 'corpo'.
Źródła pojawiły się na repo @Shaxa, @gfirlejczyka oraz moim. Kontrole nad główną gałęzią zaczął sprawować kolega @gfirlejczyk a ja sobie uciekłem w cieple kraje zostawiając Was z tym bez głównego programisty @Ry. Pewnie se pomyśleliście - 'no, zrobił dym, naobiecywał i tyle po nim'. Nie nie, absolutnie nic z tych rzeczy, albowiem powróciłem i czas rozpocząć kolejna rewolucje i kolejny dym oraz ogień - tym razem mam nadzieje już nad dachami lokomotyw i gdzieś tam w lasach obok maSZynowych szlaków. Jak zapewne większość z Was wie, że od czerwca powstaje konkurencyjny projekt ze stajni Pukeko Technologies oparty na engine Unity3. Mam nadzieje ze nie stanie się on gwoździem do trumny dla maszynowego forum jak i samego symulatora. Będę robił wszystko co w mojej mocy, aby choć trochę odświeżyć silnik, wprowadzić nowe funkcjonalności które już jakiś czas temu pojawiały się w nieoficjalnych wydaniach. Prawdopodobnie jednoczenie także będę działał na scenie TD2, zasilając ten projekt głownie swoimi modelami HD.
Wszelkie informacje odnośnie trwających prac jak również tych planowanych, będą pojawiać się tutaj oraz na moim forum (forum.eu07.es).
Publikacje exe również będą się odbywały tutaj w celu dogłębnego sprawdzenia pod kątem poprawnego funkcjonowania ficzerów
i wychwytywania bugów. Przetestowane paczki nadające się do PC będą trafiać na repo @gfirlejczyka
https://github.com/eu07/maszyna/releases, testowe zaś będę wrzucał na eu07.es. To chyba tyle na teraz. Być może jeszcze dziś, coś symboliczne pod choinkę trafi do testów. Tymczasem pozostaje mi życzyć wszystkim Wam wesołych, zdrowych i radosnych świąt, coby już po nich zdrowo, radośnie i wesoło powrócić do maSZynowego, zielonego świata ;). Elloł.
Tak jak obiecałem, że jeszcze dziś coś drobnego będzie - tak dotrzymuje słowa.
W kilka chwil dodałem możliwość podawania typu obiektu we wpisie
include. Takie podejście pozwoli na proste rozpoznawanie
przez parsery innych programów na maszynowe potrzeby typu obiektu. Nowy typ
include dostaje klucz o nazwie
incfile.
Przykład:
//$n Bałtyk
[...]
incfile MODULE baltyk/baltyk_trakcja.scm end
incfile MODULE baltyk/lampy_nocne.scm 3 end
incfile MODULE baltyk/eventy.ctr end
incfile MODULE baltyk/baltyk_posers.scm end
incfile MODULE baltyk/drogi_ra.scm end
incfile MODULE baltyk/baltyk_ctl/przejazdy_ctl.scm end
incfile MODULE baltyk/baltyk_pozostale.scm end
incfile MODULE baltyk/baltyk_teren.scm end
incfile MODULE baltyk/baltyk_torowisko.scm end
incfile MODULE baltyk/baltyk_torowisko.scm end
FirstInit
Generalnie na te chwilę można już zacząć się zastanawiać nad nazwami typów, aby dobrze odzwierciedlały przynależność obiektu do kategorii. Fajnie również by było gdyby nazwy kategorii miały jednakowy ciąg znaków, co zwiększy czytelność wpisów.
MODULE BUILDING SEMAPHOR-S SEMAPHOR-L SIGNALS ROADSIGN HUMAN TRACTION SWITCH TREES-A TREES-B TREES-C GRASS-A GRASS-B HMPOST-A HMPOST-BHmm, kiedyś miałem przygotowane nazwy praktycznie wszystkie o jednej długości, teraz nie potrafię nic wymyśleć a dobrze by
było rozgraniczyć obiekty na jak najwięcej kategorii. Czekam na wasze propozycje :).
DZIENNA LISTA ZMIAN:
24.12.15 - dodanie nowego rodzaju wpisu include, który umożliwia podanie typu obiektu inkludowanego w pierwszym parametrze
25.12.15 - rozpoczeto prace nad bardziej sczegolowym logowaniem przebiegu uruchamiania symulatora od samego poczatku do
konca wczytywania scenerii. Na poczatek dodano takie informacje jak sciezka do pliku wykonywalnego, sciezka
katalogu symulatora oraz wersje exe. Ponadto dojdzie data kompilacji oraz data uruchomienia programu.
Nastepnym wdrazanym ficzerem jest sprawdzane istnienia podstawowych katalogow skladowych, a takze mozliwosc
ich zmiany w konfigu. Do zmian struktury katalogowej sluzyc beddzie plik fsys.txt Powstal tez dodatkowy plik konfiguracji gdzie
beda magazynowane ustawienia dla nowych ficzerow (config.txt). Plik bedzie opcjonalny a jego brak wymusi ustawienia defaultowe.
25.12.15 - mozliwosc zmiany nazwy pliku logu polecenie logfilenm w config.txt
25.12.15 - mozliwosc automatycznego otwarcia pliku logu po wyjsciu z symulacji i zamkniecia go przy uruchamianiu (dla deweloperow)
25.12.15 - mozliwosc wlaczeina okienka dialogowego pytajacego o tryb okna
25.12.15 - mozliwosc automatycznego ustawiania rozdzielczosci na taka jaka jest w systemie
25.12.15 - dodano tryb modelviewera - pliki e3d sa skojarzone z symulatorem i otwierane po kliknieciu. Mozna tez uruchomic
podglad modelu poleceniem ze skrotu. polecenie -vm sciezka/nazwapliku.t3d
26.12.15 - pobieranie numeru seryjnego dysku C, numer seryjny ma byc czyms w rodzaju nazwy uzytkownika
26.12.15 - dodalem opcje wysylania pliku logu na serwer FTP
http://eu07.es/serwerdomu/26.12.15 - informacje o systemie w logu
26.12.15 - zmieniony sposob listowania rozszerzen OpenGL w logu
26.12.15 - zrzut ekranu do jednego z wybranych formatow graficznych pod F11. Zapis informacji o scenerii jako EXIF.
27.12.15 - dodano mozliwosc regulacji FoV prawym i lewym myszy trzymajac SHIFT lub CTRL+Z/X
27.12.15 - dodano opcjonalny splash screen
27.12.15 - dodano nowy ekran postepu wczytywania, na ktorym wyswietlona bedzie nazwa scenerii i opcjonalnie opis misji.
Tlo podczas wczytywania bedzie mozna uzaleznic od konketnej misji.
27.12.15 - mozliwosc przerwania wczytywania scenerii poprzez wcisniecie ESC - nastapi zamkniecie programu
28.12.15 - obsluga tekstur w formacie jpg, gif, pcx na potrzeby elementow skladowych ekranu wczytywania
28.12.15 - zrezygnowalem z problematycznego dodawania do rejestru rozszerzen modeli - zastapilem generowaniem plikow .reg
28.12.15 -
29.12.15 - zwiekszono precyzje podnoszenia/opuszczania kamery w kabinie (byl skok 20cm dalem 5cm)
29.12.15 - zwiekszono precyzje przesuwania skladu w debugmode ze 100 na 10 metrow ale wciskajac CTRL przesuwa o 100m
29.12.15 - zablokowano uruchamianie syren podczas pauzy
29.12.15 - zwiekszylem szczegolowosc informacji o wczytywaniu scenerii o aktualnie parsowany node.
29.12.15 - zoom dziala tez w ujemna strone czyli szeroki kat jak w AvP ;-). Dodano tez krotka pauze pomiedzy przejsciem z - na +
29.12.15 - ulepszony modelwiewer - od teraz obsluguje rowniez pliki modeli z poza katalogu maszyny a nawet na dyskach sieciowych
30.12.15 - dodano mozliwosc zmiany grubosci przewodu jezdnego w konfigu. Aby zmiany byly zauwazalne powinien byc wyzszy od 1.50.
31.12.15 - odpalanie podgladu poprzez dwuklik na pliku modelu powinno juz dzialac takze na windowsach powyzej 8
01.01.16 - dodano kilka funkcji, do przeliczania wzglednej pozycji elementu w pojezdzie na pozycje globalna w swiecie. (wspolrzedne drzwi)
02.01.16 - mozliwosc podlaczenia do modelu 3 wozkow z oddzielnego pliku. Definiowanie plikow wozkow i pozycji wzglednyh w .mmd.
02.01.16 - przypisywanie do obiektu typu TModel3d informacji o nim - tris, ile submodeli, z jakiego pliku inc, plik modelu
02.01.16 - wyswietlanie powyzszych informacji po zblizeniu sie do obiektu modelu.
02.01.16 - przypisywanie do obiektu pojazdu informacji o nazwie stacji na ktorej sie znajduje i numerze toru (pobierane z wlasciwosci toru)
02.01.16 - mozliwosc niezaleznego od wpisow w inc i ewentow przestawienia zwrotnicy dowolnego rozjazdu w odleglosci 2m od kamery (ctrl+z)
03.01.16 - wprowadzono ubsluge kompleksowych informacji o stacji na ktorej aktualnie jestesmy (baza w katalogu stations). Informacje
o parametrach stacji beda dostepne do operowania nimi juz na wjezdzie w strefe oslonieta semaforami wjazdowymi, czyli w tym
momencie bedziemy mieli dostepny pokazny zbior informacji o torach, peronach, ile krawedzi peronowych przy torze, numery
torow i wiele innych.
04.01.16 - popraiono zasade dzialania konfirmacji wyjscia z symulatora. Wczeniej podczas wyswietlania zapytania i potwierdzenia lub nie,
mozna bylo wcisnac dowolny inny klawisz niz Y i nastapil powrot do symulacji. Teraz wszystkie klawisze procz Y i N sa blokowane.
04.01.16 - tworzenie listy pojazdow dolaczonych do pojazdu ktorym sterujemy - lista pojazdow z przodu i z tylu + info o dlugosci i masie.
04.01.16 - cos jescze, nie pamietam
05.01.16 - rozpoczeto wprowadzanie nowych paneli informacyjnych, przelaczamy cyframi trzymajac lewy myszy
05.01.16 - dodano dwa panele informacyjne - informacje o stacji i o skladzie pociagu
07.01.16 - dziala juz wsiadanie pasazerow do przypisanej im relacji
08.01.16 - w przypadku odpalenia scenerii z Rainsteda z opcja 'Zapis pliku tymczasowego', jest info podczas wczytywania o tym
09.01.16 - usuwanie bugow zgloszonych przez uzytkownikow
10.01.16 - przywracam powrot na siedzenie pod PPM.
10.01.16 - dodaje efekt noise ktory mozna wlaczyc kombinacja ctrl+shift+n a przezroczystosc ustawiamy w config.txt (noisealpha)
11.01.16 - powinno juz dzialac odpalanie rowniez plikow t3d w model viewerze
11.01.16 - wlaczono renderowanie na VBO, wozkow dolaczanych z osobnych modeli
12.01.16 - usunieto wywolywanie potwierdzenia wyjscia przez lewy alt (alt jak i f10 wysylaly jednakowy kod klawisza)
12.01.16 - wprowadzono wykrywanie przelaczenia ukladu klawiatury - jezeli wykryje inna niz 415 (polska), powroci do 415 (to dziala tylko wciskajac F10)
12.01.16 - rozpoczeto wprowadzanie obslugi indywidualnej charakterystyki dla pojazdow (do modyfikowania parametrow tr., tekstur, modeli skladowych)
13.01.16 - dziala juz wczytywanie indywidualnej charakterystyki trakcyjnej dla konkretnego egzemplarza pojazdu
13.01.16 -
15.01.16 - wykombinowano lepsze swiatla na semaforach, dodano aureole
15.01.16 - kolejny panel z informacjami - tym razem o obslugiwanym pojezdzie.
15.01.16 - wychodzenie z pojazdu z sytuowaniem kamery obok drzwi (CTRL+F4)
15.01.16 - dodano mozliwosc ustawienia FoV na starcie (wpis w config.txt)
15.01.16 - definiowanie poziomu kompresji screenshota jpg (def. 90, max 100), im mniejsza wartosc tym gorsza jakoscc
16.01.16 - informacje dostepne pod F1 i F2 przeniesione na nowy system wyswietlania informacji
18.01.16 - wszystkie panele informacyjne przeniesione na nowy system wypisywania tekstow
18.01.16 - nowy panel z klawiszologia pojazdu (plik txt o nazwie takiej jak typ pojazdu np. 303-ep-tv.txt w katalogu tutorials)
18.01.16 - nowy typ eventu - tym razem do sterowania mgla w czasie symulacji (plynne oddalanie/przyblizanie z ustalona predkoscia)
18.01.16 - dolaczaine do pojazdu dodatkowych obiektow z oddzielnych modeli (np. przedmioty w kabinie)
19.01.16 - definiowanie dodatkowych tekstur wymiennych w pliku charakterystyki indywidualnej pojazdu
20.01.16 -
kolejna proba usuniecia wysypywania sie u 10% uzytkownikow na parsowaniu eu07.ini20.01.16 - rozpoczeto wprowadzanie nowego parsera dla pliku EU07.INI (nie wszystkie polecenia dzialaja)
21.01.16 - jest juz nowy parser EU07.INI
21.01.16 - przygotowania do wprowadzenia wbudowanego startera
23.01.16 - dziala juz pasek postepu wczytywania oparty na ilosci wczytanych nodow (dane trzyma w pliku tekstowym)
23.01.16 - dodano panel do wyswietlania opisu misji (LMB+A)
23.01.16 - dodano mozliwosc zmiany czasu odswiezania panelu wczytywania (co ile klatek), klucz ldrrefresh w config.txt
24.01.16 - mozliwosc zmiany przezroczystosci tla paneli informacyjnych pod scrollem myszy
25.01.16 - wprowadzono trzy dodatkowe typy szyn S49, Ri60N oraz stara kwadratowa dla low poly (zrobic ustalanie we wpisie toru)
26.01.16 - wprowadzono renderowanie podkladow 3d (wpis w torze)
28.01.16 - dodanie lubkow laczacych szyny (automat, opcja w config.txt)
29.01.16 - dodanie mozliwosci wstawienia modelu rozjazdu (wpis w torze)
06.02.16 - generowanie podkladow przeniesiono do fazy wczytywania scenerii
08.02.16 - sprawdzanie obecnosci waznych plikow skladowych podczas startu programu
24.02.16 - usunieto wysypywanie sie na wczytywaniu tekstur z internetu gdy brak polaczenia
24.02.16 - sprawdzanie polaczenia internetowego przed proba wczytania tekstury z internetu
25.02.16 - polecenie rekompilowania pliku e3d poprzez umiesczenie w katalogu modelu pliku txt z prefixem 'recompile-' o tej samej nazwie co plik modelu
28.02.16 - rozpoczeto wprowadzanie warunkow pogodowych, na poczatek snieg
29.02.16 - rozpoczeto prace nad emiterami dymu i ognia
30.02.16 - ;-D
03.03.16 - optymalizacja renderingu sniegu i dymu
04.03.16 - dodanie mozliwosci wstawiania emiterow sniegu, dymu i ognia poprzez wpis do scenerii
08.03.16 - rozpoczecie wdrazania obslugi MWD
13.03.16 - dodano system czasteczek do symulacji fontann
15.03.16 - kolejny zaawansowany system czasteczek pozwalajacy uzyskac wiele efektow
17.03.16 - obsluga wpisow dla powyzszego systemu efektow czasteczkowych
22.03.16 - MWD - testowanie wysylania danych do diwajsa. OK.
23.03.16 - MWD - testowanie odbierania danych z diwajsa. OK.
23.03.16 - dodawanie 2 emiterow dymu i pary dla pojazdow w pliku .mmd
25.03.16 - dodano interpreter sktyptow pytonowych oraz rendering oraz rendering wyswietlacza dla lokomotywy E186
27.03.16 - MWD - mozliwosc mapowania i/o do konkretnych zdarzen
03.04.16 - ulepszono panel z trescia obslugi pojazdu o mozliwosc przewijania zawartosci (scrool) i zmiana przezroczystosci tla (ctrl+scrool)
08.04.16 - dodano panel z bledami i ostrzezeniami zawartymi w pliku errors.txt (LMB+8)
15.04.16 - uruchomiono dodawanie modeli skladowych pojazdu z oddzielnych plikow (wstawianie przedmiotow w kabinie, lub zewnetrzne elementy pudla)
TODO: - zrobic dwuwarstwowe niebo - warstwa nizsza to chmury zas druga wyzsza to nocne niebo z gwiazdami (wpisy w scn sky1 dla chmur i sky2 dla gwiazd)
- dodac renderowanie slonca gdy movelight > 1
- zrobic renderowanie ksiezyca (gotowy rendering ale brak ruchu po orbicie)
- rendering wszystkich lusterek, zrobic definiowanie pozycji w pliku
- zastapic stary fikcyjny profil szyny nowym typu S49
- dodac szyne tramwajowa Ri60N
- przywrocic stary kwadratowy model szyny
- mozliwosc wyboru modelu szyny w config.txt rail_model: S49, SQR, RI60N
- dodac rendering efektu iskrzenia pomiedzy odbierakiem a przewodem jedzdnym
- obsluga klawiszy multimedialnych
- smugi swiatel czola pociagu osobne dla kazdego reflektoru
- animacje w wozkach dolaczanych z oddzielnego modelu
- definiowanie tekstur wymiennych w pliku charakterystyki indywidualnej
- definiowanie przedmiotow w kabinie w pliku charakterystyki indywidualnej
- mozliwosc wyswietlenia sposobu uruchamiania poszczegolnych pojazdow oraz ich klawiszologii (podglad w czasie symulacji)
DOWNLOAD:EU07-241215-1.rarEU07-251215-1.rarEU07-251215-2.rarEU07-261215-1.rarEU07-261215-2.rarEU07-261215-4.rarEU07-271215-1.rarEU07-281215-1.rarEU07-281215-2.rarEU07-291215-1.rarEU07-301215-1.rarEU07-311215-0.rarEU07-010116-1.rar EU07-030116-1.rarEU07-050116-1.rarEU07-070116-1.rar EU07-090116-1.rar <- nic nowego, usuwanie zgloszonych bledow
EU07-100116-1.rarEU07-110116-1.rarEU07-110116-2.rarEU07-110116-3.rarEU07-120116-1.rarEU07-120116-2.rarEU07-150116-1.rarEU07-160116-1.rarEU07-180116-1.rarEU07-200116-1.rar EU07-220116-1.rarEU07-240116-1.rar EU07-020216-1.rar EU07-020216-2.rar EU07-050216-1.rar <- patch na poprzedni apdejt
EU07-090216-1.rarEU07-300216-1.rarEU07-300216-1p2.rarEU07-200316-1.rar