Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Maupex

Strony: [1] 2 3
1
Bieżące kolejowe / Przyszłość radzieckich lokomotyw w Polsce
« dnia: 13 Kwietnia 2022, 01:09:19 »
W związku z zaistniałą sytuacją wojenną nasuwa się pytanie o przyszłość eksploatowanych w Polsce radzieckich lokomotyw. I nie mam na myśli jakiejś nienawiści - konstruktorzy tych lokomotyw dawno nie żyją. Chodzi o dostęp do części. O ile ET42 jest schyłkowa, to mamy całkiem młode zmodernizowane egzemplarze M62/ST44 "kołomna". Jeszcze silniki trakcyjne można kupować w USA (bo były skopiowane stamtąd), z kolei diesle są po prostu ruskie.

2
Bieżące kolejowe / Skandaliczny wyrok na maszynistę
« dnia: 16 Lutego 2021, 19:15:56 »
Jak w temacie - Maszynista skazany za potrącenie kobiety przechodzącej w niedozwolonym miejscu:

https://interwencja.polsatnews.pl/reportaz/2021-02-16/maszynista-skazany-pierwszy-taki-wyrok-w-polsce/

Reg. zakazy 14.
Unikaj rozpoczynania wiadomości od słów jak w temacie.
Benek

3
Bieżące kolejowe / Odp: Rozruch towarowych
« dnia: 25 Stycznia 2021, 05:42:54 »
@TGVkamil, skoro jesteś maszynistą, to całkiem obiektywna i wartościowa opinia, bo realnie widzisz jak szybko spada prędkość przy wybiegu, lub jaką moc musisz zadać by ją utrzymać, i na pewno długość, załadunek, rodzaj ładunku, ściśnięcie zderzaków ma na to wpływ. Ale właśnie to, a nie pęd, który pociągi o jednakowych masach mają przy danej prędkości jednakowy, niezależnie od wszystkiego innego. I tego ostatniego zdania nie mogłem zdzierżyć ;)

4
Bieżące kolejowe / Odp: Rozruch towarowych
« dnia: 24 Stycznia 2021, 03:41:45 »
Przepraszam, że odgrzebuję dość dawny temat, ale w poprzednim poście, bez urazy, jest bzdura. Pęd nie zależy od długości pociągu, bo to masa razy prędkość. Stąd 1000 tonowy pociąg będzie miał ten sam pęd niezależnie, czy tworzy go dużo próżnych wagonów, czy mniej ładownych. Domyślam się, co piszący miał podświadomie na myśli - że w krótkim, ładownym pociągu siłę tarcia wytwarza mniejsza ilość maźnic, więc opóźnienie przy jeździe z wybiegu będzie mniejsze, niż w długim próżnym, gdzie większa liczba maźnic wytworzy większą siłę oporu, i opóźnienie takiego pociągu będzie większe. Tylko jeszcze zapominamy, że obciążenie maźnic też wpływa na siłę oporu, pewnie przy łożyskach tocznych mniej, niż kiedyś przy ślizgowych, ale jednak.

Na koniec zapytam obecnych tu maszynistów o prowadzenie pociągów z cysternami, np. z ropą itp. Czy one są zalane "pod korek", a jeśli nie, to czy przemieszczanie się cieczy jakkolwiek czuć w czasie jazdy i hamowania, jako jakieś zrywki, szarpnięcia?

5
Tabor kolejowy / Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« dnia: 08 Lipca 2019, 23:13:28 »
@SQT widziałem kiedyś, co działo się z żarówkami reflektorów klasycznej EU07. To, że one nadal świeciły dobrze świadczy o ich producencie, regulator ewidentnie wariował.

W ogóle przetwornica EU07 jest specyficzna. ET21 czy skody mają po prostu wentylatory silników trakcyjnych, które przy okazji napędzają prądnice NN. Przetwornica EU07 ma przeplecione uzwojenia silnika i prądnicy i maszyny oddziałują na siebie także tą drogą.
I jeszcze jedno: nie przyjęła się u nas regulacja lato/zima. Np. pradziadek ET21 czyli WŁ22 ma takie coś, czyli możliwość zmniejszenia prędkości wentylatorów zimą (OIDP poprzez połączenie szeregowe silników). Również widziałem w instrukcji Skody ChS7 dla ZSRR różne prędkości wentylatorów i zalecenia jakie włączać w zależności od masy pociągu.

6
Tabor kolejowy / Odp: ET22 wentylatory silników trakcyjnych
« dnia: 03 Lipca 2019, 13:00:43 »
Nie, no jednak ich głównym zadaniem jest chłodzenie silników, a przewietrzanie to tak przy okazji. Był kiedyś chyba w IC psychol któremu było za głośno i wyłączał przetwornice za kabiną w której siedział, smażąc 2 silniki, i jeszcze namawiał kolegów do tego samego. Sprawa była ponoć w sądzie, ale nie wiem jak się skończyła. Warto też zauważyć, że przetwornice te są takie jak w EU07. Oznacza to, że moc ich prądnic w sensie elektrycznym jest słabo wykorzystana w ET22, która ma sprężarki na 3 kV i jedynym obciążeniem NN jest sterowanie i oświetlenie. Uznano jednak, że nie warto projektować osobnej przetwornicy, skoro już opanowano produkcję takiej.

7
Ten wypadek to coś niebywałego. Od zatrzymania samochodu do zderzenia mija ok. 8 sekund (widać to na filmie z monitoringu jakiejś firmy nieopodal przejazdu). A zatem pociąg znajdował się blisko, i egzaminator widząc brak reakcji kobiety powinien zahamować auto swoim pedałem hamulca. I albo zrobił to za późno, tak że wypadło na torze, albo nie widział w ogóle pociągu, i to kobieta tak się zatrzymała, co jest karygodne, ale powinno być poprzedzone hamowaniem egzaminatora. To, że ten samochód znalazł się na torze tuż przed pociągiem to skandal, to co działo się później to już tylko zrozumiała w sumie panika.

Tak nawiasem w tym aucie były mityczne 2 pary oczu i co...

8
Tabor kolejowy / Odp: Dziwna przetwornica WLAB-a
« dnia: 17 Sierpnia 2018, 01:55:24 »
Tak na oko to raczej to drugie - 24V DC/230V AC, może w przedziałach są gniazdka albo w pomieszczeniu obsługi jakieś urządzenia. Opcja odwrotna też miałaby sens, ale urządzenie wygląda inaczej.

9
Tabor kolejowy / Odp: Dziwna przetwornica WLAB-a
« dnia: 15 Sierpnia 2018, 23:30:38 »
Na takiej, że ją posiadał ;) , nie Pw-114, tylko tę nietypową sypialkową. To taki normalny WLAB z wymienionymi oknami i wnętrzem tylko. Zdjęcia niestety nie wykonałem, ale może trafi się ktoś znający budowę i wszystko się wyjaśni.

10
Tabor kolejowy / Dziwna przetwornica WLAB-a
« dnia: 15 Sierpnia 2018, 00:39:05 »
Przyglądałem się dzisiaj WLAB-owi z Rozewia - zmodernizowany, ale bez drzwi odskokowo-przesuwnych - i pod pudłem ma on jakby małą przetwornicę statyczną. Urządzenie ma żebra jak przetwornica. Co to jest skoro wagon ma normalne zasilanie prądnicowe?

11
Bieżące kolejowe / Odp: Obniżanie norm bezpieczeństwa.
« dnia: 29 Lipca 2018, 00:33:12 »
Zawsze mnie intrygował ten przepis, nieraz dumałem, czy możnaby dopuścić 160, czy nie. Bo w przypadku powyżej 160, to już wiadomo, semafory migają szybko i musi być coś ponad człowieka tj. automatyka. Ale czy pomiędzy 130 a 160 zachodzi coś tak istotnego, że potrzeba 2 osób? Oczywistym jest, że z pomocnikiem, o ile obserwuje szlak, jest bezpieczniej, dlaczego w takim razie dopuszczamy 130? To też kupa energii gotowej coś rozwalić.

Mam pytanie do starszych wiekiem maszynistów. We wspomnieniach Dołubizno i innych jest często jazda we 2 na EU07. Z czego wynikała za PRL? Od czego zależała obsada? Nie mam R1 z lat 70.

12
Tabor kolejowy / Odp: Głośna praca ogrzewania EZT
« dnia: 15 Lutego 2017, 02:48:29 »
Z ostatnim zdaniem to może i racja, nieraz się trafi nieszczelny EN57 "lodówka", ale jednak dźwięki wskazują na niską jakość tych urządzeń. Zastanawiam się, jak będą pracować za ileś lat. A wspomniana klimatyzacja (górne nawiewy) pracuje dobrze, cichy szum powietrza, natomiast hałas robią grzejniki przy podłodze, i tam jest niestety jakaś maniana. Żal po prostu tych pojazdów, bo są naprawdę dobre, nasze, a przyoszczędzenie na wentylatorkach daje efekt klekota.

13
Tabor kolejowy / Odp: P5 i modernizacja EP07
« dnia: 15 Lutego 2017, 02:36:27 »
A przetwornice zostały wirujące czy statyczne + wentylatory AC?

14
Tabor kolejowy / Odp: P5 i modernizacja EP07
« dnia: 12 Lutego 2017, 22:23:47 »
No to całkiem duża modernizacja, większa niż standardowy budyń. Zapytam jeszcze o tzw. nową szafę - tę ze świecącymi diodami widocznymi przez okienko w ścianie bocznej - czym różni się od tradycyjnej oprócz tego, że jest fizycznie nowa?

15
Tabor kolejowy / Głośna praca ogrzewania EZT
« dnia: 12 Lutego 2017, 03:05:17 »
Nowoczesne EZT mają bardzo głośne ogrzewanie. W dodatku jest ono niskiej jakości. Jechałem ostatnio 31WE i grzało co prawda dobrze, ale hałas był skandaliczny. Umiem rozróżnić wentylatory falowników (też głośne, ale zło konieczne) od szumu i terkotania czegoś w grzejnikach, jakby miało się rozlecieć. Czy technika i przemysł nie pobłądziły tutaj? Na dobrą sprawę ogrzewanie może być bezgłośne - drut oporowy nie wydaje przecież dźwięków. Może też być ogrzewanie nawiewne dobrze pracujące, jak w wagonach tradycyjnych. Albo takie guano jak w swoją drogą ogólnie udanych EZT. To hałasuje gorzej niż przetwornica z EN57, i w sumie nie wiadomo po co, co to ma dać pasażerowi/obsłudze. Jest jakiś unijny zakaz ogrzewania konwekcyjnego czy co?

16
Tabor kolejowy / P5 i modernizacja EP07
« dnia: 12 Lutego 2017, 02:09:26 »
Jak wiadomo, Intercity zrobiło niektórym EP07 (505, 513...) naprawy główne z lekką modernizacją - czego skutkiem jest dziwny wygląd czoła. Jakie prace przpeprowadzono w technice lokomotyw? Szukałem, ale jest tylko zał. 4 do SIWZ - prace w ramach opcji, dodatkowe, a zał. 2 nie widzę. Czy zastosowano łożyska toczne wału drążonego - bo w komentarzu pod jakimś artykułem ktoś tak twierdził?

17
Tabor kolejowy / Odp: Prędkość konstrukcyjna i szlakowa
« dnia: 16 Października 2016, 00:25:55 »
Jeszcze zależy, jak grube są obręcze, jak nowe, to realna prędkość będzie troszkę większa niż wskazana. A swoją drogą, to siódemka nie powinna się zatrzeć powyżej 125 km/h? (wał drążony)

18
Tabor kolejowy / Odp: Rodzaje olejów zastosowane w lokomotywach
« dnia: 10 Października 2016, 03:24:26 »
No i jeszcze olej osiowy w łożyskach ślizgowych zawieszenia silników trakcyjnych/wału drążonego (choć OIDP z DSU siódemkom tam dają też superol).

19
Tabor kolejowy / Oświetlenie zewnętrzne pojazdów kolejowych
« dnia: 10 Października 2016, 03:04:59 »
Mam kilka pytań do praktyków odnośnie oświetlenia zewnętrznego pojazdów kolejowych.

1. Załączanie różnych sygnałów w standardowym EN57 - czy możliwe jest sterowanie z kabiny a oświetleniem czoła b i na odwrót? Jeśli nie to jest to trochę uciążliwe, pół biedy, jak podstawiamy się "tylną" dla pociągu kabiną, to wychodząc gasimy sygnał manewrowy i zapalamy sygnał końca, jeśli "przednią", to trzeba udać się przez całą jednostkę do tylnej, zapalić końcówki i wrócić do przedniej. Jak to wygląda w SPOT i AXX?
 
2. Reflektory halogenowe. Czy reflektory halogenowe montowane w siódemkach i innych w miejscu tradycyjnych mają przyciemnienie sterowane przetwornicą czy opornikiem? Czy przetwornica jest 1 czy dla każdego reflektora osobna? Jakie tam są żarówki w ogóle?

3. Oświetlenie LED. Zauważyłem, że niektóre pojazdy mają białe oświetlenie zarówno LED jak i żarowe (np. EU44, 163 jakie widywałem u nas, SA139 - tam to w ogóle dziwne to oświetlenie jest, Flirty ŁKA) - kiedy używamy oświetlenia diodowego, a kiedy żarowego, i czy są na to jakieś przepisy?

20
Tabor kolejowy / Odp: Dziwny dźwięk w EN57
« dnia: 10 Października 2016, 03:01:00 »
W ogóle te blokady to psu na budę, nikt normalny przez drzwi EN57 nie wyleci. Co innego łamane drzwi wagonów tam jest jakieś zagrożenie scenariuszem: bujnie pasażerem, drzwi niedomknięte, wpadnie na nie i tragedia - w EN57 tak się nie stanie z wiadomych względów, no a jak ktoś się uprze... W niektórych jednostkach te blokady tak walą, że aż głowa boli, i tym się UTK powinien zająć (dB).

21
Tabor kolejowy / Odp: Wentylacja szafy WN EN57
« dnia: 25 Kwietnia 2016, 22:38:37 »
Kwestie falownikowe rozumiem. dzięki.

Wczoraj jechałem i specjalnie zajrzałem SPOT-owi pod ogon - ma wentylatorek. Ciekawe, czy jazda bez niego bardzo zaszkodziłaby aparatom. Ja bym po prostu uszczelnił dobrze szafę, ale to nie ja zaprojektowałem EZT wytrzymujące 50 lat eksploatacji ;) A zdarzają się przypadki jazdy z niesprawnym wentylatorem szafy?

22
Tabor kolejowy / Odp: Wentylacja szafy WN EN57
« dnia: 24 Kwietnia 2016, 00:00:12 »
A SPOT-y mają wentylator? Nie widziałem go tam, a styczniki pracują jak w każdym EN57.

@Ryszard-san - mam na myśli żaluzje po stronie szafy WN - nie przetwornicy. To te, co zlikwidowano w 303E.

Jeszcze jedno - falowniki są non stop pod napięciem? Czyli to, że jednostka nie ruszy gdy wsiadają ludzie, zależy tylko od elektroniki?

23
Tabor kolejowy / Wentylacja szafy WN EN57
« dnia: 22 Kwietnia 2016, 22:17:58 »
Nurtuje mnie kwestia wentylacji szafy WN EN57. EZT ten posiada specjalny wentylator, którego celem, wg opisów jest zapobieżenie dostawaniu się zanieczyszczeń do szafy, co ma swój sens - powietrze uchodzi non stop szparami z szafy, i pyłki itd. nie mają szansy się tam dostać. Tylko, że EN57 z przetwornicami statycznymi nie mają tego wentylatora (w każdym razie nie słychać go ani nie widać). Czy zatem mają lepiej uszczelnioną szafę, czy też ten pomysł z wentylacją jest funta kłaków warty?

I, nawiasem, by nie zakładać kolejnego tematu, jaka jest funkcja żaluzji przy szafie WN EU07 4E? To tylko "tak o" jest, czy był jakiś głębszy zamysł tego? Jak przepływa tam powietrze?

24
Tabor kolejowy / Odp: Budowa przetwornicy oświetleniowej EN57
« dnia: 09 Lutego 2016, 00:59:16 »
Dzięki, wyjaśnia. Tylko ciekawe, że książka nie podaje np. typu szczotek pracujących z pierścieniami ślizgowymi (to one doprowadzają napięcie do uzwojenia wzbudzenia w obracającym się wirniku). Cóż, przeoczenie autorów. Temat do zamknięcia, chyba że ktoś ma jakieś informacje o tej przetwornicy, np. z praktyki.

25
Tabor kolejowy / Budowa przetwornicy oświetleniowej EN57
« dnia: 09 Lutego 2016, 00:11:49 »
Interesuje mnie budowa przetwornicy oświetleniowej EN57. Tzn. wiem ogólnie jak działa i jak jest zbudowana, ale książka WKŁ nie podaje jak działa prądnica, tzn. tam są pierścienie ślizgowe zasilające uzwojenie wzbudzenia w wirniku czy jak to jest zrobione? Bo chyba nie tak jak w prądnicy wagonowej prądu zmiennego GTUB, że w wirniku jest specjalne uzwojenie z diodami i ono daje wzbudzenie, to chyba nie te czasy jeszcze wtedy.

26
Bieżące kolejowe / Odp: Mechanik Trasaland Edition - pytanie.
« dnia: 20 Lipca 2015, 23:09:03 »
Jak znajdę to gdzieś, bo może usunąłem/wyrzuciłem nośnik, to dam Ci znać na PW. Na tych trasach Trasalandu miałem znakomitą znajomość szlaku ;), były świetne. Przy tak kiepskich możliwościach programu i grafiki klimat był niewiarygodny.

27
Tabor kolejowy / Odp: EN57 modernizacja Idzikowice
« dnia: 05 Marca 2015, 20:18:45 »
kolejowe-sprawy.pl/viewtopic.php?p=69903

Chociażby stąd. Choć fakt, że właśnie bardzo niewiele o tym jest. Ja osobiście dowiedziałem się przy okazji dyskusji nad prędkością minimalną 120 km/h na CMK, że to mogłoby tam jeździć.

Może ktoś sieje bzdury a ja to powielam, lub też było tak jak z 4Ea - nie udało się i powrót na 110 km/h.

28
Tabor kolejowy / Odp: Różnice. traxx vs eurosprinter
« dnia: 27 Lutego 2015, 02:33:18 »
Temat naprawdę nie jest błahy. Czy te firmy współpracowały w jakikolwiek sposób konstruując pudło? Bo przynajmniej wizualnie podobieństwo je uderzające.

29
Tabor kolejowy / Odp: EN57 modernizacja Idzikowice
« dnia: 25 Lutego 2015, 04:16:09 »
Z tym hamowaniem to po prostu nasunęła mi się wątpliwość, bo w TTS (numeru nie pamiętam) jakiś inżynier rozwodził się nad celowością asynchronicznych modernizacji EN57 i padło tam, że 120 to tylko z włączonym ED, bo pneumatyczny z EN57 jest niewydolny. Ale skoro wystarcza to OK.

Ale najciekawsza jest ta idzikowicka modernizacja, której zresztą dokonano w ramach P4.

30
Tabor kolejowy / EN57 modernizacja Idzikowice
« dnia: 24 Lutego 2015, 01:36:15 »
Jak wiadomo w zakładzie PR w Idzikowicach zmodernizowano kilka EN57 do prędkości 120 km/h, z silnikami prądu stałego i rozruchem oporowym (nr  206, 612, 636, 650, 810,
812, 934, 1056, 1943). W ogóle jakaś cicha ta modernizacja, niewiele o niej wiadomo. Jakie to-to ma silniki? I co z hamowaniem? Podobno w asynchronicznych jak nie działa ED to Vmax=110 km/h, a te z tematu ED nie mają przecież.

Strony: [1] 2 3