1
Bieżące kolejowe / Odp: Różnica między siłą pociągową a mocą?
« dnia: 20 Października 2022, 19:45:23 »W literaturze kolejowej, na której się wychowałem zasada była taka:
1. moc parowozów i lokomotyw spalinowych wyrażana była w KM,
2. moc lokomotyw elektrycznych i ezt wyrażana była w kW,
3. siła pociągowa wyrażana była w kN.Lokomotywa a o większej silę pociągowej jest lepsza czy o większej mocy jest lepsza?Trochę mieszasz pojęcia, ale podam ciekawy przykład: jeden z przewoźników w Polsce posiada co najmniej dwa rodzaje Class66 - jedne o mocy 3300 KM i sile pociągowej 409 kN, a drugie o mocy 3300 KM i sile pociągowej 467 kN. Te drugie mają zmienioną przekładnie zębatą i obniżoną prędkość max. ze 120 do 100 km/h. W ruchu towarowym ta druga jak widać jest "mocniejsza" mając większą siłę nie ujmując tej pierwszej...Na przykład moc VL85 to 12 550 koni mechanicznych i pozwala to lokomotywie rozpędzić się do prędkości 110 km/h i ciągnąć za sobą składy o masie do 7 400 ton. Natomiast Siemens EuroSprinter ma 8700 koni mechanicznych a jej maksymalna prędkość to 230 km/h.Porównanie lokomotyw z rozruchem oporowym (WŁ85 chyba taki ma) z Husarzem z rozruchem impulsowym nie ma sensu. Poza tym radziecki sprzęt ma 8 silników trakcyjnych i sprzęg samoczynny, który potrafi przenieść duże siły, a Siemens ma sprzęg śrubowy i tylko 4 silniki trakcyjne...
To tyle na początek.
Sorry fizykę miałem dawno, gdzieś 20 lat temu i dopiero teraz zaczołem się intreresować pociągami. Więc sorry ,że pomyliłem jednostkę.
Plus nigdy nie byłem z niej dobry.
Nie wszystko jeszcze kapuje a propo pociągów o co w tym biega.