Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - wołodyjowskiIC

Strony: [1] 2 3 ... 9
1
Tabor kolejowy / Odp: Typ sprężarek na Eu07 i ET22
« dnia: 29 Kwietnia 2023, 22:02:24 »
Jest podobna, ale są różnice.

2
Na warsztacie / Odp: ed250 pendolino
« dnia: 29 Września 2022, 10:07:32 »
Gada, bo ma doświadczenie i nie krytykuje bez sensu, tylko daję poradę dla początkujących. Nikt odrazu nauki matematyki nie zaczyna od całek, a nauki gry na instrumencie od koncertów Mozarta.

3
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o sygnałach ZEWowych
« dnia: 25 Września 2022, 21:32:37 »
Ale jakie mają przypadki wywołania oraz/lub użycia ZEW2? Czy jest używane ZEW2 w Ir-5?
ZEW 2 nie istnieje. Kiedyś chodziło o wywołanie w Radmorach numeru pociągu parzystego lub nie, maszynista na przełącznicy Radmora wybierał jaki pociąg ma numer, ale w Kolibrach już ta funkcja nie istnieje. Wywołanie(ZEW) służy temu by tylko określona grupa użytkowników słyszała nadawany komunikat.

4
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 08 Maja 2021, 09:32:44 »
Cytuj
Nie pamiętam, ale nie była to tylko para silników która miała najmniejszy nacisk na szyny?
Dokładnie, czyli zawsze przedni wózek. Ale w zasadzie warto przytoczyć kolejny przykład lokomotywy z bocznikowaniem na pozycji oporowej, co prawda na samym początku, ale jednak, jest to EP09, która na pozycji pierwszej ma zasilane styczniki SO1,2,3,4.

5
Bieżące kolejowe / Odp: Bocznikowanie na pozycjach oporowych
« dnia: 07 Maja 2021, 19:15:32 »
Teoretycznie na siódemce załączając SDS, bocznikujesz silniki.

6
1 Silnik
2 Prądnica
3 Teoretycznie przetwornica, ale moim zdaniem tu bardziej trafo pasuje
3 przetwornica elektromechaniczna
4 Bieguny N(północ) oraz S(południe)
5 Od bieguna północnego do południowego (od N do S)
6 silnik prądu stałego działa na zasadzie przepływu prądu stałego przez szczotki, komutator i uzwojenia wirnika, a następnie przez komutator, szczotki i uzwojenie wzbudzenia. Na skutek oddziałowywania elektromagnetycznego, powstaje siła elektrodynamiczna na wirnik
7 Prąd ma dwie definicje-czyli uporządkowany przepływ elektronów oraz przepływ ładunku elektrycznego q w jednostce czasu t w poprzecznym przekroju przewodnika.
8 Uzwojenie wzbudzenia (stojana)
9 Silniki synchroniczne możemy "rozruszyć" asynchronicznie (czyli na początku reluktancyjnie, a później załączamy napięcie zasilajęce), częstotliwościowo(przez dodatkową prądnicę oraz zwiększenie na niej częstotliwości od 0 do prędkości synchronicznej przy jednoczesnym załączeniu wzbudzenia silnika) oraz przez dodatkową maszynę, która przeprowadzi silnik przez rozruch, i tym samym wprowadzi go w prędkość pola synchronicznego. A jaki nie może być? Jakikolwiek z tych, który przerabialiście, a nie został wyżej wymieniony ;)
Cytuj
Co do pytania nr 8 wydaje mi się że chodzi o uzwojenia stojana (uzwojenia wirnika/twornika to bieguny komutacyjne)
Bieguny komutacyjne są na stojanie.

7
Na Pendolino jest podobnie,ale mamy do wyboru 3 przyciski (przy oknie,na pulpicie,na podeście(nożny)), również powyżej pewnej  szybkości(nie pamiętam jakiej) należy trzymać któryś z przycisków i tam co jakieś 3s puszczać i z powrotem trzymać.Jeżeli ktoś się zagapi i nie puści lub nie przytrzyma to brzęczyk, a po 2s hamowanie nagłe.Sifa pochodzi z Niemiec i z tego co pamiętam obowiązkowo musi być w pojazdach na Niemcy.

8
Tabor kolejowy / Odp: Transformator przetwornicy w EU07 i uzwojenia obce
« dnia: 06 Listopada 2020, 23:02:11 »
Bardzo wszystkim kolegom serdecznie dziękuję za odpowiedzi, póki co :)

9
Tabor kolejowy / Odp: Transformator przetwornicy w EU07 i uzwojenia obce
« dnia: 06 Listopada 2020, 10:19:19 »
Tak praktycznie podchodząc do tematu, jakie trafo od przetwornicy ma zadania?
Stabilizuje przetwornicę w stanach przejściowych które występują podczas wahania napięcia w sieci np. podczas odrywania się pantografu od tejże oraz podczas przejazdu przez izolatory sekcyjne. Gdy płynie tylko prąd stały transformator przedstawia sobą tylko niewielką rezystancję, czyli nic nie wnosi. Ogólnie chroni przetwornicę przed pracą generatorową jej własnego silnika podczas zaników napięcia w sieci, gdyż rozpędzony silnik przetwornicy z uzwojeniem szeregowo-obcym byłby wzbudzany z prądnicy. Transformator niestety nie pomoże lub pomoże słabo przy dłuższych zanikach np. spowodowanych przez samego maszynistę który np. wyłączając i ponownie włączając przetwornicę nie odczeka aż zaniknie ładowanie.
Dzięki za odpowiedź @biovital1! Jak zawsze można na Ciebie liczyć! :), a takie jeszcze jedno pytanie-czyli trafo niedopuszcza do indukcji wzajemnej z części wtórnej na pierwotną?
Cytuj
Drugie uzwojenie obce jest skojarzone z prądem silnika WN. Jeżeli silnik jest obciążony, bo np. zwiększyło się obciążenie prądnicy przez włączenie sprężarki to płynie przez niego większy prąd (więcej prądu na jego własnym uzwojeniu szeregowym zmniejszy jego obroty, zwiększy się strumień magnetyczy jego stojana a zatem siła przeciwelektromotoryczna), który dodatkowo dowzbudza prądnicę i pomaga jej uzyskać odpowiednie napięcie.
Hm, nie wiem może mam jakieś braki z elektrotechniki, ale obciążenie mam rozumieć jako rezystancję? Bo jak rezystancję to z jej zwiększeniem chyba mniejszy prąd? Czy że chodzi o zwiększenie obciążenia silnika? A jeżeli tak, to czy zwiększające się obciążenie daje większy prąd? I w końcu takie pytanie trochę na boku ale związane z tematem, co powoduje zwiększenie/zmniejszenie strumienia-prąd czy napięcie? I wybaczcie mi jeszcze, pytanie o podłączenie-uzwojenia obce prądnicy są połączone szeregowo z nią, a uzwojenie obce silnika bocznikowo z silnikiem? I ostatnie pytanko-co daje dowzbudzenie prądnicy, bo w przypadku silnika szeregowego, wiadomo-osłabienie obrotów, a w przypadku dowzbudzenia prądnicy, co się stanie? Przepraszam że tego tak dużo, ale te pytania zawsze zaprzątują mi głowę.
PS A ktoś może dysponuje jakąś DTR, czy opisem regulatorów impulsowych stosowanych na siódemkach? Dzięki z góry za wszystkie odpowiedzi!

10
Tabor kolejowy / Transformator przetwornicy w EU07 i uzwojenia obce
« dnia: 06 Listopada 2020, 00:40:04 »
Tak praktycznie podchodząc do tematu, jakie trafo od przetwornicy ma zadania? Kolejna sprawa to te wzbudzenia obce-jak każde z nich jest połączone odpowiednio z silnikiem i prądnicą oraz jak też wygląda uzależnienie jednego od drugiego i tak na koniec czy jest współpraca między RN i tymi uzwojeniami? Z góry dziękuję za odpowiedź!

11
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na oporach
« dnia: 26 Września 2020, 17:48:26 »
Siódemki mają taśmę fechralową, a nie żeliwo.

12
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na oporach
« dnia: 25 Września 2020, 21:49:03 »
Na pozycji oporowej nie powinno się jeździć dłużej niż dwie minuty.
Tak z czystej ciekawości-jakie jest źródło tej informacji?

13
Cytuj
Oczywiście że S.
Przepraszam mój błąd oczywiście S, myślałem o posterunku zapowiadawczym.

14
IE1 obecnie uznaje jako prawidłowy Rm1 podany przez radio.

A jeśli blokada jest przystosowana tylko nie idzie podać semafora to jaki rozkaz?
Jeśli na tor lewy to N.

15
Witam sedecznie
Wraz z paroma uczniami z Technikum Kolejowego w Krakowie chcemy stworzyć kabinę lokomotywy EU07. Chcemy ją zrobić na Arduino, posiadamy kod z innego wątku z forum, dzięki któremu nawiązujemy komunikację z Maszyną. W kodzie jest zawarta komenda na lampkę wenntylatarów oporów rozruchowych:

volatile uint8_t TablicaZPC[31] = {0};
volatile uint8_t TablicaDoPC[17] = {0};
int cleanbuf;
void setup() {
  pinMode(13, OUTPUT);     //ustawienie pinu 13 (wbudowana w Arduino dioda LED) jako wyjście cyfrowe
  digitalWrite(13, LOW);     //ustawienie stanu niskiego na pinie 13
  Serial.begin(500000);     //nawiązanie komunikacji z prędkością 500000b/s
  Serial.setTimeout(10);
  while(!Serial){};     //czekanie do nawiązania komunikacji z komputerem
}

void loop() {
  for(byte i=0; i<31; i++){     //pętla umożliwiająca wysłanie 31 bajtów danych
   while(!Serial.available()){};     //czekamy na odebranie bajtu danych
   TablicaZPC[i] = Serial.read();     //zapis danych do naszej tablicy
   if(i < 16){   //zabezpiecznie, żeby nie wysłać za dużo danych do komputera
    Serial.flush();     //sprawczanie czy już wysłano wcześniejsze dane (czekanie na wysłanie danych)
    Serial.write(TablicaDoPC[i]);     // wysłanie danych do komputera
   }
  }

  digitalWrite(13, (bitRead(TablicaZPC[6], 1)));     //ustawienie wyjścia 13 według stanu bitu 1 w bajcie 4 w TablicaZPC (kontrolka jazdy na oporach)
  delay(10);
 
}

Mniej więcej rozumiemy cały kod, ale mamy problem z następującą linijką:

digitalWrite(13, (bitRead(TablicaZPC[6], 1)));     //ustawienie wyjścia 13 według stanu bitu 1 w bajcie 4 w TablicaZPC (kontrolka jazdy na oporach)
  delay(10);
I jak kod napisać na pozostałe lampki, przełączniki i przyciski? Czy moglibyście coś poradzić?

16
Jak wypełnić kartę prób masz w Cw1.

17
Bieżące kolejowe / Odp: Ograniczenie prędkości a wskaznik
« dnia: 23 Marca 2019, 11:13:53 »
Absolutnie, obraz na semaforze zawsze jest "nad" wskaźnikiem W27a, chyba że on wskazuje jeszcze niższą prędkość niż jest na semaforze. To samo dotyczy wskaźników W9 i W14.

18
Bieżące kolejowe / Odp: Inspiracja na temat pracy dyplomowej
« dnia: 11 Marca 2019, 18:55:56 »
To może napisz pracę nt usprężynowania pojazdów, jest to temat dosyć szeroki, albo nt. ustawności w łukach, ale on jest już bardziej na liczenie.

19
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 10 Lutego 2019, 20:36:31 »
Generalnie, z tego co mi wiadomo, by się dostać na maszynistę w Niemczech trzeba mieć matematykę w małym palcu, w Polsce teraz przyjmą ludzi nawet po szkole gastronomicznej, więc obawiać się nie masz czego, ale powtarzam uczyć jest się warto. Również polecam Tobie,jak już się dostaniesz, zaglądanie do szkolnej biblioteki, a ściślej do literatury kolejowej, która więcej niźli szkoła poszerzy Twoje horyzonty. Powodzenia!

20
Bieżące kolejowe / Odp: Pytania o zawód maszynisty
« dnia: 10 Lutego 2019, 19:20:39 »
1 Z tego co mi wiadomo myślą by uczniom dawać licencje odrazu po szkole ale na razie są to pogłoski.
2.Matematyka z średniej szkoły jest bardzo teoretyczna, więc nie możemy mówić by się specjalnie na kolei przydawała, ale generalnie żaden z przedmiotów w szkole Ci się nie przyda na kolei oprócz zawodowych ewentualnie języka obcego, ale jak to mówią uczyć się warto, więc się ucz jak najwięcej dasz rady ;)

21
Bieżące kolejowe / Odp: Wskaźniki W6a, W6b oraz Rp1
« dnia: 27 Grudnia 2018, 23:15:31 »
1. Nie
2.W6 stosujesz tam gdzie nie mają zastosowania wskaźniki W6a, W6b i W7. W6a i b przed przejazdami i przejściami, a w W7 300-500m przed odbywającymi się robotami.

22
Bieżące kolejowe / Odp: Wypadek Smętowo - 30.08.2017
« dnia: 12 Października 2018, 21:31:04 »
Oj, nie byłbym taki pewien, ja myślę że jeszcze trochę się na patrzymy na siódemki.

23
Pomoc doraźna / Odp: Pytania o przepisy kolejowe.
« dnia: 01 Października 2018, 19:09:48 »
Czy jakieś przepisy precyzują w jakiej odległości lokomotywa ma się zatrzymać przed sygnałem S1 ?
Wedle przepisów, musisz stanąć jak najbliżej semafora, tak by był widoczny przez przednią szybę. Na peronie granicę obecnie wyznaczają wskaźniki W32, ale w założeniu że skład jest dłuszczy i nie mieści się we wskazaniach W32, granicą dla maszynisty jest W4, albo semafor, ale tak by był widoczny przez przednią szybę. Można pominąć semafor na polecenie dyżurnego, ale dalsza jazda będzie się odbywa na RP S.

24
Bieżące kolejowe / Odp: Wprowadzanie GSMR w Polsce
« dnia: 15 Września 2018, 17:52:23 »
Na GSM-R nie ma już RADIOSTOPU, tylko system REC, który po uaktywnieniu będzie miał tylko możliwość nadawania do wszystkich grup, a nie hamowania awaryjnego jak jest w przypadku RS.

25
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 30 Sierpnia 2018, 21:42:43 »
Cytuj
Jak ZOC może wpływać na zawór rozrządczy(...)

Z tego co wiem to Zawór Odcinający ZOC ma wpływ tylko na zawór maszynisty, odcinając go od zasilania powietrzem. Przy zaworze rozrządczym jest zaś zawór odluźniacza ZOL.
Wybacz pomyliłem nazwy :)
Cytuj
Ponawiam pytanie: czy wciśnięcie przycisku odluźniacza w EP09 spowoduje wyłączenie hamowania ED?
Z teorii wynika że tak,bo jest luzowany Zr, więc automatycznie PCN nie ma sygnału.

26
Pomoc doraźna / Odp: Problemy z linią 61
« dnia: 26 Sierpnia 2018, 13:42:03 »
Tzw dyskoteka ;) Tam chyba ma być Sz, więc możesz dalej jechać, chociaż w rzeczywistości powinni podyktować S, ale Maszyna chyba takich rzeczy jeszcze nie przewiduje.

27
Bocznica / Odp: Porównanie Elfa, Darta i Flirta 3 PKP IC
« dnia: 23 Sierpnia 2018, 20:37:41 »
Nic, po prostu jestem uprzejmy ;)

28
Bocznica / Odp: Porównanie Elfa, Darta i Flirta 3 PKP IC
« dnia: 23 Sierpnia 2018, 19:39:27 »
Kolega powyżej z taką odpowiedzią małą kulturę okazał w poście wyżej, ale po takie odpowiedzi Panie @train najlepiej na YT ludzie robią różne tego typu porównania. Więc powodzenia w szukaniu, ewentualnie polecam jeszcze Forum Kolejowe.

29
Bieżące kolejowe / Odp: Kierownik Pociągu
« dnia: 21 Sierpnia 2018, 07:31:34 »
Gdyż muszą sprawdzać czy ktoś np nie dobiega do pociągu.

30
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 16 Sierpnia 2018, 09:45:34 »
Ale jak? PHE swoimi stykami zasila ZOC, czy może TUHEX powoduje to luzowanie?

Strony: [1] 2 3 ... 9