1
Bocznica / Oznaczenia i opisy lokomotyw i spalinowozów.
« dnia: 03 Lutego 2011, 21:08:33 »
Witajcie.
Na napisanie tego wątku otrzymałem pozwolenie od Administratora @Wingera.
W tym temacie zaprezentuje wam oznaczenia i opisy lokomotyw i spalinowozów.
------------------------------------
1. Oznaczenia lokomotyw elektrycznych:
Oznaczenia typu elektrowozów składają się z dwóch dużych liter, dwóch cyfr oraz - po myślniku - numeru seryjnego pojazdu.
*Pierwsza litera oznacza rodzaj używanej przez daną lokomotywę trakcji:*
a) E - elektryczna
b) S - spalinowa
*Druga litera oznacza przeznaczenie lokomotywy:*
a) T - towarowa
b) U - uniwersalna (przeznaczona do obsługi pociągów towarowych i pasażerskich)
c) P - pasażerska
d) M - manewrowa
Dwie cyfry za symbolem literowym oznaczają układ osi, sposób przeniesienia napędu, wielkość napięcia i rodzaj prądu oraz kolejność wprowadzania do eksploatacji:
A. Lokomotywy spalinowe:
01 - 09 --> przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze
10 - 14 --> przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
15 - 24 --> przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze
25 - 29 --> przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
30 - 39 --> przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze
40 - 49 --> przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
B. Lokomotywy elektryczne:
01 - 14 --> lokomotywa czteroosiowa B'o B'o na prąd stały 3kV
15 - 19 --> lokomotywa czteroosiowa B'o B'o na prąd przemienny
20 - 34 --> lokomotywa sześcioosiowa C'o C'o na prąd stały 3kV
35 - 39 --> lokomotywa sześcioosiowa C'o C'o na prąd przemienny
40 - 49 --> lokomotywa o innym układzie osi lub rodzaju prądu i wysokości napięcia
C. Elektryczne Zespoły Trakcyjne (EZT):
51 - 64 --> zespół trój wagonowy na prąd stały 3kV
65 - 69 --> zespół trój wagonowy na prąd przemienny
70 - 74 --> zespół cztero wagonowy na prąd stały 3kV
75 - 79 --> zespół cztero wagonowy na prąd przemienny
80 - 89 --> samodzielny wagon silnikowy na dowolny rodzaj prądu
90 - 93 --> zespół dwu wagonowy na prąd stały 800V
94 - 99 --> zespół o dowolnej liczbie wagonów lecz na inne napięcie niż wyżej wymienione
Zapis B'o oraz C'o (przykładowo) oznacza rodzaju układu jezdnego pojazdu:
B - dwie osie napędzające.
C - trzy osie napędzające.
' - osie są osadzone w wózku, a nie są na stałe przymocowane do ostoi pojazdu (tak jak w parowozach).
o - każda oś jest napędzana indywidualnie osobnym silnikiem - napęd nie jest przenoszony pomiędzy osiami za pomocą wiązarów. Jeżeli brakuje tej litery wówczas jest to napęd grupowy (tak jak w parowozach i niektórych manewrowych lokomotywach spalinowych).
Przykłady:
ET22 - lokomotywa elektryczna towarowa sześcioosiowa C'o C'o na prąd stały o napięciu 3kV.
EU07 - lokomotywa elektryczna uniwersalna czteroosiowa B'o B'o na prąd stały o napięciu 3kV.
SM03 - lokomotywa spalinowa manewrowa z przekładnią mechaniczną bez możliwości sterowania wielokrotnego.
EP08 - lokomotywa elektryczna pasażerska czteroosiowa B'o B'o na prąd stały o napięciu 3kV.
SU46 - lokomotywa spalinowa uniwersalna z przekładnią elektryczną przystosowana do sterowania wielokrotnego.
Kilka części wykorzystane zostały ze strony: http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/lok.php.
Pozdrawiam,
Only Its
Na napisanie tego wątku otrzymałem pozwolenie od Administratora @Wingera.
W tym temacie zaprezentuje wam oznaczenia i opisy lokomotyw i spalinowozów.
------------------------------------
1. Oznaczenia lokomotyw elektrycznych:
Oznaczenia typu elektrowozów składają się z dwóch dużych liter, dwóch cyfr oraz - po myślniku - numeru seryjnego pojazdu.
*Pierwsza litera oznacza rodzaj używanej przez daną lokomotywę trakcji:*
a) E - elektryczna
b) S - spalinowa
*Druga litera oznacza przeznaczenie lokomotywy:*
a) T - towarowa
b) U - uniwersalna (przeznaczona do obsługi pociągów towarowych i pasażerskich)
c) P - pasażerska
d) M - manewrowa
Dwie cyfry za symbolem literowym oznaczają układ osi, sposób przeniesienia napędu, wielkość napięcia i rodzaj prądu oraz kolejność wprowadzania do eksploatacji:
A. Lokomotywy spalinowe:
01 - 09 --> przekładnia mechaniczna, sterowanie pojedyncze
10 - 14 --> przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
15 - 24 --> przekładnia hydrauliczna, sterowanie pojedyncze
25 - 29 --> przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
30 - 39 --> przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze
40 - 49 --> przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne
B. Lokomotywy elektryczne:
01 - 14 --> lokomotywa czteroosiowa B'o B'o na prąd stały 3kV
15 - 19 --> lokomotywa czteroosiowa B'o B'o na prąd przemienny
20 - 34 --> lokomotywa sześcioosiowa C'o C'o na prąd stały 3kV
35 - 39 --> lokomotywa sześcioosiowa C'o C'o na prąd przemienny
40 - 49 --> lokomotywa o innym układzie osi lub rodzaju prądu i wysokości napięcia
C. Elektryczne Zespoły Trakcyjne (EZT):
51 - 64 --> zespół trój wagonowy na prąd stały 3kV
65 - 69 --> zespół trój wagonowy na prąd przemienny
70 - 74 --> zespół cztero wagonowy na prąd stały 3kV
75 - 79 --> zespół cztero wagonowy na prąd przemienny
80 - 89 --> samodzielny wagon silnikowy na dowolny rodzaj prądu
90 - 93 --> zespół dwu wagonowy na prąd stały 800V
94 - 99 --> zespół o dowolnej liczbie wagonów lecz na inne napięcie niż wyżej wymienione
Zapis B'o oraz C'o (przykładowo) oznacza rodzaju układu jezdnego pojazdu:
B - dwie osie napędzające.
C - trzy osie napędzające.
' - osie są osadzone w wózku, a nie są na stałe przymocowane do ostoi pojazdu (tak jak w parowozach).
o - każda oś jest napędzana indywidualnie osobnym silnikiem - napęd nie jest przenoszony pomiędzy osiami za pomocą wiązarów. Jeżeli brakuje tej litery wówczas jest to napęd grupowy (tak jak w parowozach i niektórych manewrowych lokomotywach spalinowych).
Przykłady:
ET22 - lokomotywa elektryczna towarowa sześcioosiowa C'o C'o na prąd stały o napięciu 3kV.
EU07 - lokomotywa elektryczna uniwersalna czteroosiowa B'o B'o na prąd stały o napięciu 3kV.
SM03 - lokomotywa spalinowa manewrowa z przekładnią mechaniczną bez możliwości sterowania wielokrotnego.
EP08 - lokomotywa elektryczna pasażerska czteroosiowa B'o B'o na prąd stały o napięciu 3kV.
SU46 - lokomotywa spalinowa uniwersalna z przekładnią elektryczną przystosowana do sterowania wielokrotnego.
Kilka części wykorzystane zostały ze strony: http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/lok.php.
Pozdrawiam,
Only Its
Ktoś mnie tu chyba źle zrozumiał. Zresztą, podwójne konto = ban.
Winger
Winger