Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - kolejarz LHS

Strony: [1]
1
Na warsztacie / Odp: D29-97/98/99/94/117 - Zakopianka
« dnia: 19 Maja 2022, 01:00:45 »
siema gurkuf narobiłam, niech zyje nmt1

Teren leży dla całej 99 + tyle ile widać w każdą stronę z Chabówki. Teraz pracę skupią się na dostosowywaniu terenu pod tory, bo to właśnie ten odcinek pójdzie jako pierwszy na odstrzał. W międzyczasie w tle zaciągają się kolejne kwadraty z geoportalu, i tworzą się kolejne gigabajty fragmenty terenu.

ps. Gorące podziękowania dla jana i jubaja za wyregulowanie rozpracowanie drawdistance, zapakowanie sterowania nim pod suwaczek pod F12, oraz korektę mgły

2
Na warsztacie / Odp: D29-97/98/99/94/117 - Zakopianka
« dnia: 26 Kwietnia 2022, 15:40:52 »
   Witam z Bydgoszczy.
   Moja kiedyś "wymarzona" linia... Teraz bardziej "podobuje" mi się Nowy Sącz - Muszyna/Krynica, ale to tylko dlatego, że co roku tam przebywam, bo Zakopane stal się zbyt "zaludniony".
   Gratulacje i powodzenia w tworzeniu. Przydałby się scenariusz z Tetmajerem i rozładunkiem samochodów... Podsyłam parę, osobiście wykonanych zdjęć, z rozładunku mojego samochodziku. Pewnie młodszym się przyda, bo nie wiedzą o czym mowa:

http://forum.modelarstwo.info/threads/autokuszeta-pkp.28105/page-6#post-966864

   Pozdrawiam z Bydgoszczy.

3
Bieżące kolejowe / Odp: Filmy kolejowe w sieci
« dnia: 18 Kwietnia 2022, 20:23:32 »
Witam. I tu widzę dotarło :D No pojawił się pomysł, dwa miesiące uzyskiwania zgody i realizacja. Wyszło jak wyszło, mam nadzieję ze w miarę jasno i prosto to przedstawiłem :) Może w najbliższym czasie uda się zorganizować materiał z pracy Dyżurnego Ruchu, czas pokaże. Pozdrawiam

Mka.

Usunąłem zbędny cytat wraz z osadzonym filmem.
Benek

4
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 18 Marca 2022, 06:24:51 »
Scenariusze są, co prawda jest ich na razie tylko 6  i to takie podstawowe żeby tylko trasę przejechać, bez większych niespodzianek na szlaku. Nie ma za to jeszcze scenerii dokończonej na tyle żeby móc już testowac.

Co by udowodnić że przy scenerii coś się robi to parę wiosennych zrzutów.

Dwa ostatnie pokazują różnicę między wiosną, a latem

5
Na warsztacie / Odp: Sceneria realistyczna - Jeziorka
« dnia: 05 Grudnia 2021, 11:05:02 »
Dużo nowego co do ogólnego rozwoju projektu nie mamy do przedstawienia, ale dalej trwają intensywne (choć z przerwami) prace nad dekorowaniem otoczenia. Poniżej przedstawiamy kilka screenshotów, będących wynikiem pracy osób zaangażowanych w projekt przez ostatnie kilka dni.

6
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 03 Grudnia 2021, 07:59:22 »
Na mikołajki planowaliśmy wrzucić scenerię do testów, ale "tyle" osób jest chętnych do pomocy, że będzie tylko screen prezentujący wjazd do Częstochowy od strony Kielc.
Ewentualnie każdy sam może się pobawić w "znajdź jak najwięcej różnic" :P

7
Na warsztacie / Nowe dymy (do pobrania)!
« dnia: 18 Listopada 2021, 22:18:17 »
Przez ostatnie kilka tygodni, z pomocą @Stele (któremu dziękuję za kompilację .exe) opracowywałem WSTĘPNIE, jak mogłyby wyglądać "dymki" puszczane przez lokomotywy spalinowe w symulatorze, po małym faceliftingu. Jak na razie, dostosowane pod nową fizykę dymków są lokomotywy używające plików smokesource_default, _st44 i _su45, czyli (jeśli nie pominąłem niczego) - SM03, SM04, SM40, SM41, SM42 (i wszystkie jej warianty), SM31, ST43, ST44, SM48, SU45 oraz SU46.

Aktualna wersja zawiera sporo "niedoróbek" - właśnie dlatego nie ląduje w teście dodatków, tylko w dziale "Na warsztacie". Komu się spodoba, może sobie pobrać i się pobawić. Z wielu błędów, jakie wyhaczyłem, najbardziej w oczy się rzuca okropnie wyglądający dym w czasie postoju i startu silnika, ale przede wszystkim dość słabo wyglądające dymy emitowane przez budynki. Niemniej, efekt w czasie jazdy jest (jak dla mnie) przynajmniej zadowalający.

Link do pobrania .zip-a: https://eu07.pl/userfiles/28312/nowedymy.zip
Należy go wypakować w głównym folderze MaSzyny. Nadpisze on pliki smokesource_chimney.txt, smokesource_default.txt, smokesource_st44.txt oraz smokesource_su45.txt. W ustawieniach startera, w zakładce "ogólne", w miejscu gdzie mamy "wybór exe", należy wybrać eu07-dymy.exe.

Dajcie znać, co myślicie! Poniżej załączam kilka screenów (deszczowy Rumun z Tamarą nadesłany przez @Jan21):

8
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 04 Października 2021, 06:15:54 »
Gdzieś między Ludynią a Bukową:

9
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 13 Sierpnia 2021, 16:12:35 »
Ostatnie zmiany w projekcie(@gg):
-przybyło bardzo dużo torów na stacji Kielce Herbskie,
-sygnalizacja w Małogoszczy zrobiona przeze mnie i JANA21,
-sygnalizacja w Rykoszynie - początki,
-drogi w Ludyni położone przeze mnie i wypoziomowane przez JANA21.

10
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 12 Sierpnia 2021, 00:14:34 »
To by było na tyle z importowania terenu na najbliższe parę miesięcy.. Bukowa i Małogoszcz już w Maszynie. Pozostało obrobić i brać się za resztę rzeczy.

11
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 08 Sierpnia 2021, 19:59:46 »
Temat terenu w Ludyni mam zamknięty. Teraz tylko ogarnąć Bukową i Małogoszcz i czas na przerwę w robieniu terenu i przygotowywanie odcinka Stradom - Małogoszcz do wydania. Przy dobrych wiatrach publiczne testy w tym roku są bardzo możliwe. Odcinek Małogoszcz - Herbskie - Kielce - Sitkówka/Zagańsk wraz z Częstochową Osobową powinien być w teście do końca 2022 roku. Co potem? Dopracowywanie każdej stacji na linii po kolei na wysoki połysk. A potem? Wariant Retro (lata 90/00) i 2021.

12
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 06 Sierpnia 2021, 20:21:59 »
Poniżej Koniecpol.
Oczywiście brakuje jeszcze wielu rzeczy jak np. perony, sieć, rogatki, trawy itp

13
Na warsztacie / Odp: Przeróbki kabin Wacka
« dnia: 25 Lipca 2021, 22:11:49 »
Witam po przerwie. Z racji że EN57 i 71 znam jak własną kieszeń i większość kabin na pamięć znam to postanowiłem dodać coś do ''unowocześnienia'' kabin w maszynie na stan obecny większości kibli.

14
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 16 Lipca 2021, 16:06:30 »
Od KHA do KHB to spory kawałek i w zasadzie jest wszystko co na stacji - węźle kolejowym powinno być, działającego czy tam nie, są spore procenty na wjazdach, jeśli dobrze pamiętam, a od wjazdu zapomnianego tunelu do KHB, są duże nasypy charakterystyczne nie często spotykane.


I wszystko to postaramy się wiernie odwzorować :)
Z nowości - drogi do samej Włoszczowej są już wypoziomowane, do Czarncy natomiast gotowy jest w 100% teren, drogi i tory. W tym czasie w którym ja poziomuje jedne drogi, @GG kładzie kolejne.
Z takiej żmudnej roboty zostało jeszcze poustawiać szerokości i tekstury dróg oraz poboczy.
Do Małogoszcza coraz bliżej, więc według mnie są szanse, żeby ten odcinek pojawił się w testach przed końcem roku.

15
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 19 Czerwca 2021, 14:08:28 »
Ostatnie zmiany w projekcie(@gg):
Cytuj
1.Plik z kilkoma posersami na stacji Kusięta oraz przygotowanie pod podpinanie posersów dla konkretnych stacji. + podpięcie pod .scn.
2.Nowy wariant znaku pod napięciem (tekstura):
-tekstura: @gg
-autor zdjęć: @AIR
Posterunek odgałęźny Czarnca.
3.Usunięcie zbędnych kanałów alfa z tekstur.
4.Dodana latarnia: latarnial_eoc9_sgp340+meg.inc na stacji Włoszczowa Północ.
5.Tekstury tabliczek stacyjnych na stacji Włoszczowa Północ cz. I.
6.Zmiany w rsf (@gg):
-dorysowana bocznica papierni w Myszkowie,
-kozioł Myszków cd.
-Tarcze manewrowe w Myszkowie,
-dorysowane do końca reszta bocznic w Myszkowie,
-kozły w Zawierciu,
-przeciągnięcie CMK o około 5,3 km na południe,
-drogi w Czarncy i Włoszczowej,
-brakujący kozioł na l61 w Czarncy,
-wskaźniki etcs na CMK,
-kozioł w Knapówce podg,
-wskaźniki z1,
-brakujący kozioł w okolicy Rakowa
-tarcza ostrzegawcza + kozioł w Poraju
-dorysowana bocznica do skupu złomu w Myszkowie,
-kozły oporowe w Myszkowie,
-semafory w Myszkowie
-dostosowanie torów pod sygnalizację,
-zaczątki sygnalizacji w Małogoszczy,
-układanie stacji Kielce Ślichowice w toku ;)
-przeciągnięcie CMK o 600m na północ od Włoszczowej Północ w celu późniejszego, poprawnego wstawienia sygnalizacji.
7.Nowe pliki semaforów. Do dostosowania eventy, w komentarzu napisane wszystko.
8.Debug pliku modelu autorstwa @AIR: @gg
Wpisy do nodebanku dla nowych modeli.

16
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 26 Maja 2021, 20:20:06 »
W ciągu jednego wieczoru, udało mi się przerobić i dostosować wstępnie do Maszyny 10km terenu, uzyskanego z danych NMT-1. Robiąc teren takimi kawałkami, potrzeba by ich jeszcze 6, czyli w zasadzie za tydzień mógł by być gotowy teren do Kielc. Niestety, potem przychodzi bardziej czasochłonny proces w postaci wszywania w teren podkładek pod torami i drogami. Może jak znajdzie się czas i chęci to nagram jakiś poradnik typu: co i jak klikać, żeby wyszło coś podobnego.

Edit: /05.06.2021/ Podkładki pod tory do Czarncy są gotowe, przybył kawał wstępnego terenu sięgający prawie do Bukowej. Z racji końca roku szkolnego i egzaminów zawodowych wątpię, że do końca czerwca uda mi się coś więcej zdziałać. @GG zajmie się w tym czasie układaniem dróg, a od pierwszego lipca ruszam z grubymi pracami dalej :) Jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to do połowy wakacji będzie gotowy teren do Bukowej/Małogoszcza. Potem będę wieszał drut, uzupełniał brakujące wskaźniki, poprawiał semafory i myślę, że @AIR zajmie się już pisaniem pierwszego scenariusza :) Następnie przyjdzie czas na modele dworców, mostów i nastawni, a potem odcinek ten trafi już do pierwszych testów, nie wiem jeszcze czy publicznych.

17
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 16 Maja 2021, 22:01:01 »
Po wielu bojach udało się skończyć teren w okolicy Koniecpola, przez co można powiedzieć, że prace przy terenie są gdzieś blisko połowy :) Przybyły tory CMKi na odcinku Włoszczowa Płn. - Podg. Knapówka, oraz dwie łącznice nr. 571 i 572, kolejno z podg. Czarnca do podg. Knapówka i ze stacji Żelisławice do stacji Włoszczowa Płn. Dokładniejszy stan prac jest opisany w pierwszym poście w tym wątku. W załączeniu widokówki :)

Edit: /22.05.2021/ CMK, L571 i L572 wypoziomowane, gotowe do wstawiania terenu :)
O zapadlisku w Knapówce wiedziałem, już poprawiłem, ale za długo trwa wczytywanie na mojej paczce, żeby mi się chciało na jeden zrzut odpalać ;)

18
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 03 Kwietnia 2021, 19:29:54 »
Dekoracje w Częstochowie stan prac na 03.04.
Dodano drzewka w miejscach, gdzie tory są wypoziomowane. Przybyły 364 drzewka wstawiane wg zdjęć satelitarnych.

19
Na warsztacie / Całkowo Rebulid
« dnia: 16 Marca 2021, 22:44:50 »
A oto owoc mojej tygodniowej pracy :)
Plik: https://eu07.pl/userfiles/24889/ca%C5%82kowo_rebulid_part1.7z

Jest to początek projektu o nazwie Całkowo_rebulid. Zamierzam wykonać znaczną modernizację szlaku i stacji, by odpowiadała nowym standardom w tworzeniu scenerii.
Uwagi:
1.Paczka nadpisuje plik scenery\slimson\reszta_os.scm (usunięcie paru budynków)
2.2 przejazd w stronę Macierzewa Jezioro od strony Macierzewa jest na 20km/h (Brak Widoczności)

W miarę postępu prac będą aktualizacje :)

20
Tabor kolejowy / Wagony towarowe - Kanclerz z Trainz
« dnia: 09 Marca 2021, 11:12:22 »
Dzień dobry,

nazywam się Witold Prusinkiewicz, część z Was zna mnie z forum Trainz, gdzie jestem w miarę aktywnym twórcą treści. Nie będę rozwijać bez sensu całej historii ale podjąłem decyzję, że chciałbym przekazać Waszej społeczności za pośrednictwem kolegi Patryka znanego jako Hanys część moich wagonów towarowych abyście też mogli cieszyć nimi oko. Od wielu lat monitoruję Wasz dział z fototeksturami część z nich bunkrując u siebie na dysku opisane właściwym nickiem "wrzucacza" i uznałem, że chyba nie ma lepszej formy odwdzięczenia się jak umożliwienie konwersji modeli - aczkolwiek nie miałem jeszcze okazji korzystać z Waszych zdjęć - mam 300GB swoich materiałów. Będę przekazywać Patrykowi wraz z upływem czasu i chęci kolejne modele taboru a w tym wątku będę raz na jakiś czas informować o tym, co przekazałem i co może byście chcieli mieć również u siebie. Nie mam z tym żadnego problemu :)

Na pierwszy ogień poszły dwie cysterny do przewozu tlenku etylenu znane z katalogu Pana Terczyńskiego jako 416F pochodzenia niemieckiego (WU Siegen). Razem z nimi przekazałem dedykowany wózek LHB 77. Z tego co wiem, konwersja ma się już na ukończeniu (albo już się zakończyła). Screen pokazuje wagon ze złym wózkiem (pierwotnie nie chciało mi się go robić, jednak z powodu wykonania kolejnej cysterny na tym wózku nie miałem zbyt dużego wyboru). Miłej zabawy!



Z tego co odnotowałem, w dziale fototex pojawiły się u Was nowe cysterny a ten, konkretnie wspomniany typ jest też wykonany więc może będzie chętny do wykonania reskinu;

Stahlwerke Brüninghaus, Waggon Union zakład w Siegen, być może również inne, skonstruowane według danego standardu, 16100mm długości. Rozstaw czopów skrętu 10860 lub 11060mm. Różnica może potencjalnie wynikać z późniejszej wymiany wózka na Y25. Zbiornik 95m3. Właz pod kątem w kierunku ziemi.

Zachęcam do zaglądania na Facebooka TrainzArt bo nie zawsze mam czas i chęć pisać o nowościach w swoim temacie na PTT, który znajduje się tutaj; http://trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=6361


21
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 03 Marca 2021, 23:34:59 »
Modele do których miałem zdjęcia(autorstwa @AIR) i są skończone:
Jako obiekty dedykowane do l61.

22
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 23 Lutego 2021, 10:43:04 »
Kolega @AIR naprawdę się postarał z tymi dekoracjami :D
Do Kielc Głównych tory położone, wypoziomowane, z łukami pionowymi i krzywymi przejściowymi, sygnalizacja na razie do Ludyni (Wskaźniki do Bukowej).

23
Na warsztacie / Odp: Projekt Śląsk - Porty.
« dnia: 06 Lutego 2021, 16:24:24 »
Na płasko niema sensu robić, sam mam ułożone co w załączniku  i 4 lata już lezy,bo ciężko mi ogarnąć niwelety i teren w Rainsted,a niestety mam za slaby sprzęt na zabawy w modelowaniu tego np Blenderem. Przypomnę ze przez przetargi na modernizacje sa dostępne rożne dokumentacje w tym profil pionowy wiec tym bardziej powinno się jakoś to ogarnąć jak już wkładać w ta dużo pracy. U mnie tam niekiedy gdzieś uzupełnię siec trakcyjna,coś ponazywam co napomniałem ze sygnalizacji czy zwrotnic i tak czeka na nie wiadomo co.

24
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 08 Stycznia 2021, 00:19:39 »
Dzisiaj będzie sporo obrazków, bo dość sporo się zmieniło od ostatniego razu. Linia 61 została wydłużona do Włoszczowej, Na Wiedence skończyłem prace przy Zawierciu, ożywiłem dawny projekt Linii 64 Kozłów - Koniecpol, Turów doczekał się starego peronu i przybyło dużo terenu w okolicach Turowa i w stronę Lusławic. W temacie Linii 64 - Dorobiłem brakujący odcinek torów od Starzyn do Koniecpola, oraz wypoziomowałem całość, wraz z łącznicą do Psarów, przerobiłem układ torowy na stan po modernizacji szlaku w 2011 roku (usunięcie dwóch esów w miejscu dawnych przystanków) i dodałem brakujące semafory w Starzynach. W końcu jest kawałek torów, żeby sobie trochę dłużej pojechać :). Planuje także dorobić połączenie CMK z Zawierciem i Włoszczową Północ. Poza torami, drutem i sygnalizacją nie przewiduje większych prac na CMK i LK64. Może kiedyś, jak L61 będzie dociągnięta na gotowo do Kielc, a Wiedenka do Katowic ;) Poza tym, doszły jakieś drobne zmiany na Rakowie, a tory na Stalowni nadal nie wypoziomowane przez co prace nad Częstochową stoją w miejscu :/

25
Bieżące Symulatorowe / Wywiad dla SerwisKolejowy.pl
« dnia: 14 Grudnia 2020, 16:15:49 »
Na początku miesiąca udzieliliśmy wywiadu dla nowego portalu o tematyce kolejowej http://serwiskolejowy.pl/. Dziś został opublikowany, dostępny pod adresem: http://serwiskolejowy.pl/2020/12/14/maszyna-blisko-20-lat-historii-polskiego-symulatora-pojazdow-szynowych-wywiad/

Cytuj
MaSzyna – blisko 20 lat historii polskiego symulatora pojazdów szynowych [WYWIAD]
Symulatory to oprogramowanie, dzięki któremu możemy wcielić się w dowolną rolę i doświadczyć innej rzeczywistości. Dużą popularnością wśród polskich użytkowników cieszą się produkcje kolejowe, a szczególnie Symulator Pojazdów Szynowych „MaSzyna”. Tytuł jest obecny na rynku od 2001 roku. O jego sukcesie opowiadają nam Maciej Cierniak i Maciej Malec z zespołu jego twórców.

Serwis Kolejowy: Jak zrodziła się idea stworzenia Symulatora? Co było główną siłą napędową, żeby podjąć wyzwanie i zrealizować projekt?

MaSzyna: Symulator jest tworzony nieprzerwanie od niemalże dwudziestu lat. Jego pierwsza wersja została przygotowana i opublikowana w sierpniu 2001 roku. Zespół zmienia się niezwykle dynamicznie, dlatego nie chcemy wypowiadać się w imieniu pierwotnych twórców z początku wieku. Wydaje nam się jednak, że ich motywacja, niezależnie od okresu, w którym współtworzyli projekt, jest bardzo podobna – to możliwość realizacji marzenia związanego z prowadzeniem pociągów. Każde dziecko było na etapie fascynacji kolejką elektryczną, a „MaSzyna” jest niejako rozwinięciem tej fascynacji i przeniesieniem jej w świat wirtualny.

Dzisiaj siłą napędową Symulatora są poszczególni twórcy, którzy przyjemność czerpią już nie tyle z jazdy po wirtualnych liniach kolejowych, co przede wszystkim z tego, że mogą dołożyć kolejną „cegiełkę” do projektu. Ich celem jest dodanie do Symulatora elementów, których dotychczas w „MaSzynie” nie było albo były rozwinięte w małym stopniu. Są to cele takie jak wymodelowanie nowej lokomotywy, wagonu czy modelu otoczenia, budowa nowej wirtualnej linii kolejowej lub ulepszenie jakiejś sfery działania Symulatora, która wymaga poprawy. Realizacja tych celów, zwłaszcza skomplikowanych, zawsze przynosi olbrzymią satysfakcję dla twórców. Pozytywne opinie, które w zamian otrzymujemy od użytkowników na portalu społecznościowym czy drogą prywatnej korespondencji, są nie tylko pochwałą, ale i motywacją do dalszego udoskonalania Symulatora.

SK: „MaSzyna” cieszy się stałym, dużym zainteresowaniem. Czym wyróżnia się na tle konkurencji i na czym polega jej fenomen?

MaSzyna: Fenomen i duże zainteresowanie są spowodowane wieloma czynnikami. Jest to projekt darmowy, otwarty i dostępny dla każdego. Program jest tworzony głównie przez Polaków (twórcy innych narodowości to dosłownie kilka osób, które dają wsparcie merytoryczne, ale też wspierają nas materiałami fotograficznymi – są to miłośnicy kolei z Czech i Węgier), a co za tym idzie staramy się przenieść do świata wirtualnego oblicze przede wszystkim krajowej kolei. Dotyczy to nie tylko linii kolejowych, ale również taboru, który można spotkać głównie na polskiej kolei. Naszą przewagą nad innymi komercyjnymi projektami jest to, że grupa docelowa, do której kierujemy Symulator, jest bardzo wąska. W przypadku innych popularnych produkcji tego typu oprogramowanie i wirtualny świat muszą być skierowane do odbiorców w Europie i na całym świecie. Nie traktujemy ich jako konkurencji, gdyż „MaSzyna” jest projektem non-profit, udostępnianym bezpłatnie każdemu.

Nasz symulator wyróżnia się przede wszystkim wysoką dbałością o szczegóły – celem twórców jest jak najdokładniejsze odwzorowanie rzeczywistości i warunków pracy osób prowadzących pojazdy kolejowe. Obsługa pojazdów jest bardzo zbliżona do faktycznych czynności, które musi wykonać maszynista. Nie jest to program prosty, ze sterowaniem znanym z popularnych „wyścigówek”, gdzie pojazdem operujemy strzałkami na klawiaturze. Nigdy nie było to zaimplementowane i nic nie wskazuje na to, żeby twórcy podążali w tym kierunku. Po uruchomieniu symulacji użytkownik musi sprawdzić ciśnienia w zbiornikach, uruchomić baterię pojazdu, podnieść pantografy, uruchomić przetwornice i sprężarki, a gdy lokomotywa będzie gotowa do drogi, należy umiejętnie operować nastawnikiem jazdy oraz kranem hamulca. Modele taboru kolejowego zostały równie wiernie odwzorowane – twórcy tworzą nowe pojazdy na podstawie dokładnych planów i schematów, a gdy te nie są dostępne, korzystają z wymiarów zebranych „na gruncie” przy pomocy miarki lub linijki.

Wirtualne szlaki kolejowe (prawdziwe oraz fikcyjne) również zostały przygotowane w zgodzie z obowiązującą sztuką i przepisami dotyczącymi budowy linii kolejowych. Niewątpliwie elementem najbardziej wyróżniającym „MaSzynę” na tle pozostałych symulatorów jest to, iż nasz projekt niemalże idealnie odwzorowuje ruch pojazdów szynowych. Oznacza to, że realne charakterystyki ruchu wagonów czy lokomotyw zostały umiejętnie przełożone na warunki wirtualne. W efekcie pojazdy rozpędzają się i hamują identycznie jak w rzeczywistości – model ruchu pojazdów uwzględnia takie elementy jak opór powietrza, tarcie, spadek i wzniesienie. Lokomotywy elektryczne reagują na zmiany napięcia w sieci trakcyjnej, a wagony mają różne siły hamowania w zależności od typu czy nastawy hamulca w taborze. Wszystkie powyższe elementy sprawiają, iż poziom realizmu symulacji w „MaSzynie” jest niezwykle wysoki.

SK: Ile osób aktualnie pracuje w zespole? Jak bardzo angażujący jest proces tworzenia i ile czasu mija od powstania pomysłu do jego wdrożenia?

MaSzyna: Dziś przy projekcie pracuje około 40-50 osób. Są to osoby, które stale są aktywne na naszym [forum internetowym] (miejscu, gdzie omawiamy i testujemy nowe elementy Symulatora), odpowiedzialne między innymi za nowe modele lokomotyw i wagonów oraz scenerie czy usprawnianie symulacji. Istotny wkład mają osoby, które udzielają wsparcia merytorycznego oraz dostarczają materiały dźwiękowe, fotograficzne czy też plany taboru kolejowego przydatne do stworzenia nowego pojazdu. Mamy również w naszym gronie osoby, które nie angażują się bezpośrednio w rozwój oprogramowania, ale wspierają projekt innymi, równie istotnymi działaniami – redagują stronę internetową, odpisują na maile, prowadzą strony na portalu społecznościowym czy obsługują serwery.

Czas realizacji nowych funkcji czy elementów Symulatora wynosi od kilku godzin do nawet kilku lat. Stworzenie nowej tekstury lokomotywy lub wagonu w programie graficznym może zająć wprawionemu twórcy parę godzin pracy. Natomiast stworzenie nowego modelu pojazdu szynowego to już praca liczona w tygodniach, a nawet w miesiącach. Równie czasochłonne jest przygotowanie nowego scenariusza, czyli zorganizowanie ruchu pociągów oraz zaplanowanie zadań dla użytkowników na fragmencie linii kolejowej. Najbardziej wymagającymi projektami, zarówno pod kątem nakładu pracy, jak i czasu, jest jednak stworzenie nowej scenerii, czyli wirtualnej linii kolejowej – to zajmuje twórcom nawet kilka lat pracy.

SK:  Aktywność użytkowników wspomnianego forum, jak na obecne czasy, jest imponująca. Jaka jest rola tej społeczności podczas przygotowywania kolejnych aktualizacji produkcji?

MaSzyna: Forum dyskusyjne działa nieprzerwanie od 2003 roku, dziś mamy zarejestrowanych ponad 7,5 tysiąca użytkowników, z czego codziennie zalogowanych jest około 400-500 osób. Forma komunikacji na forach powoli zanika, ponieważ dyskusje przenoszą się na inne platformy. W naszym przypadku forum wciąż pozostaje głównym narzędziem, na którym rocznie wymieniamy 12-15 tysięcy wiadomości. Jest to wynik imponujący. Ponadto od kilku lat działa chat dla twórców i użytkowników, aby jeszcze bardziej usprawnić komunikację i wymianę myśli. W naszej ocenie Symulator działa i rozwija się dzięki społeczności – osobom, które chcą go stale wspierać swoją pracą.

SK: Tak było od zawsze?

MaSzyna: Taki model obowiązuje od samego początku projektu. Nie mamy korporacyjnego porządku pracy, gdzie lider wyznacza kierunek i zespół go realizuje, a wszystkie działania twórców są motywowane chęcią dodania od siebie kolejnej małej cząstki do projektu. Praktyka wykazała, że zanim jakikolwiek nowy element zostanie przedstawiony szerokiej publice, jest on dokładnie sprawdzany w ramach procedury beta testów. Na tym etapie następuje wymiana pomysłów i doświadczeń, gdzie społeczność twórców proponuje zmiany, ale też wskazuje na błędy, które wymagają poprawy. Staramy się wszyscy wzajemnie rozwijać, uczyć tworzenia nowych tekstur, modeli czy scenariuszy. Wzajemnie uczymy się teorii działania oprogramowania. Ta otwartość jest motorem napędowym. Gdyby nie ona, projekt stałby w miejscu. Osoby, które nieustannie wspierają go od 2001-2002 roku, można zliczyć na palcach jednej ręki. Natomiast zauważamy, że co kilka lat zespół aktywnych twórców się odświeża i wymienia – niemalże jak pokolenie.

SK: A co „MaSzyna” dała swoim twórcom?

MaSzyna: Poza tym, że Symulator działa dzięki społeczności, to również on sam wiele dla tej społeczności zrobił. Osoby, które przez ostatnie lata rozwijały aplikację, to głównie uczniowie i studenci, ale również dorośli, pracujący ludzie. Część z nich to pracownicy kolei „młodego pokolenia”. Dla nich „MaSzyna” i forum dyskusyjne było miejscem zdobywania i konfrontowania wiedzy dotyczącej fachu kolejowego z rzeczywistością, zanim zdecydowali się zatrudnić w przedsiębiorstwach kolejowych. Są również znane przypadki, gdzie na naszym forum pasjonaci transportu kolejowego rozpoczęli poszerzanie swojej wiedzy i pielęgnowanie pasji. Wymiana zdań i doświadczeń z innymi użytkownikami, nierzadko pracownikami kolei, skłoniła młodych pasjonatów do tego, że wybrali ścieżkę edukacji, aby w przyszłości również móc pracować na kolei. Jest to szeroki przekrój stanowisk: maszyniści, dyżurni ruchu, rewidenci oraz pracownicy zaplecza administracyjnego przedsiębiorstw kolejowych.

SK: Jakie nowe rozwiązania i ulepszenia planują Państwo wprowadzić do symulatora w przyszłości?

MaSzyna: To jest właśnie jedna z cech projektu, który nie jest odgórnie zarządzany. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie usprawnienia zostaną przygotowane w najbliższej czy dalszej przyszłości, gdyż każda inicjatywa pochodzi od poszczególnych twórców. Jeśli nowy pomysł spotka się z uznaniem pozostałych autorów, to zostanie zaimplementowany i udostępniony w kolejnym wydaniu aplikacji.

SK: Wiemy, że poziom zaawansowania Państwa symulatora pozwala na wykorzystywanie go w szkoleniach maszynistów. Jakie podmioty korzystają lub korzystały z „MaSzyny” w tym celu?

MaSzyna: Kiedy zobaczyliśmy, że nasz symulator jest wykorzystywany w celach szkoleniowych, było to dla nas dodatkową motywacją oraz nagrodą. Zdaliśmy sobie sprawę, że nie tworzymy tylko prostej aplikacji, która ma sprawiać radość użytkownikom, ale coś na kształt produktu, który spotkał się z uznaniem i jest wykorzystywany nie tylko dla rozrywki czy rozwijania pasji, ale również w celu poprawy kwalifikacji zawodowych. Jest kilka podmiotów, które wykorzystują aplikację w celach szkoleniowych: Przewozy Regionalne w Lublinie oraz w Poznaniu szkolą maszynistów z pełnowymiarowym pulpitem pojazdu serii EN57, „kolejówka” w Warszawie również korzysta z „MaSzyny” i pulpitu EN57. Technikum nr 4 w Sosnowcu zaadaptowało salę lekcyjną, gdzie została odwzorowana cała kabina lokomotywy EU07 w skali 1:1, wraz ze stanowiskiem instruktorskim. Wszystkie te instalacje to pełnowymiarowe pulpity maszynisty, które wykorzystują oprogramowanie symulatora „MaSzyna”.

Jak zachęciliby Państwo osoby, które nie miały jeszcze styczności z „MaSzyną” do spróbowania swoich sił w symulatorze?

MaSzyna: Jeśli szukacie symulatora, który skupia się na polskiej kolei i jednocześnie za cel stawia sobie najpełniejsze odwzorowanie rzeczywistości, to „MaSzyna” będzie najlepszym wyborem. Uczciwie jednak uprzedzamy, że dla początkującego pasjonata transportu kolejowego pierwszy kontakt z naszą produkcją może być trudny – pamiętajmy, że w rzeczywistości wirtualnej każdy użytkownik musi wykonać te same czynności, co maszynista w codziennej pracy. Zachęcamy też, aby dołączyć do naszej społeczności i wspierać rozwój Symulatora. Wiedza z zakresu informatyki czy modelowania 3D nie jest konieczna. W projekt można zaangażować się również poprzez udostępnianie materiałów fotograficznych czy dźwiękowych, a także oferując wsparcie merytoryczne.

Rozmawiał Patryk Galarski

26
Na warsztacie / Odp: Całkowo v2.0 - wersja beta do testów
« dnia: 03 Grudnia 2020, 15:32:28 »
Sceneria powinna wyjść z ozdobami dotychczasowymi, a na ewentualną wersję retro powinna zostać przebudowana później. Wtedy będzie zarówno wersja w miarę współczesna, jak i na wcześniejsze lata. Nie ma sensu przerabiania jej teraz, żeby była tylko i wyłącznie wersja retro.

27
Bieżące kolejowe / Odp: Z kamerą na PKP
« dnia: 30 Listopada 2020, 01:37:11 »
Parę zdjęć z jednego z ostatnich rozładunków na Wojciechu w Zabrzu. Może i nie PKP ale raczej się nadaje :)

28
Bieżące Symulatorowe / Odp: Tak na szybko.
« dnia: 12 Kwietnia 2019, 15:05:47 »
Wiele wody w Wiśle upłynęło, czasy unoffów, siódemek Barta, godzinami przesiadywało się na IRCu, rzeźniło siódemką :D

29
Bieżące Symulatorowe / Tak na szybko.
« dnia: 05 Marca 2019, 21:42:08 »
Siema. Postanowiłem napisać pare słów, aby nie zaśmiecać forum pisze specialnie tu.
Tak sobie minęło 9 lat, i w koncu znalazłem chwile by odpalić sobie naszego symka, ale mówie co tam, nie bede smigał po swojej starej zmodyfikowanej Krzyzowej na paczce z 2006roku, sciągne sobie najnowszą paczkę. I do sedna sprawy:
Gratuluje Wam, bo odwaliliście kawał dobrej roboty! w 2008 roku było to nie do pomyślenia co teraz jest tu osiągniete. Robi to na mnie wrażenie bo Ci co mnie pamiętają to wiedzą jaka wage przykładałem do niektórcyh szczegołów, i sposobu grania w ów symulator.  Powodzenia i działajcie dalej!

Tyle ode mnie - srednio-starej ekipy ;)
MKaczy pozdrawiam ; - )

30
Na warsztacie / Projekt Śląsk - Porty.
« dnia: 10 Listopada 2017, 20:50:31 »
Chciałem zakomunikowac że uruchomiłem kolejny swój projekt o nazwie jak w tytule. Zamierzam zrobić trasę do symulatora, podzieloną na 4 scn zbudowaną na podstawie istniejącyh w realu linii kolejowych.  Bedzie ona wiodła ze stacji Zabrze Biskupice do stacji Gdańsk Port Północny. Odcinek 1 to ZB-ZWK 2 to ZWK-BWT, 3 BWT-ZT i 4 ZT-GPP.  Obecnie mam zrobione tory z Herb Nowych do ZWK.

Strony: [1]