Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - loko

Strony: [1]
1
Na warsztacie / Odp: Projekt Śląsk - Porty.
« dnia: 09 Grudnia 2021, 11:29:06 »
Co to jest rok na zrobienie odcinka ponad 200km, dwutorowego, zelektryfikowanego z SBL. W dodatku mając godzine czasu dla siebie dziennie gdzie nie co dzień się chce. Wątpię, że do końca 2022 się wyrobię. W załączniku widok na Bydgoszcz Główną Tow (BGB). Na pierwszym planie tory linii Kutno - Piła.

19.02.2023
Zakończyłem przypisywanie semaforów oraz wstawianie odcinków izolowanych. Następny etap: wpisywanie zamykania semaforów do odcinków izolowany i wstawianie zwolnień. Będzie można puszczać Ai niech szuka null tracków.

2
Tematem E1000 zajmę się dogłębniej nieco później... Dodam tylko, że jedną z wielu cech odróżniających E1000 od ET22 było np. stanowisko maszynisty po stronie lewej.
Odkopałem trochę notatek i sięgnąłem do różnych źródeł. Poniżej kilka ciekawych treści.

Znaczącą rolę przy realizacji eksportu lokomotyw do Maroka odegrał jak zwykle w tamtych czasach KOLMEX, który jako Centrala Handlu Zagranicznego zajmował się zawieraniem kontraktów handlowych na dostawę polskiego taboru. Odbiorcy byli dość ograniczeni, bo w przypadku choćby lokomotyw elektrycznych istniała tylko możliwość eksportu pojazdów zasilanych napięciem 3000V. Jasnym więc było, że Kolmex może złożyć ofertę tylko na dostawę maszyn z rodziny 201E, które produkował Pafawag Wrocław. Co ciekawe, w wyniku obustronnych ustaleń wysłano do Maroka w celu odbycia próbnej eksploatacji lokomotywę ET22-096 z MD Ostrów Wlkp. Maszyna ta była oddelegowana z DOKP Poznań w okresie 04.02.1974 - 02.05.1975. Z założenia pojazdy dla kolei ONCF oznaczone typem 201Eg miały pracować głównie przy pociągach towarowych z rejonu kopalń fosforytów do Casablanki. Linia ta charakteryzowała się długim spadkiem, co ułatwiało prowadzenie ciężkich składów, jednakże pojawiły się problemy z techniką hamowania. Wykazały to próby z ET22-096, gdzie przy hamowaniu na spadku doszło do poluzowania się obręczy. To skłoniło stronę marokańską do zażądania zastosowania w lokomotywach 201Eg kół monoblokowych, co z biegiem czasu nie do końca załatwiło sprawę. Pojawiały się pęknięcia, a koszty gwarancyjne znacznie wzrosty po stronie dostawcy.

Tutaj od razu należy zaznaczyć, że dużym minusem w ofercie Kolmex'u był brak hamulca elektrodynamicznego w lokomotywach 201Eg. Tutaj okazało się jednak, że strona polska "przekonała odbiorcę" do zakupu pojazdów bez hamulca ED, przy czym musiała zastosować koła monoblokowe.
W listopadzie 1975 wysłano do Maroka pierwsze cztery maszyny, a ostatnie dwie koleje ONCF odebrały w lipcu 1976 roku (łącznie było ich 23 sztuki). Pomimo dużego zapotrzebowania na ciężkie lokomotywy ze strony kolei marokańskich kontakty handlowe zostały przerwane. Zapewne było to wynikiem innego zamówienia: w 1976 roku do Maroka trafiło kilkadziesiąt japońskich lokomotyw wyprodukowanych przez firmę Mitsubishi lub Hitachi [źródła podają różne dane] (moc 3000 kW, Vmax 100 km/h), które posiadały co najważniejsze hamulec ED i miały... prostszą konstrukcję!

Kilka zmian w 201Eg w stosunku do 201E (m.in.):
- montaż nowego zgarniacza czołowego,
- montaż pantografów połówkowych Faiveley,
- montaż sprężarek Westinghouse,
- montaż zbiorników piasku na wózkach,
- zmiana układu wentylacji (inny układ żaluzji po bokach i jednostronny montaż na dachu kominków wentylacyjnych oporów),
- dostosowanie skrajni dachu do przepisów ONCF,
- stanowisko maszynisty po stronie lewej...

W trakcie eksploatacji zniknęły na kilku maszynach okna narożnikowe w kabinach (na pewno zlikwidowano je na maszynach: E1002, 1003, 1004, 1006, 1008, 1012, 1016, 1018, 1019 i 1021; poza tym na E1018 i E1021 w kanciaste reflektory włożono zwykłe reflektory). Z biegiem czasu E1000 zaczęły także prowadzić składy pasażerskie.

No i na koniec: do PL w latach 2004-2012 trafiły z ONCF maszyny E1002, 1003, 1006, 1007, 1008, 1012, 1013, 1015, 1016, 1018, 1019, 1021, 1022 i 1023 (mam wątpliwości przy E1004 i 1005).   
 
Źródła:
- materiały własne (notatki, ilostany),
- "EP23 i inne odmiany lokomotyw 201E", P.Terczyński; Świat kolei 1/2007, EMI-PRESS Łódź,
- "Atlas lokomotyw elektrycznych", P.Terczyński; KOLPRESS Poznań 2017,
- www.ilostan.forumkolejowe.pl


3
Poszukuję, chcę zrobić / ET41-100 poszukiwania II/SP47/E1000/301Dc
« dnia: 05 Lutego 2023, 13:45:01 »
Export SM42 do Maroka na pewno miał jakieś komplikacje przy przekazaniach lokomotyw, bo co najmniej jedna była odrzucona i trafiła do polskiego przemysłu (KGHM), gdzie przez pewien czas miała stanowisko maszynisty po stronie lewej.

Odnośnie Libanu to trafiły tam "SP45" (301Db ze zmianami) oznaczone jako 301Dc-225L do 227L zmienione później na 1201-1203. Temat stanowiska maszynisty: w monografii Kolpress'u nie ma wzmianek o jakichkolwiek zmianach w kabinach.

I jeszcze jedna ciekawostka: 301Dc miały nr fabryczne HCP 301, 302, 303/1977, co w liście fabrycznej HCP stawia je pomiędzy SU46-032 (HCP 300/1977), a SU46-033 (HCP 304/1977).

4
Forum / Odp: Czy leci z nami pilot?
« dnia: 08 Lutego 2023, 15:36:01 »
Skoro niezadowoleni z MaSzyny uwazaja, że jest źle, jak problem? Adieu!
Ja tam zostaję. Mi tam sie wszystko podoba. Kto ze mną?

5
Na warsztacie / Odp: Częstochowski Węzeł Kolejowy i Linia 61
« dnia: 05 Grudnia 2021, 07:20:12 »
Miejscuweczka pierwsza klasa jest. Jeszcze wieżowce w tle dojdą dedykowane i drogi przejdą mały lifting. Aktualnie pracę są prowadzone przy pozostałych bocznicach w Częstochowie, w następnej kolejności dojdą brakujące drogi i zostanie wczytany teren HQ z NMT dla całego Miasta. Perony są gotowe w Kusiętach, Lusławicach i Podlesiu. Na pozostałe przystanki brakuje materiałów i czasu żeby te materiały zdobyć, tak więc jeśli ktoś jest z okolic Staropola Częstochowskiego i Koniecpola Magdasza to prosił bym o dokładne obfotografowanie owych przystanków. Chociaż szanse że znajdzie się ktoś z tamtąd są tak nikłe, że nawet do końca nie wiem czy jest sens to pisać :P

Niestety z naszych planów nic nie wyjdzie, bo o ile sam odcinek Kucelinka - Małogoszcz byłby do skończenia przed wigilią, o tyle Częstochowa okazała się masakryczne niedorobiona. Żeby to dokończyć to conajmniej pół roku jeszcze potrzeba :/ Ale na następne święta L61 jest jak najbardziej możliwa (wraz z nowymi elementami sieci trakcyjnej i infrastruktury torowej).
Nie wiem czy już o to pytałem, ale skoro już projektujecie i odwzorujecie otoczenie w Częstochowie, to może warto pokusić się o stworzenie funkcjonalnej linii tramwajowej, która byłaby pierwszą w historii MaSzyny? Co prawda istnieje już jedna wersja, ale wygląda nieco cukierkowo i nie została ona nigdzie udostępniona - duży plus tej wersji to dedykowane modele.


6
Tabor kolejowy / Wagony towarowe - Kanclerz z Trainz
« dnia: 09 Marca 2021, 11:12:22 »
Dzień dobry,

nazywam się Witold Prusinkiewicz, część z Was zna mnie z forum Trainz, gdzie jestem w miarę aktywnym twórcą treści. Nie będę rozwijać bez sensu całej historii ale podjąłem decyzję, że chciałbym przekazać Waszej społeczności za pośrednictwem kolegi Patryka znanego jako Hanys część moich wagonów towarowych abyście też mogli cieszyć nimi oko. Od wielu lat monitoruję Wasz dział z fototeksturami część z nich bunkrując u siebie na dysku opisane właściwym nickiem "wrzucacza" i uznałem, że chyba nie ma lepszej formy odwdzięczenia się jak umożliwienie konwersji modeli - aczkolwiek nie miałem jeszcze okazji korzystać z Waszych zdjęć - mam 300GB swoich materiałów. Będę przekazywać Patrykowi wraz z upływem czasu i chęci kolejne modele taboru a w tym wątku będę raz na jakiś czas informować o tym, co przekazałem i co może byście chcieli mieć również u siebie. Nie mam z tym żadnego problemu :)

Na pierwszy ogień poszły dwie cysterny do przewozu tlenku etylenu znane z katalogu Pana Terczyńskiego jako 416F pochodzenia niemieckiego (WU Siegen). Razem z nimi przekazałem dedykowany wózek LHB 77. Z tego co wiem, konwersja ma się już na ukończeniu (albo już się zakończyła). Screen pokazuje wagon ze złym wózkiem (pierwotnie nie chciało mi się go robić, jednak z powodu wykonania kolejnej cysterny na tym wózku nie miałem zbyt dużego wyboru). Miłej zabawy!



Z tego co odnotowałem, w dziale fototex pojawiły się u Was nowe cysterny a ten, konkretnie wspomniany typ jest też wykonany więc może będzie chętny do wykonania reskinu;

Stahlwerke Brüninghaus, Waggon Union zakład w Siegen, być może również inne, skonstruowane według danego standardu, 16100mm długości. Rozstaw czopów skrętu 10860 lub 11060mm. Różnica może potencjalnie wynikać z późniejszej wymiany wózka na Y25. Zbiornik 95m3. Właz pod kątem w kierunku ziemi.

Zachęcam do zaglądania na Facebooka TrainzArt bo nie zawsze mam czas i chęć pisać o nowościach w swoim temacie na PTT, który znajduje się tutaj; http://trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=6361


7
Na warsztacie / Projekt Śląsk - Porty.
« dnia: 10 Listopada 2017, 20:50:31 »
Chciałem zakomunikowac że uruchomiłem kolejny swój projekt o nazwie jak w tytule. Zamierzam zrobić trasę do symulatora, podzieloną na 4 scn zbudowaną na podstawie istniejącyh w realu linii kolejowych.  Bedzie ona wiodła ze stacji Zabrze Biskupice do stacji Gdańsk Port Północny. Odcinek 1 to ZB-ZWK 2 to ZWK-BWT, 3 BWT-ZT i 4 ZT-GPP.  Obecnie mam zrobione tory z Herb Nowych do ZWK.

8
Na warsztacie / Lokomotywownia Leszno
« dnia: 16 Lipca 2017, 15:34:05 »
Witam!
W tym wątku będę przedstawiał, nad jakimi pojazdami będę pracować. Jak wynika z tytułu, będą się tu pojawiać głównie lokomotywy stacjonujące na co dzień lub niestety odstawione już lokomotywy z Leszna, chociaż będą zdarzać się odstępstwa, jak to na przykład ma miejsce z ST43-366 z Katowic. Myślę, że głównie będę tworzyć "rumuny", chociaż niewątpliwe powstaną jeszcze SU46, czy po dostarczeniu zdjęć SM31 ;-)

Moim celem na początek jest stworzenie paczki 5 lokomotyw serii ST43, a dokładniej maszyn o numerach: -100, -340, -365, -382 oraz -397. Każda lokomotywa ma posiadać dedykowaną kabinę!

Na warsztacie znajdują się (kolorem pomarańczowym oznaczyłem lokomotywy spoza Leszna):
ST43-100 (zielone malowanie),
ST43-340 (zielone malowanie),
ST43-365 (zielone malowanie),
ST43-366 (zielone malowanie z białymi pasami),
ST43-397 (zielone malowanie),
SU46-037 (biało-czerowne PKP Cargo),
SU46-022 (zielone malowanie),
SU45-115 (zielone malowanie),
SU45-213 (zielone malowanie),
SM42-336 (zielone malowanie).

Aktualnie oczekują na zrobienie: ST43-349, ST43-354, ST43-402 oraz ST43-382 (pilnie potrzebne zdjęcia z zewnątrz na tekstury do paczki z lokomotywami z Leszna!!!).

Ukończone: SU46-054, SU45-187.

P.s. Proszę nie wskazywać błędów w tym wątku, gdyż ma jedynie na celu zaprezentowanie etapu prac nad poszczególnymi lokomotywami. Uwagi proszę dawać dopiero w teście dodatków, gdy pojawi się odpowiedni temat.

9
Na warsztacie / Odp: Maszynowy Warszat
« dnia: 19 Czerwca 2017, 12:29:21 »
Dzisiaj prezentuję 3E/1-001 DBSRP, za jakiś czas będzie ukończona.

Na razie jest tylko jeden problem w starterze - zamiast 3E/1-001 wyświetla 3E/1-1001.

10
Na warsztacie / Odp: Projekt "KPK-LK"
« dnia: 19 Lutego 2017, 09:09:43 »
Może czasem warto pogrzebać w forumowym archiwum i zobaczyć co robią inni? A potem napisać i połączyć siły?


Widzę, że "stara wiara" już o mnie zapomniała i też młodemu koledze nie podpowie... Ech, o tempora, o mores!

11
Na warsztacie / Odp: Kaliska
« dnia: 25 Stycznia 2017, 18:44:55 »
Hm, co się tyczy dzielenia służb które trwaja powyżej 2h to powiem tak: jak sie nie ma czasu na jazde to sie nie jezdzi, lub jezdzi rzadko. Ja sam przejechalem tylko raz Włókniarzem i dwa razy Ceglarzem( reszte testów robiło AI) na więcej nie mam czasu. Nie che mi sie tego dzielić to nie jest takie proste. Wolę czas poswięcić na coś nowego. NIe wiem czy wiecie ale jest jeden czlowiek ktory ma ulozone torowisko w rainsted z lini131 od Chorzowa do Herb Starych. Juz to gdzies pisałem , teraz w wolnych chwilach robię kolejne scenariusze na kaliska  i zamierzam sie wziasc za tworzenie linii 131 (węglówka) w rainsted dla maszyny, poczynajac od poczatku kilometraza. Oraz linie CHS - Wyczerpy - Częstochowa no i Zajaczkowo - Porty.

Strony: [1]