Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Maciek Kolejarz

Strony: [1]
1
Na warsztacie / Odp: Odbicia blachy i nie tylko na lokach
« dnia: 26 Lutego 2024, 20:07:02 »
Myślę, że grafika w MaSzynie ma nieco więcej problemów niż tylko brak odbić na lokomotywach.

2
Na warsztacie / Odp: Projekt Linii 289
« dnia: 25 Lutego 2024, 20:15:06 »
Właśnie przez takie gadanie ten projekt nigdy się do przodu nie ruszy. Skoro wszystko jest zrobione to po co coś robić? Cała Polska przecież jest zrobiona - nic nie szkodzi że tory wiszą w powietrzu, terenu nie ma i jedyne co jest to tory, rozjazdy, druty i wskaźniki. Problem tylko w tym, że nic z tego nie wynika.
Dzisiaj od rana męczę się ze stworzeniem chociaż kawałka terenu w opublikowanej linii 351. Póki co bez efektów po 12 godzinach, bo raz że ciężko o jakiekolwiek poradniki, a dwa instrukcja na wiki Ra jest tak napisana, że chyba tylko on rozumie co jest w niej napisane. Jakieś zabawy skryptami itp itd.
Nic to dopóki nie będzie edytora równie przyjaznego jak geodeta z Trainz'a można się owszem pałować z 3ds max'ami i innymi głupotami dla uzyskania miernego efektu prac... Można też się zacząć modlić, że za następne już nie 10 a 20 lat coś się zmieni na lepsze.

3
Na warsztacie / Projekt Linii 289
« dnia: 25 Lutego 2024, 10:55:33 »
Witam was i przedstawiam rozpoczęty przeze mnie projekt linii kolejowej nr 289

Od jakiegoś czasu pracuje na scenerią linii kolejowej nr 289, Pierwszy etap prac to odcinek Legnica - Lubin, na ten moment zrobiony mam układ torowy stacji Raszówka oraz wyprowadzone szlaki w kierunku sąsiednich stacji.

Docelowo sceneria ma zawierać co najmniej całą linię z Legnicy do Głogowa oraz (na ile będzie to możliwe do zrobienia) zakłady PMT oraz bocznice.
Podjąłem się prac po oglądnięciu kilku poradników oraz testowym tworzeniu fikcyjnych/realnych stacyjek i szlaków aby nauczyć się edytora więc powinno coś z tego wyjść (;

Dorzucam kilka zdjęć w załącznikach  pokazujących stan pracy w Raszówce. Pozdrawiam (:

4
Ciach ciach wagon platforma na podwoziu koleby, oraz sama koleba prawie gotowe

5
Wasz kochany (ex)deweloper szykuje taką małą niespodziankę pod postacią lokomotywy GLs30 oraz zestawu koleb
comming soon


im wiecej wpłacita tym szybcij bedzie

6
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady/Galicja WIP - do pobrania
« dnia: 10 Lutego 2024, 21:57:03 »
Czysto formalnie, aby utrzymywać kronikę scenerii - dzisiaj wrzuciliśmy pierwszą część (lk107) na test dodatków.

7
A gdyby tak założyć zbiórkę i po prostu zlecić firmie zewnętrznej(programiście) opracowanie koncepcji edytora i napisanie go?

Zdajesz sobie sprawę, że zlecenie napisania takiego programu zewnętrznej firmie to może być koszt nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych?

8
WWW / Odp: Projekt nowej strony głównej
« dnia: 04 Lutego 2024, 18:18:10 »
Ja bym dodał na stronie głównej wstępny opis dla audiodeskrypcji dla osób niedowidzących oraz niewidomych. Jest kilka osób w środowisku modelarzy, miłośników którzy dzięki ostatnim publicznym prezentacjom MaSzyny wraz z pulpitami zaciekawiły się tym projektem - Pytania jakie się pojawiają w przypadku jazdy na pulpicie rzeczywistym a które można by na stronie opisać:
1. Pulpit jest dla pojazdu XX czy można jechać pojazdem AA
2. Czy mogę pojechać pociągiem na trasie Szczecin-Kołobrzeg (tutaj bardziej chodzi o zestawienie dostępnych tras)
3. Czy mogę zrobić sobie skład z wybranych wagonów.

Pytania takie tutaj ułatwią osobom wybranie się nawet na wystawy gdzie pulpity są prezentowane

9
Na warsztacie / Odp: Linia kolejowa nr 351
« dnia: 03 Lutego 2024, 11:37:38 »
Cześć,

w związku z tym, że prace nad scenerią zostały wstrzymane, udostępniam paczkę plików które posiadam. Być może ktoś z nich skorzysta.

https://eu07.pl/userfiles/22055/sceneria%20l351.7z

10
Myślę że to sprawa do rozważenia. Nie upieram się przy obecnym rozwiązaniu, jak uważacie że to coś poprawi kondycję projektu to można przenieść czat na Discord.

11
WWW / Odp: Projekt nowej strony głównej
« dnia: 30 Stycznia 2024, 23:13:47 »
Mam dwie prośby, brakuje mi w naszej stronie od zawsze:
1) sekcji aktualności w formie postów / bloga / wpisów
2) dostosowania strony pod urządzenia mobilne

12
Na warsztacie / Kolej wąskotorowa cegielni Bielowice - Nowy Sącz
« dnia: 29 Stycznia 2024, 19:55:10 »
Siema!

Udostępniamy Wam do pobrania scenerię wąskotorową odwzorowującą do pewnego stopnia tory należące do sieci kolejowej Zakładów Ceramicznych Bielowice na przedmieściach Nowego Sącza.

Całkowita długość torowiska na scenerii to około kilometr torów o rozstawie 600mm z testowymi podkładami 3D, okraszonych w pocie czoła robionym otoczeniem w taki sposób, aby użytkownik toczący się kilka kilometrów na godzinę nie był odrzucony przez nijakość świata go otaczającego.

Na razie jedyne, co gracz może robić na scenerii, poza manewrami na mini-szopie, to podjazd na górną część kopalni gliny w celu załadunku wagonów. Tor z eventem załadunku znajduje się na wysokości znaku z przekreślonym ludzikiem. Załadunek jednej koleby trwa około 20-30 sekund, ale jest widoczny dopiero po skończeniu całego procesu. Po powrocie na zakład nie ma jednak opcji rozładunku wagonów, ponieważ event do rozładunku nie chce współpracować.

Tabor do obsługi naszej małej zakładowej sieci to koleby wąskotorowe w kilku wariantach tekstur, WLs40 w trzech wariantach i Ls600. Lokomotywy nie posiadają działającego wnętrza. Mogą być obsługiwane wyłącznie klawiaturą. Odpalamy klasycznie jak każdego diesla, a reszta kontrolek podobna do SM03. Staramy się hamować ręcznym, zamiast zespolonego/pomocniczego pneumatycznego.

Do poprawnego działania taboru wąskotorowego potrzebny jest plik .exe i shadery dostępne do pobrania w zależnościach do scenerii Galicja. - https://eu07.pl/userfiles/21553/galicja_zaleznosci-r3.rar
Do tego jeszcze trzeba mieć zestaw zależności do scenerii Glinojeck, bądź aktualną wersję z repozytorium. W przeciwnym wypadku brakować będzie paru tekstur.


Link do pobrania: https://eu07.pl/userfiles/25531/cegielka.7z

Autorzy:
- teren z malowaniem, tory, podkłady - Jan21
- tabor wąskotorowy - Manul/MichauSto, dźwięki i ładunki - Toprus
- dekoracje na scenerii - Toprus

W związku z nietuzinkowym charakterem scenerii występuje na niej kilka problemów:
-zakręcanie hamulca ręcznego, jak i łączenie i rozpinanie wagonów jest bardzo utrudnione ze względu na ich mały rozmiar
-skład potrafi czasami dziwnie 'falować'
-WLs40 na pierwszym biegu może bardzo łatwo zerwać przyczepność i zgasnąć, uważać!
-podczas załadunku resetuje się długość i napięcie całego składu, więc może szarpać.

W samym taborze jak i scenerii może występować dalej sporo błędów. Udostępniamy ją wyłącznie jako ciekawostkę do pobawienia się.

Miłej zabawy

13
WWW / Odp: Projekt nowej strony głównej
« dnia: 29 Stycznia 2024, 16:16:28 »
Bez patrzenia na obrazek już wiedziałem że wszystko będzie miało zaokrąglone kąty. Mam nadzieję, że unowocześnianie się zakończy tylko na estetyce, bo szczerze obecne trendy chowania wszystkiego za bezsensownymi rozwijanymi przyciskami czy za hamburgerowym menu są irytujące. :)

14
WWW / Odp: Projekt nowej strony głównej
« dnia: 28 Stycznia 2024, 20:25:12 »
Co powiecie na kilka banerów w zależności od sekcji strony, w której się znajdujemy?
Czemu nie, na każdej podstronie mogłoby być standardowo logo maszyny + jakiś screen (na każdej inny). Jednak uważam, że przy produkowaniu grafik powinniśmy używać tylko tyle na ile rzeczywiście pozwala Maszyna. Bez zewnętrznych programów do podkręcania efektów.

15
Nie ma oficjalnej, są jedynie nieoficjalne po kilka tysięcy osób. Co tylko pokazuje potencjał. Discord daje wiele zalet. Sam pytasz o RODO w przypadku powiązania z discordem, ale powiązać te same dane z mattermostem już nie ma problemu i za tym optujesz xd. Szukając tylko problemów, to za wiele nie zdziałamy. Powiązanie kont z bazą forum umożliwia założenie konta przez "kolegę" i dalsze użytkowanie forum, analogicznie na discordzie. Oskarżeń o stronniczość pozwolę sobie nie skomentować, bo osoby stronnicze możesz mieć w dosłownie każdym medium. Na forum i na chacie na mm również. Za to discord ma mniejszą skłonność do wyłączenia się na tydzień ze względu na brak obecności jednej osoby. I o wiele większe możliwości, niż mattermost.

16
WWW / Odp: Projekt nowej strony głównej
« dnia: 28 Stycznia 2024, 18:04:50 »
Linki do forum będą. W założeniu jeżeli będzie artykuł o jakiejś scenerii, to będzie to mniej więcej streszczenie pierwszego posta wraz z bezpośrednim linkiem do pobrania (oczywiście paczka przygotowana tak aby instalacja była jak najmniej problematyczna) oraz z linkiem do wątku w forum. Jeżeli pojawi się jakiś większy dodatek w teście, to tak samo - krótki opis, może wraz z prawdziwą historią/cechami pojazdu, link do pobrania i link do wątku w teście. Mniejsze dodatki byłyby agregowane do podsumowań miesiąca. Artykuły dopuszczałyby swoje własne galerie oraz zdjęcia na pełną szerokość artykułu. Ale na artykuły przyjdzie jeszcze czas. Na razie załączam obecny stan i wracam do pracy.

https://eu07.pl/userfiles/22592/maszyna_page.zip

17
WWW / Odp: Projekt nowej strony głównej
« dnia: 28 Stycznia 2024, 15:17:38 »
Opis zawsze może być ucięty i kończyć się trzema kropkami. po kliknięciu w okienku zobaczylibyśmy pełny tekst. Clickbait ;)
Początek opisu z trzema kropkami raczej niespecjalnie streszczał by wpis.

Wielkość obrazków powinna być tej samej wielkości zaś same kafle mogą się po prostu skalować do największego. Tutaj przykład jak to wygląda na stronie BeamNG.
Nie chciałbym utrudnić procesu pisania wpisów i wymuszania na autorach skalowania do określonego rozmiaru obrazka. Może da się przyciąć programowo, jeszcze sprawdzę.

Ewentualnie można zrobić podobnie jak w tedeku. Kafel z obrazkiem i krótkim opisem, a niżej link do forum.

https://web.td2.info.pl/pl/

18
Na tej kwestii prawnej się nie znam, więc proponuję:
a) na takich samych zasadach, co na mattermosta
b) po prostu nie przekazywać danych użytkowników, tylko dołączać do serwera z prywatnych kont, tak jak teraz to się dzieje chociażby u mnie xd?

19
Tym, że jest nieporównywalnie bardziej popularny wśród młodzieży (a to chyba do niej należy się zwrócić i w niej szukać potencjalnych twórców). To tak na przykład. Lepsza możliwość moderacji treści. Łatwy dostęp do wybranych kanałów, możliwość ich dodawania, bez konieczności wejścia na kanał każdej jednej osoby osobno. Możliwość łatwego ogłaszania różnych rzeczy przez kanał ogłoszeniowy. Discord ma nieporównywalnie większy potencjał i zrównywanie go z mattermostem to jest kryminał.

20
WWW / Projekt nowej strony głównej
« dnia: 28 Stycznia 2024, 05:06:12 »
Proste pytania:
1. Rozwijać to dalej?
2. Co zmienić?

(autorzy wykorzystanych screenów: @Kolej w Polsce, @x_Zielu, @DieselPower, @Maciek Kolejarz)

21
Generalnie to tak, patronite by się tutaj przydał, nie ukrywam, że ja na przykład mniejszą część swojego czasu zacząłem poświęcać robieniu sklejek do Trainza, bo tam za to dostaję ekwiwalent pieniężny, dzięki któremu np. mogę sobie z takich środków raz w miesiącu kupić grę czy kilka książek. Czy patronite byłby dobrym pomysłem? Pewnie tak, i myślę, że możnaby śmiało o tym pomyśleć.
Miłosz Dorsz swego czasu założył Patronite i uzyskał aż 0 wpłat o łącznej wartości 0,00 zł. Może zbyt mało było to promowane, bo tylko w wątku, ale zainteresowanie może wcale nie być duże - nie mówiąc już o podziale uzyskanej kwoty.
Mimo to można spróbować jeszcze raz jeżeli odpowiednio się to wypromuje - patrz niżej.

1) Szata graficzna strony - kiedyś i niejednokrotnie moja mama mówiła mi, że człowieka można poznać po butach… Jaki to ma związek z Maszyną? Moim zdaniem szatę graficzną strony należałoby conajmniej odświeżyć bądź stworzyć od nowa w jakimś bardziej nowocześniejszym systemie, na przykład w Wordpressie. Dałoby to trochę lepszy odbiór symulatora i możliwości byłyby większe.
Nie wiem czy tutaj pisałem, ale też mam pomysł na przebudowę strony głównej i tam wrzucać aktualności. Obecną zawartość strony głównej wrzucić w podstronę "O projekcie" albo gdzieś. Na Facebooka nie każdy zagląda i ma świadomość jego istnienia. Jeżeli na stronie głównej MaSzyny będą informacje o pracach nad projektami, ogłoszenia, jakieś wyróżnienia itp. będziemy w stanie sprawić, że człowiek wchodząc na stronę symulatora będzie widział, że wbrew pozorom MaSzyna jeszcze trochę tętni życiem.

2) Discord - dzisiaj w prawie każdej społeczności obecny jest Discord, pozwalający nawet na stworzenie forum… Platforma darmowa, nie wymagająca jakiejkolwiek większej wiedzy do jej stworzenia. Moglibyśmy rozważyć opcję usunięcia Mattermosta, choć wiem i zdaję sobie z tego sprawę, że jest tam sporo cennych informacji… To również poprawiłoby wizerunek symulatora…
W sumie nie wiem, w teorii oficjalnego Discorda MaSzyny nie ma "bo nie", niby jest Mattermost, chociaż do najstabilniejszych nie należy. "Nie można zapisać tokena" chociażby, co z powodu nieaktywności Milka potrafi uziemić czat na ponad tydzień. Ponadto czat zepsuł sobie reputację przez ciągłe spiny, afery i trollowanie. Niby mieliśmy Maskotki Forum ale potem te osoby wracały i było to samo. Teraz już mało kto zagląda. No i w sumie na Discordzie masz od razu wszystkie serwery, więc jak korzysta się z Discorda to można od razu zobaczyć co nowego. Na czat trzeba specjalnie kliknąć, żeby wejść.

No i na koniec ogólnie. Poziom jakiś musimy zachować, ale w obecnej sytuacji kadrowej perfekcjonizm nas zabije. Musimy trochę zluzować.

22
No wątek od exe nie zniknął, tylko exe majstry mają dorosłe życie i raczej mało czasu. Jak widać wyżej w wątku są plany nad zwiększeniem możliwości akceptacji zmian w kodzie przez społeczność, co otworzy drogę do dodawania zmian od chętnych którzy chcą coś pogrzebać w kodzie exe.
Ci co do tej pory robili się starzeją, mają co raz mniej czasu. Widzę co się na FB dzieje - znaczna część młodych czeka na gotowe. Owszem, to było tak od zawsze, tylko z roku na rok się nasila. Teraz nie będą zadawane prace domowe, więc obawiam się, że rozleniwianie dzieci jeszcze nasili "daj".
Na forum Trainza z którego członkami współpracujemy też coś jakby ucichło, więc to nie tylko problem Maszyny. Z forum maszyny jestem dość długo związany i odkąd pamiętam Maszyna ma swoje wzloty i upadki, kiedy to wydanie tekstura siódemki było świętem, że coś nowego wyszło.


A tak oprócz dyskusji, @Malina proszę zastanów się co od siebie możesz dać do Maszyny, poza pisaniem w tym wątku.

23
Na warsztacie / Odp: [HIT] Bieszczady/Galicja WIP - do pobrania
« dnia: 27 Stycznia 2024, 07:17:18 »
Siemka!

Zapraszamy do pobrania najnowszej wersji naszej scenerii. Zobaczycie w niej między innymi:
-ulepszone dekoracje na linii kolejowej 107 (Zagórz - Łupków), doszło tutaj więcej modeli domków oraz niektóre detale takie jak słupy energetyczne czy drogi. Linia posiada też od tej aktualizacji perony na każdym przystanku.
-uzupełnione dekoracje na kawałku linii 108 między Jasłem i Zagórzem. Większość tej części trasy jest tem samem wyposażona w drzewka, krzewy, trawki, drogi, pola, domki i wszystko, czego sobie dusza zapragnie. Zapraszamy więc do przejechania się tym rzadziej uczęszczanym kawałkiem scenerii.
-ulepszone dekoracje na linii kolejowej 96 (na odcinku Nowy Sącz - Stróże). Doszły tutaj, podobnie jak w pozostałych przypadkach, pola, budynki, detale i część dróg.

Chcieliśmy też ogłosić, że do naszego skromnego zespołu dekoratorów doszedł DominiczekTS2009, który jest odpowiedzialny za dużą część roboty na linii 107.

Paczka do pobrania tutaj: https://eu07.pl/userfiles/21553/galicja-r7.rar (podmienić pliki)

24
Ok, i jak to się odnosi do aktualnej sytuacji? Rozumiem przekaz, że źli deweloperzy zniechęcają, ale są to projekty z 2010, 2012 i 2016 roku. Osób które dalej aktywnie działają nad projektem jest mało i w większości nie były one zaangażowane w ten proceder (który według ciebie występował). Nic na ten moment na to nie poradzimy, a z kolei wyżej masz przykład tego, że Maciek wsparcie ma. Czy jest źle? Tak. Czemu ma służyć takie przywoływanie domniemanych zniechęcania innych osób sprzed kilku(nastu) lat? Nie wiem.

Zamiast szukać realnych rozwiązań sytuacji, robisz 3 rzeczy:
1) Wypominasz aktualnym deweloperom, którzy w większości nie mają wiele wspólnego z sytuacjami sprzed lat, jakieś krzywe akcje poprzedników, typu przywołane wyżej akcje zniechęcania (które według ciebie występowały i chyba twierdzisz, że występują dalej)
2) W sposób ironiczny wyśmiewasz pracę osób, które aktualnie rozwijają symulator.
3) Rzucasz pomysłem komercjalizacji projektu, czyli pomysł może i głupi, ale za to absolutnie nie do zrealizowania.
Nie wiem w sumie do czego dążysz tymi wiadomościami, bo w miarę mądre pomysły przeplatasz takimi pierdołami.

25
Na warsztacie / Odp: Sceneria Tomaszewo
« dnia: 09 Stycznia 2024, 22:39:28 »
Czy w Leosinie zapowiadac na stacji bedzie Young Leosia?

26
Na warsztacie / Odświeżenie otoczenia linii 053.
« dnia: 27 Lutego 2023, 19:32:36 »
Witam. Wraz z moim kolegą @Artysta51 odświeżamy otoczenie na L53, chyba najbardziej ujeżdżanej scenerii w Maszynie :). W planach mamy odświeżenie otoczenia na odcinkach:
Dębica Osobowa - Dębica Towarowa - Krapikowik podg. - Turów - Rudawa - Sandomierz, (nie klepiemy Dębica Os. - Krapikowik podg. ponieważ tam już jest dość ładnie)
Póki co zrobioną mamy część podg. Krapikowik (jest kilka błędów ale posterunek jest ciągle w trakcie prac) oraz @Artysta51 zrobił +/- połowę odcinka Swoszowice - Psie Pole oraz małą część stacji Swoszowice. Prace powoli idą do przodu i jeśli uznamy odświeżenie za skończone to oczywiście wszystko wleci do testu. Pod koniec zabawy przyda się osoba która zamieni wpisy node na include żeby wszystko było pięknie składniowo ;)
Razem z idącymi do przodu pracami będziemy publikować screeny jak to mniej więcej wygląda :)
Tutaj kilka screenów prezentujących obecny stan prac podczas pisania tego posta (27.02.2023), (spakowane w rar ponieważ luźne screeny nie chciały przejść): https://eu07.pl/userfiles/26717/screeny_l53.rar
Stan prac będziemy na bieżąco aktualizować, nowsze screeny można zobaczyć w odpowiedziach.

Aktualny stan prac na 09.03.2023:

Dębica Osobowa - Dębica Towarowa - 100%
Dębica Towarowa - Krapikowik podg. - 100%
Krapikowik podg. - Swoszowice - 100%
Swoszowice - Psie Pole 100%
Psie Pole - Turów - 100%
Turów - Brzeziny - 15%
Brzeziny - Rudawa - 0%
Rudawa - Żerniki - 0%
Żerniki - Sandomierz - 0%

27
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
« dnia: 22 Lutego 2023, 20:27:40 »
Wyobrażam sobie to tak: cięgno u góry z "uchem igielnym" porusza do przodu i tyłu poprzeczną "belkę", która jest zabezpieczona długimi płaskownikami z lewej i prawej swojej strony. Ruch "belki" powoduje ruch obrotowy "kolana" z boku wózka (L i P strona), które połączone jest z cylindrem. W uchu igielnym jest długi otwór zapewne służący do regulacji układu. I jeszcze jedno: między tym uchem, a płaskownikiem jest jeszcze klamra także z płaskownika - to pewnie jest zabezpieczenie na czas demontażu części układu.

Poza konkursem: ten układ hamulcowy i te cięgna skojarzyły mi się z tzw. "kopertą" na wózkach tocznych w... EN57.

Warto luknąć tutaj https://www.transportszynowy.pl/Kolej/kolhamulceklockowe, aby co nieco zrozumieć jak działają cięgna na różnych przykładach.

28
Forum / Odp: Sytuacja związana z Szogun Studio
« dnia: 20 Lutego 2023, 11:56:21 »
Nie chcę tutaj wchodzic w spory typu kto i co robił i kto winien, jednak Ci o których tutaj napisano, już do tego się odnieść nie mogą, bo są zbanowani. Tak więc moim zdaniem, czy nie lepiej by było, aby pierwszego postu nie było? Nie wiem, tak sobie tylko luźno myślę... Z mojego punktu widzenia, kogoś, kto był daleki w tych sporach, to wygląda to tak średnio...

29
Na warsztacie / Odp: Projekt Śląsk - Porty.
« dnia: 09 Grudnia 2021, 11:29:06 »
Co to jest rok na zrobienie odcinka ponad 200km, dwutorowego, zelektryfikowanego z SBL. W dodatku mając godzine czasu dla siebie dziennie gdzie nie co dzień się chce. Wątpię, że do końca 2022 się wyrobię. W załączniku widok na Bydgoszcz Główną Tow (BGB). Na pierwszym planie tory linii Kutno - Piła.

19.02.2023
Zakończyłem przypisywanie semaforów oraz wstawianie odcinków izolowanych. Następny etap: wpisywanie zamykania semaforów do odcinków izolowany i wstawianie zwolnień. Będzie można puszczać Ai niech szuka null tracków.

30
Na warsztacie / Stan scenerii realistycznych na 2023-02
« dnia: 19 Lutego 2023, 19:39:31 »
Dotarła do mnie informacja, że są użytkownicy MaSzyny, którzy nie wiedzą o postępach moich prac. Dlatego chciałbym w skrócie przedstawić stan z początku 2023 i perspektywę ewentualnych dalszych planów. Nie jestem autorem tych tras, pomagam tylko przy uruchomieniu ruchu, usunięciu błędów i poprawieniu szczegółów.

1. Linia 61 (Częstochowa – Fosowskie) oraz linia 144 (Fosowskie – Opole). W ubiegłym roku zakończyłem ostatecznie przeliczanie okolicy Ozimka do map, ustawiony jest też profil pionowy. Potrzebne jest ostateczne sprzątanie drobiazgów, bo np. po przełożeniu sieci trakcyjnej na drugą stronę toru nie spasowały się naprężania. W Ozimku dodałem bocznice huty, przygotowane około 2012 roku. Da się również dojechać do Opola, aczkolwiek tor wymaga jeszcze drobnych korekt i uzupełnienia sieci trakcyjnej oraz sygnalizacji. Zrobiony jest podział na komórki, z wyjątkiem odcinka Częstochowa – Kochanowice. Są skrypty sterujące stacjami.

2. W związku z dopasowaniem do map stacji Fosowskie (jeszcze niepełnym, ale wystarczającym), uruchomiona została przejezdność linii 144 od stacji Tarnowskie Góry. Profil pionowy wymaga jeszcze drobnej korekty, bo w Tarnowskich Górach się coś nie zgadza (o około 1m). Trasa podzielona na komórki.

3. Od Kalet przez Lubliniec do Kluczborka przejezdna jest linia 143. Ma profil pionowy i podział na komórki.

4. Od Herbów da się dojechać do Katowic. W większości przypadków są tylko tory, sieć trakcyjna jest przejezdna przynajmniej jednym torem, zapewne wymaga uzupełnienia braków. Jest profil pionowy i podział na komórki.

5. Od Katowic w stronę Opola są do Toszka przygotowane tory, wymagają dopracowania, przejezdność nie była sprawdzana. Teoretycznie powinno się dać przejechać przez Gliwice do Lublińca.

6. Od Katowic jest połączenie z profilem pionowym linią 139 do granicy ze Słowacją (na Słowacji nie ma prawidłowego profilu pionowego). Trzeba podzielić na komórki. Są skrypty sterujące stacjami od Czechowic-Dziedzic do Zwardonia.

7. Opracowałem też algorytmy przeliczenia scenerii "Kaliska", dzięki nim można przejechać od Zduńskiej Woli (albo Łodzi) do Częstochowy (i dalej do Katowic czy na Słowację). Nie ma tam profilu pionowego (jest poziomo). Teoretycznie istnieje już możliwość przeliczenia całości "Kaliskiej" do map (w tym odcinka do Ostrowa), jednak sceneria po przeliczeniu będzie wymagać ręcznych korekt.

8. Pomiędzy Herbami Nowymi a Kępnem jest ułożony tor linii 181 z profilem pionowym i częściowym otoczeniem. Do zrobienia jest podział na komórki, bo wydzielone zostało tylko Kępno, a pozostała część torów powinna być rozdzielona na kilka komórek. Skrypty sterujące stacjami są tylko dla stacji, na których wychodziły mijanki. Istnieje też potencjalna możliwość połączenia Kluczborka i Kępna torami linii 272.

9. Uporządkowałem też Manewrowo 3, czyli Suwałki (nazewnictwo rozjazdów, wysokości wstawienia napędów ustalone w 2017 roku). Niestety sceneria nie działa prawidłowo na paczce 21.04, mimo że w sterowaniu nic się nie zmieniło, a w 2015 roku wszystko śmigało idealnie.

Obecnie jestem na etapie tworzenia generatora blokad liniowych (zliczających pojazdy). Mam już dosyć ich ręcznego wstawiania i szukania błędów poprzez wielokrotne uruchamianie symulacji. A blokady liniowe są potrzebne do wygenerowania skryptów sterujących stacjami. Skrypty sterujące pozwolą finalnie zweryfikować i naprawić sygnalizację oraz nazewnictwo obiektów. Gdy już będzie działał ruch w oparciu o skrypty sterujące, mam zamiar wygenerować rozkłady pociągów z 2007 roku, ponieważ kolega MW wykonał olbrzymią pracę, aby odszukać i przygotować dane o ruchu. Po uruchomieniu pociągów rozważam zabranie się za przeróbkę sieci trakcyjnej, aby móc w końcu zlikwidować lewitujące mocowania sieci, a także za algorytmy generowania terenu z danych geodezyjnych.

Co do zasady, obiekty tras są podzielone na komórki. Komórka zwykle mieści się w prostokącie o bokach pomiędzy 8km a 16km. Wszystkie obiekty komórki mają współrzędne względem środka komórki. Aby złożyć trasę z komórek, trzeba wybrać jedną z nich jako środek, a pozostałe odpowiednio przesunąć wpisem origin. Wektory przesunięcia można wyliczyć z różnic pomiędzy środkami, a te są podane w komentarzu //$g. Niestety, nie udało mi się zrobić komórek dla scenerii fikcyjnych ani złożyć scenerii fikcyjnych w jakiś sensowny sposób, udający sieć kolejową. I raczej nie będę już do tego dążył, skoro powstał już znaczny kawałek sieci kolejowej z tras realistycznych (ponad 20 komórek i potencjalnie kolejne 20 po podzieleniu torów).

Komórki są porozkładane na podkatalogi na podstawie najmniejszego numeru linii kolejowej. Zwykle komórka ma 4 pliki:
— infrastruktura z podanym rokiem (ze względu na przebudowy torów na przestrzeni lat)
— teren — powierzchnia terenu oraz ściany lasu połączone z terenem
— reszta — infrastruktura nieistotna dla symulacji, zieleń
— citygml — bryły budynków z danych geodezyjnych.

Jeśli misja nie przebiega przez jakąś komórkę, ale istnieje potrzeba, aby wyjeżdżały z niej pociągi, można dołączyć tylko plik infrastruktury.

Niezależnie od komórek są utworzone skrypty sterujące stacjami. Obsługują one rezerwację torów, rezerwację blokad liniowych oraz podawanie sygnałów (od 2022 również Sz). Komórka może zawierać więcej niż jedną stację, a przedrostki stacji mogą być inne niż przedrostki nazwy komórki. Ze względu na potrzebę unikalności nazw, przedrostki stacji nie są zgodne z tymi na schematach.

Misje testowałem na paczce 21.04. Ze względu na duży zakres przeróbek nie chciałem dodatkowo mieszać sobie zmianą paczki na nowszą i sprawdzać, co tym razem przestało działać (a w poprzedniej paczce działało) ani szukać rozwiązań, jak mam to obejść.

Paczki z moimi zmianami można pobrać z rainsted.com/warsztat/, a szczegóły doczytać na stronach z dokumentacją zmian dla poszczególnych scenerii. Gdyby komuś się chciało przetestować i wskazać konkretne miejsca, gdzie można wprowadzić konkretne ulepszenia, to będę wdzięczny (chociaż mam już wstępną listę rzeczy do poprawiania).

Jeśli ktoś chciałby wesprzeć moje działania darowizną, to podam numery rachunków bankowych (niczego nie sprzedaję).

Przymierzam się do prowadzenia strimów, na których chciałbym pokazywać wprowadzane przeze mnie zmiany, obsługę edytora Rainsted itd., ale wymaga to jeszcze przygotowania logistycznego.

Strony: [1]