Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Asynchron

Strony: [1]
1
Tabor kolejowy / Odp: Zdjęcia taboru na tekstury
« dnia: 09 Lutego 2022, 13:50:22 »
Zdjęcia wnętrza EN57-1333. Białe wnętrze z zabudowaniem świetlówek w suficie oraz 1 klasa.

https://eu07.pl/userfiles/23756/foto-Wnetrze_EN57-1333.7z - 165.7MB

2
Poradniki / [TEX] - Podstawy tworzenia tekstur taboru
« dnia: 18 Października 2016, 17:03:39 »
Cześć,
Na naszym forum sporo jest nowych użytkowników chcących tworzyć tekstury, jednak często nie wiedzą jak się za to zabrać. Natomiast jeżeli już ktoś bez niezbędnego doświadczenia wypuści do testów swój produkt, okazuje się, że nie spełnia on dzisiejszych wymagań i standardów, które według mnie są bardzo rygorystyczne. Ma to swoje plusy i minusy. Nie będę się jednak na ten temat rozpisywał.
Niniejszy poradnik postanowiłem napisać właśnie z myślą o początkujących MaSzynowcach, chcących powiększać ilość taboru.
Na początek opiszę jak zaczynam i jakich programów graficznych używam.
Załóżmy że mamy dobrze wykonany, kompletny zestaw zdjęć. Dobrze wykonany, czyli zdjęcia zrobione w pochmurny dzień - bez cieni itp, w miarę proste i oczywiście według wytycznych, które kiedyś opisałem w oddzielnym poradniku: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,5365.0.html
Bez dobrych zdjęć nie polecam zaczynać się bawić w teksturowca, gdyż z brakiem doświadczenia można się zniechęcić. Kiepskie materiały wymagają sporo czasu, wiedzy i pracy a efekt końcowy nie koniecznie będzie zadowalający.
Bardzo dobrym, wygodnym i darmowym programem do tworzenia tekstur jest GIMP. Ten program wystarcza do zrobienia porządnej tekstury. Polecam się w niego zaopatrzyć.
Osobiście do prostowania zdjęć preferuję 'Jasc Paint Shop Pro 8' (czyli PSP8), który oferuje znakmite narzędzie o nazwie 'Perspective Correction'. Jest na forum poradnik @jaras'a, w którym to wszystko jest dobrze opisane: http://eu07.pl/forum/index.php/topic,3199.0.html
Oprócz korekcji perspektywy, na zdjęciach często występuje tzw. 'beczka' lub 'rybie oko'.  Akurat tą wadę w najprostszy sposób można wyeliminować lub znacznie zmniejszyc już podczas robienia zdjęcia. Wystarczy stanać z aparatem trochę dalej, ale użyć zooma. Ta kwestia również była opisana w moim wątku na temat robienia materiałów na tekstury taboru.
Beczkę i rybie oko niweluję w PSP8 używając bardzo wygodnych i prostych narzędzi: 'Barrel distortion correction' oraz 'fisheye distortion correction'

GIMP również oferuje możliwość skutecznego prostowania, za pomocą narzędzia Perspektywa [Narzędzia] > [Opcje przekształcania] > Perspektywa (Shift+P).

Ok, tak więc zabieramy się za 'klejenie' tekstury ET22. Jak już mamy zdjęcia lokomotywy, którą chcemy mieć
w MaSzynie, to robimy tak: Otwieramy sobie pierwsze zdjęcie boku (zwykle dzielonego na minimum 3 framenty zawierające zawsze część wspólną). GIMP u góry i z lewej strony ma miarki.
Wjeżdżamy kursorem na nie i za pomocą LPM (Lewy Przycisk Myszy) wyciągamy linie, do których będziemy prostować zdjęcie. Teraz używamy [Narzędzia] > [Narzędzia zaznaczania] > Zaznaczanie odręczne (F). Obrysowujemy brzegi boku lokomotywy u góry wzdłuż rynny a na dole wzdłuż podwozia.
Teraz [Narzędzia] > [Opcje przekształcania] > Perspektywa (Shift+P) i myszką tak podciągamy zaznaczony fragment zdjęcia aby dopasować go do wcześniej przygotowanych linii w osi X i Y.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-1_Perspektywa.jpg

Im dokładniej wyprostujemy sobie zdjęcie, tym łatwiej będzie nam wszystko później dopasować. Po wyprostowaniu wszystkich zdjęć możemy przystąpić do tworzenia tekstury.
Niech za przykład posłuży nam ostrowska ET22-239 z wiadrami, czyli tesktura na model 201e-w. Potrzebna nam będzie tekstura już istniejącego wiadrowca w edytowalnym formacie *.tga.
Przydatne jest też nałożenie siatki UV (siatki udostępnione przez @Stele).
Otwieramy teksture *.tga, eksportujemy ją żeby sobie przypadkiem nie nadpisać tekstury na którą bedziemy kleić ET22-239 [Plik] > [Wyeksportuj jako] (Shift+Ctrk+E) 201e-w-239.tga. Następnie otwieramy sobie plik z siatką UV dla 201e-w, czyli
foto-201e-w_uvtemplate.png.
Tekstury ET22 standardowo są w rozdzielczości 2048x2048 tak więc siatke proponuje zeskalować z 4096x4096 do 2048 [Obraz] > [Skaluj obraz].
Klawiszem plus (+) zbliżamy sobie dowolny fragment siatki i za pomocą [Narzędzia] > [Narzędzia zaznaczania] > [Zaznaczanie według koloru] (Shift+O) klikamy LPM na zieloną linię.
Zaznaczoną i zeskalowaną siatkę kopiujemy (Ctrl+C) i wklejamy (Ctrl+V) na roboczą teksturę.
Następnie, według siatki ustawiamy sobie linie do których będziemy się odnosić (miarka, LPM j/w). Czyli 6-8 pionowych linii
w miejsach, gdzie maja znajdowac sie poręcze, kilka linii miedzy którymi powinny znajdować się okna, środek czoła itd.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-4_siatkaUViliniepomocnicze.jpg

Po takim przygotowaniu roboczej tekstury *.tga, możemy kleić ET22-239. Ważne jest od czego zaczniemy. Ja najpierw kleję boki i dopasowuję sobie jak najdokładniej łączenia bok - czołownica (tak to nazwijmy), gdzie nie powinno być widać łączenia rynny itp. Przynajmniej, żeby było je widać jak najmniej.
Zaczynam od tej czynności dlatego, że nie mam bezpośredniego podglądu na łączenie (bez 3DS Max). Dopasowanie czoła czy środkowych fragmentow boku jest łatwe, bo widać od razu niedociągnięcia bez odpalania tekstury na torze doświadczalnym.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-2_laczenia_boku.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-3_zaznaczanieboku1.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-3_zaznikopiowanieboku.jpg

Dopasowanie tych elementów bez programu 3DS Max jest czasochłonne, bo po naklejeniu, trzeba zapisać aktualny stan tekstury i odpalić 201e-w-239.tga na torze doświadczalnym td.scn, gdzię bedziemy mogli sprawdzić czy wszystko ze sobą gra. Jeżeli nie, to wracamy do GIMP'a i nanosimy poprawki takie jak: przesunięcie fragmentu góra/dół, poprawa rynienki za pomocą Perspektywy (Shift+P) itp. Należy pamiętać, aby przed każdym takim zabiegiem, po zaznaczeniu wybranego obszaru zawsze kopiować i wklejać ten obszar! Inaczej pojawią się dziury w teksturze i będzie widać szachownicę. Taki zabieg nanoszenia poprawek często trzeba powtarzać wielokrotnie (przewaznie z powodu źle przygotowanych/wyprostowanych zdjęć).

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-5_wklejskaluj.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-6_dopasowanie.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-7_dopasowanieporeczy.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-8_resztaboku.jpg

W taki właśnie sposób wklejamy kolejne elementy boków według schematu http://eu07.pl/userfiles/80/priv-2_laczenia_boku.jpg.

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-9_zledopasowane.jpg

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-10_dopasowanierynny.jpg

Czasami też zamiast narzędzia [Perspektywa] można użyć narzędzia skalowania do poprawy zaznaczonego obszaru tekstury.
Jeżeli wszystkie 8 elementów dokładnie spasujemy, można wymazać poręcze - najlepiej używając zaznaczenia prostokątnego [Narzędzia] > [Narzędzia zaznaczania] > [Zaznaczenie prostokątne] (R). Wzdłuż poręczy zaznaczamy sobie wąski obszar od górnego mocowania do dolnego i ten własnie obszar kopiujemy i naklejamy kilka razy na poręcz. Później można jeszcze użyć [Narzędzia] > [Narzędzia rysowania] > [Rozsmarowanie] (S) i delikatnie rozmazać nieładnie wyglądające miejsce na poręcz.
Po takim zabiegu możemy zabrać się za wklejenie środkowych fragmentów każdego boku oraz czoła/czół lokomotywy.
Bywa tak, że np. środkowy fragment jest dużo jaśniejszy lub ciemniejszy niż sąsiednie. Wtedy na zaznaczeniu tego fragmentu możemy użyć zakładki [Kolory] > [Jasność i kontrast] lub [Kolory] > [Barwa i nasycenie] i pobawić się suwakami.
Często bywa tak, że nawet bardzo dobrze wyprostowane zdjęcia nie pasują do siebie a to np. listwami a to rynnami...
Wtedy za pomocą zaznaczenia prostokątnego lub odręcznego, zaznaczamy np. niepasującą rynnę i za pomocą narzędzia perspektywa dopasowujemy (pamietajac o skopiowaniu i wklejeniu zaznaczonego obszaru w celu unikniecia dziurawienia tesktury).
Narzędziem perspektywa, również można korygować fragment boku w którym nie zawsze miejsca na poręcz pokrywają się z przygotowanymi wcześniej szynami.
Z czołem jest trochę więcej zabawy, ponieważ trzeba je prostować fragmentami: szyby i rynny. Można to zrobić już po wklejeniu na tkesturę, zeskalowaniu i dopasowaniu tak aby szyby przednie i środek (miedzy szybami) wpasowały się we wczesniej przygotowane szyny (linie) itd.
Zaznaczeniem odrecznym obrysowujemy sobie po kolei przednie szyby wraz z naroznymi i wzdłuż rynny. Pamietać o skopiowaniu i wklejeniu zaznaczonego  obszaru! Później narzędzie perspektywa - ta sama zasada co prostowanie zdjęć przed przystąpieniem do "klejenia" tekstury.
Jak już mamy wyprostowane szyby i rynny to musimy zamazac wycieraczki, reflektory, poręcze, uchwyty SKP, zderzaki, sprzęg itd. Można sobie pomóc zaznaczając obszar sąsiadujący np. poręczy, skopiować go i wkleić na poręcz a następnie za pomocą [Narzędzia] > [Narzędzia rysowania] > [Łatka] (H) zatuszować zaklejone poręcze. Czyli wciskamy (H), następnie trzymajać (Ctrl) klikamy na obszar, który chcemy pobrać i LPM klikamy na wklejonym elemencie.
To narzędzie jest jednym z podstawowych, podczas klejenia tekstury. Można nim przedłużać np rynny, uszczelki w oknach, listwy itd. Właśnie tego narzędzia bedziemy musieli sporo używać podczas spasowania bocznych ścian z czołem.
Jeżeli już udało nam się dojść do tej fazy tworzenia teksturki, to resztę robimy w taki sam sposób. Tak samo naklejamy poszczególne elementy na mape tekstury, wycinając je z wyprostowanych zdjęć, kopiując na roboczą teskturę, skalując i dopasowując.
Kolory poręczy, drabinek i innych na mapie testury:

http://eu07.pl/userfiles/80/priv-11_kolory.jpg

Przy tworzeniu tekstur innych lokomotyw możemy sobie sprawdzić, który kwadracik za co odpowiada, zmieniając jego kolor na jakiś jaskrawy, np różowy.
Następnie teksturę odpalić na td.scn i zobaczyć co będzie miało kolor różowy.

Myślę, że tyle informacji wystarczy wszystkim zainteresowanym. Jeżeli czegoś nie rozumiecie, potrzebujecie pomocy lub więcej wskazówek, to piszcie w tym wątku. Odpowiadam również na PW.

Powodzenia! :)

Strony: [1]