17
« dnia: 16 Stycznia 2022, 12:27:06 »
W tamtych latach testowano duże prędkości, ale od testów do "szybkich jazd" nawet rządowych daleka droga:
1. EU05-29 na odcinku Konin - Spławie poleciała 174 km/h i na tym się skończyło (to były badania m.in. pod przebudowę EU05 na EP05),
2. CC40108 (SNCF) przy testach z dużymi prędkościami połamała pantografy (zresztą niewiele wiadomo o pobycie "Nez casses" w PL).
Dodać należy, że w tamtych czasach jeśli chodzi o pociągi specjalnego znaczenia znacznie ważniejsze były transporty wojskowe w relacjach NRD-PRL-ZSRR i PRL-ZSRR.
I to by było tyle w temacie.
Aktualizacja 01.02.2023.
Minęło trochę czasu, w trakcie którego szukałem informacji o pobycie francuskiej lokomotywy w PL. Poniżej przedstawiam ciekawe fakty:
- do testów na sieci PKP wybrano lokomotywę czterosystemową o nr bocznym CC 40108,
- do PL maszyna dojechała w składzie pociągu specjalnego w dniu 31.03.1973, gdzie granicę przekroczyła na przejściu granicznym Forst/Zasieki; później przez Żagań i Leszno skład pojechał do Warszawy, gdzie lokomotywę odstawiono w szopie na Olszynce Grochowskiej,
- testy:
1. 01.04.1973 pierwsze uruchomienie maszyny pod siecią 3kV,
2. 02.04.1973 pierwsze jazdy na trasie Rembertów - Miłosna z Vmax 100 km/h,
3. 03.04.1973 oficjalna prezentacja lokomotywy na terenie COBiRTK w Warszawie (obecnie CNTK) dla przedstawicieli partii i osób związanych z branżą kolejową,
4. 04.04.1973 jazdy luzem i z dwoma wagonami na odcinku Żmigród - Skokowa przy niestabilnym napięciu w sieci 2600-3200V, co mogło się okazać kluczowe w późniejszych testach,
5. 05.04.1973 próby z 6 wagonami i prędkościami do 160 km/h, po których po odpięciu jednego wagonu rozpoczęto dalsze testy z V=120/140/160 i docelowo 180 km/h,
- ten ostatni test okazał się kluczowy, gdyż polscy inżynierowie nalegali, aby dla ułatwienia osiągnięcia Vmax 180 km/h podnieść drugi pantograf, gdzie obsługa francuska kategorycznie się sprzeciwiała - ostatecznie polskie zdanie przeważyło i lokomotywa poleciała na testach 180 km/h na dwóch pantografach,
- niestety tuż przed końcem testu sieć trakcyjna zaczęła falować, co doprowadziło do złamania pantografu nr 3 i zerwania pantografu nr 2,
6. 09.04.1973 wznowiono testy po naprawie pantografów, aby sprawdzić ich poprawność działania - jazdy odbyły się z prędkościami 120 i 160 km/h; ostatecznie tego dnia przeprowadzono 22 jazdy testowe z V 40, 125 i 160 km/h,
7. 10.04.1973 kolejne 26 jazd z prędkościami 125 i 160 km/h,
8. 11.04.1973 kolejne 13 jazd z prędkością 120 km/h,
9. 12.04.1973 kolejne 13 jazd z prędkością 140 km/h, ale głównie na łukach - te testy były ostatnimi i po sformowaniu składu pociągu specjalnego CC 40108 wróciła do Warszawy,
10. 13.04.1973 lokomotywa brała udział w wystawie na terenie COBiRTK dla przedstawicieli ministerstwa komunikacji,
11. 14.04.1973 wyjazd składu specjalnego z Warszawy przez Poznań, Leszno, Żagań, Tuplice, Zasieki do Forstu i dalej przez Niemcy do Francji.
Ostatecznie maszyna przejechała na testach niecałe 1000 km i uznano je za pomyślne. Inżynierowie byli usatysfakcjonowani. Strona francuska odniosła wrażenie, że polscy decydenci przychylnie byli nastawieni i że Polska zamówi w Alsthom elektrowozy serii CC 6500 (oryginalnie zasilane napięciem 1500V), bo to właściwie było celem wizyty CC 40108 w PL. Dlaczego do PL przyjechała zatem CC 40108, a nie przedstawiciel serii CC 6500? CC 40100 była jedyną serią, która była zasilana napięciem 3000V, a poza tym została zbudowana wg podobnej koncepcji do CC 6500 przede wszystkim jeśli chodzi o wózki napędowe, które były trzyosiowe z jednym dużym silnikiem trakcyjnym. Jak wiemy, ani CC 6500, ani CC 40100 nie zostały zamówione.
No i na koniec: CC 40108 weszła na stan SNCF w dniu 26.07.1969, a skreślono ją 03.06.1996. Maszyna przejechała przez ten czas ponad 6 600 000 km.
Poniżej na fotkach:
1. CC 40108 we Francji,
2. CC 40108 z wagonem pomiarowym i uszkodzonym pantografem, szlak Żmigród - Skokowa, 05.04.1973,
3. jako ciekawostka niezwiązana z przedmiotowym tekstem: CC 40106 po wypadku w Belgii 26.09.1969,
4. schemat malowania.
Źródła:
- materiały własne,
- "Elektrowozy serii CC 40100 SNCF i serii 18 SNCB/NMBS (1)" R.Rusak, Świat kolei 10/2017, EMI-PRESS 2017.