Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - mac310

Strony: [1] 2
1

Tak tylko się pochwalę w 100% (właściwie to 98.2% bo dwie pozycje naprzód nie są symulowane, tylko jedna) działającym nastawnikiem z byka :)

2
No i w końcu wszystko zaczęło działać - wystarczyło kupić klona Arduino MEGA z Atmegą 16U2 :)

Działa mi wszystko, no prawie, bo robię sobie jeszcze buczek czuwaka :D

3
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 15 Listopada 2022, 16:42:18 »
Cytat: mac310
Teraz wygląda to tak, gdy wszystkie opcje są włączone:
uartfeature main|scnd|train|local|radiovolume|radiochannelWyłączenie danej funkcji odbywa się poprzez usunięcie wpisu znajdującego się między pionowymi liniami.

Zdaje się że exe z paczki 22.11 nie ma jeszcze tej zmiany.

Dyrektywa „uartfeature” będzie(!) obsługiwała stary format (4x yes|no), a także nowy - wyżej cytowany.

Nowy format działa tak, że po jego wykryciu wszystkie ficzerki są na „off”, a tylko te wpisane na „on”. Przypadek szczególny to chęć wyłączenia wszystkich ficzerków, co robi się wpisując „uartfeature none” (bo dyrektywa musi mieć argument).

Stary format (będzie) działa(ł) tak jak dotychczas, tylko za jego pomocą nie jest możliwe włącznie ficzerków uart dla radia (kanał i głośność).

Stary format przyjmuje nadal cztery argumenty (yes|no). Wpisanie innej liczby argumentów do „uartfeature” spowoduje (i wcześniej też powodowało) nieprawidłową interpretację konfiguracji, co może nawet skutkować crashami exe.

4
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 13 Listopada 2022, 19:12:03 »
Nowa wersja testowa, zmiany:
  • UART- rozbudowa o nowe parametry (zachowana kompatybilność wsteczna- obsługiwane po wykryciu),
  • obsługa UTF-8; załączane poprzez parametr uruchomienia 'utf8',
  • opcja losowania kolejności wagonów w składzie.
    Losowanie obejmuje pojazd zaznaczony i wszystkie kolejne. Zmieniona może być tylko kolejność pojazdów nie stanowiących integralną cześć innych; pozostałe, tj. EZT czy wagony zespołowe są pomijane w losowaniu).
Link do paczki: https://eu07.pl/userfiles/7492/starter221113.zip
64bit: https://eu07.pl/userfiles/7492/starter64_221113.zip

Cytuj
Mam wrażenie, że jeśli wstawię sobie pojazd do prowadzenia, który już jest gdzieś użyty w scenerii to dochodzi do zamknięcia/wysypu symulacji.
Wydaje mi się, że jest dobrze, ale to jeszcze trzeba potestować.
Cytuj
Czy nowy Starter mógłby być crossplatformowy?
Gdzieś w wątku jest link do wersji na Linuxa, nie było jednak wtedy zbytnio zainteresowania testami. Wersja na Linux to był klon projektu dostosowany do Linuxa (i jednocześnie obecnego kodowania)- projekt od początku nie był pisany z myślą o innych systemach.

5
Dokładnie - niepodłączone (wolne) wejścia analogowe będą wskazywać jakąś wartość, bo tak działają te układy. Można je zewrzeć z masą, jeśli komuś to przeszkadza. Między podłączonymi kanałami nie ma problemów.
Co do drgania - ja u siebie stosuje pewien algorytm, który zmienia wartość zadaną dopiero po przekroczeniu minimalnego progu zmiany. Przekłada się to na dokładność ok. 2% mocy zadanej w zakresie płynnym. Pozycje skrajne są oczywiście wyłączone spod tego filtrowania, ale one mają dosyć wyraźnie określone wartości.

6
Ściągnąłem izolacje z cienkiego przewodu, włożyłem ją na trzpień silnika i na to dopiero wskazówkę. Jest ciasno, ale ciagle da się regulować punkt zerowy. Na filmiku widać, że ta izolacja delikatnie wystaje nad wskazówkę.

7
Dzień dobry,

wklejam filmik jak działają manometry na silniczkach krokowych x27.168.

https://youtu.be/c0938PIoBo0

8
Już sam to opanowałem, wszystko działałoby dobrze - gdyby nie klon Arduino. Ścina się coraz mocniej. Zamawiam na dniach klona MEGA na 16U2 i zobaczymy jak będzie to wtedy działało

9
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Rozbiórka zaworów FD1 i FV4a
« dnia: 16 Października 2022, 21:54:44 »
Serdeczne dzięki! Niezłe zaskoczenie, kiedy szukając po forum trafiam na pytania zadane kiedyś przez siebie, a jeszcze większe - że są odpowiedzi :) Forum nie dało mi powiadomień chyba dlatego, że wątek nie trafi do obserwowanych. Ciekawe ile w ten sposób przeoczyłem informacji z innych wątków :>

10
Działanie programu zakończyło się po ok. 3 minutach, dioda została w stanie wysokim, a przyciski przestają zmieniać pozycję nastawnika. Możliwe jest jakieś przepełnienie bufora? Bo oczywiście po restarcie MaSzyny wszystko znowu zaczyna działać.

Możliwe że tracisz synchronizację i blokuje ci się na Serial.available(). Wywal tego loopa na próbę. W Maszynie pod F12 (Debug) w sekcji UART powinieneś mieć status synchronizacji. Poobserwuj to. Ewentualnie w eu07.ini włacz uartdebug - w logu będziesz miał detale transmisji.

11
Na warsztacie / Odp:  Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 29 Września 2022, 11:03:30 »
Od jakiegoś czasu jest animowana lampka odbioru w Kolibrze, która się świeci podczas odgrywania dźwięku. Można by ją do tego wykorzystać.

Znasz commit id albo nazwę gauge? Jest to zmergowane do upstreama? Wykorzystane.

Czy jest ktoś jeszcze aktywny, kto ogarnia kod i mógłby podpowiedzieć parę rzeczy? Chciałbym wprowadzić kilka poprawek, o których pisałem wcześniej ale poza obsługą hamulca bezpieczeństwa nie udało mi się więcej zrobić.

Brakujące polecenia enable/disable: https://github.com/Milek7/maszyna/pull/23
Sterowanie radio volume/channel + kontrolka komunikatów radiowych: https://github.com/Milek7/maszyna/pull/24

12
Na warsztacie / Odp:  Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Sierpnia 2022, 19:20:44 »
Od jakiegoś czasu jest animowana lampka odbioru w Kolibrze, która się świeci podczas odgrywania dźwięku. Można by ją do tego wykorzystać.

13
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 22.03 - problemy
« dnia: 11 Lipca 2022, 11:46:25 »
Problem opisany przez Ciebie występuje na wszystkich nowych scenariuszach, gdzie jest więcej niż jeden skład do wybrania i są rozmowy na radiu. Każda rozmowa (inna niż odjazd/gotów do odjazdu) musiałby być w 2 wersjach do tego system eventów wykrywający który pociąg jest obsadzony przez gracza, a którym jedzie AI.

14
Na warsztacie / Poprawiony shader cieniowania
« dnia: 25 Kwietnia 2022, 23:03:39 »
Dotychczasowy tryb renderowania pełny cechował się bladymi cieniami, co stanowiło pewien minus dla części użytkowników. Po dokładniejszym przyjrzeniu się shaderowi oświetlenia wprowadziłem kilka poprawek w jego sposobie działania, które miały dwa konkretne cele:
- usunięcie zróżnicowania jasności powierzchni pokrytych cieniem (shadowmapa) i odwróconych od słońca (brak oświetlenia diffuse, wyłącznie ambient),
- zwiększenie intensywności (zaciemnienia) cieni.
W toku prac wprowadziłem eksperymentalnie zmianę rozmycia shadowmapy zależną od stopnia kaskady cieni, przez co różnice między kolejnymi stopniami są mniejsze. Cały pakiet pozwolił dodatkowo zwiększyć widoczność odbić na szybie czołowej. W załączeniu pakiet screenów i paczka ze spakowanym shaderem.

Instalacja: wypakować zawartość paczki do podkatalogu shaders.

15
Szykuje się nowy projekt ;)

16
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 22.03 - problemy
« dnia: 04 Kwietnia 2022, 14:24:20 »
Na Wrzosach lokomotywa jest wstępnie uruchomiona. To samo na td w torze na mijance (domyślnie pusty slot jest) tu widziałem jak bot zdążył skasować SHP. Są 2 rozwiązania problemu - można w ustawieniach ogólnych w starterze wybrać opcję, żeby bateria w pojeździe użytkownika była zawsze wyłączona, albo zaznaczyć checkboxa "Pauza po uruchomieniu".

17
Na warsztacie / Odp: Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 01 Lutego 2022, 11:03:42 »
Po konsultacji z Maćkiem wrzuciłem aktualną wersję Wrzosów do pierwszego wątku.

18
Na warsztacie / Odp: Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 12 Stycznia 2022, 19:54:41 »
Z up. Maćka Wrzosy z rewizji 219. https://eu07.pl/userfiles/11222/Wrzosy_219.7z   Do działania potrzebne wszystkie paczki wspocze.

To do:
Sprawdzić podpięcia W4 do torów - niektóre mogą być przypięte za wcześnie podpięte.

20
Granica posterunku/stacji jest między semaforami wjazdowymi.

21
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 29 Grudnia 2021, 13:14:47 »
W I kwartale 2022 planujemy paczkę całościową, lecz exe oficjalne nie jest aktualizowane od września, rozwijane jest nieoficjalne od @youBy, lecz do paczki takie nie może iść. @Tmj, czy mógłbyś zaktualizować swoje exe o ficzerki i różne poprawki youBy'a?
PS: Dawno Cię nie widzieliśmy aktywnego w wątku lub na chacie, @tmj, choć na forum wchodzisz. :< Brakuje nam Ciebie - programisty.

22
Ostatnio trochę pobawiłem się z kodem arduino w naszym pulpicie. Okazuje się, że arduino jako emulator klawiatury może także całkiem przyzwoicie współpracować z TD2 :)


23
Od kilku miesięcy składam swój pulpit, więc pora uchylić rąbka tajemnicy. Z zamiarem budowy pulpitu nosiłem się już bardzo długiego czasu, natomiast dopiero latem tego roku zacząłem się zająć tym na poważnie. Pulpit jest inspirowany Impulsem, jednak nie jest to pełne odwzorowanie 1:1. Jest ku temu kilka powodów.
Po pierwsze, oryginalne komponenty kosztują krocie. To nie jest siódemka czy kibel, gdzie przy odrobinie samozaparcia i szczęścia można zdobyć kompletny pulpit z osprzętem z kasowanego pojazdu. Tutaj konieczny byłby zakup wszystkiego. Kompletne wyposażenie kabiny pojazdu to setki tysięcy i to już ten poziom, gdzie nie ma większego znaczenia, czy liczymy to w złotówkach, czy w euro. Wstępnie liczę, że moja całość będzie jakieś 100 razy tańsza niż oryginał. Nie jest to mało, ale już jest to kwota osiągalna dla przeciętnego człowieka, który ma jakieś hobby :) Przy okazji wszelkie samoróbki i zamienniki wyglądają trochę inaczej niż komponenty oryginalne, więc i tak nie będzie tego efektu.
Po drugie, współczesny pulpit jest po prostu duży. Laminat pulpitu w samej części maszynisty to około 1,5 metra. Mieszkając w bloku nie można sobie pozwolić na taki luksus, w związku z czym musi on być jak najbardziej kompaktowy. Cała skrzynka ma 80 cm szerokości i mieści się swobodnie na biurku czy stole. W razie czego zawsze można ją ściągnąć, schować, powiesić. Teoretycznie mógłbym go jeszcze zwęzić o 20cm, tylko wtedy nie zmieści mi się kartka A4 między zadajnikami i musiałbym zrezygnować z fizycznych manometrów. No i ciasno zrobiłoby się pod spodem, gdzie jest przymocowane Arduino i przekaźniki.
Po trzecie, każdy wariant jest inny. Jak można się przekonać w maszynie, każdy Elf czy Impuls posiada indywidualną kabinę, projektowaną pod każdego zamawiającego oddzielnie - tak jak w rzeczywistości. W związku z tym i tak pulpit nie będzie pasować do większości wariantów, które są dostępne. Dodatkowo część wariantów ma pewne przyciski w bardzo niecodziennych miejscach. Przykładowo w pojazdach 36WEa-KD i 45WE-KM przyciski od hamulca sprężynowego znajdują się na ścianie za pomocnikiem.
Z powyższych powodów całość wygląda tak, a nie inaczej. Mimo to moje oczekiwania są wystarczająco spełnione. Poniżej kilka słów odnośnie samej budowy.

Skrzynka
Formatki ze sklejki 5 mm (faktycznie chyba została użyta 4,2 mm) wycięte laserowo zgodnie z przygotowanym przeze mnie rysunkiem. Po zakupie pomalowałem, przewierciłem brakujące 50 otworów montażowych na łączniki ciesielskie, dorobiłem poprzeczkę wzmacniającą i nóżkę. Bardzo polecam aby przemyśleć kwestię mocowania przed wysłaniem projektu do cięcia. Wiercenie otworów w takiej cienkiej sklejce to niewdzięczna robota

Nastawniki
Wycięte laserowo z pleksi, aluminiowe rurki łączące. Kulka na zadajniku hamulca kupna, rękojeść zadajnika jazdy wydrukowana 3D. Po wydruku musiałem ją oszlifować i pomalować. Wykrywanie pozycji załatwiają potencjometry.

Przyciski, lampki
Dostępne w internecie w różnych sklepach i platformach, każdy wybierze coś dla siebie. Ja zdecydowałem się na standard otworu montażowego 22 mm (oryginalnie w Impulsach są 30 mm). W drodze są przełączniki obrotowe oraz malutkie joysticki, które zastąpią hebelki. Niestety z tym ostatnim jest największy problem, bo coś sensownego montowanego z otworze okrągłym to tylko części oryginalne w cenie zdecydowanie nie przystającej do całej realizacji.

Sterowanie
Sercem pulpitu jest Arduino MEGA wraz z modułem przekaźnikowym. Program sterujący jest oparty o bibliotekę marcinna, która odpowiada za komunikację z Maszyną. Ze swojej strony musiałem ustawić powiązania kontrolek z pinami oraz napisać algorytm sterowania jazdą i hamowaniem z jednego zadajnika (wejścia) wraz z uwględnieniem pozycji charakterystycznych na krańcach zakresów (0, 1%, 100%, nagłe).
Odrębną rzeczą jest sterowanie tempomatem. Biorąc pod uwagę ilość potrzebnej pracy, żeby móc sensownie to wszystko wykonać z poziomu ekranu (tak jak w rzeczywistości), na chwilę obecną pozostaję przy wyświetlaniu klawiatury tempomatu na telefonie i sterowanie tym poprzez aplikację TouchPortal.

Ekran
Zamówiłem 8-calowy ekran niedotykowy w metalowej obudowie (do montażu panelowego), podłączony do karty graficznej komputera jako dodatkowy monitor. W drodze do mnie jest drugi ekran, na którym będę wyświetlać rozkład jazdy. Widok ekranu jest z pythona z maszyny. Skrypt na koniec zapisuje plik w ramdisku, natomiast mój program go stamtąd cyklicznie ładuje i wyświetla na pełnym ekranie bez ramki. Nie jest to może rozwiązanie najwyższych lotów, natomiast przy obecnej mocy obliczeniowej komputerów (Maszyna wykorzystuje u mnie 1/8 procesora i przeciętnie 50% karty graficznej) i tak nie stanowi to nadmiernego obciążenia.

Manometry (w toku)
Tutaj wykorzystam typowe silniki krokowe wraz odpowiednim układem sterującym. Do tego muszę wymodelować same obudowy, które też zostaną wykonane jako druk 3D. No i trzeba będzie wyciąć z przeźroczystej pleksi szybki.

Z innych tematów - trzeba uporządkować kwestię zasilania, wyprowadzenia kabli itd. Docelowo muszę mieć: jedno złącze USB, jedno złącze do zasilania 12V (chwilowo są podłączone dwa zasilacze - oddzielny do lampek, oddzielny do ekranu, a trzeci dojdzie wraz z drugim ekranem), dwa złącza HDMI do prawego i lewego monitora.

W załączeniu kilka zdjęć ze stanu bieżącego oraz link do próbnego przejazdu:

Widoczne na zdjęciach folie usunę dopiero po ostatecznym montażu całości. Póki co zostają, żeby przypadkiem nie zarysować elementów przy montażu/demontażu.

24
Bieżące Symulatorowe / Odp: MaSzyna z portem COM (SerialPort)
« dnia: 19 Października 2021, 15:58:26 »
Pasowałoby kiedyś siąść i zrobić porządek, dodać wszystkie aktualne ficzery itp.

Mogę się tym zająć.

25
Na warsztacie / Odp:  Wrzosy - otwarte testy
« dnia: 17 Października 2021, 10:31:41 »
Tu nie ma co dumać, tylko nazwać wszystkie rezonatory i przypisać na nowo do torów. Kiedyś nazwa była bez znaczenia i mogło być jedno zdarzenie shp na całą scenerię.

26
Cześć.
Trochę czasu minęło od ostatniej aktualizacji zmian w moim projekcie, niestety brak czasu skutecznie mi uniemożliwił jakiekolwiek aktywności w internatach. Nie zmienia to faktu iż prace idą do przodu. Na ten moment większość już działa. Główną zmianą jaka zaszła to pojawienie się kolumny nastawników. Robię ją od podstaw jednak nie jest ona niczym nowym na tym forum. Opiera się konstrukcyjnie na już prezentowanych tu projektach. Szczególnie pomocnym okazał się wątek opisujący budowę kolumny z drewna. Sam z tego właśnie materiału tworzę swoją. Wleciały tabliczki, radiotelefon… kosmetyka. W planach jest jeszcze jeden dość istotny aspekt wizualny ale o nim może kiedy indziej.
Brakuje mi jeszcze dosłownie kilku elementów. Poszukuję klucza nastawnika kierunkowego wraz z bazą, dźwigni bocznikowania oraz elementu wskazującego spod koła nastawnika jazdy.

27
Od bardzo długiego czasu chodził mi po głowie pomysł przygotowanie analogowego kontrolera, który będzie odwzorowywać pracę współczesnego nastawnika jazdy/hamowania. Po wielu latach używania bardzo prowizorycznego śrubokrętu przymocowanego do drewna w plastikowej puszce poszedłem krok naprzód. Dużo pomogło mi przy tym forum ZUSI, gdzie jeden z użytkowników przygotowywał odpowiednik z metalu. W moim przypadku nie ma mowy o takiej technologii - nie mam dostępu do tokarki. Zamiast tego części metalowe zostały wycięte laserowo w plexi. W ten oto sposób, po zamówieniu jeszcze paru drobiazgów w sklepie modelarskim oraz dwóch wizytach w markecie budowlanym po śrubki, w przeciągu jednej doby powstał w pełni funkcjonalny nastawnik wzorowany na S334 z Impulsów i turbokibli:

Ma on następujące funkcje:
- płynny ruch w zakresie jazdy i w zakresie hamowania,
- wyróżniona i stabilna pozycja neutralna (0),
- wyróżniona i stabilna pozycja hamowania nagłego.
Od lat posiadam Pokeys, stąd też naturalne było użycie jego do komunikacji. Co do zasady, powinien też móc współpracować z Arduino, bo jedynym elementem elektronicznym jest tutaj zwykły potencjometr. Do wykonania pozostały:
- dorobienie uchwytów montażowych do panelu pulpitu,
- domówienie formatek elementów mocowanie potencjometru - obecnie był wykonany rapid prototyping metodą tapeciaka ;)
- kalibracja zakresu ruchu i korekta krzywki blokującej,
- przemyślenie mocowania rękojeści - sama rękojeść najprawdopodobniej będzie musiała zostać wydrukowana w 3D na podstawie modelu,
- mam też przyciski niestabilne, aby móc symulować działanie "magicznego przycisku", tj. przełącznika tempomatu.
Na dalszym etapie przewiduję sprawdzenie, czy się da i w jaki sposób osiągnąć zakres pracy pięciopozycyjnego manipulatora hamulca zespolonego.

28
Na warsztacie / Odp:  Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 01 Sierpnia 2021, 12:11:54 »
Jak dobrze dobierzesz kąty (obrotu kamery w mmd i pola widzenia w ini), to hasler renderowany powinien być widoczny za fizycznym. Nie wiem, jaki duży ekran masz. Podrzucam taką małą ściągawkę w załączniku.

29
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 01 Sierpnia 2021, 01:18:15 »
Bo parser mmd jest trochę niespójny i Cabdefinition określa miejsce podania wymiarów jak i początek bloku z tymi dodatkowymi opcjonalnymi konfiguracjami. Trochę to przeredagowałem dla lepszej czytelności. Taki problem z dokumentacją, że ci co wiedzą o co chodzi zrobią ją skrótowo, bo wiedzą o co chodzi i tylko ściągawki składni potrzebują, a ci co nie wiedzą o co chodzi, zrobią na ślepo i będą błędy merytoryczne.
Chodzi o kąt kamery https://wiki.eu07.pl/index.php/Plik_konfiguracyjny_EU07.INI#fieldofview_.5B45.5D Ograniczyć go tak, by monitor obejmował tylko szybę czołową.
Masz jakieś braki w miernikach fizycznych? Dla pełnych pulpitów wyłącza się całkiem renderowanie pojazdu gracza zazwyczaj (dedyk mmd bez definicji modeli). Choć jest kilka testów na modele przełączników, to może być problematyczne jednak.

30
Linijkę wyżej masz granice obszaru, po którym można chodzić. Jeśli go nie powiększysz, to w pierwszej klatce symulator cofnie kamerę do tych ograniczeń.
Osobiście uważam, że przysuwanie kamery do szyby to półśrodek - lepiej mieć kamerę na wysokości szyi/oczu i dobrać kąt patrzenia do wielkości ekranu. Lepsze wrażenia, bardziej rzeczywiste. Lepiej się też ocenia odległość czy widzi cyferki na wskaźnikach.

Strony: [1] 2