Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Ra

Strony: [1] 2 3 ... 5
1
Na warsztacie / Odp: Kaliska - sceneria do pobrania w pierwszym poście!
« dnia: 09 Kwietnia 2024, 20:01:23 »
Ja przy przeliczaniu LK131 do map mam zapisane następujące poprawki:
"n6583" — wyzerować przechyłkę 1
"n6584" — ustawić przechyłkę 1 na 4.0
"n7294" — ustawić przechyłkę 1 na -4.0
"n7295" — ustawić przechyłkę 1 na -4.0
"n9909" — ustawić P1 na P1 toru "n6976"
"n9910" — ustawić P1 na P1 toru "n6968"
Plus jeszcze jakiś błąd miałem chyba na krzyżowych w Chorzewiu, ale nie mam zapisane.

Przymierzam się do zrobienia algorytmu poprawiającego rozjazdy krzyżowe. Po analizie schematów stacji, obecnie ustawiam "a" po lewej stronie do "b" (te zwrotnice są od strony mniejszego kilometrażu głównej linii), "c" jest naprzeciwko "a". Poza tym w "b" i "d" robię pierwszy łukowy, a drugi prosty, przez co domyślnie na starcie przejazd jest "ac". Cały rozjazd krzyżowy 1:9 ma długość 33.23m, przy czym przed iglicami zwrotnic są odcinki skierowane punktem 1 do zwrotnicy, o długości 6.096m, natomiast zwrotnice mają długość 8.8m dla toru prostego. Dla rozjazdów krzyżowych w trybie zgodności z "rkpd.inc" opracowałem sterowanie w pliku pkp/wz5678.inc, wstawiany w tym samym miejscu, natomiast można również użyć rainsted/xwz5678_r.inc, wstawiając go w punkcie iglic zwrotnicy "a".

Łączenie rozjazdów bezpośrednio iglicami nie ma sensu, w rzeczywistości nie ma takiego czegoś, zawsze przed iglicami jest dodatkowy kawałek szyn (styk przediglicowy).


2
Kaliska jest wariacją na temat ułożenia torów w rzeczywistości. Jakiś czas temu dopasowałem zgrubnie do map LK146, a także LK131 od Chorzewia do Zduńskiej Woli, ale to jeszcze masa pracy, żeby odgruzować te odcinki i przystosować do ruchu, o terenie nie wspominając. Po przeliczeniu reszty i zrobieniu profilu pionowego by się pewnie załapała, ale póki co nie mam motywacji.

Z innych rzeczy, LK144 jest dociągnięta do Opola, jest też LK181 od Herbów do Kępna, a także jest dojazd do Kępna od Katowic przez Lubliniec. W okolicy Lublina też było dużo torów układane, ale nie wiem, w jakim stanie. I Suwałki jeszcze są.

3
Na warsztacie / Linia 61 Towarowy 1 — przeróbka
« dnia: 23 Marca 2024, 02:25:27 »
Większość scenariuszy na Linii 61 przerobiłem tak, by wpleść je w ruch pociągów z rzeczywistymi rozkładami, głównie z 2011 roku, ale są też wyjątki z 2008, 2012, 2010 i 2003, ponieważ pewne relacje uległy zmianie, a po 2013 roku rozpoczął się remont, który zmienił układ torów i również sygnalizację (poza tym były perturbacje z Kolejami Śląskimi). Dzięki pracy włożonej w odtworzenie wykresów ruchu z 2007 roku (szczególnie towarowych), powstała też możliwość wykorzystania rozkładów z tegoż roku. Jeśli dobrze kojarzę, około 2007 zakończył się remont toru 2, a wcześniej prędkości były dwucyfrowe. Więcej informacji na stronie https://rainsted.com/pl/Sceneria/Linia_61.

Pozostało do przerobienia kilka scenariuszy, do których najtrudniej było mi dobrać rozkłady. Jednym z nich jest "Linia61_Towarowy1" (albo "linia61_towarowy1" dla lubiących wszystko małymi literami). W scenariuszy tym wyjeżdża się z Herbów Nowych do Częstochowy, żeby tam przemanewrować lokomotywę do innych wagonów i jechać do Lublińca (o ile pamiętam, to cofnąłem główny pociąg przed Herby Nowe, aby móc zauważyć jednoczesny wjazd innego pociągu). W wykresach ruchu z 2007 roku znalazłem dwa warianty, które można by zaadaptować.

1) Pociąg z Herbów Nowych miałby rozkład 5380 (postój od 23:18 do 23:23), przepuszczałby pociąg 14660/1 w kierunku Liswarty (czeka od 23:04, wyjeżdża 23:20) i ewentualnie oczekiwałby na wjazd pociągu 47063 z Herbów Starych (wg rozkładu zajmuje łącznicę od 23:05 do 23:11, odjazd 23:21). Do Stradomia dojazd 23:23, gdzie następnie czeka do 00:16. W Stradomiu o 00:12 można przejąć pociąg 4514, który następnie ma postój w Herbach Starych od 00:37 do 00:58 i jedzie w stronę Kaliny. Można tam przejąć pociąg 41707, który wjeżdża od Kaliny o 00:50 i ma odjechać 00:57, a następnie ma postój w Stradomiu od 01:23 do 01:53. W tym czasie należy przejąć pociąg 10973 (01:32, jedzie w kierunku Kaliny) albo 4881 (przyjazd 01:27, odjazd 01:42, jedzie w kierunku Lublińca i Kluczborka). Podstawowy scenariusz kończy się w Lublińcu o 2:44. Tu można dołożyć trasę do Tarnowskich Gór, co dodatkowo urozmaici jazdę i dostępne opcje.

2) Pociąg 73160 z Herbów Nowych (odjazd 03:26), w Stradomiu (03:57) oczekiwanie na pociąg 16581 (przyjeżdża 04:19, odjazd 4:24). Zakończenie w Lublińcu o 5:27 (w Kluczborku 7:02). W porównaniu do pierwszej propozycji krótszy czas trwania (oczekiwania) i mniej składów ozdobnych na LK61.

Ponieważ drugi wariant jest prostszy do realizacji, chcę zacząć od niego. Pierwszy wariant byłby zrobiony później, albo równolegle, jako "Linia61_Towarowy1p" ("p" jak przesiadki). Jednak w obu wariantach niezbyt pasuje opcja zostawienia składu i zabrania innego. Niemniej, można naciągnąć trochę rzeczywistość i zrobić obie opcje, tzn. zarówno przesiadkę, jak i zabranie stojącego składu. Można również jechać z fikcyjnym rozkładem za pociągiem, który był przeznaczony na przesiadkę, ale wtedy będzie około 20 minut więcej na manewry (czekanie na zwolnienie szlaku). I teraz pytanie mam, która opcja ma się realizować standardowo (domyślnie), a która ma być aktywnie załączana, np. przez [Shift]+[2]?

4
Na warsztacie / Odp: Linia kolejowa nr 351
« dnia: 10 Marca 2024, 19:13:47 »
Pod adresem https://rainsted.com/warsztat/chwilowe/ wrzuciłem plik RSF_linia351_19.7z, który zawiera infrastrukturę ze scenerii i ma dodane linie kierunkowe, dopasowane metodą najmniejszych kwadratów (ze względu na zaokrąglenie współrzędnych końców w scenerii do 0.1). Do pliku RSF dołączona też została niweleta linii 351, utworzona z danych UMP-pcPL. Co teraz dalej trzeba zrobić, to pobrać mapy wzdłuż tej niwelety i na jej odcinkach prostych dodać linie kierunkowe, które należy ustawić wg map podkładowych (jest tego około 120km, wyjdzie około 50 linii kierunkowych), a także ustawić promienie łuków tej niwelety. Najlepiej niweletę tę ułożyć wzdłuż toru 1. Odcinki proste i łukowe niwelety posłużą mi do wygenerowania danych do przeliczenia scenerii (w formacie SCM). Obecny plik RSF ma charakter roboczy i po przeliczeniu torów nie będzie już potrzebny, tak więc nie ma potrzeby dokonywać w nim jakichkolwiek innych zmian (poza ustawieniem niwelety). Udostępniam, ponieważ póki co nie znalazłem weny do ustawiania tych linii kierunkowych i być może ktoś będzie w stanie zrobić to szybciej.

W razie wątpliwości co do procesu, proszę mnie dopytywać, mogę też coś pokazać na twitch.tv. Wg przedstawionego planu w mojej poprzedniej wiadomości jest to druga część punktu 6., przy czym punkt 3. został póki co pominięty i będzie realizowany na przeliczonych torach. W podobny sposób do przeliczenia będą tory Szczecina, układane około 2007 roku, docelowo będzie można to połączyć w jedną trasę. Po wstawieniu linii kierunkowych dalsze przeliczenie (w planie do map) będę w stanie zrobić w ciągu kilku dni.

5
Jest dosyć prosta metoda na sprawdzenie efektywności LoD. W pierwszej kolejności trzeba wyłączyć wszelkie usprawnienia algorytmiczne, bo będą one zaburzać pomiar (chyba że chodzi o wzajemne dostosowanie faz LoD i algorytmów poprawiających wydajność). Mianowicie, trzeba ustawić obiekty w maksymalnym zagęszczeniu tak, aby zapełniały widok z kamery aż do granicy wyświetlania. Nie musi to być wagon przy wagonie, ale np. w siatce 100m. I następnie oglądać, czy są widoczne przejścia i czy duża liczba obiektów w oddali robi duże obciążenie. Moim zdaniem, obiekty widoczne z daleka powinny mieć kilkanaście do kilkudziesięciu trójkątów i kształt prostej bryły, natomiast kolejne fazy LoD powinny być robione przy wzroście liczby trójkątów o kilkadziesiąt do 100 razy. Czyli przykładowo, 30 => 3000 => 300000. Należałoby sprawdzić doświadczalnie lub poczytać dokumentację kart graficznych, bo być może istnieje minimalna liczba trójkątów, przy której czas obsługi nie robi różnicy (i np. jest to 128 trójkątów), co by jednocześnie definiowało ostatni sensowny model uproszczony.

6
Symulator / Odp: Spawn pociągu w rozpoczętym scenariuszu
« dnia: 04 Marca 2024, 18:54:47 »
Gdy poprawiałem kod MaSzyny 9 lat temu, wydawało mi się to proste do zrobienia. Wystarczy przez zewnętrzną komunikację uruchomić parser i przesłać mu dodatkowe pojazdy, coś jakby dynamiczne wydłużenie pliku SCN o kolejne linijki. Natomiast uznałem, że szkoda czasu na robienie takich rzeczy, bo sypało się np. prowadzenie osi po torach — nie była zachowana stała odległość pomiędzy wózkami, przez co obliczanie sił na sprzęgach i zderzakach nie miało dobrego modelu geometrycznego i było przez to kompletnie bez sensu, co dalej przekładało się na wadliwe liczenie oporów ruchu oraz konsekwencji zderzeń, a także ewentualne urywanie sprzęgów. Już nie mówiąc, że z tego samego powodu samochody potrafiły wchodzić w tryb lewitacji, gdy osie się rozjechały w różne strony. Wracając do wstawiania pojazdów, to miały one być dodawane w ramach komunikacji z serwerem ruchu. Trzeba by też jednocześnie zrobić asynchroniczne doczytywanie, żeby nie było zauważalnej przerwy podczas symulacji...

7
Na warsztacie / Odp: Linia kolejowa nr 351
« dnia: 29 Lutego 2024, 01:09:29 »
Chyba jestem zbyt głupi, jak na te nowoczesne technologie programowania, bo wziąłem plik linia351/szczecin.scm, przekopiowałem bezpośrednio do scenery/, gdzie zmieniłem rozszerzenie na SCN i dopisałem tabor. No i wysypuje mi się to za każdym razem, bez jakiejkolwiek sugestii, co może być źle. Ale na koniec spróbowałem uruchomić z oryginalnego szczecin.scn, gdzie jest głównie include linia351/szczecin.scm end oraz tabor — i faktycznie, to zadziałało. Zatem jest nadzieja, że będzie można na bieżąco przejechać wprowadzane zmiany...

Sceneria ma jakiś profil pionowy, co oznacza, że na 90% pozostaje jedynie przeliczanie niweletami. Zacznę jednak od próby regeneracji współrzędnych końców oraz przeliczenia prostokątami i trójkątami, bo chyba to jest łatwiejsze i być może da wystarczająco dobre dopasowanie do map. Zawsze można potem przejść na przeliczenie niweletami. Zaletą przeliczenia prostokątami jest pozostawienie wzajemnych pozycji obiektów kosztem błędów na łączeniach obszarów, natomiast przeliczenie niweletami może wyprodukować więcej deformacji, ale jest jedyną metodą korekty profilu pionowego (są to jakby bardzo wąskie prostokąty, układane poprzecznie do niwelety). Do naprawienia jest też wiele duplikatów i innych błędów, które się masowo logują. Wstępny plan jest taki:
1. Przejechać w edytorze tekstowym makrem usuwającym zbędne rzeczy z SCM.
2. Wrzucić SCM na SVN w dwóch kopiach, zarówno oryginalny, jak i jako stan docelowy po przeliczeniu.
3. Przejrzeć SCM pod kątem odczytu sygnalizatorów, żeby był od odpowiedniej strony odcinków.
4. Przenieść SCM do RSF.
5. Wyeksportować z RSF do SCM i wypisać rzeczy wymagające poprawy albo zwrócenia uwagi w przyszłości.
6. Wstawić linie kierunkowe do pierwotnego układu torów oraz zrobić ich odpowiedniki wg mapy.
7. Przygotować zestaw danych do przeliczenia prostokątami.
8. Przeliczyć prostokątami do map (w SCM).
9. Przenieść przeliczone SCM do RSF w celu korekty drobiazgów i ewentualnego uruchomienia ruchu.
10. Ułożyć linię niwelety w celu odczytu dotychczasowego profilu.
11. Ewentualnie przygotować plik RSF z docelowym profilem pionowym.
12. Ewentualnie przeliczyć profil pionowy niweletami (SCM) i ponownie przenieść SCM do finalnego RSF.

8
Na warsztacie / Odp: Projekt Linii 289
« dnia: 28 Lutego 2024, 14:00:35 »
Właśnie przez takie gadanie ten projekt nigdy się do przodu nie ruszy. Skoro wszystko jest zrobione to po co coś robić? Cała Polska przecież jest zrobiona - nic nie szkodzi że tory wiszą w powietrzu, terenu nie ma i jedyne co jest to tory, rozjazdy, druty i wskaźniki. Problem tylko w tym, że nic z tego nie wynika.
Jakie gadanie? Ja nikogo nie zachęcam do używania mojego edytora, ani też nie zniechęcam. Jeśli ktoś chce coś zrobić, to staram się pomóc. A gdy ktoś zgłasza błędy w działaniu, to w miarę możliwości poprawiam. Ale cudotwórcą nie jestem i w krótkim czasie nie zrobię nie wiadomo czego. Nie mam też celów do realizacji — po co coś robić, jeśli każdy może to kupić?

Wedle mojej wiedzy nie jest zrobiona cała Polska. Jest w Rainsted zrobione dolnośląskie, jest mazowieckie, są okolice Lublina, trasa z Łodzi do Torunia, Trójmiasto, jest dużo ze śląskiego. Jakieś tory na wschód od Krakowa też widziałem. Ale to, że coś zostało zrobione nie oznacza, że autorzy zdecydowali o udostępnieniu swojej pracy. Ja od nikogo nie wymagam, żeby scenerie zrobione w Rainsted zostały opublikowane jako trasy do MaSznyny (przykładowo: tramwaje GOP poszły do ATS). Chociaż uważam, że to był błąd z mojej strony 10 lat temu, teraz to robię z premedytacją, aby dać szansę wykazania się tym, którzy krytykowali mnie i moją pracę. Nad opublikowaniem dolnośląskiego się zastanawialiśmy pomiędzy 2013 a 2017, finalnie autor zrezygnował z publikowania tego, a ja z nim na ten temat więcej rozmawiał nie będę (mój udział w tym jest rzędu 10%). Publikacja tego i tak nie miała sensu, ze względu na brak mechanizmów sterowania ruchem. Można było sobie ustawić semafory i rozjazdy pod konkretny pociąg i potem długo czekać, aż się to wczyta. Moje optymalizacje wczytywania scenerii w EU07.EXE wynikały w większości z tego, że te parę tysięcy kilometrów torów potrafiło się wczytywać dwie czy trzy godziny. Również tam debugowane były błędy zdarzające się podczas jazdy po sceneriach realistycznych (np. pociąg na odległym od kamery fragmencie scenerii zachowywał się inaczej niż gdy się go obserwowało z kabiny albo z bliska). Błędy takie prawie nie zdarzały się na sceneriach "paczkowych", typu Całkowo czy Linia 053, bo często były maskowane modyfikacjami scenariuszy (np. w Quarku do 2012 każdy pociąg miał swoją trasę ruchu, niekolidującą z innymi, dzięki czemu nie ujawniało się wzajemne urywanie wagonów przez pociągi).

Terenu, owszem, nie było 12 lat temu. To znaczy, wstawialiśmy teren zrobiony z SRTM, ale ogólna dokładność SRTM nie nadawała się jako baza pod tory. Teksturowanie ortofotomapami też uważam za słaby pomysł, bo choć lepsze to niż nic, to jednak wymaga olbrzymich zasobów. Szczególnie słabo wypadał SRTM teksturowany czarno-białą ortofotomapą. Polska w słabej rozdzielczości z jednego roku to 2 terabajty samej ortofotomapy w JPG 85% (największa kompresja, przy której artefakty się nie rzucają w oczy), a trzeba by móc na tym zamalowywać niepotrzebne rzeczy, więc jest potrzebny wypasiony sprzęt i odpowiedni edytor, który to obsłuży. Kolejne terabajty to dane wysokościowe. Kto chciał, ten zrobił to w taki sposób, bo widziałem takie rozwiązanie w działaniu — jest sprzedawane razem ze sprzętem, bo na przeciętnym komputerze domowym to zamuli okrutnie. Około 2010 roku kupiłem też próbkę danych NMT (numeryczny model terenu) pod scenerię PMPPW. 20 kilometrów kwadratowych kosztowało 60zł, co przy rozmiarze scenerii dawało dosyć absurdalną kwotę, jaką należałoby wtedy wydać. I to na dane, które trzeba następnie mocno przetworzyć, bo się nie nadawały do bezpośredniego użycia. Chyba w 2013 zrobiłem trasę Kozłów – Psary i mocno zastanawiałem się nad zakupem danych NMT pod tą trasę, bo używanie wysokości z map topograficznych dawało zbyt duże niedokładności. Również edytor był wtedy za słaby w zakresie kształtowania skarp, więc niezbyt byłem zadowolony z potencjalnie możliwych efektów.

Dlatego w 2014 zacząłem przerabiać "Linię 61" w celu naciągnięcia "dawno skończonej scenerii" na mapy. Skoro sceneria była akceptowalna graficznie, to po ustawieniu torów zgodnie z tym, co na mapach widać, estetyka nie powinna się pogorszyć, a ja bym miał materiał bazowy, który powinien być do obsłużenia edytorem. No ale wtedy się okazało, że cała moja praca nad sensownym uruchomieniem dolnośląskich torów jest nikomu niepotrzebna, bo najważniejsze to jest dodać światła i cienie do niewydolnej mechaniki, a w ogóle to przeformatować kod i zmienić kompilator. I najlepiej to zrobią randomowi developerzy z GitHuba, a ja ewentualnie mogę się do nich dołączyć. No i użytkownicy MaSzyny wybrali sobie wariant rzeczywistości, w którym nie dostają dolnośląskich torów, ale za to mogą kupić coś tam od tej firmy, która obiecała zrobić trasę do MaSzyny, ale potem zmieniła koncepcję.

Dzisiaj od rana męczę się ze stworzeniem chociaż kawałka terenu w opublikowanej linii 351. Póki co bez efektów po 12 godzinach, bo raz że ciężko o jakiekolwiek poradniki, a dwa instrukcja na wiki Ra jest tak napisana, że chyba tylko on rozumie co jest w niej napisane. Jakieś zabawy skryptami itp itd.
Bo to nie jest tak, że jacyś autorzy opracowali rozwiązania, jak co po kolei robić i nie chcą się podzielić tymi sposobami. Ja "od dziecka" uczyłem się analizować mapy topograficzne i zawsze mnie to ciągnęło. I gdy trafiłem na MaSzynę w 2007 obudziły się moje fascynacje koleją i zastanawiało mnie to, czemu ludzie nie robią scenerii w oparciu np. o mapy topograficzne, które można było za niewielkie pieniądze kupić (np. Mapy topograficzne Polski nakładem Wojskowe Zakłady Kartograficzne 1:200000, chyba z 1991 roku), tylko kleją coś z pamięci, co potem nie trzyma odległości ani nawet nie ma zbliżonych promieni łuków. Takich zdeformowanych scenerii widziałem mocne kilka i zawsze były z nimi te same problemy: gdzieś nie schodziły się tory i nie można było użyć dostępnych danych geodezyjnych do zrobienia terenu, dalsze prace nad tym traciły sens. Jak coś jest źle napisane, to piszesz do mnie albo na forum i próbujemy to doprowadzić do stanu bardziej czytelnego... A tak, skąd mam wiedzieć, że ktoś czegoś nie zrozumiał? Developerzy, którzy przejęli rozwój MaSzyny, wiedzieli wszystko lepiej i nawet zdawkowych opisów ode mnie nie potrzebowali. Po 10 latach od moich próśb udało się w końcu zainstalować MediaWiki na eu07.pl, gdzie w dużej mierze skopiowano zawartość ode mnie. I nie mogli przy okazji zrobić czytelnych i przejrzystych poradników, tylko ja je mam robić?

Nic to dopóki nie będzie edytora równie przyjaznego jak geodeta z Trainz'a można się owszem pałować z 3ds max'ami i innymi głupotami dla uzyskania miernego efektu prac... Można też się zacząć modlić, że za następne już nie 10 a 20 lat coś się zmieni na lepsze.
Ja proponowałem, żeby robić trasy w Trainz, a potem je konwertować do MaSzyny. Ale nie przyjęło się to. Ja tworzę edytor 16 lat i nadal mam problemy w zakresie ustabilizowania geometrii dla łuków koszowych. Nikt mi tego nie tłumaczył, jak to powinno wyglądać, robię metodą prób i błędów. Zrobienie łuku koszowego z krzywymi przejściowymi przekracza póki co możliwości edytora. A jeszcze pozostała kwestia rozjazdów na przechyłce, gdzie tory są położone na powierzchni stożkowej. Do zrobienia jest też składanie rozjazdów z większej liczby elementów, żeby można było podwójną wykolejnicę na rozjazd założyć, albo dać rezonator jedynie w torze odchylonym. Potem jeszcze wieszanie izolatorów na sieci trakcyjnej, gdzie w pierwszej kolejności trzeba dostosować konstrukcje wsporcze w MaSzynie do regulacji zawieszenia sieci, bo inaczej zawsze będą słupy w skrajni oraz lewitujące wysięgniki.

9
Na warsztacie / Odp: Projekt Linii 289
« dnia: 25 Lutego 2024, 19:01:12 »
Całe dolnośląskie zostało zrobione, może z wyjątkiem jakichś odnóg typu Bogatynia, Kowary, Kudowa, Lądek, za to z dojazdem do Opola, Ostrowa Wielkopolskiego, Leszna i Zielonej Góry. No ale że sprawy się potoczyły, jak się potoczyły, to ja nie nalegałem na udostępnienie tego i nadal mi na tym jakoś bardzo nie zależy, żeby scenerie zrobione w Rainsted wychodziły poza wąskie kręgi autorów. Zresztą, nawet jeśli by to było opublikowane (np. w 2016 roku), to i tak nadal pozostają do rozwiązania problemy, typu dynamiczne doczytywanie fragmentów scenerii (o ile dobrze pamiętam, to coś było 6 razy większe niż "Kaliska"), sterowanie ruchem na stacjach (kilkadziesiąt rozjazdów i semaforów na jeden pociąg, a przydałoby się również coś jadącego z przeciwka), czy precyzyjna regulacja sieci trakcyjnej (słupy w skrajni, lewitujące wysięgniki, izolatory, punkty zasilania). Jeszcze 4 lata temu pociągi sobie nie radziły z zatrzymaniem na peronie pod górę, a wcześniej manewrująca lokomotywa utykała na rozjazdach we Wrocławiu. EN57 wyjeżdżający z Wrocławia na Kłodzko czy Wałbrzych potrafił wrócić po 20 minutach, jadąc tyłem, więc jeszcze nawet nie wjechał w obszar dużych pochyleń... Może się mylę, ale moim zdaniem, jeśli się ruch AI sypie, to cała reszta nie ma większego sensu, bo wcześniej lub później coś się zderzy albo zawiesi i zablokuje tory.

10
Na warsztacie / Odp: Projekt Linii 289
« dnia: 25 Lutego 2024, 12:04:57 »
Załączam obrazek poglądowy. Jeśli będzie za dużo linii kierunkowych, to rozjazdy, zamiast się ustawiać w odpowiednim miejscu, będą tworzyć nieznaczne załamania w torach, widoczne w zbliżeniu i odczuwalne podczas jazdy.

11
Bieżące Symulatorowe / Strimowanie z Rainsted
« dnia: 24 Lutego 2024, 13:02:20 »
Nie wiem, czy mi się dziś coś uda ruszyć, ale ogólnie myślę o strimowaniu w soboty jakoś wieczorem. Chciałbym przede wszystkim pokazywać użycie edytorów w Rainsted do różnych zastosowań, typu korygowanie scenerii czy konwersje danych. Mam też pewne pomysły, które chciałbym zrealizować i chyba lepiej będzie, jeśli pokażę, jak to robię, niż sam efekt końcowy. Przede wszystkim interesują mnie scenerie realistyczne, a scenerie fikcyjne traktuję bardziej jako materiał testowy do eksperymentów. Strimy będą ewentualnie na https://www.twitch.tv/rainsted/, nie planuję nagrywania.

Wstępna lista pomysłów do zrealizowania:
  • Konwersja scenerii MZD do RSF jako przykład przejścia z plików SCM do edytora RSF.
  • Wstawienie Chomikowa w pętlę na północ od Dejaw jako przykład urozmaicenia scenerii.
  • Dekonstrukcja Zwierzyńca: ujednolicenie klonów, zmiany nazewnictwa, przeniesienie misji na Quark+MZD (odcinek Dejawy – Chomikowo – Psiary – Jelonkowo – Homarowo – Pawianowo – Zakliczyn) jako przykład podziału scenerii na komórki oraz łączenia tras.
  • Łączenie Dejaw z Myślenicami jako demonstracja możliwości edytorów, przeniesienie ruchu Quarkowego w kierunku Myślenic.
  • Przeniesienie LK146 (Wyczerpy – Chorzew Siemkowice) z SCM do RSF, ustalenie profilu pionowego, wstawianie ścian lasu i terenu.
  • Przeniesienie LK131 (Chorzew Siemkowice – Zduńska Wola) z SCM do RSF, naciąganie na mapy, ustawianie profilu pionowego, przygotowanie terenu.
  • Naciąganie na mapy odcinka Zduńska Wola – Łódź (sceneria "Kaliska").
  • Wydzielenie Ostrowa Wielkopolskiego ze scenerii "Kaliska" w celu uruchomienia przejezdności do Kępna.
  • Uruchomienie pociągu Bielsko-Biała – Ostrów Wielkopolski.
  • Ulepszenie terenu oraz otoczenia dla LK181.
  • Naciąganie Szczecina na mapy.
  • Przymiarka do konwersji CMK z Open Rails do MaSzyny.
  • Rozpoznanie tematu konwersji otoczenia LK139 z Open Rails do MaSzyny.
  • Regulacja sieci trakcyjnej, czyli ostateczne rozwiązanie tematu lewitujących wysięgników i słupów w skrajni.

Jeśli ktoś ma jakieś inne propozycje, to też je uwzględnię. A głównie chodzi mi o to, co lepszego można zrobić z obecnego stanu, więc raczej nie zabiorę się za robienie czegoś od zera, np. Poznania.

12
Pisałem już o tym chyba parę razy, więc pewnie się powtórzę. Dla przesuniętych plików w inne miejsce trzeba utworzyć plik z listą:
staraścieżka/plik=nowaścieżka/plik
Ja tego nie zrobię, bo nie śledzę zmian w paczkach, ani ich nie robię. Kiedyś był mechanizm zapisujący zmiany na SVN do codziennych logów, ale w ramach entuzjazmu przechodzenia z paczką na Git zostało to zepsute i zapomniane.

Rainsted już częściowo obsługuje listy zmian, bo konwertowałem w ten sposób drzewa w scenerii MZD. Musiałbym sprawdzić, czy zadziała dla dźwięków, ewentualnie dorobić. Proponowałem kiedyś użycie listy podmian plików w EU07.EXE, ale zostało to ocenione, że ze taki mechanizm zepsułby symulację. Więc problem przesuniętych plików nadal pozostał.

Zrobiłem też bazę danych o plikach i ścieżkach do nich, można było wyszukać plik po nazwie i odnaleźć paczkę oraz ścieżkę. Też od kilku lat nie jest to używane.

13
Mi się to wydaje absurdalne, że 8 lat po wielkim sukcesie, którym niby było opublikowanie Kaliskiej, nadal nie jest zintegrowana z paczką całościową. Ale ja się przecież nie znam, bo inni wiedzą lepiej, jak zadbać o rozwój symulatora.

Mi poprostu zalezy by ta scn znalazla sie w koncu w pc. Zeby jej juz tu nie kisic przez kolejne lata.
Też bym chciał, żeby ktoś napisał, jakie są dalsze plany na najbliższe lata... Ja mogę napisać, co bym chciał zrobić, ale zaraz znowu będzie kolejna krzywa akcja, że inni użytkownicy mają równie dobre pomysły i trzeba uwzględnić propozycje opisane na jakimś eu07.es albo yaazzo.net.

Są już ułożone tory do Ostrowa Wielkopolskiego od południa, więc chciałbym Ostrów Wielkopolski wydzielić i próbować podłączyć do LK272. No ale może niech się wypowiedzą zarządzający projektem, bo jak zaproponowałem prowizoryczne dostosowanie Kaliskiej do kierunków świata (gdy zrobiłem niebo z gwiazdami oraz ruch światła słonecznego w ciągu dnia), to zarządzający projektem stwierdzili "Kaliskiej obracać nie będziemy" (jak trzeba, to poszukam cytat, ale na szybko to nie znalazłem)...

14
Na warsztacie / Odp: Quark: zapętlenie
« dnia: 22 Stycznia 2024, 00:31:12 »
Pierwotnym założeniem było zorganizowanie systemu zarządzania zajętością odcinków i głowic, żeby pociągi się nie zderzały, a rozjazdy nie przekładały pod taborem, również w przypadku opóźnień czy nietypowych zdarzeń (co ongiś było przypadłością wielu scenariuszy). I to się w miarę udało zrobić na Quarku (i potem przenieść na inne scenerie). Drugim celem było uproszczenie przygotowania odpowiednich algorytmów, żeby np. na trasie z Opola do Zielonej Góry nie ustawiać ręcznie semaforów i rozjazdów dla każdego z pociągów, ani też nie przygotowywać ręcznie algorytmów sterowania ruchem dla każdej stacji — to zrobiłem niedawno i w miarę przetestowałem na trasie Katowice – Kluczbork. Jednak póki co mój generator skryptów sterujących nie obsługuje manewrów, a wyższa warstwa sterowania (rozpoznawanie pociągów, przydzielanie toru na stacji i uruchamianie przebiegów) jest nadal tworzona ręcznie. Na Linii 61+144 i również 143 pociągi osobowe jeżdżą co godzinę albo co dwie, natomiast na tej drugiej jest dużo pociągów towarowych. Z przygotowaniem pociągów towarowych mam dużo więcej rzeczy do ustalenia — jak mają wyglądać składy, skąd mają wyjeżdżać itd. Dlatego raczej zależy mi na tym, aby na Quarku jeździło dużo osobowych, bo można je łatwo odstawiać na tory postojowe i następnie uruchamiać. Więc raczej skłaniam się ku temu, by pociągi jeździły często. Od przyjętej godziny uruchomienia 4:45 do — powiedzmy — 9:00, następnie można zmniejszyć takt do jednego pociągu co godzinę (na górnej trasie) i następnie od 13:00 ponownie zagęścić takt do 18:00, aby zakończyć ruch około 23:00. Do "wymyślania oferty" raczej nie mam weny, więc mi wystarczy, że pociągi będą jeździły i jeśli ktoś się uprze, będzie mógł zrobić sobie misję trwającą 20 godzin. Myślałem kiedyś, żeby ustawić obiegi tak, aby EZT po przejechaniu górnej trasy w obie strony wyjeżdżał następnie na dolną trasę. Ale obecnie nie jestem pewien, czy da się to z góry ustalić, czy może lepiej pobierać losowo pociąg z postojowych w Skwarkach. No i raczej wolałbym na dolnej trasie pomęczyć szynobusy (przez Tarniowo i Krętoszyn do Czerwic), a alternatywne trasy dla EZT zrobić na północ, bo to jest do poskładania w parę dni.

Na Quarku połączonym z MZD nawet mam już SU45 wjeżdżające od strony WKD — ale nie pamiętam, czy dokończyłem tam podmianę lokomotywy. Można by SU45 przestawić pod oczekujące wagony i jechać z nimi dalej do Czerwic. Albo drugie SU45 wyciągać z lokomotywowni, zaraz po EP07. W powrotnej drodze pośpiesznemu odpiąć część wagonów i niech jadą do Czerwic...

15
Na warsztacie / Odp: Quark: zapętlenie
« dnia: 20 Stycznia 2024, 00:08:06 »
Dla Testowa znalazłem już miejsce, około 40km na zachód od Mydelniczki. O ile pamiętam, to tam są łuki o promieniach rzędu 140m — nie mam w tej chwili żadnej paczki, żeby to podejrzeć. Jeżdżenie tam ma ograniczony sens, chyba że manewrówką z wagonami Es. Jak się bardzo przyłożę, to zepnę te tory i da się tam dojechać... Zaś od północy mam całe MZD podłączone, jeśli ktoś bardzo chce zwiedzać zielone pustynie albo przyłożyć się do robienia dekoracji. Quarka traktuję jako poligon testowy do organizowania ruchu, bo łatwiej będzie coś na tym debugować niż na trasie Katowice – Kluczbork.

Obecnie na zmianę kierunku jazdy na końcach trasy jest około 6-7 minut. Rozkłady są tak ustawione, żeby do istotnych punktów można było dojechać przed pełną godziną, więc ich się raczej nie przesunie. Czyli jakby wydłużyć cykl górnej trasy do 30 minut a dolnej do 60, to by może było bardziej realnie, jedynie dłużej trzeba by się ponudzić na końcu. Spróbuję tak przełączyć i zobaczę, czy zrobi się jakoś ładniej. Muszę jeszcze sprawdzić, czy pobieranie rozkładu z sygnalizatora wiąże eventy z rozkładem, żeby dało się użyć departuredelay. Bo jak nie, to ustawianie wyjazdu trzeba zrobić osobno (teraz wyjazd uruchomiony od razu niepotrzebnie blokuje głowicę).

Korci mnie te szynobusy wstawić. Na Całkowie są, więc powinny być zdatne do jazdy... Tylko trochę nie ta epoka, ale chyba na to nikt uwagi nie będzie zwracał?

16
Na warsztacie / Quark: zapętlenie
« dnia: 19 Stycznia 2024, 20:12:44 »
Po 11 latach wróciłem do realizacji pomysłu zapętlenia ruchu na Quarku. Niestety, problemy zostały te same, czyli dalej nie wiem, ile czasu powinno być przeznaczone na zmianę kierunku jazdy na stacji końcowej i czy rozkłady mają sens. Dostałem tylko propozycję, żeby takt ruchu na dolnej trasie wydłużyć z 30 minut do 60, a na górnej z 20 do 30 (albo może 40, nie pamiętam). Po paru godzinach kombinowania i testów udało mi się zrobić takie przydzielanie rozkładów w Koniewicach, że EZT po otrzymaniu rozkładu i wyjazdu na semaforze nie jadą w kierunku budynku dworca w celu permanentnego utknięcia tam ani zrobienia dodatkowych kilku minut opóźnienia w związku z podjechaniem pod budynek i powrót. Niemniej jednak są dalsze problemy, którym należy się przyjrzeć i jakoś systemowo zaradzić.
  • W Skwarkach robi się korek na torach postojowych. Niby podane jest Ms2 w stronę peronów, ale dwa EZT są jakby ze sobą sklejone i nie wiadomo, co się stało i dlaczego to stoi. Tzn. nie przyglądałem się temu, bo większa kaszana się robiła w Koniewicach i postanowiłem to w pierwszej kolejności zdebugować, podczas gdy tory postojowe w Skwarkach wydawały się działać dobrze, przynajmniej dla kilku początkowych pociągów (łącznie z pierwszymi odstawianymi tam po zakończeniu trasy). Wyjazdy z torów postojowych przerobiłem na Ms2 (wcześniej musiało być Sz, aby ruszyć składy z miejsca). Składy w Skwarkach dostają rozkłady poprzez tory przy peronie, z torów postojowych wjeżdżają na rozkład dojazdowy do peronu. Próbowałem kiedyś dać od razu rozkłady na trasę, ale coś z tym nie działało i pozostawiłem poprzednie rozwiązanie.
  • W Koniewicach jest konflikt rozkładów około 6:48, dwa pociągi chcą wyjechać o tym samym czasie. Nawet gdyby opóźnić jednego, to i tak wejdzie on w kolizję odjazdu pośpiesznego, więc trzeba to przemyśleć.
  • Również w Koniewicach, około 7:17, spotykają się dwa pociągi dolnej trasy, które nie mają się jak wyminąć. Ruch jest jakby do około 7:00 (dojazd pośpiesznego do Skwarek), ale chciałbym wydłużyć zapętlenie tak do 9:00...
  • W Jelonkowie pociąg kończący bieg powinien wjechać na tor północny (lewy od Dejaw patrząc) i tam dostać rozkład powrotny z czasem odjazdu po kilku minutach. Z jakiegoś powodu jeden z pociągów skończył bieg na południowym torze (prawym). Tzn. jest tam obsługa, że jak północny jest zajęty, to wjeżdża na południowy, ale powinien tylko jeden na raz dojeżdżać. Być może to skutek opóźnień w Skwarkach oraz na mijankach dolnej trasy, które nie są przystosowane do cyklu 30 minut.
  • Zarówno w Skwarkach jak i w Koniewicach manewry lokomotyw ze składami opóźniają ruch EZT. Należałoby zminimalizować te konflikty do sytuacji ewentualnego opóźnienia pociągów na trasie. Wydaje mi się, że w pierwotnej wersji tych konfliktów nie było, ale pojawiły się w miarę wprowadzania różnych modyfikacji (inny czas uruchomienia taboru, przebudowy torów).
  • Zasadniczo chciałbym na północ od Dejaw wydłużyć linię dwutorową, a jednotorową na północ od Jelonkowa i tam przenieść ruch EZT. Natomiast na dolnej trasie zdjąć sieć trakcyjną i puścić tam szynobusy (albo przywrócić SU45 z wagonami). Więc wymyślając lepszy obieg taboru można się nie sugerować obecnym stanem na dolnej trasie. W sumie można dopiąć Tarniowo2 i wydłużyć tam szynobusy z Koniewic, a te ze Skwarek kończyć w WKD albo Drożdżowni.
  • Jeśli ktoś ma inne propozycje, w miarę proste do wykonania, to postaram się je uwzględnić. Chodzi mi po głowie "prostowanie" torów na północ od WK, dojazd do Drożdżowni od południa, wstawienie Chomikowa na północ od Dejaw, ale może jeszcze coś ciekawego da się docisnąć?

W załączeniu wstępna wersja poprawionych skryptów sterujących dla Skwarek i Dejaw oraz główny plik sterowania ruchem ze zmianami. Do wypakowania do scenery\quark\, najlepiej po wcześniejszym zrobieniu kopii dotychczasowych plików. Obecna wersja nie używa Sz, w związku z czym jest obojętne, czy tarcze zaporowe mają event _Sz1, czy nie. Również zapalanie S1 z nieusuwaniem komend wpisanych do semafora jest robione na poziomie skryptu sterującego stacją.

17
Screeny / Odp: Rotfl!
« dnia: 12 Stycznia 2024, 13:46:20 »
Pociąg skończył bieg w Skwarkach i dostał sygnał Ms2 na tory postojowe. Ale zamiast grzecznie zjechać, postanowił wyjechać tyłem na spotkanie nadjeżdżającemu pośpiesznemu.

18
Pomoc w tworzeniu / Odp: Zasilanie słupa trakcyjnego w Rainstedzie
« dnia: 11 Stycznia 2024, 18:38:37 »
Zasadniczo są to rzeczy niedokończone. Obiekt drutu jest zestawem parametrów sekcji naprężania pomiędzy punktami jej mocowania i ma zapewnić jednolitość poszczególnych przęseł (np. taka sama liczba drutów jezdnych, która nie może ot tak zmienić się z przęsła na przęsło). Teoretycznie każda sekcja naprężania powinna mieć osobny obiekt drutu, ale że jest to niedorobione, to nawet ciężko mi podać konkretne wskazówki. Główną intencją obiektu drutu miało być szybkie przełączenie sekcji nad torami dodatkowymi czy przejściem zwrotnicowym na pojedynczy drut jezdny. W dalszej perspektywie obiekty drutu miały weryfikować prawidłowość kotwienia, co miało znaczenie o tyle, że przez długi czas sieć trakcyjna była wstawiana prowizorycznie bez kotwień i dopracowałem kotwienia około roku 2018, ale i tak wymaga to jeszcze dalszych poprawek.

Co do zasilania, to sieć trakcyjna na szlakach jest dzielona na sekcje zasilania, zazwyczaj rozpoczynane na naprężaniach (czasem na izolatorach przy stacji). Sekcja zasilania obejmuje kilka sekcji naprężania i o ile dobrze kojarzę, może mieć długość do kilkunastu kilometrów (przynajmniej co tyle są podstacje trakcyjne). Trochę brakuje mi wiedzy merytorycznej co do szczegółów. W każdym razie, sekcja zasilania jest zasilana przez podstacje na jej końcach, przez co przy oddalaniu się od punktu zasilania spada napięcie. Nie wiem, jak to jest rozwiązane obecnie w MaSzynie, bo zmian nie śledziłem, a nie dokończyłem wyliczania napięć na bazie metod teorii obwodów ani obsługi kabin sekcyjnych. Zrobiłem tylko prowizoryczne przeliczanie z gwiazdy (oznaczenia wg załącznika zasilanie2.jpg) Rs1/Rf/Rs2 na trójkąt Rs1+f/Rf+s2/Rs1+s2 z pominięciem gałęzi pomiędzy podstacjami (Rs1+s2), żeby spadek napięcia był jakoś widoczny (i prawdopodobnie to zakładało nieskończoną wydajność prądową podstacji) — z planem na powtórne przemyślenie tego i poprawienie w przyszłości. Ponieważ moje rozwiązanie zostało skrytykowane, a nie mam pełnego przekonania, że temat w pełni rozpoznałem, raczej oczekuję przedstawienia wytycznych, jak należy ustalić zasilanie sieci, żeby to możliwie było zbliżone do rzeczywistości. W najbliższym czasie (np. rok 2024) raczej nie zabiorę się za powtórną analizę tego tematu. Obecnie Rainsted wstawia domyślne zasilanie przęsła o nazwie utworzonej z nazwy komórki, żeby nie zasilać bardzo długich odcinków z jednej podstacji. Najlepiej by było, gdyby osoby pracujące nad rozwojem symulacji przedstawiły rozwiązanie zasilania sieci od strony symulacji wraz z wytycznymi co do umieszczenia na niej punktów zasilania, to wtedy byłoby mi łatwiej dostosować do tego edytor.

Załączniki:
  • zasilanie1.jpg — schemat uproszczony dwustronnego zasilania sekcji na linii jednotorowej,
  • zasilanie2.jpg — schemat zastępczy do wyliczenia prądów i napięć (stany nieustalone można na wstępnym etapie pominąć, więc cewki można zignorować, natomiast mają one znaczenie dla zasilania prądem przemiennym oraz zjawisk typu spawanie pantografu zimą),
  • zasilanie3.jpg — schemat uproszczony dwustronnego zasilania sekcji na linii dwutorowej z kabiną sekcyjną,
  • wykresUI.jpg — schemat uproszczony dwustronnego zasilania sekcji na linii dwutorowej z kabiną sekcyjną (K) oraz połączeniami poprzecznymi (K'), po środku wykresy napięć w zależności od struktury (szary: linia jednotorowa, czerwony: dwutorowa z kabiną sekcyjną, niebieski: z połączeniami poprzecznymi), na dole wykresy prądu obciążającego jedną z podstacji w zależności od struktury i odległości.

19
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.07 problemy.
« dnia: 10 Stycznia 2024, 16:16:45 »
Tak, to powinno działać, tylko zastawienie torów postojowych całą masą już uruchomionych pociągów wydaje mi się absurdalne. Przy testach mi wyszło, że dodatkowo potrafi się robić korek w Koniewicach, bo przejechanie manewrującej EP07 potrafiło usunąć rozkład dla pociągu na postojowych. Być może potem wyjeżdżał bez rozkładu z Koniewic i nie został rozpoznany jako EZT w Skwarkach. W każdym razie, przerobiłem działanie torów postojowych w Skwarkach i jest całkiem dobrze, z wyjątkiem tego, że jeden z pociągów po otrzymaniu Ms2 rusza w przeciwną stronę i się wykoleja na końcu toru — co w żaden sposób nie ma sensu.

U mnie manewrówka w Dejawach wyjeżdża z pustymi węglarkami (co najmniej kilka razy sprawdzałem), a "w czasach słusznie minionych" w pustych pierwotnie węglarkach pojawiała się tekstura węgla i z takimi wyjeżdżało to na stację. Nie sprawdzałem jednak masy wagonów, być może się zwiększa i być może są załadowane mimo braku tekstury węgla. Niemniej ja bym to dalej przerabiał w kierunku formowania składu załadowanych węglarek, zabierania tych pustych w kilku kawałkach do załadowania i zapętlenia tak, aby można było zabrać kolejny pełny skład do elektrociepłowni w Skwarkach. No ale rozumiem, inni mieli ważniejsze priorytety niż dopracować jakieś ładowanie węgla na jakimś tam Quarku. A ja już nie mam weny, żeby to debugować.

Co do Drożdźowni, to wcześniejsza moja koncepcja była taka, żeby wyprowadzić tor z głowicy WK od strony Skwarek (jest wstawiony jako starotorze, ale przechodzi przez garaże). Dzięki temu jadąc od strony Skwarek można by zawrócić przez Drożdżownię i zjechać w stronę Mydelniczki bez zmiany czoła w WK. Druga opcja to łącznica pomiędzy Drożdżownią a WK Dolnym (zamiast tego toru donikąd), co by dało opcję jazdy na Koniewice bez zmiany czoła. Dalej, myślałem o tym, żeby zdjąć sieć trakcyjną z dolnej trasy i puścić tam szynobusy (chyba są SA134 z kabiną, kiedyś jeździły tam SU45 z bipami), natomiast trasy dla EZT rozbudować na północ (od Jelonkowa jednotorowa do Zakliczyna, a od Dejaw dwutorowa do Myślenic). Obecnie próbuję zapętlić ruch EZT, co daje trochę dziwne rezultaty. Ale to już nie są problemy z paczką, więc raczej założę osobny watek.

20
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.07 problemy.
« dnia: 08 Stycznia 2024, 06:10:24 »
Sprawdziłem Quarka jeszcze raz i chyba zbyt późno są pociągi wybudzane. Cofnąłem jeszcze o 2 minuty i chyba jest lepiej (załączam plik z poprawkami). Za to w Skwarkach się dzieją dziwne rzeczy, bo EZT zjeżdża na postojowy dla lokomotyw, co blokuje zjazd lokomotywy od pośpiesznego, która podjeżdża pod Tz z wagonami. Z innych rzeczy, co zauważyłem, to wypadałoby chyba zrobić skomunikowanie EZT w Koniewicach. No i przestały się ładować węglarki w Dejawach, ale tyle nad tym siedziałem, żeby to działało... W kilku miejscach podsypki nieprawidłowo zmieniają się na zimowe (są białe, albo brązowe).


Jeszcze raz. Jedną z moich koncepcji rozwojowych było wpisywanie rozkładów (lub innych komend) do semaforów, żeby nie było potrzeby tworzenia specjalnych rozwiązań w tym celu. Rozkład wpisany do semafora odpowiada komendzie SetVelocity 0 0. Odebranie tego rozkładu przez pojazd następnie wykonuje event :send, który powinien podać sygnał zezwalający na jazdę. Problemem jest jednak wywoływanie eventów _S1, które nie powinny usuwać wpisanej komendy. (Pewnie jakieś semafory modyfikowałem w tym zakresie, żeby _S1 usuwało jedynie komendy zezwalające na jazdę.) Taka sytuacja miała miejsce w Koniewicach. Kiedyś przerobiłem podawanie rozkładów przez tor przy peronie na wpisywanie ich do koniec_Tm3, jednak coś przejeżdżając przez głowicę (pewnie manewrująca EP07) usuwała rozkład i wybudzony EZT nie miał motywacji, żeby się ruszyć z toru postojowego, a głowica pozostała w stanie zarezerwowanym. Wolałbym poprawić tę nieszczęsną tarczę zaporową, żeby z jednej strony miała tradycyjne _Sz1, a z drugiej nie nadpisywała rozkładu podczas wykonania eventu _S1 (co i tak jest bez sensu, bo Sz powinien sam wygasać, a inny sygnał na tej tarczy nie jest podawany) — ale póki co wyłączyłem podawanie S1 na tę tarczę.

Przy okazji męczenia scenerii poprawiłem rozparcelowanie pociągów w Skwarkach, tam z kolei testowana była dostępność początkowego odcinka toru, a nie było mechanizmu, który by sprawnie przepychał EZT na dalsze odcinki. Obecnie poprawiłem to w taki sposób, że wraz z wyjazdem na tory postojowe następuje próba zapalenia Ms2 na Tm przy torach postojowych, o ile odcinki za nimi nie są zajęte. W efekcie od razu odstawiany pociąg dojeżdża na koniec. Skoro EZT się teraz ładnie ustawiają na postojowych, to korci mnie, żeby zapętlić ruch... Jeszcze Chomikowo dokleić, tor z Drożdżowni ściągnąć do WK Dolnego...


Przejrzałem pliki wcześniejszych paczek no i tarczę też miałem poprawioną. Zmieniony plik zs2cbi.inc był w paczce quark-210604.7z, ale został pominięty przy dodawaniu moich zmian do MaSzyna 22.03. No i teraz jak mam się do tego odnieść? Ktoś mi zablokował dostęp do paczki w 2015 roku, pewnie żebym nie wrzucał swoich zmian i nie poprawiał zauważonych błędów. OK, nie muszę tego robić, nie muszę wiedzieć kto ani dlaczego. Ale oczekiwałbym, że będzie to robione kompetentnie. A nie, że ktoś uzna jakiś plik za zbędny, bez sprawdzenia jego istotności dla działania scenerii, a ja po dwóch latach muszę debugować i domyślać się, czemu może nie działać coś, co wcześniej mi działało...

21
Wzorem wcześniejszych lat podsumuję swoją działalność w 2023...

Co się udało:

1. Uzyskać przejezdność od Katowic do Kępna i to na kilka sposobów.
2. Doprowadzić Wyczerpy do jako takiego wyglądu.
3. Przetestować misje na przeliczonych torach od Lublińca do Fosowskich.
4. Zrobić wstępne przeliczenie LK146 i LK131 od Częstochowy do Zduńskiej Woli.
5. Uzyskać względną przejezdność między Katowicami ("LK139") a Zduńską Wolą ("Kaliska").
6. Jakby dobrze pokleić, to da się przejechać ze Słowacji do Łodzi.
7. Dopracować generator skryptów sterujących stacjami.
8. Uruchomić konwerter rozkładów z Timegraph na format MaSzyny.

Co się nie udało:

1. Kontynuować prac w 2. połowie 2023.
2. Dokończyć testów przejezdności (np. Bielsko-Biała – Kępno).
3. Rozpocząć regulacji sieci trakcyjnej.
4. Uruchomić plików wysokościowych terenu w Rainsted.
5. Naprawić dziur w torach w Częstochwie.
6. Uruchomić systemu zgłoszeń błędów w sceneriach.
7. Uruchomić strimowania na żywo prac z edytorem.

Dalsze prace nad sceneriami mam na razie zawieszone do odwołania. Natomiast jeśli mi ktoś podeśle jakieś odcinki do zdebugowania albo przypadki błędów, to postaram się znaleźć trochę czasu.


Pozwoliłem sobie doprecyzować nazwę tematu.
Matek123

22
Pomoc w tworzeniu / Odp: Zmiana czasu wsiadania/wysiadania pasażerów
« dnia: 25 Grudnia 2023, 23:49:29 »
Można by dać drogi jako perony, ewentualnie jako niewidoczne na peronach wymodelowanych. Oznaczyć w specjalny sposób, żeby było wiadomo, że to peron (np. ujemne tarcie oznacza drogę dla pieszych). I ustawiać pasażerów jako dynamic, z opcją ich pobierania przez pociąg i rozładowania. Parę lat temu Igor zrobił pasażerów ściąganych w stronę drzwi, więc nie jest to jakiś kosmos. Pasażerowie nie muszą się poruszać po trajektoriach (byle tylko nie spadli z peronu), można do odcinka drogi podpiąć komórkę pamięci typu "wyjście do miasta" i niech tam idą... Do tego specyficzne trójkąty terenu, żeby wygodniej było omijać obiekty na peronie...

23
Na warsztacie / Manewrowo3 — teren NMT-100
« dnia: 22 Grudnia 2023, 13:56:54 »
Nie wiem, czy to gdzieś pisałem, ale do scenerii Manewrowo3 jest teren z NMT-100, przygotowany w styczniu 2015. Ponieważ tory są poziome, a ów teren raczej jest bliższy rzeczywistości, więc się to nie spinało. Teren można sobie obejrzeć, modyfikując dwie linijki w pliku "manewrowo3.scn":
Kod: (stan pierwotny) [Zaznacz]
include manewrowo3/suw_teren0.scm end //stary teren, w większości płaski
endorigin
//include manewrowo3/suw_teren1.scm end //nowy teren z NMT100
Trzeba zmienić na:
Kod: (alternatywny teren) [Zaznacz]
//include manewrowo3/suw_teren0.scm end //stary teren, w większości płaski
endorigin
include manewrowo3/suw_teren1.scm end //nowy teren z NMT100

W planach miałem połączyć je ze sobą, tzn. wpiąć ten oteksturowany kawałek w teren o urozmaiconej wysokości, a także dodać profile pionowe do torów. No ale potem "MaSzyna się zaczęła rozwijać zgodnie z oczekiwaniami użytkowników" i nikt już do tego nie wracał. Poza tym, w 2018 roku przygotowałem bryły 3D do zapełnienia okolicy. Nie wiem, jaki jest obecnie stan scenariusza — jak sprawdzałem chyba w ubiegłym roku, to wszystko stało i nawet ciężko się było zorientować co się powinno dziać... A na pewno to naprawiałem do paczki 15.04 i wtedy działało. I chyba cały scenariusz był możliwy do wykonania przez AI, chociaż nie jestem pewien co do odrzucania wagonów. Obecnie można "zagęścić" teren z użyciem danych NMT-1, ale trzeba to zrobić ostrożnie, bo ten z NMT-100 ma około 5MB i wtedy mi się to wydawało dużo. Szkoda, że przez tyle lat tylko nieliczni się temu przyjrzeli...

24
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.07 problemy.
« dnia: 19 Grudnia 2023, 17:13:09 »
Pobrałem paczkę 23.07, nadpisałem na 23.04. Pierwsze co zrobiłem, to dopisałem linijki z eventami _sz1 do kilku tarcz zaporowych, w których ich nie było. Następnie uruchomiłem Quarka, aby zobaczyć, co się będzie działo w Koniewicach. Moja przygoda zakończyła się w ten sposób:
Failed to open file "dynamic/pkp/en57_v1/["
Bad include: can't open file "["
Critical error, memory allocation failure: bad allocation

Nie chce mi się z tym walczyć... Z innych rzeczy:
Bad file: failed to locate texture file "1435mmtpd-455-2"
Bad file: failed to locate texture file "tory1435tpd-455-3"
To mi wygląda na błędy w obsłudze odwróconych ukośników. Nie wiem, jakiego toru to dotyczy, ale taki tor miałem w Częstochowie i odwrotne ukośniki się tam zignorowały, tworząc nieistniejącą nazwę tekstury.

Failed to open file "scenery/pm/tablica_la.inc"
Failed to open file "scenery/pm/tablica_boh.inc"
Failed to open file "scenery/detal/wiatampk1.inc"
Failed to open file "scenery/sign/tab100_040uwaga.inc"
Te rzeczy musiały kiedyś być, bo ja ich nie wymyślałem.

Reszta to chyba mniej istotne rzeczy, typu duplikacja nazw ludzików na peronach...

25
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.07 problemy.
« dnia: 18 Grudnia 2023, 19:44:33 »
Nie mam aż takiej pamięci, ani nie chce mi się pobierać 23.07, żeby to sprawdzić, jakie są różnice do 23.04. Koncepcja była taka, że co 20 minut uruchamia się skrypt ściągający EZT z postojowych, podjeżdżają w peron, a następnie dostają wyjazd. Całość jest obsługiwana z rezerwacją głowic i wykluczeniem przebiegów kolidujących. Ułożenie wyjazdu dodatkowo sprawdza blokadę liniową (licznik pojazdów, jedynie w przypadku SBL zajętość pierwszego odstępu, ale przy Koniewicach usunąłem SBL). Pociągi nadjeżdżające ze Skwarek i kończące rozkład powinny być odsyłane na tory postojowe (wobec niedopracowania obiegów).

Co można by ewentualnie zrobić, to przywrócić dwa usunięte rozjazdy, dzięki którym możliwy byłby wjazd na tor 5 bez kolizji z torami postojowymi... ;) Aczkolwiek rozjazdy ustawione "na skrzyżowanie" są bardzo rzadkim przypadkiem w rzeczywistości i nie pamiętam, czy się kiedykolwiek gdzieś na to nadziałem.

26
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.07 problemy.
« dnia: 18 Grudnia 2023, 18:05:00 »
EZT w Koniewicach w ogóle już nie zjeżdżają z postojowych, problemem jest tu moim zdaniem tylko brak wjazdu dla 1104. Tzn. po jego usunięciu magicznie podaje się przebieg dla 1301 tą samą trasą.
Jak to w ogóle już? Nie wiem, jak to wygląda w 23.07, bo nie pobierałem tej paczki, natomiast w 23.04 jest ustawiany przebieg dla pociągu z postojowych, ale z powodu braku podania Sz na tarczy zaporowej pociąg z torów postojowych nie rusza, więc reszta czeka. Głowica jest zajęta przebiegiem z torów postojowych, więc nie wykona się przebieg konfliktujący (wjazd). Naprawianie scenariuszy poprzez usuwanie pociągu, bo z bliżej nieuzasadnionych powodów nie podał się sygnał dla innego pociągu, to jest jakiś absurd.

Przy sposobie działania tego eventowego makaronu, ręczne zapanowanie nad wszystkimi interakcjami zmian jest raczej nierealne.
Dla mnie to nie stanowi problemu, żeby prześledzić, co się dzieje, ustalić na ile jest to spójne i sensowne, zdefiniować pewne konwencje, a potem konsekwentnie się tego trzymać. Też mi się pewne rzeczy nie podobały, więc opracowałem koncepcję sterowania na Quarku, następnie wymieniłem na Linii 61 oraz Drawinowie, również "w czasach słusznie minionych" działało Manewrowo 3. Ale zostałem przegłosowany, że to nie ja mam dbać o sensowne działanie symulacji. Więc się już nie pcham do tego. Przykro mi jest, że rzeczy, w które włożyłem dużo pracy, zostają zdewastowane i kończy się na "trzeba ręcznie ruszać niektórymi pociągami albo ustawiać przebiegi". Para poszła w gwizdek? Odnoszę się do tego, bo mam poniekąd "pod opieką" kilkaset kilometrów tras realistycznych i chciałbym, żeby one działały. Jeśli ktoś zmienia wytyczne, to ja się dostosuję, ale niech będą one jasne i konsekwentne.

27
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.07 problemy.
« dnia: 18 Grudnia 2023, 15:29:36 »
Kiedyś zasada była taka, że _sz1 oznacza wyświetlenie Sz wraz z S1. Około 2016 roku przerobiłem jeden z semaforów tak, że był w stanie podawać Sz niezależnie od stanu pozostałych świateł. Było to użyte na stacji Fosowskie, gdzie był podawany S10 razem z Sz, przy czym po podjechaniu do semafora S10 zmieniało się na S1, a Sz migało dalej. Ale w tym pliku INC tarczy zaporowej _sz zapala również czerwone, więc powinno być to jako _sz1. Albo INC powinien być tak przerobiony, żeby Sz było niezależne od czerwonego. Teoretycznie tarcza zaporowa ma możliwość podania również Ms2, ze zgaszeniem czerwonego. Jeśli jednak ktoś zmienił wytyczne co do nazewnictwa eventów w sygnalizatorach, to po pierwsze powinno być to gdzieś jawnie napisane, że teraz ma być inaczej. A po drugie, powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za dostosowanie scenerii do nowych wytycznych, w tym również poinformowanie autorów scenerii niedołączonych do paczki, że do nowych wytycznych się mają dostosować. No wydaje mi się, że to jest w miarę logiczne i nie potrzeba zbierać w tym zakresie innych opinii? Jeśli każdy będzie po swojemu zmieniał wytyczne, to zrobi się bałagan. Bałagan już taki widziałem w 2007 roku, kiedy to funkcjonowały dwie wersje wskaźników W27, obrócone względem siebie o 180°. W efekcie co rusz były wiadomości na forum, że sceneria owszem fajna, ale wskaźniki są obrócone. I żeby nie było, do tej pory niektóre wskaźniki We są obrócone względem pozostałych i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Sam obracałem TOP, ale do tych wskaźników We nie dotarłem i nie zdążyłem ich obrócić...

Być może tam się jeszcze coś dzieje dziwnego. Ostatnio odpalałem Quarka w połowie 2021 i wtedy wszystko działało poprawnie. Tzn. oprócz departuredelay, które się przełączało na kolejną stację przed wyjechaniem z aktualnej, przez co nadal nie dało się zrobić synchronizowania semaforów z czasem odjazdu (pętle oczekiwały do odjazdu z kolejnej stacji).

28
Pomoc doraźna / Odp: MaSzyna 23.07 problemy.
« dnia: 17 Grudnia 2023, 23:55:20 »
Zwierzyniec (w zasadzie fragment) dołączałem w 2017 roku, zanim mi padł dysk. Czyli podejście do unifikacji klonów musiałem jakoś na początku 2017 robić. No i zdążyłem też zapomnieć szczegóły, bo 1104 to jedzie z Jelonkowa. U mnie na pewno przejeżdżał całą trasę, więc był taki moment, że to działało. Wjazd do Koniewic jest blokowany przez przebieg zajęty dla EZT, który nie chce zjechać z torów postojowych. A nie chce zjechać, ponieważ nie uruchamia się sygnał Sz na tarczy zaporowej "koniec_Tm3". A się nie uruchamia, bo nie ma takiego eventu!
Bad event: "kon_ig22_go" (type: multiple) can't find event "koniec_tm3_sz1"
Głowę dam, że był i że EZT z torów postojowych wjeżdżały normalnie na stację. Tarcza zaporowa jest w pliku zs2cbi.inc, a tam nie ma eventu "(p1)_sz1", za to jest "(p1)_sz". Obstawiam, że ktoś zmienił działanie sygnalizatora bez zastanawiania się nad konsekwencjami. Teraz pytanie, kto jest odpowiedzialny za spójność i prawidłowość działania paczki? Na pewno nie ja, bo od czasu zablokowania mi dostępu do paczki całościowej przez SVN w 2015 roku — kiedy nawet uznano za zbędne poinformowanie mnie o tym — ani nic nie próbowałem robić, ani się nie wtrącałem w to, kto co i dlaczego robił.

29
Gdzieś czytałem, że podobno jest użyte OpenAL. Więc to tylko kwestia jelenia.

With OpenAL Soft, it's definitely possible to create multiple contexts,
with multiple devices. Changing the context would only change which one
commands are issued to, and doesn't stop processing/output for
non-current contexts. There's not too much overhead with changing
contexts, though it would be a good idea to minimize changes by
updating the sounds, environments, and listener for each player
together. e.g.

alcMakeContextCurrent(Player1Ctx);
updatePlayer1Sounds();
updatePlayer1Listener();

alcMakeContextCurrent(Player2Ctx);
updatePlayer2Sounds();
updatePlayer2Listener();

30
W laptopach z ułomną klawiaturą trzeba kombinować z naciskaniem jakiegoś [Fn]. Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest dokupienie zewnętrznej klawiatury, w obecnych czasach elektronika jest tania i dostępna. Już nie mówiąc, że pierwsze konstrukcje pulpitów wykorzystywały elektronikę klawiatury jako komunikację z symulatorem.

Strony: [1] 2 3 ... 5