Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - miko22

Strony: [1] 2 3
1
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 19 Lutego 2024, 00:17:33 »
Symulator EN57-1829* na bazie MaSzyny będzie udostępniany podczas Wystawy Modułowej Makiety Kolejowej w Hali Sportowej Wyszkowskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Wyszkowie przy ul. Geodetów 45 w najbliższy weekend 24-25.02 w godzinach:
- sobota: 10:00-14:00 i 15:00-18:00;
- niedziela: 10:00-13:00 i 14:00-17:00.
Więcej informacji na temat wystawy na stronie Gminy Wyszków: https://www.wyszkow.pl/aktualnosci/1292

* Zdjęcie poglądowe ;)

2
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 17 Października 2022, 16:36:58 »
No właśnie kojarzyłem, że coś tam jeszcze mamy nie do końca odwołane, tylko nie wiedziałem, co dokładnie. W zasadność nie wnikam, tylko chodziło mi o to, że uczelnia może nie chcieć narobić sobie ewentualnych kłopotów "gdyby coś".

3
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 17 Października 2022, 16:10:53 »
Oerlikon do poprawy
Wiem, hamowanie pneumatyczne zrobione na razie dość prowizorycznie (tzn. w tych samych pozycjach, co hamowanie EP, tylko po wyłączeniu napięcia na kranie). Do poprawy też manometry, przyciski syren (trochę za ciężko się naciska jak dla dzieci, choć jest mniej więcej zgodnie z oryginałem), pozycja N1 nastawnika (tu akurat przydałaby się poprawka w exe jak i dla bezpiecznika hamowania EP) i jeszcze pewnie coś by się znalazło ;)

No i fajnie było Was spotkać. Jazdy "dla starszych dzieciaków" trzeba by kiedyś zorganizować i może przyjechałyby też inne osoby ze swoimi pulpitami, ale chyba mamy jeszcze jakiś "stan epiddmi" nie odwołany do końca, więc na uczelni pewnie jeszcze nie będą zbyt chętni, a nie mam pomysłu, gdzie by jeszcze można było zrobić coś takiego, żeby dojazd dla osób z dalszych okolic był dogodny (wliczając pociągi).

4
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 09 Października 2022, 22:07:58 »
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na prezentację MaSzyny z repliką pulpitu EN57-1829 podczas obchodów 175 lat kolei w Krakowie w dniach 13-16 października (9:30-18:00 z ok. godzinnymi przerwami technicznymi) w Domu Kultury Kolejarza w Krakowie przy ul. Św. Filipa 6 starym budynku dworca głównego. Więcej na temat obchodów na profilu FB Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie: KLIK.
Filmik pokazujący symulator (zapowiadający jedną z wcześniejszych wystaw):


EDIT: Sprostowanie - symulator będzie dostępny w starym budynku dworca głównego.

5
Bieżące Symulatorowe / Aukcja dla WOŚP - 4h jazdy ET41
« dnia: 05 Lutego 2022, 00:26:40 »
https://allegro.pl/oferta/4h-jazdy-symulatorem-et41-11790057510

Na powyższej aukcji dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy z okazji 30. Finału pod hasłem „Przejrzyj na oczy. Dla zapewnienia najwyższych standardów diagnostyki i leczenia wzroku u dzieci” do wylicytowania:

4 godziny jazdy symulatorem lokomotywy ET41

Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" na bazie programu MaSzyna - Symulator Pojazdów Szynowych: https://eu07.pl/

Symulator ten był wielokrotnie, bo już aż 28 razy udostępniany zwiedzającym podczas wystaw zarówno o charakterze regionalnym jak i ogólnopolskim oraz międzynarodowym na terenie Polski, w tym na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2017 w Gdańsku czy podczas pikniku rodzinnego organizowanego przez Urząd Transportu Kolejowego w ramach kampanii "Kolejowe ABC" w Krakowie i przez 6 lat przebył już prawie 18 tys. km wirtualnych szlaków. Lista wszystkich wystaw wraz z galerią zdjęć i filmów dostępna jest na stronie: https://www.nasze-symulatory.pl/dotychczasowe_wystawy/

Cena wywoławcza: 5,80zł - pulpit pochodzi z lokomotywy ET41 o numerze 058. Zakończenie licytacji: w poniedziałek 14 lutego ok. godz. 23:50.

Zwycięzca licytacji będzie miał wyjątkową okazję przejechania tym symulatorem wybranego przez siebie całego scenariusza symulatora MaSzyna w wydaniu z kwietnia 2021r. (tzw. paczka całościowa 21_04) spośród tych scenariuszy, w których domyślnie do prowadzenia wyznaczona jest lokomotywa elektryczna (zostanie ona zamieniona na lokomotywę serii ET41 - dedykowany model dostosowany do obsługi rzeczywistego pulpitu).

Nasz symulator to w pełni oryginalny pulpit z działającą znaczną większością jego elementów, dodatkowymi zależnościami obwodów nieujętymi w samym programie MaSzyna, dwa ekrany wyświetlające obraz symulacji w rozdzielczości 4K oraz stanowisko instruktorskie z możliwością m.in. zmiany warunków pogodowych i pory roku w trakcie symulacji, odtwarzania niektórych sytuacji nietypowych (np. sygnały wątpliwe wyświetlane przez sygnalizatory świetlne), niektórych usterek pojazdu, wstawiania przeszkód na tory czy nawet zmiany drogi przebiegu pociągu. Działanie symulatora zostało krótko pokazane i omówione na filmie opisującym tą aukcję:


Dlaczego akurat 4 godziny? Taki czas umożliwi przejechanie w całości nawet któregoś z najdłuższych scenariuszy mających rozkładowy czas trwania 3 - 3,5 godziny z uwzględnieniem nieplanowych postojów, np. w przypadku prowadzenia pociągu towarowego, a jeśli scenariusz dobiegnie końca przed upływem wyznaczonego czasu, zwycięzca aukcji będzie mógł rozpocząć jazdę na kolejnym scenariuszu. Można zatem przykładowo w pierwszej kolejności wybrać do jazdy krótki scenariusz z pociągiem osobowym (prędkość maksymalna dla lokomotywy ET41 to 125km/h), a następnie drugi scenariusz z ciężkim pociągiem towarowym. Po skończonej przejażdżce zwycięzca aukcji otrzyma dodatkowo na pamiątkę odcinek taśmy z prędkościomierza "Hasler" (tachografu) z zapisanymi parametrami swojej jazdy (m.in. prędkość i czas).

Kiedy? Po zakończeniu aukcji i potwierdzeniu przez Allegro dokonania płatności skontaktujemy się z jej zwycięzcą w ciągu maksymalnie 5 dni w celu ustalenia terminu przejażdżki symulatorem dogodnego dla obu stron, jednak przejażdżka będzie mogła się odbyć NIE PÓŹNIEJ niż w dniu 22 maja bieżącego roku (ze względu na planowane kolejne wystawy symulatora w późniejszych terminach). Istnieje możliwość umówienia się na jazdę symulatorem zarówno w tzw. porze dziennej, jak i w porze nocnej.

Gdzie? Przejażdżka symulatorem będzie możliwa w pomieszczeniu udostępnionym przez Dapanor Sp. z o.o. przy ul. Przemysłowej 10, 32-620 Brzeszcze, gdzie zwycięzca aukcji w celu przejechania się symulatorem będzie musiał dotrzeć we własnym zakresie. Przy budynku udostępnione zostanie miejsce parkingowe, zatem można przyjechać np. samochodem osobowym. Istnieje też możliwość dojazdu pociągiem na dworzec w Oświęcimiu i dalej komunikacją miejską na przystanek autobusowy "Brzeszcze Bór" oddalony od budynku z symulatorem o ok. 450m. Uwaga - budynek w którym będzie udostępniony symulator niestety nie jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i istnieje konieczność wejścia klatką schodową na pierwsze piętro. W budynku znajduje się natomiast toaleta.

Kto? Symulatorem może się przejechać każda osoba niezależnie od wieku, jednak osoby niepełnoletnie mogą skorzystać z przejażdżki tylko w towarzystwie swojego rodzica lub innego opiekuna prawnego. Ponadto zwycięzca aukcji może przybyć z innymi, maksymalnie trzema osobami towarzyszącymi (łącznie 4 osoby razem ze zwycięzcą aukcji), które również będą mogły skorzystać z przejażdżki w wyznaczonym czasie 4 godzin. Wszystkie wymienione osoby będą zobowiązane do przestrzegania obowiązujących w ustalonym dniu przejażdżki obostrzeń związanych z COVID-19, a bezpośrednio przed ich przybyciem na miejsce, elementy symulatora zostaną zdezynfekowane.

Inne pytania? Chętnie na nie odpowiemy :) Prosimy kierować je przez formularz Allegro "Pytanie do sprzedającego".

6
Wydział zamówień / Odp: Skrzynka SOD
« dnia: 20 Sierpnia 2021, 14:13:10 »
Ja mam dostęp do takich plus panel dla EN71/ED72 (dwie jednostki po cztery człony). Któryś pomierzyć lub porobić zdjęcia (który)?

EDIT: A mniej więcej tak to powinno działać (oczywiście zależy od prędkości zamykania/otwierania się poszczególnych drzwi w danym egzemplarzu EZT ;) ):

Natomiast jeśli jedzie się z otwartymi choćby jednymi drzwiami (jednym skrzydłem), to piszczy.

8
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 03 Lipca 2021, 22:44:22 »
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na prezentację MaSzyny z repliką pulpitu EN57-1829 podczas XIII Ogólnopolskiej Wystawy Modeli w Miejskiej Hali Widowiskowo Sportowej w Iławie w dniach 10-11 lipca (10:00-19:00 i 10:00-16:00 z ok. godzinnymi przerwami technicznymi). Choć na razie to jeszcze raczej epizodyczny wyjazd. Więcej na temat wystawy tutaj: KLIK.
Uwaga - w celu przejażdżki każdy chętny będzie zobowiązany przez "instruktora" do założenia udostępnianych przez niego nieodpłatnie foliowych rękawiczek jednorazowych. Przy symulatorze maksymalnie jedna osoba z niego korzystająca plus ew. jej opiekun.

9
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 01 Lipca 2021, 13:55:06 »
Starter nie akceptuje zmian w eu07.ini wprowadzanych ręcznie i uparcie usuwa mi linijkę danych dotyczącą komunikacji przez UART, mimo że zmiany wprowadzam i zapisuję plik przy wyłączonym starterze. Mógłbyś zerknąć?

10
Ja to robiłem trochę na wzór tego, co było kiedyś (na PKP, przed podziałem na spółki), czyli takie właśnie "książki" z rozkładami dla wszystkich pociągów na wszystkich liniach danej DOKP lub po prostu dla określonego zbioru linii. Przy czym wtedy był jeszcze podział - te z czerwoną okładką zawierały rozkłady dla pociągów towarowych, a z zieloną dla pociągów pasażerskich. Oczywiście możesz porobić takie małe "paczki" z rozkładami dla poszczególnych scenariuszy z osobna. Takie coś rzeczywiście może być wygodniejsze do otwierania z poziomu startera. Ja po prostu miałem takie założenie, żeby mieć wszystkie w jednej książce ze spisem treści czy nawet jako jeden PDF na telefonie/tablecie i móc łatwo znaleźć rozkład dla danego pociągu, bo nie wszystkie scenariusze mają ten przycisk do pokazywania rozkładu, a w przypadku niektórych (np. z Całkowo SN61 chyba tak jest) w ogóle nie ma nigdzie informacji o kolejnych rozkładach, które dostaje się w trakcie jazdy w okienku pod F2.

Z drugiej strony od czasu wprowadzenia do exe bardzo fajnej możliwości ustawiania czasu startu symulacji trochę zmniejszył się sens robienia takich opracowań (dla mnie przynajmniej), bo jeśli już jechałem, to ustawiałem sobie czas symulacji na rzeczywisty, żeby godzina w symulacji zgadzała mi się z tą na zegarku, a wtedy czasy przyjazdu/odjazdu w rozkładach są też automatycznie zmieniane i przydałby się jakiś program (albo taka funkcja w exe, skoro ono już to robi na potrzeby pojazdów z ekranami wyświetlającymi rozkład?) do automatycznego tworzenia takich ładnych rozkładów jak te w PDFach, ale z już zmienionymi godzinami pod ustawiony czas startu symulacji. Chyba, że chce się iść w jeszcze większy realizm i siadać do komputera (uruchamiać symulację) o takiej godzinie, żeby ta w symulacji zgadzała się z rzeczywistą bez żadnych zmian. Wtedy jest to trochę tak, jakby faktycznie przyjść do pracy na jakiś pociąg, który ma odjazd o konkretnej godzinie, ale takie ładne rozkłady i tak by się przydało porobić dla tych scenariuszy, które mają je tylko w postaci tekstowej.

No i brakuje też WOSów do wielu scenariuszy. Także ogólnie do zrobienia jest jeszcze dużo...

11
Ja kiedyś zrobiłem taki zbiorczy "Wewnętrzny rozkład jazdy" dla wszystkich scenariuszy, do których rozkłady znalazłem. W sumie muszę kiedyś zaktualizować, skoro wyszła nowa paczka :)
https://eu07.pl/forum/index.php/topic,30892.0.html
Ciężko już ocenić zainteresowanie, bo plik jest na tyle duży, że regulaminowo nie mogę wstawić jako załącznik do wiadomości (musi być jako link do uploadu), ale wersję 001-03 pobrano 336 razy.

12
Bieżące kolejowe / Odp: Jazda na oporach
« dnia: 26 Września 2020, 20:31:18 »
Nie ma jakiegoś szczególnego źródła, zazwyczaj mówi się po prostu "kilka minut" albo "jak najkrócej".
W "siódemkowatych" przy nastawieniu wysokiego zakresu prądu na pierwszym układzie buczek ostrzegawczy załącza się (a przynajmniej powinien) po 5 minutach trzymania nastawnika na pozycjach oporowych układu szeregowego. Taki czas podają schematy i książka o EU07.
EDIT: Tu są dwa ciekawe filmy (opisy pod nimi również) na temat nagrzewania rezystorów w ET22:


13
Symulator / Odp: Programy na użytek symulatora. [szczawik]
« dnia: 05 Września 2020, 00:56:12 »
Przy czym parametr opisany jako "nie zmieniać" (te 100 000 bps), to częstotliwość komunikacji - można zmieniać ;)
PS.: Ogólnie starter bardzo fajny, tylko szkoda, że robi taki bałagan w ini.

14
Symulator / Odp: MaSzynowy WRJ wszystkich scenariuszy
« dnia: 07 Września 2018, 21:50:34 »
Czyli co, dawać tylko rozkłady dla pociągów przeznaczonych do prowadzenia przez autora danego scenariusza? Skończyłem teraz sprawdzanie Całkowa noc i tam rzeczywiście tylko ta jedna SU45-201 dostaje rozkład, a wszystkie inne pociągi jeżdżą bez rozkładów.

EDIT: Kolejna wersja WRJ zawiera rozkłady dla scenariuszy do ostatniego Całkowa włącznie i o ile się gdzieś nie pomyliłem, to tylko dla składów przeznaczonych do prowadzenia. Zmieniłem też spis treści. Tym razem wstawiam już jako link ze względu na rozmiar (2,81MB): http://eu07.pl/userfiles/21606/priv-WRJ_001-04.pdf

EDIT 2: Tym razem do "l053 Cargo part 2". Niestety dla tego i poprzedniego scenariusza chyba w ogóle nie ma rozkładów :/ (3,78MB, 93str.): http://eu07.pl/userfiles/21606/priv-WRJ_001-05.pdf

EDIT 3: Do ostatniej l053 włącznie (7,01MB, 157str.): http://eu07.pl/userfiles/21606/priv-WRJ_001-06.pdf
Teraz dopiero widać, jaka "l053 służba brutto-posp" jest długa... Doliczając czas na manewry na początku i na końcu, przy rozkładowej jeździe wychodzi 4h 40min. ;)

EDIT 4: Skończone. Niestety okazało się, że dla większej liczby scenariuszy nie ma w ogóle rozkładów, a w niektórych brakuje, toteż na okładce zmieniłem napis z "wszystkich scenariuszy" na "wielu scenariuszy". Oznaczyłem też te scenariusze odpowiednio znakiem "(X)" - informacja o tym jest na pierwszej stronie (8,09MB, 199str.): http://eu07.pl/userfiles/21606/priv-WRJ_001-07.pdf
Jak widać rekord biją Moczniki. Gdyby ktoś zrobił rozkład(y) dla któregoś z tych scenariuszy, to bardzo proszę o informację o tym, a zaktualizuję WRJ. Natomiast jeśli nie ma błędów, to może by to dodać do kolejnej paczki?

EDIT 5: Wstawiam aktualizację. Dodałem rozkłady dla następujących scenariuszy:
Cytuj
4. Bałtyk Euro 2012
6. Bałtyk ŚDM
7. Bałtyk SKM 1
8. Bałtyk SKM 2
27. Całkowo wycieczka
37. l053 noc
38. l053 południe
81. Stary Jawor eszelon
82. Stary Jawor noc
83. Stary Jawor osobowy 1
84. Stary Jawor osobowy 2
85. Stary Jawor retro
86. Stary Jawor Zdawka
Zaktualizowałem też rozkłady dla "39. l053 poranek" (uwzględnione poprawki @Trankei'a, o których mi kiedyś pisał). Pozostałych nie sprawdzałem na zgodność z obecną paczką (może innym razem), więc jeśli ktoś zauważy jakiś błąd, to proszę krzyczeć ;)
Zauważone błędy w dodanych rozkładach (obecne również na repozytorium):
Cytuj
Bałtyk SKM 1:
- ROJ 55324 - w rozkładzie numer 55323

l053 południe:
- TME 323664 - w rozkładzie EU07 zamiast EU06
- TKS 202375/6 - w rozkładzie numer 202735/6

Stary Jawor osoboy 1:
- TMS 694532 - w opisie błędny numer 694632
Link do WRJ (11,0MB, 96 scenariuszy, 266str.): https://eu07.pl/userfiles/21606/WRJ_002_01.pdf
Z ciekawości - czy ktoś w ogóle korzystał z poprzedniej wersji? Ja prawie w ogóle nie jeździłem (głównie TD plus wystawy), ale kilka razy użyłem, żeby sobie wydrukować rozkład, wyświetlić na telefonie lub po prostu szybko przejrzeć, czym się przejechać (np. jak długo trwa dany scenariusz).

15
Bocznica / Odp: MaSzyna 20.04 - problemy
« dnia: 01 Września 2020, 17:40:27 »
Taka drobnostka - w td.scn jest:
node -1 0 EP07-424 dynamic PKP\303E_V1 303E-EP-TV-424-HIST 303E-EP-TV 0 headdriver 35.WH25 0 enddynamic
Przez co uruchomienie exe dwuklikiem powoduje załadowanie poza kabiną. Powinno być EP07-424-TV, bo tak jest w ini:
node -1 0 EP07-424-TV dynamic PKP\303E_V1 303E-EP-TV-424-HIST 303E-EP-TV 0 headdriver 35.WH25 0 enddynamic

16
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Kwietnia 2020, 23:16:18 »
Warto mieć niektóre kanały w subskrybcjach (filmik sprzed dwóch dni) ;)

17
Tak, obecny sposób komunikacji z exe podał @mac310 w wiadomości #910. A jeśli chodzi jeszcze o wejścia, to w pliku eu07_input-uart.ini w głównym folderze MaSzyny można sobie samemu skonfigurować, które wejście bitowe (przycisk, hebelek itp.) ma być na którym bicie licząc od zera i później na ten bit w Arduino trzeba wysyłać stan tego urządzenia (przycisku itp.). Wpisy z impulse na początku są zasadniczo dla przycisków i później jest komenda do wywołania (czyli nazwa funkcji wzięta z pliku eu07_input-keyboard.ini) i jest ona wywoływana przez cały czas, przez jaki dany bit ma wartość 1 (np. wciśnięty jest przycisk), a wpis z toggle jest zasadniczo do przełączników bistabilnych i pierwsza z podanych dalej komend jest wywoływana jednokrotnie w momencie zmiany wartości danego bitu z 0 na 1 (z reguły załączenie czegoś), a druga z podanych komend z kolei przy zmianie wartości tego bitu z 1 na 0 (z reguły wyłączenie czegoś).

Uwaga - po własnych zmianach w pliku eu07_input-uart.ini warto zrobić sobie jego kopię szczególnie, jeśli pobiera się exe @tmj z wątku w dziale "Na warsztacie", bo przy wypakowywaniu archiwum z exe, wypakowywany jest też domyślny plik eu07_input-uart.ini (a także eu07_input-keyboard.ini) i niechcący można sobie przywrócić ustawienia domyślne przez nadpisanie pliku z własnymi ustawieniami wypakowywanym plikiem z archiwum.

18
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 02 Kwietnia 2020, 16:32:46 »
Ja to ze zwiększaniem się napięcia przy podnoszeniu drugiego z pantografów już dość dawno zauważyłem (2, 3 lata temu?) i występuje cały czas, ale jakoś nigdy nie zgłaszałem, bo nie było to jakoś uciążliwe i też raczej rzadko występuje sytuacja, w której się to objawia. Żeby doprowadzić do takiej sytuacji, choćby na TD, najlepiej zacząć rozruch na jednym pantografie i w trakcie rozruchu podnieść drugi pantograf. Od momentu przełączenia hebelka drugiego z pantografów na podnoszenie do momentu zetknięcia się ślizgacza tego pantografu z siecią, napięcie odczytywane przez pojazd jest większe. Przy dużym poborze prądu (np. ok. 500A na II układzie, czyli faktycznie 1000A na pojazd) napięcie wzrasta na ten czas nawet o ok. 200V, co widać dobrze w panelu pod F12, ale też wyraźnie po wskazówce woltomierza WN. Jeśli prowadzi się rozruch na granicy zadziałania nadmiarowych, to w takiej sytuacji rzeczywiście mogą się one wyzwolić, bo przy wzroście napięcia wzrasta też oczywiście prąd w obwodzie głównym - do czasu zetknięcia się ślizgacza podnoszonego pantografu z siecią, bo wtedy napięcia wraca do normy.

19
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 24 Stycznia 2020, 16:56:51 »
Lokomotywy z wałem kułakowym jak Skody czy EP05 mają koło nastawnika połączone ze wskaźnikiem za pomocą sprężyn, więc do puki wskaźnik nie dojdzie do danej pozycji, koło trzeba trzymać, żeby się nie cofnęło do pozycji wskaźnika, a wskaźnik jest w nastawniku blokowany elektropneumatycznie zgodnie z pozycją wału kułakowego.

20
Tabor kolejowy / Odp: Prędkościomierz Hasler.
« dnia: 23 Stycznia 2020, 00:32:51 »
No, nawet mam zamiar sobie zrobić taką podróbkę Haslera, ale to się "od biedy" nadaje tylko do wskazującego, bo jeśli to jest rejestrujący i ma zapisywać taśmę, to nie przejdzie. A przy falowniku napędzającym oryginalny silnik zapis na taśmie wychodzi sam z siebie ;)

21
Tabor kolejowy / Odp: Prędkościomierz Hasler.
« dnia: 22 Stycznia 2020, 20:57:53 »
Jeśli chcesz mieć prawidłowe wskazanie prędkości, to moim zdaniem łatwiej zrobić falownik według już gotowego i sprawdzonego projektu, niż kombinować z pomiarem prędkości obrotowej silnika prądu stałego, która zależy nie tylko od napięcia zasilania, ale też od obciążenia i na pewno nie będzie to charakterystyka liniowa.

22
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 16 Stycznia 2020, 23:57:30 »
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na prezentację MaSzyny z repliką pulpitu EN57-1829 podczas wystawy modelarstwa kolejowego z okazji pięciolecia istnienia Beskidzkiej Grupy Modelarskiej w Centrum Widowiskowo-Sportowym w Kozach przy placu ks. Karola Kochaja 1 w najbliższy weekend (18-19.01.2020r.) w godzinach: sobota - 13:00-18:00, niedziela - 10:00-16:00.
W załączniku natomiast zdjęcie z ubiegłej wystawy ET41 w Kobylnicy.

23
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 17 Listopada 2019, 15:36:50 »
Jeśli chodzi o EU07, to teoretycznie nie, bo po "wysokiej stronie" przy zamkniętych stycznikach ogrzewania napięcie ze sprzęgu ogrzewania będzie podawane na przewód P8 (widać to na schematach w mojej poprzedniej wiadomości) i z tego właśnie przewodu P8 styczniki przetwornic podają zasilanie na przetwornice. Z kolei po "niskiej stronie" też nie ma bezpośredniego uzależnienia załączenia styczników przetwornic od WSa, ale w obwodzie tych styczników jest za to styk bierny przekaźnika wyłącznika szybkiego, który aby pozostawał zamknięty, to musi być napięcie z sieci (otwarty styk bierny przekaźnika zanikowo-napięciowego, który jest zasilany z przewodu P7, a przewody P7 i P8 dzieli styk główny WSa), ciśnienie w obwodzie pantografów (otwarty styk wyłącznika ciśnieniowego pantografów), odblokowane przekaźniki nadmiarowe przetwornic i ogrzewania, a w 303E i ET41 jeszcze odblokowany przekaźnik różnicowy obwodu głównego (w 4E różnicowy obwodu głównego załącza przekaźnik WSa dopiero po zamknięciu się styku pomocniczego WSa) i załączony włącznik rozrządu. Czyli jeśli pantografy są w górze, jest napięcie z sieci i odblokowane są przekaźniki zabezpieczające, to w EU07 teoretycznie da się uruchomić przetwornice bez załączania WSa przy zasilaniu ze sprzęgu ogrzewania. W ET41 też, ale tylko dla pojedynczego członu, bo nie ma przejścia sprzęgu ogrzewania pomiędzy członami, a nawet gdyby zasilić sprzęgi ogrzewania z obu stron, to i tak po "niskiej stronie" jest trochę więcej zależności (mi.in. od włączników rozrządu, a styczniki ogrzewania dla obu członów są załączane oddzielnie z przeciwnych kabin). Pytanie tylko czy nadmiarowy ogrzewania pociągu (nastawienie "książkowe" 200A) wytrzyma prąd rozruchu obu przetwornic... @biovital1 kiedyś wstawiał na forum swoje pomiary prądu rozruchowego przetwornicy, więc trzeba by przeanalizować.
Do przeanalizowania polecam też: https://www.zzmgliwice.pl/files/vadenekum_maszynisty_elektrycznych_pojazdow_trakcyjnych_czesc_3.pdf

24
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 16 Listopada 2019, 12:59:51 »
- poprawka, wirtualny rewident powinien lepiej oceniac w ktorych pojazdach zalaczac baterie i pozostale urzadzenia
Taka uwaga - jeśli lokomotywa ma być ciągnięta "na zimno" przez dłuższy czas, to raczej nie powinna jechać z załączoną baterią, żeby się nie rozładowała bez zasilania z przetwornicy (w MaSzynie bateria też się rozładowuje), ale w rzeczywistości jest na ramie pneumatycznej plombowany kurek odcinający zrzucanie powietrza z PG przez zawór nagłego hamowania i ten kurek się w takiej sytuacji przestawia.
- funkcjonalnosc, aktywowana obsluga CurrentCollector jako zrodla zasilania dla ogrzewania (wpis Heating= w sekcji Clima: pliku .fiz) W trybie tym zasilanie obwodu ogrzewania nie wymaga zamkniecia wylacznika szybkiego, a jedynie doplywu pradu z sieci do pantografow. Tryb ma zastosowanie m.in w siudemkowatych
Yyy, jakby to powiedzieć... No nie za bardzo. Zarówno w EU07, jak i w ET22 do podania zasilania na sprzęgi ogrzewania pociągu konieczne jest zamknięcie styku głównego wyłącznika szybkiego. Może Ci/komuś, kto Ci podpowiadał, pomyliło się z tym, że w EU07 da się zamknąć styczniki ogrzewania pociągu bez zamknięcia wyłącznika szybkiego, ale zasilanie WN i tak wtedy nie pójdzie na sprzęgi. Za to w ET22 nawet styczniki się nie zamkną, bez zamknięcia chociaż styku pomocniczego WSa. W załącznikach schematy z "Vademecum maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych" z rozrysowaniem przepływu prądu.

25
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 02 Lipca 2019, 17:05:24 »
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na prezentację MaSzyny z pulpitem ET41 podczas V Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego "Kolej w miniaturze", który odbędzie się w Hali pod Dębowcem przy ul. Karbowej 26 w Bielsku-Białej w najbliższy weekend. Symulator będzie dostępny w godzinach: 05.07 (piątek) - 15:00-18:30, 06.07 (sobota) - 10:00-13:00 i 14:30-18:30 oraz 07.07 (niedziela) - 10:00-13:00. Więcej informacji na temat całego wydarzenia m.in. tutaj: KLIK.
Natomiast w 1. i 2. załączniku zdjęcia z minionej wystawy w Krakowie.

EDIT 19.07.2019r.:
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na prezentację MaSzyny z pulpitem ET41 oraz przedpremierowo EN71 podczas Parowozjady w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce w najbliższy weekend. Symulatory będą dostępne w godzinach: 20.07 (sobota) - 09:00-17:00 oraz 21.07 (niedziela) - 09:00-15:00.

EDIT 18.08.2019r.:
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na drugą przedpremierową prezentację MaSzyny z pulpitem EN71 podczas II Bielańskiego Rodzinnego Spotkania z Koleją w w Kompleksie Sportowym CRS Bielany w Warszawie przy ul. Lindego 20 w dniach 24-25 sierpnia. Symulator będzie dostępny w godzinach: 24.08 (sobota) - 10:00-19:00 oraz 25.08 (niedziela) - 10:00-16:00. W 3. załączniku zdjęcie pulpitu ET41 rozstawionego na dzień przed minioną Parowozjadą w Chabówce.

EDIT 06.10.2019r.:
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na prezentację MaSzyny z pulpitem ET41 podczas IV Ogólnopolskiego Pokazu Kolei Miniatur w Zespole Szkół Samorządowych przy ul. Głównej 63 w Kobylnicy w najbliższy weekend (12-13.10). Symulator będzie dostępny pomiędzy godzinami: 12.10 (sobota) - 10:00-18:00 oraz 13.10 (niedziela) - 10:00-15:00.

26
Forum / Odp: "Znikające" polubienia
« dnia: 27 Czerwca 2019, 19:53:24 »
Wyłączyć polubienia i po problemie, to nie facebook czy jakiś inny (s)twór.
Facebooka nie mam, ale to się tu moim zdaniem sprawdza, bo można łatwo wyrazić np. poparcie czyjegoś pomysłu bez zaśmiecania tematu postami w rodzaju: "podoba mi się", "też tak uważam", "dobry pomysł"; co z resztą jest nieregulaminowe (zakazy pkt. 13.).

27
Forum / Odp: "Znikające" polubienia
« dnia: 26 Czerwca 2019, 16:37:10 »
Potwierdzam, już też to kiedyś zauważyłem.

28
Poszukuję, chcę zrobić / Odp: Moc ogrzewania wagonów
« dnia: 15 Czerwca 2019, 19:36:14 »
Dla starych EN57 i EN71 (na podstawie książki "Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57" E. Domański, E. Kowalczyk, Z. Skoniecki):
Do ogrzewania przedziałów pasażerskich EN57 służą grzejniki o mocy 700W każdy na napięcie znamionowe 3000/4V (grzejniki połączone po cztery szeregowo i zasilane z sieci). Grzejników jest łącznie 88 sztuk, czyli 22 grypy po 4 sztuki. Domniemywam, że po 7 grup w członach rozrządczych i 8 grup w członie silnikowym. Zatem moc grzewcza członu rozrządczego to 7 * 4 * 700W = 19600W*[1]. Dla członu silnikowego byłoby to 8 * 4 * 700W = 22400W*[2]. Dla całego EN57 moc grzewcza wynosi 2 * 19600W + 22400W = 61600W*[3], a dla EN71 (według przyjętego rozmieszczenia grzejników) 2 * 19600W + 2 * 22400W = 84000W*[4]. Moc ogrzewania całej jednostki można zmniejszyć, bo obwody ogrzewania podzielone są na dwa: 1/3 i 2/3. Można zatem wybrać grzanie wszystkimi grzejnikami, 2/3 liczbą grzejników lub 1/3 liczby grzejników. Wyboru dokonuje się przełącznikiem pakietowym "PG" w szafce NN - pierwszy na lewo od mierników elektrycznych.

Dodatkowo do obwodu ogrzewania pojedynczej kabiny maszynisty podłączone są cztery grzejniki o mocy 1000W każdy, z czego dwa są faktycznie w kabinie, a dwa po przeciwnej stronie ściany w przedziale służbowym, co daje 4000W*[5] na obwód ogrzewania pojedynczej kabiny, przy czym w EN57 grzeją zawsze obie kabiny jednocześnie (jest tylko jeden stycznik grzania kabiny w szafie WN członu silnikowego), a w EN71 tylko ta, w której faktycznie załączy się ogrzewanie (po jednym styczniku w każdym z dwóch członów silnikowych).

Uwaga:
Podane moce grzewcze dotyczą sytuacji, gdy w sieci jest napięcie 3000V, a moc grzania rośnie z kwadratem napięcia, bo wzór na moc, to m.in. P = U^2 / R. Zatem dla grzejnika o mocy 700W przy napięciu znamionowym 3000/4V rezystancja wynosi: (3000/4)^2 / 700 ≈ 803,6 Ohm, czyli przy napięciu sieci 3600V moc takiego grzejnika będzie wynosić: (3600/4)^2 / 803,6 ≈ 1008W, czyli 1,44 razy więcej, niż przy napięciu 3000W w sieci. Zatem podane wyżej moce grzewcze przy napięciu sieci 3600W zmienią się na:
- [1] - 19 600W -> 28 224W (6,53A -> 7,84A);
- [2] - 22 400W -> 32 256W (7,47A -> 8,96A);
- [3] - 61 600W -> 88 704W (20,53A -> 24,64A);
- [4] - 84 000W -> 120 960W (28,00A -> 33,60A);
- [5] - 4 000W -> 5 760W (1,33A -> 1,60A).
Przy okazji w nawiasach podałem zmianę pobieranego prądu - wzór to oczywiście I = P / U. Tak samo trzeba to przeliczać we wszystkich innych pojazdach (w tym w wagonach), w których są grzejniki rezystancyjne zasilane napięciem sieci.. Gotowy wzór na to:
Pak = Uak^2 / (Uzn^2 / Pzn),
gdzie:
- Pak - moc aktualna grzania (pojedynczego grzejnika, grupy 4 grzejników lub mocy wszystkich grzejników w pojeździe zależnie od tego, co wstawi się za Pzn);
- Uak - napięcie aktualne przypadające na pojedynczy grzejnik lub napięcie sieci (ale wtedy za Uzn trzeba wstawić napięcie zasilania grupy grzejników, jeśli są spięte po kilka szeregowo);
- Uzn - napięcie znamionowe zasilania pojedynczego grzejnika lub grupy grzejników połączonych szeregowo (przy założeniu jw.);
- Pzn - moc znamionowa grzania (pojedynczego grzejnika, grupy 4 grzejników lub mocy wszystkich grzejników w pojeździe zależnie od tego, czego moc aktualną grzania chce się policzyć.

29
Na warsztacie / Odp: Exe - zmiany w stosie graficznym i dźwiękowym
« dnia: 08 Czerwca 2019, 09:05:18 »
Koledze @SM40 chodzi o to że na drugą lokomotywę za pojazdem prowadzącym, przesyłaną w stanie nieczynnym nie przepływa prąd elektryczny do ogrzewania wagonów. Nie mam podglądu w chwili obecnej na schemat, ale wydaje mi się że jest to w lokomotywie przewód przelotowy z równoległym połączeniem przez stycznik ogrzewania, WS i odbierakiem prądu.
Obecność prądu ogrzewczego z jednej strony powinna więc i w mojej ocenie pojawić się na drugiej stronie lokomotywy.
Zgadza się, przy czym nie dotyczy to np. ET41, które nie mają sprzęgu ogrzewania pomiędzy członami, więc i przejścia zasilania z jednego końca lokomotywy na drugi, co wiem, że w rzeczywistości też powodowało probleby, kiedy zdefektowała ET41 ciągnąca akurat skład osobowy (zdarzało się), bo podczepiając np. EU07 na przód składu, nie dało się z niej zasilić ogrzewania wagonów przez ET41, która była pomiędzy. W nich są po prostu oddzielne styczniki ogrzewania pociągu w każdym z członów i załączając ogrzewanie z kabiny członu sterującego, załącza się stycznik w członie sterowanym (tylnym)*. Nie wiem, jak jest w przypadku innych lokomotyw dwuczłonowych, ale możliwe, że tak samo.

* To swoją drogą też wprowadzało nieraz w błąd maszynistów nieobeznanych dobrze w tym temacie na zasadzie: załączam hebelek ogrzewania pociągu i nie słyszę, żeby stycznik "klapał", więc defekt, bo ogrzewanie nie działa. W rzeczywistości "klapał", tylko w przeciwnym członie i wszystko działało jak powinno, ale nie dało się tego usłyszeć, jak choćby w siódemce.

PS: Podobna różnica jest z ogrzewaniem kabiny między EN57 a EN71, który nie ma przejścia WN ogrzewania pomiędzy członami silnikowymi i tam też są oddzielne styczniki na jedną i drugą stronę, więc w zimie, jeśli maszynista ma załączone ogrzewanie kabiny, to cieplej jest w tylnym przedziale służbowym w EN57, niż w EN71 ;)

30
Bieżące kolejowe / Odp: Imprezy Kolejowe
« dnia: 16 Maja 2019, 13:21:24 »
W imieniu Oświęcimskiego Klubu Modelarzy Kolejowych "Piętrusek" zapraszam na prezentację MaSzyny z pulpitem ET41 podczas Nocy Muzeów w Domu Urbańczyka (oddział Muzeum im. Ireny i Mieczysława Mazarakich) w Chrzanowie przy al. Henryka 16 w dniu 18 maja (najbliższa sobota) w godzinach 16:00-21:00. Więcej informacji na temat całego wydarzenia tutaj: KLIK.
Natomiast w załącznikach zdjęcia kolejno z minionej wystawy w Krakowie (grudzień - zdj. 1.) i podczas III Śląskiego Festiwalu Nauki w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach (styczeń - zdj. 2. i 3. - symulator w oddali na wprost - stoisko PKP Cargo S.A.).

Strony: [1] 2 3