83
« dnia: 07 Lutego 2010, 21:46:29 »
Schemat zaworu rozrządczego LSt1, razem z układem hamulcowym.
1-Doprowadzenie powietrza ze sprężarki, 2-Zbiornik główny, 3-Zawór maszynisty FV4a, 4-Przewód zasilający (0,8MPa), 5-Przewód główny(0,5MPa), 6-Zawory zwrotne, 7-Zbiornik rezerwowy, 8-Zawór wlotowo-wylotowy, 9-Dysza, 10-Urządzenie przestawcze (T/O), 11-Zawór odcinający, 12-Zawór ograniczający max. ciśnienie, 13-Przekładnik ciśnienia, 14-Zbiornik sterujący, 15-Zbiornik wyrównawczy, 16-Cylinder hamulcowy, 17-Zawór EP: hamowanie dwustopniowe, 18-Zawór EP: nastawa "T", 19-Kurek wyłączający, 20-Zawór EP: odluźniacz, 21-Zawór EP: przeciwpoślizgowy.
Główny element, przekładnik ciśnienia składa się z wyprofilowanego trzpienia połączonego z membranami. Porusza się on w górę lub w dół zależnie od różnicy ciśnień występującej po dwóch stronach membrany. Gdy w pozycji luzu, ciśnienie w dwóch dolnych komorach się wyrówna to trzpień przekładnika opada w dół i otwiera się połączenie cylindra hamulcowego z atmosferą. Gdy ciśnienie w PG spada, to dzięki dławiącemu działaniu dyszy w zaworze odcinającym powstaje różnica ciśnień, która wypuycha trzpień w górę i otwiera przepływ powietrza ze zbiornika rezerwowego do cylindra hamulcowego. Po pokonaniu nacisku sprężyny (przez osiągnięcie odpowiedniego ciśnienia) trzpień opada na dół i zamyka dopływ powietrza do cylindra. Tak się dzieje przy każdym następnym spadku ciśnienia w PG.
Po wybraniu nastawy "T" otwiera się zawór EP nr. 18 i powietrze z cylindra wywiera nacisk na membranę, która zamyka główny otwór w urządzeniu przestawczym (teraz powietrze wolniej przelatuje przez małą dyszę)
To tak w uproszczeniu.