- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc w tworzeniu => Wątek zaczęty przez: Paul w 05 Marca 2004, 19:55:33
-
No tak.... Ja sie ciesze że w końcu udało mi się zrobić siatkę terenu, i znów mam problem. Otóż jak mówiłem wygenerowałem tą siatkę, oteksturowałem ją trawą, chcę to wszystko wyeksportować do formatu *.scn a on mi tu przy eksporcie wywala "-- Runtime error: Mesh has no TVFaces". Kurcze znowu coś skopałem chyba...
W związku z tym mam wielką prośbę: jeśli ktoś by mógł napisać "instrukcję tworzenia trawy dla początkujących":)) ponieważ w 3DS dopiero zaczynam i ledwo się w tym orientuje, tak dużo wszędzie różnych opcji i przycisków...
-
Mi z tego komunikatu ciężko wywnioskować... co jest grane (niby zrobiłeś wszystko jak należy, ale może zrobiłeś błąd gdzieś po drodze). Opisze od początku jak to się robi ale ostrzegam że piszę to z głowy bo nie mam jak sprawdzić.
Będzie odrazu dla wszystkich co coś chcą tworzyć:
1.Uruchamiamy 3ds/wgrywamy skrypty
2.Wybieramy z Menu górnego Create --> Shapes --> Line bądź z menu bocznego
3.Rysujemy linie jedną dowolnie łamaną, ale taką żeby się zamkneła (wyskakuje na końcu komunkikat -->odp.YES)
4.Zaznaczamy zamkniętą linię i wybieramy z Scenery Desinger opcję (nie pamiętam jak się pisze) Dealnuey Mesh i Make)
5.Pojawiają się trójkąty (siatka).Zaznaczamy nowy objekt i wciskamy klawisz 'm' --> material
6.Zaznaczamy wolną kulę i wciskamy na mały kwadracik (jeden z trzech) na którym widnieje literka M (te kwadraciki są trzy w kolumnie i to jest środkowy)
7.Pojawi się nowe okno i z samej góry wybieramy BITMAP i podajemy ścieżkę do tekstury trawy)
8.Po zatwierdzeniu powinna trawać pojawić się na jednej kuli (tej którą wybraliśmy). Teraz przeciągamy teksturę (tak samo jak plik/folder) na nasz obiekt. Wyłączamy okna i z menu górnego wybieramy (uwaga nie pamiętam nazw) Cordinates UWV coś takiego... i musimy wybrać UWV MAP.
9.Zmieni nam to okno po prawej stronie na takie z cyferkami. X Y Z. Teraz te wszystkie wartosci dzielimy przez 3 (np.na kalkulatorze windołowym) i wpisujemy odpowiedni w rubryki poniżej uzyskane wartości.
I to chyba tyle. Powinno dać ładną trawkę.
-
Zrobiłem wszystko od początku i pomogło - dzięki. Powodem błędu było zapewne to że nie zastosowałem UWV Map. Jak tego nie dam to problem się powtarza.
-
Hmm... a co właściwie daje UWV Map?
Warto by wiedzieć co to jest:D
-
UVW Map sluzy do mapowania tekstury na obiekcie.
-
Z tego co ja poznałem to UVW Map służy nie tyle do mapowania, a powielania tekstury na obiekcie. Na jedną z płaszczyzn definiujemy teksturę poprzez Unwrap UWV (np cegły na ścianę), a następnie jak chcemy teksturę "zagęścić" to wybieramy UVW Map.
Paul... Polecam Ci z Tutoriala wykonanie LOW-POLYGON FIGHTER'a. Jest opisan krok po kroku i można się trochę nauczyć.
-
A mi po użyciu Delanuay Mesh nie zrobiła się siatka, chociaż linia była zaznaczona
-
Robiłeś pod 3dsmax czy gmax?
Jak pod 3dsmax to nie wiem jak ci sie to udalo nie zrobic :)
Mc
-
Pod gmax
-
Pod gmax
Już nie pamiętam dokładnie, ale pod gmax to jest trochę zakręcone bo ten program nie może zapisywać do pliku. Więc trzeba wyciąć wszystko co zostało wyeksportowane do okna ScriptListenera (przedtem ma być czyste) i powklejać do jakiegoś pliku, np. tmp.poly
Potem uruchomić tri.bat i wynik wkleić z powrotem.
Nie mam tego programu pod ręką, jutro sprawdzę czy to działa (warto też zajrzeć do skryptów co one robią).
-
Ja pamiętam że pod Gmax to chyba nie działało. Nie chodzi tu o export jak to mówi McZapkie tylko rzeczywiście nie pojawiała się siatka trójkątów.
Jednak tego nie sprawdziłem, ale McZ. może ma na myśli to że trawa powstaje w exporcie tzn. wciśnij MAKE i potem F11 i tam może będzie trawa. Tamto musisz wtedy skopiować do pliku scenerii :)
-
Sprawa jest taka: do robienia delanuay służy zewnętrzny program - skrypt eksportuje dane, odpala plik bat z tym programem, program coś tam liczy i wypluwa wynik na dysk, a skrypt to wczytuje z powrotem.
ak to działa w 3dsmax. Pod gmax trzeba to zrobić ręcznie, niestety nie mam go zaintalowanego żeby sprawdzić szczegóły, jest na starym dysku gdzies w szufladzie.
Ale Marcin ma źródła tego programiku chyba - może ktoś się zaznajomi ze skryptami do max/gmax i przepisze ten algorytm z c++ na język skryptowy, to chyba nie jest jakiś bardzo zaawansowany program?
Byłoby to bardzo wskazane, ponieważ nowy edytor będzie uzywany do kładzenia torów, budynków itp na trawie - ale trawa musi być WCZEŚNIEJ zamodelowana - edytor nie będzie umożliwiał modelowania trawy ani niczego innego bo musiałby to być klon programu 3dsmax.
Tak więc trawę trzeba zawsze będzie jakoś zrobić wcześniej - bez niej nie da się chyba osadzić obiektów (dzięki nebulowej detekcji kolizji obiekty ląduja na trawie, potem mozna dopasować wysokość).
-
Ale Marcin ma źródła tego programiku chyba - może ktoś się zaznajomi ze skryptami do max/gmax i przepisze ten algorytm z c++ na język skryptowy, to chyba nie jest jakiś bardzo zaawansowany program?
zrodla na http://www-2.cs.cmu.edu/~quake/triangle.html
-
Jesli nie zrobisz UVM Map to wlasnie pojawia sie ten problem "mesh has not..." ja tez po dlugiej drodze doszedlem do tego ze trzzeba tego dlla zmienic nazwe tzn. bez koncowki ...mt.dll
-
Mi z tego komunikatu ciężko wywnioskować... co jest grane (niby zrobiłeś wszystko jak należy, ale może zrobiłeś błąd gdzieś po drodze). Opisze od początku jak to się robi ale ostrzegam że piszę to z głowy bo nie mam jak sprawdzić.
Będzie odrazu dla wszystkich co coś chcą tworzyć:
1.Uruchamiamy 3ds/wgrywamy skrypty
2.Wybieramy z Menu górnego Create --> Shapes --> Line bądź z menu bocznego
3.Rysujemy linie jedną dowolnie łamaną, ale taką żeby się zamkneła (wyskakuje na końcu komunkikat -->odp.YES)
4.Zaznaczamy zamkniętą linię i wybieramy z Scenery Desinger opcję (nie pamiętam jak się pisze) Dealnuey Mesh i Make)
5.Pojawiają się trójkąty (siatka).Zaznaczamy nowy objekt i wciskamy klawisz 'm' --> material
6.Zaznaczamy wolną kulę i wciskamy na mały kwadracik (jeden z trzech) na którym widnieje literka M (te kwadraciki są trzy w kolumnie i to jest środkowy)
7.Pojawi się nowe okno i z samej góry wybieramy BITMAP i podajemy ścieżkę do tekstury trawy)
8.Po zatwierdzeniu powinna trawać pojawić się na jednej kuli (tej którą wybraliśmy). Teraz przeciągamy teksturę (tak samo jak plik/folder) na nasz obiekt. Wyłączamy okna i z menu górnego wybieramy (uwaga nie pamiętam nazw) Cordinates UWV coś takiego... i musimy wybrać UWV MAP.
9.Zmieni nam to okno po prawej stronie na takie z cyferkami. X Y Z. Teraz te wszystkie wartosci dzielimy przez 3 (np.na kalkulatorze windołowym) i wpisujemy odpowiedni w rubryki poniżej uzyskane wartości.
I to chyba tyle. Powinno dać ładną trawkę.
przy tym make mesh, wyskuje blad can-t file reading...
-
przy tym make mesh, wyskuje blad can-t file reading
U mnie niestety jest tak samo :(
-
Juz to gdzies widzialem - ale nie pamietam czy chodzilo o prawa dostępu (read-only) czy o brak DLL w katalogu z programem (w razie czego przerzucic te dwa DLL do tego katalogu gdize jest triangle.exe).
-
Juz to gdzies widzialem - ale nie pamietam czy chodzilo o prawa dostępu (read-only) czy o brak DLL w katalogu z programem (w razie czego przerzucic te dwa DLL do tego katalogu gdize jest triangle.exe).
które dwa dll ??
-
które dwa dll ??
borlndmm.dll i cc3250mt.dll nazwe tego ostatniego musisz zmienic na cc3250.dll
-
Wszzystko działa już tak jak powinno.Mam tylko jeden problem:gdy oteksturuje trawką spory kawałek terenu, to w symku zamiast zieleninki jest kolor biały, mleczny.Oto link jak to wygląda:
http://www.lukasz.strony.pl/ojej.jpg
Wiecie jak na to zaradzić?
-
Ja jak zrobiłem tą trawę to scn mi sie nie uruchamia...
-
Wszzystko działa już tak jak powinno.Mam tylko jeden problem:gdy oteksturuje trawką spory kawałek terenu, to w symku zamiast zieleninki jest kolor biały, mleczny.Oto link jak to wygląda:
http://www.lukasz.strony.pl/ojej.jpg
Wiecie jak na to zaradzić?
Jeśli oteksturowałeś i w maxie się pojawiła to znaczy że nie ma tej tekstury w katalogu TEXTURES w symku tylko jest gdzieś indziej. Po exporcie nie są przypisywane ścieżki do tekstur --> jeśli nie ma ich w głównym katalogu tekstur to nie zostaną wyświetlone chyba że się dopisze np.:
Oto część "węgla" z węglarki po exporcie z maxa (plik Coal.t3d --> z EAOSA)
Parent: none
Type: Mesh
Name: Plane01
Anim: false
Ambient: 150.0 150.0 150.0
Diffuse: 250.0 250.0 250.0
Specular: 229.5 229.5 229.5
SelfIllum: false
Wire: false
WireSize: 1.0
Opacity: 100.0
Map: CoalFine1.BMP
MaxDistance: 1000
MinDistance: 0
Transform:
1.0 0.0 0.0 0.0
0.0 1.0 0.0 0.0
0.0 0.0 1.0 0.0
0.000581086 0.0033064 2.90929 1.0
NumVerts: 192
1
-1.30006 -5.45512 0.127963 0.000299817 0.376124
-1.30006 -7.17349 0.0 0.000299728 0.00149882
Węgiel wyświetli się jako biały (nieoteksturaowny). Jeśli chcemy podać ścieżkę tekstury to musimy edytować ten plik i dodać:
Specular: 229.5 229.5 229.5
SelfIllum: false
Wire: false
WireSize: 1.0
Opacity: 100.0
Map: materials/CoalFine1.BMP
MaxDistance: 1000
MinDistance: 0
Gdyż tam jest właśnie teksturka węgla. Tak samo się robi z budynkami i trawą.
-
Wszzystko działa już tak jak powinno.Mam tylko jeden problem:gdy oteksturuje trawką spory kawałek terenu, to w symku zamiast zieleninki jest kolor biały, mleczny.Oto link jak to wygląda:
http://www.lukasz.strony.pl/ojej.jpg
Wiecie jak na to zaradzić?
Raz miałem podobny problem, i rozwiązanie było takie: kiedy jest gęsta mgła to pod pewnym kątem patrzenia kamery trawa po prostu "znika" (taki mały bug). Efekt ten nasila się jeżeli siatka terenu jest luźna.
-
Ale to się dzieje tylko jak oteksturuje większy kawałek terenu.Gdy jakiś mały wszystko jest OK :(
-
To rób mniejsze trójkąty przez dodanie kilku linii przed wykonaniem delanuaya. Pomaga.
-
Jak będą na siebie nachodzić, to nie będzie to widoczne w symku?
-
Jak będą na siebie nachodzić, to nie będzie to widoczne w symku?
Jeżeli tylko zrobisz je na jednej wysokości to nie. Linie te to poziomice :) możesz nimi tworzyć górki i dolinki. Jak zrobisz na jednym poziome, to będzie to płaszczyzna. I polecam w trakcie rysowania linii klikanie co trochę, żeby robiły się węzły. Bo jak trzaśniesz jedną długą prostą to to nic nie zmieni. Słowem - łamana rulez :)
-
Zainstalowałem sobie gmaxa i mam niewielki problem przy robieniu trawy.
Mianowicie stworzyłem linie tylko w jaki sposób informacje o nich wyeksportować do ScriptListenera aby potem w zewnętrznym programie wykonac delanuay?
-
Dobra poradziłem już sobie z delanuay tylko teraz nie mam zielonego pojęcia jak na to nałożyć teksturę.
-
Wiam.
Co do 3ds max z tym skopiowaniu dll do katalogów skryptów to nie działa. Powód jest taki, że skrypt delanuay mesh jeszcze raz chce sie załadować do katalogu skryptów. Ja mam radę:
1. Najpierw w folderze skryptów w katalogu EU07 sprawdzamy, czy nie ma tam plików *.poly, *.ele, *.
2. Zaznaczamy linię i klikamy Delanuay Mesh. Widzimy błędy. Klikamy Ok.
3. Potem znowu wchodzimy do folderu skryptów i w katalog EU07, a potem uruchamiamy plik triangulate.bat .
4. W 3ds max dajemy Delanuay Mesh i generuję siatke:P
A tu poprawka, jak nie chce sie kombinować: http://www.eu07.kolej.szczecin.pl/maszyna/DelanuayExp.ms
Ale przed tym zróbcie kopię pliku DelanuayExp.ms , że gdy by nie działało łatwo można by było przywrócić poprzednią wersję.
-
A ja mam problem, że jak uruchomię symka, to jak patrzę to raz mam trawę jasną, a raz ciemną. Jak temu zradzić ??
-
Masz za duze trojkaty w plane od trawy;)
-
Udało się. Zmieniłem z "Planar from Object XYZ" na "Vertex Color Channel"