- Symulator MaSzyna -
Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc doraźna => Wątek zaczęty przez: Patrykos w 15 Grudnia 2007, 16:49:11
-
Witam.
Przede wszystkim należy pamiętać, że istnieją dwie metody zmieniania składów w scenerii. Pierwsza jest przeznaczona głównie dla mniej zaawansowanych użytkowników i dotyczy sytuacji, w której chcemy zmienić skład w scenerii jednorazowo, tak, aby po ponownym uruchomieniu startera Rainsted.exe składy na scenerii powróciły do stanu pierwotnego. Opis tej metody znajduje się w następnej wiadomości.
Druga metoda, opisana poniżej, przeznaczona jest dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników. Dotyczy ona sytuacji, gdy chcemy zmienić skład w scenerii na stałe.
Pierwszym krokiem będzie uruchomienie notatnika. Wybieramy z menu Plik -> Otwórz i pokazuje się nam okienko wyboru plików. W opcjach przeglądania mamy listę wyboru typu pliku. Domyślnie jest to txt - zmieniamy na "Wszystkie Pliki". Następnie przechodzimy do katalogu symulatora, a następnie do folderu Scenery. Wyświetlą się różne pliki, lecz nas interesują pliki z rozszerzeniem .scn. Otwieramy dla przykładu scenerię o nazwie "krzyzowa2.SCN". Po otwarciu wyświetla się taki kod:
//$n Krzyżowa - Drawowo Główne v2.0
//$d Trasa z Krzyżowej do Drawowa Głównego. Uruchomić, poczekać na sygnał zezwalający i jazda!!!
//$d Przed uruchomieniem trasy zalecam przeczytanie pliku krzyzowa_readme.html w katalogu /Inne/opis trasy krzyzowa2
//$i krzyzowa2.jpg
sky cgskj_blueclouded020.t3d endsky
atmo 0 0 0 1000 2000 0.486 0.51 0.612 endatmo
light 100 300 -200 0.357 0.357 0.357 0.902 0.902 0.902 0.498 0.498 0.498 endlight
include krzyzowa2/sc2.scm end
include krzyzowa2/sc2_tr.scm end
include krzyzowa2/sc2_pods_rozkrz.scm end
include krzyzowa2/sc2_teren.scm end
include krzyzowa2/sc2_jez.scm end
include krzyzowa2/sc2_bud.scm end
include krzyzowa2/sc2_plant.scm end
include krzyzowa2/sc2_events.inc end
include rozi/krzyzowa2-posers.inc end
FirstInit
trainset EX6435 Krzyzowa_tor6end 1.0 0.0
//$o Pociąg ekspresowy z Krzyżowej do Chełminowa przez Markowo Górne i Drawowo Głowne. Zatrzymuje się tylko w Drawowie Głównym.
node 800 0 EP09-047 dynamic PKP\EP09_v1 104E-047.dds 104E_2 0.0 headdriver 3 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_ademnu_160 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_c4 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_c4 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_c3 Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_gw_1-N Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_B Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_gw_1-N Z1 0.0 nobody 35 0 enddynamic
node 800 0 505120-00351-4 dynamic PKP\Z1_v1 Z1_gw_1-N Z1 0.0 nobody 0 0 enddynamic
endtrainset
trainset PE9742 Klonowo_tor2end 1.0 0.0
//$o Wakacyjny pociąg pospieszny Bursztyn z Klonowa do Markowa Górnego przez Krzyżową, Chełminów i Drawowo Główne. Zatrzymuje się w Krzyżowej i Drawowie. UWAGA!!! Na haku 14 wagonów czyli ponad 340m, podciągać skład pod sam wskaźnik W4.
node 800 0 EU07-150 dynamic PKP\4E_v1 4E-150.dds 4E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 adu_160_TLK 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 112A11 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdu_120 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 111A17 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_090-7 111a 0.0 nobody 0 75 Passengers enddynamic
endtrainset
i tak dalej...
Zawsze za poleceniem FirstInit znajdują się wpisy poszczególnych składów. Jeden skład znajduje się pomiędzy słowami trainset... i endtrainset. W powyższym przykładzie znajdują się dwa składy (w całej scenerii jest ich więcej, jednak pokazałem tutaj tylko część pliku krzyzowa2.SCN).
Naszym trzecim krokiem będzie zmiana wpisu.
Chcemy, aby w drugim składzie zamiast EU07-150 znajdowała się ET22-094. Usuwamy, więc linijkę
node 800 0 EU07-150 dynamic PKP\4E_v1 4E-150.dds 4E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
i w jej miejsce umieszczamy wpis
node 800 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.dds 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
Jeśli nie wiesz jak tworzyć wpisy do scenerii, zapoznaj się z wątkiem: Wpisy do każdego pojazdu! (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,7430.0.html)
Jeśli chcemy, aby poprzedni tabor jakim jest w tym przypadku EU07-150 był do "odzyskania" (bez robienia kopii zapasowych wpisu) dodajemy przed starym wpisem znacznik komentarza //
Wyglądać to będzie tak:
//node 800 0 EU07-150 dynamic PKP\4E_v1 4E-150.dds 4E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node 800 0 ET22-094 dynamic PKP\ET22_v1 201E-094.dds 201E 0.0 headdriver 35 0 enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 WLABo_118-3 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 adu_160_TLK 111a 0.0 nobody 35 10 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 15 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_2 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 112A11 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdu_120 111a 0.0 nobody 35 50 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_160_1 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 111A17 111a 0.0 nobody 35 75 Passengers enddynamic
node 800 0 5051-304510-1 dynamic PKP\1xxa_v1 Bdnu_090-7 111a 0.0 nobody 0 75 Passengers enddynamic
A gdy już znudzi nam się jazda ET22 i będziemy chcieli powrócić do stanu początkowego to usuwamy // (sprzed wpisu EU07) i dodajemy // przed wpisem ET22 (gdybyśmy jednak znowu chcieli kiedyś powrócić do ET22).
Gdy już ułożymy składy na takie jak nas interesują, zapisujemy plik krzyzowa2.SCN, wyłączamy starter Rainsted.exe i uruchamiamy go ponownie (o ile przed dokonaniem zmian w pliku SCN był włączony), uruchamiamy symulator i cieszymy się zmienionym własnoręcznie składem :)
Dla zainteresowanych:
Bardziej szczegółowy opis umieszczania składów w scenerii autorstwa @Jarasa:
Scenerie, wpisy, składy, zdarzenia - warto zajrzeć (http://eu07.pl/forum/index.php/topic,2451.0.html)
Dla dociekliwych:
Struktura wpisu trainset jest następująca:
trainset NAZWA_ROZKŁADU_JAZDY_POCIĄGU NAZWA_TORU_STARTOWEGO ODLEGŁOŚĆ_OD_POCZĄTKU_TORU_STARTOWEGO PRĘDKOŚĆ_POCZĄTKOWA_SKŁADU
zatem we wpisie trainset EX6435 Krzyzowa_tor6end 1.0 0.0
mamy skład o rozkładzie jazdy EX6435, umieszczony na torze Krzyzowa_tor6end w odległości 1.0m od jego początku, poruszający się z prędkością początkową 0.0km/h.
Autorzy porady: @Patrykos, @mechatronik.
Aktualizacja: @libertyn89
Poprawki: @Quark-t
-
Dzięki programowi @Ra (MASZYNA.EXE lub RAINSTED.EXE [w nowszych wersjach]) możemy zestawiać składy z poziomu startera. Oto krótka instrukcja (na podstawie opisu umieszczonego przez @Ra):
Aby edytować skład w scenerii, po uruchomieniu startera trzeba:
- ustawić tryb pracy na normalny lub wyższy (zakładka Ustawienia),
- przejść na zakładkę Wczytanie i upewnić się, że opcja Zapis pliku tymczasowego (w prawym dolnym rogu) jest zaznaczona, jeśli nie, trzeba ją zaznaczyć,
- wybrać scenerię z listy po lewej stronie,
- przejść na zakładkę Składy,
- wybrać skład z listy na zakładce Składy na scenerii,
- wybrany skład można skopiować do schowka, dodać do magazynu lub usunąć z niego wszystkie pojazdy; w tym celu klikamy na skład prawym przyciskiem myszy i wybieramy interesującą nas opcję,
- jeśli nie skorzystaliśmy z opcji ostatniej możemy wybrać pojazd z wyświetlonego składu (obrazki mini - klikając na nim lewym przyciskiem myszy),
- dla wybranego pojazdu można zmienić teksturę, połączenie albo usunąć go,
- aby dodać nowy pojazd trzeba wybrać zakładkę Dostępne pojazdy do edycji składu,
- następnie wybrać kategorię pojazdu, typ pojazdu i teksturę,
- przycisnąć lewy przycisk myszy na obrazku mini wyświetlonym po prawej stronie (pojawi się łapka),
- przesunąć kursor myszy do wybranego miejsca w wyświetlonym składzie i dopiero wtedy puścić lewy przycisk.
- należy pamiętać, że dla lokomotyw dwuczłonowych, a także przy tzw. ukrotnieniu dwóch lokomotyw w pierwszym członie wybieramy obsadę Headdriver i sprzęg ustawiamy na 55 (spośród check-boxów po prawej stronie należy zaznaczyć Mechaniczne, Hamulec, Ukrotnienie, Przejście i Powietrze. [UWAGA: domyślnie zaznaczone są tylko dwa pierwsze!]). W drugiej sekcji/lokomotywie sprzęg pozostawiamy na 3 (standardowo), natomiast obsadę zmieniamy na Connected. W przypadku EZT postępujemy podobnie (również w przypadku łączenia ze sobą dwóch czy nawet trzech jednostek), przy czym w każdym członie (oprócz ostatniego) należy zastosować sprzęg 55.
Z poziomu startera możemy zmieniać także niebo wraz ze specjalnie dostosowanymi wpisami atmo i light. Aby tego dokonać, po uruchomieniu startera trzeba:
- ustawić tryb pracy na normalny lub wyższy (zakładka Ustawienia),
- przejść na zakładkę Wczytanie i upewnić się, że opcja Zapis pliku tymczasowego (w prawym dolnym rogu) jest zaznaczona, jeśli nie, trzeba ją zaznaczyć,
- wybrać scenerię,
- przejść na zakładkę Ustawienia,
- wybrać interesujące nas ustawienia z rozwijanej listy po lewej w panelu Pogoda dla tymczasowego pliku scenerii,
- wybrać opcję W tymczasowej scenerii: zawsze zmieniaj.
Autorem powyższej porady jest @libertyn89.