- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: youBy w 08 Stycznia 2007, 17:01:19

Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 08 Stycznia 2007, 17:01:19
Niestety, ale każdy mówi mi troszkę coś innego i potem mam drobny problem. Proszę o rzeczową dyskusję.

1) EZT EN57 i ED72 - mają hamulec Elektropneumatyczny i pneumatyczny. Który działa kiedy i jakie są opóźnienia działania. Poszczególne pozycje kranu oraz co się dzieje, ciśnienia w przewodzie i w cylidrach.

2) Kran Oerlikona (zasadniczy) - szybkość działania w pojeździe i składzie, szybkość zmian ciśnień przy danych składach w cylindrach i przewodzie.
Przełącznik opóźnień (Pospieszny, Osobowy, Towarowy) - efekty działania.

Na razie to tyle, konkluzje z tematu posłużą mi do poprawienia exe.

Pozdrawiam i liczę na fachowość wypowiedzi,
Maciej "youBy" Cierniak
Tytuł: Re: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 08 Stycznia 2007, 17:56:24
Cytat: "youBy"
EZT EN57 i ED72 - mają hamulec Elektropneumatyczny i pneumatyczny. Który działa kiedy i jakie są opóźnienia działania. Poszczególne pozycje kranu oraz co się dzieje, ciśnienia w przewodzie i w cylidrach.

Obecnie powszechnie stosowany jest hamulec Oerlikona. W pierwszych kiblach był knorr ale już chyba tylko EN57-001 go ma.
Pozycje kranu Oerlikona:
1.   Luzowanie EP
2.   Jazda. Na tej pozycji hamulec pneumatyczny jest napełniania ciśnieniem 0.5 MPa
3.   Hamowanie EP
4.   Odcięcie.
5.   Hamowanie pneumatycznym (spuszczanie powietrza z PG przez dławik)
6.   Nagłe (pełne otwarcie wylotu powietrza z PG)
7.   Podwójna trakcja (odciecie)
W rzeczywistości hamulec jest jeden tzn. pneumatyczny tylko ma dwa sposoby sterowania: Elektryczne (EP) i zwykłe pneumatyczne.
Hamulec EP nie ma opóźnień z wyjątkiem tych, które wynikają z czasu potrzebnego do napełnienia/opróżnienia cylindrów hamulcowych. Jego zaleta jest to że wszystkie cylindry  są napełniane/opróżniane jednocześnie.

Cytat: "youBy"
2) Kran Oerlikona (zasadniczy) - szybkość działania w pojeździe i składzie, szybkość zmian ciśnień przy danych składach w cylindrach i przewodzie.
Przełącznik opóźnień (Pospieszny, Osobowy, Towarowy) - efekty działania.

Jeśli chodzi o szybkość działa to trzeba by zmierzyć natomiast przy różnych składach to nie da się jednoznacznie określić bo jest zbyt wiele zależności związanych miedzy innymi ze stanem technicznym pojazdów.
Jeśli chodzi o przełącznik Posp. Tow. Osob to sprawa wygląda tak:
We wszystkich pojazdach ustawienie na Towarowy G powoduje opóźnienie napełniania i opróżniania CYLINDRA HAMULCOWEGO. Nie ma to żadnego wpływu na PG ani na siłę hamowania. Mówimy że jest to hamulec wolnodziałający.
Pozycja Osobowy P to jest normalne (bez opóźnień) napełnianie/opróżnianie cylindra hamulcowego. Jest to hamulec szybkodziałający.
W przypadku ustawienia na Pospieszny R sprawa się komplikuje. Przy prędkości większej niż 60 Km/h zwiększa siłę hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w cylindrze ham. Poniżej 60 km/h działa jak przy nastawie P (osobowy). Może być jeszcze nastawienie R+Mg, które dodatkowo uruchamia hamulec magnetyczny szynowy.
Tytuł: Re: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 08 Stycznia 2007, 18:02:49
Cytat: "hejnal"
Przy prędkości większej niż 60 Km/h zwiększa siłę hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w cylindrze ham.
Czy w wagonach też, czy tylko w lokomotywie?
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 08 Stycznia 2007, 18:11:33
W wagonach ten przedział prędkości jest do 50 do 70. Typów wagonów jest dużo i nie znam wszystkich.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: AIR w 08 Stycznia 2007, 18:37:53
http://www.eu07.pl/forum/viewtopic.php?p=45387#45387   w tym wątku jest coś na ten temat
Tytuł: Re: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 08 Stycznia 2007, 19:32:39
Cytat: "hejnal"
2.   Jazda. Na tej pozycji hamulec pneumatyczny jest napełniania ciśnieniem 0.5 MPa

Oczywiście nie hamulec tylko Przewód Główny.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: KURS90 w 08 Stycznia 2007, 22:12:02
w EN57 i ED72 wygląda to tak:
1) luzowanie elektropneumatyczne;
2) jazda elektropneumatyczna;
3) hamowanie EP;
4) luzowanie i jazda pneumatyczna;
5) odcięcie pneumatyczne;
6) hamowanie pneumatyczne;
7) odcięcie - podwójna trakcja
przy czym hamulec EP działa tylko wtedy gdy nawrotnik jest na pozycjach: Naprzód I, Naprzód II, w tył
6 pozycja przy czynnym hamulcu EP powoduje hamowanie nagłe
6 pozycja przy nieczynnym EP (nawrotnik w pozycji 0) powoduje hamowanie służbowe (0.39 MPa w PG)

Po za tym jak pociąg jest zahamowany hamulcem pneumatycznym i EP to trzeba jakby dwa razy go odhamować (najpierw przy nawrotniku na 0 luzuje pneumatyczny) a potem przy nawrotniku nastawionym na jakikolwiek kierunek luzuje EP
Sprawdzone w realu

Dodano po 2 godzinach 17 minutach:

 Byłem teraz na dworcu i rozmawiałem z mechanikiem, mam dodatkowe informacje:
z działaniem hamulca jest tak jak odpisałem, ale ponadto:
Przy zahamowaniu hamulcem EP i OP "na raz" czyli np 0.2MPa EP i 0.3 MPa OP, ciśnienie wynosi 0.3 Mpa (jest to podobnie jak zahamowanie hamulcem zasadniczym i pomocniczym w EU07 w tym przypadku zasadniczym jest OP a pomocniczym EP).
Ogólnie mówiąc ciśnienia się nie sumują.
W sytuacji innej np 0.2 Mpa EP i 0.05 Mpa OP ciśnienie wyniesie 0.2 Mpa (nie 0.25).
Jeszcze jedna uwaga: maksymalne ciśnienie w cylindrach przy hamowaniu EP wynosi 0.29 Mpa, przy hamowaniu OP 0.41Mpa.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 09 Stycznia 2007, 16:34:11
Czyli każdym muszę swoje odhamować w kiblu?

a jak jest w innych EZT - 94,58,60?
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: PaPiK Cargo S.A w 09 Stycznia 2007, 19:34:11
Witam
Ale ile bedzie cisnienia w cylindrach na kiblu podczas zahamowania EP to zalezy jak jest obciazony im wiecej jest ludzi tym mocniej zahamuje
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 09 Stycznia 2007, 21:08:34
Cytat: "youBy"
Czyli każdym muszę swoje odhamować w kiblu?

Jak już pisałem hamulec jest jeden tylko dwa sposoby sterowania EP i OP. Czyli jak jednym zahamujesz to drugim możesz wyluzować.

Dodano po 3 minutach:

 
Cytat: "PaPiK Cargo S.A"
Witam
Ale ile bedzie cisnienia w cylindrach na kiblu podczas zahamowania EP to zalezy jak jest obciazony im wiecej jest ludzi tym mocniej zahamuje

Nie dokońca. To o czym mówisz to autoamtyczny nastawiacz próżny/ładowny. On ma swój ograniczony zakres działania.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: KURS90 w 10 Stycznia 2007, 03:58:00
Cytat: "hejnal"
Jak już pisałem hamulec jest jeden tylko dwa sposoby sterowania EP i OP. Czyli jak jednym zahamujesz to drugim możesz wyluzować.

No a jak mi wyjaśnisz sytuację, że mialem EZT zahamowany i OP i EP. jak wyluzowałem EP to jednostka nie chciała ruszyć, musiałem cofnąć nawrotnik na 0, wyluzować oddzielnie OP, i dopiero mogłem ruszyć.
Jak czegoś nie wiesz końca to się nie wypowiadaj
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 10 Stycznia 2007, 13:16:13
Bardzo prosto: spusciłeś powietrze z PG co uruchomiło hamulec. Luzując EP wypuściłeś powietrze z cyl. ham. (manometr powinien wskazać zero ale przy obniżonym cisnieniu w PG mógł się spowrotem napełnić cyl. ham.) ale nie napełniłeś PG (przy niskim cisnieniu w PG pewnie nie było też jazdy). Coafając kran na pozycje luzowania Pneum. napełniłeś PG i wszystko zaczeło grać :)
Gdybyś zahamował EP to spokojnie możesz wyluzować za pomocą OP.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: KURS90 w 10 Stycznia 2007, 15:12:23
A no chyba, że tak :) To zwracam honor :)
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 11 Stycznia 2007, 16:50:43
Czyli jakiej wersji mam się trzymać? Podwójnego systemu (EP i OP oddzielnie wpływają na ciśnienie) czy podwójnego sterowania (można wyluzować EP przy pomocy OP)?

Wygodniejsza i łatwiejsza w implementacji jest wersja dwóch systemów.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 11 Stycznia 2007, 17:28:15
Wersja dwóch systemów sterowania.
EP napełnia i opróżnia cyl. ham. tylko i wyłącznie.
OP działa na PG i steruje napełnianiem/opruznianiem cyl. ham. poprzez zmiane cisnień w PG.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 14 Stycznia 2007, 19:27:10
Cytat: "KURS90"
Cytat: "hejnal"
Jak już pisałem hamulec jest jeden tylko dwa sposoby sterowania EP i OP. Czyli jak jednym zahamujesz to drugim możesz wyluzować.

No a jak mi wyjaśnisz sytuację, że mialem EZT zahamowany i OP i EP. jak wyluzowałem EP to jednostka nie chciała ruszyć, musiałem cofnąć nawrotnik na 0, wyluzować oddzielnie OP, i dopiero mogłem ruszyć.
Jak czegoś nie wiesz końca to się nie wypowiadaj


Witam dorzuce swoje 3 grosze.

Działo się tak dlatego ze w układzie hamulcowym jest zastosowany specjalny zawór roznicowy ktory wymusza przewage hamowania pneumatycznego nad EP (np. maszynista luzuje EP, a ktos zerwal hmulec awaryjny to wymusi to hamowanie pneumatyczne).

Wiec jak wyluzowałeś EP to opróżniłes tylko rurki do w/w zaworu a nie cylindry, dlatego tez musiales wyluzowac pneumatycznie aby jechac.

Pozdrawiam ryszard

Ps jak znajde czasy hamulców(luzowania i hamowania) to podam.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: AIR w 16 Stycznia 2007, 17:18:12
na tej stronie http://www.trakcja.rail.pl/weblinks.php?cat_id=1  w odpowiednich działach (szukać po lewej stronie:)) jest dużo ciekawych informacji o hamulcach

Widac  międzyinnymi na jednym z wykresów, że współczynnik tarcia w zależności od prędkości opisuje funkcja EXP więc pociąg hamuje mocniej przy prędkościach mniejszych :)
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: SM31-113 w 08 Lipca 2007, 14:58:07
Ile pozycji ma Kran hamulca Knorr??
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 08 Lipca 2007, 15:24:31
Cytat: "SM31"
Ile pozycji ma Kran hamulca Knorr??
Hmm, a który? Ten uniwersalny z suwakiem obrotowym czy D2? :P
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: SM31-113 w 08 Lipca 2007, 15:42:46
D2

Dodano po 2000000000000000000000 minutach:

  D2
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 08 Lipca 2007, 16:00:37
Kran maszynisty Knorra odmiany D2 ma 13 położeń.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 08 Lipca 2007, 22:56:01
A Knorr E?
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 09 Lipca 2007, 10:37:31
Cytat: "El Driver"
A Knorr E?
Cóż, mnie się E kojarzy tylko z rodzielaczami powietrza KE, a nie z kranem maszynisty.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 09 Lipca 2007, 16:52:05
No akurat niewiem jaki kran jest w systemie hamulca z zaworem rozżądczym Knorr E:] Bo chyba nie każdego jednego Knorr'a tam można dać?
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 09 Lipca 2007, 18:32:16
Cytat: "El Driver"
rozżądczym
Rozrządczym.

Akurat system hamulca i kran maszynisty są raczej autonomiczne. Zauważ, że przy Westinghouse'ie, Knorze oraz Matrosowie jest praktycznie identyczna rączka. Układ pozycji też w zasadzie jest ten sam. Także myślę, że można by nawet zamontować FV4a przy rozdzielaczu KE i powinno to działać :)
Jest raczej pewne, że D2 jak i kran z suwakiem obrotowym (jaką to ma nazwę? H14K1?) są między sobą wymienne.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 09 Lipca 2007, 18:41:25
Cytat: "youBy"
Zauważ, że przy Westinghouse'ie, Knorze oraz Matrosowie jest praktycznie identyczna rączka.

No właśnie zauważyłem, że krany Knora które niedawno trafiły do railu są jakoś dziwnie podobne do Matrosowów:] A widziałeś może KE? Bo mnie się wydaje, że to co do nas trafiło to jakieś stare trupy a nie KE, LOL.

PS. Sorki za ort:)
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 09 Lipca 2007, 19:13:46
Cytat: "El Driver"
A widziałeś może KE? Bo mnie się wydaje, że to co do nas trafiło to jakieś stare trupy a nie KE, LOL.
Sądzę, że KE mają te same krany, co inne Knorry (Hik,KK,K). Najlepiej sprawdź napis na boku pojazdu, albo przeczytaj tabliczkę znamionową rozdzielacza.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 09 Lipca 2007, 19:20:37
Oglądne jutro na dniówce co to takiego jest dokładnie w tej skrzynce. Docelowo ma to trafić do jednego gagara.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 10 Lipca 2007, 14:06:36
Kran hamulca a zawór rozrządczy to dwie odrębne rzeczy. Możemy wsadzić kran Oerlikona i zawór Matrosowa i będzie działać. Dowód: Kran Knorra w lokomotywie z powodzeniem obsługuje zawory Oerlikona w wagonach.
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Piotrek w 10 Lipca 2007, 15:22:25
Co do różnych hamulców w wagonach.

Swego czasu w Bipach zaczęto przerabiać Knorry na Oerlikony. Na linii Wrocław - Poznań jeździły "wahadła" 2xBipa-czteroczłonowa Niektóre składy miały przerobione dopiero pierwsze lub ostatnie 4 człony. Oerlikony działały szybciej i zależnie od strony, w którą się jechało, podczas hamowania albo ciągnęło drugą Bipę do tyłu, bo pierwsza już hamowała albo druga pchała skład, bo hamowała z większą siłą niż pierwsza :)
Tytuł: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 10 Lipca 2007, 23:00:09
No i zajżałem do pudła: krany Knorr D2, rozrząd KE. Zawory leżą do góry nogami, a mają pozakładane stare, zardzewiałe odolejacze (pewnie dla niepoznaki:D), więc dlatego mnie zdziwko złapało, kiedy pierwszy raz to zobaczyłem:D
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 01 Lipca 2009, 19:23:08
Od czego uzależnione jest uruchomienie się magnetycznych hamulców szynowych w wagonach Z1? Czy jest to związane ze spadkiem ciśnienia w PG, czy również z szybkością tegoż spadku?
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Converter w 01 Lipca 2009, 22:39:22
(treść usunięta)
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 01 Lipca 2009, 22:44:23
Myślałem podobnie, ale właśnie to ostatnie jest najważniejsze :]
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: iwan w 17 Grudnia 2012, 12:41:26
Stary watek odgrzebuje - no ale moze komus sie przyda. Mg powinny spasc przy 0,32 MPa. Biorac pod uwage fakt, ze hamowanie pelne mamy przy obnizeniu cisnienia o 0,15÷0,18 MPa, to lapiemy sie na granicy hamowania pelnego i naglego.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 17 Grudnia 2012, 12:59:42
Mg powinny spasc przy 0,32 MPa.

Powinny spaść gdy wdrożone zostanie hamowanie nagłe. Wolny spadek powietrza nie powinien powodować opadania płóz.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: iwan w 17 Grudnia 2012, 13:24:16
Powinny spaść gdy wdrożone zostanie hamowanie nagłe. Wolny spadek powietrza nie powinien powodować opadania płóz.

Sam mechanizm dziala przy okreslonej wartosci cisnienia, szybkosc spadku nie ma znaczenia - przynajmniej tak bylo w przypadku urzadzenia, ktorego dokumentacje czytalem.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 17 Grudnia 2012, 13:31:44
Sam mechanizm dziala przy okreslonej wartosci cisnienia, szybkosc spadku nie ma znaczenia - przynajmniej tak bylo w przypadku urzadzenia, ktorego dokumentacje czytalem.

Wg definicji w Bw-56, hamulec szynowy zadziała w momencie zastosowania hamowania nagłego (+jeszcze te wszystkie pierdoły jak żółty przewód, baterie, v>60 km/h). Ciekaw jestem czy na pozycji VI zaworu (~0,28 MPa w przewodzie) nastąpiłoby opadnięcie płóz.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: iwan w 17 Grudnia 2012, 14:21:52
Wg definicji w Bw-56, hamulec szynowy zadziała w momencie zastosowania hamowania nagłego (+jeszcze te wszystkie pierdoły jak żółty przewód, baterie, v>60 km/h). Ciekaw jestem czy na pozycji VI zaworu (~0,28 MPa w przewodzie) nastąpiłoby opadnięcie płóz.

Tez sobie te instrukcje poczytalem - no ale tam nie ma informacji o konkretnej wartosci cisnienia.

"Urządzenie posiada wyłącznik ciśnieniowy, którego zadaniem jest uruchamianie urządzenia sterującego tylko przy takim hamowaniu, przy którym ciśnienie w głównym przewodzie powietrza spadnie poniżej 3,2 bara."
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 17 Grudnia 2012, 15:53:31
Jeżeli hamulec magnetyczny działał tylko na ciśnienie to ja tu widzę mały problem eksploatacyjny bo jak by się odstawiało takie wagony to ktoś by musiał zawsze biegać i wyłączać hamulce Mg bo jeżeli nie to wtedy przy spadku ciśnienia w odstawionym wagonie załączył by się magnetyczny, baterie by padły i problem gotów.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: mechatronik w 17 Grudnia 2012, 15:56:55
Jeżeli hamulec magnetyczny działał tylko na ciśnienie…
Wg definicji w Bw-56, hamulec szynowy zadziała w momencie zastosowania hamowania nagłego (+jeszcze te wszystkie pierdoły jak żółty przewód, baterie, V>60 km/h).
Na szczęście o tym pomyślano ;)
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 17 Grudnia 2012, 16:25:33
Przy 0,32 MPa w PG czy przy -0,18 MPa w stosunku do roboczego?
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 17 Grudnia 2012, 19:49:19
Hamulec szynowy uruchomi się nieraz przy hamowaniu pełnym uzupełniającym :) Tak prawdę pisząc wszystko jest zależne od nastawionego ciśnienia w przewodzie głównym hamulcowym. Przy ciśnieniu, dajmy na to 0,48 MPa w PG, ciśnieniu w zbiornikach pomocniczych ok. 0,53 MPa, przyspieszacz nagłego hamowania będzie bardziej wrażliwy na różnicę ciśnień, jaka będzie zachodziła w jego komorach. Wówczas całkiem możliwe jest zadziałanie magnetyka przy hamowaniu pełnym uzupełniającym. Znam takie przypadki, że przyspieszacze były tak wrażliwe, że reagowały przy szybkim przestawieniu zaworu maszynisty z I-go stopnia na ,,połowę do pełnego" i skład pociągu nagle stawał dęba.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 17 Grudnia 2012, 22:17:11
Jeżeli hamulec magnetyczny działał tylko na ciśnienie to ja tu widzę mały problem eksploatacyjny bo jak by się odstawiało takie wagony to ktoś by musiał zawsze biegać i wyłączać hamulce Mg bo jeżeli nie to wtedy przy spadku ciśnienia w odstawionym wagonie załączył by się magnetyczny, baterie by padły i problem gotów.
Pytanie z jakiego żródła pradu jest zasilany hamulec magnetyczny.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 17 Grudnia 2012, 22:20:15
Z baterii akumulatorów.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: iwan w 18 Grudnia 2012, 13:23:04
Przy 0,32 MPa w PG czy przy -0,18 MPa w stosunku do roboczego?

Takie urzadzenia dzialaja zazwyczaj na takiej zasadzie - mamy membrane, na ktora dzialaja sily o przeciwnym zwrocie - z jednej strony np. sprezyna, z drugiej dziala powietrze pod cisnieniem z PG. Jezeli cisnienie jest wieksze, sprezyna jest "scisnieta", gdy cisnienie spada, sprezyna moze sie odksztalcic i przesunac membrane - co znowu powoduje przeplyw powietrza ze zbiornika pomocniczego, zwarcie stykow itp. Jest to wiec wg mnie wartosc stala (bo zalezy od sily z jaka dziala sprezyna).
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 18 Grudnia 2012, 15:52:21
No właśnie problem leży w tym, że można to zrobić na kilka sposobów. Równie dobrze może być mierzone ciśnienie różnicowe między PG i zbiornikiem sterującym (czyli z jednej strony działa na przyrząd działa ciśnienie ze ZS, z drugiej PG + sprężyna). W ten sposób poziom zadziałania będzie zmienny, zależny od ciśnienia roboczego).
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 18 Grudnia 2012, 18:11:20
Ale w przyspieszaczu nagłego hamowania zachodzi różnica ciśnień pomiędzy przewodem głównym hamulcowym a ciśnieniem ze zbiornika pomocniczego ;)
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 22 Grudnia 2012, 19:36:26
Witam, odpisuję dopiero teraz bo od 2 tyg. siedzę na olszynce grochowskiej i właśnie mam chwilkę czasu.

Chciałem poruszyć 2 kwestie związane z hamulcami na EP 09 które od samego początku są błędne.
1. Hamulec ED za wysoko się załącza powinien na pierwszym stopniu hamowania, a nie jak do tej pory na drugim (a czasami nawet wyżej) 
2. Zahamowanie z kranu dodatkowego powoduje zadziałanie ED a nie powinno

I jeszcze jedna sprawa o której mało kto sobie pewnie zdaje sprawę ale po przekroczeniu prędkości 140 Km/h na EP 09 przy hamowaniu z wyłączonym ED (czysto pneumatycznie) zostaje wyłączony II stopień hamowania czyli tak jakbyśmy mieli nastawę P

Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 22 Grudnia 2012, 19:44:11
To chyba nie sprawdzałeś SPKS — tam zostało to tak zrobione ;) Za to ta ostatnia rzecz jest dosyć ciekawa i się przyda.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Ryszard-san w 24 Grudnia 2012, 12:50:51
Fakt nie sprawdziłem ;( , po sprawdzeniu na szybko ED jest jeszcze do poprawki.
- Brak wpuszczania powietrza w cylindry podczas spadku prądu hamującego, przy ok 20 km/h następuje gwałtowne uderzenie powietrza w cylindry.
- nie zbyt zgodna charakterystyka ED (za wolno spada prąd)

Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 04 Stycznia 2013, 13:52:49
Od czego uzależnione jest uruchomienie się magnetycznych hamulców szynowych w wagonach Z1? Czy jest to związane ze spadkiem ciśnienia w PG, czy również z szybkością tegoż spadku?
Pozwolę sobie zacytować pewien artykuł.
Trakcja i Wagony nr. 7-8 z 1979 roku
mgr inż. Irena Kaatz-Łukaszewicz
st. specjalista
w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym PKP
Hamulce wagonów osobowych o prędkości konstrukcyjnej 200 km/h
Do zahamowania pociągu z prędkości 200 km/h, przy ograniczonej  odstępami sygnałowymi drodze hamowania, nie wystarcza już  konwencjonalny hamulec klockowy. Trzeba szukać takich rozwiązań  hamulca, które pozwolą na bezpieczne zahamowanie pociągu, tj. na  skuteczne wytracanie energii ruchu, bez spowodowania ujemnych skutków  dla pojazdu i znajdujących się w nim pasażerów. Takimi ujemnymi  skutkami są: poślizg kół, nadmierne nagrzewanie się powierzchni  tocznej kół i wstawek hamulcowych, gwałtowne szarpania wywołane zbyt  dużym opóźnieniem stosowanym przy hamowaniu bądź też szarpania  spowodowane nagłą zmianą współczynnika tarcia w związku ze zmianą  prędkości.
W ostatnich latach zarządy kolei takich państw, jak: Francja, RFN i  Szwajcaria, w wyniku licznych prowadzonych prób i badań doszły do  wniosku, że hamulcami spełniającymi wymagania pod względem  bezpiecznego hamowania wagonów osobowych z prędkości 200
km/h, są hamulce kombinowane, składające się z hamulca tarczowego,  hamulca klockowego (bloków hamulcowych) i elektromagnetycznego  hamulca szynowego.
Polskie Koleje Państwowe w ramach badań prototypowych wózków wagonów  osobowych, przeznaczonych do jazdy z prędkością 200 km/h, zamierzają  wypróbować przydatność dla PKP dwóch typów hamulca kombinowanego:
- hamulca    kombinowanego    firmy    Knorr-Bremse (RFN),
- hamulca    kombinowanego    firm    Oerlikon (Szwajcaria), BSI  (RFN) i SAB (Szwecja).
Hamulec kombinowany firmy KNORR-BREMSE
[ciach i poniżej końcówka artykułu]
Z powyższych opisów sterowania hamulca szynowego firm Knorr i  Oerlikon widać, że różnią się one między sobą. Jeżeli zaletą systemu
sterowania hamulcem firmy Knorr jest pobieranie impulsu bezpośrednio  od przyspieszacza nagłego hamowania, tzn. możliwość wdrożenia  sterowania jeszcze przed spadkiem ciśnienia w przewodzie głównym do  zera, co pozwala na skrócenie czasu przygotowania aparatury do  hamowania, to powoduje to jednak skomplikowanie całości układu  pneumatycznego.
Sterowanie hamulcem firmy Oerlikon jest prostsze, ponieważ zasada  jego działania opiera się na spadku ciśnienia w przewodzie głównym.
Zadaniem kombinowanego hamulca w wagonach osobowych o prędkości  konstrukcyjnej 200 km/h jest optymalne wykorzystanie wszystkich cech  i walorów poszczególnych typów hamulców, w celu skrócenia drogi  hamowania i zapewnienia bezpiecznego zatrzymania pociągu.
Jest sprawą dyskusyjną, czy konieczne jest stosowanie we wszystkich  takich wagonach hamulca klockowego w postaci bloków hamulcowych, czy  nie wystarczy zastosowanie tylko hamulca tarczowego i hamulca  szynowego. Należy tu rozważyć dwie zasadnicze sprawy: wpływ hamulca  klockowego na powierzchnię toczną koła i jego wspierające działanie w  przypadku hamowania ciężkich wagonów osobowych (lub typu osobowego),  dla których siły hamowania, wytwarzane tylko przez hamulec tarczowy,  mogą okazać się nie wystarczające.
Całość artykułu zamieściłem tu:
http://chomikuj.pl/biovital1/Dokumenty/Propozycje+usprawnienia+pracy+ dy*c5*bcurnych+ruchu/Hamulce+wagon*c3*b3w+osobowych+o+pr*c4*99dko*c5* 9bci+konstrukcyjnej+200
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: selsyn w 06 Stycznia 2013, 21:04:05
Mam pewne wątpliwości co do wypowiedzi kolegi @Converter:

Cytuj
Magnetyczne hamulce szynowe stosuje się w celu zwiększenia masy hamującej w przypadku hamowania nagłego - jest to dodatkowe zabezpieczenie w sytuacjach wymagających szybkiego zatrzymania składu rozpędzonego do dużej prędkości - jak wiadomo siła hamowania hamulców tarczowych jest ograniczona przyczepnością zestawów kołowych, dodatkowo przy większej sile docisku klocka do tarczy następowałoby ich znaczne szybsze zużycie - a nawet uszkodzenie spowodowane ich przegrzaniem.

Zgadzam się z kwestią że hamulec szynowy "zwiększa" masę hamującą, dociskając pojazd szynowy do szyny za pośrednictwem wytworzonego pola magnetycznego. Zgadzam się że zapobiega to do pewnego momentu poślizgowi kół po szynach, czyli zwiększenie przyczepności do szyny. Nie zgadzam się w części że przy zastosowaniu hamulca magnetycznego zmniejsza się siła docisku klocka do tarczy, jest wręcz odwrotnie. Siła ta może się zwiększyć proporcjonalnie do zwiększenia przyczepności kół do szyny. W ten sposób hamowanie staje się bardziej efektywne i skraca się jego droga. Pozatym klocki do tarcz wykonywane są ze specjalnych materiałów ceramicznych odpornych na wysokie temperatury, nie słyszałem o "spaleniu" klocków hamulcowych spowodowanego nieumiejętnym hamowaniem czy dużą masą składu. Aby rozłożyć nieco ogromne siły jakie występują podczas hamowania stosuje się zwielokratnianie tarcz hamulcowych. Tutaj obrazek:
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 06 Stycznia 2013, 21:11:17
W praktyce siła docisku okładzin do tarcz jest taka sama przy hamowaniu nagłym i pełnym. Dodatkowa masa hamująca (siła hamowania) przy hamulcu szynowym pochodzi z siły tarcia wytworzonej między płozą i szyną. Zwielokrotnianie ilości tarcz wynika przede wszystkim z wydzielającego się ciepła i konieczności jego odprowadzania. Z tego powodu wagony Z1 mają po 3 tarcze na oś, a Z2 tylko 2. Wzrost prędkości ze 160 do 200 km/h powoduje konieczność rozproszenia o połowę większej ilości energii.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: selsyn w 06 Stycznia 2013, 21:15:28
A więc teoria że "Magnetyczne hamulce szynowe stosuje się w celu zwiększenia masy hamującej w przypadku hamowania nagłego", jest błędna. Hamulec szynowy, czyli belkowy opada na szynę i szoruje po niej w ten sposób wspomagając hamowanie składu. Czy dobrze zrozumiałem? Dodam jeszcze że pod pojęciem "masy hamującej" rozumiem masę składu, a nie siłę jakiej używa się do jej zatrzymania.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 06 Stycznia 2013, 21:25:11
1) To nie jest teoria, tylko praktyka.
2) Jest słuszna.
Magnetyczne hamulce szynowe działają tylko i wyłącznie w przypadku hamowania nagłego (tzn. w czasie hamowań służbowych nie powinny działać). Dobrze zrozumiałeś zasadę działania.
Samo sformułowanie „zwiększenie masy hamującej w przypadku hamowania nagłego” trochę nie ma sensu. Masa hamująca jest tylko wartością wyznaczaną w określony sposób. Zamiast tego mówiłbym o wzroście siły hamowania. Użyte przeze mnie sformułowanie „dodatkowa masa hamująca” jest może nieco niefortunne, ale odnosi się do różnicy między nastawieniami R i R+Mg.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 06 Stycznia 2013, 23:46:47
Samo pojęcie masy hamującej jest pojęciem umownym, jest to pozostałość gdy jedynostką siły był kG. Jest to siła która działa na pojazd, aby go zatrzymać. Jeżeli jest to masa to powinno się ją dać zwazyć. Jeśli wagon działa wieksza siła spowodowana hamulcem magnetycznym. to ma większą masę hamującą.
Pojazd poruszający ma energię kinetyczną, aby zatrzymać energia ta musi się równać zero. Jeśli koła zostaną nagle zahamowane, pojazd będzie się poruszał siłą bezwładności. Nie jest to dobre dla kół, gdyz tworzą się wypłaszczenia. Jest to zależne od szybkości spadku ciśnienia w przewodzie głównym a tym samym szybkoscią wysuwania się tłoka i długością wyskoku tłoka.
Zastosowanie hamulca elektromagnetycznego ma na celu zwiększenia siły hamowania, bez zwiększenia siły działającej na koła.
Nic nie szoruje po szynie. Jak mówi nazwa hamulec elektromagnetyczny, czyli działa na zasadzie elektromagnesu. Czyli przez uzwojenie płynie prąd i elekrtomagnes jest przyciągany do szyny. Oby tylko szyny nie wyrwał.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 07 Stycznia 2013, 07:37:17
Co kraj to obyczaj. W zasięgu działania UIC stosuje się masę hamującą, ale np u wschodnich sąsiadów stosuje się pojęcie natężenia hamowania (po naszemu to się chyba intensywnością hamowania nazywa) jest to stosunek siły nacisku klocków hamulcowych na oś do nacisku osi na szynę.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: selsyn w 08 Stycznia 2013, 13:31:09
Zaraz Panowie.... Co jedna opinia, to mniej rozumiem. Pisałem kilka postów wyżej, że hamulec magnetyczny "dociska”, czyli przyciąga pojazd szynowy do szyn, na wskutek działania wytworzonego pola magnetycznego. Dostałem odpowiedź, że
Cytuj
Dodatkowa masa hamująca (siła hamowania) przy hamulcu szynowym pochodzi z siły tarcia wytworzonej między płozą i szyną.
Czyli jak zrozumiałem coś musi ocierać o tą szynę. Zostawmy na chwilę masy hamujące, hamowanie nagłe itp. Zajmijmy się samym hamulcem. Skoro wytwarza pole magnetyczne, to, co ma za zadanie to pole? Docisnąć pojazd szynowy do szyn, aby zapobiedz poślizgowi kół i w tym przypadku zwiększyć efektywność hamowania? Czy też hamowanie samym polem magnetycznym jako takim?
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: firleju w 08 Stycznia 2013, 15:29:15
Hamulec magnetyczny i hamulec szynowy to są dwa rózne hamulce.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 08 Stycznia 2013, 16:52:56
Nic nie szoruje po szynie. Jak mówi nazwa hamulec elektromagnetyczny, czyli działa na zasadzie elektromagnesu. Czyli przez uzwojenie płynie prąd i elekrtomagnes jest przyciągany do szyny. Oby tylko szyny nie wyrwał.
Hamulec magnetyczny i hamulec szynowy to są dwa rózne hamulce.
Anrej, gfirlejczyk.. Kto Was hamulca uczył?! :) Sorry, ale zaraz pęknę ze śmiechu. Z jednej strony Anrej Cię nie rozumiem, bo piszesz poniekąd fachowo..aż tu nagle coś, co podważa Twoje wcześniejsze wypowiedzi.
Oczywiście, że hamulec szynowy elektromagnetyczny szoruje po szynach, i to nawet sobie nie wyobrażacie do jakiego stopnia. Wystarczy jak popatrzycie na kilka płóz hamulca szynowego i zobaczycie jak starte są ich żeliwne okładziny. Sama siła elektromagnetyczna do zatrzymania pociągu, to w tym przypadku zdecydowanie za mało, jak na napięcie o wartości 24V DC. Polecam - pobierzcie ten artykuł Convertera ze schematem hamulca Knorra. Jest w nim schemat działania hamulca szynowego. Jeżeli chcielibyście się dowiedzieć więcej na ten temat, to służę pomocą na pw.

  Dodano: 08 Stycznia 2013, 17:33:06
Zajmijmy się samym hamulcem. Skoro wytwarza pole magnetyczne, to, co ma za zadanie to pole? Docisnąć pojazd szynowy do szyn, aby zapobiedz poślizgowi kół i w tym przypadku zwiększyć efektywność hamowania? Czy też hamowanie samym polem magnetycznym jako takim?
Hamulec elektromagnetyczny szynowy, nie zapobiega poślizgowi kół. Po prostu: jak przyspieszacz nagłego hamowania wychwyci szybki spadek ciśnienia w przewodzie głównym hamulcowym, to wówczas podaje sygnał pneumatyczny do czujnika hamulca szynowego, który ciśnienie ze zbiornika hamulca szynowego wpuszcza do 4 siłowników rozłożonych na ramie hamulca szynowego (po 2 siłowniki na 1 płozę). Tłoki wychodzą z cylindrów siłowników, powodując nacisk na ramę hamulca szynowego i w rezultacie jego wypchnięcie na odległość ok. 20 mm od szyny. Jednocześnie załącza się automatycznie styk elektryczny, który powoduje przepływ prądu elektrycznego z baterii akumulatorów (24V DC) i zasilenie cewek elektromagnetycznych, które są ukryte w każdej płozie. Przepływ prądu przez cewki powoduje wytworzenie się pola elektromagnetycznego i bardzo mocne przyciągnięcie i nacisk płóz hamulca szynowego na szyny. Przy prędkości poniżej ok. 50 km/h automatycznie odpowietrza się zawór hamulca szynowego, co powoduje rozwarcie styku elektrycznego (brak zasilania cewek) oraz wyluzowanie siłowników hamulców szynowych. Sprężyny w cylindrach odciągają ramę hamulca szynowego do góry i to chyba wszystko. Pewnie ciekawi Was, czemu hamulec szynowy działa tylko do 50 km/h :) Odpowiedź znajdziecie w materiale z jakiego budowane są płozy hamulcowe.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: muri w 08 Stycznia 2013, 19:12:06
Jako że źle się czyta z jpg'ów wrzucam artykuł od @biovitala skonwertowany do pdf'a: http://eu07.pl/userfiles/6449/priv-hamulce_vmax200.pdf.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 09 Stycznia 2013, 00:59:12
Nic nie szoruje po szynie. Jak mówi nazwa hamulec elektromagnetyczny, czyli działa na zasadzie elektromagnesu. Czyli przez uzwojenie płynie prąd i elekrtomagnes jest przyciągany do szyny. Oby tylko szyny nie wyrwał.
Anrej, gfirlejczyk.. Kto Was hamulca uczył?! :) Sorry, ale zaraz pęknę ze śmiechu. Z jednej strony Anrej Cię nie rozumiem, bo piszesz poniekąd fachowo..aż tu nagle coś, co podważa Twoje wcześniejsze wypowiedzi.
Oczywiście, że hamulec szynowy elektromagnetyczny szoruje po szynach, i to nawet sobie nie wyobrażacie do jakiego stopnia.
Co myślisz, że siedzę w tym tak jak pan siedzisz. Hamulec elektromagnetyczny jak sama nazwa wskazuje, działa na zasadzie elektomagnesu. Oczywiście płoza normalnie jest podniesiona. W momencie zadziałania hamulca elektomagnetycznego płoza zbliża się do szyny. Wyszedłem z założenia skoro działa na zasadzie elektromagnesu, to jest szczelina między płozą szyną.
Wystarczy jak popatrzycie na kilka płóz hamulca szynowego i zobaczycie jak starte są ich żeliwne okładziny.
Tak jak na peronie będzie stał skład z wagonami z hamuklcami Mg, to zeidę pod wagon i będę ogląddał jak starte są żeliwne okładziny płozy.
Sama siła elektromagnetyczna do zatrzymania pociągu, to w tym przypadku zdecydowanie za mało, jak na napięcie o wartości 24V DC.
A natężenie prądu płynącego przez uzwojenia.

Tak zastanawiam się jaki jest stosowania hamulca elektromagnetycznego, który przy hamowaniu służbowym nie działa. Działa tylko przy hamowaniu nagłym.
Jeżeli przyjmiemy, że hamulce działają z stała siła F = constans
Zgodnie zasadą zachowania energi. Energia kinetyczna pociągu musi się równać pracy włożonej w hamowanie.
W = F * s
E = (m * V^2) / 2
F * s = (m * V^2) / 2
s = (m * V^2) / 2F
Czyli droga hamowania a to nas interesuje jest wprost porporcjonalna do kwadratu prędkości, a hamulec elektromagnetyczny "nie robi nic".
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 09 Stycznia 2013, 01:24:18
Hamowanie służbowe odbywa się z odpowiednią intensywnością i wychodzi się z założenia, że maszynista ma czas i odpowiednią odległość na zahamowanie (patrz SBL czterostawna). W przypadku awaryjnym dążymy do jak najszybszego zatrzymania pojazdu, więc każde rozwiązanie jest ważne. Tak samo jest przecież w tramwajach — normalnie działa hamulec ED wspomagany bębnami, a w sytuacji awaryjnej włącza się do działania hamulec szynowy.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: firleju w 09 Stycznia 2013, 09:11:44
Ja się tam nie znam na hamulcach, i jak widać się pogubilem gdzieś w dyskusji. Spoko. Dziękuję za wytłumaczenie.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 10 Stycznia 2013, 20:35:04
W DB na ICE używa sie elektromagnetycznego hamulca szynowego (używany jako hamulec służbowy) który działa tylko na zasadzie oddziaływanie pól elektromagnetycznych i prądów indukowanych w szynie/płozie nie znam dokładnej zasady działania  ale to są zupełnie inne rozwiązania.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 10 Stycznia 2013, 20:49:58
Mam wrażenie, że to już nie jest magnetyczny hamulec szynowy tylko hamulec wiroprądowy. W takim wypadku pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia (między szyną a hamulcem pozostaje szczelina powietrzna). W takim wypadku zużycie płóz jest właściwie żadne, natomiast problemem jest podgrzewanie szyn. Jeśli dobrze pamiętam, mam gdzieś opis rozwiązanie tego typu.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 11 Stycznia 2013, 01:36:03
Mam wrażenie, że to już nie jest magnetyczny hamulec szynowy tylko hamulec wiroprądowy. W takim wypadku pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia (między szyną a hamulcem pozostaje szczelina powietrzna). W takim wypadku zużycie płóz jest właściwie żadne, natomiast problemem jest podgrzewanie szyn. Jeśli dobrze pamiętam, mam gdzieś opis rozwiązanie tego typu.
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Tolein w 11 Stycznia 2013, 02:31:01
pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.
Jesteś pewien? Bo mi się nie wydaje.
Jak @yB słusznie stwierdził ileś tam postów wcześniej, istotą hamowania jest zamiana energii kinetycznej ciała na inną energię, najczęściej cieplną.
Dla nieświadomych: to o czym traktuje wypowiedź @youBy'a to najprostsze w świecie prawo Lenza. Tłumaczy się je najprościej na stalowej ramce, która porusza się względem pola magnetycznego (np. względem magnesu), co indukuje w niej prąd. W obiekcie takim jak szyna trudno mówić o jako takim obwodzie (stalowa ramka jest sama w sobie obwodem zamkniętym) indukują się prądy wirowe, które następnie za pomocą oporu elektrycznego w metalu zamieniają prąd na ciepło.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 11 Stycznia 2013, 09:58:13
pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.
Jesteś pewien? Bo mi się nie wydaje.
Znasz ogólnie budowe i działanie silnika indukcyjnego.  Wyobraź sobie że został przecięty i wyprostowany. Powstanie tym sposobem silnik indukcyjny liniowy.
Jak @yB słusznie stwierdził ileś tam postów wcześniej, istotą hamowania jest zamiana energii kinetycznej ciała na inną energię, najczęściej cieplną.
Tak wszystko zgodnie z zasadą zachowania energii.
Dla nieświadomych: to o czym traktuje wypowiedź @youBy'a to najprostsze w świecie prawo Lenza.
Wystepuje to tylko jak pole magnetyczne będzie zmieniało lub przewodnik będzie przecinał linie pola magnetycznego. Przykład dynama rowerowego uzwojenie przecina linie pola magnetycznego magnesu i indukuje się prąd. Uzwojenie będzie zasilane prądem przemiennym w obwodzie wtórnym będzie indukowany prąd. Powstanie silnik idukcyjny lub transformator. Uzwojenie pierwotne będzie włączane i wyłączne w uzwojeniu wtórnym będzie indukowany prąd. Przykładem tego jest cewka zapłonowa silników benzynowych.
W obiekcie takim jak szyna trudno mówić o jako takim obwodzie (stalowa ramka jest sama w sobie obwodem zamkniętym) indukują się prądy wirowe, które następnie za pomocą oporu elektrycznego w metalu zamieniają prąd na ciepło.
Prądy wirowe powodują nagrzewanie się, jak każdy przepływ prądu. Ciepło powstałe z tego ulatnia się do atmosfery. Na tej zasadzie działa kuchenka mikrofalowa. W potrawie indukowane są prądy wirowe, które ją nagrzewają.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: El Mecánico w 11 Stycznia 2013, 14:56:40
Prądy wirowe powodują nagrzewanie się, jak każdy przepływ prądu. Ciepło powstałe z tego ulatnia się do atmosfery. Na tej zasadzie działa kuchenka mikrofalowa. W potrawie indukowane są prądy wirowe, które ją nagrzewają.
Gwoli ścisłości, mikrofala tak nie działa. Tutaj mamy oddziaływanie na poziomie molekularnym i kwantowym - fotony mikrofalowe wzbudzają elektrony wiązań cząsteczkowych w wodzie zawartej w potrawach, powodując drgania mechaniczne cząsteczki. Te drgania to właśnie ciepło.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: kacp3r w 11 Stycznia 2013, 16:58:25
Prądy wirowe powodują nagrzewanie się, jak każdy przepływ prądu. Ciepło powstałe z tego ulatnia się do atmosfery. Na tej zasadzie działa kuchenka mikrofalowa. W potrawie indukowane są prądy wirowe, które ją nagrzewają.
Gwoli ścisłości, mikrofala tak nie działa. Tutaj mamy oddziaływanie na poziomie molekularnym i kwantowym - fotony mikrofalowe wzbudzają elektrony wiązań cząsteczkowych w wodzie zawartej w potrawach, powodując drgania mechaniczne cząsteczki. Te drgania to właśnie ciepło.

A dokładniej drgania cząstek wody zawartej w potrawach ;)
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 11 Stycznia 2013, 19:17:37
Mam wrażenie, że to już nie jest magnetyczny hamulec szynowy tylko hamulec wiroprądowy. W takim wypadku pole magnetyczne hamulca indukuje prądy wirowe w szynie, które oddziałują z nim i powodują powstanie siły bez udziału tarcia (między szyną a hamulcem pozostaje szczelina powietrzna). W takim wypadku zużycie płóz jest właściwie żadne, natomiast problemem jest podgrzewanie szyn. Jeśli dobrze pamiętam, mam gdzieś opis rozwiązanie tego typu.
Tym sposobem uzyskasz silnik indukcyjny liniowy. Jeżeli włączysz wstecz, to będzie hamował.
Anrej dowiedz się jak działa silnik indukcyjny bo kompromitujesz się na całej linni.

Proponuje najpierw poczytać np to http://pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=18826 tu są opisane wszelkie "elektryczne" Magnetyczne wiroprądowe elektrodynamiczne i odzyskowe.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: Anrej w 11 Stycznia 2013, 23:40:58
We wszystkich kolejowych pojazdach szynowych są stosowane samoczynne powietrzne cierne hamulce klockowe lub tarczowe. W wagonach osobowych do dużych prędkości jazdy (powyżej 160 km/h) jest wymagany dodatkowy elektromagnetyczny hamulec szynowy lub hamulec na prądy wirowe.
Hamulce cierne działające na koła lub osie zestawów kołowych oraz hamulce elektrodynamiczne są zależne od przyczepności kół z szynami, zaś elektromagnetyczne cierne hamulce szynowe są niezależne od przyczepności.
Ażeby hamowane zestawy kołowe o nacisku q [kN] nie wpadały w poślizg, musi być spełniony warunek:
W odniesieniu do hamulców klockowych działających na powierzchnie toczne kół zestawu kołowego:
N1 * μk ≤ q * ψ
W odniesieniu do hamulców tarczowych, w których szczęki są dociskane do tarcz hamulcowych osadzonych na osiach lub na kołach zestawu kołowego:
N1 * μt *  rs ≤ q * ψ * R
Ze względu na przebieg hamowania bez poślizgu kół, można przyjmować w całym zakresie prędkości ψs = 0,09.
q * as / g = q * ψs
as = ψs * g
as = 0,09 * 9,81
as = 0,88 m/s2
Skuteczność hamowania charakteryzuje długość drogi L [m] przebytej przez pociąg lub pojazd o znanej masie Q, poruszający się z określoną prędkością vo [km/h] w chwili uruchomienia hamulców aż do zatrzymania, bądź także wartość średnia opóźnienia hamowania as [m/s2]. Związek tych wielkości wyraża znany „kolejowy” wzór:
L = vo2 / 25,92 * as
Ze względu na przyjmowane „bezpieczne” wartości współczynnika przyczepności ψs, średnia wartość opóźnienia hamowania nie powinna przekraczać as = 0,88 m/s2, skutkiem czego długości dróg hamowania są znaczne. Skrócenie długości tych dróg jest możliwe przez zastosowanie niezależnych od przyczepności elektromagnetycznych hamulców szynowych.
Elektomagnetyczny hamulec szynowy stanowi elektromagnes, dla którego zworą jest główka szyny. Elektromagnes tworzą dwa długie (ok. 1000 mm) bieguny o poprzecznym magnesowaniu złożone z segmentów, co ułatwia ich przyleganie do szyny podczas hamowania. W kolejowych pojazdach szynowych elektromagnesy są zawieszane pod ramą wózka nad szynami na wysokości ok. 150 mm. Zawieszenie stanowią dwa sterowane powietrzem pionowe cylindry pneumatyczne, w których tłoki i sprężyny służą do opuszczania i podnoszenia elektromagnesów, prowadzonych w pionowych prowadnicach przyspawanych do belek ostojnicowych ramy wózka. Cewki elektromagnesów w wagonach osobowych są zasilane prądem z oddzielnych baterii akumulatorów. Włączanie do działania i wyłączanie hamulca szynowego jest zależne od siły hamującej realizowanej przez hamulce zależnie od przyczepności.
Siły docisku jednej płozy do główki szyny leżą w granicach do 70 do 110 kN.
W obliczeniach hamulców szynowych przyjmuje się wartość współczynnika tarcia μm = 0,04
Przyjmując dla przykładu siłę docisku płozy P1 = 100 kN, siła tarcia H1 = 4 kN, zaś osiągane opóźnienie hamowania dla wagonu osobowego o masie (z pasażerami) Q = 54 t, q = 135 kN,ma wartość:
am = H1 * g / q
am = 4 * 9,81 / 135
am = 0,29 m/s2
Dodając wartości opóźnień hamowania przy równoczesnym działaniu hamulca powietrznego (klockowego lub tarczowego) opóźnienie hamowania:
a = as + am
a = 0,88 + 0,29
a = 1,17m/s2

We wzorach tych oznaczają:
N1 – siła tarcia pary ciernej [kN],
μ – współczynnik tarcia ślizgowego,
ψ – współczynnik przyczepności
rs – promień średni (obliczeniowy) przyłożenia siły N1,
R – promień koła zestawu kołowego.
q – siła nacisku na zestaw kołowy
W obliczeniach hamulców przyjmuje się rs / R = 0,5 .

Obliczone długości dróg hamowania
Czynny hamulecv0 km/h100160200250300
Klockowy lub tarczowyLh [m]4401120175527503950
Z hamulcem elektromagnetycznymLhsum [m]335885133520853000

Źródło - Podwozia wózkowe pojazdów szynowych (http://m8.mech.pk.edu.pl/publikacje/Romaniszyn.2005.pdf) Rozdział 2.8

W Wiadomościach Prywatnych również obowiązuje kultura osobista. Nie zachowuj się, jakbyś pozjadał wszystkie rozumy.
Rozi
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: youBy w 12 Stycznia 2013, 00:10:08
Dla formalności brakuje mi jeszcze tutaj współczynnika mas wirujących.
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: selsyn w 18 Stycznia 2013, 19:28:34
Przeczytałem w jednym z postów o hamulcu "wiroprądowym", moglibyście przytoczyć więcej szczegółów odnośnie budowy i zastosowania w pojazdach szynowych. Prosiłbym o wypowiedzi tylko osoby które wiedzą o czym piszą, a nie tych, którzy chcą lansować swoje czasem niedorzeczne teorie. Dziękuję...
Tytuł: Odp: Hamulce
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 18 Stycznia 2013, 19:57:32
Przeczytałem w jednym z postów o hamulcu "wiroprądowym", moglibyście przytoczyć więcej szczegółów odnośnie budowy i zastosowania w pojazdach szynowych. Prosiłbym o wypowiedzi tylko osoby które wiedzą o czym piszą, a nie tych, którzy chcą lansować swoje czasem niedorzeczne teorie. Dziękuję...

Pierwszy patent na tego typu hamulce uzyskano w Anglii już podobno w 1892.
Poważne testy przeprowadzały koleje francuskie SNCF w 1972/73 roku
Seryjnie stosowane w ICE3 gdzie zastosowano urządzenia firmy Knorr-Bremse.
Więcej do poczytania i oglądania tu:
http://www.uic.org/apps/presentation/schoepf.pdf
Sporo można znaleźć pod hasłem: "eddy current brake on ICE 3"
Pozdrawiam