- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: eumaniak w 13 Marca 2006, 17:57:18

Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: eumaniak w 13 Marca 2006, 17:57:18
Witam!

Dziś oglądając telewizję coś w godzinach 12-13 na TVP1 znalazłem taki ciekawy program o EU07-424. I będąc zafascynowany zauważyłem, że pan w fragmencie tego programu miał laptopa (chyba PC bo patrzałem na to co było na monitorze :)) i grał sobie w... MaSzynę ;)
Ogólnie poza tym, programik był baardzo fajny, bo mówi wiele o historii lokomotyw Eu07, chociaż i nie tylko było EU.

Ktoś oglądał ten program?

Pozdrawiam
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: andrev1989 w 13 Marca 2006, 18:17:56
Ja oglądałem też dzisiaj na TVP1 reportaż o EU07 i tam był króciutki kawałek jak ktoś grał w maszynę, bodajże na trasie quarkmce. Poza tym w reportażu mechanik jechał lokiem EU07-424 jednym z pierwszych w Maszynie.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: eu43 w 13 Marca 2006, 19:02:54
Ja też to widziałem. Tak się składa, że ja też grałem w MaSzynę, a na dodatek w Quarkmce jak widziałem ten reportaż
Tytuł: Re: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: iwan w 14 Marca 2006, 08:44:25
Przez szybe EU07:

http://www.eu07.pl/przezszybeeu07.avi
Tytuł: Re: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: eumaniak w 14 Marca 2006, 11:11:47
Cytat: "iwan"
Przez szybe EU07:

http://www.eu07.pl/przezszybeeu07.avi


to jest to :)
dzieki ivan, że zgrałeś na wersję dla kompa :)
Tytuł: Re: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: iwan w 14 Marca 2006, 11:44:49
Cytat: "eumaniak"
Cytat: "iwan"
Przez szybe EU07:

http://www.eu07.pl/przezszybeeu07.avi


to jest to :)
dzieki ivan, że zgrałeś na wersję dla kompa :)


Nie przez v tylko przez w ;)

I nie ja zgralem tylko Krzysiek (Vochomurka)
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: kwasny1410 w 14 Marca 2006, 22:11:53
jak to miło zobaczyć własne okolice z okien siódemki....
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: AIR w 14 Marca 2006, 22:24:30
nie rozumiem dlaczego ten maszynista powiedział , że jak jest więcej wagonów na ogonie to jest czym hamować przecież wtedy wolniej się pociąg zatrzymuje.
 EU07 nie może ciągnąć więcej niż 15 wagonów a on mówił, że jechał dłuższym??
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Butchy_83 w 14 Marca 2006, 22:36:24
Cytat: "AIR"
nie rozumiem dlaczego ten maszynista powiedział , że jak jest więcej wagonów na ogonie to jest czym hamować przecież wtedy wolniej się pociąg zatrzymuje.

ja to zrouzmialem tak, że im więcej wagonów to jest czym hamować, czyli że to większe dla niego wyzwanie wyhamować odpowiednio cięższy skład:)

PS. Super reportażyk- mógłbym takie na okragło oglądać,szkoda że TV mało takich rzeczy puszcza.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 14 Marca 2006, 22:42:42
Cytat: "Butchy_83"
Cytat: "AIR"
nie rozumiem dlaczego ten maszynista powiedział , że jak jest więcej wagonów na ogonie to jest czym hamować przecież wtedy wolniej się pociąg zatrzymuje.

ja to zrouzmialem tak, że im więcej wagonów to jest czym hamować, czyli że to większe dla niego wyzwanie wyhamować odpowiednio cięższy skład:)

PS. Super reportażyk- mógłbym takie na okragło oglądać,szkoda że TV mało takich rzeczy puszcza.


Im więcej masz wagonów w składzie tym wiecej jest hamulców. Ja też wole cięzkie pociągi. :) Jeśli chcesz to zbadać "doświadczalnie", to zrób sobie skład złozony z jednego eaosa który ma ładunek x t., i skład 30 eaosów który po zsumowaniu będzie miał x t. (brutto) - składem z jednym eaosem będzie Ci sie hamowało trudniej niz skłądem z 30 wagonami
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: AIR w 15 Marca 2006, 10:48:36
ja to napisałem właśnie na podstawie doświadczen z symulatora, krótkim pociągiem się szybciej zatrzymam (chyba, że smyk w tym względzie źle odzwierciedla rzeczywistość) chociażby dlatego, że przy któtszym składzie jest mniejsze opóźnienie zadziałania, a długim to trzeba sobie poczkać po przekręceniu kranu zanim hamulce zadziałają.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 15 Marca 2006, 13:08:05
Szybkość zatrzymania się neizalezy tylko od długośći składu. Czasem szybciej zatrzyma się dłuższy skłąd. Zależy to od:
-Masy sakładu,
-prędkości pociągu,
-masy hamującej (gupkowata nazwa, chodzi o zdolność wychamowania pewnej masy przy danej prędkości)
-siły hamowania,
-Rodzaju pochyłości (szybciej się zatrzymamy jadąc pod górę niż z gury),
-stanu technicznego całego układu hamulcowego,
-rodzaju sterowania hamulcami (sterowanie elektryczne działa odrazu na wszystkie wagony-np. ezt),
-oporów toczenia (jak nie nasmarujemy to nie pojedziemy) jak zawieje huragan prosto w czoło pociągu to szybko staniemy),
można by jeszcze długo wymieniać...
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: AIR w 15 Marca 2006, 14:39:48
wiem, ale mi chodzi przy tych innych warunkach które wymieniłeś takich samych albo podobnych tak zeby nie wpływały zancząco.
W smyku wiartu nie ma, stan techniczny taki sam a na tym samym odcinku trasy z tej samej prędkości gdy hamuje długim (eu07 z 15 wagonami) i krókim (eu07 z 5 wagonami) to są duże różnice w miejscu zatrzymania i łatwiej jest krótkim właśnie!!.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 15 Marca 2006, 17:41:19
Cytat: "AIR"
W smyku wiartu nie ma, stan techniczny taki sam a na tym samym odcinku trasy z tej samej prędkości gdy hamuje długim (eu07 z 15 wagonami) i krókim (eu07 z 5 wagonami) to są duże różnice w miejscu zatrzymania i łatwiej jest krótkim właśnie!!.

Jeśli hamowałes tą samą siłą to w tym przypadku decyduje masa pociągu oraz masa hamująca. Żeby się dowiedzieć czy symek dobrze to odzwierciedla trzeba policzyć te dwie rzeczy.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Mariusz1970 w 15 Marca 2006, 17:56:48
Tak na moje oko to siła hamowania każdego z wgonów musiałaby być większa od siły pędu (czy jakoś tak) tegoż wagonu, a tak nie jest.
Jeżeli w myśl zasady im więcej wagonów tym szybcie hamujesz, to jeżeli byśmy mieli odpowiednią ilość wagonów, to powinniśmy się zatrzymać ze 100 km/h na odcinku 10 cm.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Wojtek M w 15 Marca 2006, 18:03:16
Cytat: "AIR"
W smyku wiartu nie ma, stan techniczny taki sam a na tym samym odcinku trasy z tej samej prędkości gdy hamuje długim (eu07 z 15 wagonami) i krókim (eu07 z 5 wagonami) to są duże różnice w miejscu zatrzymania i łatwiej jest krótkim właśnie!!.


Symulator wyogóle nie odzwierciedla hamowania. Było dobrze jakieś dwa lata temu, potem ktoś coś skopał. Nie radzę hamować w rzeczywistości tak jak w symulatorze. Porażka. A najgorsze jest teraz luzowanie składu. Z doskonałego symulatora zrobiła się gra.
O hamowaniu już pisałem tutaj wiele razy. Nie można jednoznacznie napisać że pociąg z 15 wagonami zahamuje szybciej od tego z 30. Zbyt wiele rzeczy ma na to wpływ. A jako ciekawostka dodam, że w rzeczywistości szybciej się zatrzymasz pociągiem z siódemką i 4 wagonami, jak siódemką z jednym.

Dodano po 2 minutach:

 
Cytat: "Mariusz1970"
Tak na moje oko to siła hamowania każdego z wgonów musiałaby być większa od siły pędu (czy jakoś tak) tegoż wagonu, a tak nie jest.
Jeżeli w myśl zasady im więcej wagonów tym szybcie hamujesz, to jeżeli byśmy mieli odpowiednią ilość wagonów, to powinniśmy się zatrzymać ze 100 km/h na odcinku 10 cm.


No właśnie, dobrze napisane. Dywagacje na temat ilości wagonów i szybkości hamowania są śmieszne. Niech ci co mają takie możliwości, porozmawiają z maszynistami a najlepiej niech dostanę się do elektrowozu. Ale nie na jedną turę, tylko na co najmniej kilkanaście.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 15 Marca 2006, 18:03:19
Przykład z zycia: pociąg 129 do Rzeszowa na poczatku swojego istnienia zestawiony był z 3xbdhpmnu+EU07, ale maszynisci mieli problemy z hamowaniem, wiec teraz jeździ ET22... A czemu ? Bo jest 2 osie wiecej które hamuja - i nie bawmy sie w liczenie masy hamujacej itp... Tak jak mówiłem, dajcie sobie 3000 t. wegla na jeden wagon, i dajcie sobie 3000t wagla na 30 wagonów(weźcie pod uwage tez mase wagonow) i bez liczenia zobaczycie różnice.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Mariusz1970 w 15 Marca 2006, 18:06:04
Cytuj
A jako ciekawostka dodam, że w rzeczywistości szybciej się zatrzymasz pociągiem z siódemką i 4 wagonami, jak siódemką z jednym


Nie mogę sobie wyobrazić, że gdyby teoretycznie można było podpiąć 100 000 wagonów :), to zatrzymałbym się natychmiast?
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 15 Marca 2006, 18:11:30
Cytat: "Mariusz1970"
Cytuj
A jako ciekawostka dodam, że w rzeczywistości szybciej się zatrzymasz pociągiem z siódemką i 4 wagonami, jak siódemką z jednym


Nie mogę sobie wyobrazić, że gdyby teoretycznie można było podpiąć 100 000 wagonów :), to zatrzymałbym się natychmiast?


Jest pewna granica - i mniej wagonów tym mniej hamulców, ale i masa mniejsza. Ale gdy wagonów jest wiecej to jest tez wiecej hamujacych osi, ale wzrasta masa składu. Gdyby wagony były wagonami "idealnymi" (a wiec ich masa byłaby niewielka, a najlpiej bliska zeru) to pewnie po dodaniu xxxx wagonów stawalibysmy w miejscu :)
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 15 Marca 2006, 18:17:55
Cytat: "EU07-483"
Gdyby wagony były wagonami "idealnymi" (a wiec ich masa byłaby niewielka, a najlpiej bliska zeru) to pewnie po dodaniu xxxx wagonów stawalibysmy w miejscu :)

Też nie, bo wspołczynnik tarcia kół o szyny będzie zbyt mały i pojedziesz na suwa.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 15 Marca 2006, 18:20:30
Cytat: "hejnal"
Cytat: "EU07-483"
Gdyby wagony były wagonami "idealnymi" (a wiec ich masa byłaby niewielka, a najlpiej bliska zeru) to pewnie po dodaniu xxxx wagonów stawalibysmy w miejscu :)

Też nie, bo wspołczynnik tarcia kół o szyny będzie zbyt mały i pojedziesz na suwa.


Ale to sa wagony "idealne" i one poslizgu nie łapia :) Na serio oczywiscie to jest niemozliwe, ale podaje taki przykład dla łatwiejszego zrozumienia całej tej zabawy.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 15 Marca 2006, 18:24:44
Zawsze można zamontować "Hamulec Łągiewki" i stanie (pociąg oczywiście:D ) prawie że w miejscu.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Mariusz1970 w 15 Marca 2006, 18:26:14
Cytuj
Jest pewna granica - i mniej wagonów tym mniej hamulców, ale i masa mniejsza. Ale gdy wagonów jest wiecej to jest tez wiecej hamujacych osi, ale wzrasta masa składu. Gdyby wagony były wagonami "idealnymi" (a wiec ich masa byłaby niewielka, a najlpiej bliska zeru) to pewnie po dodaniu xxxx wagonów stawalibysmy w miejscu :)


No właśnie masa i prędkość.
Na masę składa się waga własna i ładunek.

Masa i prędkość do pęd wyrażony w (kg*m/s). Więc, aby z każdym wagonem całkowita siła hamowania była większa, to każdy wagon musiałby "pracować" na pozostałe, czyli siła jego hamulca kg musiałaby być większa od jego masy w kilogramach.
Nie ma co więcej pisać, gdyż jak już pisałem teoria im więcej wagonów tym szybciej hamujesz jest wegług mnie pozbawiona sensu.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Wojtek M w 15 Marca 2006, 18:32:40
Cytat: "iwan"
Przez szybe EU07:

http://www.eu07.pl/przezszybeeu07.avi


Pan Mieczysław Michalski dużo pomógł przy maszynie. Młodsi uczestnicy forum go nie pamiętają. Jego uwagi zawsze były cenne, ale już chyba na dobre się wycofał z projektu. W pewnym momencie ważniejsze stało się robienie tekstur, kilometrów torów innych mało ważnych gadżetów zamiast dopracowac fizykę elektrowozu. I z symulatora powoli zrobiła się gra, a zamiast pana Mieczysława na forum wypowiadają się w większości tylko komputerowi maszyniści, mając bagaż doświadczeń związanych tylko z symulatorem maszyna.
Nie umniejszam tutaj zasług trasopisarzy i pozostałych kolegów. Tylko niepotrzebnie rzeczy ważne zostały odłożone i nigdy już nie zostaną dokończone.

Dodano po 3 minutach:

 
Cytat: "Mariusz1970"
Cytuj
A jako ciekawostka dodam, że w rzeczywistości szybciej się zatrzymasz pociągiem z siódemką i 4 wagonami, jak siódemką z jednym


Nie mogę sobie wyobrazić, że gdyby teoretycznie można było podpiąć 100 000 wagonów :), to zatrzymałbym się natychmiast?


No to jest oczywiste :) Siódemka bardzo słabo hamuje. I lepiej mieć na haku ze 3 wagony niż jeden. Natomiast przy większej ilości wagonó to się zmienia. CHodzi o czas opróżnienia przewodu hamulcowego. Im dłuższy pociąg tym dłużej reaguje na pozycje kranu. I trudniej wyczuć pociąg długi od krótkiego

Dodano po 2 minutach:

 
Cytat: "Mariusz1970"
Cytuj
Nie ma co więcej pisać, gdyż jak już pisałem teoria im więcej wagonów tym szybciej hamujesz jest wegług mnie pozbawiona sensu.


jest idiotyczna
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Mariusz1970 w 15 Marca 2006, 18:35:30
Co do fizyki symka (nie znam flaków symka), ale tak na chłopski rozum, im więcej i dokładniej symek będzie liczył fizykę, tym większy będzie pokaz slajdów. Gdzieś musi być kompromis. Wczyscy kiedyś narzekali na fps, teraz jest lepiej, ale jak przypuszczam kosztem fizyki.
Albo rybka albo akwarium.
I tak symek ma najlepszą fizykę ze wszystkich znanych symulatorów.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Wojtek M w 15 Marca 2006, 19:01:01
Cytat: "Mariusz1970"
I tak symek ma najlepszą fizykę ze wszystkich znanych symulatorów.


Bo to jedyny symulator :) Reszta to gry
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: eu43 w 15 Marca 2006, 19:49:22
Cytat: "Wojtek M"
Cytat: "Mariusz1970"
I tak symek ma najlepszą fizykę ze wszystkich znanych symulatorów.


Bo to jedyny symulator :) Reszta to gry


No właśnie! Reszta to nawet kolejka PIKO :D
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: AIR w 15 Marca 2006, 19:59:32
nie ma się co szczycić że najlepszy bo nic to nie da tylko trzeba znajdować błędy i udoskonalać w miarę możliwości.

A co do opóźnienia to nie raz widziałem jak na peronie była próba hamulca i po zaciągnięciu kranu odrazu było słychać jak szczęki w wagonach się zacisnęły i po około 5 sek nie było słychać że sie dalej zaciskają ani, że powietrze uchodzi więc gdzie to opóźnienie ??
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Wojtek M w 15 Marca 2006, 21:03:06
Cytat: "AIR"
nie ma się co szczycić że najlepszy bo nic to nie da tylko trzeba znajdować błędy i udoskonalać w miarę możliwości.

A co do opóźnienia to nie raz widziałem jak na peronie była próba hamulca i po zaciągnięciu kranu odrazu było słychać jak szczęki w wagonach się zacisnęły i po około 5 sek nie było słychać że sie dalej zaciskają ani, że powietrze uchodzi więc gdzie to opóźnienie ??


A stałeś przy lokomotywie?? Skąd wiesz w którym momencie majster ściągnoł kran. Przecież stojąc przy ostatnim wagonie nie wiesz kiedy maszynista zahamował. A stojąc przy lokomotywie nie wiesz kiedy ostatni wagon wyrównał sobie ciśnienie do takiego jak przy pierwszym. A przestało syczeć dlatego, że najpierw pociągnoł mocno a potem popuścił. W kabinie też długo syczy i zagłusza tranzystorka ;) więc maszyniści po spadku przykładowo o jedną atmosferę cofają spowrotem kran do momentu gdy przestanie syczeć.

Szkoda, że pan Michalski nic już nie pisze
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: AIR w 15 Marca 2006, 21:16:13
stałem przy lokomotywie drzwi były otwatre i widziałem w którym momencie zaciągnął (do połowy) i odrazu wyszedł z kabiny więc nie cofał kranu

"A stojąc przy lokomotywie nie wiesz kiedy ostatni wagon wyrównał sobie ciśnienie do takiego jak przy pierwszym"

ale pierwszy wagon też powinien chyba mieć opóźnienie  ?
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Wojtek M w 15 Marca 2006, 22:15:22
Cytat: "AIR"
ale pierwszy wagon też powinien chyba mieć opóźnienie  ?


znikome
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Radkos07 w 16 Marca 2006, 08:29:31
Wojtku M trochę się z tobą nie zgodzę odnośnie sugestii że 07 ma o wiele gorsze hamawanie od byka. Wiadomo że byk ma więcej osi i powinien hamować szybciej ze składem no ale który z maszynistów hamuje lokomotywą? Ja przynajmniej się z tym nie spotkałem.

Ostatnio udało mi się mieć służbę na byku ze skarżyska (1143). Na haku było 5 wózków i były poważne problemy z hamowaniem. Trzeba było schodzić o 1,5 atmosfery i pomagać sobie poślizgiem.

Natomiast ten sam skład był w drugą stronę ciągnięty przez siódemkę. Wszystko wyglądało o niebo lepiej.


Odnośnie EU07-483. To że na 129 jeździ byk to nie z powodu tego że mechanicy mieli problemy z hamowaniem. Bo mechanika nic nie tłumaczy że jechała taka maszyna i nie umiał zahamować. W tych piętrowcach są poprostu skopane hamulce i nikt tego nie lubi ciągnąć.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: hejnal w 16 Marca 2006, 11:11:36
Wojtku, zdajsie że przy towarowych się włacza opóźniacz hamulca czyli towary z załozenia wolniej wyrównują ciśnienie w pg niż osobowe, zgadza się?

Cytat: "Radkos07"
Trzeba było schodzić o 1,5 atmosfery i pomagać sobie poślizgiem.

Wyrażaj się precyzyjniej, chodzi o hamulec przeciwpoślizgowy?
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Radkos07 w 16 Marca 2006, 11:35:10
Tak, zgadza się
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Wojtek M w 17 Marca 2006, 23:02:29
Cytat: "Radkos07"
Wojtku M trochę się z tobą nie zgodzę odnośnie sugestii że 07 ma o wiele gorsze hamawanie od byka. Wiadomo że byk ma więcej osi i powinien hamować szybciej ze składem no ale który z maszynistów hamuje lokomotywą? Ja przynajmniej się z tym nie spotkałem.

.


A czy ja gdzieś kiedykolwiek napisałem, że hamuje się lokomotywą tylko??
Mówiąc o różnicy w skuteczności hamowania lokomotyw miałem na myśli jazdę luzem. Jadąc 07 szybciej się zatrzymasz mając na haku dwie klasy, niż jakbyś luzem jechał. Dla 22 to chyba bez różnicy.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Negroth w 21 Marca 2006, 10:19:33
Cytat: "Wojtek M"
Cytat: "Radkos07"
Wojtku M trochę się z tobą nie zgodzę odnośnie sugestii że 07 ma o wiele gorsze hamawanie od byka. Wiadomo że byk ma więcej osi i powinien hamować szybciej ze składem no ale który z maszynistów hamuje lokomotywą? Ja przynajmniej się z tym nie spotkałem.

.


A czy ja gdzieś kiedykolwiek napisałem, że hamuje się lokomotywą tylko??
Mówiąc o różnicy w skuteczności hamowania lokomotyw miałem na myśli jazdę luzem. Jadąc 07 szybciej się zatrzymasz mając na haku dwie klasy, niż jakbyś luzem jechał. Dla 22 to chyba bez różnicy.


Wojtku masz dużo racji... ale trzeba też pamietac o tym że byk bykowi czy gagarin gagarinowi (itd) nie jest równy. Pozatym na "efekty" hamowania wpływa jeszcze bardzo wiele szczegółów...
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Wojtek M w 21 Marca 2006, 21:00:27
Cytat: "Negroth"
[Wojtku masz dużo racji... ale trzeba też pamietac o tym że byk bykowi czy gagarin gagarinowi (itd) nie jest równy. Pozatym na "efekty" hamowania wpływa jeszcze bardzo wiele szczegółów...



O tym też już dziesiątki razy pisałem. A najżarliwiej broniłęm tego w jakimś wątku o przyśpieszaniu lokomotywy.
Tytuł: MaSzyna w telewizji
Wiadomość wysłana przez: Żuk w 21 Marca 2006, 23:25:01
A ja wam tylko powiem w rzeczywistości żadna lokomotywa ani żaden wagon nie są sobie równe. Kazda maszyna inaczej jezdzi.