- Symulator MaSzyna -
Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Maupex w 13 Kwietnia 2022, 01:09:19
-
W związku z zaistniałą sytuacją wojenną nasuwa się pytanie o przyszłość eksploatowanych w Polsce radzieckich lokomotyw. I nie mam na myśli jakiejś nienawiści - konstruktorzy tych lokomotyw dawno nie żyją. Chodzi o dostęp do części. O ile ET42 jest schyłkowa, to mamy całkiem młode zmodernizowane egzemplarze M62/ST44 "kołomna". Jeszcze silniki trakcyjne można kupować w USA (bo były skopiowane stamtąd), z kolei diesle są po prostu ruskie.
-
W razie awarii silnika, ktorej nie da sie naprawic bez czesci z Rosji uwazam, ze silnik mozna zastapic takim jaki zastosowano w 311D firmy General Electric. Co do innych podzespolow uwazam, ze zawsze znajda sie jakies substytuty. Bardziej martwie sie o prace dla calego ruchu towarowego w kryzysie, ktory niedlugo nadejdzie.
-
Nie wiem jak to będzie później, ale na ten moment kontenery i gazówki przez Kielce z Malaszewicz jak jeździły nawet po kilka razy dziennie tak na razie jeżdżą.
-
W przypadku lokomotyw TEM2 zawsze można zmodernizować do któregoś z 3 wariantów: 15D/A vel ST48 od NEWAG-u NS póki co najpopularniejszej modernizacji lokomotyw TEM2 na krajowym rynku kolejowym, 19D od PESY oraz 20D od Taboru Dębica.
-
Normalnie po staremu będzie. Polska żadnych sankcji gospodarczych na Rosję nie nałożyła.
-
W przypadku lokomotyw TEM2 zawsze można zmodernizować do któregoś z 3 wariantów: 15D/A vel ST48 od NEWAG-u NS...
Jest tutaj oczywiście kilka niuansów. Jeśli zlecający zażyczy sobie nowe silniki trakcyjne to będzie problem w ich sprowadzeniu. Druga rzecz: jeśli zlecający nie będzie miał swojej starej TEM2 do przeznaczenia na modernę i gdy rynek trupów TEM2 w PL się skończy, to ciężko będzie z Ukrainy łatwo coś ściągnąć, choć mam nadzieję, że zachodnia część tego kraju nie ucierpi tak mocno jak wschodnia. No i jeszcze jedno: firmy zajmujące się P4 i P5 na TEM2 same nie wiedzą jak kształtować będzie się przyszłość dostępu części zamiennych ze Wschodu i z pewnością mogą ograniczyć przyjmowanie takich zleceń. Jeśli już się zdecydują, to ceny podskoczą dość mocno.
-
Jaco : Nie zapomnij, że import lokomotyw M62 czy TEM2 do Polski idzie z różnych kierunków. M62 z Rail Polska przyszły w największej ilości z Estonii (Estee Raudtee), najnowsze Orionowskie TEM2 przyszły z Bułgarii, prawie wszystkie 15D/A należące do LWB Bogdanka czy Rail Polonia vide Budokrusz mają korzenie litewskie. Po drugie - zakład VLRD ostatnio coraz częściej robi P4/P5 lokomotyw TEM2 czy M62 dla polskich przewoźników.
-
W Estonii od wielu lat nie ma żadnego M62. W 2008 fotografowałem tam same "Ameriki" sprowadzone przez ER z USA. RP sprowadzał wraki nieco wcześniej. TEM2B z Bułgarii jest niewiele, a naprawy np. w Daugavpils są niestety drogie. W przypadku M62/120/781 były też kierunki z Niemiec, Czech i Słowacji, ale ten rynek już nie istnieje.
Podsumowując: jeśli kogoś stać na drogie naprawy na Litwie/Łotwie to OK, ale raczej to pojedyncze sztuki.
-
Zasadniczo prądnicy nie robi różnicy co nią kręci, byleby jakoś sensownie rozwiązać sterowanie obrotami.