- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Pomoc doraźna => Wątek zaczęty przez: tor424 w 29 Kwietnia 2021, 22:25:52

Tytuł: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tor424 w 29 Kwietnia 2021, 22:25:52
Witam, moja specyfikacja komputera:

Procesor: AMD Athlon II X4 620
Karta graficza: AMD Radeon RX 270X
RAM: 8GB
Dysk: HDD

Mój problem polega na tym, że w MaSzynie np. na L053 FPS'y są rzędu 18-20. Domyślam, się, że to zapewne kwestia przedpotopowego procesora, tak więc jaka opcja jest najbardziej procesorowa lub co mogę innego zrobić, by uzyskać chociaż te 30 FPS? Nie jest to problem grafiki, bo zmiana takich parametrów jak multisapling, zasięg cieni itp absolutnie niczego nie zmienia. Moje aktualne ustawienia po wielu zmianach:

Skalowanie tekstur: 4096 (zmienione z 16k)
Skalowanie tekstur kabiny: Domyślne
Jakość łuków torów: Bardzo niska
Jakość filtorwania tekstur: Normalna (zmienione z wysokich)
Multisapling: Brak (zmienione z x4)
Częstotliwość odświeżania ekranów: Niska (zmienione ze standardowej)
Tryb renderowania: Uproszczony shaderowy (zmienione z podstawowego)
Odświeżanie odbić: Bardzo niska
Rozdzielczość cieni: 2048 Umiarkowana
Zasięg cieni: 150m (zmienione z 400m)
Zasięg cieni w kabinie 30m

Cienie (shadery): Tak
Dodatkowe efekty shaderów: Tak
Rozmycie: Tak (mam szarą opcje, nie moge odhaczyć)
Abberacja: Nie
Renderowanie VBO: Tak
Cienie: Tak
Usuwanie nieużywanych tekstur: Tak
Konserwacja pamięci: Nie
vSync: Nie
Dym: Tak
Ilość dymu: Niska
Odbicia: Tylko geometria terenu

Ekrany w osobnym wątku: Tak
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Stele w 29 Kwietnia 2021, 22:31:26
Wyszarzone pole oznacza, że opcja ta jest nieznacząca dla wybranego renderera. Szaderowy uproszczony pomija postprocesy, więc motion blura nie będzie, niezależnie od przełącznika samego efektu.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tor424 w 29 Kwietnia 2021, 22:38:49
Wyszarzone pole oznacza, że opcja ta jest nieznacząca dla wybranego renderera. Szaderowy uproszczony pomija postprocesy, więc motion blura nie będzie, niezależnie od przełącznika samego efektu.

W porządku, rozumiem - Mogę jakoś podnieść te FPS'y? Przynajmniej spróbować
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 30 Kwietnia 2021, 12:54:16
Może spróbuj zmniejszyć rozdzielczość cieni. Rozdzielczość tekstur skręciłeś do 4k, ale to raczej nic nie da, bo większych i tak raczej nie mamy. Możesz spróbować zestawić składy mniej różnorodne pod kątem tekstury.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tor424 w 30 Kwietnia 2021, 18:07:03
Może spróbuj zmniejszyć rozdzielczość cieni. Rozdzielczość tekstur skręciłeś do 4k, ale to raczej nic nie da, bo większych i tak raczej nie mamy. Możesz spróbować zestawić składy mniej różnorodne pod kątem tekstury.

Rozdzielczość cieni nic nie dała. Zauważyłem, że tak niskie FPS'y są tylko na stacjach, może to wina ludzików, może otoczenia dużego? Poza stacjami fpsy dochodzą do tych 40. Natomiast s ą stuttery - Co kilka sekund FPS'y spadają nagle do 10 i zacina się obraz na jakieś 0.5s Da się coś z tym zrobić? Może ręczna edycja eu07.ini? Bo widziałem, że tam jest więcej opcji niż w ustawieniach startera
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Smok E_ustachy w 05 Maja 2021, 22:30:49
Wywalenie składów dekoracyjnych było? Tekstury chyba też można jeszcze zmniejszyć?
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tor424 w 05 Maja 2021, 23:40:17
Udało mi się po manipulowaniu opcjami osiągnąć zadowalający poziom 45 FPS poza dużymi stacjami. Problem natomiast jest w tym, że co jakiś czas ścina się obraz na jakąś sekundę/dwie i FPS spadają nagle drastycznie w tym momencie do 7 i po tych 2 sekundach wraca spowrotem do tych 45. Czy to może być wina dtsku, że może nie nadąrza ładować scenerii? Posiadam co prawda bez bad sectorów i sprawny, ale stary hdd
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Stele w 06 Maja 2021, 00:49:48
Z dysku doczytywane są tylko modele ludzików, tekstury tablic relacyjnych, bufory przebiegu itp. Rzeczy zbędne na start symulacji. Nie mamy streamowania mapy. Przycinki w trakcie jazdy wynikają raczej z przeładowania pamięci ram>vram.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Zigi3OO w 08 Maja 2021, 23:11:27
To ja dorzucę pytanko, bo pasuje do tematu.

Trochę ostatnio więcej czasu spędziłem w MaSzynie, dodatkowo po zakupie monitora 1440p (oczywiście gram na pełnej rozdzielczości, nie jestem masochistą), wydaje mi się że wreszcie udało mi się ustalić z czego wynikają moje problemy z wydajnością.

Przy rozdzielczości 1440p nie spodziewałem się cudów, zablokowałem sobie w karcie graficznej FPS na 30, ale w takich warunkach, na normalnym rendererze przy średnich ustawianiach klatki potrafiły schodzić do 10 FPS.

Konfiguracja kompa (i7-4720HQ, GTX950M, SSD, 8GB RAM, Win10) spokojnie jest w zalecanych na stronie MaSzyny, na niższych rozdzielczościach miałem ponad 60, spadało w najgorszych sytuacjach do 25-30 na pełnym rendererze i średnich opcjach.

Śledztwa nie będę opisywał, powiem tyle że mój procek może się kręcić do 3,7 GHz, natomiast jak spojrzałem na jego prędkość przy tych najgorszych momentach to okazało się że ma... 0,37 GHz... Działa to tak: MaSzyna sama sobie reguluje Draw Range do 8 km... Na średnich ustawieniach dla mojej karty to jest spoko, ale zaczyna się rozgrzewać konkretnie, więęęęc procesor leci w dół (nie żartuję, miałem 0,37 GHz) i symulacja się kompletnie sypie. Wtedy oczywiście symulator łaskawie zmniejsza Draw Range, więc karta (mimo że oczywiście dla niej jest wszystko okej) zmniejsza moc, stygnie i procek się rozpędza do normalnych parametrów, FPS rośnie więc HEJ! draw range 8 kilosów! I tak w kółko...

I tu jest podstawowa sprawa: czy naprawdę nie mogę tego Draw Range na sztywno zablokować na jakiejś wartości? No przecież to jest tak naprawdę (wszystko na to wskazuje) wina właśnie dystansu renderowania. Już wcześniej mi się ta opcja bardzo nie podobała, bo po prostu za wolno działa i czasem płynność leciała na łeb na szyję bo wjeżdżałem 120 km/h na jakąś stację z dużą liczbą wagonów i mimo że karta spokojnie by sprawę uciągnęła na powiedzmy 3000m to próbowała 8000m...

Jedyną opcją którą teraz mam jest siedzenie na absolutnie minimalnych ustawieniach (stary renderer, tex 512), więc nie mam ani ładnej grafy, ani płynności (poniżej 20 nie spada ale co to jest), ani laptopa nie oszczędzam. Aaaale za to czasem renderuję 8 km toru przed sobą! xD
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Stele w 09 Maja 2021, 01:43:32
Próbowałeś ustawiać parametry histerezy dystansu w ini? https://wiki.eu07.pl/index.php/Plik_konfiguracyjny_EU07.INI#fpsaverage_.5B20.0.5D To jeszcze z czasów Ra i boję się czy ktoś potem tego nie wywalił, ale ideą było dopasowanie zasięgu do parametrów.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Zigi3OO w 09 Maja 2021, 01:58:17
Nie ma w pliku ini żadnego z tych parametrów. Trochę mnie dziwi że trzeba się uciekać do tak przekombinowanych rozwiązań, dla mnie problemem nie jest konfiguracja histerezy tylko jej istnienie. Ta histereza jest związana jest z jakimśtam sprzężeniem zwrotnym a u mnie wygląda na to że jest sprzężenie wynikające z temperatury flaków kompa, które jest dość powolne. Potrzebuję na siłę zmniejszyć obciążenie karty graficznej żeby starczyło chłodzenia na procka. A tak jak jest teraz to nie ważne jak zejdę z ustawieniami (co jest bez sensu swoją drogą) to zwiększony render distance obciąży mi kartę graficzną tak, że temperatura wymusi spowolnienie procka. Idealnym rozwiązaniem byłoby sztywne 1500-2000 metrów renderowania (co właściwie jest podstawowym parametrem symulatorów z którymi miałem do czynienia), średnie ustawienia graficzne i stabilne 30 FPS. Wtedy przy niskim obciążeniu karta by się nudziła, ale zostawałyby rezerwy mocy i temperatury na momenty w których byłoby to potrzebne.

Oczywiście gdzieś w moim rozumowaniu może być błąd, natomiast wydaje mi się że dość dobrze to rozkminiłem.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tmj w 09 Maja 2021, 02:04:27
W nastepnej aktualizacji bedzie mozliwosc zmniejszenia gornego progu mnoznika odleglosci -- przy ustawieniu go na 1.0 efektem bedzie staly dystans wyswietlania scenerii. A czy to cos pomoze na ten konkretny problem nie podejmuje sie wrozyc.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Zigi3OO w 09 Maja 2021, 02:05:25
Brzmi wręcz doskonale. Masz na myśli następne exe czy paczkę całościową? xD
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tmj w 09 Maja 2021, 02:06:52
Nastepne exe robocze, bo na paczke to pewnie sie troche teraz naczekamy :V
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: Zigi3OO w 09 Maja 2021, 02:16:26
No właśnie to miałem na myśli. ;P No to śledzę wątek exe, zdam raport jak się ta funkcja pojawi.

Jakbym musiał na coś stawiać kasę to bym postawił że stałe 2000m pozwoli na najbardziej wymagającym pojeździe (chyba Elf, 4 ekrany), najbardziej wymagającej scenerii utrzymać 30 FPS na starym rendererze przy tex 1024, i będę się cieszył. Ale spodziewam się że to się uda nawet na pełnym i na lepszych ustawieniach. Tu problemem nie jest sama wydajność (wiadomo, jakiego mam kompa takiego mam, trza myśleć o czymś lepszym) ale to że nie ma nad nią kontroli i cała moc idzie w coś relatywnie nieważnego.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: hanys w 09 Maja 2021, 08:53:27
Z dysku doczytywane są tylko modele ludzików, tekstury tablic relacyjnych, bufory przebiegu itp. Rzeczy zbędne na start symulacji. Nie mamy streamowania mapy. Przycinki w trakcie jazdy wynikają raczej z przeładowania pamięci ram>vram.
Mam 24 Gb ramu i to samo mi się dzieje, także  to musi być raczej z pamięcią grafy.
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tor424 w 09 Maja 2021, 20:58:04
W takim razie również, czekam z niecierpliwością na ten .exe, ponieważ mi w zupełności te 1.5km by wystarczyło, a mimo to nieraz MaSzyna próbuje sobie renderować po 3km przez co na takim bałtyku jest max z 12 FPS, bo renderuje mi pół mapy przede mną....
Tytuł: Odp: Wydajność
Wiadomość wysłana przez: tor424 w 10 Maja 2021, 21:04:41
Ustawiłem mnożnik dystansu na najnowszym exe na 1.0, tryb renderowania na pełny i wyłączyłem dodatkowe efekty shaderów, uzyskując tym samym 30 FPS na sceneriach wymagających typu bałtyk czy l053. Temat można zamknąć.