- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Symulator => Wątek zaczęty przez: darekocur w 18 Kwietnia 2021, 08:15:35

Tytuł: Nadmiarowy
Wiadomość wysłana przez: darekocur w 18 Kwietnia 2021, 08:15:35
Dlaczego w lokomotywach spalinowych nie ma wyrzucania nadmiarowego w przypadku przekroczenia wymaganej wartości na amperomierzu?
Tytuł: Odp: Nadmiarowy
Wiadomość wysłana przez: Ajgor w 28 Maja 2021, 18:22:57
Nie jestem ekspertem w Maszynie. Nie jestem ekspertem w kolejnictwie. Ale jestem elektrykiem od... wieeelu lat. I chyba mogę odpowiedzieć. Bo w lokomotywie elektrycznej to prąd daje energię do ruchu. Silniki są elektryczne, i pod wpływem zbyt dużego obciążenia może nastąpić przeciążenie tych silników i mogą się spalić. W lokomotywie spalinowej w ogóle nie ma silników elektrycznych (nie licząc sprężarki itp), a lokomotywa jest napędzana silnikiem spalinowym. Więc nie może być mowy o przeciążeniu napędu elektrycznego.
Prawdę mówiąc przy silniku spalinowym w ogóle nie powinno być nawet amperomierza pokazującego prąd na silnikach, bo takich silników w ogóle nie ma :)
Tytuł: Odp: Nadmiarowy
Wiadomość wysłana przez: Stele w 28 Maja 2021, 18:29:13
Uhm od jakichś stu lat powszechnym rozwiązaniem był generator diesla spięty wałem z prądnicą zasilającą szeregowe silniki trakcyjne. W nowych konstrukcjach zastąpionymi klatkowymi z falownikiem sterującym. Przełożenie mechaniczne/hydrauliczne stosuje się tylko w lekkich pojazdach, gdzie nie ma potrzeby przenosić takiego dużego momentu.
Tytuł: Odp: Nadmiarowy
Wiadomość wysłana przez: irekskyline w 28 Maja 2021, 20:28:35
Czy jest więc możliwość przeciążenia silników elektrycznych w lokomotywach spal-ele? Czy generator jest za słaby żeby do tego doszło?
Tytuł: Odp: Nadmiarowy
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 28 Maja 2021, 20:31:47
Prawdę mówiąc przy silniku spalinowym w ogóle nie powinno być nawet amperomierza pokazującego prąd na silnikach, bo takich silników w ogóle nie ma :)
Najpierw proponuję coś przeczytać. Tak jak w poprzednim poście wspomniał Antek przekładnie mechaniczne są w małych manewrówkach. Większość lokomotyw ma elektryczne silniki trakcyjne. http://www.transportszynowy.pl/smzespolynapedowe.php

Czy jest więc możliwość przeciążenia silników elektrycznych w lokomotywach spal-ele? Czy generator jest za słaby żeby do tego doszło?
W rzeczywistości są przekaźniki nadmiarowe. Trzeba poczytać w książkach jakie nastawy mają.
Tytuł: Odp: Nadmiarowy
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 28 Maja 2021, 21:12:43
Przykład SM42. PN dla każdego silnika nastawione są na 550A, mamy 4 silniki równolegle. Prądnica musiała by dać 2200A żeby wybić nadmiarowe, ale nie da, bo układ regulacji ogranicza prąd do ok 1900-2000A. PN na SM42 wywali przy uszkodzeniu silnika trakcyjnego lub przy poślizgu przy ruszaniu.
Ale np. SM30 ma prądnice o takich parametrach, że jest możliwość wybicia PN przy zbyt szybkim wchodzeniu na wyższe pozycje nastawnika jazdy.
Są też lokomotywy, które w ogóle nie mają PN silników trakcyjnych np. M62, TEM2, S200. Tam konstruktorzy uznali ze wystarczającym zabezpieczeniem przed nadmiernym prądem jest układ regulacji wzbudzenia prądnicy głównej.
Tytuł: Odp: Nadmiarowy
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 28 Maja 2021, 22:30:36
Na 18D nie ma w ogóle przekaźników nadmiarowych. Silniki trakcyjne są od starej SM42 czyli mogą wytrzymać prąd 2200A ale przekształtnik trakcyjny jest w stanie wyprodukować maksymalnie 2000A więc nadmiarowe nie są potrzebne.