- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Hubertnator23 w 16 Kwietnia 2020, 15:34:10

Tytuł: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: Hubertnator23 w 16 Kwietnia 2020, 15:34:10
Ostatnio czytałem o modernizacjach EP09, i dotyczytałem że lokomotywa EP09-002 posiada UPZ. Czy ktoś wyjaśni mi jego sterowanie?
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: SQT w 16 Kwietnia 2020, 15:35:23
Nie ma UPZ-ta, Usunięty, a pulpit zmieniony.  Ten wynalazek niestety nie sprawdził się.
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: Hubertnator23 w 16 Kwietnia 2020, 15:45:19
Cytuj
Ten wynalazek niestety nie sprawdził się.
Szkoda...

A czy ktoś wie jak się go obsługiwało? I dlaczego nie sprawdził się?
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 16 Kwietnia 2020, 15:49:03
Ostatnio czytałem o modernizacjach EP09, i dotyczytałem że lokomotywa EP09-002 posiada UPZ. Czy ktoś wyjaśni mi jego sterowanie?
Działało to mniej więcej na tej zasadzie:
1. Ustawiało się nastawnik kierunkowy na wybrany kierunek jazdy (pozycje dodatkowe z literą A). W ten sposób nastawnik jazdy miał możliwość obsługi jedynie kilku położeń z nastawami prądowymi rozruchu. Po dziś dzień pozostały.
2. Specjalnym pokrętłem na lewej części pulpitu nastawiało się prędkość. Podczas nastawy na prędkościomierzu Hasler podświetlały się czerwone diody do zadanej prędkości.
3. Nastawiało się wybraną pozycję nastawnika jazdy o odpowiednim nastawieniu prądu rozruchu.
Verbo @eu40.
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 16 Kwietnia 2020, 21:53:13
A czy ktoś wie jak się go obsługiwało?
Obsługiwało się z punktu siedziska maszynisty dość prosto :) Pokrętło na pulpicie trzeba była nadusić do dołu i jak w programatorze starych pralek automatycznych ustawiało się żądaną prędkość. Nastawnik jazdy w trybie jazdy A jak automat, miał kilka pozycji jezdnych którymi ustawiało się średni prąd rozruchu.
Cytuj
I dlaczego nie sprawdził się?
Brakowało mu sztucznej inteligencji i bardzo "kłapał" stycznikami. Zbudowana prawie 20 lat później ET22-2000 (w sumie od czasu testów prototypu układu UPZ na jednej z EU07, to ponad 20 lat później) miała tą samą przypadłość. Na propozycję wykorzystania fizyki z symulatora maszynaEU07-424 programiści zareagowali dość chłodno tzn. nie chcą rozwiązywania równań "w locie" i najlepiej pasowałoby im dać tabelkę z gotowymi wartościami "na sztywno". Obecnie sprzęt dałby radę wykorzystać umiejętności, wiedzę i doświadczenie współtwórców tutejszego symulatora. Wiedzę naprawdę unikalną, bo obecne firmy które tworzą sterowniki dla lokomotyw takiej klasy specjalistów jak tu na forum - nie mają.
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: MaciejM w 16 Kwietnia 2020, 23:21:19
Brzmi to bardzo ciekawie - macie może jakieś zdjęcia / filmy przedstawiające to rozwiązanie?
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: youBy w 16 Kwietnia 2020, 23:25:45
@up: Skromnie chciałbym zauważyć, że wtedy trochę mniej ludzi miało smartfony.
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 17 Kwietnia 2020, 06:42:42
Brzmi to bardzo ciekawie - macie może jakieś zdjęcia / filmy przedstawiające to rozwiązanie?
Zdjęcie pulpitu EP09-002 z tym dodatkowym białym "grzybem" było kiedyś w tygodniku "Sygnały" OIDP w 1988 (czarno-białe). Opis działania i trudności projektowych był zamieszczony w miesięczniku "Trakcja i wagony" w 1983 roku: https://groups.google.com/d/msg/pl.misc.kolej/XwLXkQ7n2FI/BF5L6PkrT6UJ
P.S. Takie samo pokrętło zastosowano w tempomacie na pierwszych EM10 tzn. w pierwotnej wersji EM10.
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 17 Kwietnia 2020, 07:12:50
O to zdjęcie Ci chodzi @biovital?
Tytuł: Odp: UPZ w EP09-002
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 17 Kwietnia 2020, 07:18:50
O to zdjęcie Ci chodzi @biovital?
Dokładnie to zdjęcie było w gazecie! :)