- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Tabor kolejowy => Wątek zaczęty przez: biovital1 w 16 Lutego 2020, 22:00:03

Tytuł: Pomiar szerokości SM42, perony, skrajnia, tabor...
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 16 Lutego 2020, 22:00:03
Witajcie!
Ostatnio zaciekawił mnie temat skrajni, a to za sprawą jednego z komentarzy na jednym z popularnych portali o tematyce około kolejowej iż w Polsce nie umiemy robić peronów i wychodzi nam za duży odstęp pomiędzy wejściem do taboru pasażerskiego a peronem. Wykonałem rozpoznanie w szerokościach różnych typów taboru i tak:
- dla EN57 podaje się wartość 2880mm (nie sprawdzałem);
- inne nowoczesne ezt tez specjalnie nie chcą być szersze, a nawet są typy pojazdów węższe od sławetnych EN57  np. Wikipedia podaje ze Impuls ma 2840mm.
- wagon piętrowy znany  oznaczeniem Bdhpumn, a obecnie Bmnoupx ma 2950mm.
Tymczasem lokomotywa SM42 wg. podręcznika pt. "Lokomotywy spalinowe serii SM42" ma 3170mm i tu wykonałem szereg pomiarów dalmierzem laserowym. Wybór padł na przypadkowy i losowy egzemplarz którego rok produkcji = 1986 (aktualnie oczekuje naprawy rewizyjnej). Pomiary wykonałem w czterech miejscach na ostojnicy (każdy powtórzony minimum 4-razy) oraz pomiędzy powierzchnią ostojnicy a skrajną zewnętrzną krawędzią schodów wejściowych do budki maszynisty. Ostoja ma prawie 3 metry szerokości (zdjęcia tu: https://photos.app.goo.gl/KBViqGz7GeE1xhQ38 ), a schodki wejściowe odstają > 8 cm z każdej strony i co ważne od wysokości ok. 45 cm nad podłożem, czyli za "ciasno" wykonany peron o standardowej wysokości "skosiłyby" na pewno ;-). Temat różnych skrajni w Europie i w Polsce dobrze opisał Ryszard Piech w 2008 roku na łamach Inforail-u link: http://inforail.pl/skrajnia-kolejowa-czyli-czym-plk-zatrzyma-pietrusa_more_14857.html
Jest tam mowa o skrajni berneńskiej (szerokość 3150 mm), o skrajni polskiej z 1945 roku (3250mm) oraz skrajni 1-VM (szerokość 3400mm) przyjętej do stosowania na głównych korytarzach transportowych w Polsce...
Tytuł: Odp: Pomiar szerokości SM42, perony, skrajnia, tabor...
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 16 Lutego 2020, 22:32:42
W sumie 6D i 6DA różnią się ostoją. Słyszałem, że w W-wie kiedyś, kiedyś kiedyś. Był wybrany numer SM42 z najwęższą ostoją do pociągów gospodarczych na WKD.
Tytuł: Odp: Pomiar szerokości SM42, perony, skrajnia, tabor...
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 17 Lutego 2020, 08:18:16
W sumie 6D i 6DA różnią się ostoją. Słyszałem, że w W-wie kiedyś, kiedyś kiedyś. Był wybrany numer SM42 z najwęższą ostoją do pociągów gospodarczych na WKD.
SM42 były "wredne" dla nas i nie zawsze mogły wjechać tam gdzie chcieliśmy ;-) Sam w 1991 roku widziałem na torach Warszawy Śródmieście WKD lokomotywę SM48 z pociągiem gospodarczym, a że u mnie na południu takich maszyn na torach PKP nie było, to miałem okazję się lepiej jej przyjrzeć :-). W moim rodzinnym Cieszynie obsługę pociągów zdawczych/zbiorowych bezpośrednio po parowozach przejęły ST44 i one wjeżdżały na każdą rampę. Na początku lat 90-tych postanowiono ze względów oszczędnościowych zastąpić je lokomotywami SM42 + elektrowóz i niestety SM42 "zaryła" końcówką skośnego hydraulicznego tłumika drgań o betonową krawędź wysokiej rampy i potrzebna była radykalna zmiana techniki manewrowej ;-).
Tytuł: Odp: Pomiar szerokości SM42, perony, skrajnia, tabor...
Wiadomość wysłana przez: borys_q w 12 Kwietnia 2022, 23:42:36
SM42 i pochodne regularnie obcierają o perony, zwłaszcza podczas jazdy luzem.