- Symulator MaSzyna -

Hyde Park => Bieżące kolejowe => Wątek zaczęty przez: Bart28 w 19 Kwietnia 2019, 23:02:15

Tytuł: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: Bart28 w 19 Kwietnia 2019, 23:02:15
Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć do czego służą dodatkowe 2 pantografy w niektórych wersjach lokomotyw Bombardier Traxx? Np. te w MaSzynie je mają, a EU47 Kolei Mazowieckich czy te z DB już ich nie mają. Czy są one używane w zależności od kierunku jazdy, czy da się podnieść 4 na raz?


Przekroczona waga załącznika.
Brak poprawy. Usuwam załączniki.
Matek123
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: RoboBatman w 19 Kwietnia 2019, 23:03:11
2 Pantografy są na napięcie 3 kV - dwa pozostałe są na inne napięcia zasilania do których lokomotywa jest przystosowana. Wersja Traxxa oznaczona E186-xxx ma 4 pantografy na dachu, Traxx-y o oznaczeniu E483-xxx są to lokomotywy z 2 pantografami na dachu głównie na 3kV.
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: SQT w 19 Kwietnia 2019, 23:07:28
Wielosystemowa, tak samo ma Griffin E4MSU.
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 20 Kwietnia 2019, 00:01:51
Traxx'y to fajny temat, ale do rzeczy, bo ich odmian w PL jest kilka:

F140DC - E483 (2 patyki); 3 kV
F140MS - E186, EU43 (4 patyki); 1,5/3 kV i 15/25 kV
P160DC - E583, EU47 (2 patyki); 3kV

BTW, niemieckie BR185 (F140AC) pracują na napięcie 15 kV, ale niektóre są na 15/25 kV i mają wtedy 4 patyki.
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 20 Kwietnia 2019, 06:56:20
Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć do czego służą dodatkowe 2 pantografy w niektórych wersjach lokomotyw Bombardier Traxx?
Niektóre kraje mają inną skrajnię np. związaną z licznymi tunelami pozostałymi jeszcze po czasach parowozowych i o ile nasze ślizgacze, czeskie i niemieckie mają prawie 2m szerokości, to szwajcarskie, włoskie itp. są o ok. 0,5 metra węższe. Nie ma żadnych przeciwwskazań aby zrobić uniwersalny pantograf na wszystkie rodzaje napięć zasilających. Przykładowo w Czechach lokomotywy wielosystemowe korzystają z tych samych pantografów zarówno na 3 kV jak i 25 kV

Cytuj
Czy są one używane w zależności od kierunku jazdy, czy da się podnieść 4 na raz?
Z pulpitu maszynisty nie da się podnieść czterech na raz. W warunkach warsztatowych wszystko jest możliwe i do zdjęcia pamiątkowego da się podnieść ;). Co do kierunku jazdy to w maszynowni jest przełącznik i po przestawieniu w pozycję "auto" sterownik decyduje które podnieść w zależności od aktywnej kabiny, ale maszynista może wymusić za pomocą tego przełącznika inne ich ustawienie, bo np. przy przewozie takich towarów jak samochody zaleca się jazdę na przednim pantografie.


 
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: SQT w 25 Kwietnia 2019, 11:32:30
Na rok 2018 w Polsce nie kojarzę żeby były dopuszczone pantografy uniwersalne do różnych systemów zasilania. Przy okazji wypowiem się jak działa to na Griffinie. Z terminala maszynisty wybiera się który pantograf ma być podniesiony i do jakiej sieci lub tryb automatyczny. Następnie zawsze podnosi się pnatograf 25kV w celu pomiaru napięcia sieci. Jeśli wykryje 3kV dopiero po przełączeniu manetki WS-a, pantograf 25kV opada, podnosi się prawidłowy (3kV) i następuje zamknięcie WS-a. 
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: EU07-483 w 25 Kwietnia 2019, 12:30:33
Chyba nie zrozumiałeś wypowiedzi @biovital. Jemu chodzi, że pantografy są rozdzielone nie z powodów 'elektrycznych', a z powodu zastosowania różnej skrajni i konstrukcji sieci trakcyjnej.
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 25 Kwietnia 2019, 19:40:03
Warto dodać, że lokomotywy obsługujące kilka sieci kolejowych mogą mieć 4 różne pantografy. I wtedy nie ma wyboru czy przedni czy tylny.
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: SQT w 25 Kwietnia 2019, 20:09:16
Czy przy 4 patykach na różne sieci są 4 WS-y? Przy 2 systemach montowaliśmy 2 wyłączniki szybkie.
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: Quark-t w 25 Kwietnia 2019, 20:46:14
Nadal są dwa - dla obwodu prądu stałego i zmiennego. http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/118/ref_02.pdf (http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/118/ref_02.pdf)
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 26 Kwietnia 2019, 23:40:54
Chyba nie zrozumiałeś wypowiedzi @biovital. Jemu chodzi, że pantografy są rozdzielone nie z powodów 'elektrycznych', a z powodu zastosowania różnej skrajni i konstrukcji sieci trakcyjnej.
Dokładnie. Najlepiej zaopatrzyć się w aktualną PN-EN 50367 (od zeszłego roku obowiązuje najaktualniejsza). Powinna zadowolić wszystkich :)
Tytuł: Odp: Pantografy w Bombardier Traxx
Wiadomość wysłana przez: biovital1 w 26 Kwietnia 2019, 23:47:37
Warto dodać, że lokomotywy obsługujące kilka sieci kolejowych mogą mieć 4 różne pantografy. I wtedy nie ma wyboru czy przedni czy tylny.
Wczoraj byłem na takiej która ma cztery pantografy i w obecnej konfiguracji jeździ po Polsce, Niemczech (w menu miałem oba systemy spotykane w DE), Austrii, Czechach (oba systemy) i Słowacji (oba systemy). W Polsce mogłem podnieść oba pantografy naraz lub tylko przedni bądź tylko tylny. Maszyny w konfiguracji z dodaną Holandią już tej możliwości nie mają itd.