- Symulator MaSzyna -

Symulator EU07 (i nie tylko) => Poszukuję, chcę zrobić => Wątek zaczęty przez: przecicinek w 16 Października 2018, 21:57:00

Tytuł: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 16 Października 2018, 21:57:00
Od dawna chodził mi po głowie pomysł aby stworzyć scenerię kopalnianą z krokodylkami w roli głównej, ale jakoś bardzo nad tym nie pracowałem. Dopiero ostatnio po parunastu wyjazdach w okolice KWB Konin, zacząłem dłubać nad LEW EL2

(https://eu07.pl/userfiles/24058/foto-7533393_lew-el206.jpg)


Krótka historia tych wspaniałych lokomotyw:
Na początku lat 50. XX wieku w zakładach Lokomotivbau Elektrotechnische Werke Hennigsdorf zaprojektowano trzy typy lokomotyw elektrycznych dla kopalni odkrywkowych – dwuczłonową, normalnotorową lub szerokotorową EL1, jednoczłonową, normalnotorową lub szerokotorową EL2 i jednoczłonową, wąskotorową (900 mm) EL3. Projekt lokomotyw oparty był na konstrukcjach AEG powstałych w późnych latach 20. XX wieku, jednak modernizowanych znacznie w okresie II wojny światowej. W KWB Konin zaczęły się pojawiać w latach 60. XX wieku. Do dziś pracują 24 lokomotywy. Oprócz Polski wykorzystują je jeszcze Chiny.

Model 3d
Mój model oparłem o oryginalne plany, zdjęcia z Internetu i moje zdjęcia, wyszedł ładny model który wymaga dopracowania. Rozmiar: 23,873 wierzchołków (oczywiście zostanie zoptymalizowany pod Maszynę). Na razie model jest bez tekstur.


(https://eu07.pl/userfiles/24058/foto-lew_el2_1.png)




(https://eu07.pl/userfiles/24058/foto-lew_el2_2.png)



(https://eu07.pl/userfiles/24058/foto-EL2_LEW.jpg)

Czego potrzebuje?
zdjęć lokomotywy na tekstury, zdjęć kabiny, planów, model pantografu
 
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 17 Października 2018, 11:59:53
Do dziś pracują 24 lokomotywy
Czy masz spisane nr tych loków? Wiem, że nie są to ich oryginalne nr.
Oprócz Polski wykorzystują je jeszcze Chiny.
Zapomniałeś o Ukrainie i Bułgarii.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: DzordZ w 17 Października 2018, 12:06:52
Do dziś pracują 24 lokomotywy
Czy masz spisane nr tych loków? Wiem, że nie są to ich oryginalne nr.
Mam fotografię '26' w KWB Konin, nie wiem, które dwie sztuki nie jeżdżą. Do końca zeszłego roku KWB Adamów eksploatował co najmniej 6 krokodyli.
Oprócz Polski wykorzystują je jeszcze Chiny.
Zapomniałeś o Ukrainie i Bułgarii.
A także Niemcy.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: SQT w 17 Października 2018, 12:42:51
W Gliwicach naprawialiśmy je. Może coś się znajdzie.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: lukow_kolej w 21 Października 2018, 07:06:36
Ogólnie jeszcze Rosja i kraje byłej Jugosławii, spuścizna po ZSRR.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Zuger w 21 Października 2018, 16:57:09
Rozmiar: 23,873 wierzchołków (oczywiście zostanie zoptymalizowany pod Maszynę). Na razie model jest bez tekstur.
Myślę że taka ilość wcale nie musi być optymalizowana ;-) Wnętrze lowpoly rozumiem że będzie?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 11 Sierpnia 2019, 16:20:55
Mogę załatwić poglądowe zdjęcia kabin
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: szczawik w 11 Sierpnia 2019, 17:21:13
Na potrzeby symulatora załączam jako takie zdjęcia teksturowe EL2-10 oraz EL2-13 wykonane kilka lat temu w czasie, gdy lokomotywy te pracowały w KWB Adamów.
https://eu07.pl/userfiles/7492/el2.7z
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 26 Października 2019, 18:48:00
Update (co prawda po roku ale lepiej późno niż wcale)
Zebrałem trochę materiału na tekstury i popracowałem nad wózkami. W międzyczasie zacząłem dłubać nad kabiną.

(https://eu07.pl/userfiles/24058/renderkabina%20%E2%80%94%20kopia.png)

Jestem z siebie dumny gdyż odwzorowałem ją jedynie z kilku zdjęć i z tego filmu:



Oczywiście nie jest to jeszcze koniec, przede mną jeszcze wiele pracy nad kabiną, i tu moją prośba, jeżeli ktoś posiada zdjęcia czy filmiki z wnętrza krokodyla albo ma do niego dostęp (chociażby pracuje w KWB) prosiłbym o kontakt i przesłanie zdjęć/filmików.

Próbowałem też zacząć robić tekstury.

(https://eu07.pl/userfiles/24058/69623613_586987015167793_3397610914034221056_n.png)

Jednak muszę je zdecydowanie dopracować, i tutaj znowu moja prośba, jeżeli ktoś posiada plany albo zdjęcia LEW EL2 bardzo bym prosił o ich podesłanie.

Zapraszam do dyskusji i obiecuje że postaram się wrzucać updaty regularniej.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 27 Października 2019, 00:26:52
Tu jest trochę poglądowych z Adamowa,
http://antygaleria.pl/search.php?search_keywords=%22KWBAdam%C3%B3w%22
A tu z Konina.
http://antygaleria.pl/search.php?search_keywords=KWBKonin

Tu kabina krokodyla po modernie.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=2ahUKEwj1_KLA_LrlAhUaSBUIHVOmD4IQFjACegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fyadda.icm.edu.pl%2Fbaztech%2Felement%2Fbwmeta1.element.baztech-article-BPK3-0006-0019%2Fc%2FMarciniak.pdf&usg=AOvVaw0cyXiT2uDO2Rwd4qx3oxJF
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 25 Grudnia 2019, 14:50:25
Lokomotyw z Konina mają zupełnie inne kabiny i maja boczne pantografy, gdzie te z Adamowa ich nie maja
http://www.gratis-webserver.de/Tagebau-Espenhain/data/kundendaten/212586/970-ha.jpg
http://www.gratis-webserver.de/Tagebau-Espenhain/data/kundendaten/212586/964-f.jpg
http://www.gratis-webserver.de/Tagebau-Espenhain/data/kundendaten/212586/964-e.jpg
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: ST44-003 w 26 Grudnia 2019, 10:06:57
Czy ja dobrze widzę, że w/w podlinkowanych El2 jest hamulec Dako?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 26 Grudnia 2019, 10:58:45
Nie znam się, ale w Koninie na pewno jest Oerlikon
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: EU40 w 26 Grudnia 2019, 11:08:39
Na pierwszym zdjęciu jest zawór Knorra H14K1. Na kolejnych zawór Dako. Jaki jest zawór rozrzadczy nie wiem, ale na pewno H14K1 nie móglby obslugiwać Oerlikona. Domyslam się że wymóg spełnił czeski zawór.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 26 Grudnia 2019, 11:15:38
Jeszcze małą uwaga co do modelu. Boczne pantografy są tylko po lewej stronie patrząc w kierunku jazdy. Są jakby po przekątnej względem kabiny
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 26 Grudnia 2019, 13:55:38
Dziękuje serdecznie za zdjęcia i filmy. Teraz przerwa świąteczna to trochę podłubie nad modelem.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 26 Grudnia 2019, 14:00:24
Jeszcze małą uwaga co do modelu. Boczne pantografy są tylko po lewej stronie patrząc w kierunku jazdy. Są jakby po przekątnej względem kabiny
O widzisz, dzięki za informacje. Za bardzo sugerowałem się tymi planami.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 26 Grudnia 2019, 14:37:17
Kilka moich uwag:

Na stacjach węglowych, gdzie dokonywany jest załadunek węgla do wagonów zastosowano układ powolnej jazdy lokomotywy sterowany przez operatora załadowni. Zapewnia to dokładne i równomierne przesuwanie wagonów pod zsypem załadowni. Wprowadzono przetwornicę elektromaszynową pracującą w układzie Leonarda, która podaje napięcie w zakresie –250 do +250V= poprzez pantograf boczny. Zasila on połączone szeregowo wirniki lokomotywy. Przewodem po lewej stronie względem kabiny A (od strony sprężarek) dostarczane jest napięcie wzbudzenia silników trakcyjnych w zakresie 30 do 50 V=. 
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 26 Grudnia 2019, 18:48:58
Jaco masz jakieś schematy tego? W necie nic o tym nie ma po za tym że działa to na układzie Leonarda. Wolna jazde wlaczach dając nastawnik kierunkowy na zero i z prawej wlasz wolną jazdę i unoszą się boczne pantografy. Wtedy teoretycznie można opuścić główny pantograf i operator nadal będzie mógł nami jeździć. Do przodu, może hamować silnikami i cofać. W Adamowie odbywalało się to na sygnały dźwiękowe i świetlne.
edit
 Jeszcze patrząc na model drzwi otwierają się w drugą stronę. klamka z drugiej strony. otwierają się do wewnątrz ale w kierunku szyby czołowej. Po stronie maszynisty nad oknem jest daszek, i z przodu okna jest przejrzysty pas szyby, by można było się delikatnie wychylić i by nie wiał wiatr. na dole jakby podłokietnik.
https://www.facebook.com/PociagDoWielkopolski/videos/1680724675279204/
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 27 Grudnia 2019, 16:36:13
Niestety nie posiadam żadnych schematów.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 27 Grudnia 2019, 16:39:18
Chociaż tyle wiem :) zawsze coś do przodu.  Maszyniści nie muszą sie znać jak to działa, a wiedzieć jak to uruchomić i jak tym jechać.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 27 Grudnia 2019, 16:46:04
Na galerii Dawida Frątczaka http://dawidfratczak.pl/ jest kilka moich zdjęć EL2. To w ramach ciekawostki.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 27 Grudnia 2019, 21:12:49
Update
Przymiarki pod kabinę przed modernem:
(https://eu07.pl/userfiles/24058/kabina-r2.png)
I tu pytanko którą wersje dać do maszyny?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 27 Grudnia 2019, 22:42:18
Możesz obie. Najpierw możesz tą którą jest łatwiej zrobić. 

Teraz wyzwanie dla exe majstrów, żeby okodzić system CTTV :D
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 27 Grudnia 2019, 23:02:09
https://eu07.pl/userfiles/21262/2019-10-29%2014-24.jpg
A tu oko w oko z ostatnim wagonem. U góry kamera, z podgrzewaną szybą, do tego spryskiwacz z wycieraczką która ma dwa biegi. Wszystko sterowane z przełącznika na bocznym panelu kabiny B.
tabliczka z nr 10 - numer składu. Nr pociągu składa się z nr loka i nr składu
Na środku charakterystyczny dzwonek, który działa w połączeniu z białymi refektorami. W nocy pchając wagony na ekranie coś widać, najgorzej jest w porze gdy słońce jest nisko nad horyzontem.
Jazda z uszkodzoną kamerą w trybie pchania wagonów jest zabroniona.
Do tego wagony posiadają ogrzewanie które nie pozwala by węgiel przymarzał do ściąn wagonów.
Na zdjeciu równiez widać sprzęgi powietrzne, czerwony wiadomo układ hamulcowy. Zółty, podczas jazdy jest pusty. Dopiero na elektrowni w kabinie B przłącza się przełącznik "Kipowanie" wtedy eletrozawór wpuszcza 8atm do wagonów w celu możliwości otwarcia drzwi. Za otwieranie odpowiedzialny jest pracownik który jest na estakadzie węglowej. Po rozładunku skład jedzie na sprawdzenie tj. rewident sprawdza czy klapy wagonów są prawidłowo zamknięte i zaryglowane, bo nieraz zdarza sie ze węgiel uniemożliwia domknięcie się wagonu.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 27 Grudnia 2019, 23:35:50
Pracujesz na KWB że takie szczegóły znasz?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 27 Grudnia 2019, 23:59:50
Nie... ale na KWB jestem w ciagu ostatnich 2 lat  średnio 3 razy w miesiącu. Wiem co węglu piszczy
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 28 Grudnia 2019, 00:57:46
Czyli rozumiem że byłbyś w stanie opisać poszczególne przełączniki, przyciski, nastawniki, amperomierze i manometry w kabinie oraz proces uruchomienia lokomotywy? ;-)
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 28 Grudnia 2019, 09:00:12
Co do starej wersji kabiny, to tu są screeny modelu.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 28 Grudnia 2019, 09:43:20
Wersję z Konina mogę opisać szczegółowo
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 28 Grudnia 2019, 14:38:05
I jeszcze coś:

"Oryginalnie lokomotywy miały kilka systemów hamuca: Daco, Knora i Oerlikona. Obecnie wszystkie lokomotywy mają hamulce systemu Oerlikona. Zainstalowano też cyfrowe szybkościomierze produkcji firmy SIMEX z Gdańska. Mają one pamięć rejestrującą parametry jazdy lokomotywy w ciągu ostatnich 90 sekund, z próbkowaniem co 2 sekundy. Przy prędkości niższej niż 2 km/h rejestracja nie jest prowadzona – zakłada się, iż lokomotywa stoi w miejscu. Konstrukcja prędkościomierza umożliwia łatwe wprowadzenie poprawki uwzględniającej rzeczywistą średnicę zestawu kołowego (może się ona zawierać w przedziale od 1030 do 1120 mm). Wymieniono rezystory rozruchowe – fabrycznie lokomotywy miały rezystory żeliwne, obecnie stosowane są rezystory wykonane z jehralu, pochodzące z łódzkiej Elty. Prowadzone są też próby modernizacji układów sterowania. Jako „doświadczalna” służyła lokomotywa nr 32, gdzie zainstalowano mikroprocesorowy układ sterowania obwodami wykonawczymi. Jest to sterownik o budowie modułowej według standardu Eurocard 3U. Ulokowano go w centralnej szafce przy stanowisku maszynisty. Sterowanie jazdą odbywa się za pomocą „joysticka”. Przy okazji wprowadzono napięcie pokładowe 110 V= (typowe dla taboru PKP). Lokomotywę wyróżniają zewnętrznie duże reflektory kolejowe. Ciekawie rozwiązano zadawanie prędkości. Normalnie dźwignia sterowania prędkością spoczywa w połoŜeniu środkowym, neutralnym. Wychylenie jej do przodu powoduje systematyczne zwiększanie prędkości, chcąc utrzymywać zadaną prędkość dźwignię należy puścić – powraca ona do położenia neutralnego, ale system mikroprocesorowy „pamięta” zadaną prędkość. Chcąc zmniejszyć zadaną prędkość, należy dźwignię wychylić do tyłu – następuje wtedy „odejmowanie” zadanej prędkości. Puszczenie dźwigni powoduje jej powrót do położenia neutralnego i utrzymywanie zadanej, zmniejszonej prędkości. W 2002 roku przeprowadzono pilotażową modernizację lokomotywy nr 41. Zainstalowano w niej sterowniki mikroprocesorowe szwajcarskiej firmy Selectron. Tym razem sterowanie ma charakter rozproszony – dla zmniejszenia długości przewodów, zainstalowano cztery odrębne sterowniki z których każdy realizuje część zadań, a wymiana informacji pomiędzy nimi jest dokonywana poprzez magistralę szeregową. Sterowniki ulokowano: - przy pulpicie A (od strony sprężarek), - przy pulpicie B (od strony rezystorów rozruchowych); te sterowniki odpowiadają za obsługę pulpitu maszynisty wraz z zadajnikiem prędkości oraz monitora wyświetlającego informacje; sterowniki te pełnią rolę „czarnej skrzynki” rejestrując informacje w czasie ostatnich 256 sekund jazdy - w szafie aparatury po prawej stronie kabiny (znajdują się tu obwody sterowania odpowiadające za wolną jazdę, jazdę, hamowanie oraz przełączanie grup silników), - w szafie aparatury po lewej stronie kabiny (znajduje się tu dwanaście styczników rozruchowych przełączających grupy rezystorów, realizujących zadawanie prędkości jazdy). Sygnały ze sterowników są wyprowadzone na przekaźniki pośredniczące R15, zasilane napięciem 24V. Sterują one stycznikami zasilanymi napięciem 48V, elementem wykonawczym realizującym przełączanie są siłowniki  pneumatyczne. Położenie elementów wykonawczych kontrolowane jest za pomocą łączników krańcowych. Ciekawostką jest, że szafy aparatury mają własne układy ogrzewania, co zwiększa niezawodność lokomotywy w okresie jesienno-zimowym. Następnymi lokomotywami, jakie zmodernizowano według tego standardu są maszyny o numerach 40, 46 i 49. 20 lutego 2004 roku Minister Infrastruktury wyraził zgodę na odstępstwo od przepisów ogólnych upoważniając do jazdy z pchaniem składu przy obserwowaniu szlaku poprzez system telewizji przemysłowej (kamera zainstalowana na ostatnim wagonie w hermetycznej obudowie) na ekranie monitora (typu LCD) umieszczonego w kabinie maszynisty. Zmiana ta została bardzo życzliwie przyjęta przez maszynistów, którzy chwalą sobie doskonałą widoczność szlaku zarówno w porze dziennej jak i nocnej. W ramach automatyzacji zastosowano też automatyczną zmianę świateł w pociągu, zależnie od kierunku jazdy".


Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 28 Grudnia 2019, 15:15:14
Update
Podłubałem trochę nad kabiną, zachęcam do krytyki ;-)
(https://eu07.pl/userfiles/24058/nowa%20kab%20iuna.png)
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 28 Grudnia 2019, 15:29:17
Mam fotki z kabiny przebudowanej EL2-41.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 28 Grudnia 2019, 15:32:57
I teraz dylemat którą zrobić.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Czarodziej w 28 Grudnia 2019, 15:35:29
Rób tę prostszą dla ciebie, póki masz czas i chęci. Potem wrócisz do pracy i znikniesz na pół roku :D
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 28 Grudnia 2019, 15:35:56
Osobiście bardziej podobał mi się stary nastawnik, ale nie mam takich fotek.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 28 Grudnia 2019, 15:39:28
Rób tę prostszą dla ciebie, póki masz czas i chęci. Potem wrócisz do pracy i znikniesz na pół roku :D
Heh :D, dokończę tą gdyż mam ją najlepiej udokumentowaną.
Osobiście bardziej podobał mi się stary nastawnik, ale nie mam takich fotek.
Też tak uważam, ale za to mam parę zdjęć więc coś wykombinuje :p
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 28 Grudnia 2019, 16:32:46
Kilka fotek pantografów.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 28 Grudnia 2019, 17:44:51
El2 41 to obecna 19 chyba. Taki nastawnik ma obecna 15,19 I jakas jeszcze. Do tego są krokodyle z przetwornica statyczna. Jaco jesteś z Konina?
Zdjęcia pantografow masz z obecnej maszyny 25
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 28 Grudnia 2019, 18:03:30
Nie jestem z Konina, ale bywałem tam lata temu na sieci KWB i w Kazimierzu Biskupim. ZCTW to żadna maszyna nie posiada już dużych tabliczek firmowych producenta, co utrudnia ich identyfikację. Współczesne nr boczne wchodzą w skład nr EVN i ma się to nijak do pierwotnych numerów, które sięgały zakresu co najmniej od nr 20 do 50, ale w różnych latach zmieniało się to. Potem powstały luki w numeracji, a jak nadano EVN'y to wszystko się pogubiło...

Zdjęcia pantografów zamontowanych na maszynie pochodziły w 2008 roku z EL2-49 po Naprawie Głównej. Jedyna identyfikacja maszyny możliwa jest po nr inwentaryzacyjnym i np. 49 posiadała nr 7050 naniesiony na pudle. Czy na wszystkich tak jest obecnie to trudno mi powiedzieć.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 28 Grudnia 2019, 18:11:02
Na niektórych maszynach jeszcze są stare nr z przed ery evn. W niektórych jest napisane piaskiem, a na niektórych jest nr wpisany w rejestrator jazdy.
Co do rejestratora, początkowo wyświetlacz na środku świecil, ale tak mocno że w nocy oslepial. Obecnie podświetlenie jest wyłączone. Dane z rejestratora są co jakiś czas zgrywanie na warsztacie. Wieczorem zrobię post na temat przepisów i semaforow
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 28 Grudnia 2019, 18:15:55
Czy możesz przypisać aktualne nr EVN do starych numerów z kabin? To dla mnie cenna informacja. BTW, co najmniej kilka maszyn w KWB Konin pochodzi z BKK Knappenrode/LAUBAG np. 44 i 45. Ciekawe przy tym jest to, co się stało z oryginalnymi 44 i 45. Mogę się domyślać tylko... Tu ważna uwaga, że oryginalne EL2 były z podserii prawdopodobnie EL2/06 (jak większość "polskich" EL2), a te późniejsze z EL2/17. Temat jest otwarty.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 28 Grudnia 2019, 18:24:41
Mam tylko kilka maszyn. Wieczorem opiszę co mam. Wiem że 20 otrzymała nr 001 , 40 miała 002 , ale nie potwierdzam to na 100% uruchomie kontakty i spróbuje uzyskać całą listę. I dam znać które maszyny są skasowane,
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 28 Grudnia 2019, 18:29:07
Update
Koniec pracy na dziś. Zapraszam do krytyki.
(https://eu07.pl/userfiles/24058/rr.png)
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 28 Grudnia 2019, 18:37:20
1. zawór hamulca dodatkowego jest w innej/małej skali,
2. zegary nad nim są za małe,
3. pulpit z prawej z przyciskami m.in. WS jest za bardzo wysunięty "wstecz",
4. zawór maszynisty też jest jakiś "mały" i nie w tej skali,
5. szafka z włącznikami po prawej ma złe wymiary (porównaj z fotkami),
6. rogi okna też są do poprawy.

Patrz tutaj: https://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=31006.0;attach=121568;image No chyba, że w wersji ze starym nastawnikiem pkt. 2 i 3 wygląda inaczej. Widziałem to kiedyś, ale teraz nie kojarzę.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 28 Grudnia 2019, 19:29:48
Przy manometrach hamulca brakuje bocznego migacza od malucha tj lampki czuwaka.

EL2-37 to obecna 15
EL2-30 obecna 17
EL2-41 obecna 18

Loki fizycznie skasowane wg evn
01,02,04,05,
Opis manometrów
na środku
- ciśnienie obwodu sterowania domyślnie 5 atm , przy zmiania pozycji spada chwilowo ok 0,5atm
- - przewód wyrównoważający  - ciśnienie w żółtym sprzęgu powietrznym. normalnie 0 po włączeniu kipowania powoli musi dojśc do 5 atm
- przewód zasilający - czyli zbiornik główny - 8atm wartość nominalna
po prawej
- ciśnienie w cylindrach hamulcowych lokomotywt
- ciśnienie przewodu głównego nominalnie 5 atm

na środku są 2 lampki z opisem sprężarki zielone/ zółte - są to kontrolki poziomu oleju w sprężarkach - palą się gdy sprężarka sie zatrzyma

wskaźniki

- amperomierz ładowania przetwornicy ( i tu są loki z przetwornicą dynamiczną i statyczną (cichą)
- voltomierz sieci trakcyjnej
- 2 amperomierze silników trakcyjnych (gdy włączymy wolną jazdę i steruje nami operator załadowni na pierwszej grupie mamy ok 200A)

Przepsy
Na szlaku jazda ciągniona do 40km/h pchana do 30 km/h
W stracji do 25km/h

Semafory
Ciekawostka - nie ma migających sygnałów

są powtarzacze z tabliczką K oznacza to że jeżeli pchamy skład i lokomotywą jesteśmy przy powtarzaczu z literką K to ostatni wagon (czyli czoło pociagu) jest przy semaforze do którego odnosi się powtarzacz widoczny z kabiny.
Na semaforach mamy sygnał czerwony,zielony, pomarańczowy, biały. Nie ma kombinacji dwóch kolorów (nie pamiętam jak na zastępczy się jedzie)
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 29 Grudnia 2019, 12:13:37
Ciekawostką na sieci KWB Konin są miejsca, gdzie jest zakaz używania sygnału Rp1 "Baczność". Przepis ten ma co najmniej 10 lat i nie ma nic wspólnego z aktualną dyskusją w sieci. Zauważyłem, że odpowiedni wskaźnik ustawiany był w okolicach lokalnych przejazdów i skupisk mieszkalnych.

@jarząbek019: czy w kabinach są świadectwa sprawności technicznej maszyn z numerem fabrycznym?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 29 Grudnia 2019, 12:19:24
Wyjazd z cukrowni w kierunku wygody,przy cmentarzu, dzielnica łężyn, ograniczenie prędkości do 20 z tego samego powodu
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 29 Grudnia 2019, 16:53:31
Niebieski przewód powietrzny jest od hamulca dodatkowego?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 29 Grudnia 2019, 17:11:09
W niebieskim jest 8atm,  w żółtym 5 do kipowania. Czerwony hamulec. Można zauważyć że nie jeden lok ma połączony niebieski z żółtym. Zdarza się tak że wagony nie chcą się zamknąć czy otworzyć, zamykanie, otwieranie jest na 5 atmosfera. Wtedy łączy się niebieski z żółtym i 8atm zamyka się wagony.

I dorzucam widok na loka troszkę z góry
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 29 Grudnia 2019, 22:33:10
Nawet w czasie powolnej jazdy górne pantografy były w górze?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 29 Grudnia 2019, 22:35:16
Tak, obiwiazuje ten od kabiny A , bo po stronie kabiny B może dotknąć o załadownie i wtedy jest bum ;p
Bez głównego pantografu operaton nami pojedzie, ale z głównego pantografu zasilana jest przetwornica i sprężarka. dlatego on jest w górze.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 31 Marca 2020, 21:57:32
Teraz całe dnie w domu to zająłem się teksturowaniem wózka, a dokładniej jego zasadniczej części.

(https://eu07.pl/userfiles/24058/rednerHD1.png)

(https://eu07.pl/userfiles/24058/rednerHD2.png)

(https://eu07.pl/userfiles/24058/texwpodglad.png)

Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 31 Marca 2020, 22:00:58
Wygląda świetnie. W razie czego oferuję swoją pomoc w dostosowaniu modelu do maszynowych animacji. :) Mógłbyś jeszcze pokazać redender taki jak tu, tylko z wyświetlaniem krawędzi trójkątów?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Stele w 31 Marca 2020, 22:05:36
Wózek warto mieć na jednym atlasie z resztą zawieszenia i zestawami kołowymi. Przypominam, że maszyna obsługuje jedno texture id na obiekt, a te elementy powinny być jednym, zwłaszcza w dalszych fazach lod.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Czarodziej w 01 Kwietnia 2020, 08:30:48
O, on żyje :D
Poprawiłeś te rzeczy, o których pisał Jaco?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 01 Kwietnia 2020, 11:50:15
Wygląda świetnie. W razie czego oferuję swoją pomoc w dostosowaniu modelu do maszynowych animacji. :) Mógłbyś jeszcze pokazać redender taki jak tu, tylko z wyświetlaniem krawędzi trójkątów?

(https://eu07.pl/userfiles/24058/renderHD3.png)

(https://eu07.pl/userfiles/24058/renderHD5.png)

Razem 2242 ścian lub 3463 trójkąty, dojdzie jeszcze trochę bo zawieszenie muszę skończyć. Jeżeli to za dużo mogę zoptymalizować.

Wózek warto mieć na jednym atlasie z resztą zawieszenia i zestawami kołowymi. Przypominam, że maszyna obsługuje jedno texture id na obiekt, a te elementy powinny być jednym, zwłaszcza w dalszych fazach lod.

Ok, możesz mi powiedzieć jak to jest z wymiarami tekstur w maszynie, to jest czy na w wózki mogę mieć teksturę o rozdzielczości 2048x1024?

O, on żyje :D

Żyje żyje tylko leniwy był i nie chciało mu się robić :D

Poprawiłeś te rzeczy, o których pisał Jaco?

Mniej więcej tak, jeszcze będzie trzeba parę rzeczy pozmieniać.

(https://eu07.pl/userfiles/24058/renderHD4-r2.png)
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 01 Kwietnia 2020, 12:03:26
W maszynie możemy używać do 4 tekstur wymiennych (4 na tablice kierunkowe, ale to nie ma raczej), więc mogą być i 4. Ogólnie nie przekraczamy 4x4k.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Stele w 01 Kwietnia 2020, 12:18:49
Tak jak Matek mówi, 2^n o dowolnych proporcjach do 4k na bok. Znaczy technicznie chyba 16k jest domyślnie na max jakości, ale 4k to rozsądny limit.
Celuj w budżet 100k tri na model zewnętrzny lod0+2-3 fazy uproszczenia. Kabina hq z podobnym limitem. Kabina uproszczona w jednej wersji, maksymalnie uboga.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: jarząbek019 w 16 Lipca 2020, 19:06:14
I jak sytuacja z EL2 ? zmieniło się coś od kwietnia ?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Kolej_Tymek w 11 Września 2021, 08:38:44
Już ponad rok minął od ostatniej wiadomości autora. Wiadomo co się z nim dzieje ? Oraz z modelem czy coś idzie dalej?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 11 Września 2021, 09:09:03
Autor zajrzał na forum jakoś 2 miesiące temu.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Draccus w 06 Grudnia 2021, 21:08:16
Witam
Jako że natknąłem się na ten watek szukając informacji na temat tych lokomotyw dorzucę coś od siebie. Projektuję taką lokomotywę pod model kartonowy w skali 1:25.
Będę tutaj zaglądał bo nie ukrywam że sporo się tu dzieje. Projekt mój jest w fazie początkowej ale podzielę się materiałami które mam.
Galeria z projektowania modelu https://www.facebook.com/media/set/?set=a.722307311301390&type=3
Materiały w postaci blueprintów i różnych wydawnictw.

Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Draccus w 06 Grudnia 2021, 21:12:36
i jeszcze kilka
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: DzordZ w 06 Grudnia 2021, 21:55:06
Rysunek 1_AXLES pokazuje punkty a i b odpowiadające lok. serii 21E1 i 26E2M, natomiast nie ma on schematu dla EL1/2 (litera в).
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 20 Lutego 2023, 19:38:14
Cóż, trochę to minęło czasu... ale lepiej późno niż wcale ;D

Z racji, że koleje KWB Konin są zagrożone wyginięciem w nie tak odległym czasie (mówi się o dwóch latach), fajnie byłoby zachować to, bądź co bądź, unikatowe dziedzictwo konińskich kolei w choćby cyfrowej formie. Przechodząc do sedna, postanowiłem wrócić do tej inicjatywy w czysto hobbystyczny sposób, traktując ją jako poboczny projekt z podstawowym i jak na razie jedynym celem — stworzenia modelu LEW EL2 do MaSzyny.

Prace nad modelem, a przynajmniej jego zewnętrzną częścią, z czego pamiętam, skończyły się na ramie wózka, z której nie jestem przesadnie zadowolony. Tak więc, mając zgromadzone trochę więcej materiałów niż na starcie tego projektu, spróbuję skonstruować model od nowa, mając na uwadze rozwiązania konstrukcyjne, o których nie miałem pojęcia, korzystając tylko z jednego marnego blueprint'u.

Postaram się informować o postępach co jakiś czas tutaj i spróbuję nie zniknąć na kolejne dwa lata ;D

Mimo że baza planów materiałów, zdjęć, referencji i informacji powiększyła się znacząco (choćby przez ubiegłoroczne zwiedzanie zakładów kolei KWB), to jednak cały czas, gdyby ktoś wchodził w posiadanie planów/rysunków technicznych (wcześniej tu niewysyłanych), bądź zdjęć w dobrej jakości, które nadałyby się jako referencja przy modelowaniu bardziej zawiłych elementów konstrukcji, to zapraszam do podzielenia się nimi w odpowiedzi lub wiadomości prywatnej. Przy okazji, dziękuję bardzo serdecznie za wszystkie dotychczas wysłane materiały!
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 20 Lutego 2023, 19:43:01
Może warto na początek podsumować co już masz i czego potrzebujesz. Taka lista dużo daje.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 20 Lutego 2023, 20:44:38
Może warto na początek podsumować co już masz i czego potrzebujesz. Taka lista dużo daje.

Fakt, choć pominę nieco samą listę rzeczy które posiadam, a przejdę do tego co potrzebuje na chwilę obecną; Są to przede wszystkim:
A uciekając nieco od tematu...
Potrzebuję informacji od maszynowego modelarza, czy innego magika ;-), którą strategię obrać przy tworzeniu map UV i tekstur; Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Co będzie bardziej odpowiednie dla ekosystemu MaSzyny, jeden duży zbiorczy atlas, czy podział na poszczególne 'materiały' (na przykład osobno wózki, pudło, detale etc.)?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 20 Lutego 2023, 21:40:02
Ogólnie jest max 4 tekstury wymienne, jednak myślę, że na pojazd bez wyświetlaczy relacyjnych śmiało na 2 teksturach max się wyrobisz. Możesz podejrzeć jak tu Dizel zrobił. https://eu07.pl/forum/index.php/topic,34536.0.html Ostatnio nikt nie robił mapowania manewrówki które można podejrzeć.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: JAN21 w 20 Lutego 2023, 21:41:32
Potrzebuję informacji od maszynowego modelarza, czy innego magika ;-), którą strategię obrać przy tworzeniu map UV i tekstur; Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Co będzie bardziej odpowiednie dla ekosystemu MaSzyny, jeden duży zbiorczy atlas, czy podział na poszczególne 'materiały' (na przykład osobno wózki, pudło, detale etc.)?
Zasada jest taka, że im mniej tekstur tym lepiej, ale nie ma też co się ograniczać. Nowy Gagar ma trzy tekstury na model zewnętrzny (pudło, dach, wózki) i czwartą teksturę na wnętrze lowpoly. Przyszłościowo mile widziane byłyby mapki pod PBRa :)
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 20 Lutego 2023, 22:20:16
Ogólnie jest max 4 tekstury wymienne, jednak myślę, że na pojazd bez wyświetlaczy relacyjnych śmiało na 2 teksturach max się wyrobisz.
Zasada jest taka, że im mniej tekstur tym lepiej, ale nie ma też co się ograniczać. Nowy Gagar ma trzy tekstury na model zewnętrzny (pudło, dach, wózki) i czwartą teksturę na wnętrze lowpoly. Przyszłościowo mile widziane byłyby mapki pod PBRa :)

Się rozumie! :D Pewnie będę celował w 2/3 tekstury, bo wnętrze lowpoly jest jak najbardziej w planach. Inaczej niż w PBR workflow nie umiem hah ;-) Diffuse + normal + roughness + metalic - takie mapy stworzyć?

Możesz podejrzeć jak tu Dizel zrobił. https://eu07.pl/forum/index.php/topic,34536.0.html

O zgrozo link nie działa. Jesteśmy zgubieni D:
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: JAN21 w 20 Lutego 2023, 22:24:07
Link nie działa bo nie masz 30 postów żeby mieć dostęp do Testu dodatków :P
Diffuse + normal + roughness + metalic - takie mapy stworzyć?
Tak, a nawet jak PBR by był nie zdatny do implementacji to chociaż będzie Normalka :)
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 20 Lutego 2023, 22:39:11
A sorka, zapomniałem. Możesz sobie tu podejrzeć. https://eu07.pl/svn/pctga/dynamic/cd/t478_12_v1/ Login i hasło jak do forum.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 21 Lutego 2023, 14:53:28
@przecicinek, mam kilka rzeczy, które mogę Cię zainteresować (fotki w oryginale mogę wysłać Ci na maila).
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 21 Lutego 2023, 19:22:14
@przecicinek, mam kilka rzeczy, które mogę Cię zainteresować (fotki w oryginale mogę wysłać Ci na maila).

Ciekawe i interesujące mnie rzeczy - dziękuję za znalezisko! Przyda się przy pracy. Wiadomość z mailem na pv poszła.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 22 Lutego 2023, 18:26:20
Potrzebuję wsparcia specjalistów tu zgromadzonych w zidentyfikowaniu sposobu działania zakreskowanego elementu podwozia krokodylka. Zdaje się, że jest to część układu hamulcowego, bo z czego rozumiem po lewo mamy widoczny cylinder hamulcowy, ale zastanawia mnie konstrukcja całości. Nie umiem ułożyć sobie do końca tego w wyobraźni. Nie jestem aż tak biegły w tych tematach, więc zdaję się na was. Jak to działa?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 22 Lutego 2023, 20:05:43
Po lewej stronie widać cylinder hamulcowy, natomiast na wcześniejszym zdjęciu https://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=31006.0;attach=154451;image widzę w dziurze, za sprężyną, klocki hamulcowe. Zakreskowane elementy pewnie pracują jako układ dźwigni połączonych z tłokiem cylindra hamulcowego.
Po prawej stronie widać sprzęgi między wózkami, to one przenoszą główne siły pociągowe lokomotywy, a nie pudło, jak jest zazwyczaj.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 22 Lutego 2023, 20:27:40
Wyobrażam sobie to tak: cięgno u góry z "uchem igielnym" porusza do przodu i tyłu poprzeczną "belkę", która jest zabezpieczona długimi płaskownikami z lewej i prawej swojej strony. Ruch "belki" powoduje ruch obrotowy "kolana" z boku wózka (L i P strona), które połączone jest z cylindrem. W uchu igielnym jest długi otwór zapewne służący do regulacji układu. I jeszcze jedno: między tym uchem, a płaskownikiem jest jeszcze klamra także z płaskownika - to pewnie jest zabezpieczenie na czas demontażu części układu.

Poza konkursem: ten układ hamulcowy i te cięgna skojarzyły mi się z tzw. "kopertą" na wózkach tocznych w... EN57.

Warto luknąć tutaj https://www.transportszynowy.pl/Kolej/kolhamulceklockowe, aby co nieco zrozumieć jak działają cięgna na różnych przykładach.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: MichałŁ w 23 Lutego 2023, 18:19:40
Te zakreskowane elementy to napęd hamulca ręcznego. To cięgło, które ginie gdzieś tam nad silnikiem trakcyjnym, normalnie jest podpięte do napędu w pudle lokomotywy. To ucho igielne umożliwia pracę cylindrów hamulcowych bez kolizji z mechanizmem ręcznego.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 26 Lutego 2023, 13:08:37
Dzień dobry wszystkim tu zgromadzonym, chciałbym pokazać aktualny etap prac nad wózkiem krokodylka. Postawiłem trochę bardziej na detale niż ostatnim razem i powstało coś takiego:

(https://eu07.pl/userfiles/24058/wozek_720_crop.png)

Są jeszcze rzeczy do zrobienia i poprawy, ale jak na tą chwilę jestem zadowolony. Został poczyniony duży przeskok względem poprzedniego modelu pod względem jakości, a dzięki planom znalezionym przez @Draccus - również i dokładności pod kątem rzeczywistości. Oczywiście jest to tylko 'clay-render'; Na tekstury przyjdzie jeszcze czas, gdy cały model będzie gotowy. Do zrobienia pozostaje:
Teraz coś, za co maszynowi modelarze i inni magicy growych brył pogonią mnie z rączką kranu hamulcowego ;D Mianowicie 38,128K trójkątów (licząc bez tego nieszczęsnego high-poly sprzęgu). Oczywiście wózek zostanie szczodrze zoptymalizowany. Po prostu na ten czas potrzebuję w miarę dokładnej referencji do dalszego dłubania i nie ukrywając, kilka elementów zostało zrobione na bakier z optymizacją topologii, upsik :]

(https://eu07.pl/userfiles/24058/wire_720_crop.png)

W skrócie, prace idą do przodu.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: JAN21 w 26 Lutego 2023, 13:36:38
Za tyle tri to nikt Cię nie będzie gonił. Pudło w nowym Rumunie ma więcej :) Patrząc po screenach to wypadało by dołożyć segmentów na koła bo tak trochę tandetnie wyglądają.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Sawi w 26 Lutego 2023, 15:55:25
Hej ja bym aż tak nie przesadzał z tą optymalizacją, bo zbyt przesadna zdecydowanie zepsuje tzw odbiór dla oka. Bardzo mnie cieszy, że ktoś poszedł też w detale i tak trzymaj. Sam jak jeszcze dłubałem to też na to uwagę przykładałem. Niby detal, ale jednak robotę robi, Ogólnie ładnie się to prezentuje i oby tak dalej.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 26 Lutego 2023, 16:21:44
Sprzegi i węże mamy stanardowe. Zobaczę później który pojazd ma wsadzone nowe.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 26 Lutego 2023, 18:28:45
Odpowiedzi i troszkę pytań dla znawców :]

Bardzo mnie cieszy, że ktoś poszedł też w detale i tak trzymaj. Sam jak jeszcze dłubałem to też na to uwagę przykładałem. Niby detal, ale jednak robotę robi, Ogólnie ładnie się to prezentuje i oby tak dalej.
Dzięki serdeczne z miłe słowa!
Patrząc po screenach to wypadało by dołożyć segmentów na koła bo tak trochę tandetnie wyglądają.
Wiem wiem, dołożę.
Sprzegi i węże mamy stanardowe. Zobaczę później który pojazd ma wsadzone nowe.
Hmm, okej.

Za tyle tri to nikt Cię nie będzie gonił.
Hej ja bym aż tak nie przesadzał z tą optymalizacją, bo zbyt przesadna zdecydowanie zepsuje tzw odbiór dla oka.
Okej, się rozumie! ;D Czyli rozumiem że budżet około 40K + 40K + 60K (wózek, wózek, pudło i reszta) trójkątów na model zewnętrzny będzie optymalny? Silnik MaSzyny ma jakieś ograniczenia lub sztywne reguły pod tym względem, czy raczej jest to na oko, by nie przesadzić?

W ogóle, ciekawi mnie PBR w MaSzynie, jest to zaimplementowane w ogóle? Choćby normalki normalnie (hehe) działają?

I jeszcze jedna intrygująca mnie kwestia... prawa autorskie i licencja. Zakładając że model rzeczywiście trafi na poczet MaSzyny, to czy nadal ja zachowuję prawa autorskie do swojej pracy i czy mogę używać tego modelu poza nią?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Miłosz Dorsz w 26 Lutego 2023, 18:33:53
Czyli rozumiem że budżet około 40K + 40K + 60K (wózek, wózek, pudło i reszta) trójkątów na model zewnętrzny będzie optymalny? Silnik MaSzyny ma jakieś ograniczenia lub sztywne reguły pod tym względem, czy raczej jest to na oko, by nie przesadzić?
Na oko, tyle ile wyjdzie, w zależności od złożoności danego modelu. Takie mid poly jak pod wszystkie gry.

Choćby normalki normalnie (hehe) działają?
Działają.

I jeszcze jedna intrygująca mnie kwestia... prawa autorskie i licencja. Zakładając że model rzeczywiście trafi na poczet MaSzyny, to czy nadal ja zachowuję prawa autorskie do swojej pracy i czy mogę używać tego modelu poza nią?
Zachowujesz prawa i możesz używać.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: JAN21 w 26 Lutego 2023, 18:35:54
Cytuj
Okej, się rozumie! ;D Czyli rozumiem że budżet około 40K + 40K + 60K (wózek, wózek, pudło i reszta) trójkątów na model zewnętrzny będzie optymalny? Silnik MaSzyny ma jakieś ograniczenia lub sztywne reguły pod tym względem, czy raczej jest to na oko, by nie przesadzić?
Nie ma żadnego limitu. Robi się na zdrowy rozsądek. Ważniejszy niż ilość tri jest dobrze zestopniowany LOD.
Cytuj
W ogóle, ciekawi mnie PBR w MaSzynie, jest to zaimplementowane w ogóle? Choćby normalki normalnie (hehe) działają?
Szejdery są przygotowane, na ten moment działa wszystko poza oświetleniem przez światła pojazdów. Normalki zostały już jakiś czas temu naprawione.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 26 Lutego 2023, 19:11:38
I jeszcze jedna intrygująca mnie kwestia... prawa autorskie i licencja. Zakładając że model rzeczywiście trafi na poczet MaSzyny, to czy nadal ja zachowuję prawa autorskie do swojej pracy i czy mogę używać tego modelu poza nią?
Jeśli chodzi o moje zdjęcia, które pomogły w tworzeniu modelu EL2 to się cieszę, że się przydały. Druga rzecz: czy chcesz zrobić model oryginalny ze starym nastawnikiem jazdy? To by mnie prywatnie bardzo ucieszyło. Mało kto z Kolegów zdaje sobie chyba sprawę, że EL2 nawiązuje bardzo do starych niemieckich elektryków z czasów DRG na Dolnym Śląsku...
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 26 Lutego 2023, 19:57:08
Jeśli chodzi o moje zdjęcia, które pomogły w tworzeniu modelu EL2 to się cieszę, że się przydały.
Raz jeszcze dziękuję za nie ^^

Druga rzecz: czy chcesz zrobić model oryginalny ze starym nastawnikiem jazdy?
Czy załączony nastawnik jest tym, o który Tobie chodzi? Bo jeżeli tak, to mam dobre wieści.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 26 Lutego 2023, 20:29:07
Oczywiście, że tak! To jest klimacik. Stary klamot w XXI wieku! Zdjęcia kabiny podsyłałem Ci już kiedyś, choć to było z EL2-41 z joystick'iem (Odpowiedź #32). Jestem jednak zdecydowanie "za", abyś zrobił stary nastawnik.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 26 Lutego 2023, 20:41:54
Hah, miło! Właśnie ta kabina będzie dłubana, bo zwiedzając ostatniego lata elektrowozownię KWB Konin nałapałem dość dużo ujęć wnętrza tego krokodylka (#20). A też nie ukrywam, że ta wersja mi się najbardziej podoba, bo chociaż, okej ~ fajnie wyglądają turbo-krokodylki po modernizacji (chociaż nie wiem czy te z nowoczesną kabiną jeżdżą po konińskich torach), to jednak na start fajnie byłoby zrobić 'klasyka'. Jeżeli chodzi o te wersje z joystick'iem, czy tam dźwignią, to po prostu mi się nie podobają.
O wiele bardziej klimatycznie będzie zrobić nastawnik z prawdziwego zdarzenia i to też zamierzam uczynić ;D
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 26 Lutego 2023, 20:50:13
EL2-41 to maszyna z joystick'iem, na której jechałem właśnie na sieci KWB Konin bodaj w 2008 roku. Ale zostawmy ten temat, bo bardziej interesuje mnie "stary krokodyl" z kołem nastawnika, czyli "klasyk".
Czy sam zajmiesz się także sterowaniem wozu i samą kabiną tak, aby wóz był "gotowy"? Jakie masz plany w tym temacie? Nie chcę uprzedzać faktów, ale EL2 z wiadomych względów powinien pracować na jakiejś wewnętrznej sieci. Piszę o tym teraz, aby uświadomić wiele osób, że nie jest to wóz pod 2000-3000 ton i 3kV ze składem węgla kamiennego, a tylko na 800 ton (10 pudeł) węgla brunatnego w 10 wagonach przy napięciu w sieci 2400V.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 27 Lutego 2023, 09:30:26
Czy sam zajmiesz się także sterowaniem wozu i samą kabiną tak, aby wóz był "gotowy"? Jakie masz plany w tym temacie?
Chciałbym uczynić model w pełni sterownym, z ładną kabiną. Wierzę się to uda przy pomocy kolegów i dokumentacji rozruchowej, którą udało się mi pozyskać ;-)

Nie chcę uprzedzać faktów, ale EL2 z wiadomych względów powinien pracować na jakiejś wewnętrznej sieci.
Jest to fakt oczywisty heh. Szczerze mówiąc, na start nie widzę problemu, by przymknąć oko na realizm i potestować krokodylka na sceneriach do tego nieprzystosowanych. Jednak docelowo, o ile starczy mi chęci i zapału (co obecnie jest dość prawdopodobne) chciałbym stworzyć choćby zarys (dość dobrze znanej mi) linii KWB Konin do MaSzyny i nawet najprostszą scenerię.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 27 Lutego 2023, 11:27:24
Pamiętaj też, że kolorystyka EL2 była różna. W Koninie i Turku były ciemnozielone, a nawet jasnozielone (pomijam jedną czerwoną w KWB Adamów) natomiast w KCW Kujawy to nawet jasno i ciemno brązowe z trzecim reflektorem, ale bez bocznych pantografów.
Tutaj kilka moich fotek: http://www.dawidfratczak.pl/galeria/przemysl/el2.html Rozumiem jednak, że trzymasz się modelu z Konina?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: EP08_015 w 27 Lutego 2023, 11:31:30
Jeszcze do tego boczna siec i sterowanie z zaladowni. W czasie zaladunku mozna bylo zjesc sniadanie a krokodylkiem kto inny sterowal.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 27 Lutego 2023, 11:36:23
Dokładnie tak, ale ta boczna sieć to tylko na długość składu.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 27 Lutego 2023, 13:33:44
Rozumiem jednak, że trzymasz się modelu z Konina?
Raczej tak, bo jednak te wersje są mi najbliższe, ale jeżeli znajdę czas, chęci i odpowiednią ilość materiałów do referencji, nie widzę przeszkód by również stworzyć wersję z innych niż konińskich czy tureckich zakładów.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 12 Marca 2023, 17:44:25
Witam wszystkich zainteresowanych ;D Projekt nie leży, ale z różnych powodów muszę zrobić chwilową przerwę od prac. Postaram się wrócić do dłubania nad krokodylkiem w drugiej połowie miesiąca.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: loko w 18 Marca 2023, 22:51:57
Czy jakieś materiały są potrzebne do dalszych prac? Jeśli tak to co konkretnie?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 18 Kwietnia 2023, 17:08:11
Mały update. Pracę trwają, choć zwolniły tempa. Niestety wolny czas to zasób, o którego pokłady ciężko :( Obecnie nadal dłubię nad wózkiem, t.j. ogarniam jego topologię i robię wstępną UV-mapę do tekstur, czyli w zasadzie nie ma nic wartego pokazania na ten moment.

Czy jakieś materiały są potrzebne do dalszych prac? Jeśli tak to co konkretnie?
Wydaję mi się że nie, większość rzeczy, które są potrzebne do kontynuowania prac posiadam. Jedynie jeżeli ktoś miałby dokładniejsze plany, czy rzuty ramy pudła lub też generalnie jakiekolwiek dokładniejsze rysunki techniczne krokodylka, to śmiało zapraszam do wysyłania.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 01 Maja 2023, 18:18:15
Dzień dobry, może ktoś czekał, może nie, ale oto powstała dziś paszcza krokodylka, czy tam inne pudło ;D

(https://eu07.pl/userfiles/24058/hull_800px.png)(https://eu07.pl/userfiles/24058/hull_wire_800px.png)


Trochę pozostaje jeszcze tu do zrobienia, ale jestem całkiem zadowolony z tego, jak posunęły się prace na tę chwilę. Tak, wiem, że poszczególne jednostki różnią się wyglądem pudła, jednak dojście do jednej klarownej wersji jest niemożliwe, ponieważ każde El2 to w zasadzie coś innego, biorąc pod uwagę detale i wykonanie poszczególnych elementów. Więc utworzyłem lekki miszmasz tego, co widziałem na przeróżnych planach oraz zdjęciach i będę trzymał się takiej filozofii w dalszych etapach prac ;]
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: przecicinek w 04 Maja 2023, 12:30:41
Pół-ważne
Potrzebuję pomocy w identyfikacji odbieraków prądu na krokodylku. Szczególnie zależy mi na głównych pantografach. Czy jest tu osoba, która miałaby rzuty technicznie takowych? Chciałbym wymodelować je dokładniej niż ostatnim razem, jednak do tego potrzebne są rysunki :/
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 04 Maja 2023, 15:00:46
Główny pantograf to AKP-4E. W załączniku to co znalazłem u siebie (musiałbyś dobrze odczytać wskazane tam wymiary po edycji pliku, a inne policzyć, bo to wszystko jest w skali; może ciut lepszy pdf wyślę Ci na maila?). Patrzyłeś może na to: https://eu07.pl/forum/index.php?action=dlattach;topic=31006.0;attach=142615;image ?
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Sawi w 04 Maja 2023, 18:48:26
Jeśli to faktycznie jest ten model pantografu to ładny model zrobił @stapox i udostępnił to do szamyny.  @Piotr93 poprawil błędy i dostosował do nowszej paczki całościowej mowa o kolporem.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 04 Maja 2023, 20:47:05
AKP-4E z pałąkowym ślizgaczem ma też oznaczenie 5ZL.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: matek123 w 04 Maja 2023, 21:11:42
Z tego co wiem, to 5ZL nie ma małego pantografu. Ale i tak łatwo przerobić go z AKP-4E.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: Jaco w 04 Maja 2023, 21:15:04
@matek123: dokładnie tak jest jak piszesz.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: barman_2000 w 06 Maja 2023, 16:01:56
AKP-4E ma mały pantograf i jest do prędkości 130 km/h, a 5ZL ma amortyzator i jest do 160 km/h. To nie są takie same pantografy.
Tytuł: Odp: LEW EL2 - kolej kopalniana
Wiadomość wysłana przez: shonek93 w 14 Sierpnia 2023, 11:17:55
Cześć przesyłam foty z KWB Konin
- zdjęcia kabiny EL2 ( niektóre foty nieostre mogą być )
- wózek EL2
- Pantograf
- inne potrzebne detale do budowy modelu

Talboty:
zdjęcia na tex 3 szt.
Materiały do budowy talbotów

Jeśli coś pomogą materiały to proszę . Powodzenia przy dalszych pracach ;)
https://eu07.pl/userfiles/8682/KWB.rar
zdjęcia w formacie NEF